hydraulijousitus vs. rautajouset

Naxu

En tuonne alempaan trollista alkaneeseen väittelyyn enään jaksanut mitään kirjoittaa, joten aloitetaan nyt sitten uusi viestiketju.

Kovin on joka paikassa kritisoitu hydraulijousituksen kalleutta yms. perätöntä on väitetty. Aina kyseessä on kuitenkin sellaiset ihmiset, joilla ei minkäänlaisia kokemuksia ko. laitteista ole. Suurella osalla kokemukset autoista rajoittuvat vanhempien auton takapenkillä istumiseen...

Kun monessakin paikassa on esim. bemaria melkoisesti kehuttu, niin ajattelin kaivaa vähän varaosahintoja esille. Verrokkeina ovat 91-98 300 sarjan bemu ja citroen xantia. Kaivoin bemun iskareiden hintoja ja xantian jousipallojen hintoja. Molemmathan suurinpiirtein samaa työtä tekevät. Tosin hydraulijousitetuissa citikoissa pallo toimii jousena ja iskarina.

KAASUISKARI BMW 300-SARJA E36 91--98
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl
Touring ja Coupe-iS ja Cabriolet eteen KATSO 320-328
316/318 E36 1991--9.91 Eteen oikea. . . . . . . . . . . . . 85-2021 75.00 €
316/318 E36 1991--9.91 Eteen vasen. . . . . . . . . . . . . 85-2022 74.68 €
316/318 E36 9.91--6.92 Eteen oikea. . . . . . . . . . . . . 85-2025 83.76 €
316/318 E36 9.91--6.92 Eteen vasen. . . . . . . . . . . . . 85-2026 84.00 €
316/318 E36 6.92--98 Eteen oikea. . . . . . . . . . . . . . 33-3909 83.76 €
316/318 E36 6.92--98 Eteen vasen. . . . . . . . . . . . . . 33-3910 83.76 €
320-325 E36 1991--9.91 Eteen oikea. . . . . . . . . . . . . 85-2023 83.76 €
320-325 E36 1991--9.91 Eteen vasen. . . . . . . . . . . . . 85-2024 83.76 €
320-325 E36 9.91--6.92 Eteen oikea. . . . . . . . . . . . . 85-2027 84.00 €
320-325 E36 9.91--6.92 Eteen vasen. . . . . . . . . . . . . 85-2028 83.93 €
320-325 E36 6.92--1.95 Eteen vasen. . . . . . . . . . . . . 33-4902 83.76 €
320-325 E36 6.92--1.95 Eteen oikea. . . . . . . . . . . . . 33-4901 83.76 €
320-328 E36 2.95--98 Eteen vasen. . . . . . . . . . . . . . 33-3920 79.72 €
320-328 E36 2.95--98 Eteen oikea. . . . . . . . . . . . . . 33-3919 79.72 €
300-s Sedan/Coupe/Cabrio E36 Taakse. . . . . . . . . . . . 34-3255 41.04 €
300-s Compact E36 Taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . 34-3268 47.77 €
300-s Touring-Farmari E36 Taakse. . . . . . . . . . . . . . 34-3303 59.54 €
Iskarit ei "M"-versioihin!


XANTIA ETUJOUSIPALLO 70 B180   42,0
XANTIA ETUJOUSIPALLO 55   42,0
XANTIA ETUJOUSIPALLO COMFORT BL = BK   42,0
XANTIA AKTIIVIJOUSITUS COMFORT ETUPALLO   42,0
XANTIA AKTIIVIJOUSITUS LISÄPALLO   42,0

27

5484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naxu

      bemun iskarien hinnat ovat motonetin laatua. Arvioitu kestoikä n. 2-3 vuotta...

      xantian jousipallot ovat sitroselta ja kestänevät luokkaa 5-6 vuotta, joten se siitä hydraulijousituksen kalleudesta ja heikosta kestosta.

      Omaan bexääni vaihdettiin ensimmäiset jousiputketkin vasta 12 vuoden ikäisenä. Samalla uusittiinjousisylinterit. Ei siis mitään huonoa kestoa ja kalleutta, vaan aitoa kestävyyttä/mukavuutta ja melko edullistakin.

      • citroën'isti

        Itse asiassa ei kannattaisi kertoa näille saksan seisojille näitä asioita. Kohtahan he rupeavat oikeesti harkitsemaan merkin vaihtoa.. :-D
        Odotan mielen kiinnolla, josko C5:sta alkaa saamaan yhtä halvalla, kun noita xantioita saa tällä hetkellä. Muutaman vuoden päästä varmaankin autonvaihto saattaisi hyvinkin olla edessä.. Toisaalta eiköhän suuri suosio C5 käytöstä "liisarina" pidä huolen siitä, että hinta tulee alas.


    • saapas

      1. kukaan itseään kunnioittava bemu kuski ei osta motonetista mitään
      2. Sulla virhe xantipan pallojen keston suhteen on kk ei vuosi
      3. yleensäkään ei bemuun paljon varaosia tarvi ostaa, kun ne kestävät muutoinkin

      • Naxu

        Ja sullahan on varmaankin xantia ollut? Ja ainakin 6 bemaria tallissa?


      • citroën'isti

        Miten ihmeessä nää "saksanseisojat" jaksaa parveilla/päivystää ja kyttäillä tätä citroën palstaa?!?? Taitaa olla kaappicitroënisteja!!! Tulkaa ulos sieltä kaapista vaan rohkeesti. Ei se niiiiiiin kauheeta ole. Maailma on muuttunut ja nyt saa olla ihan vapaasti citroënisti.. ;-D Hirveen kiinnostuneita ainakin ovat..
        Mua ainakaan vähät kiinnostaa mitä BMW, tojo tms palstalla kirjoitellaan, enkä näin ollen ole siellä myöskään kommentoimassa.


      • citroen for ever

        Olen ollut töissä -80 luvulla erästä iskaria maahantuovassa yrityksessä, teimme mainosmielessä iskunvaimennin testejä ympäri Suomea bensa-asemilla. Tulos oli lohduton 70% ajaa heikkotehoisilla vaimentimilla. Kyselin tässä autotohtorilta mites nykyisin, niin vastasi samoin testatuista liki 70% on alitehoisia. Jousista sen verran olen omistanut myös rautajousisia autoja ja pääsääntöisesti niihinkin joutuu jousia uusimaan esim: Troopper 220tkm/4v,Sierra 2,2D 240tkm/5v, Volvo 340 D 280tkm/5v, Corolla 1,3 180tkm/4v. Lisäksi lähes kaikkiin ainakin kerran/2v iskarit.


    • Mörökölli

      Uusimman sukupolven hydraulijousituksesta ( Hydractiven kolmas sukupolvi) tehdas antaa 200000 ( kasisataatuhatta ) km:n takuun jousituksen kestosta, sen lisäksi aktiivijousitus on todella mainio. Mitkä iskunvaimentimet kestävät sellaista kilometrimäärää ?

      Hydraulijousituksen etu on myöskin että jousipallot voidaan huoltaa, kaasuntäytöllä niiden elinkaarta voidan pidentää pikkurahalla.

      Ja hydraulijousituksen mukana tulee sellaiset pienet namut kuten esim ylivoimainen kuorman sieto, auton maavara pysyy vakiona riippumatta kuorman määrästä ( jostain "kumman" syystä isoista sitkoista on aina puuttuunut valojen suuntauksen säätö kuljettajanpaikalta käsin ;) ). Erikseen säädettävä maavarakin on arvokas ominaisuus esim metsäteillä tai talvella.

      • MB/Citikka

        Suurin myynnin este hydrauli-jousitukselle (tai oikeastaan kaasutukselle ;-) on juuri keston pelko ja monimutkaisuus. Kuten täällä on monasti kerrottu, kumpikaan ei oikeastaan pidä paikkansa. Onhan se tietysti hieman vaikeampiselkoinen kuin perinteinen teräsjousiin perustuva rakenne.

        Itse jouset tuossa teräsrakenteessa ovat kestäviä ja suurimmassa osassa autoja koko eliniän. Iskarit onkin sitten toinen juttu. Nekin on normaalisti kohtuu helposti vaihdettavissa. On totta, että kaasu/nestejousituksessa joitain tiivisteitä saattaa joskus mennä ja hydrauliputket kuluvat puhki, mutta tuo 200 tkm on aika lähellä moisien vaivojen todennäköistä esiintymisväliä.

        Jossain viestissä mainittiin Bx:n putkipallohuollolle hinnaksi 4000mk. Onko tuo sitten paljon, siitä voi olla montaa mieltä. Osat saa huomattavasti huokeammalla ja työ on kohtuudella mahdollista tehdä itse.

        Katselin, ja hieman jelppasin, naapuria pari vuotta sitten, kun hän vaihteli Bx Vaniin palloja ja putkia. Ei tuo kovin vaikeaa ollut, jos on joskus jarruputkiin tms. koskenut.

        Toki huoltoa ei ihan kerrostalon parkkisella viitsi tehdä, mutta rasvamontun etuoikeutettuihin käyttäjiin lukeutuvana en pitäisi hommaa pahana.

        En muista ihan tarkaan mitä kikkakolmosia vaihdossa piti tehdä, mutta naapuri oli ainakin tehnyt pallon vaihtotyökalun. Työkalu muistutti öljynsuodattimen irroitustyökalua, mutta parin metrin varrella. Olikohan järjestelmän ilmaamisessa mitään erikoistemppuja?

        Mielipiteeni kaasu/nestejousituksesta on se, että se on ihan mukava, muttei vaikuta auton ostopäätökseeni. Kun olen tosissani hakemassa uutta (minulle) biiliä alleni, niin vastaan osuvilla yksilöillä on enempi merkitystä. Auton hankinta on aina prosessi, jossa pidän tuntosarvet ylhäällä.


      • C5 SX 2.2 HdiA

        Totta joka sanasi mutta löytyyhän ainakin ceevitosesta vielä muutakin ylivoimaista, - no no onhan mersussa tähti keulalla mutta jos se jotenkin parantaa autoa niin voisihan sellaisen laittaa minkä auton keulaan tahansa, niitähän saa kohtuu hintaan romuttamoilta. En moiti mersua, sanon tämän sen takia ettei mikään feikki ryntää puskan takaa.


    • Kepa

      Appiukko kertoi korjanneensa bx-vanin vm-88 jousitusta 4000mk:lla. Taitaa systeemissä olla muutakin kuluvaa, kuin pallot?

      • Naxu

        Ja autolla oli ikää 14 vuotta... On aivan selvää, että vanhaan autoon joutuu osia vaihtamaan. Jos kuitenkin 4 tmk:n investoinnilla auto kestää taas seuraavat 14 vuotta, niin ei mikään paha kustannus... Halvemmaksi tulee, kuin iskarien ostaminen rautajousiseen.


      • Kepa
        Naxu kirjoitti:

        Ja autolla oli ikää 14 vuotta... On aivan selvää, että vanhaan autoon joutuu osia vaihtamaan. Jos kuitenkin 4 tmk:n investoinnilla auto kestää taas seuraavat 14 vuotta, niin ei mikään paha kustannus... Halvemmaksi tulee, kuin iskarien ostaminen rautajousiseen.

        kestää 14:aa vuotta. Systeemi ei nimittäin pelaa kunnolla vieläkään. Startatessa pitää autoa hetken kaasutella, ennenkuin auto nousee tolpilleen ja valo sammuu. Joskus valo syttyy liikennevaloissa tyhjäkäynnillä. Mutta sammuu heti kun painaa kaasua. Onko kellään tämänsuuntaisia kokemuksia? Korjausehdotuksia? Jos vika vielä pahenee?


      • C5 SX 2.2 HDiA

        Mitä muuta on mahdettu tehdä tuolle appiukkosi
        sitikalle. Onko tuota appiukkoa ja jos on onko sitikkaa jos on sitikka niin mikä tuon laskun todenperäisyys on ??????? minä olen olemassa lue pari muuta viestiäni samalla nimimerkillä tältä aamulta. TOSI ON.


      • shakal
        Kepa kirjoitti:

        kestää 14:aa vuotta. Systeemi ei nimittäin pelaa kunnolla vieläkään. Startatessa pitää autoa hetken kaasutella, ennenkuin auto nousee tolpilleen ja valo sammuu. Joskus valo syttyy liikennevaloissa tyhjäkäynnillä. Mutta sammuu heti kun painaa kaasua. Onko kellään tämänsuuntaisia kokemuksia? Korjausehdotuksia? Jos vika vielä pahenee?

        ... löytyy keskustelu osoitteesta http://groups.msn.com/sitruunapatonki/tekniikka.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=4163&LastModified=4675379922305841905 .Liekö muuten Bexiin tehty kaikki huollot ajallaan? Itselläni 210000kn ajettu 12v vanha Bexi, johon ei ole muuta jousitukseen vaihdettu kuin pallot 5v välein, nesteet vuosittain, ja 1kpl pallon vaihdossa katkennut putki (hinta 10eur). Tuo nesteiden vaihto ja suodattimien puhdistus pitää lääkärin loitolla :)


    • Tmex

      Ihan ok biili.Mutta miksi siinä on kaasunestejousitus, ei ainakaan pehmeyden takia. Pitkälle viilattu ja kehitelty kaasunestejousitus on kuin rautajousitus. Xantiassa saa pehmeämmän kyydin kuin C5:ssa.Mulle ei ole nyt sitikka mallia olleskaan, kukkaro ei riitä C5:seen ja xsara on vanhenemassa.Emäntä haluaa uuden.Kohta ne nostaa uusien hintojakin. Tehtäisiinpä Xantiaa jossakin Puolassa ja autoverokäytäntö muuttuisi...

      • MJV

        Oui !

        Xantiaa tehdään Teheran'issa Iran'issa. Toimittavat sieltä Ranskaan ja muihin maihin. Malleista en tiedä.

        T. Matti


      • Tmex
        MJV kirjoitti:

        Oui !

        Xantiaa tehdään Teheran'issa Iran'issa. Toimittavat sieltä Ranskaan ja muihin maihin. Malleista en tiedä.

        T. Matti

        Nyt tarttee tsekata ja masentua autovero pykäliin.Toisaalta IRANista auto, hui. Konekivääri kuuluu vakiovarustukseen?


      • C5 SX 2.2 HDiA

        Kumoan väitteesi C5 rautajousimaiseedesta, autoni
        nyt noin 14 ooo km takanaan on koeajettavissasi ellet olet mahdottoman kaukaa keskipohjanmaalta.
        voiko tuon uskottavammin ja selkeämmin sanoa.
        anna puhelin numerosi vastauksena tähän niin koetan järjestää tuon mahdollisuuden ja tarjoan sitä muillekin epäilijöille. Tuon 14 ooo km jälkeen tuntuu siltä kuin C5 rasittaisi turhat puheet ja luulot. Olen pahuuksen tyytyväinen ja tuo pehmeys on juuri yksi arvostamiani asiota. minulla on ajokokemuksia monista autoista ja pitkästi senpä takia voin huoleti tarjota koeajoa


      • AKK
        C5 SX 2.2 HDiA kirjoitti:

        Kumoan väitteesi C5 rautajousimaiseedesta, autoni
        nyt noin 14 ooo km takanaan on koeajettavissasi ellet olet mahdottoman kaukaa keskipohjanmaalta.
        voiko tuon uskottavammin ja selkeämmin sanoa.
        anna puhelin numerosi vastauksena tähän niin koetan järjestää tuon mahdollisuuden ja tarjoan sitä muillekin epäilijöille. Tuon 14 ooo km jälkeen tuntuu siltä kuin C5 rasittaisi turhat puheet ja luulot. Olen pahuuksen tyytyväinen ja tuo pehmeys on juuri yksi arvostamiani asiota. minulla on ajokokemuksia monista autoista ja pitkästi senpä takia voin huoleti tarjota koeajoa

        Itselläni on C5 1.8SX, jossa siis ei ole Hydractive plus versiota. Mielestäni tämä jousitus ei ole niin hyvä (pehmeä/mukava jne.) kuin Xantiassa. Joten minullekin on tullut mielikuva että jousituksen tuntumassa on tarkoituksellisesti lähestytty muita automerkkejä ja yleistä makutottumuksia, tämän huomaa myös ohjauksen tunnokkuudessa joka lähestyy jo ajoittain tietyissä olosuhteissa esim. Mondeota, ja on mielestäni "epäcitroenimaisen" hyvä/normaali (ei siis liian ylitehostettu jne.)
        Tuosta jousituksesta sen verran että kun aikoinaan koeajoin C5:n 2.0 version jossa siis on Hydractive plus-versio, niin se tuntui pehmeämmältä ja lähempänä perinteistä kaasunestejousitusta olevalta, kuin tämä perusversio, joten ymmärtää jos 2.2HDi:n omistaja (jossa siis plus-versio) vetää "herneen nenään" väitteistä että C5:n jousitus ei olisikaan niin perinteisen mukava. Mutta kuten sanottu, jokaisen kannattaa itse käydä testaamassa miltä C5:n (eri mallienkin) jousitus tuntuu, ennenkuin alkaa laukomaan mitään "totuuksia".


    • Jussi

      Citikka mainosti joskus vuosia sitten Tv:ssä nestejousitusta, kuka muistaa? Mainoksessa pudotettiin kananmuna kierrejousen päälle, jolloin muna särkyi. Toinen muna pudotettiin veteen, jolloin se säilyi ehjänä. Onkohan tuo nyt ihan realistinen vertauskuva? Vai jonkun välkyn mainosmiehen typerä hoksaus?

      • Tmex

        No noinhan siinä käy, muistan mainoksen hyvin.Mutta BX:n jousituksesta on jänyt mieleen jumalaton täräys kun keväisin ajoi sillan kannelle, sen liitos sauman yli.Terävä kuoppa oli ainakin BX:lle myrkkyä.Pehmeä se jousitus silti muuten oli, sellanen montunnielijä.


      • shakal
        Tmex kirjoitti:

        No noinhan siinä käy, muistan mainoksen hyvin.Mutta BX:n jousituksesta on jänyt mieleen jumalaton täräys kun keväisin ajoi sillan kannelle, sen liitos sauman yli.Terävä kuoppa oli ainakin BX:lle myrkkyä.Pehmeä se jousitus silti muuten oli, sellanen montunnielijä.

        ... minkä Bexille voi tehdä on liian matalaprofiiliset renkaat. Taisi jopa Michelin tehdä esim. CX:ää varten ihan oman rengastyypin. Tuo mainitsemasi pintakovuus on hydarulijousituksen ongelma, jonka vuoksi Citikat on kautta linjan rengastettu aika korkealla profiililla, eli tuo puuttuva jousto haetaan renkaista. Itsellä tällä hetkellä edessä 185/65 Marshallit ja takana 175/70 Misukat. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Eli Misukat alle niin kyllä se siitä. Viva Bibendum! ;)


      • Sontia

        ...muistaakseni 50-60 - luvun vaihteesta oli sellanen, että "tehtaan insinöörit" nappas mahasitruunasta (siis DS) toisen takapyörän pois ja laskivat menemään 100 km/h koeajoradalla...

        Toisin kuin tuo munien kanssa leikkiminen, tämä temppu oli ihan tositilanne. Tempun tarkotus oli vaan esitellä jousituksen kykyä pitää auto pystyssä vaikka kolmella pyörällä. Jostain tuosta muuten varmaan kuviakin löytyis, jos vaan jaksais hakee...


    • _Wheelie BX 16 GTI 8v

      Alla esimerkkinä oman BX:ni hydrauliikka huollot kuiteista jotka sain auton mukana. Ostin yksilön 10.03.00 josta eteenpäin tieto on varmaa. Aiemmista voi puuttua jotain, mutta vaikuttaa ihan uskottavalta että tuossa olisi kaikki hydrauliikkaa koskevat huollot. Auto on -90 malli muoviosien perusteella, mutta rekisteröity -89 kesällä.

      Etupää autosta tuntuu kovalta ja varmaan olis pallot vaihtoa vaille. Pumppu käy jo n. 20sek välein eli varaaja on ehkä myös vaihtoa vaille. Pari vuotta sitten käyntiväli oli 45sek. Perä laskee n. 10-15min sammuttamisesta. Hydrauliputket takapäässä todella heikon näköset, mutta en korjaa ennen kun hajoo/vuotaa tai on pakko ropeltaa jotain muuta sieltä perästä. Sain n. vuosi sitten tarjouksen 3kmk kaikkien takapään putkien vaihdosta. Etupäässä kaikki putket ihan ok näköset myös alta ja yksi vaihdettu muovitettuun.

      Kolmasti on hinattu korjaamolle (vakuutus makso :-) ja syitä oli värinänpoistaja bensaletkussa "halki", vaihdevivustossa vika ja vesiputki "räjähti".

      Yllättäviä vikoja oli mm. kahdesti vaihdettu bensaletkua plus viimeks letkut sekä putket, kytkin vipu joka on taas varmaan rikki kun kytkin tarttuu heti kun poljin irtoaa lattiamatosta (ei kuitenkaan luista) ja kaikki mahdolliset kumiputket on saanut vaihtaa konehuoneesta. Edellisestä autosta Micrasta joka oli saman ikänen meni vain pari alipaineletkua ja kilometrejä se kulki saman verra kuin BX:ssä on nyt, tosin letkuja oli jonkinverran vähemmän.

      Hinnat töineen ellei muuta mainittu ja kilometrit joissa ei muuta mainintaa ovat muuten vain mukana ja ne on napattu muista huolto/öljynvaihto/katsastus lapuista. Kaikkiin hydr.huoltoihin on myös mennyt LHM nestettä 1-5l eli kaikkiin noihin hintoihin voi lisätä 80-450mk lisää huollon koosta riippuen. Muuten LHM nesteet näyttää vaihdetun aina n. 2v välein.

      Kirjoitin tämän lähinnä jos haluaa tutkia niitä kustannuksia edes jonkin todellisen esimerkin pohjalta koska noi jouset on muutakin kuin pelkät pallot. Olisi myös kiva tietää miten paljon muilla on BX:n hydrauliikkaan rahaa uponnut ja millä km tai vuosi välillä. Oletan omani olevan ihan tavallinen tapaus mitä muita BX:n omistajia olen kuunnellut. Tyytyväinen olen kaikesta huolimatta kun aiemmat kilometrit ovat tulleet autoilla -89 1.0 Micra ja -90 1.6 16v 323 Sedan.

      21.07.2002 - 231 000km

      16.05.02
      ·paluuletkusto (mustekala) vaihto
      1080mk (180juroo)

      30.05.01
      ·takajousipallojen paineistus huollon yhteydessä
      350mk (typen hinta?)

      ??.??.01 - 170 000km
      ·paluuletkun vaihto
      n. 500mk

      10.03.00 - 151 311km

      27.09.99 - 144 000km

      10.02.99
      ·etujousisylinteri 1kpl
      ·paluuletku
      575mk pelkät osat (ite vaihdettu?)

      01.02.99 - 139 000km

      04.01.99 - 132 110km
      ·päävaraajan vaihto
      500mk

      17.12.98 - 131 219km
      ·jousipallo 2kpl
      ·vas. etu jousisylinterin korjaussarja
      ·murroskumin kiinnityspanta 2kpl
      1850mk

      01.09.98 - 127 144km

      ??.??.98 - 120 000km
      ·hydrauliikka pumppu vaihdettu
      1200mk (sis. työ?)

      22.04.98 - 115 000km
      ·pallot eteen

      12.09.96 - 106 000km

      01.02.96 - 096 000km
      ·paineensäätimen o-rengas
      ·päävaraajan vaihto
      ·paineens./virtavett. hydrauliikka putken tiivisteen vaihto
      1000mk

      • _Wheelie BX 16 GTI 8v

        Ennen -95 vuotta ei ollut tarjolla kuin huoltokirja jossa leimat että kaikki on huollettu.


      • shakal

        Päävaraaja uusittu '96 ja '99 ??? Itselläni on neljä BX:ää, 3 x '86-vuotiset ja yks '90 vuotinen, joista eräällä on ajettu yli 400.000km. Huoltohistorian mukaan YHTEENKÄÄN näistä ei ole varaajaa vaihdettu. VaraajaPALLOJA on toki uusittu, mut se maksaa sen 42 euroa joten en siihenkään saa millään 500 FIM menemään. Ja sitä nyt ei ainakaan kannata merkkihuollossa teettää jos osaa öljynsuodattimen autosta vaihtaa. Se pallo on vielä helpompi.

        P.S. Ikinä en ole edes vaihdon yhteydessä saanut 5 litraa menemään LHM:ää, 3.5 litraa on ennätys. Viimeks kun petti tien päällä 1eur hintainen tiiviste ja tuli nesteet ulos, riitti 2.5 litran täydennys.


      • Wheelie BX 16 GTI 8v
        shakal kirjoitti:

        Päävaraaja uusittu '96 ja '99 ??? Itselläni on neljä BX:ää, 3 x '86-vuotiset ja yks '90 vuotinen, joista eräällä on ajettu yli 400.000km. Huoltohistorian mukaan YHTEENKÄÄN näistä ei ole varaajaa vaihdettu. VaraajaPALLOJA on toki uusittu, mut se maksaa sen 42 euroa joten en siihenkään saa millään 500 FIM menemään. Ja sitä nyt ei ainakaan kannata merkkihuollossa teettää jos osaa öljynsuodattimen autosta vaihtaa. Se pallo on vielä helpompi.

        P.S. Ikinä en ole edes vaihdon yhteydessä saanut 5 litraa menemään LHM:ää, 3.5 litraa on ennätys. Viimeks kun petti tien päällä 1eur hintainen tiiviste ja tuli nesteet ulos, riitti 2.5 litran täydennys.

        Juu noita päävaraajia itekkin ihmettelin, mutta veikkaan siinä korjatun jotain muuta vikaa vaihtamalla varaajapalloa. Omistajakin näyttää vaihtuneen just tossa välissä.

        Tuo 500mk on töineen eli tunti töitä pallo.

        Tosiaan ovat saaneet huollossa johkin sitä LHM:ää pahimmillaan 5l hukattua kun sen verran laskuttavatkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe