Lankojärven Erakko

tietoa kaivataan

Voisiko joku tämän palstan vierailija kertoa jotain Lankojärven erakosta? Hänestä on maininta esim Laaksonen-Partasen Autiotuvat -kirjassa sivulla 137. Oikea nimi on Reijo Savinainen ja häntä kutsuttiin nimellä Meänteinen. Miksi hän eli erakkona niin kauan?

16

9025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kairankulkija

      Kullervo Kemppinen on kirjoittanut hänestä tarina löytynee joko Lumikuru tai Poropolku kutsuu kirjoista.

    • erno

      kullervo kemppisen kirjasta poropolku kutsuu löytyy tietoa meänteistä sivulta 264

      • moshku

        Yrjö Teeriahon kirjassa Meänteis pääsee itse oikomaan Kemppisen kuulopuheisiin ja senaikaisiin perättömiin lehtikirjoituksiin perustuneita "tietoja".


    • matkamiesvaan

      Minulla on sellainen käsitys, että Lankojärven erakko oli toinen mies kuin "Mäenteis". Tavallinen yksineläjä, joka ajoittain käväisi ihmistenkin ilmoille paetakseen jälleen Lankojärven niemekkeelle. Liekö lakia juuri rikkonut, ehkä joskus jonkun vapaan poron, tai salakalalla tai jotakin semmoista. Mitä nyt tapana oli.

      • käsitys

        Ko. herrasta oli syksyllä kokosivun haastattelu jossain pohjoisen lehdessä (olikohan Lapin Kansa), joten ei muuta kun penkomaan, jos totuus kiinnostaa : ).


      • matkamies vaan
        käsitys kirjoitti:

        Ko. herrasta oli syksyllä kokosivun haastattelu jossain pohjoisen lehdessä (olikohan Lapin Kansa), joten ei muuta kun penkomaan, jos totuus kiinnostaa : ).

        Niin se Mäenteis, eiks se menny sitten jonkun kipusiskon mukaan tonne Äänekosken tietämiin. Menteis oli mun mielestä joskus 30-luvulla syntynyt mies, ainakin hetken koitti olla sadan jälkeen sotaväessäkin. Sotaväki jäi kesken ja sotaväkikarkurina Mäenteistä etsittiin, vähän rinkkavarkauksiakin tuli tehtyä.

        Hovioikeudenneuvos Kemmpinen oli ainakin senverran Mäenteisken kohtaloa seurannut, että pahotteli ettei tiennyt Mäenteisen käräjillä olosta mitään ja häntä avustamaan, kun Mäenties tuomittiin sitten myöhemmin jonkinmoisiin sakkoihin.

        Lankojärven erakko oli mun käsityksen mukaan vähän vanhempaa ikäkertaa. Sen asumuskin oli aika luhistunut jo 60-luvulla. Mäenteisin Nila (pieni verkkosuoja aika korkealla puussa) Suomunruoktulta vähän alavirtaan metskössä taitaa vieläkin olla aika hyvässä kunnossa.


      • kirjoittaja
        käsitys kirjoitti:

        Ko. herrasta oli syksyllä kokosivun haastattelu jossain pohjoisen lehdessä (olikohan Lapin Kansa), joten ei muuta kun penkomaan, jos totuus kiinnostaa : ).

        Hei,

        Lehtijuttu, siis haastattelu, Meänteis-nimeä käyttäneestä miehestä oli Lapin Kansassa 1.10.2005. Kyseessä on Koillismaalla vaimonsa kanssa asuva ystävällinen ja humoristinen 69-vuotias mies.
        Lukekaa juttu ja lopettakaa arvailu ja väärien tietojen kertaaminen.


    • kirjoittaja

      Katso koko sivun lehtijuttu (haastattelu) miehestä Lapin Kansasta 1.10.2005, sivu 18.

      • joutomaan kääntäjä

        Lukekaa Yrjö Teeriahon Kartan kanssa kairassa


    • Stadilainen kundi

      Olin työpaikkaseurueen (Karjalan Sähkö Oy, Hki ja Suomen Latu) mukana Saariselän kierroksella Vuotsosta Raja-Jooseppiin kesällä 1961. Lueskelin useammallakin silloisella ja edelleen toiminnassa olevalla kämpällä silloin melko tuoreita tupakirjamerkkejä, piirroksia ja merkintöjä Mäentaisilta. Ainakin Luirojärven, Muorravaarakan, Snellmanin Suomulta kämpiltä ja Immun kammilta sekä joistakin muista paikoista luin pikku katkelmia jopa samalta vuodelta. Muistan hänen taidokkaat piirroksensa.

    • kertokahan

      Onkohan tää hengissä vielä?

    • Anonyymi

      Katselin tänään vanhoja valokuvia vuodelta 1976.Retkemme alkoi huhtikuussa 1976Rajajoosepista ja päättyi Kiilopäälle.Pysähdyimme myös" hänen majalleen" Lankojärvelle. Minulla on kuva hänen kämpästään, jonka metsähallitus purki.
      Henkilökohtaisesti en tavannut häntä. Minun retkikaverini tapasi hänet Lankojärvellä useita kertoja. Hänen tarinsa on mielenkiintoinen.Lopuksi päättyi sairaanhoitajan elämänkumppaniksi. pohjoiseen Rajajoosepin erämaiden kautta.Kaupasta hän ei ostanut muuta kuin suolaa. Linnunpöntötkin olivat hänen vararavintoa . Niitä oli paljon siihen aikaan Lankojärvellä.Voin laittaa kuvan hänen kämpästään.
      Markku Jakonen
      o40 1479406

    • Anonyymi

      Elää vielä Taivalkoskella, pyöräillyt paljon

      • Anonyymi

        Kuoli marraskuussa 2023 87vuotiaana


    • Anonyymi

      Oli minun tätini mies..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe