mitä sanoa työkavereille?

kyllästynyt

Olen ollut jo 9kk sairaslomalla kolarin jälkeisestä vaivasta, jonka neurokirurgi leikkasi elokuussa. Nyt sairasloma ja paraneminen jatkuu hamaan tulevaisuuteen.

Itse sairastelu on ollut kovien kipujen jne vuoksi jo vaikeaa. Nyt rakkaat työkaverini kyselevät vähän väliä työhöni palaamisesta, sillä työni ovat kasautuneet muille.

Pahin oli yhden naisen käsittämätön lause: kyllä
minäkin haluan jo sairaslomalle, jotta saan maattua päivät kotona.

Voi v...u, että otti päähän. Minua on syyllistetty sairaslomastani. vastasin, että mun puolestani saisit sairaslomani, jos huolit kivut ja muut vaivat kaupan päälle. Hetkeksi hiljeni.

Mutta sama jatkuu edelleen. Kaupassa tai asioilla en saisi käydä, kun silloin menen humputtelemaan. sairaat makaavat kotona peiton alla!Mutta kun pakko on toimittaa sairaslomalaput työnantajalle, hoitaa Kelan kanssa asioita ja käydä lääkäreissä,fysikaalisissa hoidoissa, apteekeissa. Shoppailut on unohdettu täysin, ei selkä kestä.

Bussit eivät kulje ja omaa autoa ei ole, joten taksia on pakko käyttää. "Ja valtio maksaa ajelusi" (Kelan rahat).

Taitaa kohta sairaslomani jatkua hermojen takia:)
Oikeasti se potuttaa kun ei asialle itse mitään voi. Fysioterapeutin ohjeilla lenkkeilen, jumppaan kotona ja käyn uimassa varovasti, jotta työkuntoni palautuisi pian.

Oikeasti mietin, voisinkohan vaikka miettiä alan vaihtoa tuollaisten työ"kavereiden" takia.

8

1150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös "saikulla"

      Hyvin tuttua tekstiä.Olen samassa tilanteessa vammauduttuani työtapaturmassa reilu vuosi sitten. Paraneminen on ollut hidasta ja välillä tuntuu että pitäisi liikkua röntgenkuvat ja lääkärinlausunnot mukana ja esitellä ne työkavereille ja muille kanssaihmisille jotta ei tarvitsisi selitellä. Samaa olen itsekkin sanonut että vaihtaisin heti sairaslomat ja samalla myös kivut työhön jos se vaan olisi minusta kiinni. Voimia ja kärsivällisyyttä Sinulle.

      • Inka

        Tutuimmat työtoverit jotka kävivät minua tapaamassa sairaalassa, kun opettelin uudelleen kävelemään, ymmärsivät kyllä tilanteeni.

        Mutta vähällä oli etten lyönyt, kun eräs vieraampi sanoi tavatessamme kadulla: Kyllä sinun kelpaa kävellä kaikessa rauhassa kauniina päivänä. En osannut sanoa sanaakaan. Mutta kun seuraavan kerran tapasin hänet, sanoin juuri noin, että vaihtaisin heti sairauden työssäkäyntiin jos vain voisin. Hän älysi pyytää anteeksi.


    • työkaverit

      Olen myös sairaana ja nyt jo kuntoutustuella. Olen jäänyt sairaslomalla vuoden 2002 alussa ja varmaan pari ensimmäistä vuotta sain myös kuunnella noita työkaverien ja tuttujen huomautuksia. Varsinkin niitä kuulee silloin, kun yrität jotenkin pitää mieltä korkealla, eli ulkoilet (lääkärin määräyksestä), laitat hiukset ja meikkaat, kun menet ihmisten ilmoille. Kun on sairaslomalla, niin ns. terveiden mielestä vain heillä on oikeus kaunistautua, sairaan pitää näyttää kurjalta ja väsyneeltä. Ne huomautukset tuntuu tosi kurjalta ja aluksi minustakin tuntui, että ei voinut kauppaan tai työpaikalle lähteä, aina piti olla hyvät selitykset mukana. Mutta nyt kun aikaa on kulunut jo kohta neljä vuotta, niin enää ei kukaan huomauttele. Työpaikalla käynnit on vähentyneet, osin sen huomattelun takia ja osin siksi, ettei kuulu enää porukkaan.

    • neuron potilas

      Kuulostaa tutulta. Olen ollut vaikean neurologisen sairauden takia pois työelämästä puolitoista vuotta ja olen saanut kyllä kärsiä sen takia kateellisista kommenteista. Minäkin vaihtaisin kyllä "vapaa-aikani" terveyteen. Neurologisten sairauksien "huono" puoli on vielä se, kun ulospäin ei välttämättä ihminen näytä sairaalta.. Toivottavasti ymmärsitte, mitä ajoin takaa..

      • ulkonäkö

        on hyvin tärkeä asia myös sairaslomalaiselle, laitettuna edes hetkeksi mieli vireytyy.

        Sairastan syöpää, kuljen oksennuksenmaku suussa kauppaan, mutta meikkaan itselleni kulmakarvat, laitan tekoripset, täyden meikin ja peruukin..
        tämä vie paljon aikaa ja voimia, mutten halua näyttää kuolevalta ihmistenilmoilla.
        Useat tutut sanovatkin miten hienosti MINÄ voin, mistä ne tietää??
        Ja miten hyvältä näytän..tulisivat katsomaan ennenkuin olen "esittelykunnossa" kyllä puheet loppuisvat.

        Mutta meillä jokaisella on OIKEUS sairastaa rauhassa ja oikeus sairaslomaan juuri niin pitkään kunnes olemme työkuntoisia, siinä saikkulapussa ei lue sairasloma sanaa vaan TYÖKYVYTTÖMYYSAIKA eli ei me lomailla!!


    • naamioidun

      joksikin muuksi. olen ollut sairaslomalla pari kuukautta, olen vuorotyössä ja työkavereita asuu lähellä. lähikaupassa käynnit olen junaillut vuorojen vaihdon tienoille, jolloin on pienin mahdollisuus törmätä "kieroon" katsovia tuttuja. työpaikoilla tuntuu olevan ykkösharrastukset puhua muista pahaa. aina kun jonkun näkee saa selitellä miksi nyt olen tässä enkä kotona sairastamassa. todella ärsyttävää ja raskasta. ja sairaslomalle ei loppua näy. liikuntaakin suositeltiin kuntoutumisen edistämiseksi, mutta ei sitäkään voi hyvällä omallatunnolla tehdä kun joku näkee kuitenkin, ja taas lisää vettä juorumyllyyn...hohhoijaa....

    • puheista!

      Mistäpä ne ulkopuoliset tietäisivät toisten olotilaa ja kaikille pöhköille sitä on turha käydä oireitaan selittämään. Osuvasti joku ketjussa sanoi, etteivät neurologiset sairaudet useinkaan näy päälle päin ja lisäksi oireet voivat vaihdella jopa tunnista toiseen. Siinäpä naapurit hämmästelevät.....
      Itse jouduin eläkkeelle etenevän lihastaudin vuoksi. Aikani kuuntelin noita samoja kommentteja ja vastasin kaikille, että "moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä". Miettikööt mitä lystäävät, läheiseni tietävät asioiden oikean laidan ja muilla ei ole väliä. Oma jaksaminen on pakko panna etusijalle ja jättää turhat huolet murehtimatta. Näin varsinkin, jos kuntoutumisen päässä on vielä odottamassa terveenä eläminen - kaikilla sitä mahdollisuutta ei ole. Siinä on hommaa tarpeeksi ja selkeä päämäärä, anna tyhjien tynnyreiden kolista ja tsemppaa itsesi vuoksi!!

      • satu, 38 v.

        Hyvä, just noin. Minulta joku tuntematon äijä kyseli kaupan kassajonossa, että miksi en enää käy juoksulenkillä. En käynyt selittelemään. Tarpeeksi rankkaa on muutenkin, mulla on lihasdystrofia. Kävely jotenkuten onnistuu, kaikilla ei sekään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe