perhanan lehtikirvat

gerbera

Siirsin sisään pari kk sitten ulkona eläneen chilipuskan. Kirvat näköjään viihtyvät siinä vaikka mitä teen! En halua käyttää mitään myrkkyjä joita popsin sitten loppujen lopuksi itse suuhuni. Kuuma vesi näyttää tehokkaalta aluksi mutta mistä niitä viheliäisiä aina putkahtaa lisää? Olen suihkuttanut mäntysuovalla, josta ei ole tehoa toisin kuin kuumasta suihkusta. Mutta vajaa viikko menee ja taas näkyy muutama kirva kukassa ja lisääntyminen on taattu. Mitä tehdä, englannista saakka tilattuja erikoischilejä ei bioroskis kyllä kutsu vaikka suihkuttelisin joka päivä!

6

2610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Filbert

      Sama kirvavitsaus vaivasi sisälle siirrettyjä kasvejani. Luin ruotsalaisen ohjeen ruiskuttaa kasvit suopa-spriiliuoksella. Toluhan on sitä, ja vedellä laimentamalla se mielestäni suunnilleen vastasi ruotsalaisohjeen liuosta. Sumutin kasvit kaikkialta ihan märiksi 1:20 laimennetulla tavallisella Mänty-Tolulla (ei vähemmän alkoholia sisältävällä hellävaraisella Puu-Tolulla, jota yleensä suositellaan kasveille). Annoin olla tunnin-pari, ja sitten huuhdoin suihkulla.
      Ruotsalaisohjeessa sanottiin, että käsittely mahdollisesti pitää toistaa parin viikon päästä, mutta ei ole tarvinnut. Kirvat pysyivät poissa.

      • gerbera

        Pitääkin kokeilla tuota mainitsemaasi tolu-vinkkiä!


    • Pössyttelijä

      Morjens!
      Itselläni on ollut ihan samoja ongelmia kasvieni kanssa. eli pieniä vaaleita olioita lehtien pinnalla.
      Neem-öljy on loistava aine,sitä saa ainakin viherpeukku nimisestä kaupasta, niitä on ainakin Helsingissä ja Tampereella. On niillä nettisivutkin, voit tilata sieltä.

      Itse olen sekoittanut Neem-öljyä ja mäntysuopaa lämpöiseen veteen ja suihkutellut koko kasvin kauttaaltaan läpimäräksi. Lehtien alapuolet on kuulemma kaikkein tärkeimmät, siellä ne pirulaiset pesii.

      Hauskaa jatkoa!

    • ötökätpois

      Tetranychus urticae UNTIMATE KILL:

      -capsaicine
      -garlig
      -raw tobacco
      -dishwashing liguid(2/100)
      -water(akkuvesi tukkii selkärangattomien hengitys tiehyet)
      -thyme(kasville turvallinen)
      -lemon(kaikki ötökät karttavat tätä)
      -baking soda(tappaa pahat sienet)

      Miten on,jos liuos menee kasvin juurille?Onko saippua myrkyllistä kasveille?

    • puutarhalehden vinkk

      Myös nokkosvesi on vanhanajan konsti. Nokkosia liottaa vedessä useita päiviä ja sitten ruiskii kasveille.

      Tätä käytän itse kirvoihin. asitanpesuaine (yksi osa), ruokaöljy (kaksiosaa), loput vettä (ehkä kolmeosaa). Sekoita ensin ruokaöljy ja astianpesuaine sitten lopulta vettä. Joskus joutuu ruiskuttamaan kahdesti.

    • Samettikukka

      Minulla on sellainen probleemakuin, olen muutamana vuonna istuttanut samettikukkia ja muutaman viikon kuluttua niiden lehdet alkavat olla rei`issä Pihalla on myös kultapalloa ja sama juttu.Näitä ko.kasveja on ollut monta vuotta mutta ongelma ilmestyi vasta muutama vuosi sitten.Nyt olen ostanut daalioita mutta en ole vielä istuttanut niitä.Talvet on Eerikaa tai Callunoita samassa kukkapenkissä. En tiedä mitä myrkkyä kokeilisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe