Voiko esim. 95 oktaanisen bensiinin paineensiedon laskea? Eli siis paljonko esim. ahdetussa koneessa voi sylinterin kokonaispaine olla ennenkuin kone alkaa nakuttamaan?
Paineen sieto?
14
2113
Vastaukset
- jkl
Eipä taida onnistua. Muutkin tekijät vaikuttavat kuin paine. Ahdetussa ei kannata käyttää kuin 98 tai parempaa polttoainetta.
- wileni
Asiaan vaikuttaa mm. palotilan muoto ja se kuinka kuumia kohteita palotilassa on (sytytystulppa, pakoventtiili yms.). Joten varsinaisesti ei pysty laskemaan, ainakaan tietääkseni, mutta alan kirjallisuudesta löytyy joitakin peukalosääntöjä joiden avulla asiaa voi haarukoida.
- toi nakutus
johdu siitä kun kone käy laihalla?
- sytyttää
sylinterissä oleva seos syttyy liian aikaisin ja lyö hanttin, aikoo lähteä takaperin käymään, mutta vauhtia on niin paljon, ettei pysty, tästä kova naputus, joka voi katkaista männän renkaat, eli liian kova puristus suhde, tai sytytys liian aikaisella, tai liian laiha oktaani määrä, nämä ne yleisimmät, vai mitä?
- Pakopeikko
sytyttää kirjoitti:
sylinterissä oleva seos syttyy liian aikaisin ja lyö hanttin, aikoo lähteä takaperin käymään, mutta vauhtia on niin paljon, ettei pysty, tästä kova naputus, joka voi katkaista männän renkaat, eli liian kova puristus suhde, tai sytytys liian aikaisella, tai liian laiha oktaani määrä, nämä ne yleisimmät, vai mitä?
Jos kone detanoi, eli nakuttaa: Polttoaineseos syttyy ennenaikaisesti liian korkean paineen ja lämmön vaikutuksesta. Syitä: polltoaineen matala puristuskestävyys (oktaaniluku), liian korkeaksi nostettu puristussuhde tai ahtopaine, syt.ennakko, jne.. Otollisia itsesyttymis kohtia: karsta ja terävät muodot männäissä tai palotiloissa.. Vauriot: yleisin on mäntien tuhoutuminen, sulaa reikä tms..
Pakopeikko kirjoitti:
Jos kone detanoi, eli nakuttaa: Polttoaineseos syttyy ennenaikaisesti liian korkean paineen ja lämmön vaikutuksesta. Syitä: polltoaineen matala puristuskestävyys (oktaaniluku), liian korkeaksi nostettu puristussuhde tai ahtopaine, syt.ennakko, jne.. Otollisia itsesyttymis kohtia: karsta ja terävät muodot männäissä tai palotiloissa.. Vauriot: yleisin on mäntien tuhoutuminen, sulaa reikä tms..
myös laakeroinnin kuluminen, kannen halkeaminen, mäntien halkeaminen. Koetas kuvitella tilanne, että kevyehköllä vasaralla hakkaat LUJASTI mäntään ja kanteen. Vaikutus on jokseenkin sama.
- Pakopeikko
sitroen kirjoitti:
myös laakeroinnin kuluminen, kannen halkeaminen, mäntien halkeaminen. Koetas kuvitella tilanne, että kevyehköllä vasaralla hakkaat LUJASTI mäntään ja kanteen. Vaikutus on jokseenkin sama.
Eipäs nyt kuitenkaan liioitella..
- Pakopeikko
En tiedä pystyykö laskemaan, mutta kylläkai sen jotenkin voi miettiä että paljonko painetta X mikäkin polttoaine kestää, sitten on huomioitava muut tekijät, erityisesti lämpö...
Joistain biokaasuista/biopolttoaineista sanotaan, että niillä on hyvä puristuskestävyys, joitain voi käyttää sekä diesel että ottomoottorissa, voisi kuvitella että ottomoottorista saa aikalailla tehoa irti kun voi käyttää lähes dieselkoneen puristuspaineita...- Pörje
Jos polttoaine kestäisi ja puristussuhdetta nostettaisi 10 .. 20 niin termodynaaminen hyötysuhde nousisi vai n. 10 % yksikköä, kokonaishyötysuhde ei sitäkään, kun mäntien sivuttaisvoimat ym mekaaniset kitkat kasvavat.
Eli ei sitä tehoa muuten saa reilusti kasvatettua kuin järjestämällä olosuhteet sellaiseksi että voidaan polttaa mahdollisimman paljon polttoainetta.
Näitä keinoja on mm. ahtaminen, kierrosluvun ja tilavuuden lisäys. - Pakopeikko
Pörje kirjoitti:
Jos polttoaine kestäisi ja puristussuhdetta nostettaisi 10 .. 20 niin termodynaaminen hyötysuhde nousisi vai n. 10 % yksikköä, kokonaishyötysuhde ei sitäkään, kun mäntien sivuttaisvoimat ym mekaaniset kitkat kasvavat.
Eli ei sitä tehoa muuten saa reilusti kasvatettua kuin järjestämällä olosuhteet sellaiseksi että voidaan polttaa mahdollisimman paljon polttoainetta.
Näitä keinoja on mm. ahtaminen, kierrosluvun ja tilavuuden lisäys.No sanotttaisiinko sitten vaikka niin että koneen voisi ahtaa ja ahopaineen voisi nostaa aika suureksi. Suurempi ylipaine -> enemmän ilmaa/happea -> voidaan polttaa enemmän soppaa -> saadaan lisää tehoa, siis verrattuna nykypolttoaineisiin.
"Jos polttoaine kestäisi ja puristussuhdetta nostettaisi 10 .. 20 niin termodynaaminen hyötysuhde nousisi vai n. 10 % yksikköä, kokonaishyötysuhde ei sitäkään, kun mäntien sivuttaisvoimat ym mekaaniset kitkat kasvavat."
Teoriaa ja mistä lie vedettyä.. Oletko kokeillut käytännlssä?
Tyypit alkaa aina nussimaan pilkkua jos jonkin ajatuksen heittää ilmoille... - Pörje
Pakopeikko kirjoitti:
No sanotttaisiinko sitten vaikka niin että koneen voisi ahtaa ja ahopaineen voisi nostaa aika suureksi. Suurempi ylipaine -> enemmän ilmaa/happea -> voidaan polttaa enemmän soppaa -> saadaan lisää tehoa, siis verrattuna nykypolttoaineisiin.
"Jos polttoaine kestäisi ja puristussuhdetta nostettaisi 10 .. 20 niin termodynaaminen hyötysuhde nousisi vai n. 10 % yksikköä, kokonaishyötysuhde ei sitäkään, kun mäntien sivuttaisvoimat ym mekaaniset kitkat kasvavat."
Teoriaa ja mistä lie vedettyä.. Oletko kokeillut käytännlssä?
Tyypit alkaa aina nussimaan pilkkua jos jonkin ajatuksen heittää ilmoille...Mitähän se biopolttoaine on jota voidaan käyttää dieselissä ja ottomoottorissa ?
Jos polttoaine kestää dieselin puristuksia niin se täytyy kyllä sytyttää kipinällä tai jollain muulla tavoin, vai mitä ?
Se 10 % yksikön nousu on teoreettinen maksimi ja käytännössä ei varmaan toteudu ja ahtopaineen kautta tehon nostolle rajat tulee vastaan kyllä muualta kuin nykyisten polttoaineiden puristuskestävyydestä, eikä täällä pilkkuja bylsittäs jos jotkut tyypit ei heittelis noin käsittämätöntä skeidaa. - Pakopeikko
Pörje kirjoitti:
Mitähän se biopolttoaine on jota voidaan käyttää dieselissä ja ottomoottorissa ?
Jos polttoaine kestää dieselin puristuksia niin se täytyy kyllä sytyttää kipinällä tai jollain muulla tavoin, vai mitä ?
Se 10 % yksikön nousu on teoreettinen maksimi ja käytännössä ei varmaan toteudu ja ahtopaineen kautta tehon nostolle rajat tulee vastaan kyllä muualta kuin nykyisten polttoaineiden puristuskestävyydestä, eikä täällä pilkkuja bylsittäs jos jotkut tyypit ei heittelis noin käsittämätöntä skeidaa.Peltobiomassoista valmistetut biokaasu (metaani) sopii polttoaineeksi sekä diesel että ottomoottoriin.. Puristuskestävyys on dieselin luokkaa eli dieselkone toimii niin kuin ennenkin, ja ottomoottorissa sytyttää kipinä polttoaineen kuten tähänkin asti. ongelma vain että pysyäkseen nestemäisenä, täytyy pitää korkeapaineisena aina sylintereihin asti..
Missä muualla raja tulee vastaan? Jos vaparikonetta lähdetään ahtamaan, niin kyllä se yleensä polttoaineen puristuskestävyys on joka tulee vastaan.
Maailma ei olisi kehittynyt tähän tilaan jos meitä käsittämätöntä skeidaa heitteleviä tyyppejä olisi.. - edesm.
Pakopeikko kirjoitti:
Peltobiomassoista valmistetut biokaasu (metaani) sopii polttoaineeksi sekä diesel että ottomoottoriin.. Puristuskestävyys on dieselin luokkaa eli dieselkone toimii niin kuin ennenkin, ja ottomoottorissa sytyttää kipinä polttoaineen kuten tähänkin asti. ongelma vain että pysyäkseen nestemäisenä, täytyy pitää korkeapaineisena aina sylintereihin asti..
Missä muualla raja tulee vastaan? Jos vaparikonetta lähdetään ahtamaan, niin kyllä se yleensä polttoaineen puristuskestävyys on joka tulee vastaan.
Maailma ei olisi kehittynyt tähän tilaan jos meitä käsittämätöntä skeidaa heitteleviä tyyppejä olisi..Ikää ja tietoa karttuu, niin huomaat itsekin kuinka väärässä olet noiden kahden ensimmäisen väittämäsi suhteen.
Kolmanteen väitteeseen täytyy yhtyä, sillä maailma olisi todellakin paljon parempi paikka, jos käsittämätöntä skeidaa heittelevät tyypit puuttuisivat. - Pakopeikko
edesm. kirjoitti:
Ikää ja tietoa karttuu, niin huomaat itsekin kuinka väärässä olet noiden kahden ensimmäisen väittämäsi suhteen.
Kolmanteen väitteeseen täytyy yhtyä, sillä maailma olisi todellakin paljon parempi paikka, jos käsittämätöntä skeidaa heittelevät tyypit puuttuisivat.Niin varmaan tekee, täytin kaksiviikkoa sitten 12v eli aika alussa on tämä taivallus ja tiedonkeruu omalla kohdallani.
Lentokoneen, lennättimen, jne. keksiöitä on aikanaan pidetty hulluina ja käsittämättöminä skeidan heittelijöinä.. Eipä nytkään vittuiltaisi toisillemme näin netinkautta jos ei joku olisi alkanut heittää skeidaa jostain itsenäisesti laskutoimituksia suorittavasta koneesta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883