Mikä on sellanen musta sieni joka kasvaa ilmeisesti havumetsässä (tai siellä olen sen tavannut), nyt ainakin sieni on kova?? Ja siis voi olla että sieni on kuivuttuaan(???) kovettunut ja muuttunut mustaksi... Tämä tieto olisi TOSI tärkeä!!! Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!! :)
AUTTAISKO JOKU???
4
788
Vastaukset
- Hätää kärsimässä..
Jos joku tunnistaa tuon (surkean) kuvauksen avulla sienen niin voisitteko ystävällisesti kertoa onko kyseinen sieni myrkyllinen tjn.. Sillä vaan kun tuo meidän pieni hauvavauva niitä niin mielellään suussaan kantelee.. Ja arvatkaa antautuuko kiinni vapaana ollessaan kun sieni on suussa???????? ;)
- K. Laukku
Ei kai kuiva mustarousku hauvelin leikkikaluna myrkyllinen ole, ehkä kostuttuaan vähän väkevän sorttinen. Takavuosina väitettiin niissä olevan karsinogeeneja ja ainakin Ruotsissa ehdottivat käyttämättä jättämistä. Sitten selvisi, että kaupassa myytävissä herkkusienissä - joita on käytetty kaiketi vuosisatoja - on näitä karsinogeeneja yhtä paljon - tai pikemminkin yhtä vähän.
- K. Laukku
Veikkaisin että olet törmännyt jo elähtäneeseen mustarouskuun.Syksy oli aika kuiva ja sienet koppuroituivat juuri kuvaamallasi tavalla.
Jos aiot keräillä sieniä syötäväksi asti, niin parempi on aloittaa vähän aikaisemmin syksyllä ja opetella tuntemaan laji kerrallaan, pari kolme vuodessa.
Valmistin muuten syksyn sadosta hapansieniä venäläiseen tapaan - reseptin sain saamelaisperheeltä Kuolan niemimaalla vuonna 1999. Kyllä osaavat olla salaattina hyviä! - ei oo myrkyllinen
Se on varmaankin mustatorvisieni..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1274255
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k233012Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132534- 462111
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2561699Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt461626- 321567
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201436- 281430
- 951211