mikä mua vaivaa

jännittynyt

Olen nyt jonkun aikaa ihmetellyt mikä mua vaivaa, kun aloitin opiskelut ja olen niin jännittynyt koko ajan. Sitten saan sellasia inhottavia pään nykäyksiä ja kun jännitän lisää, niin nykäyksetkin lisääntyvät. En pysty katsomaa ketään kovin kauaa silmiin, koska pelkään tota niskanykintä kohtausta. Hiljaiset hetket ja kaksin ventovieraan tai tuntemattomien ihmisten kanssa kahvipöydässä rupean jännittämään ja joudun oikein keskittymään kahvin juontiin. Hikoilen ja tuntuu että syke nousee. En ole koskaan pitänyt itseäni arkana ihmisenä, mutta hieman ehkä ujona ja herkkänä, sitten tarkkailen ihmisiä aika paljon. Itsetuntonikin on nyt aika down ja pahinta on se, että opiskelen alaa, jossa joutuu väkisinkin ihmisten kanssa tekemisiin. Siis jännitän tollasissa suht hiljasissa hetkissä ja just kahvipöydässä, paitsi tuttujen kanssa. Julkisia esiintymisiä olen aina jännittänyt, mutta jotenkin aina selvinnyt niistä. En haluais mitään pillerikuuriakaan. Kiitos, jos joku pystyy auttamaan! PS. mites mielenterveyshommat, saako lähetteen lääkäriltä ja onko kallista ilman?

3

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hutcher

...parkinsonin taudin ensioireet...? sorry...?

• kkkeejur

... kahvikuppineuroosilta, josta en kylläkään juuri mitään tiedä. Mutta jotain sosiaalista jännittämistä. En ehkä tuota parkinsonia lähtisi ensimmäisenä veikkaamaan, mutta en toisaalta ole asiantuntija. Psykologi voisi auttaa.

• ooopiskelija

Kahvikuppineuroosilta tuo kuulostaa kyllä. Se on myös yksi ahdistuneisuushäiriön oireista, eli kannattaa tosiaan harkita avun hakemista. Mielenterveystoimistosta voit päästä psykologin juttusille ja sieltä sitten eteenpäin miten tarve vaatii. Lääkäristäkin voit apua hakea ihan tavan yleislääkärin kautta, jos et lääkkeitä ota niin sitten sekin laittaa sinut varmasti psykologin juttusille arvioimaan tilannetta. Tahtoisin silti muistuttaa ettei ne lääkkeet ole todellakaan mitään "onnellisuuspillereitä" tai myrkkyjä, eikä luonteesi ja ajatuksesi niistä kärsi. Monet pelkää nykyään turhaa niitä lääkkeitä...

Ja sitten pieni konkreettinen neuvo, josta saattaa olla apua jännityksen lievittämisessä. Se on nimittäin kamomillatee. Itsellä se auttaa nukahtamaan rauhoittavan vaikutuksensa ansioista ja poistaa jännittyneisyyttä silloin kun stressiä pukkaa. On saatavilla ihan tavallisista kaupoista, sellainen pieni keltainen paketti muistaakseni. Minullakin on ollut noita samoja oireita, ja lisäksi vähän masennusta. Pidemmän päälle en enää jaksanut itseäni ja menin lääkäriin, nyt on lääkekuuri alussa. Lupaavalta näyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5130
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      116
      1618
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1449
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1349
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1173
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1060
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      807
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      793
    Aihe