Olen jo pitkään miettinyt tuota kysymystä ja lukenut kirjoja, mutten ole löytänyt vastausta. Eli siis tarkoitan että puollustavatko ja merkkaavatko nämä matelijat oman alueensa kissojen ja koirien tapaan, vai omivatko alueita ollenkaan? Mökillämme oli tänä kesänä nimittäin harvinaisen vilkas käärmevuosi (kaikki rantakäärmeitä) ja ensiksi niitä oli vain yksi siellä niemen kallioilla loikoilemassa kivikossa. Kun seurasin ja tarkkailin sitä usein, niin yllätyksekseni huomasin, että sehän kiertää jokapäivä tasan samoja alueita ja polkuja mitä aina ja loikoilee aina täsmälleen samassa kolossa/kolon suulla! Huomasin myös, ettei sillä myöskään ollut ollenkaan munia tai poikasia kun varovasti raotin tätä kolon kattona toimivaa kiveä käärmeen ollessa poissa. Mökkimme pihalle tosin oli tullut oikea päästäispopulaatio ja kallion lähettyville tuli lisää käärmeitä, joista yksi arvatenkin oli naaras. Päättelin tämän koska noin 5-7 muuta käärmettä olivat kiertyneet sen ympärille. Ja eipä aikaakaan kun ne luikertelijat kävivät jo popsimaan siitä pihanurmelta kaikki päästäiset, jonka jälkeen käärme (ja päästäis) kanta oli alkanut huveta, kunnes jälleen oli jäljellä vain se yksi ja ainut käärme, jonka alun perin näinkin, lekottelemassa vakiokolossaan.
Eli kysymykseni siis on pitävätkö käärmeet reviiriä vai eivät? Vai riippuuko tämä lajista? Tai onko se muuten vain yksilöllistä (käärme kiintyy jostain syystä tiettyyn alueeseen)? Vai ovatko ne pikemminkin ruuan ja lisääntymisvietin perässä?
Kaivataan pikaisesti vastauksia!
Pitävätkö käärmeet reviiriä???
4
2084
Vastaukset
- epä
mielenkiintoinen havainto. Postaahan kysymyksesi www.herppi.net osoitteeseen luonnon matelijat osioon . Herppi.netissä on ainakin muutama biologi keskustelemassa silloin tällöin. Siellä voisi löytyä tietäviä. Pääsen minäkin sitten kurkkimaan, mikä on vastaus tähän kysymykseen. :)
- Black-Adder
Käärmeiden reviirit ovat hyvin harvinaisia ja uskoisin että tämäkin tapaus liittyi vain niihin päästäisiin. Etenkin jos pesässä ei ollut munia. Kyseessä voi myös kuitenkin olla säännön vahvistava poikkeus, tiedä häntä.
- ei sais...
mennä sörkkimään niitten pesiä!!!! Eikä häiritä niitä muutenkaan. Toivottavasti otat opiksesi...
- Kyselijä
ensinäkään häirinnyt niitä millään tavalla, vaan annoin puuhailla omiaan ja toiseksi, en sörkkinytkään niiden pesiä, vaan raotin vain hieman kolon kantta. Koska jos siellä olisi ollut munia tai käärmeenpoikasia, olisi se selittänyt käärmeen jatkuvan partioinnin samoilla alueilla. Että silleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724214Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o983655Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363349- 512900
- 402388
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182369Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222092- 231716
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141547Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321536