Onko kokemuksia napadynamosta? Onko yhtä raskas polkea kuin perinteisellä dynamolla? Minkä hintaisia on, edes suurinpiirtein?
Kertokaas kokemuksianne.
Napadynamo polkupyörässä
59
30516
Vastaukset
- on... ennen
tai siis poikasena aina öljyttiin, jos ei ollut öljyreikää niin ylösalaisin tiputettiin öljyä sinne dynamonpyörän juureen ja samalla pyöritettin niin sai herkäksi. On se halvempi kun nuo patterilamput ja sehän ei kustanna muuta kuin kaurapuuroa, kun taas patterilappu vaatii pattereita eli joka kerta kun uudet patterit ostaa se käy kalliimmaksi näin ojalan laskuopin mukaan
- ympärri
napadynamo on taas aivan eri asia mitä öljyttiin pyörä ylösalaisin, herää pappa.
- pappa
ympärri kirjoitti:
napadynamo on taas aivan eri asia mitä öljyttiin pyörä ylösalaisin, herää pappa.
tämä joku uusi keksintö? Anteeksi en lukenut kovin tarkasti ja ajatus pätki näköjään
- Alli
Minulla on ollut napadynamo pyörässäni jo muutaman vuoden ja ikinä en siitä enää luovu, ellei jotain vielä parempaa tule vastaan.
Periaatteessa polkemiseen pitäisi tulla HIEMAN vastusta, kun dynamo on päällä, mutta en minä ole sitä ainakaan huomannut. Siis ei tunnu raskaalta. Dynamo on hiljainen, kevytkäyttöinen ja valo toimii aina - sohjosta tms. huolimatta.
Suosittelen lämpimästi - hämäräkytkin lamppu on myös asiaa!
Alli- asiaa ihan täysin
siis niin kätevä ja helppo lamppu eeettä.
Minulla on sellainen, jossa joko lamppu suljettu - koko ajan päällä tai automaattisesti liikuttaessa.
Takavalo on hämäräkytkimellä. - Lyype
asiaa ihan täysin kirjoitti:
siis niin kätevä ja helppo lamppu eeettä.
Minulla on sellainen, jossa joko lamppu suljettu - koko ajan päällä tai automaattisesti liikuttaessa.
Takavalo on hämäräkytkimellä.Kyllä on hyvä värkki.Mulla on sellainen vuoden vanhassa pyörässäni,enkä havaitse vastusta lainkaan.Etuvalo hämäräkytkimellä,takavalo menee päälle,kun pyörä liikkuu,tai saa sen kokonaan poiskin.Se napadynamo on itse asiassa pyörässäni olevia automaattivaihteita varten,jotka vaihtuvat sähköisesti,pyörä on Helkama Park Cafe.
- ihan sama
Lyype kirjoitti:
Kyllä on hyvä värkki.Mulla on sellainen vuoden vanhassa pyörässäni,enkä havaitse vastusta lainkaan.Etuvalo hämäräkytkimellä,takavalo menee päälle,kun pyörä liikkuu,tai saa sen kokonaan poiskin.Se napadynamo on itse asiassa pyörässäni olevia automaattivaihteita varten,jotka vaihtuvat sähköisesti,pyörä on Helkama Park Cafe.
JAa, onkos Helkamallakin jo Park Cafe -mallinen pyörä. Ennen se oli vain Tunturilla.
- 767
asiaa ihan täysin kirjoitti:
siis niin kätevä ja helppo lamppu eeettä.
Minulla on sellainen, jossa joko lamppu suljettu - koko ajan päällä tai automaattisesti liikuttaessa.
Takavalo on hämäräkytkimellä.Sitten kun kehittävät sitä jotta tulee 10W halogeenin valotehoa olisi..
Nyt tuollainen vain kuluttaa polkijan tehoja.. - kehitys
767 kirjoitti:
Sitten kun kehittävät sitä jotta tulee 10W halogeenin valotehoa olisi..
Nyt tuollainen vain kuluttaa polkijan tehoja..lähelläkään mitään oikeita valaistusta, joilla edes huomataan noiden kanssa.
- Seppo Susi
767 kirjoitti:
Sitten kun kehittävät sitä jotta tulee 10W halogeenin valotehoa olisi..
Nyt tuollainen vain kuluttaa polkijan tehoja..Ihan toisinpäin, just tuossa yks aamu työmatkalla tuli vastaan joku nuori nainen, jonka valo häiki oikein kunnolla. Oli ihan napadynamoja ja kun kysäisin valosta, niin nainen totesi, ettei ole pätkääkään raskas polkea.
- A5S
Napadynamosta ei voi valitettavasti luopua kuin vaihtamalla koko etupyörä, kyllä siitä vastusta matkantekoon löytyy, vertailuna minulla oli työmatkalla kaveri jolla akulla toimiva valo, pitkässä alamäessä minä aloin polkemaan sata metriä ennen kuin kaverini, että keskusteluyhteys säilyi, ko. dynamo on myös jarruna vaikka ei käyttäisi valoja, kuntoilumielessä tietenkin menettelee. Mainoksessa japanilaiset valmistajat väittävät että vastus vain joku prosentti, millä ei ole huomattavaa vaikutusta, mutta kyllä eurooppalainen Audi kuski huomasi sen nopeasti, tosin kuntoiluna pyörän valo on ihan ok. mutta mainos oli Tojo luokkaa, eli pitää vain uskoa.
- Eipä jäädy talvella
Huoleton värkki. Esim. Biltemasta saa napadymolla varustetun rattaan valaisimen (ei sis.rengasta) 34.50€ 24", 26" ja 28" vanteella. Pyöräkaupan hinta n.60 - 80€.
- kari
Olis uusi Bilteman 24 "sellainen mutta tarttisin 26 tai 28 tuumaisen. Onko vaihtaa sellaiseen uuteen?
Jollei ole myyn omani 40eeeeeee - hgz
kari kirjoitti:
Olis uusi Bilteman 24 "sellainen mutta tarttisin 26 tai 28 tuumaisen. Onko vaihtaa sellaiseen uuteen?
Jollei ole myyn omani 40eeeeeeeSähän reilulla tuulella oot, kun myyt 40:llä napadynamon, jonka saa Biltemasta hintaan 34,50.
Sulta varmaan sais ostaa 250:n fillarin viidelläsadalla? - Urkkilainen
kari kirjoitti:
Olis uusi Bilteman 24 "sellainen mutta tarttisin 26 tai 28 tuumaisen. Onko vaihtaa sellaiseen uuteen?
Jollei ole myyn omani 40eeeeeeeMä tarjoan 50 eeeee, kun kerran aloitussumma on noinkin vaatimaton.
Urkki - polkupyörät..
kari kirjoitti:
Olis uusi Bilteman 24 "sellainen mutta tarttisin 26 tai 28 tuumaisen. Onko vaihtaa sellaiseen uuteen?
Jollei ole myyn omani 40eeeeeee26" Orbean Espanjassa valmistettu maasturi, lähtee hintaan noin 3000EUR lähtö.
- pois päältä
meinaan jos tuntuu että vastustaa ja alkaa pännimään, niin.
Kattelin just sitä Bilteman napadynamovannetta netissä ja suuntasin suoraan tänne sen jälkeen.- ihmettelen minäkin
Veikkaanpa että sitä ei saa pois..
- Suomen Pa
ihmettelen minäkin kirjoitti:
Veikkaanpa että sitä ei saa pois..
Koska veikkauksen arvonta suoritetaan, sä varmaan tiedät kun vaikutat oikeen asiantuntijalta, veikkaan.
Vamppi
- vejuah
Pelkästään myönteisten kommenttien lisäksi napadynamosta, haluan tuoda esiin muutaman kommentin, minkä takia en ole itse päätynyt napadynamoon, enkä näillä näkymin päädykkään.
Ensinnäkin tuo vastus, mistä puhutaan, sitä ei varmaankaan ole napadynamossa, mutta jos sitä perinteisessä on, niin onko siitä haittaa, ei ainakaan minun tapauksessani, koska pyöräilen kuntoni kohennukseksi, silloin pieni vastus on paikallaan.
Sitten toinen juttu, omistan ja ajan vuorotellen kolmella eri pyörällä, vaikea päättää mihin sen napadynamon laittaisin, ajan ns. traktorinlavapyörällä, verstaspyörällä ja kotipyörällä, tilanteen mukaan, olen havainnut, että tapauksessani pieni otsalamppu, on kätevin ja halvin käyttää, tietysti vanhanajan dynamojen lisäksi.
Minusta tuntuu, että jos tuo napadynamo on niin hyvä mitä kaikki kehuu, luulisi se tulevan polkupyörien vakiovarusteeksi piakkoin. Lisäksi napadynamon hinta on vielä korkea, samaa luokkaa kuin käytettynä ostamieni polkupyörien hinta, mitä sitten kun pyöräni varastetaan, jota tapahtuu usein, sillä en koskaan lukitse pyöriäni.
Sellasta napadynamosta, ai niin vielä loppuun. Napadynamolla varustetulla polkuöpyörällä yhteiskunnan varakkaat ajavat vastuksettomasti kuntosaliile, rehkivät siellä, maksaen siitäkin eivätkä jaksa ajaa pienen vastuksen kanssa kotiin, onko järkee?- Ukki laarinperä
Yhdyn mielipiteisiisi.
Pysy vanhanaikaisissa dynamoissa, etu ja takapyörään sellaiset kiinni jokaiseen omistamaasi polkupyörään.
Äläkä vastaisuudessakaan koskaan lukitse pyöriäsi.
Olet harvinaisen fiksu, kiitos että toit järkevät mielipiteesi esille.
Voit lopettaa turhat mietiskelyt napadynamoista ja hieroa sähköt perinteisillä rulladynamoilla, koeta jaksaa. Jaa pidä sanas.
Ukki - raaka_arska
siellä on katukäyttöön tarkoitetuissa kaupunkipyörissä järjestään napadynamot ja lamput.
Pimeillä pyörillä ei kuulemma uskalla ajaa edes hipit. Ei edes kesällä, valaisimet on oltava kunnossa.
Saksan laki on niin tiukka, että eräs 3 W napadynamolla toimiva B&M:n (Busch & Müller )
ledilamppu, on kielletty katukäytössä Saksassa. Suomessa ja melko varmasti kaikissa muissa
EU-maissa ei varmasti ole noin tarkkaa tehoa valotehon suhteen. Minulla on ko lamppu, ja
sen valoteho on 60 luxia (Saksassa sallittu versio on 40 luxia).
Otsalamput eivät varmaan kelpaisi Saksassa, esim. koska se on liian korkealla.
Toinen syy voisi olla että se ei ole pyörään asennettu.
Ai niin, olenko varakas kun minulla on 2700 euron pyörä, sekä toinen, vanhempi, joka maksoi uutena 1200 euroa? Olen kuitenkin torpparin poika. Ajan melkein joka päivä kesät ja talvet töihin polkupyörällä, nykyään tuolla kalliimmalla. Työmatkaa on yht. 12 km/päivä.
- Viisas lUUSERI
Miten yhdellä palstalla voi olla näin törttöä väkeä ?
- akkuparistovalo
aika vmäisen näköne kun palaa päivälläki, ja turhaa vastusta.
- raaka_arska
suurin vastus minulla on ylipaino. Siksi ajan vahvoilla, yksilöllisillä pyörillä.
Minulla on neljässä polkupyörässäni (yksi mökillä) kaikissa napadynamo.
Totta, että napadynamo rupeaa vaikuttamaan turhalta, koska kunnon ledilampuilla
saa aika pitkät ajoajat yksillä akkujen latauksilla. Ongelmana vain on, että
hyvin tehokkaissa ja kallissa ledivalaisimissa on kauhean kalliit akut. - 37män
raaka_arska kirjoitti:
suurin vastus minulla on ylipaino. Siksi ajan vahvoilla, yksilöllisillä pyörillä.
Minulla on neljässä polkupyörässäni (yksi mökillä) kaikissa napadynamo.
Totta, että napadynamo rupeaa vaikuttamaan turhalta, koska kunnon ledilampuilla
saa aika pitkät ajoajat yksillä akkujen latauksilla. Ongelmana vain on, että
hyvin tehokkaissa ja kallissa ledivalaisimissa on kauhean kalliit akut.Napadynamo ei tee pyörintävastusta juuri lainkaan, jos valo ei ole päällä, koska ei ole hankaavia pintoja ja valonkin tehontarve on tosi pieni.
- nillittäjä
palaahan se autoissakin valo kesät talvet -> ja paremmin näkyy kulkija joka säässä!
- stonerose
Eroa tavalliseen pyörään ei juuri huomaa joten suosittelen sen suhteen. itsellä on napadynamo kiekki työmatka pyörässä.
- valodiodizeppelin
Toisaalta jos on tarve vain näkyä eikä niinkään nähdä, nykyiset ledilamput toimivat ihan hyvin. Minulla kestää sama patterisatsi monta talvea.
- valoa kansalle!
Ajelin monta talvea Tunturin pyörällä, jossa oli napadynamo. Valo kytkettiin päälle/pois lampussa olevasta napista. Siinä ei ollut mitään hämäräkytkimiä jne. Napadynamo toimi kelissä kuin kelissä, enkä huomannut, että siitä olisi tullut lisää vastusta. Monesti ajelin päivälläkin ns. valot päällä, kun en ollut muistanut kytkeä pois päältä.
Noh, sittemmin huradin huomattavasti kevyempään pyörään, johon ei saa napadynamollista vannetta. Kaipaan napadynamoa, minua ärsyttää irtolamppujen kiinnittäminen/irtiotto ns. joka risauksessa, koska lamppua ei voi jättää ohjaustankoon varkaiden takia. Napadynamolla tuli myös sen verran valoa, että sen kanssa myös näki - samaa ei voi sanoa käytössäni olevasta pienestä ledivalosta. Se on kirjaimellisesti huomiovalo vain. Nyt on sitten tilauksessa vajaan 100 euron hintainen ladattava ledivalo, jolla myös näkee!- Parempi...
Vähän vanhanaikainen tuo napadynamo on. Muutamalla eurolla saa jo hyvän ledivalaisimen jonka hyvänä puolena on aina kirkas valo. Valo ei sammu kun pyörän pysäyttää, silläkin on merkitystä mm. kun odottaa kaupunkipyöräilyssä kadunylitystä. Valon miltei suurempi merkitys on, että toiset ajoneuvot ja jalankulkijat näkevät pyöräilijän ajoissa. Led-valaisimen voi ottaa pois, että asentaa paikoilleen pyörästä parissa sekunnissa, eikä ilkivalta näin riko valaisinta. Valaisinhan on niin pieni, että se mahtuu taskuun tai käsilaukkuun, joten se pysyy aina mukana.
Kannattaa ostaa akkuparistoja ja latauslaite, niillä on varmasti muutakin käyttöä kotitaloudessa. Ihmettelen suuresti ettei ledvalotietous oikein mene perille, kun pyöriä suhaltaa sadoittain pimeässä jo keskikokoisissa kaupungeissa talvisin. - alkup.valaisija
Parempi... kirjoitti:
Vähän vanhanaikainen tuo napadynamo on. Muutamalla eurolla saa jo hyvän ledivalaisimen jonka hyvänä puolena on aina kirkas valo. Valo ei sammu kun pyörän pysäyttää, silläkin on merkitystä mm. kun odottaa kaupunkipyöräilyssä kadunylitystä. Valon miltei suurempi merkitys on, että toiset ajoneuvot ja jalankulkijat näkevät pyöräilijän ajoissa. Led-valaisimen voi ottaa pois, että asentaa paikoilleen pyörästä parissa sekunnissa, eikä ilkivalta näin riko valaisinta. Valaisinhan on niin pieni, että se mahtuu taskuun tai käsilaukkuun, joten se pysyy aina mukana.
Kannattaa ostaa akkuparistoja ja latauslaite, niillä on varmasti muutakin käyttöä kotitaloudessa. Ihmettelen suuresti ettei ledvalotietous oikein mene perille, kun pyöriä suhaltaa sadoittain pimeässä jo keskikokoisissa kaupungeissa talvisin.paristokäyttöisen valaisimen huono puoli on se, että arktisissa oloissa (ainakin kaikissa itse kokeilemissani lamppu paristo/akku -yhdistelmissä) tuppaa valoteho ja luotettavuus olemaan melko huono
- eeppos
alkup.valaisija kirjoitti:
paristokäyttöisen valaisimen huono puoli on se, että arktisissa oloissa (ainakin kaikissa itse kokeilemissani lamppu paristo/akku -yhdistelmissä) tuppaa valoteho ja luotettavuus olemaan melko huono
Ei ole mikään ongelma saada napadynamoa laitettua. Vaihdettua tavallisen navan tilalle. hieman lyhyemmät pyöränpinnat ja sitten pinnaustöihin. Ja lienee napadynamosta saa jarrunkin, laittaa vaan dynamon lähdön oikkariin. Hieman alkaa jarruttaa.
- arktinenajelija
eeppos kirjoitti:
Ei ole mikään ongelma saada napadynamoa laitettua. Vaihdettua tavallisen navan tilalle. hieman lyhyemmät pyöränpinnat ja sitten pinnaustöihin. Ja lienee napadynamosta saa jarrunkin, laittaa vaan dynamon lähdön oikkariin. Hieman alkaa jarruttaa.
Hommasin kanssa nastarenkaalle tuon bilteman napadynamokiekon. Viime talvena tappelin ledi-patterilampun kanssa, kun valo tuppasi olemaan aika vähäistä yli 20 asteen pakkasilla.
Kesäkiekon kanssa aion edelleen käyttää ledi-patterilamppua, ja talvellakin varavalaisimena. - Pelle Peloton
Parempi... kirjoitti:
Vähän vanhanaikainen tuo napadynamo on. Muutamalla eurolla saa jo hyvän ledivalaisimen jonka hyvänä puolena on aina kirkas valo. Valo ei sammu kun pyörän pysäyttää, silläkin on merkitystä mm. kun odottaa kaupunkipyöräilyssä kadunylitystä. Valon miltei suurempi merkitys on, että toiset ajoneuvot ja jalankulkijat näkevät pyöräilijän ajoissa. Led-valaisimen voi ottaa pois, että asentaa paikoilleen pyörästä parissa sekunnissa, eikä ilkivalta näin riko valaisinta. Valaisinhan on niin pieni, että se mahtuu taskuun tai käsilaukkuun, joten se pysyy aina mukana.
Kannattaa ostaa akkuparistoja ja latauslaite, niillä on varmasti muutakin käyttöä kotitaloudessa. Ihmettelen suuresti ettei ledvalotietous oikein mene perille, kun pyöriä suhaltaa sadoittain pimeässä jo keskikokoisissa kaupungeissa talvisin.Nii et jos meinaa että valo sammuu napadynamolla kun pysähtyy, silloin varmaan osaa arvostaa sellaisia pyöränrenkaita joissa on sivuheijastimet (eivät ole rikkinäiset tai mahdottoman kurassa), autoilijan luulisi näkevän tämmöisen. Tietysti toinen konsti jos osaisi, niin voisi värkätä akun/kondensaattorin, jolla napadynamlamppu palaisi pysähtymisen jälkeen vielä 10 - 15 s. Tämä poistaisi tämän lyhyiden pysähdysten ongelman.
Jos tuntuu sille, että napadynamon valo on syystä tai toisesta himmeä ja omistaa 28" kulkimen, voisiko eteen laittamalla 26" napadynamovanteen saada kirkkaamman valon? Eli pienempi pyörä pyörisi nopeammin, jolloin tulisi kirkkaampi valo. Vai onko 26" dynamon käämitykset tehty jo alunperin suuremmalle kulmanopeudelle kuin 28" nd.? Kaupan päälle saa vielä sporttisen etukeno-ajoasennon! - hrdhd
Parempi... kirjoitti:
Vähän vanhanaikainen tuo napadynamo on. Muutamalla eurolla saa jo hyvän ledivalaisimen jonka hyvänä puolena on aina kirkas valo. Valo ei sammu kun pyörän pysäyttää, silläkin on merkitystä mm. kun odottaa kaupunkipyöräilyssä kadunylitystä. Valon miltei suurempi merkitys on, että toiset ajoneuvot ja jalankulkijat näkevät pyöräilijän ajoissa. Led-valaisimen voi ottaa pois, että asentaa paikoilleen pyörästä parissa sekunnissa, eikä ilkivalta näin riko valaisinta. Valaisinhan on niin pieni, että se mahtuu taskuun tai käsilaukkuun, joten se pysyy aina mukana.
Kannattaa ostaa akkuparistoja ja latauslaite, niillä on varmasti muutakin käyttöä kotitaloudessa. Ihmettelen suuresti ettei ledvalotietous oikein mene perille, kun pyöriä suhaltaa sadoittain pimeässä jo keskikokoisissa kaupungeissa talvisin.Näis ledi lampuis on se huono, että patterit pitää hommata tai akku ladata tietyin välein sekä liian pieni valokeila. Plussaa on se että sen saa pyörästä irti, ja näin käyttää taskulamppuna.
Napadynamos plussaa on se (ittellä on napadynamollinen lamppu) että ei tartte lataalla tai vaihtaa paristoja. miinusta se että pikkasen turhan kapea valokeila, eikä sitä saa irti pyörästä, eikä näin käytettyä taskulamppuna. Pieni vastus, ei haittaa!!! Ittellä se vaihteettomas tuntuti joutsenes!! - Heze69
Parempi... kirjoitti:
Vähän vanhanaikainen tuo napadynamo on. Muutamalla eurolla saa jo hyvän ledivalaisimen jonka hyvänä puolena on aina kirkas valo. Valo ei sammu kun pyörän pysäyttää, silläkin on merkitystä mm. kun odottaa kaupunkipyöräilyssä kadunylitystä. Valon miltei suurempi merkitys on, että toiset ajoneuvot ja jalankulkijat näkevät pyöräilijän ajoissa. Led-valaisimen voi ottaa pois, että asentaa paikoilleen pyörästä parissa sekunnissa, eikä ilkivalta näin riko valaisinta. Valaisinhan on niin pieni, että se mahtuu taskuun tai käsilaukkuun, joten se pysyy aina mukana.
Kannattaa ostaa akkuparistoja ja latauslaite, niillä on varmasti muutakin käyttöä kotitaloudessa. Ihmettelen suuresti ettei ledvalotietous oikein mene perille, kun pyöriä suhaltaa sadoittain pimeässä jo keskikokoisissa kaupungeissa talvisin.-tosin kun tässä on aikaa vierähtynyt jokunen vuosi niin napadynamollisiin led-valaisimiin on tullut reilusti luxeja lisää ja myös ns. parkkitoiminto eli valot eivät enää sammukaan pysähtyessä vaan niiden konkka varaa virtaa ja se riittää noin 4 min "tyhjäkäyntiin" -sama homma myös takavalon kanssa, se on sitä nykyaikaa!
-ja mikä parasta niin ei tarvitse enää värkätä paristojen eikä ladattujen akkujen kanssa, koska virta kulkee koko ajan mukana - Anonyymi
Parempi... kirjoitti:
Vähän vanhanaikainen tuo napadynamo on. Muutamalla eurolla saa jo hyvän ledivalaisimen jonka hyvänä puolena on aina kirkas valo. Valo ei sammu kun pyörän pysäyttää, silläkin on merkitystä mm. kun odottaa kaupunkipyöräilyssä kadunylitystä. Valon miltei suurempi merkitys on, että toiset ajoneuvot ja jalankulkijat näkevät pyöräilijän ajoissa. Led-valaisimen voi ottaa pois, että asentaa paikoilleen pyörästä parissa sekunnissa, eikä ilkivalta näin riko valaisinta. Valaisinhan on niin pieni, että se mahtuu taskuun tai käsilaukkuun, joten se pysyy aina mukana.
Kannattaa ostaa akkuparistoja ja latauslaite, niillä on varmasti muutakin käyttöä kotitaloudessa. Ihmettelen suuresti ettei ledvalotietous oikein mene perille, kun pyöriä suhaltaa sadoittain pimeässä jo keskikokoisissa kaupungeissa talvisin.Ei mun pyörän valo sammu vaikka pysähtyy liikennevaloihin ja on napa dynamo
- Anonyymi
Pelle Peloton kirjoitti:
Nii et jos meinaa että valo sammuu napadynamolla kun pysähtyy, silloin varmaan osaa arvostaa sellaisia pyöränrenkaita joissa on sivuheijastimet (eivät ole rikkinäiset tai mahdottoman kurassa), autoilijan luulisi näkevän tämmöisen. Tietysti toinen konsti jos osaisi, niin voisi värkätä akun/kondensaattorin, jolla napadynamlamppu palaisi pysähtymisen jälkeen vielä 10 - 15 s. Tämä poistaisi tämän lyhyiden pysähdysten ongelman.
Jos tuntuu sille, että napadynamon valo on syystä tai toisesta himmeä ja omistaa 28" kulkimen, voisiko eteen laittamalla 26" napadynamovanteen saada kirkkaamman valon? Eli pienempi pyörä pyörisi nopeammin, jolloin tulisi kirkkaampi valo. Vai onko 26" dynamon käämitykset tehty jo alunperin suuremmalle kulmanopeudelle kuin 28" nd.? Kaupan päälle saa vielä sporttisen etukeno-ajoasennon!Mulla on napa dynamo ja valo palaa vielä ainakin minuutin jos pari vaik pysähtyykin
- baristopelle
kun ämämt polkee tuiju päällä keskellä päivää....täytyyks paljo hinkata että palaa??
- ja lähesty
ämämtiä pelottomasti. Kysy hinkkaamisen määrästä suoraan asiantuntijalta.
- nillittäjä
*ei sitten oikein taida ymmärtää napadynamon periaatetta, sillä ei ole sen raskaampaa polkea oli valo sitten päällä tai ei!
*tokihan fillaristi näkyy aina paremmin kun valot ovat päällä -oli sitten pimeää tai valoisaa
*parempi valoisa & fiksu fillaristi päivän aikaan kuin valoton & tyhmä fillaristi pimeän aikaan
- ...
Vaimon fillarissa on napadnamo. Mitä itse olen sillä polkenut, niin kyllä se on paljon kevyempi käyttää kuin perinteinen "pyöränkumen sivua hinkkaava" malli.
- XZCB
Miksiköhän kännyköihin ei ole kaikissa malleissa mm. kameran salamavalon virkaa tomittavassa ledivalaisimissa jatkuvaa toimintoa polttaa tuota salamavaloa. Pyörässä ei näin ollen tarvitsisi muuta kuin kännykkäteline oikeaan asentoon ja valo olisi aina mukana.
Tietenkin napadynamoa voisi siinäkin tapauksessa käyttää kännykän akkujen lataukseen käyttämällä sopivaa tekniikkaa jännitteen tasasuuntaukseen ja säätöön dynamon ja kännykän välissä. - Työmatka pyöräilijä
MInä käytin viimeksi dynamovaloa 15 vuotta sitten. Se tuo liika vastusta.Talvella lumi tuo vastusta. Ei toimi kun pyörä on pysähtyneenä ja perinteinen dynamo sutii joskus. Paristo lamppu on parempi ratkaisu. Paras ratkaisu on ladattava lamppu, joka ladataan pistorasiasta. Minulla on sellainen ollut kaksi vuotta. Ei ole ollut ongelmia.
- Heze69
-niin nykyajan napadynamo on kyllä ihan eri asia kuin se entisaikojen mötikka "pullosoliferi" joka hinkkasi renkaan reunaa vasten ja oli raskas polkea...
-napadynamohan on integroituna eturenkaan navan sisälle ja kulkee siellä aina huomaamattomasti ja asiansa ajavana mukana, eikä hidasta/raskauta matkantekoa olipa lampussa virrat tai ei
- kaikki ollaan välkky
haluan napadynamon. ei jaksa irrotella ja latailla huonolaatuisia muovilamppuja. paremmissa dynamovaloissa on myös seisontavalot. ja hämäräkytkin. ei tartte räpeltää. riittää että polkee. lukitsen pyöräni.
- lamput
Onko suosituksia napadynamon mallista? Halvimmillaan biltema myy vanteella varustettuna alle 50 euroa. Halpa on kuitenkaan harvoin paras, ja kalleimmat (SON?) maksavat yli 200e pelkkä napa ilman vannetta. Shimanoltakin löytyy varmaan kymmenen erilaista mallia, joten missä vaihtoehdossa olisi paras hinta-laatu -suhde? Parempia kehutaan jopa 30% kevyemmin rullaavaksi kuin saman valmistajan edullisimpia napoja.
Aamulla näin pyörän jonka lampun kirkkautta hämmästelin. Kyseessä näytti olevan napadynamolla varustettu pyörä, eikä mikään patterivalaisin.- Bellybuttondynamo
Ostin hiljattain Shimano Alfine valmiin napadynamokiekon, maksoi 125 saksalaisessa kaupassa. Nyt saisi näköjään puoli-ilmaiseksi 75 EUR (fi.rosebikes.eu).
Ei valittamista, käsittääkseni dynamo on Shimanon malliston paremmasta päästä. Puolia on kiekossa vain 24 kpl, joten en tiedä kuinka kestää raskaamman ajajan alla. - Pro*
Bellybuttondynamo kirjoitti:
Ostin hiljattain Shimano Alfine valmiin napadynamokiekon, maksoi 125 saksalaisessa kaupassa. Nyt saisi näköjään puoli-ilmaiseksi 75 EUR (fi.rosebikes.eu).
Ei valittamista, käsittääkseni dynamo on Shimanon malliston paremmasta päästä. Puolia on kiekossa vain 24 kpl, joten en tiedä kuinka kestää raskaamman ajajan alla.Mulla on polkupyörän alkuperäisessä etuvanteessa Shimanon 6V/2,4W generaattori ja sit myöhemmin hankitussa toisessa etuvanteessa (jossa päällä on valmiina nastakumi, tuossa 2,4 W:n kiekossa on taasen kesäkumi (eli vaihdan nykyisin kesä- ja talvikumit vanteineen, siksi näin)) on 6V/3W dynamo. Voin sanoa että on ihan pikkasen eroa valon kirkkaudessa, 2,4 W:n kiekolla on himppasen verran himmeämpi tuo valo, tosin eihän sitä kesällä juuri tarvitsekaan.
Tosin mulla on dynamokäyttöinen takavalo, joka syö sitä 2,4 W:n tehoa ja siksi vaikuttanee etuvalon kirkkauteen. Hyvin olen nähnyt ja näkynyt, ei ole sen suhteen valittamista. Takavalossa on semmoinen seisontavalo-toiminto, joka jää palamaan vaikka pysähdyn liikennevaloihin tms., etuvalossa ei ole sitä. Näillä Shimanon perusdynamoilla pärjää aika pitkälti kokemukseni mukaan. Ainoa miinuspuoli näissä on se, että vauhtia pitää olla jonkun verran ennenkuin valo alkaa olla riittävän kirkas, sekin tosin riippuu polttimotyypistä.
- lamppu on dynamolla
Uusissa etuvaloissakin on tuo seisontavalotoiminto. Eli kondensaattori varaa vähän sähköä paikoillaan seisomista varten. Samalla se tasaa valoa hiljaisessa nopeudessa ja käynnistää lampun heti liikkeellelähdössä (jos varausta on vielä jäljellä edellisestä ajomatkasta). Ledipohjaiset lamput on tietysti nykyään jo parhaita. Halogeenejä ei enää kannata ostaa.
- pöllöpäät 1234567890
Kaikissa pyörissäni mitä minulla on ollut se pieni dynamon pieni pyörä, joka sitä 28" pyörän sivulla vinkuu ja kiljuu ja saatana luistaa eikä sitä valoa tulee lainkaan.
JA EIKÄ VARSINKAAN TALVELLA KUN KAIKKI P..... ON NIIN S.... JÄÄSSÄ.
Napadymamo on navan sisällä sanon sille ukkelille joka ei oo semmosesta kuulluukkaan senkin pöllöfantti.
SURUPUKKUU PITÄIS PUKKEE JOTTA KUN TOMMOSIA KUULEE.
Jos patterikulut on kalliita niin lataa akkuja sanon sille pölvästille.
Sille joka ei saa pyöräilystä tarpeeksi vastusta laita vaikka tukki narun perrään pyörääs! Ja jätä kunnon ihimiset rauhaan älyttömillä puheillasi, p....
MINULLA EI OO KOSKAAN OLLU NAPADYNAAMOO ENKÄ OO AJANNA SEMMOSELLA, MUTTA JÄRKIKIN SANOO ETTÄ SE ON PAREMPI KUIN SELLAINEN VANHANAJAN VINKUTTAJA. UUDISTUKKSIA OLLAAN AINA VASTAAN.- ..-.-..
Varmaan helpotti?
Kevyt on napatynamo,pokupyörässä,minulle tuli maksamaan 55€ 28 tuuman vanteella,lampussa on vielä automaattinen valo kytkin kun on sopivan hämärä kytkeytyy automaatisestipäälle.
On laiskan miehen kytkin myyjä nimittisitä on käytännöllinen.- 79y755
Mulla on vaan napatyrämo ja 7e ledi valo jota ei saa päälle hanskat kädessä
- AntakaaHalpaSuositus
Shimanon 2,4W napadynamo tuli hommattua. Suositelkaas siihen halpaa ja hyvää ledi lamppua. (tällä hetkellä kiinni pullodynamon lamppu, millä 3W hehkulanka polttimo ja aika huono valoteho)
- Tyytyväinen_käyttäjä
Tässä kohtaa B-kaupan tuote on suosittelemisen arvoinen. Kirkas valo, tasainen valokeila ja palaa melko pienilläkin nopeuksilla tasaisesti. Hinta on vaan noussut viime vuodesta ihan törkeän 12%... ;-)
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Valaistus-ja-heijastimet/Etulamppu-keskiodynamoa-varten-2000033990/ - Jaurunjävi
Minulla on ollut napadynamo jo siitä alkaen kun niitä suomessa alkoi saada suorastaan eriomainen laite Nyt laitoin vielä ledi lampun on tosi kirkas valo valot on aina päällä koska vastusta ei juurikaan ole ***** tähteä
- Fillaristiville
Napadynamo maasturin etuvanteessa, jossa on myös levyjarru. Hienosti on toiminut ledivalaisimen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882