lestadiolaisuus vs kristinusko

mannunen

hei!
Mä seurustelen nyt lestadiolais miehen kanssa ja mä kaipaisin kipeästi neuvoja..eli mies on kasvatettu lestadiolaisessa perheessä(ei tv:tä.radioa,ehkäisyä ym..) ja nyt minä odotan meille esikoista (rv18) mies on onnellinen ja on nyt ruvennut puhumaan mitä jos vaihtaisin omaa uskontokuntaa lestadiolaiseksi kristinuskosta.Asia on minulle ja vanhemmilleni aika hankala,vaikka en uskossa olekkaan niin ajattelen asiaa kuitenkin hyvin paljon.koten asia jossa apuanne kaipaan on kristinuskon ja lestadiolaisuuden huomattavat erot?
Mikä elämässäni tulisi muuttumaan ja miten asiaan totutella?tiedän etten voi vain vaihtaa uskontoa vaan minun pitää myös ajatella asioista samalla tavalla..
apuva... tiedän että asiani on hieman tyhmä mutta kaipaan apua..:/
miel. sähköpostiini [email protected]

16

3830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hilma

      No ei se tyhmyyskään haittaa, hyvä että kyselet. Täällä sitä paitsi löytyy monenlaisia vastauksia, että on niinku tavaratalossa ainakin, voit sitten itse omaksua sen vastauksen, mikä parhaiten sopii.
      Oletko muuten käynyt kansakoulua Suomessa ? Jos en aivan väärin muista, kansakoulun uskonnontunneilla käsiteltiin kristinuskoa ja kristillisiä herätysliikkeitä.
      Uskontokuntaa voi tietenkin vaihtaa, sehän ei sinänsä vaadi edes sitä, että muuttaisi omia uskonnollisia käsityksiä, useimmiten kuitenkin se uusi uskontokunta´odottaa jonkinlaista sisäistä sitoutumista uskontokunnan opilliseen sisältöön. Uskonnollisen yhteisön jäseneksi pääsee useimmiten maksamalla jonkun jäsenmaksun tai täyttämällä kaavakkeen.
      Jos sinua kiinnostaa lestadiolaisuudessa muu kuin ulkonainen, voit tietenkin hakeutua esim paikalliselle rauhanyhdistykselle tai esikoislestadiolaisten pariin, he kertonevat enemmän siitä, mikä lestadiolaisuutta ja kristinuskoa yhdistää. Hyviä jatkoja sinulle ja miehellesi, vakka kantensa valitsee.

      • Itsepäinen

        Mikähän näissä perheen sisäisissä uskonnonvaihdoissa ohjaa aina naista vaihtamaan ja miestä pysymään entisessä?

        No, lykkyä tykö joka tapauksessa...


      • ihmetys1
        Itsepäinen kirjoitti:

        Mikähän näissä perheen sisäisissä uskonnonvaihdoissa ohjaa aina naista vaihtamaan ja miestä pysymään entisessä?

        No, lykkyä tykö joka tapauksessa...

        Luulisin, että koko ketju on provoilua, ei kai kukaan voi aivan todella olla niin tietämätön kuin tämän keskustelun aloittaja.


      • päivänselvä:
        Itsepäinen kirjoitti:

        Mikähän näissä perheen sisäisissä uskonnonvaihdoissa ohjaa aina naista vaihtamaan ja miestä pysymään entisessä?

        No, lykkyä tykö joka tapauksessa...

        Kaikki valtauskonnot muunnoksineeen, eritoten lestadiolaisuus ovat mieskeskeisiä miesten uskontoja, joissa naisella on palvelijan ja synnytyskoneen osa.


      • Nimetön
        ihmetys1 kirjoitti:

        Luulisin, että koko ketju on provoilua, ei kai kukaan voi aivan todella olla niin tietämätön kuin tämän keskustelun aloittaja.

        kyllä voi :)


    • MÄ VAAN

      Älä mene toisen ajatusten mukana.Miten nyt tän sanoisin.Kiellot ja tietämättömyys mitä ne on.??Osin harhaa sanoisi .Radio kyl on tärkeä onhan siel RADIO DEI HENGELLINEN kanava läpi päivän laajaalaista keskustelua hengelisistä asioista.Sunnuntaisin taivaan ja maan välil ohjelma rukouspuhelin ja voi soittaa ja kysyä raamatusta pulmallisia asioita.Torstaisin torstis.TV paljonhan sieltä kyl tulee roskaa ja asiatonta ohjelmaa.Asiaohjelmat on hyviä.Väestöliittohan antaa neuvontaa perhesuunittelussa jos on halua tiedustella asioita.Vanha neuvo on se mihin olette päätyneet.Ehkei oikeassa järjestyksessä kumminkaan.Ison perheen äidiksihän sitä lestaadiolais perheissä päätyy.Hae luotettavaa keskustelu apua luotettavalta thholta.Ei kuitenkaan tulevan miehesi lähi piireistä.Käy psykolookilla taimuulla hyvällä kuuntelijalla.AUTTAVA PUHELIN EM:MÄ VAAN

    • Lehtori-V

      yleissivistyksen puute! Kai sun nykyaikana pitäis tietää, että myös lestadiolainen herätysliike on ns. kristinuskova ja kuuluu kiinteästi kristikuntaan; ei he ole mitään juutalaisia, muslimeja , mormooneja tai budhalaisia!
      Mitä siis tarkoitat aikeillasi vaihtaa kirkkokuntaa "kristinuskosta" lestadiolaisiin? Ensinnäkin, ei Lars Levi Laestadius perustanut mitään omaa, uutta kirkkokuntaa, vaan alkoi herätellä saarnoillaan nukkuvaa luterialaista kirkkokuntaa ja kiinnittämään ihmisten huomion uskonnon todelliseen olemukseen.

      Ryhtyessäsi lestadiolaiseksi, ei sinun tarvitse suinkaan muuttaa kirkkokuntaa, sillä tietääkseni vielä kaikki lestadiolaisryhmittymät ovat jäsenenä ev.lut-kirkkokunnassa. Mutta jos aikomuksesi on ryhtyä todelliseksi Raamatun kristityksi uskossa , opissa ja elämän vaelluksessa, siihen vaaditaankin jo paljon enemmän kuin yhdistyksen jäsenmaksun suorittaminen! Sillä Raamatun ja Jeesuksen opetusten mukaan tie Taivaaseen alkaa täällä omantunnon vaivalla ja päättyy vainolla Kristuksen nimen tunnustamisen tähden! ( Matt. 5. ==> Armonjärjestys autuuteen ja autuaallisen sieluntilan tuntomerkit ).

      • outoa

        "Mutta jos aikomuksesi on ryhtyä todelliseksi Raamatun kristityksi uskossa , opissa ja elämän vaelluksessa, siihen vaaditaankin jo paljon enemmän kuin yhdistyksen jäsenmaksun suorittaminen! "

        ryhtyä todelliseksi uskovaiseksi, niin ei tarvitse maksaa jäsemaksua tai liittyä minkään yhdistyksen jäseneksi.


      • kuinka on
        outoa kirjoitti:

        "Mutta jos aikomuksesi on ryhtyä todelliseksi Raamatun kristityksi uskossa , opissa ja elämän vaelluksessa, siihen vaaditaankin jo paljon enemmän kuin yhdistyksen jäsenmaksun suorittaminen! "

        ryhtyä todelliseksi uskovaiseksi, niin ei tarvitse maksaa jäsemaksua tai liittyä minkään yhdistyksen jäseneksi.

        kirkollisveron laita???


      • Maximus
        kuinka on kirjoitti:

        kirkollisveron laita???

        valtiokirkot alkujaan ovat olleet Keisarien kirkkoja ja Jeesus on sanonut, että antakaa Keisarille se kuin keisarin on ja Jumalalle se kuin Jumalan on!


    • vl-neuvoja

      Sinun täytyy alkaa pukeutumaan harmaisiin ja ruskeisiin vaatteisiin. Lisäksi passi ja maksukortit täytyy antaa miehelle. Vasen kätesi sidotaan selän taakse ja oikeaan käteen työnnetään puurokauha. Et saa enää hymyillä ja ikkunallinen pesukone viedään pois. Aku Ankan tilaus vaihdetaan Pyhäkoululehteen ja radiosta saa kuunnella enää aikamerkin ja merisäätiedotuksen (uutisissa on niin kauheita asioita). Televisiota teillä tietysti ei olekaan, jos miehesi on lestadiolainen. Akvaario on hyvä, kunhan kalat eivät ole kovin kirkkaan värisiä. Niin ja tietysti sitten vielä sinusta tulee vähän niin kuin miehesi suvun omaisuutta jolloin puhuminen muiden ihmisten seurassa ei ole enää suotavaa.

      Tämänhän halusit kuulla?

      • "vl-neuvojalle"

        "Mutta nyt pankaa myös te pois nämät kaikki: viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkeät sanat teidän suustanne." (Kol. 3)
        Tämänhän halusit kuulla?


    • OLTSU på frisu

      Heippa olen syntynyt esikoislestaadiolaiseen perheeseen 27 vuotta sitten... en ole käynyt seuroissa & muissa hommissa 12 vuoteen... mulle ei sovi tämä uskonlahko... siellä ei ole kuin kaksi naamaisia hevon v...... jotka ei osaa muuta kuin arvostella toisia...... !!!!! PS. EI IKINÄ ENÄÄ.... Anteeksi muille lukijoille mulla on vaan tälläinen mielipide... Ps. Ps. En kylläkään elä hunningolla... Elän vaan ELÄMÄÄ jota ei ollut silloin

      • hyvä

        jos jaksaisit lukea iltarukouksen ja myös sen kohdan että anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Se kuitenkin koituu sinun parhaaksesi. Jumalan rauhaa sinulle.


      • Anonyymi

        Katkeruus tekee noin..
        Mitä ihmettä välittää mitä muut puhuu? Joka junaan on ihmisiä, ihan sama vaikka olisit muslimi! Jos yksi tai kaksi tyyppiä ei ole oman mielen mukainen ni sit pitää haukkua koko kristillisyys...ei se ole seurakunnan vika jos sä oot loukkaantunut jonkun arvostelusta!


    • Anonyymi

      En vaihtaisi mistään hinnasta, minut on kastettu ev.lut kirkkoon ❤️.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1909
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1440
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1323
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1317
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1134
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      466
      1014
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      918
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      862
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe