Höyrynsulun tiivistys

Jeppes

Rakentelen 1,5kerroksista taloa jossa on yläkerran sivuissa kylmät tilat. Tänään raksalla laittelin höyrynsulkua kulkemaan välipohjapalkiston välistä(ylä- ja alakerranvälistä) kun tuttu timpuri tuli käymään "potkiskelemassa kiviä".

Siinä rupattelun ohessa laittelin muovia, niin tämä timpuri tuumasi ettei niitä muoveja kannata turhaan tiivistellä hengittää vain paremmin. Kertoili vielä että Oulun asuntomessuille rakennetut(v-79) talotkin on jouduttu purkamaan kun on liian tiiviiksi tehty.

Minä hänelle tuumasin että tärkeintä kai on että huolehtii siitä että villat pääsevät tuulettumaan ulkopuolelta, erityisesti yläpohjan päällä ja jiirinpohjissa. Ja jatkoin tiivistyspuuhia. Kyllä niistä läpivienneistä saa tiiviit kun muovin reunat vetää nitojalla kiinni välipohja palkkiin ja vetää teipin palkin ympäri. Muovissa olevan reijän tulee olla hieman liian pieni palkille jotta siihen jää "huulet" jotka voi niitata ja teipata.

11

5325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raksaaja--sh

Siinäpä malliesimerkki miten itse tekemällä voi olla laatua parantava vaikutus.

• raksaaja--sh

kvm: piipun ympärykseen riittää että höyrynsulkumuovi teipataan piipun kylkeen.
        valvoja/mestari: piinun ja höyrynsulun väli jätettävä avoimeksi tulipalovaaran vuoksi, eli väliin vain palovillaa.

Molemmat asiantuntemattomia ja huonoja ehdotuksia joista tee-se-itse rakentajalla on paljon varaa parantaa.

• tuo
        raksaaja--sh kirjoitti:

kvm: piipun ympärykseen riittää että höyrynsulkumuovi teipataan piipun kylkeen.
        valvoja/mestari: piinun ja höyrynsulun väli jätettävä avoimeksi tulipalovaaran vuoksi, eli väliin vain palovillaa.

Molemmat asiantuntemattomia ja huonoja ehdotuksia joista tee-se-itse rakentajalla on paljon varaa parantaa.

piipun läpi kuuluu tehdä?

• tietysti
        tuo kirjoitti:

Piippu ei koskaan lämpene niin paljoa siitä kohtaa etteikö muovi siinä kestäisi. Jotkut kuitenkin käyttävät alumiinifoliota aivan piipun ympärillä.

• raksaaja--sh
        tuo kirjoitti:

Tiilipiippua saa koskettaa 30mm matkalta palava materiaali välipohjassa, yläpohjassa ja vesikatossa.
        (rakantamismääräykset sanoopi noin)

Itse virittelin systeemin välipohjassa niin että lauta/rima painaa höyrynsulkumuovin ja akryylimassan tiiviisti tasaiseksi liipattua piipun kylkeä vasten. Rakenteen vahvuudeksi tullee alle 25mm, meneepi määräyksiin ja on sikahyvä.

Jos haluaapi kaupallisen tuotteen niin http://www.visux.fi/index2.html ja sieltä VISUX-HORMI

• pahimpia

ne tutut timpurit varsinkin sukulaiset.Höyrynsulku kuuluu aina olla tiivis jos se sinne syystä laitetaan.Se joko kuuluu olla kunnolla tai sitten ei ollenkaan jolloin rakenne on sitä silmällä pitäen suuniteltu.

Liian tiiviin talon ongelmat johtuu muista syistä,samoin rakenteiden tuuletus ei liity mitenkään höyrynsulkuun.

Just ton tutun kirvesmiehen kaltaisten tyyppien vuoksi tässä maassa korjataan paljon rakennusvirheitä.Luullaan enemmän kuin tiedetään ja vähän vielä laiska hälläväliä asenne väärässä paikassa.

• Vanhempi suunnittelija

Noin kävi minullakin, kun tunasin samanlaisten palkkien kanssa. "Kokeneet" timpurit eivät tajunneet hommaa ollenkaan. Tein kuitenkin hikeä ja niittejä säästelemättä. Nidoin vielä teipin päistäkin teippauksen jälkeen.

"Ammattimiehillä" urakat tulevat huonosti kannattaviksi kaikesta tuollaisesta nitomisesta ja teippaamisesta. "Ja nehän jäävät piiloon". Kannattaa huomata, että kaikki mikä jää piiloon tehdään urakkahommissa rimaa hipoen. Alapulelta nimittäin. Tai maata viistäen alapuolelta. Oleltko nähnut koskaan urakkamiesten levittävän styrokseja? Et, koska ne levitetään silloin kun kukaan asiasta kiinnostunut on muualla ja hiekat menevät liukkaasti styroksien päälle. Minä levittelin ja kovetin pikku juntalla alustat niin, että kesti kävellä styroksien päällä. Jos on epätasainen alusta, niin katkeilevat.

• Jeppes

Sama juttu villoituksien kanssa. Timpuri tuumaili että johan on villat tällätty. Minulla on kyllä aikaa laittaa ne oikein. Joskus olen nähnyt raksoilla että villat on survottu miten sattuu. Sama kun jättäisi laittamatta. Uskoisin että voi tulla jopa 20-30% parempi eristävyys kun villat on justiinsa eikä vain sinne päin.

Villat saa hyvin kun villoittaa ensin rungon välit ja sitten laittaa tuulensuojalevyt. Näin pystyy taputtelemaan villan molemmin puolin eikä jää reunapyöristyksiä tai rakoja. Jos villan käytännön syystä joutuu laittamaan levyn jälkeen, niin tolpan ja villan välin voi sahan selkäpuolella tai pellinpalalla tms. sahata läpi. Näin reunapyöristykset oikenevat.

• Sami_

Jos on itse kiinnostunut ja osaa tehdä, niin hommat tekee kuten on neuvottu.

Tuollaisilla timpureilla ei ole usein paskankaan hajua rakennusfysiikasta ja kun ei oikein ymmärrä että miski jotain pitäsi tehdä teityllä tavalla, niin eipä se pahemmin kiinnosta, vaan kaikki tehdään niin kuin helpoimmalla pääsee.

• matkustelija

meillä laitettiin ekovillan ilmansulkupaperia, ja timpuri tuumasi, että aika yhdentekevää noita on tiivistellä. tiivistelin kuitenkin.

ullakko talon toisessa päädyssä on vielä kesken. siellä on kyllä villaa tarpeeksi, mutta ilmansulkupaperit puuttuvat päädyistä ja paarteitten välistä. on aika kylmä, vaikka luulisi lämmön nousevan eristämättömän välipohjan kautta ylös ja raskaasti eristetyn ullakon pysyvän lämpimänä melkein itsestään.

noh, nyt on aikaa tiivistellä, kun rakenteet on vielä sisältä auki.

• raksaaja--sh

Ei ne kirvesmiehet tule sun kämpässä asumaan ja lämmityksestä maksamaan, siksi ne sanoo että "yhdentekevää noita on tiivistellä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe