Lopultakin alkaa motivaatio olla kerättynä pakosarjan hitsaukseen etummaisen moottorin kannattinkumin vaihtoon. Olisiko kellään antaa vinkkiä onnistuuko suunnittelemani kuminvaihto irroittamalla pakoputki pakosarja (hitsausta varten) ja tämän jälkeen tunkilla etupäätä moottorista ylös? Vai joudunko irroittamaan vaihdevivuston akselin ja kenties jotakin muutakin?
Saab 900classic ja moottorin kannatinkumi
6
389
Vastaukset
- .1
Etukannattimia näyttää olevan ainakin kolme eri mallia. Omassani en ole kannatinta vaihtanut, mutta sekä Bentley että Haynes neuvoo vaihtamaan kumin ehdottamallasi tavalla. (Löysätään kiinnityspultti, nostetaan moottoria hieman, irroitetaan kannatin.) Pakoputkistossa ja vaihdevivustossa on joustoa riittävästi, eikä niitä tarvitse irroittaa.
Oman auton rakennetta (-93) hämmästelin, se kun ei aivan vastaa kummankaan yllämainitun oppaan rakennetta... jonkinlainen hybridi, ahtaalta näyttää, ei mahdottomalta.- Mertmi
Elikkäs pakosarjan irroitus poikikin enemmän töitä, kuin etukannatinkumi. Jouduin irroittamaan oikeanpuoleisen moottorinkannakkeen moottorista ja kumista irti ennenkuin pakosarja sopi tulemaan pois. Pinnapultit oli todella tiukassa kannessa, joten ei ollut muuta mahdollisuutta.
Pakosarjan hitsauksen jälkeen laitoin oikeanpuolen kannattimen takaisin, avasin etukannattimenkoriin tulevat pultit ja kohotin tunkilla etupäätä ylöspäin. Avasin kuminläpi menevän pultin. Taivutin väkivalloin kumia vaihdelaatikoossa pitävän pannan yläpäästä auki(alapulttiin en päässyt käsiksi ja syylärin irroitus ei kiinnostanut) ja pujotin kumin pois. Pannan taivutus alkuperäiseen asentoon pultin kiinnittämiseksi oli hieman työlästä, mutta tein lattarautaan rälläkällä sopivan loven päähän, ja taivutin pannan oikeaan asentoon. Loppu sujuikin helposti. Pultit kiinni, pakoputki pakosarjaan kiinni ja that's it. - .1
Mertmi kirjoitti:
Elikkäs pakosarjan irroitus poikikin enemmän töitä, kuin etukannatinkumi. Jouduin irroittamaan oikeanpuoleisen moottorinkannakkeen moottorista ja kumista irti ennenkuin pakosarja sopi tulemaan pois. Pinnapultit oli todella tiukassa kannessa, joten ei ollut muuta mahdollisuutta.
Pakosarjan hitsauksen jälkeen laitoin oikeanpuolen kannattimen takaisin, avasin etukannattimenkoriin tulevat pultit ja kohotin tunkilla etupäätä ylöspäin. Avasin kuminläpi menevän pultin. Taivutin väkivalloin kumia vaihdelaatikoossa pitävän pannan yläpäästä auki(alapulttiin en päässyt käsiksi ja syylärin irroitus ei kiinnostanut) ja pujotin kumin pois. Pannan taivutus alkuperäiseen asentoon pultin kiinnittämiseksi oli hieman työlästä, mutta tein lattarautaan rälläkällä sopivan loven päähän, ja taivutin pannan oikeaan asentoon. Loppu sujuikin helposti. Pultit kiinni, pakoputki pakosarjaan kiinni ja that's it.Juuri tuota kiinnityspannan alakiinnikettä katselin, että ahdasta on (ja ongelmia jos se istuu tiukassa ja aikoo sen avata). Vanhemmassa (tai rinnakkaisessa?) rakenteessa jossa hydraulinen tuki on kiinnitty koriin kahdella, ja moottoriin yhdellä pystysuuntaisella pultilla, on enemmän työskentelytilaa.
Eli sinullakin hydrauliset kannattimet (pystysuuntaisella pultilla moottorikiinnikkeeseen) takana ja vaakatasossa kumin läpimenevä pultti edessä? Vm -93?
En tiedä, mutta luulisin että kun joskus -87 hydrauliset kannattimet tuli, niin ne laitettiin kaikkiin kolmeen tukipisteeseen ja etukannattimen kiinnitystä jouduttiin leventämään. Jossain vaiheessa etukannatin muutettiin vanhan malliseksi mutta korikiinnikkeitä ei muutettu takaisin, vaan väliin pistettiin sovitekappale. Vanhemmissa ei erillisiä koriin tulevia pultteja ole, vaan kumin läpi menevä pultti kiinnittää sen myös koriin.
Tai olisiko etukannattimen rakenne moottorivaihtoehdosta kiinni? Kuka tietää? - Mertmi
.1 kirjoitti:
Juuri tuota kiinnityspannan alakiinnikettä katselin, että ahdasta on (ja ongelmia jos se istuu tiukassa ja aikoo sen avata). Vanhemmassa (tai rinnakkaisessa?) rakenteessa jossa hydraulinen tuki on kiinnitty koriin kahdella, ja moottoriin yhdellä pystysuuntaisella pultilla, on enemmän työskentelytilaa.
Eli sinullakin hydrauliset kannattimet (pystysuuntaisella pultilla moottorikiinnikkeeseen) takana ja vaakatasossa kumin läpimenevä pultti edessä? Vm -93?
En tiedä, mutta luulisin että kun joskus -87 hydrauliset kannattimet tuli, niin ne laitettiin kaikkiin kolmeen tukipisteeseen ja etukannattimen kiinnitystä jouduttiin leventämään. Jossain vaiheessa etukannatin muutettiin vanhan malliseksi mutta korikiinnikkeitä ei muutettu takaisin, vaan väliin pistettiin sovitekappale. Vanhemmissa ei erillisiä koriin tulevia pultteja ole, vaan kumin läpi menevä pultti kiinnittää sen myös koriin.
Tai olisiko etukannattimen rakenne moottorivaihtoehdosta kiinni? Kuka tietää?Tuo hommeli menee niin, et 8venttiilisissä on kuminen, mutta 16-venttiilisissä hydraalinen. Mulla on viistokeula -88 8-venttiilinen ruisku. Olen kuullut että tuon hydraalisen vempaimen korkean hinnan takia moni on korvannut sen kumisella. Menee ajanoloon rikki. Sen ikää voi tosin jatkaa vaihtamalla öljyt. (Näin joskus netissä ohjeet.)
- .1
Mertmi kirjoitti:
Tuo hommeli menee niin, et 8venttiilisissä on kuminen, mutta 16-venttiilisissä hydraalinen. Mulla on viistokeula -88 8-venttiilinen ruisku. Olen kuullut että tuon hydraalisen vempaimen korkean hinnan takia moni on korvannut sen kumisella. Menee ajanoloon rikki. Sen ikää voi tosin jatkaa vaihtamalla öljyt. (Näin joskus netissä ohjeet.)
sitä monet valittelevat, että hydraulinen ei kestä. Sen olen minäkin kuullut, että 8v=kumi ja 16v=hydraulinen.
Kaivoin taas Haynesin esille, ja se väittää seuraavaa: "As from chassis number F1033151 on Turbo 16 manual transmission models, the two rear mountings are of hydraulic type. All manual transmission models from 1986 have hydraulic engine mountings at the front and rear. All automatic transmission models from 1986 have hydraulic engine mountings at the rear only."
Tuossahan on pienoinen ristiriita, onkohan Haynes unohtanut 8v:n...
Hintaahan hydraulisella on reilusti tuplaten kumipuslaan verrattuna (erotus vanhassa rahassa n. 200) mutta puslahan ei istu suoraan hydraulisen paikalle ilman tarvittavia lisäkilkkeitä (takoittanee sitä kiinnityspantaa ja välikappaletta rungon ja puslan väliin).
Kumpaa sorttia autosi takatuet on? - Mertmi
.1 kirjoitti:
sitä monet valittelevat, että hydraulinen ei kestä. Sen olen minäkin kuullut, että 8v=kumi ja 16v=hydraulinen.
Kaivoin taas Haynesin esille, ja se väittää seuraavaa: "As from chassis number F1033151 on Turbo 16 manual transmission models, the two rear mountings are of hydraulic type. All manual transmission models from 1986 have hydraulic engine mountings at the front and rear. All automatic transmission models from 1986 have hydraulic engine mountings at the rear only."
Tuossahan on pienoinen ristiriita, onkohan Haynes unohtanut 8v:n...
Hintaahan hydraulisella on reilusti tuplaten kumipuslaan verrattuna (erotus vanhassa rahassa n. 200) mutta puslahan ei istu suoraan hydraulisen paikalle ilman tarvittavia lisäkilkkeitä (takoittanee sitä kiinnityspantaa ja välikappaletta rungon ja puslan väliin).
Kumpaa sorttia autosi takatuet on?Kumia kaikki, eli Haynes manuaali ei ole vastauksessaan täysin tarkka... Enkä usko että tuohon olisi ehditty vaihtamaan erimallisia, kun auton mittarissa on 313tkm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181