Kaasu-, sprii- vaiko valopetrooli liesi?

Lieden vaihtaja

Hei!

Meillä on veneessä tällä hetkellä Wallaksen valopetroolilla toimivat liesi, jossa myöskin puhallinkansilämmitin, mutta mietinnässä on, että vaihtaisimmeko sen sprii -keittimeen. Siksi kaipaisimme nyt kokemuksianne erilaisten liesien käytöstä ja niiden hyvistä huonoista puolista vaihtopäätöksemme tueksi.

Nykyisessä valopetrooliliedessä huonoina puolina pidämme hitautta, lämpötilan säätömahdollisuuden puuttumista sekä voimakasta hajua. Nykyinen lienee kylläkin noista kolmesta vahtoehdosta turvallisin, mutta muuten nuo kaksi muuta vaihtoehtoa tuntuvat selvästi toimivammilta. Ykkösvaihtoehtona meillä tuo spriikeitin, sillä vene on pieni ja kaasupullo veisi turhaan tilaa.

Kannattaisiko siis kuitenkin pysyä nykyisessä vaiko vaihtaa johonkin muuhun vaihtoehtoon?

14

13009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaasu vaarallista

Mielestäni kaasu ei kuulu veneeseen vaarallisuutensa takia. Minulla sprii ja sillä pärjään.

Simo

• Viki

Spriikeittimet aiheuttavat enemmän tulipaljoja kuin kaasukeittimet. Mistä moinen harhaluulo kaasukeittimen vaarallisuudesta, sitä on lähes mahdoton käyttää väärin, toisin kuin spriikeitintä.

Itsellä yksi kokemus spriipalosta Jobon keittimellä. Esilämmityskupista oli spriitä valunut keittimen alustalle, jossa se leimahti. Sammutuspeitteellä onneksi sammui.

Kaasu on nopeampi, ei nokea kattiloita, ei tarvitse lotrata, jne. Eli jos pullolle löytyy sijoituspaikka, niin ehdottomasti kaasukeitin!

• hoopolainen
        Viki kirjoitti:

Spriikeittimet aiheuttavat enemmän tulipaljoja kuin kaasukeittimet. Mistä moinen harhaluulo kaasukeittimen vaarallisuudesta, sitä on lähes mahdoton käyttää väärin, toisin kuin spriikeitintä.

Itsellä yksi kokemus spriipalosta Jobon keittimellä. Esilämmityskupista oli spriitä valunut keittimen alustalle, jossa se leimahti. Sammutuspeitteellä onneksi sammui.

Kaasu on nopeampi, ei nokea kattiloita, ei tarvitse lotrata, jne. Eli jos pullolle löytyy sijoituspaikka, niin ehdottomasti kaasukeitin!

Mistähän kummasta tuo käsitys "kaasu ei kuulu veneeseen" on peräisin? Kaasuhan on purjeveneessä ihan ehdottoman ylivoimainen energialähde sekä liedelle että jääkaapille. Kaasu kulkee turvallisesti täysin umpinaisesta ja vahvasta pullosta putkia ja letkuja pitkin laitteelle, toisin kuin esim tenttu, jota on niin kovin helppo läikyttää ympäriinsä.

Ovatkohan nämä "kaasu ei kuulu veneeseen"-ihmiset tietoisia siitä, että kaasuliesi on hyvin yleinen myös ihmisten kotona, paikassa jossa he viettävät yleensä yli 300 yötä vuodessa, ja jossa tulipalo saa helposti aikaiseksi kymmenien asuntojen tuhoutumisen. Harvoin kuitenkin tapahtuu onnettomuuksia nestekaasun kanssa. Kaasun vaaroja liioitellaan turhan paljon.

• Matkapurjehtija

on oikea vaihtoehto nopeutensa ja turvallisuutensa takia. Jo pienikin kaasuvuoto paljastuu kyllä heti voimakkaasta hajusta ja jos vielä jotain pelkää voi hankkia lisäksi hälyttimen. Spriin kanssa pläträäminen on huomattavasti vaarallisempaa. 2 kg:n kaasupullo kestää meillä jatkuvassa (lomareissujen 20 vuoden ka) liesikäytössä noin 2 vkoa.

• ehdottomasti

Minulla veneessä 2 liekkinen Origo spriikeitin johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Helppokäyttöinen ja yksinkeratinen asentaa. Spriikeitin on turvallinen kun käyttää ohjeen mukaisesti. Suurin moka on täyttää kuumaa säiliötä mikä syttyy tuleen lähes varmasti.
        Origoon menee litra ainetta per säiliö joka kestää kyllä tosi pitkään. Suosittelen.

• kustannus
        ehdottomasti kirjoitti:

Minulla veneessä 2 liekkinen Origo spriikeitin johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Helppokäyttöinen ja yksinkeratinen asentaa. Spriikeitin on turvallinen kun käyttää ohjeen mukaisesti. Suurin moka on täyttää kuumaa säiliötä mikä syttyy tuleen lähes varmasti.
        Origoon menee litra ainetta per säiliö joka kestää kyllä tosi pitkään. Suosittelen.

Itselläni on kanssa Origo, ja rupeisin pohtimaan, että aika monta purkkia kauppiaalle hyväkatteista (vrt. Marinol/Viru Valge etelärannalla) spriitä menee kolmen viikon reissussa. Siis onko kukaan mahtanut laskea kaasu/spriikustannusta.
        Paloturvalliuusuuden suhteen Origo on mielestäni idioottivarma. Vähän hidas ja nokeaa, varsinkin jos tunkee kattilan päälle ennen kuin liekki on kunnolla syttynyt. Toisaalta kun on vanha ei kaasulle suunniteltu vene niin pitäisi raknnella tuuletettuja kaasupullolokeroita jne.

• varma
        kustannus kirjoitti:

Itselläni on kanssa Origo, ja rupeisin pohtimaan, että aika monta purkkia kauppiaalle hyväkatteista (vrt. Marinol/Viru Valge etelärannalla) spriitä menee kolmen viikon reissussa. Siis onko kukaan mahtanut laskea kaasu/spriikustannusta.
        Paloturvalliuusuuden suhteen Origo on mielestäni idioottivarma. Vähän hidas ja nokeaa, varsinkin jos tunkee kattilan päälle ennen kuin liekki on kunnolla syttynyt. Toisaalta kun on vanha ei kaasulle suunniteltu vene niin pitäisi raknnella tuuletettuja kaasupullolokeroita jne.

Ei nokea kun laittaa vähän vettä tenun sekaan,idioottivarma, hitaampi kuin kaasu mutta eipä ole kiire ollutkaan.

• Nokinen
        varma kirjoitti:

Ei nokea kun laittaa vähän vettä tenun sekaan,idioottivarma, hitaampi kuin kaasu mutta eipä ole kiire ollutkaan.

Mitä tarkoittaa vähän vettä? Meidän Origo nokeaa ihan h****isti. Muuten ihan hyvä värkki. Muita neuvoja nokeamisen vähentämiseksi???

• is best

Wallas on hidas, tehoton ja vaatii sähköä ja huoltoa. Ei nokea kattiloita.

Sprii on nopea. Nokeaa kattiloita ja liettä.

Kaasu on nopea. Ei nokea kattiloita.

Itse valitsisin kaasun. Minulla on tällä hetkellä origon spriikeitin.

• pu909

Ensimmäisessä omassa veneessäni oli origo keitin,ja kyllä itsekin meinasin veneeni kerran polttaa.toisessa veneessä on kaasuliesi ja arkkumallinen jääkaappi.kulutus on 5kg pullo kestää noin 15pv,jääkaapin ollessa koko ajan päällä ja normaalit keittämiset.pulloja täytyy kyllä olla 2kpl.15v kokemuksella voin suositella kaasua jos pullot saat sopimaan.Ps hommaa kaasuhälytin veneeseen, suosittelen muillekin.

• 1982

On ollut uunillinen kaasuliesi (Eno) sekä termostaatti ohjattu kaasulämmitin (Thermotron).
      Säännöllinen tarkastus kuuluu asiaan,kuten "öljyn vaihto".
      Hälytinjärjestelmä sulkee kaasupullon jos vuotoa.
      Jos haluaa välillä tarkistella järjestelmän toimivuutta,se käy kätevästi kaasuntäyttöpullon avulla.

• ?????????????????

Mikä on kaasuntäyttöpullo ja miten testaat sillä järjestelmän ??

• Pulloksi
        ????????????????? kirjoitti:

Kutsun ostaessani kaasusytyttimen täyttöpulloa! Ja joka kerta myyjä on tuonut tarpeeseeni sopivan.Jos tiedät "virallisen" nimen niin kerro.
        Ota suojakorkki pois ja paina pullon suutinta niin että sieltä TULEE KAASUA niin kyllä hälyttää jos toimii.
        Tarkoitan tietenkin kaasuhälytinanturin läheisyydessä.

• Kaikenlaista
        ????????????????? kirjoitti:

Täyteainetta!
        Spriitä,valopetroolia,pakkasnestettä,alkoholia ja kaasua.
        Jokaiseen tarpeeseen.
        Kunhan et tutki madollisia polttoainevuotoja palavilla tulitikuilla!
        Kaasunkäyttäjänä myöskin käytän "kaasuntäyttöpulloa" testaukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe