Palomuuri ja virustorjunta 98:iin

Harri98

Moi
Tuli hommattua laajakaista kotiin ja pitäisi siihen vanha Toshiban kannettavakin (2180 CDT) saada verkonpainoksi. Käyttis on siis Windows 98 second edition. Ilmeisesti kannattaa virittää koneeseen joku palomuuriohjalma ja virusskannaus? Onko suosituksia järkevästi toimivista ilmaisohjelmista ja mistäs pystyisi lataamaan?

23

2890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-plorer

      Käy katsoo tastä osoitteesta, sielt löytyy kaikkea kivaa ilmaista.
      Sinuna kyl heittäisin sen 98:n mäkee, siinä ei paljo auta palomuurit eikä skannerit...

      http://koti.mbnet.fi/hamppi/index.html

      • Harri 98

        ...pyöriikös sitten AMD P6 475 Mhz, 64 Mb -myllyssä muka joku turvatumpi käyttöjärjestelmä paremmin. Wintowssi kuitenkin pitäisi olla, kun harrastuksen taso ei riittäne linuksiin.


      • Harri 98 kirjoitti:

        ...pyöriikös sitten AMD P6 475 Mhz, 64 Mb -myllyssä muka joku turvatumpi käyttöjärjestelmä paremmin. Wintowssi kuitenkin pitäisi olla, kun harrastuksen taso ei riittäne linuksiin.

        Esim W2K vaatii vähintään 128Mt mieluummin 256Mt muistia. Prossun puolesta pyörittää vaikka XP:tä


      • tämä linuksi
        Harri 98 kirjoitti:

        ...pyöriikös sitten AMD P6 475 Mhz, 64 Mb -myllyssä muka joku turvatumpi käyttöjärjestelmä paremmin. Wintowssi kuitenkin pitäisi olla, kun harrastuksen taso ei riittäne linuksiin.

        Ei sitä linuxia juuri tarvi enää harrastaa... itse tämän linuxin kaksi päivää sitten aloittaneena... käyttöjärjestelmän asennus ei ole windowsia kummempaa ja ohjelmatkin asentuvat helposti. Suotta tätä parjataan.


      • tämä linuksi kirjoitti:

        Ei sitä linuxia juuri tarvi enää harrastaa... itse tämän linuxin kaksi päivää sitten aloittaneena... käyttöjärjestelmän asennus ei ole windowsia kummempaa ja ohjelmatkin asentuvat helposti. Suotta tätä parjataan.

        Itse olen ajatellut kokeilla Linuxia vanhalla P233MMX pöytäkoneella mutta mikä versio siihen kävisi. Tuskin jaksaisi pyörittää esim. Utumbua


      • moni asia
        Rakentelija kirjoitti:

        Itse olen ajatellut kokeilla Linuxia vanhalla P233MMX pöytäkoneella mutta mikä versio siihen kävisi. Tuskin jaksaisi pyörittää esim. Utumbua

        Hmm... asensin mandraken 10.1 version koneeseen jossa muistia vain 64M ja toimii. Prosessoriteho ei ole se ratkaiseva vaan muistin määrä ja se mitä ikkunamanageria käyttää.

        Mandrake oli ja on ainakin helppoa sentaa. kokeile, sillä se selviää.


      • Harri98
        Rakentelija kirjoitti:

        Esim W2K vaatii vähintään 128Mt mieluummin 256Mt muistia. Prossun puolesta pyörittää vaikka XP:tä

        Sain sitten kuitenkin kalastettua 128 megaa lisää muistia ja asensin xp pro:n. Olen ainakin toistaiseksi ollut erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Käyttis tuntuu jopa nopeammalta kuin vanha 98 ja onhan se kuitenkin ihan eri maailmasta.

        Oli muuten pientä säätöä että sain verkon kunnon vauhtiin. Kannettavassa kun ei ollut verkkokorttia. Mulle myytiin SMC:n usb:hen tökättävä verkkosovitin. Ihmettelin, kun 2 megan yhteys on niin helavatin hidas. Syynä oli se, että vuoden 2000 alun koneessa on ilmeisesti usb 1.0, joka on todella hidas. Ei muuta kun uudestaan kauppaan ja D-Linkin pc-card sovitin ja jopas alkoi surffaus sujua...


    • Palomuuriohjelmaksi ZoneAlarm ja virusohjelmaksi AVG tai Avast.
      Pidä vain 98SE konellasi. W2K tai XP:tä se tuskin jaksaa pyörittää.
      Itellä on Toshiba Portege 3110CT (PII 300MHz / 128Mt SDRAM) ja koneessani on sekä W98SE että W2K.
      Pyörittää kyllä W2K:ta mutta aika tahmeaa välistä on. Lisäksi W98SE lataantuu murto-osassa W2K:n verrattuna. Teenkin usein niin jos on kiire yhtäkkiä käväistä netissä käynnistän W98SE:n muuten käytän W2K:ta.

      • alarmia

        Unohda se zone alarm... se on resurssihirmu ja uusin versio ei toimi kunolla 98:ssa.

        Hyvä ja pieni palomuuri on esim tiny firewall. Tekee sen mitä pitää ja vie alle kaksi megaa tilaa kun zone vie muistia 10 tai yli.

        Lataat vielä vanhemman ilmaisen version niin jo toimii.

        Virusohjelmista on tarjolla Avast, AVG ja Antivir. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta...


      • alarmia kirjoitti:

        Unohda se zone alarm... se on resurssihirmu ja uusin versio ei toimi kunolla 98:ssa.

        Hyvä ja pieni palomuuri on esim tiny firewall. Tekee sen mitä pitää ja vie alle kaksi megaa tilaa kun zone vie muistia 10 tai yli.

        Lataat vielä vanhemman ilmaisen version niin jo toimii.

        Virusohjelmista on tarjolla Avast, AVG ja Antivir. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta...

        versio 4.5.xxx muistia. Uusimmasta versiosta en nyt muista mitä vie.

        Tuo vanha vesio kelpaa muihin paitsi ei XP SP2.

        Olen käyttänyt myös Tiny firewallia mutta ZA on huomattavasti helpompi käyttää ja ohjeita löytyy myös suomeksi.


      • jundeeeeeee
        alarmia kirjoitti:

        Unohda se zone alarm... se on resurssihirmu ja uusin versio ei toimi kunolla 98:ssa.

        Hyvä ja pieni palomuuri on esim tiny firewall. Tekee sen mitä pitää ja vie alle kaksi megaa tilaa kun zone vie muistia 10 tai yli.

        Lataat vielä vanhemman ilmaisen version niin jo toimii.

        Virusohjelmista on tarjolla Avast, AVG ja Antivir. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta...

        turhaa skeidaa ,6.0.667.000 Pro versio Zonesta pyörii ilman mitään ongelmia 98se:ssä.


      • Ahaa juujuu
        jundeeeeeee kirjoitti:

        turhaa skeidaa ,6.0.667.000 Pro versio Zonesta pyörii ilman mitään ongelmia 98se:ssä.

        Jos tuo on uusin versio niin ei pyöri.

        Se on kyllä TARKOITETTU varmaan pyörimään mutta ei ole ilmeisesti koestettu 98:lla joko laisinkaan tai hyvin alkeellisesti.

        Uusin versio aiheuttaa 98SE:ssä kaatuilua ja kone ei sammu mitenkään järkevällä tavalla.


      • jundeeeeeeeeee
        Ahaa juujuu kirjoitti:

        Jos tuo on uusin versio niin ei pyöri.

        Se on kyllä TARKOITETTU varmaan pyörimään mutta ei ole ilmeisesti koestettu 98:lla joko laisinkaan tai hyvin alkeellisesti.

        Uusin versio aiheuttaa 98SE:ssä kaatuilua ja kone ei sammu mitenkään järkevällä tavalla.

        mikähän ihme sitten lienee kun mun koneella jossa meuhkaa 98se ei ole mitään kaatuilu/sammutusongelmia ton uusimman ProZonen kanssa vaikka käytössä on myös tuo Zonessa oleva Antispyware ??????????


      • Jooopa joo
        jundeeeeeeeeee kirjoitti:

        mikähän ihme sitten lienee kun mun koneella jossa meuhkaa 98se ei ole mitään kaatuilu/sammutusongelmia ton uusimman ProZonen kanssa vaikka käytössä on myös tuo Zonessa oleva Antispyware ??????????

        Alkuperäinen kysyjä kysyi: " Onko suosituksia järkevästi toimivista ilmaisohjelmista ja mistäs pystyisi lataamaan?"

        Tuo ProZone on kuitenkin maksullinen ohjelma. Free versio kaatuilee ja komeasti. Kokeile, on meinaan totta, ellei ne ole jo ehtineet fiksaamaan.


    • Erittäinviisasmies

      Tällä ukolla on 98Se, siinä Sygaten palomuuri ja F-securen vitosversio ja päivitys siihen manuaalisesti kerran pari viikossa ei rassaa konetta jatkuvasti. Hyvin on pelannu. Kun vielä vaihdat Mozillan sen eksbroilerin tilalle niin hyvä tulee

    • riittää

      ZoneAlarm palomuuri on helppokäyttöinen, ja ainakin minulla se on toiminut mainiosti (P450MHz, Windows ME).

      Varsinaista virustorjuntaa et mielestäni tarvitse. Palomuuri riittää, edellyttäen, että käytät surffaamiseen ehdottomasti jotain muuta selainta kuin Internet Exploreria. Itse käytän Operaa, mutta myös Mozilla Firefox on hyvä.

      Jos haluat, voit tietysti skannata koneen silloin tällöin jollain virustutkalla, siis sellaisella, joka ei ole koko ajan käynnissä. F-Protin DOS-versio on tähän tarkoitukseen ylivoimaisesti paras tietämäni ohjelma. Päivitykset tietysti pitää hakea netistä ennen skannausta, ei siitä muuten mitään hyötyä ole. Tuossa linkki

      http://www.f-prot.com/download/home_user/

      Myös mainos- ja vakoiluohjelmien skannaajat AdAware ja Spybot ovat suositeltavia.

      Olen periaatteessa vähän vastaan näitä varsinaisia virustorjuntaohjelmia (sellaisia, jotka ovat koko ajan käynnissä ja skannaavat jatkuvasti). Ne syövät paljon tehoja, ja 95/98/ME on herkkä sekoamaan, jos virustorjuntaohjelma alkaa käyttäytyä huonosti. Eivät ne virukset itsestään koneelle pääse, kun muistaa käyttää palomuuria ja turvallista selainta, eikä törttöile koneella (avaa epämääräisiä liitetiedostoja jne.)

      • Varma kokemus.

        Noiden suosittelemiesi skannaavien rinnalle kun ajaa SpywareBlasterin, ja aiemmin on katsonut, että spywarea ei ole, niin ne kaksi saa samoin tein poistaa turhina, koska eivät jatkossa ikinä mitään löydä.
        Samalla loppuu niillä skannamistahkoaminen, kun SpywareBlasterilla ei skannata.
        Se on nerokkain suojaohjelma, sitä vaan kaikki eivät oivalla, mikä on sääli.


    • Pentti Nelonen
    • XP SP2

      Turhaan kehottavat luopumaan 98 SE:stä. Siitä nuoremmissa versioissa on vain lisätty pikkuhienouksia, joita ei juurikaan käytetä, aivan kuin kännyköiden evoluutiossa. XP:ssä on yksi todellinen parannus, eli se hoitaa itse oheislaitteiden asennukset, loppu on kikkailua peruskäyttäjän kannalta. Tämä XP sp2 kerää itseensä roinaa, aivan kuten kaikki Windowsit, ja osaa oikutella.
      SE:stä eteenpäin käyttikset vaativat aina suurempaa keskusmuistia ja levyä, joten SE on pieneen koneeseesi sopiva.
      Kirjoitat "ilmeisesti kannattaa.." Palomuuri ja virustorjunta ovat VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ jos aiot nettiin mennä.
      ZoneAlarm toimii kaikissa Windowseissa hyvin, vaikka muuta täälläkin väittivät, samoin AVG.
      Kokemusta minulla on niistä käytettynä 98, 98SE, 2000, Millennium, ja XP:ssä - hyvin pelaavat.
      Jos menee totaalisesti sormi suuhun, voit tilata suojat liittymäoperaattorilta, mutta se maksaa ja kuulemma reistaavat.
      Laita joku tuttu googlaamaan koneellaan suomenkieliset ohjeet AVG:n ja ZoneAlarmin asennukseen, minä kun nyt en osoitteita muista.

      • Aisantuntija

        Tässähän puhui nyt todellinen asiantuntija!

        "Turhaan kehottavat luopumaan 98 SE:stä. Siitä nuoremmissa versioissa on vain lisätty pikkuhienouksia, joita ei juurikaan käytetä, aivan kuin kännyköiden evoluutiossa."

        Juu... NT-pohjaisissa ei ole muistinkäsittelyssä mitään eroa eikä NTFS-kiintolevyjen osiojärjestelmässä ole mitään eroa jne jne. Aivan samoja systeemjä ovat juu.

        "SE:stä eteenpäin käyttikset vaativat aina suurempaa keskusmuistia ja levyä, joten SE on pieneen koneeseesi sopiva."

        No eikö DOS olisi 640k muistinhallinnallaan aivan oiva?

        "Kirjoitat "ilmeisesti kannattaa.." Palomuuri ja virustorjunta ovat VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ jos aiot nettiin mennä."

        Eivät ole. Tämä pätee vain käyttöjärjestelmissä joihin on kirjoitettu viruksia.

        "ZoneAlarm toimii kaikissa Windowseissa hyvin, vaikka muuta täälläkin väittivät, samoin AVG."

        Tässä voisi saivarrella että ei toimi KAIKISSA. En usko että windows versiot 1 ja 2 toimisivat uusimman Zonen pohjana. Ja se uusin päivitys zone alarmista ei toimi kunnolla siinä 98:ssa, mutta 98 käyttäjä on ilmeisesti sitä mieltä että se on aivan normaalia, näinhän tämä on aina toiminut.

        "Kokemusta minulla on niistä käytettynä 98, 98SE, 2000, Millennium, ja XP:ssä - hyvin pelaavat."

        Toki toki, ennen tätä viimeisintä päivitystä... koska olet tuota kokeillut 98:n alla? Eilen, viimeviikolla vaiko 5 vuotta sitten, silloin se toimikin.

        "Laita joku tuttu googlaamaan koneellaan suomenkieliset ohjeet AVG:n ja ZoneAlarmin asennukseen, minä kun nyt en osoitteita muista."

        Tämä se kuvastaa loistvasti osaamisen ja oma-aloitteisuuden tasoa... Samalla vaivalla voit pyytää sitä tuttua laitaamaan koneellesi jonkin uuden linuxin.


      • käyttötarkoituksesta
        Aisantuntija kirjoitti:

        Tässähän puhui nyt todellinen asiantuntija!

        "Turhaan kehottavat luopumaan 98 SE:stä. Siitä nuoremmissa versioissa on vain lisätty pikkuhienouksia, joita ei juurikaan käytetä, aivan kuin kännyköiden evoluutiossa."

        Juu... NT-pohjaisissa ei ole muistinkäsittelyssä mitään eroa eikä NTFS-kiintolevyjen osiojärjestelmässä ole mitään eroa jne jne. Aivan samoja systeemjä ovat juu.

        "SE:stä eteenpäin käyttikset vaativat aina suurempaa keskusmuistia ja levyä, joten SE on pieneen koneeseesi sopiva."

        No eikö DOS olisi 640k muistinhallinnallaan aivan oiva?

        "Kirjoitat "ilmeisesti kannattaa.." Palomuuri ja virustorjunta ovat VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ jos aiot nettiin mennä."

        Eivät ole. Tämä pätee vain käyttöjärjestelmissä joihin on kirjoitettu viruksia.

        "ZoneAlarm toimii kaikissa Windowseissa hyvin, vaikka muuta täälläkin väittivät, samoin AVG."

        Tässä voisi saivarrella että ei toimi KAIKISSA. En usko että windows versiot 1 ja 2 toimisivat uusimman Zonen pohjana. Ja se uusin päivitys zone alarmista ei toimi kunnolla siinä 98:ssa, mutta 98 käyttäjä on ilmeisesti sitä mieltä että se on aivan normaalia, näinhän tämä on aina toiminut.

        "Kokemusta minulla on niistä käytettynä 98, 98SE, 2000, Millennium, ja XP:ssä - hyvin pelaavat."

        Toki toki, ennen tätä viimeisintä päivitystä... koska olet tuota kokeillut 98:n alla? Eilen, viimeviikolla vaiko 5 vuotta sitten, silloin se toimikin.

        "Laita joku tuttu googlaamaan koneellaan suomenkieliset ohjeet AVG:n ja ZoneAlarmin asennukseen, minä kun nyt en osoitteita muista."

        Tämä se kuvastaa loistvasti osaamisen ja oma-aloitteisuuden tasoa... Samalla vaivalla voit pyytää sitä tuttua laitaamaan koneellesi jonkin uuden linuxin.

        Kaikkia ei hirveästi kiinnosta, onko tiedostojärjestelmä FAT vai NTFS. Tai onko käyttöjärjestelmä 95-pohjainen (95/98/98SE/ME) vai NT-pohjainen (NT/2000/XP). Monesti riittää, että perusjutut saa toimimaan.

        Jos koneella on tarkoitus lähinnä mennä nettiin ja käyttää joitakin tavallisimpia ohjelmia (tekstinkäsittely, kuvankäsittely, jne.), en näe ainuttakaan hyvää syytä, miksi siihen tavittaisiin NT-pohjainen Windows. Linuxista puhumattakaan.

        98 on yksinkertainen ja laajassa käytössä ollut/oleva käyttöjärjestelmä, jossa on omat puutteensa, mutta joka riittää oikein hyvin useimmille kotikäyttäjille.


      • kirjoitettuna
        käyttötarkoituksesta kirjoitti:

        Kaikkia ei hirveästi kiinnosta, onko tiedostojärjestelmä FAT vai NTFS. Tai onko käyttöjärjestelmä 95-pohjainen (95/98/98SE/ME) vai NT-pohjainen (NT/2000/XP). Monesti riittää, että perusjutut saa toimimaan.

        Jos koneella on tarkoitus lähinnä mennä nettiin ja käyttää joitakin tavallisimpia ohjelmia (tekstinkäsittely, kuvankäsittely, jne.), en näe ainuttakaan hyvää syytä, miksi siihen tavittaisiin NT-pohjainen Windows. Linuxista puhumattakaan.

        98 on yksinkertainen ja laajassa käytössä ollut/oleva käyttöjärjestelmä, jossa on omat puutteensa, mutta joka riittää oikein hyvin useimmille kotikäyttäjille.

        "98 on yksinkertainen ja laajassa käytössä ollut/oleva käyttöjärjestelmä, jossa on omat puutteensa, mutta joka riittää oikein hyvin useimmille kotikäyttäjille."

        Unohdit jatkaa lauseen loppuun... "kunnes hermot menee loputtomassa kaatuilussa"


    • vanhus

      Jos ei nyt kiihkoilla niin neuvon omasta kokemuksesta.
      W95 ja W98 versioissa palomuurina toimii ehkäpä parhaiten ilmainen Outpost- palomuuriohjelma.
      Kaikkia tuli testattua ja outpost toimii jopa modeemikoneissakin ilma ongelmia.
      Virussuojaksi voin suositella vaikkapa Avast virustorjuntaa. Käyttöliittymä on hyvä päivityslataukset toimii hyvin verrattuna vaikkapa ilmaiseen Antivir-ohjelmaan. Avast kannattaa rekisteröidä heti avauskoodi tulee heti sähköpostiisi, on kotikäytössä ilmainen.
      Tässäpä muutama vinkki...
      http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html
      http://www.mbnet.fi/jutut/perusohjelmat/palomuuri.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2180
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1701
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1577
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe