nivelreuma?

sooda

Kesästä asti silloin tällöin ranne ollut kipeä ja nyt ilmeisesti pahemmin tulehtunut. Pari viikkoa ollut todella arka, ja on aika jäykkä. Lääkärillä käyty, ei ole jännetupintulehdus. Lääkärikään ei oikein osannut sanoa, mikä tauti on kyseessä, nyt on sitten lähete labraan ja röntgeniin.

Olen 21v mies, suvussa ei reumaa. Kuinka todennäköistä on, että kyseessä olisi nivelreuma (tai jokin muu reuman muoto)? Mikä muu se voisi olla?

17

3800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sooda

      Sellainen lisäys, että ensimmäisessä verikokeessa tulehdusarvot eivät olleet korkealla.

      • piiperoinen28

        Minulla on edessä ranteen tekonivelleikkaus - kiitos monimutkaisten vaiheitten ja diagnosointien. Ensiksi sanottiin, että mulla on nivelreuma, mutta veri- yms. arvojen ollessa normaalit liki 2 vuotta (eikä muutoksia tapahtunut kädessä, jossa kivut alunperinkin olivat pahimmat) lääkäri pohti, oisko ranteessa ainoastaan reumaattinen tulehdus. Sehän kuulosti "helpotukselta" nivelreumaan verrattuna, mutta ei auttanut paranemisprosessissa. Kirurgisella (jossa sitten ehdotettiin ranteen tekonivelleikkausta) puhuttiin enää "jostain" tulehduksesta, joka on ranteen aluetta tuhonnut. Tosin olen hölmöyttäni treenannut kovaa voimaharjoittelua ja rasittanut sillä rannetta, omaakin vikaa on.

        Suosittelen, että tutkitutat kätesi jollain käsispesialistilla. Kaverillani oli sormien välissä pienen pientä tulehdusta, jota ei meinattu ensin ottaa todeksi, mutta jonka reumatologi sitten diagnosoi reumaattiseksi tulehdukseksi. Että toisinaan nää voi olla aikaa syöviä ja vieviä prosesseja, ennen kuin saat virallisesti tietää, mikä sinulla on. Pelkän ranteen kipeytymisen takia dg tuskin on nivelreuma.


      • piiperoinen28
        piiperoinen28 kirjoitti:

        Minulla on edessä ranteen tekonivelleikkaus - kiitos monimutkaisten vaiheitten ja diagnosointien. Ensiksi sanottiin, että mulla on nivelreuma, mutta veri- yms. arvojen ollessa normaalit liki 2 vuotta (eikä muutoksia tapahtunut kädessä, jossa kivut alunperinkin olivat pahimmat) lääkäri pohti, oisko ranteessa ainoastaan reumaattinen tulehdus. Sehän kuulosti "helpotukselta" nivelreumaan verrattuna, mutta ei auttanut paranemisprosessissa. Kirurgisella (jossa sitten ehdotettiin ranteen tekonivelleikkausta) puhuttiin enää "jostain" tulehduksesta, joka on ranteen aluetta tuhonnut. Tosin olen hölmöyttäni treenannut kovaa voimaharjoittelua ja rasittanut sillä rannetta, omaakin vikaa on.

        Suosittelen, että tutkitutat kätesi jollain käsispesialistilla. Kaverillani oli sormien välissä pienen pientä tulehdusta, jota ei meinattu ensin ottaa todeksi, mutta jonka reumatologi sitten diagnosoi reumaattiseksi tulehdukseksi. Että toisinaan nää voi olla aikaa syöviä ja vieviä prosesseja, ennen kuin saat virallisesti tietää, mikä sinulla on. Pelkän ranteen kipeytymisen takia dg tuskin on nivelreuma.

        Niin nuo minun veriarvot pysyi aina terveen ihmisen arvojen tasolla. Siksi reuma-dg alkoi epäilyttää lääkäreitäkin.

        Ilmoittelehan, miten jatko etenee! Ja tsemppiä! :)


      • sooda
        piiperoinen28 kirjoitti:

        Niin nuo minun veriarvot pysyi aina terveen ihmisen arvojen tasolla. Siksi reuma-dg alkoi epäilyttää lääkäreitäkin.

        Ilmoittelehan, miten jatko etenee! Ja tsemppiä! :)

        Kiitoksia vastauksista. Torstaina pitäis jotain selvitä kun on uusi aika lääkärille.


      • liisa

        hei
        haluaisin muistuttaa, että kaikilla nivelreumaa sairastavilla, ei tulehdusarvot kohoa ollenkaan. Olen sairastanut reumaa pitkään, eikä vielä tähän päivään mennessä ole tulehdusarvot olleet koholla kuin kerran, silloin senkka 27, yleensa alle kymmenen ja crp 0-2. Reumasta ei kuitenkaan ole epäilystäkään, mutta puuttuvat tulehdusarvot olivat yksi syy, miksi diagnoosin saaminen ja hoidon aloittaminen vei pari vuotta.
        Onko sinulta otettu reumakokeet, niistä ainakin näkisi onko veressä reumatekijää, röntgen paljastaa myös jotakin.
        Kuten Piiperoinen sanoi, voi toki olla, että sulla on vain jokin yksittäinen niveltulehdus, eikä silti reumaa.
        Hyvää alkutalvea Sinulle.


      • kroonikko
        piiperoinen28 kirjoitti:

        Minulla on edessä ranteen tekonivelleikkaus - kiitos monimutkaisten vaiheitten ja diagnosointien. Ensiksi sanottiin, että mulla on nivelreuma, mutta veri- yms. arvojen ollessa normaalit liki 2 vuotta (eikä muutoksia tapahtunut kädessä, jossa kivut alunperinkin olivat pahimmat) lääkäri pohti, oisko ranteessa ainoastaan reumaattinen tulehdus. Sehän kuulosti "helpotukselta" nivelreumaan verrattuna, mutta ei auttanut paranemisprosessissa. Kirurgisella (jossa sitten ehdotettiin ranteen tekonivelleikkausta) puhuttiin enää "jostain" tulehduksesta, joka on ranteen aluetta tuhonnut. Tosin olen hölmöyttäni treenannut kovaa voimaharjoittelua ja rasittanut sillä rannetta, omaakin vikaa on.

        Suosittelen, että tutkitutat kätesi jollain käsispesialistilla. Kaverillani oli sormien välissä pienen pientä tulehdusta, jota ei meinattu ensin ottaa todeksi, mutta jonka reumatologi sitten diagnosoi reumaattiseksi tulehdukseksi. Että toisinaan nää voi olla aikaa syöviä ja vieviä prosesseja, ennen kuin saat virallisesti tietää, mikä sinulla on. Pelkän ranteen kipeytymisen takia dg tuskin on nivelreuma.

        "Pelkän ranteen kipeytymisen takia dg tuskin on nivelreuma. "

        Olet kärkäs arvostelemaan lääkäreitä, mutta teet itse "ei nivelreuma" -diagnoosin noin heppoisin perustein. Nivelreuma voi oireilla ihan miten tahansa.


      • olgah
        kroonikko kirjoitti:

        "Pelkän ranteen kipeytymisen takia dg tuskin on nivelreuma. "

        Olet kärkäs arvostelemaan lääkäreitä, mutta teet itse "ei nivelreuma" -diagnoosin noin heppoisin perustein. Nivelreuma voi oireilla ihan miten tahansa.

        saivartelua ja pilkun*sta. Eihän tässä nyt kukaan mitään diagnoosia tehnyt!? Mielestäni totesi vain, että pelkkä ranteen kipeytyminen harvoin johtaa reumadiagnoosiin. Ärsyttää näillä keskustelupalstoilla juuri tällainen turha jankutus (eikä tarvi kommentoida että itse teen juuri sitä) ja vittuilu.


      • piiperoinen28
        kroonikko kirjoitti:

        "Pelkän ranteen kipeytymisen takia dg tuskin on nivelreuma. "

        Olet kärkäs arvostelemaan lääkäreitä, mutta teet itse "ei nivelreuma" -diagnoosin noin heppoisin perustein. Nivelreuma voi oireilla ihan miten tahansa.

        Missä kohden arvostelin lääkäreitä? Kerroin omakohtaisen kokemuksen dg:n muuttumisesta. Näitä vaihteluja diagnooseissa todennäköisesti sattuu enemmän ja vähemmän joka päivä.

        Joten, ennen kuin itse kirjoittelet mielipiteitäsi, lueppa viesti, mihin vastaat, hiukkasen paremmin. Olen pahoillani jos pahoitit mielesi. ;)


      • Hannele
        liisa kirjoitti:

        hei
        haluaisin muistuttaa, että kaikilla nivelreumaa sairastavilla, ei tulehdusarvot kohoa ollenkaan. Olen sairastanut reumaa pitkään, eikä vielä tähän päivään mennessä ole tulehdusarvot olleet koholla kuin kerran, silloin senkka 27, yleensa alle kymmenen ja crp 0-2. Reumasta ei kuitenkaan ole epäilystäkään, mutta puuttuvat tulehdusarvot olivat yksi syy, miksi diagnoosin saaminen ja hoidon aloittaminen vei pari vuotta.
        Onko sinulta otettu reumakokeet, niistä ainakin näkisi onko veressä reumatekijää, röntgen paljastaa myös jotakin.
        Kuten Piiperoinen sanoi, voi toki olla, että sulla on vain jokin yksittäinen niveltulehdus, eikä silti reumaa.
        Hyvää alkutalvea Sinulle.

        Oot aivan oikees, muakin ärsyttää kun heti jos jokin nivel on pikkasen kipeä, niin on heti nivelreuma: mut tosiasia on verestä pitää löytyy reumatekijä ja vähintään kolmessa eri nivelessä pitää olla häikkää ennen kuin lääkäri sanoo et sul on nivelreuma. Sanoo paljon kokenut ja sairastellut ja Hyvää Syksynjatkoa


      • nivlereumaa sairastava
        Hannele kirjoitti:

        Oot aivan oikees, muakin ärsyttää kun heti jos jokin nivel on pikkasen kipeä, niin on heti nivelreuma: mut tosiasia on verestä pitää löytyy reumatekijä ja vähintään kolmessa eri nivelessä pitää olla häikkää ennen kuin lääkäri sanoo et sul on nivelreuma. Sanoo paljon kokenut ja sairastellut ja Hyvää Syksynjatkoa

        Potilaalta täytyy löytyä vähintään neljä nivelreuman luokittelukriteeriä, jotta diagnoosi voidaan tehdä. Positiivinen reumafaktori ei ole välttämätön. Diagnoosia ei voi tehdä pelkästään verikokeiden tulosten perusteella.

        Nivelreuman luokittelukriteerit

        1. Aamujäykkyys nivelissä vähintään tunnin ajan
        2. Nivelen turvotus vähintään kolmella nivelalueella
        3. Käden nivelen turvotus
        4. Molemminpuolinen nivelen turvotus samoilla alueilla
        5. Reumakyhmy
        6. Reumatekijä veressä
        7. Röntgenkuvassa nähtävät vauriot nivelissä


      • Elviira
        liisa kirjoitti:

        hei
        haluaisin muistuttaa, että kaikilla nivelreumaa sairastavilla, ei tulehdusarvot kohoa ollenkaan. Olen sairastanut reumaa pitkään, eikä vielä tähän päivään mennessä ole tulehdusarvot olleet koholla kuin kerran, silloin senkka 27, yleensa alle kymmenen ja crp 0-2. Reumasta ei kuitenkaan ole epäilystäkään, mutta puuttuvat tulehdusarvot olivat yksi syy, miksi diagnoosin saaminen ja hoidon aloittaminen vei pari vuotta.
        Onko sinulta otettu reumakokeet, niistä ainakin näkisi onko veressä reumatekijää, röntgen paljastaa myös jotakin.
        Kuten Piiperoinen sanoi, voi toki olla, että sulla on vain jokin yksittäinen niveltulehdus, eikä silti reumaa.
        Hyvää alkutalvea Sinulle.

        Nivelreuma voi oireilla vuosikausia epämääräisesti yhdessä nivelessä tai jatkuvasti paikkaa vaihtaen missä tahansa elimistössä. Minulla niveltulehdukset alkoivat vasta yli kymmenen vuoden oireilun jälkeen. Hyvin olen pärjännyt, vaikka lääkityksen aloittaminen "viivästyi" noin kauan.


      • diagnoosia odottava
        Elviira kirjoitti:

        Nivelreuma voi oireilla vuosikausia epämääräisesti yhdessä nivelessä tai jatkuvasti paikkaa vaihtaen missä tahansa elimistössä. Minulla niveltulehdukset alkoivat vasta yli kymmenen vuoden oireilun jälkeen. Hyvin olen pärjännyt, vaikka lääkityksen aloittaminen "viivästyi" noin kauan.

        Voisitko kertoa, millaisia oireita sinulla oli ennen varsinaisia niveltulehduksia? Saitko lopulta nivelreumadiagnoosin?


      • liisa
        Elviira kirjoitti:

        Nivelreuma voi oireilla vuosikausia epämääräisesti yhdessä nivelessä tai jatkuvasti paikkaa vaihtaen missä tahansa elimistössä. Minulla niveltulehdukset alkoivat vasta yli kymmenen vuoden oireilun jälkeen. Hyvin olen pärjännyt, vaikka lääkityksen aloittaminen "viivästyi" noin kauan.

        Hyvä, että sinulle viivästymisestä ei ollut haittaa. Omalla kohdallani viive oli ratkaiseva, sillä reuma ehti tuhota aika monta niveltä diagnoosia ja lääkitystä odotellessa. Tuntui, että vähättelet, toivottavasti siitä ei ollut kyse. Jokaisella kuitenkin reuma etenee yksilöllisesti, kuten tiedät. Toisille ei vaurioita tule koskaan, ja muutenkin tauti on lievä, luultavasti kuulut siihen joukkoon.


      • Anonyymi
        liisa kirjoitti:

        hei
        haluaisin muistuttaa, että kaikilla nivelreumaa sairastavilla, ei tulehdusarvot kohoa ollenkaan. Olen sairastanut reumaa pitkään, eikä vielä tähän päivään mennessä ole tulehdusarvot olleet koholla kuin kerran, silloin senkka 27, yleensa alle kymmenen ja crp 0-2. Reumasta ei kuitenkaan ole epäilystäkään, mutta puuttuvat tulehdusarvot olivat yksi syy, miksi diagnoosin saaminen ja hoidon aloittaminen vei pari vuotta.
        Onko sinulta otettu reumakokeet, niistä ainakin näkisi onko veressä reumatekijää, röntgen paljastaa myös jotakin.
        Kuten Piiperoinen sanoi, voi toki olla, että sulla on vain jokin yksittäinen niveltulehdus, eikä silti reumaa.
        Hyvää alkutalvea Sinulle.

        Minullakin ovat tuklehdusarvot matalalla. CRP 4 ja Senkka 2, mutta nivelreuman oireet. Sitrulliinipeptidi -verikoe negatiivinen ja reumafaktori negatiivinen. Voisikohan silti olla nivelreumaa?


      • Anonyymi
        nivlereumaa sairastava kirjoitti:

        Potilaalta täytyy löytyä vähintään neljä nivelreuman luokittelukriteeriä, jotta diagnoosi voidaan tehdä. Positiivinen reumafaktori ei ole välttämätön. Diagnoosia ei voi tehdä pelkästään verikokeiden tulosten perusteella.

        Nivelreuman luokittelukriteerit

        1. Aamujäykkyys nivelissä vähintään tunnin ajan
        2. Nivelen turvotus vähintään kolmella nivelalueella
        3. Käden nivelen turvotus
        4. Molemminpuolinen nivelen turvotus samoilla alueilla
        5. Reumakyhmy
        6. Reumatekijä veressä
        7. Röntgenkuvassa nähtävät vauriot nivelissä

        70%-80%lla reumatekijä veressä nivelreumaa sairastavilla. Itse olen ollut jo pidempään vaikeuksissa kun tulehdusarvot ovat matalat, mutta normaalirajoissa, eikä reumatekijää ole veressä. Oireet pahenevat kuitenkin koko ajan ja mahdollisesti on nivelreumaa.


    • sanoa

      voisiko olla nivelpsoriaasi?

    • nivelreumaa sairastava

      Et varmaan ole tietoinen, että niveltulehdusta aiheuttavia sairauksia on noin sata, joten kysymykseesi on mahdotonta vastata. Hyvä, että asiaasi selvitellään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe