Aivoverenvuoto

Henzu

Hei!

En tiedä onko nyt oikea paikka, mutta kysyn kumminkin.. Onko kukaan kokenut henkilökohtaisesti aivoverenvuotoa? Millaiset oireet siinä on? Ovatko kuinka rajuja/huomattavia?

Itselläni todettiin vasta paniikkihäiriö ja siihen liittyy suunnaton aivoverenvuodon pelko, joten ajattelin, että jos todellisten oireiden tietäminen auttaisi edes vähän, ettei kohtausta tulisi..

28

23470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inka

      En ole kokenut, mutta minulla on koko ajan edelleen riski heikkojen aivoverisuonten seinämien vuoksi. Pelännyt olen ja pelkään joskus edelleen. Miksi juuri sinä sitä pelkäät?

      Jos sinulla olisi aivoverenvuoto, et todennäköisesti olisi enää siinä. Suuren valtinmon vuotaminen aiheuttaa todella rajun äkillisen päänsäryn, niskajäykkyyttä ja pahoinvointia ja tajunnan menettämisen. Todennäköisesti olisit siis ollut sairaalahoidossa ja toipunut paremmin tai huonommin. Jotakin neurologisia puutosoireita olisi ehkä tullut ja jäänytkin, toispuolisia halvausoireita, puheen menetystä yms.

      Kun vuoto on pienempi, oireet samantapaiset, mutta ei niin rajut.

      Helppo sanoa, että tulee jos on tullakseen, ei kannata pelätä, mutta tiedän ettei sellaisen sanominen mitään auta. Onko sinulla suvussa tai tuttavapiirissä sattunut tällaista, vai mistä pelko juontaa juurensa?

      • Henzu

        No en itseasiassa tiedä, miksi juuri pelko aivoverenvuodosta.. Joskus vuosia sitten tuttavani sukulainen kuoli aivoverenvuotoon, mutta en usko sen siitäkään johtuvan. Se vain jotenkin yhtäkkiä alkoi ja pahenee vain kokoajan.

        Järkevästi ajatellen olisin kuollut jo ajat sitten, mutta kun siinä tilanteessa ei tuo järkiajattelu auta. Alitajunta luultavasti ajatteleen, että kun ei eilen niin sitten tänään.


      • Inka
        Henzu kirjoitti:

        No en itseasiassa tiedä, miksi juuri pelko aivoverenvuodosta.. Joskus vuosia sitten tuttavani sukulainen kuoli aivoverenvuotoon, mutta en usko sen siitäkään johtuvan. Se vain jotenkin yhtäkkiä alkoi ja pahenee vain kokoajan.

        Järkevästi ajatellen olisin kuollut jo ajat sitten, mutta kun siinä tilanteessa ei tuo järkiajattelu auta. Alitajunta luultavasti ajatteleen, että kun ei eilen niin sitten tänään.

        Onko sinulla päänsärkyä tai jotakin muita tuntemuksia, jotka ilmoittavat, että sinulla on aivot. Useimmiten terveiden osien olemassaoloa ei edes huomaa.

        Minulla oli paniikkihäiriöjakso erään depressiokauden aikana. Siihen ei liittynyt mitään tuollaista pelkoa (vaikka olisi voinut kuvitella, että juuri minulla olisi sellaista ollutkin), se oli vain sellaista normaalia julkisten paikkojen pelkoa, erityisesti lempikahvilaan meno oli vaikeaa. Tuntui että kaikki katsoivat, miten suunnilleen tärisin kauhusta. Ajattelin, että olen onnellinen jos joskus pääsen paniikkihäiriöstä eroon. Minulla se helpotti vähitellen, kun depressiokin helpotti. Ei minusta täysin onnellista tullut, mutta elämä on huomattavasti helpompaa.

        Oletko saanut asianmukaisen lääkityksen?

        Muuten: Kalevi Hemilällähän oli muutama vuosi sitten niin paha aivoverenvuoto, että vain yksi lääkäri uskoi hänen selviävän hengissä, ja nyt hän on jo taas työelämässä. Nimimerkistä päätellen sinä olet häntä huomattavasti nuorempi, joten toipuisitkin nopeammin.

        Päivä kerrallaan, vähitellen parempaan päin!


      • englantilainen

        Ollaan asuttu 10 vuotta englannissa ja viikkoa ennen paluumuuttoa vaimo sai aivoverenvuodon.Ei oireita, taysin terve ihminen.Tanaan tulee kaksi kuukautta tapahtuneesta ja paranemista on tapahtunut valtavasti.Laakareiden ennuste oli etta ei toivoa,jos sailyy hengissa tulee olemaan koomassa lopun ikansa.
        Talla hetkella vaimoni kavelee,puhuu,kirjoittaa ja on oma alykas itsensa.
        lahimuisti talla hetkella noin 30 sekunttia mutta uskovat sen parantuvan kuntoutuksen kautta.
        kuitenkin joka tapaus on erilainen joten vertailua on vaikea tehda.
        Operaatio oli ns.coiling mika tarkoittaa vuoto kohdan tukkimista platinium langalla.Sisaan mennaan yleensa nivusista ja edetaan valtimoa pitkin paahan ja vuoto kohtaan joka tukitaan.eli ei haavoja eika varsinaista leikkausta.Uskomatonta mutta totta!


      • Inka
        englantilainen kirjoitti:

        Ollaan asuttu 10 vuotta englannissa ja viikkoa ennen paluumuuttoa vaimo sai aivoverenvuodon.Ei oireita, taysin terve ihminen.Tanaan tulee kaksi kuukautta tapahtuneesta ja paranemista on tapahtunut valtavasti.Laakareiden ennuste oli etta ei toivoa,jos sailyy hengissa tulee olemaan koomassa lopun ikansa.
        Talla hetkella vaimoni kavelee,puhuu,kirjoittaa ja on oma alykas itsensa.
        lahimuisti talla hetkella noin 30 sekunttia mutta uskovat sen parantuvan kuntoutuksen kautta.
        kuitenkin joka tapaus on erilainen joten vertailua on vaikea tehda.
        Operaatio oli ns.coiling mika tarkoittaa vuoto kohdan tukkimista platinium langalla.Sisaan mennaan yleensa nivusista ja edetaan valtimoa pitkin paahan ja vuoto kohtaan joka tukitaan.eli ei haavoja eika varsinaista leikkausta.Uskomatonta mutta totta!

        Voidaanko koilaus tosiaan tehdä kun verisuoni on jo puhjennut, ja vuotaa? Minulle on tehty ennaltaehkäisevänä, ja olen luullut että se on mahdollista vain vuotamattomien aneurysmien hoidossa?


      • englantilainen
        Inka kirjoitti:

        Voidaanko koilaus tosiaan tehdä kun verisuoni on jo puhjennut, ja vuotaa? Minulle on tehty ennaltaehkäisevänä, ja olen luullut että se on mahdollista vain vuotamattomien aneurysmien hoidossa?

        Kylla voidaan!Anin(siis vaimoni)suoni vuoti ensimmaiset 30 tuntia ennen koilausta.vuoto oli iso ja ensimmainen diagnoosi oli etta ei toivoa.Ilman tajuihinsa tulemista tuskin olisivat edes yrittaneet.joka tapauksessa tekivat sen ja loppu on historiaa.
        Ne muistaakseni aloittivat taman hoitomuodon 1997 ja taalla englannissa alkoivat tehda sita 1999.Talla hetkella se on kaikista muista hoitomuodoista ensi sijalla ja klippaus tulee sen jalkeen.Jos olen vaarassa korjatkaa.mutta ehdottomasti voidaan tehda vuotaessa.kiitos vastaamisesta!


      • Inka
        englantilainen kirjoitti:

        Kylla voidaan!Anin(siis vaimoni)suoni vuoti ensimmaiset 30 tuntia ennen koilausta.vuoto oli iso ja ensimmainen diagnoosi oli etta ei toivoa.Ilman tajuihinsa tulemista tuskin olisivat edes yrittaneet.joka tapauksessa tekivat sen ja loppu on historiaa.
        Ne muistaakseni aloittivat taman hoitomuodon 1997 ja taalla englannissa alkoivat tehda sita 1999.Talla hetkella se on kaikista muista hoitomuodoista ensi sijalla ja klippaus tulee sen jalkeen.Jos olen vaarassa korjatkaa.mutta ehdottomasti voidaan tehda vuotaessa.kiitos vastaamisesta!

        Mukava kuulla, että vaimosi toipui niin hienosti.

        En ole sattunut ennen törmäämään tällaiseen tapaukseen, vaikka tälläkin palstalla on aika moni kertonut koilaushoidostaan. Aina oppii jotakin uutta.

        Suomessa koilaukset aloitettiin 1990-luvun alussa. Minulle ensimmäinen operaatio tehtiin 1993, enkä nyt aivan ensimmäisiä potilaita ollut.

        Hyvää jatkoa teille molemmille!


      • englantilainen
        Inka kirjoitti:

        Mukava kuulla, että vaimosi toipui niin hienosti.

        En ole sattunut ennen törmäämään tällaiseen tapaukseen, vaikka tälläkin palstalla on aika moni kertonut koilaushoidostaan. Aina oppii jotakin uutta.

        Suomessa koilaukset aloitettiin 1990-luvun alussa. Minulle ensimmäinen operaatio tehtiin 1993, enkä nyt aivan ensimmäisiä potilaita ollut.

        Hyvää jatkoa teille molemmille!

        joo sorry,nyt meni meikelaiselta vuosikymmenet vaarin.tarkoitin 1987 tehtiin ekat koilaukset jossain pain maailmaa ja en ihmettele yhtaan jos Suomi oli ekojen joukossa tekemassa niita jos vertaa Suomen ja Englannin terveydenhuoltojen tasoa toisiinsa.
        Taman tapauksen ne nyt onneksi hoitivat hienosti ja toivottavasti myos ensimmaisen asteen kuntoutuksen.
        yritan talla hetkella ottaa selvaa suomalaisista jatkokuntoutuspaikoista Keski-suomen alueella koska paluumuutto on silti suunnitelmissa vaikka vahan viivastyykin.
        Jos joku tietaa niista jotakin infoa niin kertokaa!


      • leikkaus
        Inka kirjoitti:

        Voidaanko koilaus tosiaan tehdä kun verisuoni on jo puhjennut, ja vuotaa? Minulle on tehty ennaltaehkäisevänä, ja olen luullut että se on mahdollista vain vuotamattomien aneurysmien hoidossa?

        multa puhkes kesällä verisuoni päästä,leikattiin ja nyt odotan koilausta helmikuussa,tietääkseni puhjenneet leikataan ja puhkeamattomat koilataan,mutta ehkä puhjenneetkin voidaan koilata,helpotti kun kuulin että toista puolta ei tarvii leikata vaan voidaan koilata,ei ollu kiva maata kuukautta sairaalassa,pärjäilkää


      • Äiti 75

        Minä sain aivoveren vuodon tammikuussa 2005. Minulla ei ollut päänsärkyä, niskajäykkyyttä tai yleensäkkään mitään ennakko ilmoitusta tulevasta. Lyyhistyin vaan jääkaapin eteen. Heräsin töölöön sairaalan teholta kaksi viikkoa myöhemmin. Minut oli leikattu ja kukapa muukaan kuin Juha Hernesniemi. Olen nyt eläkkeellä kun sain infraktin ollessani vielä tajuton. Se vei muistista melkoisen osan ja nyt loppuelämäni taistelen yksinkertaisten asioiden ympärillä. Puheessani on ongelmia sekä puheen tuottamisessa ym vaurioita. Sain myös lievän halvauksen ja yllä kuvatut oireet eivät koskaan tule parantumaan. Kävin kuntoutuksessa koskelassa monta vuotta minkä jouduin lopettamaan koska siitä ei ollut mitään apua eli kuntoutus aloitettiin liian myöhään... Minä kuitenkin sinnittelen koska minä en voi luovuttaa, minun kolmen (5, 7, ja 14 vuotiaiden) lasten takia. Olen kuitenkin peruspositiivinen ihminen ja uskon että tällä kaikella on jokin tarkoitus. Vietin juuri 35 vuotis syntymäpäiviäni kotona ja uskon vahvasti että näen kaikkien lasteni suuret päivät. Ei saa luovuttaa vaikka tuntuisi että kaikki menee pieleen :D


    • ...................

      kokemusta on, 27 v. sitten... Ykskaks kaikki pimeni, sitten heräsin kadulta. Kova päänsärky,pahoinvointia.. Pääsin onneksi nopeasti hoitoon ja leikkaukseen. Olin onneksi niin nuori silloin että selvisin siitä täysin.

      • menisit

        pään MRI-kuvaukseen niin ei tarvitsis turhaan pelätä. Kuvissa näkyy, jos on pullistuma tai pullistumia. Silloin turha pelko jää pois. Ja jos pullistuma löytyisikin, yleensä ne voidaan operoida pois päiväjärjestyksestä.


      • anneli
        menisit kirjoitti:

        pään MRI-kuvaukseen niin ei tarvitsis turhaan pelätä. Kuvissa näkyy, jos on pullistuma tai pullistumia. Silloin turha pelko jää pois. Ja jos pullistuma löytyisikin, yleensä ne voidaan operoida pois päiväjärjestyksestä.

        ei aina kuvista osata katsoa...olin perjantaina töölössä,keskustelimme leikkauksestani,lääkäri katseli pään kuviani jotka oli otettu 2002 heinolassa,kuvat oli otettu siksi koska tutkimuksissa tohtori havaitsi että kieleni kääntyy oikealle,no pää kuvattiin ja sanottiin että on musta aukko,heijastuma-signaali,joka sopii verenkiertohäiriön jälkitilaan ja asia jäi,nyt lääkäri sanoi että jos kuvaa olisi tarkemmin katsonut,olisi huomannut että on verisuonen pullistuma,mutta kun ei sitä etsitty niin ei huomannut,niin että yksi asia kerrallaan,ja nytkin kun kaulavaltimoa kuvattiin tuli pullistuma yllätyksenä,pää taitaa olla yllätyksiä täynnä.no jäipä se kielijuttukin silloin selvittämättä,oikeesti jouduin sinne heinolaan kun toinen jalka meni aina hervottomaksi ym.omituista,mutta kaikki jäi kesken....


      • myös täysin
        anneli kirjoitti:

        ei aina kuvista osata katsoa...olin perjantaina töölössä,keskustelimme leikkauksestani,lääkäri katseli pään kuviani jotka oli otettu 2002 heinolassa,kuvat oli otettu siksi koska tutkimuksissa tohtori havaitsi että kieleni kääntyy oikealle,no pää kuvattiin ja sanottiin että on musta aukko,heijastuma-signaali,joka sopii verenkiertohäiriön jälkitilaan ja asia jäi,nyt lääkäri sanoi että jos kuvaa olisi tarkemmin katsonut,olisi huomannut että on verisuonen pullistuma,mutta kun ei sitä etsitty niin ei huomannut,niin että yksi asia kerrallaan,ja nytkin kun kaulavaltimoa kuvattiin tuli pullistuma yllätyksenä,pää taitaa olla yllätyksiä täynnä.no jäipä se kielijuttukin silloin selvittämättä,oikeesti jouduin sinne heinolaan kun toinen jalka meni aina hervottomaksi ym.omituista,mutta kaikki jäi kesken....

        no olipa yllätys, ettei heinolassa osattu katsoa. Ihme että edes olet päässyt kuviin, kun säästöt on niin kovat ettei edes omalääkärille saa aikaa ellei joku jäsen ole irtipoikki.

        mutta alkuperäiseen asiaan: puhjennut suoni syksyllä 2003. Tuli täysin yllättäen, päänsäryt normaalia arkea sekä silloin että edelleen, mutta kysyessäni heinolan arvauskeskuksesta, olisiko voinut estää/hoitaa ajoissa, jos olisin tullut tutkittavaksi särkyjen pohjalta, vastaus oli: olisi määrätty särkylääkettä. Kalliita kuvauksia ei aleta tekemään pikkusärkyjen pohjalta....ei vaikka lähiomainen on kuollut alle nelikymppisenä aivoverenvuotoon. Perinnöllistähän tämä kuitenkin saattaa olla.

        pullistuman paikkaus keväällä koilaamalla 2004 ja avoleikkaus jälleen keväällä 2005, kaksi pullistumaa, niin huonon mallinen, ettei koilaus olisi pysynyt ja samalla löytyi vierestä toinen joka korjattiin samalla.

        Eli pää on yllätyksiä täynnä, kuinka paljon niitä pulpahteleekaan vielä?

        Toipunut olen täysin. Työssä entiseen malliin, ei puutoksia raajojen toiminnassa eikä mitään muutakaan häikkää.


      • anneli
        myös täysin kirjoitti:

        no olipa yllätys, ettei heinolassa osattu katsoa. Ihme että edes olet päässyt kuviin, kun säästöt on niin kovat ettei edes omalääkärille saa aikaa ellei joku jäsen ole irtipoikki.

        mutta alkuperäiseen asiaan: puhjennut suoni syksyllä 2003. Tuli täysin yllättäen, päänsäryt normaalia arkea sekä silloin että edelleen, mutta kysyessäni heinolan arvauskeskuksesta, olisiko voinut estää/hoitaa ajoissa, jos olisin tullut tutkittavaksi särkyjen pohjalta, vastaus oli: olisi määrätty särkylääkettä. Kalliita kuvauksia ei aleta tekemään pikkusärkyjen pohjalta....ei vaikka lähiomainen on kuollut alle nelikymppisenä aivoverenvuotoon. Perinnöllistähän tämä kuitenkin saattaa olla.

        pullistuman paikkaus keväällä koilaamalla 2004 ja avoleikkaus jälleen keväällä 2005, kaksi pullistumaa, niin huonon mallinen, ettei koilaus olisi pysynyt ja samalla löytyi vierestä toinen joka korjattiin samalla.

        Eli pää on yllätyksiä täynnä, kuinka paljon niitä pulpahteleekaan vielä?

        Toipunut olen täysin. Työssä entiseen malliin, ei puutoksia raajojen toiminnassa eikä mitään muutakaan häikkää.

        niin...olin siellä heinolan reumasairaalassa fibramyalgia-epäiltynä,siellä kuvasivat päätäkin,silloin jo näkyi pullistuma mutta eivät huomanneet.nyt tutkivat meilahdessa kaulavaltimoa jossa löytyi ahtauma ja sivulöydöksenä aivoverisuonenpullistuma,nyt olen töölöön jonossa leikkaukseen,ei voi koilata.kiva kuulla että sinun korjauksesi on onnistunut,kyllähän se jännittää....


    • Bostik

      Oireet vaihtelevat riippuen siitä missä vuotaa ja kuinka paljon. Itselläni vuodon syy oli suurehko verisuoniepämuodostuma joka aiheutti oikovirtauksia, ts. valtimoista oli suoria yhteyjsiä laskimoihin. Laskimon seinämä ei kestä painetta, vaan pullistuu ja lopulta pettää. Vuotoja on ollut kaiken kaikkiaan neljä ja ne sijaitsivat näkökeskuksen alueella. Oireet olivat aina saman kaltaiset: "vilkutusta" näkökentän rajalla, hiljalleen pahenevaa pääkipua joka yltyy viimein sietämättömäksi. Kipu on jotain aivan muuta kuin mitä on totuttu ns. päänsärkynä sietämään, pahoinvoitia ja silmien valonarkuutta voi myös olla. Viimein alkaa tajunta "häilyä". Tämä kaikki siis suhteellisen pienessä vuodossa. Eräältä neurokirurgilta kuulin ettei malformaatiovuotoihin kovin helposti kuole. Ilmeisesti olen yksi esimerkki siitä. Isomman valtimon revetessä tilanne on pahempi eikä kaikkia oireita välttämättä ehdi havaita, kun jo taju karkaa. Tämä ei varmasti paljoa rauhoita, kannattaa siis "tutkituttaa päänsä" jos on syytä epäillä valtimon pullistumia tms. monilla sairaaloilla on nykyisin erilaisia pään kuvantamislaitteita, eikä niiden aika ole samanlailla kortilla kuin ennen. Lähetteen luulisi saavan helposti.

    • miquel

      bostik vastasi varsin kttavasti kuin itsekin samoja kokemuksia.paha olo,hillitön yhtäkinen pääkipu ja tajunnan menetys mistä ei mitään muisti kuvaa kuin kenties 4päivän kuluttua.kun kyse oli laskimoista ei valtimosta niinvarsin vähäisn vaurioin selvittiin.eli kyseessä oikovirtausalue,avm.heips.

      • tuntui

        aivan yllättäen pulppuava tunne pään takaosassa ja, rupesi tulemaan pahaolo.


      • selviytyjä
        tuntui kirjoitti:

        aivan yllättäen pulppuava tunne pään takaosassa ja, rupesi tulemaan pahaolo.

        Itse sain aivoveden vuodon kuusi vuotta sitten aamu yöstä heräsin kovaan päänsärkyyn jonka seurauksena meni taju.Koilattu useasti Turussa,viimeks viime viikolla.Elän nykyään päivä kerrallaan ja odotan parempaa huomista.


      • 1703
        selviytyjä kirjoitti:

        Itse sain aivoveden vuodon kuusi vuotta sitten aamu yöstä heräsin kovaan päänsärkyyn jonka seurauksena meni taju.Koilattu useasti Turussa,viimeks viime viikolla.Elän nykyään päivä kerrallaan ja odotan parempaa huomista.

        saain juuri tänään kuulla rtt' minulla on pullistuma päässä meillä on sukurasite kahdella velipojalla on myös sama homma ,mutta tuntuu että on niin raskasta kun äiti vasta syksyllä kuoli syöpään, mutta olen rukoillut jumalaa että hä varjelisi minua ja perhettä tältä kovalta kohtalolta. kun minulla on kaksi lastenlastakin en haluaisi luopua heistä vielää ehkä olen liian sentimentaalinen. jumalassa on juoksun määrä äitini tapasi sanoa.


      • Pipana 70
        1703 kirjoitti:

        saain juuri tänään kuulla rtt' minulla on pullistuma päässä meillä on sukurasite kahdella velipojalla on myös sama homma ,mutta tuntuu että on niin raskasta kun äiti vasta syksyllä kuoli syöpään, mutta olen rukoillut jumalaa että hä varjelisi minua ja perhettä tältä kovalta kohtalolta. kun minulla on kaksi lastenlastakin en haluaisi luopua heistä vielää ehkä olen liian sentimentaalinen. jumalassa on juoksun määrä äitini tapasi sanoa.

        Olen saanut aivoverenvuodon kaksi kuukautta sitten,Ilman minkänlaisia ennakkooireita.Ei leikattu Ei kuntoutettu Oikea puoli on puutunut.Pinta tuntee,mutta syvemmältä ei.Olen heitetty pois kutoutuksen piiristä.


    • Tapsa5

      Äitini sai lukinkalvonalaisen verenvuodon kesäkuussa 2010. Löysin hänet asuntonsa lattialta, jossa hän oli ehtinyt olla yli 3 vuorokautta. Toimitin hänet sairaalaan. Sieltä hänet siirrettiin viikkoa myöhemmin terveyskeskuksen akuuttiosastolle, jossa arvioitiin mahdollinen kuntoutuksen tarve. Edellytyksiä kuntoutukseen ei ollut ja hänet siirrettiin 3 kuukautta myöhemmin hoivaosastolle, jossa hän edelleen on potilaana. Vuoto aiheutti molemminpuolisen halvauksen. Ravintoa varten jouduttiin vatsaan avaamaan katetri, koska myöskään nieleminen toimi. Hän ei myöskään pysty puhumaan. Potilaan tila ei ole muuttunut kolmen vuoden aikana paremmaksi eikä huonommaksi.

    • InkaO

      Moi kaikille
      Ikävää tuollainen tilanne.
      Kirjoitan koska olen tuolla ketjussa vuosia sitten sanonut ettei minulla ole kokemusta aivoverenvuodosta, on vain sen uhka (diagnoosi sama kuin Bostikilla) . Nyt on jo takana kaksi aivoverenvuotoa ja paljosta vuodelevosta johtunut keuhkoveritulppa. Vielä vaan sinnittelen hengissä ja muutamia askelia otan ilman tukeakin. Lähimuisti ja keskittymiskyky on selvästi heikentynyt, samoin jaksaminen. Onneksi pystyn kuitenkin vielä juttelemaan lastenlasten kanssa ja opettelemaan heidän teinislangiaan.

      Ensimmäisellä kerralla soitin ambulanssin itse, ja luulen ettei minua uskottu kun sanoin että vasen puoli oli aivan toimimaton mutta ei päänsärkyä tms oireita mutta että luulen saaneeni aivoverenvuodon. Kun heräsin TYKSin teholla lääkäri sanoi: oikeassa olit, sinulla oli aivoverenvuoto. Noin puolen vuodrn kuluttua tyttärentytär oli löytänyt minut lattialta tajuttomana. Myöhemmin luin epikriiseistä että olin reagoinut vain kipuun.

      Omituista tämä elämä. Ja nyt vielä neurokirurgit haluaa jatkaa embolisaatiohoitoja. En tiedä uskallanko mennä...

    • miin3

      Ainakin minulla korkea verenpaine ja -kolesteroli arvo saivat aikaan aivoverivuodon.En kyllä ihan varmasti myönnä,että vain nämä. Pienten verisuonten kalkkeutuminen voisi olla osasyy.Vuoto tuli yhtäkkiä yllättäen.Pään särkyä oli hiukan etukäteen. Ei sitä kannata pelätä.Elä terveellisesti ja hoida itseäsi.

      • Sirten

        Mieheni sai massiivisen aivoverivuodon heinäkuussa 2013, on kuntoutuksessa. puheentuottaminen on vaikeaa ja oikea käsi, sekä jalka halvantuivat. On ollut kotilomilla, kuntoutuu hitaasti, ei voi vielä tietää, mikä on lopputulos, elän toivossa!:)


    • tahdon äidin takas

      Äitini sai 8.11 aivoverenvuodon. Noin viikko sitten oli jossain tajunnan ja tajuttomuuden väli maastossa, otti katsekontaktin ja pyynnöstä puristi oikeaa kättä. Nyt on täysin tajuton ja lääkärit sanoivat että odotetaan viimeistä hengenvetoa. Äidillä on keuhkokuume ja tulehdusarvot ovat pilvissä eikä antibiotti auta ollenkaan. Tällä viikolla hänet siiretään toiseen sairaalaan, jota ihmettelen jonkin verran jos kyse on kuolemaa tekevästä ihmisestä. Äitini oli perusterve, jenkkeili joka päivä koirien kanssa ja pyrki syömään terveellisesti. Ainoat paheet oli tupakka ja runsas suolan käyttö, on hän joskus maininnut hiukan korkeasta verenpaineesta ohimennen. Teho-osastolla verenpaineet olivat noin 221/100jotain ja nyt ovat ihanteelliset.

    • Esa2

      Hei vaan. Itse sain sav:n, eli lukinkalvonalaisen aivoverenvuodon 15.11.2011. Kaikki alkoi työpaikalla, yötyötä tehdessäni. Olin tupakoiva, ja sinä iltanakin taisin poltella aika lailla tupakkaa. Yhtäkkiä takaraivossani naksahti, ja tunsin sietämätöntä kipua päässä ja hartioissa, sekä silmät olivat arat. Aloin kivun keskellä myös hikoilla voimakkaasti. En tiedä, johtuiko hikoiluni pelosta vai mistä...Noin 10min.päästä päänsärystä, jalkapöydät menivät veltoiksi nilkoista alaspäin. En saanut kenkiä jalkaan. Jalat olivat siis veltot. Säikähdin, ja soitin itse ambulanssin työpaikalleni. Kerroin tilanteeni, ja ambulanssi saapuikin noin puolen tunnin päästä soitostani paikalle. Sairaalassa kuvattiin pää, jossa todettiin lukinkalvonalainen aivoverenvuoto, jossa näkyi noin 5mm vahvuinen pullistuma. Pääsin leikkaukseen 10h päästä sairaalaan tultuani. Pääkoppani avattiin. Tehtiin siis perinteinen leikkaus. Näin kirurgi sanoi... jälkiseurauksena sain vielä keuhkoempolian. Onnekseni elämä ei päättynyt siihenkään, vaan leikkauksesta kahden viikon päästä, pääsin kotihoitoon. Kotona pistettiin napapiikkejä n.kuukauden ja erinlaisia aivopaineen tasauslääkkeitä söin, sekä marevan lääkettä veren ohennukseen. Kuntoutusta kesti 4kk, ja lopputarkastuksessa lääkäri totesi minut täysin "siltäosin":-D terveeksi, eikä hoidolle enää ole tarvetta. Nyt on kaikesta tästä kulunut 2v.ja kaksi viikkoa. Eli, kaikesta voi ihminen selvitä. Niin on sinun voimasi, kuin on sinun päiväsi. Näin ajattelen, kun kaikesta selvisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe