Paniikkihäiriö kotona?

ihmettelevä

Onko mahdollista että paniikkihäiriö tulee kotona tai muussa tutussa paikassa? Itselleni tulee ensiksi jännittynyt olo, lihakset alkavat täristä, tulee pelkotila ja ahdistunut olo, sydän hakkaa ja maha menee täysin sekaisin. Tällainen kohtaus saattaa tulla vaikka kotona sohvalla rauhassa istuessa ja kohtaus menee itsekseen jonkin ajan kuluttua ohi. Monilla tuntuu paniikkihäiriö liittyvän sosiaalisiin paikkoihin ja itsellänikin niitä ilmenee esim. kaupassa ja muissa paikoissa joissa on paljon ihmisiä, mutta voiko paniikkihäiriö ilmetä myös kotona missä on turvallinen olo?

14

6686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P A Niikki

      Yleisimmin kohtaukset iskevät juuri sosiaalisissa tilanteissa, mutta on aivan tavallista, että voit saada niitä tutuissa kotioloissakin. Paniikkihäiriöhän aiheutuu aivojen liian vähäisestä serotoniinitasosta ja sen takia sitä hoidetaan masennuslääkkeillä. Suosittelen ottamaan yhteyttä kallonkutistajaan ja aloittamaan pitkäkestoisen kuurin.

    • suti

      Paniikkihäiriölle on tyypillistä, että kohtaukset esiintyvät tilanteissa joissa ei ole mitään hermostuttavaa - esim. juuri kotona tai vaikka yöllä kesken unien.

      Sosiaalisiin paikkoihin tms liittyvissä kohtauksissa kyse on yleensä sosiaalisista fobioista, ei paniikkihäiriöstä.

      • mävaan86

        Moi! Mullakin on paniikkihäiriö ja jännitän myös kotona ja punastelen tosi paljon..myös sosiaalissa tilanteissa. En ole saanut muuta kuin proplaria :-(((


    • Herbiina

      Kyllä vaan minullakin iskee paniikki kotona esim. viimeeksi tuossa muutama päivä sitten kun pojan kanssa kirjoiteltiin kaikessa rauhassa joulupukille toivelistaa.Ja pahinta minulle melkein onkin yksin kotona oleminen vaikkakaan eivät nuo isot kaupatkaan houkuttele yrittämään yksinään menemistä.

    • lumikide

      Hei, itselläni juuri kotona paniikkikohtauksia.
      Kirjoittelen tukiasemalla päikkäriä, kun olen sillä tuulella. Siellä myös keskustelua aiheeseen liittyen,vertaistukea.Oletko tutustunut?
      Samoin pelokkaat.netissä.

      Paniikki kotona on oikeastaan ihan luonnollinen asia, jos tutustuu paniikin luonteeseen.
      Eli kotona koet olosi turvalliseksi , eikö.
      Tai sitten niinpäin, että koet ahdistusta,
      pelkoa tai yksinäisyyttä, jätetyksi tulemista, torjuntaa , tms.kotona..

      Oma terapeuttini sanoo, että paniikkikohtaus
      saa ikäänkuin luvan tulla, juuri kotona.
      Mieli ja keho antavat sille luvan, kun muuten olet ikäänkuin pidättänyt tunteitasi ja säilönyt ne alitajuntaasi.

      Lepo, liikunta, venyttely, mielikuvaharjoittelu, rentoutus ovat älyttömän hyviä tapoja tutustua paniikin hoitoon. samoin ruokavalio, eli mahd.vähän kahvia, kofeiinia.
      Keskusteluapua, tukikeppinä lääkitys = jos siihen tarvetta. Ssri tai bentsot. Riippuen paniikistasi.
      Sinnikkyyttä ! Ja toivonhipusia.

    • Fanikka

      rauhoittava musiikki lieventää ahdistavaa oloa esim; kotona?

      • Säde

        Jos musiikki on muutenkin elämässä tärkeä tekijä, siihenkin kannattaa satsata. Mua auttaa musiikki joskus, joskus ei. Mutta pointti on, että kaikkea kannattaa kokeilla, tuoksukynttilöitä, himmeä valo sopii joskus, toisinaan taas kirkas valo. Mulla ainakin riippuu ihan päivästä ja omasta mielentilasta muuten ja paniikkikohtauksen voimasta.
        Ja siitähän paniikkikohtauksen tunnistaa, että tulee järjetön pelko täysin ilman syytä, siis esim. juuri kotona turvassa.


    • miiva

      minulla niitä oli enimminkseen koti oloissa!

      • mardu

        moi!

        Mulle annettiin ohjeeksi mielikuvaharjoittelua kotona.

        Tee ensin rentoutuminen kotona , sitten alat miettiä tilannetta jossa paniikki iskee ja miten se etenee.

        Hengitä syvään ja anna paniikin tulla ja sinä opit hallitsemaan sen rentoutumalla.

        Sillä tavoin voi oppia hallitsemaan paniikkia! Ja siitä voi parantua erityisen harjoitusohjelman avulla. Jos on lujaa tahtoa!


    • kata

      hei kaikille...
      mä ajattelin kertoa hiukan omaa tarinaani...eli, helmikuussa -05 sain ekan kerran paniikkikohtauksen...kädet puutu ja sormet väänty kasaan, naama puutu ja turpos, kieli turpos joten en saanu henkeä...elikkä sain aika voimakkaan hyperventilaatio kohtauksen joka laukas paniikkikohtauksen..mulla oli sillon 6vuoden suhde päättymässä ja oli työn takia stressiä joten ne kaikki laukas tämän...olin sairaalassa ja siellä sit olo helpottu...tän päivän jälkeen ei ollu hetkeäkään et en olis pelänny uutta kohtausta...joka hetki "tutkin" itteäni ja mukamas tunsin oireita...no,,,,kaikki jatku sillee. välillä sain outoja kohtauksia, sydän alko hakata tuhatta, meni kylmiä ja kuumia väreitä, kädet tärisi ym..kesäkuussa sain niin pahan kohtauksen et vanhemmat sit pelästy ja passiti psykologille...sen kanssa juttelu helpotti mutta kohtaukset jatku..missä vaan niitä tuli, yleensä ihan vaan ku olin yksin ja mietin kaikkea..sit huomasin et mulla ihan tajuton kuolemn ja menettämisen pelko joka pohjautuu lapsuuteen...mulle määrättii mieliala lääkkeet joita nyt olen syöny juhannuksesta asti...psykologiilla kävin viime viikolla viimeisen kerran...olo on huomattavsti parempi ku esim puol vuotta sitten, silti saan noita kohtauksia edelleen, tosin huomnattavsti lievempinä ku ennen..ja olen oppinut kohtaamaan ja käsittelemään niitä...tutkin itteäni hirveesti ja lähes joka päivä löydän iteltäni jotai jonka uskon johtavan kuolemaan...rintäsyöpää, kurkkusyöpää, mitä vaan...kaikki pienet kivut saa mut ihan hulluna pelkäämään että se on jotai vakavaa,,,joku aika sit en voinu edes suunnitella päivää eteen päin mitää ku ajattelin et ehkä en eläkkää enää huomenna...tuntuu välillä että tuun hulluks mut..kai tää on menossa jo ohi ja elmä alkkaa taas joskus hymyilemään...toivon niin........ parempaa jatkoa jokaiselle joka tän jaksoi luken =)

    • missi05

      Kyllä on ihan mahdollista että paniikkihäiriö tulee kotonakin. Niin mulle itselleni ainankin on käynyt useastikin: kerran kenkiä heittäessä, jolloin en vielä tiennyt sairastavani paniikkihäiriötä yritin vaan käydä lepäämään kun pulssini oli yli 200 ja sydän tuntui tulevan selästä lävitse. mulle ennen paniikkikohtausta tulee yleensä kummallinen olotila esim. käteen alkaa sattua omituisesti...

      • hezbe

        mulla kans tulee paniikkihäiriöitä kotona..kerran oli aivan normaali olo ja kun aloin ruokaa laittaan alkoi henkeä ahdistaan ja sydän hakkaan.makuuasennossa meni nopeasti ohi.joskus on myös näitä vasen käsi kipuja jotka heti yhdistän "sydänkohtaukseen" ja paniikkikohtaus on valmis..


    • Sipe

      itse kokeilin joskus mieliala lääkkeitä ja eikös niistä nuppi seonnu vaan enemmän riippuu tietenkin käyttäjästä..

    • datuliall

      Mulle tulee paniikkihäiriö kun ajattelen jotain todella pelottavaa. Tosin olen mielenterveyskuntoutuja psykoosista. Tosin ennen psykoosiin vajoamista sain jo paniikkihäiriöitä. Saan paniikkihäiriöitä tutuissa paikoissa ja niin myöskin vieraissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe