nopeudet alas >>> tiet ruuhkaisia

Mauno

Laitoin uuteen uureen, toivottavasti herättää ajatuksia..

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000011622631

Tehtävän ratkaisu:
Laskettu yksinkertaisesti,
autojen väli 100m
aika 1h

120km/h >>> 120000/100=1200a/h
100km/h >>> 100000/100=1000a/h
80km/h >>> 80000/100=800a/h

Tien kuljetuskapasiteetin lasku:
120km/h>100km/h lasku 16%
100km/h>80km/h lasku 20%
80km/h>60km/h lasku 25%

30

1659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karkoski

      Nimittäin se, että KUN rysähtää, niin siihen kuluneen ajan (kun 1200 ajoneuvoa tunnissa etenee 120km/h KESKINOPEUDELLA).

      Nimittäin jos LIIKENNEVIRRAN KESKINOPEUS on 120km/h suomalaisilla teillä, niin välillä siellä mennään ihan helvetisti.

      Ja KESKINOPEUTTAHAN tarkoitit, eikö niin..? Koska sehän on se, joka määrittelee, milloin ollaan perillä ja miten se tie vetää.

      Ellet olisi tarkoittanut KESKINOPEUTTA, niin koko teoriahan olisi vaan taas kerran yksi hyödytön ajatusleikki, jonka on kehitellyt joku, joka ei oikeasti ymmärrä paljoakaan liikenteestä.

      Oletko koskaan yrittänyt ajaa vaikkapa 400km:n matkan 100km/h KESKINOPEUDELLA? Siis päivällä, muun liikenteen seassa..??

      Itse olen joskus näitä Suomen polkuja kolunnut, enkä ole varsinaisiin RUUHKIIN törmännyt, kuin Heinolan-Lahden välillä joskus kesällä, perjantaisin tai sunnuntaisin. Niin ja juhlapyhien aikoihin. Muulloin puhutaan yleensä siitä, kun liikenne puuroutuu onnettomuuksien takia, tai sitten siksi, että toiset (itseään muita tärkeämpinä pitävät uusavuttomat otukset) ohittelee ja kiilaa toisten eteen eikä siinä kyllä nopeusrajoituksen nostaminen paljoakaan auta...

      Tietysti, kyllähän ne innokkaimmat soittelee radioasemat, poliisin ja tienkäyttäjänlinjan puhelimet tukkoon heti, kun joutuu pysähtymään valtatielle, eli toisethan ymmärtää sen "ruuhkan" vähän eri tavalla kuin toiset, ja ahdistuuvat silmänräpäyksessä...;)))

      • PerSE

        esim 380 km matka tasan 3 tuntia sisältää yhden pysähdyksen kahvin kanssa...
        näitä "kokeiluja" luen normaalia ajoa tulee vuosittan "kokeiltua" tasaseen tahtiin...vuoden ajalla ei väliä vaan säästetyllä ajalla


      • karkoski
        PerSE kirjoitti:

        esim 380 km matka tasan 3 tuntia sisältää yhden pysähdyksen kahvin kanssa...
        näitä "kokeiluja" luen normaalia ajoa tulee vuosittan "kokeiltua" tasaseen tahtiin...vuoden ajalla ei väliä vaan säästetyllä ajalla

        Ystäväni takalistohan se siinä taas...=))

        Niinpähän se tietysti menee taas, juu...:))

        Sit tuli hiki ja heräsit...;))


      • karkoski kirjoitti:

        Ystäväni takalistohan se siinä taas...=))

        Niinpähän se tietysti menee taas, juu...:))

        Sit tuli hiki ja heräsit...;))

        Tuohon yhteen kohtaan: "Oletko koskaan yrittänyt ajaa vaikkapa 400km:n matkan 100km/h KESKINOPEUDELLA? Siis päivällä, muun liikenteen seassa..??"

        Eihän tuo minulle ollut, mutta vastaanpa joutessani. Minä olen ainakin tuon tehnyt ja usein. Lähdetäänkö toteamaan? Pikku veto vielä, häh? :-)


      • karkoski
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuohon yhteen kohtaan: "Oletko koskaan yrittänyt ajaa vaikkapa 400km:n matkan 100km/h KESKINOPEUDELLA? Siis päivällä, muun liikenteen seassa..??"

        Eihän tuo minulle ollut, mutta vastaanpa joutessani. Minä olen ainakin tuon tehnyt ja usein. Lähdetäänkö toteamaan? Pikku veto vielä, häh? :-)

        Kyllähän se toisinaan onnistuukin, mutta toisinaan taas ei ilman hemmetinmoista touhotusta. Riippuu paljon siitä, millainen reitti ja millaista liikennettä...? Ensimmäiseksi tulis mieleen, että jos lähtee vaikka aamun valjettua Juuasta, eli noin 70 km Joensuun yläpuolelta, kohti Sodankylää, niin ei varmaankaan oo oikein temppu eikä mikään...? Taas sitten, jos lähtee samaan aikaan vaikka Porista Tampereen ja Lahden kautta Kotkaan, niin kylläpä ei kiinnosta ainakaan minua siihen kyytiin lähteä...;))

        Jos asiaa ajatellaan ihan noin niinku YLEISTÄEN, niin olen sitä mieltä, että kyllä siinä saa mennä ihan tosissaan, että tasan neljän tunnin kuluttua auton käynnistämisestä ollaan tasan 400km:n päässä...??


      • PerSE
        karkoski kirjoitti:

        Kyllähän se toisinaan onnistuukin, mutta toisinaan taas ei ilman hemmetinmoista touhotusta. Riippuu paljon siitä, millainen reitti ja millaista liikennettä...? Ensimmäiseksi tulis mieleen, että jos lähtee vaikka aamun valjettua Juuasta, eli noin 70 km Joensuun yläpuolelta, kohti Sodankylää, niin ei varmaankaan oo oikein temppu eikä mikään...? Taas sitten, jos lähtee samaan aikaan vaikka Porista Tampereen ja Lahden kautta Kotkaan, niin kylläpä ei kiinnosta ainakaan minua siihen kyytiin lähteä...;))

        Jos asiaa ajatellaan ihan noin niinku YLEISTÄEN, niin olen sitä mieltä, että kyllä siinä saa mennä ihan tosissaan, että tasan neljän tunnin kuluttua auton käynnistämisestä ollaan tasan 400km:n päässä...??

        esim helsinki -kuopio tai toisin päin ..
        kannattaa joskus kokeilla niin tiedä vaikka yllättyy miten helposti 400 km mene alle 4 tunnin ja kahvin kera..
        ei siinä tarvii mennä tosissaan vielä edes mutta jos alkaa 3 tuntiin vedättämään niin joutuu jättämään ne kahvit pois...
        tässä pieni vinkki kotimatkastani eli 20 km matkan körötellen ajaa 18 min ja sitte sillon tällön rivakkaan niin 10 min ..


      • pERSE
        karkoski kirjoitti:

        Ystäväni takalistohan se siinä taas...=))

        Niinpähän se tietysti menee taas, juu...:))

        Sit tuli hiki ja heräsit...;))

        vai aluksi ensin 100km matkalla sitten 200 km matkalla niin kertomalla pääset samaan tulokseen vertaa esim laskenta kaava paljon mene menovettä sadalle kilometrille..


      • karkoski
        PerSE kirjoitti:

        esim helsinki -kuopio tai toisin päin ..
        kannattaa joskus kokeilla niin tiedä vaikka yllättyy miten helposti 400 km mene alle 4 tunnin ja kahvin kera..
        ei siinä tarvii mennä tosissaan vielä edes mutta jos alkaa 3 tuntiin vedättämään niin joutuu jättämään ne kahvit pois...
        tässä pieni vinkki kotimatkastani eli 20 km matkan körötellen ajaa 18 min ja sitte sillon tällön rivakkaan niin 10 min ..

        oikeasti hauska tapaus, sellainen kiva pikku kevennys aina silloin, kun meinaa mennä keskustelu VAKAVAKS...=))


      • PerSE
        karkoski kirjoitti:

        oikeasti hauska tapaus, sellainen kiva pikku kevennys aina silloin, kun meinaa mennä keskustelu VAKAVAKS...=))

        kyllä meillä kahvi miiteissä huuli lentääkin.. saattaa sitä kumia jäädä huoltsikan kulmille ja matkan varrellekin...
        kevennystä ei kaasujalassa tunneta se on pussy cat:ä varten...
        ps:nyt jos koskaan kannattaa vielä ajaa rivakasti koska tulevaisuus näyttää pahalta kameroineen ja asennevammaisine poliiseineen eli poliisin asennevamman takia alkaakin polttelemaan hankkia luvaton mutka autoon ihan vaan oman turvallisuuden vuoksi...tervetuloa amerikaan tyyli tänne suomeenkin.......


      • BMW-V8

        Taidat olla noita nysvääjiä jotka ajaa jarrulla moottoritielläkin.Sitten tulee vaaratilanteita kun pitää tavallisten ihmisten lähteä ohittamaan takiasi, siis tavallisten ihmisten kuten minun joka ajan 120 km/h alueella 133 km/h mittarinopeutta vakionopeudensäätimellä(mitattu tutkaan että tuo 133 km/h vastaa tasan 120 km/h todellista nopeutta).

        Teidän takia näinkin pienessä maassa kärsitään todellista ruuhkista (ja kyllä,sellainen on vaikkapa kehä1:sen ruuhka joka ikinen päivä ja aamu.Ruuhka on kaikki missä mopolla pääsisi kovempaa kuin autolla).

        Onneksi tollasia lussuja ei ole nykyää enää niin paljon kun jengi on saanut haettua Saksasta tehokkaampia autoja.Teihin ei näemmä auta kuin konkreettinen tapakasvatus liikenteessä,eli valomerkkiä ja tööttiä ja sormia peliin vai?


    • asiaintuntia

      Teoriasi ei päde alkuunkaan. Se sukkaa jo siinä perusoletuksessa että turvaväli olisi kaikilla nopeuksilla sama. 60km/h vauhdissa ei todellakaan tarvii samaa turvaväliä kuin 120km/h vauhdissa. Turvaväliksi riittää pikemminkin alle puolet, kolmasosa, ehkei sentään neljäsosa. Eli 60km/h vauhdissa tien välityskyky on itseasiassa selvästi parempi kuin 120km/h vauhdissa, vaikka se yksittäisestä autoilijasta ei hitaamman nopeuden takia tuntuisikaan siltä.

      • asiaintunia

        Kun tiellä on köröttelijä, ehkei kannata ensimmäisenä tuskailla että taasko on tie tukossa, vaan tajuta että hei, nythän tämä tie vetää enemmän autoja paikasta A paikkaan B samassa ajassa.


      • Mauno

        Esittää matemaattisesti?

        Teorian mukaan
        Helsingistä tampereelle 60 km/h rajoitus, jolloin voidaan ajaa hyhyemmillä turvaväleillä... Ruuhkat poistuvat...

        Kerro lisää!


      • asiaintuntia
        Mauno kirjoitti:

        Esittää matemaattisesti?

        Teorian mukaan
        Helsingistä tampereelle 60 km/h rajoitus, jolloin voidaan ajaa hyhyemmillä turvaväleillä... Ruuhkat poistuvat...

        Kerro lisää!

        Kaavat sikseen, en jaksa vääntää. Mutta yksinkertaisesti sanottuna:

        Jos ajetaan nopeudesta riippumattomalla turvavälillä, oli se sitten 5m tai 100m, autovirta mittauskohdan läpi on sitä suurempi, mitä suurempi ajonopeus.

        Jos ajetaan aikaan perustuvalla turvavälillä, esim 2sek, autovirta mittauskohdan läpi on riippumaton käytetystä nopeudesta. Tosin alapäässä tulis vastaan käytännön raja että autoja olis päällekkäin.

        Jos ajetaan jarrustusmatkaan perustuvalla turvavälillä, autovirta mittauspisteessä on sitä suurempi mitä alhaisempi ajonopeus, sillä jarrutusmatka on verrannollinen nopeuden neliöön.

        Todellisuudessa ihanteellinen autoilija ottaa nämä kaikki tekijät huomioon, eli ensin pidetään auton mittainen ero edelläajavaan, jotta ei olla päällekkäin kun molemmat jarruttaa samassa kohdassa. Toistakin tarvitaan, sillä reaktioaika ei saa olla isompi kuin turvaväli, eli taaempi autoilija ei saa alkaa jarruttamaan myöhäisemmässä pisteessä kuin edelläajava.

        Käytännössä tuo eka termi voidaan unohtaa, eli tokan kohdan perusteella tien välittämä automäärä on riippumaton käytetystä nopeudesta, kun turvaväli perustuu aikaan.

        Tuo kolmas kohta on sitten optionaalinen. Kuinka paljon varaudutaan tiellä oleviin esteisiin. Millä nopeudella voidaan suvaita törmäys paikallaan olevaan esteeseen tai kolarii, johon ei voida varautua edelläajavan takana, vai suvaitaanko ollenkaan.

        Jos aletaan mummoilla ja varautua tällaisiin, silloin tien välityskyky paranee alemmilla nopeuksilla. Moni ei ehkä huomaa että ruuhkainenkin tie, jossa ajonopeus on vain 30km/h, todennäköisesti välittää todella paljon autoja, sen verran, minkä verran tie suinkin kykenee vetämään! Tämä perustuu siihen että siellä ei mahdu ajamaan lujempaa. Kyllä siellä lujempaa päästäis jos yhtäaikaa kaikki lähtis ajamaan lujempaa ilman turvavälejä. Mutta autoilu ilman turvavälejä vain tukkisi tien lopullisesti!


      • Mauno
        asiaintuntia kirjoitti:

        Kaavat sikseen, en jaksa vääntää. Mutta yksinkertaisesti sanottuna:

        Jos ajetaan nopeudesta riippumattomalla turvavälillä, oli se sitten 5m tai 100m, autovirta mittauskohdan läpi on sitä suurempi, mitä suurempi ajonopeus.

        Jos ajetaan aikaan perustuvalla turvavälillä, esim 2sek, autovirta mittauskohdan läpi on riippumaton käytetystä nopeudesta. Tosin alapäässä tulis vastaan käytännön raja että autoja olis päällekkäin.

        Jos ajetaan jarrustusmatkaan perustuvalla turvavälillä, autovirta mittauspisteessä on sitä suurempi mitä alhaisempi ajonopeus, sillä jarrutusmatka on verrannollinen nopeuden neliöön.

        Todellisuudessa ihanteellinen autoilija ottaa nämä kaikki tekijät huomioon, eli ensin pidetään auton mittainen ero edelläajavaan, jotta ei olla päällekkäin kun molemmat jarruttaa samassa kohdassa. Toistakin tarvitaan, sillä reaktioaika ei saa olla isompi kuin turvaväli, eli taaempi autoilija ei saa alkaa jarruttamaan myöhäisemmässä pisteessä kuin edelläajava.

        Käytännössä tuo eka termi voidaan unohtaa, eli tokan kohdan perusteella tien välittämä automäärä on riippumaton käytetystä nopeudesta, kun turvaväli perustuu aikaan.

        Tuo kolmas kohta on sitten optionaalinen. Kuinka paljon varaudutaan tiellä oleviin esteisiin. Millä nopeudella voidaan suvaita törmäys paikallaan olevaan esteeseen tai kolarii, johon ei voida varautua edelläajavan takana, vai suvaitaanko ollenkaan.

        Jos aletaan mummoilla ja varautua tällaisiin, silloin tien välityskyky paranee alemmilla nopeuksilla. Moni ei ehkä huomaa että ruuhkainenkin tie, jossa ajonopeus on vain 30km/h, todennäköisesti välittää todella paljon autoja, sen verran, minkä verran tie suinkin kykenee vetämään! Tämä perustuu siihen että siellä ei mahdu ajamaan lujempaa. Kyllä siellä lujempaa päästäis jos yhtäaikaa kaikki lähtis ajamaan lujempaa ilman turvavälejä. Mutta autoilu ilman turvavälejä vain tukkisi tien lopullisesti!

        Kyllähän turvavälillä voi kikkailla, käytäntö jotain ihan muuta..

        Vanhan kolmostien aikaan (ennen moottoritietä) ajoin puimurilla Helsingistä pohjoiseen. Jono takana oli järjetön, (puolisen tuntia tien sivussa, eikä se loppunut). Takana tulevia laskelmasi olisi varmaan lohduttanut.. Joilla matka-aika nelinkertaistui, puimuri 20km/h tie 80km/h.

        "aikaan perustuvalla turvavälillä.."
        Pitää huomioida myös aika, joka ajoneuvolta menee "mittauspisteen" ohittamiseen. Ohitusaika lyhenee nopeuden kasvaessa. Täysimittainen rekka ohittaa pienillä nopeuksilla merkittävän ajan "mittauspistettä".. Teoriasi ei toimi. 2s ohitusaika=kokonaisaika

        "jarrustusmatkaan perustuvalla turvavälillä.."
        "jarrutusmatka on verrannollinen nopeuden neliöön"
        Auton liike-energia kasvaa muotoa 1/2mv^2. Auton liike-energia ei kasva suoraan nopeuden neliöön, niin tuskin jarrutusmatkakaan.. (Se puolikas..)

        Mutta siitä ollaan samaa mieltä, että takana tulevan on pystyttävä aloittamaan jarrutus aiemmin kuin edellä ajava on aloittanut...


      • karkoski
        Mauno kirjoitti:

        Kyllähän turvavälillä voi kikkailla, käytäntö jotain ihan muuta..

        Vanhan kolmostien aikaan (ennen moottoritietä) ajoin puimurilla Helsingistä pohjoiseen. Jono takana oli järjetön, (puolisen tuntia tien sivussa, eikä se loppunut). Takana tulevia laskelmasi olisi varmaan lohduttanut.. Joilla matka-aika nelinkertaistui, puimuri 20km/h tie 80km/h.

        "aikaan perustuvalla turvavälillä.."
        Pitää huomioida myös aika, joka ajoneuvolta menee "mittauspisteen" ohittamiseen. Ohitusaika lyhenee nopeuden kasvaessa. Täysimittainen rekka ohittaa pienillä nopeuksilla merkittävän ajan "mittauspistettä".. Teoriasi ei toimi. 2s ohitusaika=kokonaisaika

        "jarrustusmatkaan perustuvalla turvavälillä.."
        "jarrutusmatka on verrannollinen nopeuden neliöön"
        Auton liike-energia kasvaa muotoa 1/2mv^2. Auton liike-energia ei kasva suoraan nopeuden neliöön, niin tuskin jarrutusmatkakaan.. (Se puolikas..)

        Mutta siitä ollaan samaa mieltä, että takana tulevan on pystyttävä aloittamaan jarrutus aiemmin kuin edellä ajava on aloittanut...

        Mielestäni tuota liikennevirtaa ei oikein voida ajatella samoin kuin jotain kuljetinta. Siksi, koska osa porukasta kuitenkin ajelee siellä syystä tai toisesta hitaammin. KESKINOPEUS on taas se, joka määrää, milloin päästään perille, eikös vaan...?? Jos nopeuksia nostettaisiin nykyisestä, niin nopeusEROT kyllä kasvaisi, mutta KESKINOPEUS ei kasvaisi ilman hemmetinmoista koheltamista sen auton kanssa, koska jatkuvasti olisi edessä joku hitaampi...???


      • asiaintuntia
        Mauno kirjoitti:

        Kyllähän turvavälillä voi kikkailla, käytäntö jotain ihan muuta..

        Vanhan kolmostien aikaan (ennen moottoritietä) ajoin puimurilla Helsingistä pohjoiseen. Jono takana oli järjetön, (puolisen tuntia tien sivussa, eikä se loppunut). Takana tulevia laskelmasi olisi varmaan lohduttanut.. Joilla matka-aika nelinkertaistui, puimuri 20km/h tie 80km/h.

        "aikaan perustuvalla turvavälillä.."
        Pitää huomioida myös aika, joka ajoneuvolta menee "mittauspisteen" ohittamiseen. Ohitusaika lyhenee nopeuden kasvaessa. Täysimittainen rekka ohittaa pienillä nopeuksilla merkittävän ajan "mittauspistettä".. Teoriasi ei toimi. 2s ohitusaika=kokonaisaika

        "jarrustusmatkaan perustuvalla turvavälillä.."
        "jarrutusmatka on verrannollinen nopeuden neliöön"
        Auton liike-energia kasvaa muotoa 1/2mv^2. Auton liike-energia ei kasva suoraan nopeuden neliöön, niin tuskin jarrutusmatkakaan.. (Se puolikas..)

        Mutta siitä ollaan samaa mieltä, että takana tulevan on pystyttävä aloittamaan jarrutus aiemmin kuin edellä ajava on aloittanut...

        Itseasiassa, tuo "vakioturvaväli" jota edellytin, vastaa sitä aikaa joka kuluu mittauspisteen ohittamiseen.

        Liikennevirta-asioissa olis mielenkiintoista tutkia pullonkaulanvaikutusta. Esimerkiksi jos ruuhkaisella valtatiellä on jossain joku 60km/h pätkä, sen pätkän nopeusrajoitus heijastuu monta kilometria taaksepäin liikenteen nopeuteen. Mutta entäs liikennevirran tehokkuuteen? Epäilen, niin kauan kuin liikutaan eteenpäin.


      • Mauno
        asiaintuntia kirjoitti:

        Itseasiassa, tuo "vakioturvaväli" jota edellytin, vastaa sitä aikaa joka kuluu mittauspisteen ohittamiseen.

        Liikennevirta-asioissa olis mielenkiintoista tutkia pullonkaulanvaikutusta. Esimerkiksi jos ruuhkaisella valtatiellä on jossain joku 60km/h pätkä, sen pätkän nopeusrajoitus heijastuu monta kilometria taaksepäin liikenteen nopeuteen. Mutta entäs liikennevirran tehokkuuteen? Epäilen, niin kauan kuin liikutaan eteenpäin.

        Ongelmaan havainnollinen esimerkki.

        Lastataan laivaa 25m pitkillä kuorma-autoilla. Nopeuden vaikutus lastausaikaan.

        autonpituus(m)/nopeus(m/s) turvaläli (s) = aika/auto

        25(m)/1(m/s) 2(s)=27(s/auto) >3.6km/h
        25/2 2=14.5s >7.2km/h
        25/5 2=7 >18km7h
        25/10 2=4.5s >36km/h
        25/15 2=3.7s >54km/h
        25/20 2=3.3s >72km/h

        Eli laiva on nopeammin täysi käytettäessä suurempaa ajo nopeutta... Lastaus nopeutuu edelleen, jos siirrytään metrimääräiseen turvaväliin...


      • asiaintuntia
        Mauno kirjoitti:

        Ongelmaan havainnollinen esimerkki.

        Lastataan laivaa 25m pitkillä kuorma-autoilla. Nopeuden vaikutus lastausaikaan.

        autonpituus(m)/nopeus(m/s) turvaläli (s) = aika/auto

        25(m)/1(m/s) 2(s)=27(s/auto) >3.6km/h
        25/2 2=14.5s >7.2km/h
        25/5 2=7 >18km7h
        25/10 2=4.5s >36km/h
        25/15 2=3.7s >54km/h
        25/20 2=3.3s >72km/h

        Eli laiva on nopeammin täysi käytettäessä suurempaa ajo nopeutta... Lastaus nopeutuu edelleen, jos siirrytään metrimääräiseen turvaväliin...

        Rekka on sen verran pitkä että metrimääräinen turvaväli on varsin merkitsevä, eli pienillä nopeuksilla on parempi ajaa lujempaa. Suurilla nopeuksilla taas jos varaudutaan katastrofeihin pitämällä turvallista turvaväliä, on parempi ajaa hiljempaa. Jos aivan kaikki tekijät otettais huomioon, sieltä löytyisi jokin nopeus joka on optimaalinen, ja joka tietenkin riippuu asetetuista parametreista. Laivaan ei kovin nopeasti saataisi rekkoja sisään jos niitä yritettäis heittää sinne 80km/h vauhdilla. Ensimmäinen kolari tukkisi koko projektin. Eli jonkinlaista turvaväliä on pidettävä, ja hitaammalla vauhdilla riittää paljon pienempi väli.


      • tasaisuus

        ratkaisee. Esim taannoinen pari viikkoa sitten ollut ensimmäinen loskakeli Helsingin seudulla teki sen, että autoilijat ajoivat kehä I:llä tasanopudella 70-80 km tunnissa. Ei tullut sitä haitariliikennettä mitä tavalliena hyvän kelin aamuna, kun osa porukasta ajaa suurinpiirtein rajoitusten mukaan ja sekaan tunkee 120:a ajavat r...karit. Liikenne sujui tosi hyvin ilman isompia ruuhkia. Nopein töihinmeno mitä koskaan.


      • karkoski
        Mauno kirjoitti:

        Ongelmaan havainnollinen esimerkki.

        Lastataan laivaa 25m pitkillä kuorma-autoilla. Nopeuden vaikutus lastausaikaan.

        autonpituus(m)/nopeus(m/s) turvaläli (s) = aika/auto

        25(m)/1(m/s) 2(s)=27(s/auto) >3.6km/h
        25/2 2=14.5s >7.2km/h
        25/5 2=7 >18km7h
        25/10 2=4.5s >36km/h
        25/15 2=3.7s >54km/h
        25/20 2=3.3s >72km/h

        Eli laiva on nopeammin täysi käytettäessä suurempaa ajo nopeutta... Lastaus nopeutuu edelleen, jos siirrytään metrimääräiseen turvaväliin...

        milloin ajat 72km/h nopeudella sinne laivaan? Älyäisin pysyä loitolla...;))


      • Kallonkutistaja
        Mauno kirjoitti:

        Kyllähän turvavälillä voi kikkailla, käytäntö jotain ihan muuta..

        Vanhan kolmostien aikaan (ennen moottoritietä) ajoin puimurilla Helsingistä pohjoiseen. Jono takana oli järjetön, (puolisen tuntia tien sivussa, eikä se loppunut). Takana tulevia laskelmasi olisi varmaan lohduttanut.. Joilla matka-aika nelinkertaistui, puimuri 20km/h tie 80km/h.

        "aikaan perustuvalla turvavälillä.."
        Pitää huomioida myös aika, joka ajoneuvolta menee "mittauspisteen" ohittamiseen. Ohitusaika lyhenee nopeuden kasvaessa. Täysimittainen rekka ohittaa pienillä nopeuksilla merkittävän ajan "mittauspistettä".. Teoriasi ei toimi. 2s ohitusaika=kokonaisaika

        "jarrustusmatkaan perustuvalla turvavälillä.."
        "jarrutusmatka on verrannollinen nopeuden neliöön"
        Auton liike-energia kasvaa muotoa 1/2mv^2. Auton liike-energia ei kasva suoraan nopeuden neliöön, niin tuskin jarrutusmatkakaan.. (Se puolikas..)

        Mutta siitä ollaan samaa mieltä, että takana tulevan on pystyttävä aloittamaan jarrutus aiemmin kuin edellä ajava on aloittanut...

        "Auton liike-energia kasvaa muotoa 1/2mv^2. Auton liike-energia ei kasva suoraan nopeuden neliöön, niin tuskin jarrutusmatkakaan.. (Se puolikas..)"

        Mietihän uudestaan tuo, niin huomaat, että sinulle tuli ajatusvirhe.


      • Mauno
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Auton liike-energia kasvaa muotoa 1/2mv^2. Auton liike-energia ei kasva suoraan nopeuden neliöön, niin tuskin jarrutusmatkakaan.. (Se puolikas..)"

        Mietihän uudestaan tuo, niin huomaat, että sinulle tuli ajatusvirhe.

        kiire..


    • Lapsi..

      Liikennevalot korvattava koska sielläse suuri syy on. Vasemalle kääntyville joko yli tai tien menevät kaistat. Pääteille liityntäkaistat kuten moottoriteilläkin.

      • Mauno

        Olin vuonna -86 autokuskina yhdessä kaupungissa. Kaupunkiin asennettiin kesän aikana uusi täydennetty liikennevalo järjestelmä.

        Ennen uutta valojärjestelmää "kierrokseen" kului 30 min, josta ajoa 20min. Valojen jälkeen kierrokseen kului 40 min vaikka mitä yritti.. Ajoaika nousi 20 > 30 min keskustassa.

        Eli keskustaan tulevat autot porräävät siellä noin 50% kauemmin, kuin ennen valoja...

        Kyssäri:
        montako % enemmän autoja on keskustassa uudistuksen jälkeen?

        Ja suma seisoo...


    • Jukkis

      Käytännössä toi on ihan totta. Nyt on ruuhaisempaa kuin ennen talvinopeusrajoituksia. Luultavasti onnettomuudet vaan lisääntyy kun samassa tilassa on enemmän autoja.

    • hzcitruuna

      en edes jaksanut lukea loppuun koko juttua kun otsikko kertoi toivottavasti tärkeimmän.
      missä vaiheessa suomessa on sellainen tilanne että autojen väli maantiellä on 100 metriä ?
      kysyn vaan ?
      olkoon rajoitus 60 tai 120 km/h niin aina on vähintään se yksi palliaivo joka roikku perseessä ja aiheuttaa vaaratilanteita rajoituksista huolimatta.

      • Palsta-anteroiden mukaan

        Mutta se on kuitenkin aina se edelläajava nysvääjä, joka ne vaaratilanteet aiheuttaa.

        Pellin rytistessä takana tuleva teiden kuningas on vain olosuhteiden uhri.


      • hzcitruuna
        Palsta-anteroiden mukaan kirjoitti:

        Mutta se on kuitenkin aina se edelläajava nysvääjä, joka ne vaaratilanteet aiheuttaa.

        Pellin rytistessä takana tuleva teiden kuningas on vain olosuhteiden uhri.

        kyllä kai se perseeseenajaja kuitenkin loppupeleissä maksaa ?
        itse kuitenkin hain lähinnä jonkinlaista perseessäroikkumisen ideologiaa - suurin osa puskuriin tulevista ja siihen roikkumaan jäävistä kadottaa johonkin kummaan paikkaan sen kiireensä jos lähdet ohituksen jälkeen ajamaan heidän ajamaansa nopeutta mikä kuitenkaan ei ole lopulta kuin noin 10km/h enemmän mutta kun on se helvetin vimma päästä edelle...


    • taitava bemarikuski

      Aivan pöhköä teoretisointia, eihän teillä ajavien autojen määrä riipu millään tapaa tien välityskyvystä tai ajonopeudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe