Haluaisin koiran joka ymmärtää puhetta!

Haavelija

Tarkoitan ymmärtää ihan oikeasti. Jos esim. ojentaa kaden ja sanoo koiralle anna tassua ei koira mielestäni ymmärrä puhetta vaan kädenliikkeen. Onko kellään koiraa joka aivan oikeasti ymmärtäisi puhetta?

29

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirus

      ...ei se mee ihan noin yksinkertaisesti. Kyllä koira oppii ja osaa tehdä asioita pelkän! puheenkin perusteella. Käyppä joskus seuraamassa esim. toko-kisoja (tottelevaisuus-kisoja) siellä annetaan useimmiten sanallisia käskyjä ja hip hei koira tekee mitä haluat. Tämä on tietty tarvinnyt monta harjoituskertaa erimuodoissa!!! Toki siellä käytetään myös esim. käsimerkkejä mutta niitä ei saa yhdistää sanalliseen käskyyn. Eli joko sanallinen käsky tai käsimerkki. Toki myös nää hommat toimii ihan kotioloissakin. Tarkoitan sillä että esim. kun sanon "oma paikka" niin koira menee makaamaan omalle paikalleen. Kyllä meikäläisenkin koira ymmärtää puhettani, äänen painolla on tosi suuri merkitys!!! Ja muista että käskyt pitää olla lyhyitä yksinkertaisi yksi tai kaksi sanaisia.

    • ellu

      Koira kyllä kuuntelee osallistuvan näköisenä puhettasi, mutta jos meinaat, että sen pitäisi vaikkapa ihmisen tasolla osata ymmärtää, niin unohda koko koiran osto!

    • Haaveilija

      Koira ymmärtää puhetta, mutta vain erinlaisia käskyjä, tee näin, tai noin ym.
      Voiko koira esim. ymmärtää jos sille sanoo, että
      käyn kaupassa ja tulen pian takaisin? Jos koira ei tätä ymmärrä se saattaa alkaa haukkua ja ulisemaan, kun luulee jääneensä yksin pitkäksikin aikaa!

      • siiri

        äsken ihan vartavasten sinua varten oman koirani...
        se on aivan totta että se ymmärtää pelkän puheen perusteella...anna tassu ja anna toinen tassu niin ymmärsi aivan helposti mitä pitää tehdä...:)
        tulin iloiseksi itsekin kun ymmärsin tuon kiitos sinun...
        sitten meidän koira tietää että kun sanotaan että minä menen nyt rannalle siiri tulee ihan kohta takaisin niin se jää ihan rauhallisena paikalle...yleensä katsoo ikkunasta...tai haukkuu ulkona...
        mutta se on tärkeää ettei sitten valehtele...
        on kuule niin viisas koira tämä otukseni:)
        ihan sydäntä lämmittää...


      • Twilight
        siiri kirjoitti:

        äsken ihan vartavasten sinua varten oman koirani...
        se on aivan totta että se ymmärtää pelkän puheen perusteella...anna tassu ja anna toinen tassu niin ymmärsi aivan helposti mitä pitää tehdä...:)
        tulin iloiseksi itsekin kun ymmärsin tuon kiitos sinun...
        sitten meidän koira tietää että kun sanotaan että minä menen nyt rannalle siiri tulee ihan kohta takaisin niin se jää ihan rauhallisena paikalle...yleensä katsoo ikkunasta...tai haukkuu ulkona...
        mutta se on tärkeää ettei sitten valehtele...
        on kuule niin viisas koira tämä otukseni:)
        ihan sydäntä lämmittää...

        Juu elikkä ne tosiaan ymmärtää sanoja. eikä vain äänen painosta, esim jos huutaa ei niin se tajuaa vaan sen huudon. esim naapurini koira ymmärtää AINA sanan lenkille äänen päinosta huolimatta. Esim jos kuiskaa sanan lenkki ja koira sattuu kuulemaan sen, on se aivan pöhölönä jo innosta. sama juttu jos lähtee jonnekkin vähäksi aikaa ja 'kertoo' siitä koiralle, se on huomattavasti rauhallisempi kuin jos se vaan mitään sanomatta jätetään yksin.


      • Koirus

        Ei koira ymmärrä kokonaisia lauseita! Niinkuin jo aikaisemmin sanoin että lyhyitä käskyjä/sanoja koira oppii ymmärtämään. Esim. kun jätät koiran yksin kotiin niin sano vaikka "odota", se kyllä oppii odottamaan. Koiralla ei ole sinänsä ajantajua. Se on sama onko se 10 min. yksin tai 2 tuntia. Ulina tai mahdollinen tuhoaminen ei riipu ajasta. Koira voi saada kymmenessä minuutissa aikaiseksi valtaisan tuhon kuin kahdessa tunnissa jos se niin haluaa...;( Suosittelisin erittäin lämpimästi osallistumista pentukurssille. Ei haittaa vaikka koirasi ei ole enään pentuiässä. Niitä järjestää paikalliset koirakerhot tai rotuyhdistyksesi. Osallistu ihmeessä, ne ovat erittäin antoisia! Turha pähkäillä & vatvoa näitä asioita tän koneen välityksellä. Toimi heti ja ota selvää kursseista. Hyvät sivut on netissä; www.koirat.com. Onnea ja menestystä rakkaan ystäväsi kanssa! (c:


      • siiri
        Twilight kirjoitti:

        Juu elikkä ne tosiaan ymmärtää sanoja. eikä vain äänen painosta, esim jos huutaa ei niin se tajuaa vaan sen huudon. esim naapurini koira ymmärtää AINA sanan lenkille äänen päinosta huolimatta. Esim jos kuiskaa sanan lenkki ja koira sattuu kuulemaan sen, on se aivan pöhölönä jo innosta. sama juttu jos lähtee jonnekkin vähäksi aikaa ja 'kertoo' siitä koiralle, se on huomattavasti rauhallisempi kuin jos se vaan mitään sanomatta jätetään yksin.

        minunkin koirani tajuaa todella hyvin sanan lenkille...lähetäänkö jne...sanonpa sen vaikka puhuessa jollekkin ihmiselle niin jo on pieni ovella ja ei oikein tiedä miten päin olisi kun on niin ilonen:)sama on jos puhuu jollekkin että "tuli" niin heti on ikkunassa katsomassa että kuka tuli...
        minä uskon että kyllä ne koirat todella ymmärtää...varsinkin omani:)


    • fiksu_koira

      Minulla on sellainen. Ymmärtää puhetta samalla tasolla kuin muutaman vuoden ikäinen lapsi. On edellyttänyt yhdessäoloa 24/7 usean vuoden ajan (2 kk:n ikäisestä pennusta lähtien) ja aina samojen ilmaisujen käyttöä samoissa tilanteissa. Erottaa muuten myös oikean ja vasemman tassun ja antaa pyydetyn, pelkän puheen perusteella.

      • KoiraEiYmmärräMitään

        Ikävää, että olet tavannut vain aivovammaisia lapsia.


      • koiratoppii
        KoiraEiYmmärräMitään kirjoitti:

        Ikävää, että olet tavannut vain aivovammaisia lapsia.

        Ei tarvitse olla aivovammainen vaan ihan normaali terve 1-2 vuotias lapsi EI ymmärrä pitkiä ja monimutkaisia lauseita. Lyhyet sanat ja lauseet esim "tule tänne", "ei koske" jne tuon ikäinen lapsi ymmärtää samoin kuin koirakin. Sen jälkeen tietysti ( terveen)ihmislapsen kielellinen kehitys menee koiran ohitse, mutta jotkut koirayksilöt voivat oppia ymmärtämään tuhansia sanoja edellyttäen että niille on puhuttu paljon.
        Esimerkiksi eräs bordercollie on tästä hyvä esimerkki. Se osasi myös käyttää omaa päättelykykyä kun tuttujen lelujen, joiden nimet se osasi, joukkoon laitettiin esine jonka nimeä sille ei ollut opetettu ja pyydettiin tuomaan se.


      • hfghdjh
        koiratoppii kirjoitti:

        Ei tarvitse olla aivovammainen vaan ihan normaali terve 1-2 vuotias lapsi EI ymmärrä pitkiä ja monimutkaisia lauseita. Lyhyet sanat ja lauseet esim "tule tänne", "ei koske" jne tuon ikäinen lapsi ymmärtää samoin kuin koirakin. Sen jälkeen tietysti ( terveen)ihmislapsen kielellinen kehitys menee koiran ohitse, mutta jotkut koirayksilöt voivat oppia ymmärtämään tuhansia sanoja edellyttäen että niille on puhuttu paljon.
        Esimerkiksi eräs bordercollie on tästä hyvä esimerkki. Se osasi myös käyttää omaa päättelykykyä kun tuttujen lelujen, joiden nimet se osasi, joukkoon laitettiin esine jonka nimeä sille ei ollut opetettu ja pyydettiin tuomaan se.

        Lähde, kiitos


      • KannattaaKysellä
        koiratoppii kirjoitti:

        Ei tarvitse olla aivovammainen vaan ihan normaali terve 1-2 vuotias lapsi EI ymmärrä pitkiä ja monimutkaisia lauseita. Lyhyet sanat ja lauseet esim "tule tänne", "ei koske" jne tuon ikäinen lapsi ymmärtää samoin kuin koirakin. Sen jälkeen tietysti ( terveen)ihmislapsen kielellinen kehitys menee koiran ohitse, mutta jotkut koirayksilöt voivat oppia ymmärtämään tuhansia sanoja edellyttäen että niille on puhuttu paljon.
        Esimerkiksi eräs bordercollie on tästä hyvä esimerkki. Se osasi myös käyttää omaa päättelykykyä kun tuttujen lelujen, joiden nimet se osasi, joukkoon laitettiin esine jonka nimeä sille ei ollut opetettu ja pyydettiin tuomaan se.

        Oletko saanut psykiatrista apua harhaisuuteesi.


      • hgjjjjdfj
        koiratoppii kirjoitti:

        Ei tarvitse olla aivovammainen vaan ihan normaali terve 1-2 vuotias lapsi EI ymmärrä pitkiä ja monimutkaisia lauseita. Lyhyet sanat ja lauseet esim "tule tänne", "ei koske" jne tuon ikäinen lapsi ymmärtää samoin kuin koirakin. Sen jälkeen tietysti ( terveen)ihmislapsen kielellinen kehitys menee koiran ohitse, mutta jotkut koirayksilöt voivat oppia ymmärtämään tuhansia sanoja edellyttäen että niille on puhuttu paljon.
        Esimerkiksi eräs bordercollie on tästä hyvä esimerkki. Se osasi myös käyttää omaa päättelykykyä kun tuttujen lelujen, joiden nimet se osasi, joukkoon laitettiin esine jonka nimeä sille ei ollut opetettu ja pyydettiin tuomaan se.

        Tuossako todella on perustelu mielipiteellesi?


      • touholiini
        KoiraEiYmmärräMitään kirjoitti:

        Ikävää, että olet tavannut vain aivovammaisia lapsia.

        Mitä tuolla tarkoitat, on ihmisen asia tehdä diegnoseja koiransa älykkyydestä. Nyt minulla 0n chihu ja tuntuu siltä, että se todella ymmärtäisi puhetta. Ainakin käyttäytyy kuin ihmisen mieli-


      • hoitoon_mars

        Nimimerkki fiksu_koira on snadisti ulapalla.


      • yeryeryer

        fiksu_koira, luuletko että muutaman vuoden ikäinen terve lapsi on noin yksinkertainen?


      • ppppppppppppiiup
        touholiini kirjoitti:

        Mitä tuolla tarkoitat, on ihmisen asia tehdä diegnoseja koiransa älykkyydestä. Nyt minulla 0n chihu ja tuntuu siltä, että se todella ymmärtäisi puhetta. Ainakin käyttäytyy kuin ihmisen mieli-

        Olet sekaisin, mutta sehän tiedettiinkin.


      • Anonyymi
        koiratoppii kirjoitti:

        Ei tarvitse olla aivovammainen vaan ihan normaali terve 1-2 vuotias lapsi EI ymmärrä pitkiä ja monimutkaisia lauseita. Lyhyet sanat ja lauseet esim "tule tänne", "ei koske" jne tuon ikäinen lapsi ymmärtää samoin kuin koirakin. Sen jälkeen tietysti ( terveen)ihmislapsen kielellinen kehitys menee koiran ohitse, mutta jotkut koirayksilöt voivat oppia ymmärtämään tuhansia sanoja edellyttäen että niille on puhuttu paljon.
        Esimerkiksi eräs bordercollie on tästä hyvä esimerkki. Se osasi myös käyttää omaa päättelykykyä kun tuttujen lelujen, joiden nimet se osasi, joukkoon laitettiin esine jonka nimeä sille ei ollut opetettu ja pyydettiin tuomaan se.

        "jotkut koirayksilöt voivat oppia ymmärtämään tuhansia sanoja "

        HAHAHAHA! Tiedoksi, olet HULLU


    • fargot
    • Agility-1

      Kyllä ainakin minun koirani ymmärtää puhetta oikein hyvin, olemme käyneet pitkiäkin keskusteluja. Hän ei vain osaa puhua, mutta kun muotoilen asiani siten että hän voi kommentoida "kyllä" tai "ei," puhumattomuuskaan ei ole ongelma. Hän vastaa esimerkiksi liikuttamalla päätään, heiluttamalla häntäänsä, tai haukkumalla. Meillä on sellainen koodikieli. Minun pitää vain tulkita mitä hän tarkoittaa, sillä joskus esimerkiksi yksi haukahdus tarkoittaa "kyllä" ja joskus "ei." Haukahdusten merkitys riippuu mm niiden määrästä ja samanaikaisista pään ja hännän liikkeistä.

      • Agility-2

        "Hän ei vain osaa puhua, mutta kun muotoilen asiani siten että hän voi kommentoida "kyllä" tai "ei," puhumattomuuskaan ei ole ongelma."

        Mulla on samanlainen. Siltä voi kysyä esim. että: "Hauku kerran jos sinä jäät kotiin ja minä menen kaljalle, tai hauku kaksi kertaa jos minä menen kaljalle ja sinä jäät kotiin". Hyvin on systeemi pelannut.


      • Agility-3
        Agility-2 kirjoitti:

        "Hän ei vain osaa puhua, mutta kun muotoilen asiani siten että hän voi kommentoida "kyllä" tai "ei," puhumattomuuskaan ei ole ongelma."

        Mulla on samanlainen. Siltä voi kysyä esim. että: "Hauku kerran jos sinä jäät kotiin ja minä menen kaljalle, tai hauku kaksi kertaa jos minä menen kaljalle ja sinä jäät kotiin". Hyvin on systeemi pelannut.

        Miten hän haukkuu, jos menette yhdessä kaljalle tai molemmat jäätte kotiin?


      • Agility-2
        Agility-3 kirjoitti:

        Miten hän haukkuu, jos menette yhdessä kaljalle tai molemmat jäätte kotiin?

        Kolme kertaa.


      • Kyllä minunkin ymmärtää puhetta paljon. Kun kysyn onko jo nälkä, katsoo hetken ja juoksee keittiöön. Kun sanon että pitäisköhän meidän lähtee pissalirulle, se säntää eteiseen.

        Jos luen sohvalla lehteä ja koira kuulee automme äänen se juoksee ikkunaan. Kun se näkee mieheni tulevan ulos autosta ja minä en reagoi mitään, se tulee ja tökkää käteen. Sanon sitten että ai tuliko isi ja se katsoo minua ja heiluttaa häntää.

        Viestin kuljetus välillämme on mahtavaa ja se saa minut hämmästymään edelleen usein jollain uusilla jutuillaan.
        Puhua pulputan sille kaiken aikaa ja jotain se väkisinkin oppii. Ei koira tyhmä ole.


    • pikkuiitas

      pieni silkkiterrieri oli erikoinen välimatkaa on 200km kumpaankinsuuntaan setiesi kun matkkaa oli jäljellä n.2km että ollaan kohta perillä.
      vinkui ihan selvästi tiesi .

    • Koilulin.äippä

      Koilat ymmältävät koilakieltä. Meikämantoliinin koila ymmältää, jot puhun hänelle koilakieltä. Ei hän ihmitten kieltä ymmällä.

    • Niih

      Mä haluaisin vauvan joka osaa lukea ja soittaa pianoa.

      • Mozartt

        Kyllä ne osaa heti syntyessään, kun oikein kuvittelee.


    • koiruus

      Kyllä koira ymmärtää puhetta! Minä juttelen aina koiralleni ja hän juttelee takaisin aina kun otan reippaasti pameja ja viinaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe