tapiolan-mies

kävi kylässä

Meillä kävi Tapiolan mies kylässä. Oli myyntitekniikka kyllä todella epätoivoinen. Haukkui toisilta vakuutushtiöltä silmät päästä ja kehui samassa yhteydessä miten heillä asiat hoidetaan.

Olen itse ollu myyntimiehenä koko ikäni, mutta ei ole tarvinnut vielä kilpailijaa mollata. Niin alas ei tarvitse vajota. Kyllä asiakkaan valintoja pitää kunnioittaa. Ei voi mennä kenenkään verhoja haukkumaan rumiksi jos itsellä on yhtä rumat.

Keskustelin muutaman tutun kanssa ja samaa tekniikkaa olli sielläkin käytetty. Onko joku Tapiolan yleisohjeistus? Meille ei tarvitse tulla. Kiitos ja moi!

44

14646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin

Sellaista myyntiä ei selitä edes heidän provikka palkkansa. Kummasti ne ihmiset vaan siihen yhtiöön hinkuvat... Onneksi itsellä on varaa maksaa vaikka muutama euro enemmän toiseen yhtiöön, tietääpä ainakin saavansa hyvää palvelua eikä ainaista tyrkyttämistä.

• Tarmo

Niinhän se on, että kun koulutus tehtävään on kahdessa tunnissa annettu, ei aikaa enään jää myyntitaitokoulutukseen. Käydään läpi kilpailijoiden ehdot ja vasta sen jälkeen tutkitaan josko Tapiolalla olisi jotain edes vähän paremmin kuin muilla. Myös ylimitoitettu asiamiesarmeija pitää huolen siitä, että kauppa pitää saada aikaan keinolla millä hyvänsä. Ikävä kyllä, kilpailijoiden mustamaalaamisesta jää yleensä aina, yllätys yllätys, Tapiolan edustaja kiinni.

Harmittaa todella muiden yhtiöiden edustajien puolesta. Jotenkin Tapiola on vain onnistunut luomaan ihmisille sellaisen illuusion, että halvin on myös paras ja näinhän se ei todellakaan ole! No, ellet sitten ole Sulo Vilen.

Niin ja pohtikaa vielä hyvät ihmiset tätä kaunista "keskinäisyyttä". Onkohan se vain sanahelinää?

Pirteitä syyspäiviä jokaiselle,

Lämmöllä,

Tarmo

• voisitko vastata asia todel...

joo taluaisin todella tietää puhummeko samasta henkilöstä, missään nimessä Tapiolaa ei pidä syyttää yhtiönä. yhtiö on ihan ok, mies noin 55-60 ei oo ihan ok

• onkositä
        voisitko vastata asia todel... kirjoitti:

joo taluaisin todella tietää puhummeko samasta henkilöstä, missään nimessä Tapiolaa ei pidä syyttää yhtiönä. yhtiö on ihan ok, mies noin 55-60 ei oo ihan ok

onko kokemuksia vai oletko itse edustaja?
        Ulvilassa kävi 2 paikassa.

• joopajoo

Kalpalahan tunnetaan vakuutusalan toisinajattelijana. Herra on suututtanut lausunnoillaan monia tahoja. Ei vaikuta erityisen yhteistyökykyiseltä johtajalta. Nykymaailmassa täytyy myös osata verkostoitua, tämä taito kalpalalta puuttuu. Veikkaan Tapiolalle vaikeuksia kiristyvillä finanssimarkkinoilla. Pankkitoiminta siellä on hyvin vaatimatonta ja suppeaa, ja vakuutukset suhteellisen kalliita. Eivätkä asiakasedutkaan mitään erinomaisia ole.

• satakuntalainen
        onkositä kirjoitti:

onko kokemuksia vai oletko itse edustaja?
        Ulvilassa kävi 2 paikassa.

oliko etunimi K-lla alkava,muistatko?

Kaverilla ehdottomasti puuttuu muutama kortti pakasta ja loputkin sekasin :-D

• Old Man
        joopajoo kirjoitti:

Kalpalahan tunnetaan vakuutusalan toisinajattelijana. Herra on suututtanut lausunnoillaan monia tahoja. Ei vaikuta erityisen yhteistyökykyiseltä johtajalta. Nykymaailmassa täytyy myös osata verkostoitua, tämä taito kalpalalta puuttuu. Veikkaan Tapiolalle vaikeuksia kiristyvillä finanssimarkkinoilla. Pankkitoiminta siellä on hyvin vaatimatonta ja suppeaa, ja vakuutukset suhteellisen kalliita. Eivätkä asiakasedutkaan mitään erinomaisia ole.

Näin taisi olla vielä vuonna 2005, kun tämä edellämainittu viesti on kirjoitettu.

• Ihmettelijä.

Tuohon keskinäisyyteen, mistä joku mainitsi. Miten Tapiolalla voi tuo kulusuhde olla noin suuri???

• jossa...

vakuutuksen ottajat omistavat firman, mutta myös ainoa firma jossa omistajilla ei ole mitään päätösvaltaa.
      aika hassua, eikö?

• mieltä

ettei näy tuo keskinäisyys asiakkaille millään muotoa.
        Aivan peestä koko firma!!

• xxx
        mieltä kirjoitti:

ettei näy tuo keskinäisyys asiakkaille millään muotoa.
        Aivan peestä koko firma!!

Tapiolassahan päätökset perustuvat oletuksiin. Riitelin vuoden kolmestasadasta eurosta, lopputulos oli, on syytä olettaa että korvattavaa vahinkoa ei ole syntynyt. Juuri kun olin lopettanut tämän setvimisen, sattui toinen vahinko, mutta minulla poloisella oli väärä vakuutus, ja jos olis ollut oikeakin, olisi minun pitänyt pystyä todistamaan että että se on luonnonmullistuksen aiheuttama.

• vakuutukset
        xxx kirjoitti:

Tapiolassahan päätökset perustuvat oletuksiin. Riitelin vuoden kolmestasadasta eurosta, lopputulos oli, on syytä olettaa että korvattavaa vahinkoa ei ole syntynyt. Juuri kun olin lopettanut tämän setvimisen, sattui toinen vahinko, mutta minulla poloisella oli väärä vakuutus, ja jos olis ollut oikeakin, olisi minun pitänyt pystyä todistamaan että että se on luonnonmullistuksen aiheuttama.

vaihtakaa IFiin kaikki vakutuukset. Se firma on niin mullistusten alla, että täytyy pitää asiakkaista kiinni. Ottakaa asiamies kotiin käymään saatte parhaat hinnat. Korvausten kanssa ei mitään ongelmia. Konttorilla ei tarvi enää koskaan käydä. Jos tulee vahinko ni nettiin ja jos tarvii jotain muutoksia vakuutusasiamies tulee himaan. Se on palvelua. Ja ne jätkät tietää kaiken. Ne elää vain vakuutusmyynnillä ja sen takia ne kyllä on täysin sun puolella.

• jjj

Kyllä on hassua. Puhuvat kauniisti keskinäisyyden eduista. Mutta omistajilla eli asiakkailla ei ole minkäänlaista päätösvaltaa yhtiössä. Kummallista toimintaa tosiaan.

Eräs kaverini oli töissä Tapiolassa ja tuskastui yhtiön byrokraattisuuteen kaikissa asioissa. Mitkään kehitysehdotukset eivät menneet koskaan läpi. Hänen mielestään suurimpana ongelmana oli yrityksen vanhakantainen johto, joka suhtautui uudistuksiin negatiivisesti. Ehkäpä Tapiolassakin olisi aika vaihtaa johtoa, jotta edut asiakkaille paranisivat.

• Polliisi.
        vakuutukset kirjoitti:

vaihtakaa IFiin kaikki vakutuukset. Se firma on niin mullistusten alla, että täytyy pitää asiakkaista kiinni. Ottakaa asiamies kotiin käymään saatte parhaat hinnat. Korvausten kanssa ei mitään ongelmia. Konttorilla ei tarvi enää koskaan käydä. Jos tulee vahinko ni nettiin ja jos tarvii jotain muutoksia vakuutusasiamies tulee himaan. Se on palvelua. Ja ne jätkät tietää kaiken. Ne elää vain vakuutusmyynnillä ja sen takia ne kyllä on täysin sun puolella.

Hehehe.

Taitaa olla edellämainittu mies IF:in työntekijöitä! Ite ainakaan vaihda IF:iin.

• tuohon

Vale tuo, että Tapiola olisi ainoa yhtiö jossa vakuutuksen ottajat omistavat firman.
        Lähivakuutus on toinen samanlainen.

• Markku

Tapiolalla on valtakunnallinen myyntiohje, jossa neuvotaan painottamaan kilpailijoitten tuotteitten heikkouksia. Tietty osasto tekee koko ajan selvitystä muiden tuotteista ja esille nostetaan ne seikat, jotka ovat muilla huonommin.
      Tämä tyyli on "hyvän vakuutustavan" vastaista, mutta minkäs teet. :(

• ex-vakuutusedustaja

Sehän on hienoa, että myyntiin tehdään tukimateriaalia. Jotta voi verrata myytävää tuotettaan siihen mikä asiakkaalla tällä hetkellä on (kilpailijan vakuutus).

Vakuutusedustajanhan täytyy kertoa asiakkaalle, mitkä asiat tulevat olemaan paremmin, jos hän vaihtaa vakuutuksensa. Miksi niitä muuten vaihtaisi?

En ymmärrä miten tuotevertailu on "hyvän vakuutustavan" vastaista. Mielestäni hyvän vakuutustavan vastaista on ennemmin se, että jos vakuutusedustaja tuhlaa asiakkaan aikaa siten, että jättää kertomatta miksi vakuutus kannattaisi vaihtaa. Siinähän asiakas on sitten käyttänyt aikaansa hukkaan. Sen sijaan kun tuote-erot tuodaan selvästi esille, on mahdollista tehdä päätöksiä konkreettisiin asioihin perustuen, eikä vain 20 euron vuotuiseen kustannussäästöön tai siihen että olipas se mukava myyntimies, ostan sen siksi.

• Tapiolan vainioilla ei edes...

Siinä vaiheessa kun Tapiolan pitäisi maksaa korvauksia, yhtiö pitkittää tilannetta jopa vuosien ajan. "Emme ole saaneet hakemustanne." "Meillä on nyt kiire." "Käsittelijänne ei ole juuri nyt tavattavissa." Käsittelijä vaihtuu kerran viikossa. "En tiedä tästä asiasta mitään."
      Älkää hyvät ihmiset vakuuttako Lapiolassa MITÄÄN - yhtiön suhtautuminen asiakkaaseen on ehdoton pohjanoteeraus. Tämä yhtiö on kiinnostunut vain ja ainoastaan siitä, että maksatte vakuutusmaksunne. Korvauksia on turha odottaa ainakaan pariin kolmeen vuoteen!

• Korvaa

Mä ainakin sain Tapiolasta puhelimen kautta korvauksen heti, joten asia ei koske joka tapausta!

• vitsikö

Tämä Tapiolan vakuutusedustaja on nykyään uudelta nimeeltä finanssialan asiantuntija. Tapiola rekrytoi kautta maan tällä nimikkeellä uusia vakuutusedustajia. Ei uskoisi, että Tapiola menee tietoisesti johtamaan ihmisiä harhaan tällä nimikkeellä. Kuinkahan moni kauppakorkean käynyt on ottanut yhteyttä näihin ilmoituksiin ja käytännössä kun koulutustasoa ei edes vaadita.

• neveropenthedoor

Sääliksi käy Tapiolan työntekijöitä, jotka saavat niska limassa painaa hommia pienellä palkalla.

• pysyköön pankkina

pankkina ihan OK, mutta vakuutusyhtiönä aivan ala-arvoinen. Ei tunnu olevan mitään kompetenssia toimia vakuutusalalla. Ilmeisesti toiminta keskittyykin ainoastaan Nordea-rahoituksen kautta "pakkovakuutettuihin" kohteisiin. Itse en ole onneksi asiakkaana, mutta vastapuoli liikennevahingossa on.

• Maailmaan mahtuu monta vael...

Lueskelin tätä viestiketjua ja ei voi taas vaihteeksi todeta, kuin "voi ei"!
      Milloin me ihmiset opitaan, että jokaiseen isoon yritykseen mahtuu kaikennäköisiä hiippareita. Itse työskentelen Nokialla ja täällä olen ainakin huomannut asian selvästi.

Olen ollut useamman vakuutusyhtiön kanssa tekemisissä ja kaikista yrityksistä on hyvää sekä huonoa sanottavaa. On riippunut aina henkilöstä kenen kanssa olen asioinut. Mutta vähiten pahaa sanottavaa on silti Tapiolasta ja Pohjolasta.

Negatiivisia esimerkkejä.
      1.) Lumilautani meni poikki linja-auton tavararuumassa ja meillä oli usempi todistaja, että lauta oli ehjä ennen linja-auto matkaa. Hain korvausta Vakuutusyhtiö Fenniasta ja he sanoivat ettei voi todistaa että lauta on mennyt poikki ruumassa? Kerroin tapuksesta Pohjolaan, niin he sanoivat, että fennia rikkoo lakia! Soitin Fenniaan, niin he sanoivat että voin vetää firman oikeuteen jos haluan. Sanoivat että sitä sattuu välillä (jäi kuva että heillä sattuu sitä usein :P ). Pohjola suositteli tekemään oikeusjutun mutta lopulta en jaksanut, koska Pohjola korvasi laudan kotivakuutuksen piikkiin.

2.) Minulla oli moottoripyörä Pohjolassa vakuutettuna ja minulle tuli jatkuvasti vääriä laskuja. Välillä Bonukset väärät tai puuttu myös vakuutus aika oli väärä vähän väliä. Soitin asiasta useita kertoja useampana vuotena ja väärien laskujen tuleminen vain jatkui.

3.) IF.stä olen kuullut taas välillä juttuja ihmetaupauksista, että yhtiö ei ole korvannut välillä juttuja, jotka on ollut selviä tapauksia.

Tässä vain muutamia esimerkkejä ja varmasti kaikilla on näitä esimerkkejä on omalla kohdalla.
      Ehkä tärkeintä on kuitenkin että löytyy jokaiselle sellainen vakuutusyhtiö missä kokeen olonsa arvostetuksi ja turvalliseksi.

• oli tapiolan edustajana

törkeää painostusta koko ajan ja sitten piti olla yrittäjäpohjalta, oikea porsaanreikä koko duuni. epäoikeudenmukaisesti jaettiin kohteitakin.

• Uppoava laiva.

Samaa mieltä. Olin itsekkin Tapiolassa edustajana ja jäi todella huonokuva. Firma hoitaa asioita todella hitaasti ja byrokraattisesti. Asiakkaiden parasta ei mielestäni todellakaan ajatella ja se johtuu siitä että edustajat saavat palkan pitkäliti henkivakuutuksista ja vapaa-ehtoisista-eläkkeistä.
        Esimiehet ruoskivat yrittäjiä, niinkuin ne olisivat oikeasti heidän alaisia vaikka ovat muka "yrittäjiä". Tapiola pesee vain kätensä häikäilemättömästi.

Olen samaa mieltä. Porsaanreikä koko työ.

• JepJep_II

JepJep

• läheltä seurannut
        Uppoava laiva. kirjoitti:

Samaa mieltä. Olin itsekkin Tapiolassa edustajana ja jäi todella huonokuva. Firma hoitaa asioita todella hitaasti ja byrokraattisesti. Asiakkaiden parasta ei mielestäni todellakaan ajatella ja se johtuu siitä että edustajat saavat palkan pitkäliti henkivakuutuksista ja vapaa-ehtoisista-eläkkeistä.
        Esimiehet ruoskivat yrittäjiä, niinkuin ne olisivat oikeasti heidän alaisia vaikka ovat muka "yrittäjiä". Tapiola pesee vain kätensä häikäilemättömästi.

Olen samaa mieltä. Porsaanreikä koko työ.

Edustajan työtä Tapiolassa harkitsevalle: teen mielestäni eniten oikeutta toteamalla että en suosittele hommaan ryhtymistä ellei ole "pakko" tai ellei ole ylimääräistä aikaa, rahaa, intoa eikä ole muutakaan tekemistä. Osa edustajista kai onnistuu, mutta karkeasti kolmannes aloittaneista lopettaa ensimmäisenä vuonna ja toinen kolmannes toisena edustajavuotenaan. Edustajien palkkiojärjestelmä kokonaisuutena on heikko, se on sitä ollut kai jo kauan eikä kouriintuntuvaa muutosta tunnuta saavan aikaiseksi tai ei haluta saada aikaiseksi. Myös alueiden ja paikkakuntien välillä on suuriakin eroja, ja jollakin paikkakunnalla ei tunnuta onnistuvan sitten millään; edustajat ja heidän yhteyspäällikkönsä vaihtuvat vuodesta toiseen ja kukaan ei menesty. Kannattaakin selvittää mahdollisimman hyvin sen alueen historia johon on mahdollisesti aikeissa mennä edustajaksi, ja harkita tarkkaan haluaako laittaa puoli vuotta tai vuoden elämästään siihen iloon mitä saa siitä että oppii uusia asioita joita yleensäkin melkein missä tahansa työssä oppii, mutta valmistautua samalla siihen että tulojen vähyys tai olemattomuus saattavat pakottaa lopettamaan homman ennen pitkää, siinä tapauksessa jos hommalla meinaa oikeasti elää.

On myös syytä valmistautua siihen että päälliköt kyttäävät turhan tarkkaan edustajien tekemisiä ja jopa työaikoja, vaikka edustajat ovat yrittäjiä joiden pitäisi olla oman onnensa seppiä ja joilla ei ole työaikoja. Onkin lievästi sanottuna ristiriitaista ja suorastaan ihmisten hyväksikäyttöä, että edustajatoimintaa yrittäjyyden kautta pyörittämällä Tapiola pesee kätensä edustajien eduista, työhyvinvoinnista välittämisestä ja kaikesta muusta sellaisesta mikä liittyisi normaaliin työsuhteeseen ja josta olisi etua työntekijälle eli tässä tapauksessa edustajalle, mutta kohtelee heitä kuin työntekijöitä kaikissa sellaisissa yhteyksissä, missä siitä on etua Tapiolalle. Eli Tapiola toisin sanoen toimii aina sen mukaan ja niiden toimintamallien puitteissa, mistä yhtiö itse kussakin tilanteessa eniten hyötyy.

Ylipäätäänkin luulisi näinä ns. sivistyneen kulttuurin aikoina keksittävän ihmisille järkevämpääkin tekemistä kuin tämäntyyppiset työt, joissa soittamalla puolituputetaan ihmisille tuotteita tai palveluita joita he eivät välttämättä tarvitse. Vakuutus tosin sinällään on moniin muihin myyntiartikkeleihin verrattuna hyvä ja hyödyllinen tuote, mutta viimeistään nykyisenkaltainen, liiallinen kilpailu vakuutusmarkkinoilla tekee vakuutusten aktiivisesta myymisestä helposti varsin epämielekästä touhua; olkoonkin että Tapiolan edustajan työssä puhelimessa on päämääränä sopia vasta tapaaminen asiakkaan kanssa, ei suoraan myydä mitään. Harvalle ihmiselle kuitenkaan on ilo se, että vakuutusedustaja soittaa; kyllä realiteetti taitaa olla se, että vastaavantyyppisiä soittelijoita on riesaksi asti. Jos henkilö on kiinnostunut vakuutuksista niin hän kävelee yleensä suoraan konttoriin tai ostaa vakuutuksensa netistä; ne harvat jotka eivät kuulu näihin ryhmiin ovat useinmiten vakuutusten kilpailuttajia, ja siinä, eli vakuutusyhtiöiden välisessä kilpailussa, ei Tapiola tällä hetkellä taida soitella voittajan viulua. Joten jos kilpailuttajien kanssakin joku muu vakuutusyhtiö syystä tai toisesta, usein hinnasta, johtuen voittaa asiakkaat itselleen, on lopputulos kaikissa edellisessä lauseessa mainituissa tapauksissa se, että Tapiolan edustajan palkkiot ovat näiltä asiakkailta 0 euroa. Edustaja kun ei saa senttiäkään siitä yhtiölle tärkeästä pohjatyöstä jota edustaja jokaisen kaupan eteen tekee; edustajan palkkiothan tulevat yrittäjyyspohjalta toimivan edustajatoiminnan pelisäännöistä johtuen vain edustajan tekemistä uusista vakuutussopimuksista. Palkka on takuupalkka-ajan jälkeen puhdas provisio eli vain asiakkaiden nimet uusissa vakuutussopimuksissa tuovat edustajan palkkapussiin rahaa. Tapiola sen sijaan saa edustajiensa tekemästä ilmaisesta työstä irti enemmän; jokainen edustaja tuo yhtiön näkökulmasta katsottuna ilmaiseksi roimasti näkyvyyttä ja kuuluvuutta Tapiolalle yrittäessään tehdä uusasiakashankintaa, ja pitäessään huolta myös jo olemassaolevista Tapiolan asiakkaista soittelemalla heille lisämyynnin toivossa. Asiaankuuluvaa on, että lähes kaikissa edustajan myyntiartikkeleissa saa edustaja vain kertapalkkion uudesta vakuutussopimuksesta, kun taas yhtiö saa jokaisesta sopimuksesta vuosikausien tuotot, olettaen että asiakas ei pura sopimusta.

Ja vielä: tietenkin Tapiola pyrkii antamaan edustajantyöstään hyvän kuvan ja kertoo vain edustajana onnistujista, joita on liian vähän. Siksikin, ja vaikka yhteiskuntavastuun nimissä, toin tällä kirjoituksellani esiin lisää tätä kolikon toista puolta, joka tieto voi edustajan työtä harkitsevalle olla arvokas; tätä tietoa ei työnhakijalle yleensä tarjota ellei se satu jostain puolisattumalta löytymään, kuten nyt. :)

• Ex-eddustaja
        läheltä seurannut kirjoitti:

Edustajan työtä Tapiolassa harkitsevalle: teen mielestäni eniten oikeutta toteamalla että en suosittele hommaan ryhtymistä ellei ole "pakko" tai ellei ole ylimääräistä aikaa, rahaa, intoa eikä ole muutakaan tekemistä. Osa edustajista kai onnistuu, mutta karkeasti kolmannes aloittaneista lopettaa ensimmäisenä vuonna ja toinen kolmannes toisena edustajavuotenaan. Edustajien palkkiojärjestelmä kokonaisuutena on heikko, se on sitä ollut kai jo kauan eikä kouriintuntuvaa muutosta tunnuta saavan aikaiseksi tai ei haluta saada aikaiseksi. Myös alueiden ja paikkakuntien välillä on suuriakin eroja, ja jollakin paikkakunnalla ei tunnuta onnistuvan sitten millään; edustajat ja heidän yhteyspäällikkönsä vaihtuvat vuodesta toiseen ja kukaan ei menesty. Kannattaakin selvittää mahdollisimman hyvin sen alueen historia johon on mahdollisesti aikeissa mennä edustajaksi, ja harkita tarkkaan haluaako laittaa puoli vuotta tai vuoden elämästään siihen iloon mitä saa siitä että oppii uusia asioita joita yleensäkin melkein missä tahansa työssä oppii, mutta valmistautua samalla siihen että tulojen vähyys tai olemattomuus saattavat pakottaa lopettamaan homman ennen pitkää, siinä tapauksessa jos hommalla meinaa oikeasti elää.

On myös syytä valmistautua siihen että päälliköt kyttäävät turhan tarkkaan edustajien tekemisiä ja jopa työaikoja, vaikka edustajat ovat yrittäjiä joiden pitäisi olla oman onnensa seppiä ja joilla ei ole työaikoja. Onkin lievästi sanottuna ristiriitaista ja suorastaan ihmisten hyväksikäyttöä, että edustajatoimintaa yrittäjyyden kautta pyörittämällä Tapiola pesee kätensä edustajien eduista, työhyvinvoinnista välittämisestä ja kaikesta muusta sellaisesta mikä liittyisi normaaliin työsuhteeseen ja josta olisi etua työntekijälle eli tässä tapauksessa edustajalle, mutta kohtelee heitä kuin työntekijöitä kaikissa sellaisissa yhteyksissä, missä siitä on etua Tapiolalle. Eli Tapiola toisin sanoen toimii aina sen mukaan ja niiden toimintamallien puitteissa, mistä yhtiö itse kussakin tilanteessa eniten hyötyy.

Ylipäätäänkin luulisi näinä ns. sivistyneen kulttuurin aikoina keksittävän ihmisille järkevämpääkin tekemistä kuin tämäntyyppiset työt, joissa soittamalla puolituputetaan ihmisille tuotteita tai palveluita joita he eivät välttämättä tarvitse. Vakuutus tosin sinällään on moniin muihin myyntiartikkeleihin verrattuna hyvä ja hyödyllinen tuote, mutta viimeistään nykyisenkaltainen, liiallinen kilpailu vakuutusmarkkinoilla tekee vakuutusten aktiivisesta myymisestä helposti varsin epämielekästä touhua; olkoonkin että Tapiolan edustajan työssä puhelimessa on päämääränä sopia vasta tapaaminen asiakkaan kanssa, ei suoraan myydä mitään. Harvalle ihmiselle kuitenkaan on ilo se, että vakuutusedustaja soittaa; kyllä realiteetti taitaa olla se, että vastaavantyyppisiä soittelijoita on riesaksi asti. Jos henkilö on kiinnostunut vakuutuksista niin hän kävelee yleensä suoraan konttoriin tai ostaa vakuutuksensa netistä; ne harvat jotka eivät kuulu näihin ryhmiin ovat useinmiten vakuutusten kilpailuttajia, ja siinä, eli vakuutusyhtiöiden välisessä kilpailussa, ei Tapiola tällä hetkellä taida soitella voittajan viulua. Joten jos kilpailuttajien kanssakin joku muu vakuutusyhtiö syystä tai toisesta, usein hinnasta, johtuen voittaa asiakkaat itselleen, on lopputulos kaikissa edellisessä lauseessa mainituissa tapauksissa se, että Tapiolan edustajan palkkiot ovat näiltä asiakkailta 0 euroa. Edustaja kun ei saa senttiäkään siitä yhtiölle tärkeästä pohjatyöstä jota edustaja jokaisen kaupan eteen tekee; edustajan palkkiothan tulevat yrittäjyyspohjalta toimivan edustajatoiminnan pelisäännöistä johtuen vain edustajan tekemistä uusista vakuutussopimuksista. Palkka on takuupalkka-ajan jälkeen puhdas provisio eli vain asiakkaiden nimet uusissa vakuutussopimuksissa tuovat edustajan palkkapussiin rahaa. Tapiola sen sijaan saa edustajiensa tekemästä ilmaisesta työstä irti enemmän; jokainen edustaja tuo yhtiön näkökulmasta katsottuna ilmaiseksi roimasti näkyvyyttä ja kuuluvuutta Tapiolalle yrittäessään tehdä uusasiakashankintaa, ja pitäessään huolta myös jo olemassaolevista Tapiolan asiakkaista soittelemalla heille lisämyynnin toivossa. Asiaankuuluvaa on, että lähes kaikissa edustajan myyntiartikkeleissa saa edustaja vain kertapalkkion uudesta vakuutussopimuksesta, kun taas yhtiö saa jokaisesta sopimuksesta vuosikausien tuotot, olettaen että asiakas ei pura sopimusta.

Ja vielä: tietenkin Tapiola pyrkii antamaan edustajantyöstään hyvän kuvan ja kertoo vain edustajana onnistujista, joita on liian vähän. Siksikin, ja vaikka yhteiskuntavastuun nimissä, toin tällä kirjoituksellani esiin lisää tätä kolikon toista puolta, joka tieto voi edustajan työtä harkitsevalle olla arvokas; tätä tietoa ei työnhakijalle yleensä tarjota ellei se satu jostain puolisattumalta löytymään, kuten nyt. :)

Kuulosti jotenkin katkeralta tuo yo kommentoijan teksti. Tosin siinä oli aika paljon faktaa ja siitä paistoi läpi se "myymisen tuska". Tässä on oma kommentti yo kirjoittajan kannanottoihin:

""Edustajan työtä Tapiolassa harkitsevalle: teen mielestäni eniten oikeutta toteamalla että en suosittele hommaan ryhtymistä ellei ole "pakko" tai ellei ole ylimääräistä aikaa, rahaa, intoa eikä ole muutakaan tekemistä.""

Kommenttini: Jos olet myyntihenkinen, positiivisella mielellä liikkeellä, et tuijota tulosta, vaan pidät kiinni, että teet aktiivisesti vähintään 25 tuntia töitä viikossa, tulet menestymään edustajana varmasti. ...Suurin virhe, mitä edustaja tekee on se, että alkaa murehtimaan kun tulosta ei tule ja samalla fiilis koko touhuun menee. Edustajalla saattaa joskus mennä parikin viikkoa töitä paiskiessa ja tulosta 100€ - 1000€. Ei paljoa naurata. Sitten yks kaks joku päivä saattaa kilahtaa tulosta 2000€ edestä heti kerralla... Pääasia on että tekee työtä säännöllisesti eikä jää tyhjää murehtimaan ja "odottamaan" kauppoja. Sanonta "Älä huolehdi tuloksesta vaan työpanoksesta" pitää kyllä kutinsa. Tuloksellisesti välillä on hyviä päiviä ja välillä huonoja. Niitä ei kannata liiaksi tuijottaa. On tilanteita, jossa kaikki palaset ei vain "loksahda kohdilleen" ja kauppa jää siksi tulematta. Miksi siitä murehtia??? Joku toinen päivä palaset löytävät paikkansa todella helposti ja kauppaa voi tulla paljonkin. Pääasia että yritystä ja tahtoa mennä eteenpäin löytyy. Tällä asenteella yleensäkin pärjää myyntialalla.

""Edustajien palkkiojärjestelmä kokonaisuutena on heikko, se on sitä ollut kai jo kauan eikä kouriintuntuvaa muutosta tunnuta saavan aikaiseksi ""

Kommenttini: Palkkiojärjestelmässä ei todellakaan ole moittimista. Jos kauppa käy niin mahdollisuus todella huikeisiinkin ansioihin. ...Vain tehdyistä kaupoista maksetaan. ...Edustajantyö vaatii itsekuria. Sinun on itse huolehdittava, että sovit tarvittavat asiakastapaamiset. Positiivisella asenteella oleva myyntihenkinen ihminen siihen kyllä pystyy jos vain tahtoo. Toimeen tullakseen tarvittava kauppamäärä on todellisuudessa älyttömän pieni. Jos siihen ei pysty niin silloin tietysti kannattaa miettiä muuta vaihtoehtoa. Kitumaan ei kannata jäädä jos ei homma kovasta yrittämisestä huolimatta ota onnistuakseen. Tämä pätee missä tahansa provisiopohjaisessa myynnissä.

""On myös syytä valmistautua siihen että päälliköt kyttäävät turhan tarkkaan edustajien tekemisiä ja jopa työaikoja, vaikka edustajat ovat yrittäjiä joiden pitäisi olla oman onnensa seppiä ja joilla ei ole työaikoja.""

Kommenttini: Riippuu tietysti vähän päälliköstä. Jos Edustajalla homma toimii, ei päälliköstä ole häiriötä. Toisaalta jos ei toimi niin kyllä päällikkö kantaa todellisuudessa huolta edustajan toimeentulosta ja pyrkii ohjaamaan edustajaa oikeanlaiseen työntekoon. Yleensä päälliköstä on harmia kun tulos ei ole riittävä. Useimmiten syyksi paljastuu olematon työpanos.

""Ja vielä: tietenkin Tapiola pyrkii antamaan edustajantyöstään hyvän kuvan ja kertoo vain edustajana onnistujista, joita on liian vähän. Siksikin, ja vaikka yhteiskuntavastuun nimissä, toin tällä kirjoituksellani esiin lisää tätä kolikon toista puolta, joka tieto voi edustajan työtä harkitsevalle olla arvokas; tätä tietoa ei työnhakijalle yleensä tarjota ellei se satu jostain puolisattumalta löytymään, kuten nyt. :) ""

Kommenttini: Olipa työnantaja kuka tahansa, työtehtäviä mainostetaan yleensä hyvin positiivisella tavalla. On totta että osa onnistuu ja osa ei. Edustajan työ ei yksinkertaisesti sovi kaikille. Ne joille se sopii, työ on todella antoisaa ja mielekästä. Toisille se on yhtä painajaista. Itse olin edustajana liki 10 vuotta ja pärjäsin ihan mukavasti. En voi valittaa. Työ oli todella avartavaa; näki ihmisiä laidasta laitaan ja monenlaista elämää. Olen ollut nyt reilut 2 vuotta muualla töissä ja viihdyn nykyisessä työssäni myös mainiosti. Itse kyllä voin suositella Edustajan työtä aivan lämpimästi. Toki ymmärrän yo kommentoijan kommentit myös varsin hyvin, mutta pohjimmiltaan työn mielekkyys määräytyy paljolti siitä millä asenteella koko touhuun suhtautuu

• heiltä evättiin korvaukset

mutta kun heidän tuttunsa tapiolassa soitti vahinkopuolelle, niin kappas vaan, korvaukset tulivatkin. niin niitä korvausasioita hoidellaan.

• korvaukset

Korvaukset tulee toki kun on laskut maksettu=) Ei oo ollu koskaan ongelmaa ja nyt jo yli 5 vuotta tapiolassa. Mies joka minulle kävi myymässä vakuutukset oli kyllä tosi asiallinen, eikä pilkannut muita vakuutusyhtiöitä, ei edes siinä vaiheessa kun huomasi että Pohjolasta oli tuplavakuutettu meidän traktori. maatilavakuutuksessa oli laitetti traktorille täyskasko ja vielä erikseen osakasko. en sitä itse huomannut, kun vakuutuksia tehdessä on sitä paperi sotaa. näin ainakin maatilalla.

• Myynthimies
        korvaukset kirjoitti:

Korvaukset tulee toki kun on laskut maksettu=) Ei oo ollu koskaan ongelmaa ja nyt jo yli 5 vuotta tapiolassa. Mies joka minulle kävi myymässä vakuutukset oli kyllä tosi asiallinen, eikä pilkannut muita vakuutusyhtiöitä, ei edes siinä vaiheessa kun huomasi että Pohjolasta oli tuplavakuutettu meidän traktori. maatilavakuutuksessa oli laitetti traktorille täyskasko ja vielä erikseen osakasko. en sitä itse huomannut, kun vakuutuksia tehdessä on sitä paperi sotaa. näin ainakin maatilalla.

aiheeseen palatakseni, meillä täällä pohojanmaalla on sama onkelma. Edustaja pölähti takki auki sisälle ja alkoi haukkumaan muita yhtiöitä. Meilläpäin on vaan tapana selvitellä asiat, kaveri yhtä lujaa ulos ku sisälle tuli ja selvitin asiat mitä kertoi. Tarua melkein kaikki. Ei aukene ovi enään.

• Luojan kiitos ei ole alipalkattuna Tapiolassa
        Myynthimies kirjoitti:

aiheeseen palatakseni, meillä täällä pohojanmaalla on sama onkelma. Edustaja pölähti takki auki sisälle ja alkoi haukkumaan muita yhtiöitä. Meilläpäin on vaan tapana selvitellä asiat, kaveri yhtä lujaa ulos ku sisälle tuli ja selvitin asiat mitä kertoi. Tarua melkein kaikki. Ei aukene ovi enään.

myyntiedustaja on niittänyt vielä tänä päivänäkin mainettansa niin että on täällä Etelä-suomessakin tunnettu jo muitten yhtiöitten mollaamisesta. Sinänsä harmi koska nykyään ihmiset ovat erittäin valveituneita että ottavat itse asioista selvää. On jääänyt tältäkin myyntitykiltä kauppoja tekemättä asenteensa takia.
        Suomi on niin pieni maa että kannattaako täällä mainetta niittää kyseenalaisesti. Se nimittäin taitaa olla kaverilla ammatinvaihto edessä jos Tapiola jossain vaiheessa ymmärtää pistää kaverin pihalle. Kukaan vakuutusyhtiö ota tätä kaveria palkkalistoilleen. Toisaalta muitten yhtiöitten mollaaminen lähtee jo Tapiolan varatoimitusjohtajasta joka lehtien palstalla huutelee vääriä faktoja muitten yhtiöitten tuotteista. Liekö sitten yhtiön politiikka...

• Nimetön Asiantuntia
        Luojan kiitos ei ole alipalkattuna Tapiolassa kirjoitti:

myyntiedustaja on niittänyt vielä tänä päivänäkin mainettansa niin että on täällä Etelä-suomessakin tunnettu jo muitten yhtiöitten mollaamisesta. Sinänsä harmi koska nykyään ihmiset ovat erittäin valveituneita että ottavat itse asioista selvää. On jääänyt tältäkin myyntitykiltä kauppoja tekemättä asenteensa takia.
        Suomi on niin pieni maa että kannattaako täällä mainetta niittää kyseenalaisesti. Se nimittäin taitaa olla kaverilla ammatinvaihto edessä jos Tapiola jossain vaiheessa ymmärtää pistää kaverin pihalle. Kukaan vakuutusyhtiö ota tätä kaveria palkkalistoilleen. Toisaalta muitten yhtiöitten mollaaminen lähtee jo Tapiolan varatoimitusjohtajasta joka lehtien palstalla huutelee vääriä faktoja muitten yhtiöitten tuotteista. Liekö sitten yhtiön politiikka...

Tämä 70-luvulle jämähtänyt vakuutusalan Breznev luottaa edelleen vakuutusasiamies malliin, josta Karpo uutisoi jo Kalpalan vuosikymmenellä. Ainoa uudistus tässä vakuutusalan ulkoilmamuseossa on "asiamies" -tittelin ylentämisestä "edustaja" -titteliin. Samasta myyntipalkioilla elävästä yli-innokkaasta tai muuten lahjattomasta ja vastuuttomasta ihmistyypistä on kuitenkin kyse. Kalpala hehkuttaa keskinäisyyden ihanuutta. Hänen vinkkelistään se tarkoittaa hampaatonta "nukkehallitusta", todellista vastuuta ei ole kenellekkään. Mies on rakentanut itselleen oman diktatuurin talouden demokratian keskelle. Omistajan ääni ei kuulu, koska se on laajalle hajautettua hampaatonta massaa, jolla ei ole mitään intressiä valvoa yhtiötä. Kukaan talouselämää oikeasti ymmärtävä taho ei voi ennustaa näin toimivalle "yritykselle" muuta kuin Neuvostoliiton kohtaloa.

• Exasiakas

taitaa olla jo koulutuksessa opetettu, olen itse törmännyt samaan asiaan.

• Edustaja-unelmaduuni

Se on kyllä jännää, mitä tänne kirjoitellaan. Itse olen toiminut yrittäjänä 2 vuotta ja nyt alle vuoden Tapiolan edustajana. Työ sopii ainakin loistavasti minulle. Tapiola antaa todella hyvän koulutuksen ja lähtökohdat tehdä työtä vapaammin ja näet selvästi työn tuloksen. Lähdin kysymään teiltä, että jos tiedätte paikan, josta löytyy paremmat ratkaisut kuin Tapiolasta, niin kirjoittakaa tänne, niin otan omatkin vakuutukset sieltä?

Tapiolaan keskittävä asiakas saa siis -17 % vakuutusmaksuista alennusta. Henkilöturvan ratkaisut ovat todella hyviä (mm. sairaskuluvakuutus omavastuu 88 € vuodessa ja hoitokulut 56 400 € asti ja tapaturmavakuutukset haittakorvauksen voi nostaa 200 000 € asti). Tapiola-tilille maksetaan korko päiväsaldolle (vähintään 0,5 %), ja pankin palveluista ei peritä maksuja (keskittävältä asiakkaalta), eikä rahastoista mene merkintäpalkkioita.

Tapiolan vakavaraisuus on kolminkertainen tarvittavaan nähden, ja on myös keskinäinen yhtiö. Voittoa ei siis jaeta osakkeenomistajille, vaan asiakkaille.

• finanssivalvonta.
        Edustaja-unelmaduuni kirjoitti:

Se on kyllä jännää, mitä tänne kirjoitellaan. Itse olen toiminut yrittäjänä 2 vuotta ja nyt alle vuoden Tapiolan edustajana. Työ sopii ainakin loistavasti minulle. Tapiola antaa todella hyvän koulutuksen ja lähtökohdat tehdä työtä vapaammin ja näet selvästi työn tuloksen. Lähdin kysymään teiltä, että jos tiedätte paikan, josta löytyy paremmat ratkaisut kuin Tapiolasta, niin kirjoittakaa tänne, niin otan omatkin vakuutukset sieltä?

Tapiolaan keskittävä asiakas saa siis -17 % vakuutusmaksuista alennusta. Henkilöturvan ratkaisut ovat todella hyviä (mm. sairaskuluvakuutus omavastuu 88 € vuodessa ja hoitokulut 56 400 € asti ja tapaturmavakuutukset haittakorvauksen voi nostaa 200 000 € asti). Tapiola-tilille maksetaan korko päiväsaldolle (vähintään 0,5 %), ja pankin palveluista ei peritä maksuja (keskittävältä asiakkaalta), eikä rahastoista mene merkintäpalkkioita.

Tapiolan vakavaraisuus on kolminkertainen tarvittavaan nähden, ja on myös keskinäinen yhtiö. Voittoa ei siis jaeta osakkeenomistajille, vaan asiakkaille.

Hienoa, toit hyvin esille sen, miten hyvin tunnet kilpailijoiden tuotteet. Tapiolalla on monta asiaa hyvin, mutta parempiakin löytyy kun pitää silmät auki. Niin että "hyvin menee ku ei vertaile". Mites hoitokulujen määrä???

• .,m,,.m.,,
        Edustaja-unelmaduuni kirjoitti:

vakavaraisuus kuulostaa tosi hyvältä
        Tapiola on hyvä yhtiö, ¨ sieltä kärkipäästä oleva

• Tyytyväinen Asiakas
        .,m,,.m.,, kirjoitti:

vakavaraisuus kuulostaa tosi hyvältä
        Tapiola on hyvä yhtiö, ¨ sieltä kärkipäästä oleva

Kyllä ihvissä kaikki on hyvin siis niin kauan kun jotain korvausta pitäis´saaha... Tapiolassa homma toiminut enemmän kuin hyvin eipä tarvitse sitoa rahaa kiinni jos tulloo kipeeksi niin maksusopimus toimii!!
        ja sitten netin kautta kun pistää viel niin saa kyllä korvaukset nopeasti!

T.

• oma talous

Meillä kävi nainen,joka haukku muut yhtiöt.Ja nauroi koko ajan, aivan epänormaalia.
      Katselimme jonkun aikaa,sitä esitystä,josta ei tullut mitään.Joten näytimme ovea.

• Vakavarainen joo...

Itse olen ollut ennen Tapiolan edustajana ja olen ollut nyt jo pois useamman vuoden. En voi muuta, kuin huokaista helpotuksesta, kun muistelen aikoja. Homma ei sopinut ainakaan itselleni ollenkaan. Tuli joka kerta jotenkin likainen olo tuossa hommassa. Myyntimallit jota oli opetettu tuntuivat aivan kusetukselta. Tuli helppoheikki olo. Pelkästään se, että piti soitella asiakkaille, niin kuin joku lehtimyyjä tuntui aivan ala-arvoiselta siihen mitä minulle luvattiin alunperin.

Muutenkin Tapiolan vakuutukset ovat ihan sika hintavia paikotellen ja pitää asiakkaita yrittää haalia, kun muille yrityksille asiakkaat kävelee konttoriin, kuten OKO Pohjala ja IF. Liksakin oli suhteessa työmäärään täysin paska. Luvattiin taivaalta tähdet, mutta sitten kun oli firmassa, niin tuli huomattua, että tässähän pitää ensi hommata paniikissa asiakkaat, sitten kusettaa vakuutukset asiakkaalle, että saa palkan. Työajatkin oli ihan hanurista.

Mutta uskon, että tämä työ sopii varmasti joillekkin ihmisille.

Itse olen tällä hetkellä IF:in asiakas enkä ole siirtymässä Tapiolaan enää IKINÄ takaisin, kun tiedän miten siellä hoidetaan asioita. Eniten hajottim kun laskut meni asiakkaille aina ihan miten sattuu.

• MatikkaBlondi

Edustajan palkka.

Oletetaan, että yrittäjä haluaa tehdä 80 000€ myynnin vuodessa. Siitä voisi laskea palkan sivukuluihin ja kaikkiin muihin kuluihin 40 000€ vuodessa.

Palkkaa jäisi siis 40 000€ - verot.

En tiedä, riittääkö tuo 40 000€ kaikkiin kuluihin.

Jos haluat tehdä vaikka 6 tuntia päivässä duunia 5 päivänä viikossa ja 11 kuukautta vuodessa. Siitä tulee 1320 tuntia vuodessa työaikaa.

Olettaen, että keskimääräinen palkkio myydystä vakuutuksesta olisi vaikka 20,00€ per vakuutus. Pitäisi siis tuon 80 000€ eteen myydä vuodessa 4 000kpl. 20,00€ vakuutusta.

4000 vakuutusta ja aikaa 1320 tuntia. Tuo työaika siis kattaa kaiken, Aikojen sopimisen ja mahdolliset kotikäynnit, vakuutusmyyntitilanteet jne. Asiakkaiden soitot ja kyselyt.

1320 tuntia on 79 200 minuuttia. Silloin edustajalla jää yhtä vakuutusta kohden aikaa noin 19 minuuttia.

Jos ajat asiakkaalle 30 minsaa ja myyt vakuutusta noin 30minuuttia meni tunti.

Jos taas istut toimistossasi pitäisi tunnissa hoidella 3 asiakasta ja niiden pitäisi tulla juuri sopivasti, kun toinen lähtee ulos.

Jotenkin kuulostaa mahdottomalta.

Toisaalta yrittäjä saa vähentää noita kulujaan verotuksessa, joten tuo kulujen osuu on lopputuloksessa varmaan aivan liian suuri.

Tässä jotain laskelmaa, joka perustuu pelkkiin olettamuksiin. En siis tiedä, mitä vakuutuksia missäkin suhteessa myydään ja mitä niistä maksetaan, mutta noin työajallisesti ajatellen.

Tuossa on varmasti paljon asioita joita en huomioinut, mutta keskustelun pohjaksi se kai sopii sentään.

• laskemien laskija

Siis ensinnäkin laskelmasi ovat täysin hatusta repäistyjä. Jos menet asiakkaan luokse ja teet kaupat niin yleensä sieltä lähtee mukaan sellaiset 5-15vakuutusta. Eli logiikallasi yhden käynnin palkka olisi 100-300e. Ja hyvin kerkeät tekemään moisia käyntejä päivässä sen n. 2-5. Okei jokaisesta ei tietenkään tule kauppaa. En tiedä mistä olet tuon palkkion 20e/kauppa repinyt koska toisissa vakuutuksissa saattaa palkkio olla kymmenkertainenkin, toisissa taas vain kymmenesosa tuosta. Ja mitähän nuo palkan sivukulut ovat? Aika huimat sivukulut jos 50% menee sivukuluihin plus vielä verotkin päälle.

Eli kyllä todellakin blondimatikkaa laskeskelit vailla mitään tietoa.

• tapola

haistakaa huilu. Kyllä pärjä jos osaa! piste.

• Öedustaja

Sanotaan näin, että ne hyvät pärjää. Niitä on vain harvassa. Kovaa duunia edustajan työ on, siitä ei pääse minnekään. Sitten ne jotka pärjää, tienaavat ihan järkyttävän hyvin. Mutta näin se menee monessa paikkaa. Edustajan työ vaatii mielestäni 2-3 vuoden panostuksen. Jos tähän ei ole valmis, ei kannata yrittääkään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      96
      2346
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      183
      1930
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      184
      1517
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      247
      922
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      82
      922
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      809
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      806
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      712
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      631
    Aihe