Raivostuttavat isovanhemmat

Ihmettelevä äiti

Kysymyksiä Teille Arvon Isovanhemmille:

1. Miksi ette kunnioita lapsenhoidossa lapsen äidin ja isän (=kodin) sääntöjä? Ruokailut, nukkumaanmenot, ulkoilut, makean antaminen ja lahjojen ostaminen lapsille, kyläilyt, hoito- ja kasvatusasioista sopiminen äidin ja isän kanssa.

2. Miksi annatte lapsenlapsille periksi ne asiat, mitä vanhemmat ovat lapsilta kieltäneet? Oletteko mielestänne parempia isovanhempia, kun tyylinne lastenlasten kanssa on "Älä välitä äitisi ja isäsi ohjeista/säännöistä. Kyllä mummu/vaari antaa".

3. Oletteko mielestänne parempia kasvattajia kuin lapsen äiti ja isä? Siis oletteko lapsen omien vanhempien yläpuolella?

4. Miksi haluatte paikata lastenlasten kanssa omia kasvatusvirheitänne? Omilla lapsillanne on ollut liian ankara tai liian lepsu kasvatus, ja olette olleet jatkuvasti poissa kotoa työn, harrastuksen, matkustelun ym. syiden takia. Onko Teistä oikein, että käytätte lapsenlapsianne oman huonon omantuntonne paikkaamiseen?

5. Miksi sekaannutte aikuisten lastenne elämään ja parisuhteisiin? Saatteko mielestänne kohdella aikuisia lapsianne, miniöitänne ja vävyjänne niin kuin Teitä huvittaa?

6. Onko Teillä omaa elämää ollenkaan?

101

20049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden lapsen ukki

      Kyllä sinun pitäisi keskustella suoraan isovanhempien kanssa, koska toi minkä kirjoitit on suunnattu juuri heille, eikä keskustelupalstalle, koska asia jota vuodatat on tarkoitettu sinun sanomaksi vain kyseisille henkilöille. Se ettet uskalla sanoa asiaa suoraan päin naamaa niin kuin sinun kuuluisi sanoa tekee sinusta nönnön!
      Kyllä asian sanominen suoraan on parempi kuin kärsiä koko ajan taustalla sanomatta mitään. Uskoisin isovanhempien ymmärtävän sinun huolesi.
      Itse en ota missään nimessä kantaa en puoleen enkä toiseen,poikani ja hänen vaimonsa lasten kasvatukseen, koska kasvatus jonka olen elämässäni antanut, olen antanut sen omalle pojalleni, enkä näe tarvetta mennä kasvattamaan hänen lapsiaan, koska kunnioitan hänen ja hänen vaimonsa tapaa kasvattaa ja heidän täytyy ottaa vastuu omien lastensa kasvattamisesta!

      • tuleva isoäiti

        ja lisäisin, että kyllä niillä vanhemmilla on aika paljon kokemusta;) ja silloin pitäisi osata väistää, kun on sen aika.


      • Ihmettelevä äiti

        Terveisiä Teille tämän palstan Arvon Isovanhemmille:

        Olen keskustellut näistä asioista MEIDÄN isovanhempien kanssa, ja tehnyt heille meidän sääntömme selväksi. Ja odotan isovanhempien niitä myös noudattavan.

        Mielestäni isovanhemmat eivät saa asettua lapsen ja vanhempien väliin. Aika monesti kuulee jo pientenkin lasten sanovan, että "Mummu ja vaari antavat minulle aina periksi. Mummu on kivempi kuin äiti." Ja kapinoiva murrosikäinen huutaa vastaan äidilleen ja isälleen "S#####a, sä et tajuu mitään, oot tyhmä kun et osta sitä ja tätä, kyllä mun isovanhemmat ostaa". Äitinä on kamalaa kuunnella lasten suusta, kuinka isovanhemmat kävelevät jatkuvasti vanhempien yli.

        Meillä isovanhemmat haluaisivat toimia lastemme kanssa niin kuin heitä huvittaa. Yhteentörmäyksiä tulee, kun ÄIDIN ja ISOVANHEMPIEN mielipiteet eivät kohtaa. Olen sanonut, että me vanhemmat päätämme lastemme asioista, eivät isovanhemmat. Isovanhemmat eivät saa tulla äidin, isän ja lasten väliin.

        Halusinkin tietää, mitä mieltä Te Arvon Isovanhemmat yleisesti olette omasta roolistanne nykyperheissä. Ymmärrättekö nykyajan äitien ja isien roolia ja kasvatustehtävää ollenkaan? Onko Teistä tullut pelkkiä lahjan kantajia ja tavaran ostajia lapsiperheissä? Kunnioitatteko aikuisten lastenne arvoja ja kasvatustapoja? Vai toimitteko lastenlastenne kanssa miten Teitä huvittaa?


      • Kaikennähnyt

        Tietynlaiset ihmiset vain tosiaankin asettuvat toisten yläpuolelle eivätkä ole kuulevinaankaan, kun heille sanotaan rasittavasta käytöksestä.

        Oma äitini on tästä elävä esimerkki.


      • hoppista vaan
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Terveisiä Teille tämän palstan Arvon Isovanhemmille:

        Olen keskustellut näistä asioista MEIDÄN isovanhempien kanssa, ja tehnyt heille meidän sääntömme selväksi. Ja odotan isovanhempien niitä myös noudattavan.

        Mielestäni isovanhemmat eivät saa asettua lapsen ja vanhempien väliin. Aika monesti kuulee jo pientenkin lasten sanovan, että "Mummu ja vaari antavat minulle aina periksi. Mummu on kivempi kuin äiti." Ja kapinoiva murrosikäinen huutaa vastaan äidilleen ja isälleen "S#####a, sä et tajuu mitään, oot tyhmä kun et osta sitä ja tätä, kyllä mun isovanhemmat ostaa". Äitinä on kamalaa kuunnella lasten suusta, kuinka isovanhemmat kävelevät jatkuvasti vanhempien yli.

        Meillä isovanhemmat haluaisivat toimia lastemme kanssa niin kuin heitä huvittaa. Yhteentörmäyksiä tulee, kun ÄIDIN ja ISOVANHEMPIEN mielipiteet eivät kohtaa. Olen sanonut, että me vanhemmat päätämme lastemme asioista, eivät isovanhemmat. Isovanhemmat eivät saa tulla äidin, isän ja lasten väliin.

        Halusinkin tietää, mitä mieltä Te Arvon Isovanhemmat yleisesti olette omasta roolistanne nykyperheissä. Ymmärrättekö nykyajan äitien ja isien roolia ja kasvatustehtävää ollenkaan? Onko Teistä tullut pelkkiä lahjan kantajia ja tavaran ostajia lapsiperheissä? Kunnioitatteko aikuisten lastenne arvoja ja kasvatustapoja? Vai toimitteko lastenlastenne kanssa miten Teitä huvittaa?

        Aika käskevä ja määräilevä sävy on kirjoituksessasi, ellei suorastaan hyökkäävä.
        Pehmennä hiukan, ihmiset ja isovanhemmat olemme suurelta osin epätäydellisiä.
        Menneinä aikoina maatalousvaltaisessa yht.kunnassa rooli oli selkeä, työnjako määritteli isovanhemman aseman. Päiväkoteja ei ollut, mummo toimitti päiväkodin tädin virkaa. Vaihtoehtoja ei ollut. Jokaisen työpanos oli tärkeä.
        Nyt on toisin.
        Isovanhempien pitäisi tietää roolinsa, vaikka lasten vanhempien toiveet ovat ristiriitaiset.
        Monet mummot ja vaarit ovat neuvottomia, kun toisaalta toivotaan apua lapsen hoitoon ja toisaalta työnnetään siitä pois.
        Jotkut nuoret vanhemmat unohtavat, että se mummo ja vaari on nähnyt enemmän elämää ja tottakai silloin on toisenlainen näkökulma.
        Ja vaikka mummo kunnioittaisi lapsen äidin kasvatustapaa, niin kaksi ihmistä ei voi olla täysin samanlaiset, että käyttäytyminen olisi yksi yhteen identtinen.
        Lapsille kai halutaan nykyisin NIIN täydellinen kasvatus, ettei siihen voi mahtua minkäänlaista säröä kuten isovanhempien "oudoilta" kuulostavat ajatukset.
        Ihmettelevän äidin mielipiteet eivät voi koskea kaikkia isovanhempia, eikä edes murto-osaa. Aika sääntöjen sanelemiselta äidin kirjoitus vaikuttaa.
        Hienosti sanottuna autoritääriseltä ajattelulta.


      • Susanna
        tuleva isoäiti kirjoitti:

        ja lisäisin, että kyllä niillä vanhemmilla on aika paljon kokemusta;) ja silloin pitäisi osata väistää, kun on sen aika.

        Mitä tarkoitat, "osata väistää?"


      • mummu
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Terveisiä Teille tämän palstan Arvon Isovanhemmille:

        Olen keskustellut näistä asioista MEIDÄN isovanhempien kanssa, ja tehnyt heille meidän sääntömme selväksi. Ja odotan isovanhempien niitä myös noudattavan.

        Mielestäni isovanhemmat eivät saa asettua lapsen ja vanhempien väliin. Aika monesti kuulee jo pientenkin lasten sanovan, että "Mummu ja vaari antavat minulle aina periksi. Mummu on kivempi kuin äiti." Ja kapinoiva murrosikäinen huutaa vastaan äidilleen ja isälleen "S#####a, sä et tajuu mitään, oot tyhmä kun et osta sitä ja tätä, kyllä mun isovanhemmat ostaa". Äitinä on kamalaa kuunnella lasten suusta, kuinka isovanhemmat kävelevät jatkuvasti vanhempien yli.

        Meillä isovanhemmat haluaisivat toimia lastemme kanssa niin kuin heitä huvittaa. Yhteentörmäyksiä tulee, kun ÄIDIN ja ISOVANHEMPIEN mielipiteet eivät kohtaa. Olen sanonut, että me vanhemmat päätämme lastemme asioista, eivät isovanhemmat. Isovanhemmat eivät saa tulla äidin, isän ja lasten väliin.

        Halusinkin tietää, mitä mieltä Te Arvon Isovanhemmat yleisesti olette omasta roolistanne nykyperheissä. Ymmärrättekö nykyajan äitien ja isien roolia ja kasvatustehtävää ollenkaan? Onko Teistä tullut pelkkiä lahjan kantajia ja tavaran ostajia lapsiperheissä? Kunnioitatteko aikuisten lastenne arvoja ja kasvatustapoja? Vai toimitteko lastenlastenne kanssa miten Teitä huvittaa?

        joka kodissa tulee aika jolloin äidit on ihan tyhmiä etc. on isovanhemmat olemassa tai ei.
        Sitten kun lapsesi on teini-iässä niin lasten ja vanhempien välissä on hyvä olla joku puskuri (nykyisin liian monella sossuntantat), joka rauhoittaa tilannetta ja antaa nuorelle aikaa ja kuuntelee murkkun huolia. Fiksu mummu viestittää omalle tenavalleen vihjeinä niitä asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
        Isovanhemmat kun ovat seurailleet ainakin yhden murkun edesottamukset ja antaahan se kallisarvoisen kokemuksen seuraavaan nähden.

        Nykylapsen rooli on aivan toista kuin ennen. Nykylapsen vanhemmat käyvät töissä ja juoksevat harrastuksesta toiseen ja pippalosta toiseen, aika on kovin hetkistä. Laatuaikaa lapselle vanhempien taholta on kiireellä harrastuksiin...körötellään autossa ja takaisin...
        Lapsi, pieni tai iso, tarvitsee aikaa ja rauhoittumista... mummu vääntää lihakeittoa ja kiisseliä samalla lapsi löhöää soffalla ja kuunellaan radiota.
        Meillä töllö pysyy kiinni ja klassinen musiikki soi taustalla, köllötellään ja lueskellaan kirjaa yhdessä tai vaan mietitään niitä näitä elämän kummallisuuksia, ei minnekkään mitään kiirettä...


      • niin metsä vastaa
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Terveisiä Teille tämän palstan Arvon Isovanhemmille:

        Olen keskustellut näistä asioista MEIDÄN isovanhempien kanssa, ja tehnyt heille meidän sääntömme selväksi. Ja odotan isovanhempien niitä myös noudattavan.

        Mielestäni isovanhemmat eivät saa asettua lapsen ja vanhempien väliin. Aika monesti kuulee jo pientenkin lasten sanovan, että "Mummu ja vaari antavat minulle aina periksi. Mummu on kivempi kuin äiti." Ja kapinoiva murrosikäinen huutaa vastaan äidilleen ja isälleen "S#####a, sä et tajuu mitään, oot tyhmä kun et osta sitä ja tätä, kyllä mun isovanhemmat ostaa". Äitinä on kamalaa kuunnella lasten suusta, kuinka isovanhemmat kävelevät jatkuvasti vanhempien yli.

        Meillä isovanhemmat haluaisivat toimia lastemme kanssa niin kuin heitä huvittaa. Yhteentörmäyksiä tulee, kun ÄIDIN ja ISOVANHEMPIEN mielipiteet eivät kohtaa. Olen sanonut, että me vanhemmat päätämme lastemme asioista, eivät isovanhemmat. Isovanhemmat eivät saa tulla äidin, isän ja lasten väliin.

        Halusinkin tietää, mitä mieltä Te Arvon Isovanhemmat yleisesti olette omasta roolistanne nykyperheissä. Ymmärrättekö nykyajan äitien ja isien roolia ja kasvatustehtävää ollenkaan? Onko Teistä tullut pelkkiä lahjan kantajia ja tavaran ostajia lapsiperheissä? Kunnioitatteko aikuisten lastenne arvoja ja kasvatustapoja? Vai toimitteko lastenlastenne kanssa miten Teitä huvittaa?

        " "Mummu ja vaari antavat minulle aina periksi. Mummu on kivempi kuin äiti." "

        Tuossa on myös vastaus 'kyselyysi'.

        Noilla sanoilla lapsesi ymmärtää asian valta taisteluna, eikä ymmärrä käskytystäsi kun valtana.


      • pah pah
        mummu kirjoitti:

        joka kodissa tulee aika jolloin äidit on ihan tyhmiä etc. on isovanhemmat olemassa tai ei.
        Sitten kun lapsesi on teini-iässä niin lasten ja vanhempien välissä on hyvä olla joku puskuri (nykyisin liian monella sossuntantat), joka rauhoittaa tilannetta ja antaa nuorelle aikaa ja kuuntelee murkkun huolia. Fiksu mummu viestittää omalle tenavalleen vihjeinä niitä asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
        Isovanhemmat kun ovat seurailleet ainakin yhden murkun edesottamukset ja antaahan se kallisarvoisen kokemuksen seuraavaan nähden.

        Nykylapsen rooli on aivan toista kuin ennen. Nykylapsen vanhemmat käyvät töissä ja juoksevat harrastuksesta toiseen ja pippalosta toiseen, aika on kovin hetkistä. Laatuaikaa lapselle vanhempien taholta on kiireellä harrastuksiin...körötellään autossa ja takaisin...
        Lapsi, pieni tai iso, tarvitsee aikaa ja rauhoittumista... mummu vääntää lihakeittoa ja kiisseliä samalla lapsi löhöää soffalla ja kuunellaan radiota.
        Meillä töllö pysyy kiinni ja klassinen musiikki soi taustalla, köllötellään ja lueskellaan kirjaa yhdessä tai vaan mietitään niitä näitä elämän kummallisuuksia, ei minnekkään mitään kiirettä...

        "Nykylapsen rooli on aivan toista kuin ennen. Nykylapsen vanhemmat käyvät töissä ja juoksevat harrastuksesta toiseen ja pippalosta toiseen, aika on kovin hetkistä. Laatuaikaa lapselle vanhempien taholta on kiireellä harrastuksiin...körötellään autossa ja takaisin...
        Lapsi, pieni tai iso, tarvitsee aikaa ja rauhoittumista... mummu vääntää lihakeittoa ja kiisseliä samalla lapsi löhöää soffalla ja kuunellaan radiota.
        Meillä töllö pysyy kiinni ja klassinen musiikki soi taustalla, köllötellään ja lueskellaan kirjaa yhdessä tai vaan mietitään niitä näitä elämän kummallisuuksia, ei minnekkään mitään kiirettä..."

        Itse olen ollut lasten kanssa kotosalla nelisen vuotta, ja lisää on aikomus olla, kun perheeseemme tulee uusi asukas pian. Otamma ihan rennosti, ja ollaan vain. Kerhossa käymme ehkä kerran viikossa, jos silloinkaan. Mummu on sitten tätä nykysukupolvea eli viettää iloista sinkkuelämää ja on aikalailla alkoholisoitunut. Omassa lapsuudessani oli mainitsemisia asioita, mutta ei nykyään.


    • yritän vastata

      1. Kyllä itse ainakin kunnioitan lapsen isän ja äidin sääntöjä. Jos lapselle ostaa jotain pientä mukavaa, kun muistaa olla tasapuolinen, mikäli niitä lastenlapsia on enemmän, en näe siinä mitään pahaa, jos ukin ja mummin kanssa, ukin ja mummin kotona joskus jotakin erkkaria saa.

      2. Periksi antamiseen ei mielestäni mitenkään liity minkäänlainen paremmuuden mittely lapsen vanhempien kanssa. Lapsen lapset vain ovat kuin ihmeitä ja niin rakkaita ettei sanoin voi kuvailla. Isoissa asioissa toki samat säännöt, mutta pienissä asioissa lepsuminen ei ole rangaistava teko. Lapsi oppii hyvin pian, kotona näin ja mummilassa ehkä näin. Itse saan kerran viikossa päivän jolloin käyn hakemassa kotoa lapsenlapseni. Käymme kaupungilla, leikimme, olemme olleet juna matkalla, höyrylaiva risteylyllä, lasten konserteissa, lasten teatterissa jne. Kaikkialla mihin ei lapsen äiti tai isä ehdi. Nuorilla on työnsä asunto ja opintolainansa.

      3. En ole kasvattaja lapsen lapselleni olen mummi. Omani olen kasvattanut joku huonosti tai hyvin, mikä sitten mittapuu onkin. Nyt minulla on aikaa antaa 1 päivä viikossa koko maailman ihmeellisemmällä pienelle ihmiselle ja annan sen täysillä. Nyt ei enää kiire paina, eikä velat. Eläkkeelläkin olen, joten kelloon ei tarvi tuijottaa.

      4. En paikkaa mitään virheitä kenenkään kanssa, vaan elän tässä ja nyt. Niinkauan kuin lapsen lapseni haluaa tulla luokseni oveni on auki. Vielä hän on niin pieni ettei kaverit hirmuisesti kiinnosta. Minulla ei myöskään ole minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Minä vain rakastan ja tarjoan syliä. Onko se sitten niin väärin.

      Oma äitini teki saman aikoinaan ja lapseni muistavat vielä aikuisenakin mummistaan tämän kaiken ja kaipaavat mummiaan syvästi. Äitini antoi sellaista periksi mitä minä en olisi koskaan edes uskaltanut hänen kanssaan yrittää.

      • mummo,ei piika!

        on että hoidatte lapsenne itse ja tulette vaan kylässä käymään jolloin voitte itse kieltää lapsianne.

        Iste pidän lapsenlapsista mutta piikana en jaksa olla jolle lapsen äiti erityisesti huomauttelee jopa pikkujutuista.


      • edellistä puhujaa
        mummo,ei piika! kirjoitti:

        on että hoidatte lapsenne itse ja tulette vaan kylässä käymään jolloin voitte itse kieltää lapsianne.

        Iste pidän lapsenlapsista mutta piikana en jaksa olla jolle lapsen äiti erityisesti huomauttelee jopa pikkujutuista.

        Isovanhempien tyyli on ehkä puolustautumista. Jospa isovanhemmat eivät millään jaksaisi olla lapsenlapsen kanssa, mutta lapsen vanhemmat pitävät ilman muuta oikeutenaan tuoda lapsen mummille. Hemmoittelemalla lapsen pilalle saa ehkä olla vastaisuudessa ilman lapsenlikkavelvollisuutta.

        Monet isoväidit ovat hoitaneet ilman lapsilisiä, kodihoitotukia tai kunnallisia päivähoitoja omat lapsensa. He ovat ehkä silloin jo päättäneet, etteivät rupea lapsenlikaksi enää seuraavalle sukupolvelle.
        Tästä huolimatta lapset tuovat jälkikasvunsa ja pitävät mummua itsekkäänä ja huonona isoäitinä, jos tämä pyristelee vastaan.

        Ehkä on silloin parempi hemmoitella lasta niin että omat vanhemmat alkavat pelätä asemansa puolesta ja harventavat lapsenlikkahugeja.

        Minusta vanhemmat, jotka valittavat isovanhempien pilaavan heidän kasvatuksensa, ovat todella eksyksissä. He eivät ymmärrä, miksi lapsi tuntee mummolassa olevansa rakastetumpi ja hellitellympi kuin kotona.
        Se johtuu siitä, että isovanhemmat eivät tunne olevansa lapsen kasvattajia. He ovat ymmärtäneet oikein sen, että heillä on vain hellittelyn ja paapomisen oikeus, mutta ei kurin pito ja rajojen veto.

        Vanhemmat, jotka altistavat lapsensa edesvastuuttomasti lapsenlasta rakastavien isovanhempien armoille, tekevät itse virheen.


      • meidän lasten
        mummo,ei piika! kirjoitti:

        on että hoidatte lapsenne itse ja tulette vaan kylässä käymään jolloin voitte itse kieltää lapsianne.

        Iste pidän lapsenlapsista mutta piikana en jaksa olla jolle lapsen äiti erityisesti huomauttelee jopa pikkujutuista.

        mummit haluaa ainakin hoitaa lapsia, jos se joillekkin on piikana olemista niin säälin teitä!!!


    • En paljon

      muuta osaa sanoa. Jään laillasi odottelemaan vastauksia mielenkiinnolla.

      Ja huom! tiedän sanomattakin, että tämä ei koske kaikkia isovanhempia. Mutta osa todellakin käyttäytyy juuri noin.

      • Vaihtelu virkistää

        On myös vanhempia, jotka luottavat isovanhempien kykyyn huolehtia lapsenlapsista.
        Sen osoitukseksi he vievät lapsensa heidän hoidettavakseen. Kun he luovuttavat lapset mummulaan, ovat he myös väliaikaisesti luovuttaneet oikeuden määrätä lapsen päivärytmistä ja muusta arjesta.

        Isovanhemmilla on tieto, milloin lapsi on tottunut ruokailemaan, ulkoilemaan ja nukkumaan, ja isovanhemmat yrittävät jo omankin mielenrauhansa vuoksi noudattaa näitä ohjeita. Helpointahan se on.

        Lasta ei kuitenkaan ole ohjelmoitu noudattamaan orjallisesti kodin rutiineita. Mummulassa on kaikki erilaista, joten hyödynnettävää riittää.
        Pitää kokeilla esim. ruuasta kieltäytymistä tai sängyssä pomppimista. Pitää katsoa, miten kiellot esitetään tässä huushollissa. Kokeilisiko kaiken vastustamista!
        Voiko ulkona tehdä sitä mitä on kotipihalla kielletty. Jaksaako mummu juosta?
        Kotona ei saa heittäytyä potkimaan ja kirkumaan. Mitenkähän mummulassa? Pitääkin kokeilla.

        Toisaalta - voihan olla, että mummulassa unohtuu kaikkinainen vastustamisen halu. Kaikki on uutta, tavarat, leikit, ruuat. Mummulassa maitokin on parempaa kuin kotona. Mummua ja ukkia on helpompi totella. Oikeastaan on parempikin olla väleissä, koska eihän aikuisista ikinä tiedä!

        Kertomista kotona riittää, ja sitten vanhemmat kauhistuvat, koska kaikki heidän periaatteensa on näköjään hylätty. Lapsi on viihtynyt suuremmoisesti. Nyt alkaa kauhea kurinpalautus!
        Unohdetaan, että mummulassa käynti on lapsellekin eroa arjesta. Kukapa aikuinen menee viikonloppumatkalle ja kieltäytyy siellä paikan huvituksista ja noudattaa arkirutiinia vapaallakin! Miksi lapselta samaa vaaditaan?

        Kaikille olisi helpompaa, kun lapsi saisi olla mumulassa mummulan säännöillä ja kotona vanhempien laatimilla. Kyllä lapsi sen ymmärtää.


    • erilaisia

      Itse muistan kuinka onnellinen olin lapsien puolesta, kun joskus pääsivät mummulaan. Tiesin, että siellä paistetaan lettuja, luetaan, potkitaan palloa, käydään metsäretkellä. Itse harvoin jaksoin kolmivuorotyöläisenä ja mies paljon reissuhommissa. Kyllä nuo ovat hyvin pärjänneet vaikka karkkipäivät ja nukkumaanmenot heittivätkin.
      Omalle tyttärelleni olen myös sanonut, että minulla on sitten lupa hemmotella lapsenlapsia, vastaus on ollut, että siitä vaan niin paljon kuin haluat. Ei minusta vanhempien arvovalta ole kärsinyt mitenkään, erittäin tottelevaisia ja sosiaalisia koululaisia.
      Oma mummolanikin oli oikein ihana paikka.

      Ap:lle, vietkö tarhaan, kouluun, kummeillekin listan, kuinka teidän lasta pitää kasvattaa?

      • Ihmettelevä äiti

        Minun ei ole tarvinnut viedä tarhaan, kouluun ja kummeille "listaa", jonka mukaan meidän lapsia pitää kasvattaa. Järkevät, aikuiset ihmiset osaavat sopia asioista muutenkin:).

        Olen hoitanut itse kotona 6 lastamme, ja en ole vielä tarvinnut "tarhaa", siis päiväkotia. Koulujen kanssa meillä on aina ollut erittäin hyvä keskusteluyhteys. Kokemusta on niin ala-asteesta, yläasteesta kuin lukiostakin. Luotamme lastemme opettajiin ja koulun henkilökuntaan. Pidän yhteyttä opettajiin, ja arvostan koulua erittäin paljon. Myös lastemme kummit kunnioittavat meidän kasvatusperiaatteitamme.

        Meillä onkin ongelmia vain ISOVANHEMPIEN kanssa. Isovanhemmat eivät kunnioita meidän periaatteitamme tipan vertaa. He kuvittelevat, että heillä on isovanhempana jokin nautintaoikeus, jonka nojalla he saavat hemmotella lapsemme pilalle. He toimivat omasta mielestään oikein, kun he kumoavat äidin ja isän toiveet lastenhoidosta.

        Minä en pyydä isovanhempia lastenhoitajiksi enkä myöskään vie lapsiamme mummolaan hoidettavaksi. Isovanhempien ei tarvitse tehdä meillä yhtään mitään. Sen kun käyvät kuorimassa vain kermat päältä lapsenlapsista. Me vanhemmat hoidamme arjen työn - sen mistä isovanhemmat eivät tiedä mitään.

        Joten meillä isovanhempien ei tarvitse hemmotella lapsia sen takia, että he pääsisivät äkkiä eroon alituisena, ilmaisena "lastenvahtina" olemisesta.

        Minä en laita lapsiani hoitoon sellaiseen mummulaan, missä mummu ja vaari hoitavat lapsiani miten sattuu ja aivopesevät heidät. Meidän lapsia ei hoideta tyylillä "Eikö äitisi ja isäsi anna Sinun tehdä niin kuin haluat? Ja eivätkö he osta Sinulle sitä ja tätä? No tottahan me annamme Sinulle periksi ihan mitä vaan".


      • xxxx
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Minun ei ole tarvinnut viedä tarhaan, kouluun ja kummeille "listaa", jonka mukaan meidän lapsia pitää kasvattaa. Järkevät, aikuiset ihmiset osaavat sopia asioista muutenkin:).

        Olen hoitanut itse kotona 6 lastamme, ja en ole vielä tarvinnut "tarhaa", siis päiväkotia. Koulujen kanssa meillä on aina ollut erittäin hyvä keskusteluyhteys. Kokemusta on niin ala-asteesta, yläasteesta kuin lukiostakin. Luotamme lastemme opettajiin ja koulun henkilökuntaan. Pidän yhteyttä opettajiin, ja arvostan koulua erittäin paljon. Myös lastemme kummit kunnioittavat meidän kasvatusperiaatteitamme.

        Meillä onkin ongelmia vain ISOVANHEMPIEN kanssa. Isovanhemmat eivät kunnioita meidän periaatteitamme tipan vertaa. He kuvittelevat, että heillä on isovanhempana jokin nautintaoikeus, jonka nojalla he saavat hemmotella lapsemme pilalle. He toimivat omasta mielestään oikein, kun he kumoavat äidin ja isän toiveet lastenhoidosta.

        Minä en pyydä isovanhempia lastenhoitajiksi enkä myöskään vie lapsiamme mummolaan hoidettavaksi. Isovanhempien ei tarvitse tehdä meillä yhtään mitään. Sen kun käyvät kuorimassa vain kermat päältä lapsenlapsista. Me vanhemmat hoidamme arjen työn - sen mistä isovanhemmat eivät tiedä mitään.

        Joten meillä isovanhempien ei tarvitse hemmotella lapsia sen takia, että he pääsisivät äkkiä eroon alituisena, ilmaisena "lastenvahtina" olemisesta.

        Minä en laita lapsiani hoitoon sellaiseen mummulaan, missä mummu ja vaari hoitavat lapsiani miten sattuu ja aivopesevät heidät. Meidän lapsia ei hoideta tyylillä "Eikö äitisi ja isäsi anna Sinun tehdä niin kuin haluat? Ja eivätkö he osta Sinulle sitä ja tätä? No tottahan me annamme Sinulle periksi ihan mitä vaan".

        "Me vanhemmat hoidamme arjen työn - sen mistä isovanhemmat eivt tiedä mitään"

        kyllä uskon, että tietävät hyvinkin, ehkä sinua vielä paremminkin, mitä arjen työ on!


      • mami
        xxxx kirjoitti:

        "Me vanhemmat hoidamme arjen työn - sen mistä isovanhemmat eivt tiedä mitään"

        kyllä uskon, että tietävät hyvinkin, ehkä sinua vielä paremminkin, mitä arjen työ on!

        eivat isovanhemmat tieda juuri taman perheen arjen tyosta.he tietavat sen mika heilla oli ennenvanhaan......!


      • purkaus
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Minun ei ole tarvinnut viedä tarhaan, kouluun ja kummeille "listaa", jonka mukaan meidän lapsia pitää kasvattaa. Järkevät, aikuiset ihmiset osaavat sopia asioista muutenkin:).

        Olen hoitanut itse kotona 6 lastamme, ja en ole vielä tarvinnut "tarhaa", siis päiväkotia. Koulujen kanssa meillä on aina ollut erittäin hyvä keskusteluyhteys. Kokemusta on niin ala-asteesta, yläasteesta kuin lukiostakin. Luotamme lastemme opettajiin ja koulun henkilökuntaan. Pidän yhteyttä opettajiin, ja arvostan koulua erittäin paljon. Myös lastemme kummit kunnioittavat meidän kasvatusperiaatteitamme.

        Meillä onkin ongelmia vain ISOVANHEMPIEN kanssa. Isovanhemmat eivät kunnioita meidän periaatteitamme tipan vertaa. He kuvittelevat, että heillä on isovanhempana jokin nautintaoikeus, jonka nojalla he saavat hemmotella lapsemme pilalle. He toimivat omasta mielestään oikein, kun he kumoavat äidin ja isän toiveet lastenhoidosta.

        Minä en pyydä isovanhempia lastenhoitajiksi enkä myöskään vie lapsiamme mummolaan hoidettavaksi. Isovanhempien ei tarvitse tehdä meillä yhtään mitään. Sen kun käyvät kuorimassa vain kermat päältä lapsenlapsista. Me vanhemmat hoidamme arjen työn - sen mistä isovanhemmat eivät tiedä mitään.

        Joten meillä isovanhempien ei tarvitse hemmotella lapsia sen takia, että he pääsisivät äkkiä eroon alituisena, ilmaisena "lastenvahtina" olemisesta.

        Minä en laita lapsiani hoitoon sellaiseen mummulaan, missä mummu ja vaari hoitavat lapsiani miten sattuu ja aivopesevät heidät. Meidän lapsia ei hoideta tyylillä "Eikö äitisi ja isäsi anna Sinun tehdä niin kuin haluat? Ja eivätkö he osta Sinulle sitä ja tätä? No tottahan me annamme Sinulle periksi ihan mitä vaan".

        Siis isovanhemmat pystyvät kumoamaan koko kasvatuksen parin tunnin vierailulla, kuorivat kermat päältä ja hemmottelevat.
        Et vie hoitoon, tapaavat vain vierailulla ja kaikki kuusi lasta on alkupisteessä. Nyt mättää joku muu kuin isovanhemmat, saahan siitäkin riidan aikaan, jos on huono olo. Lasten kanssa asia on selvitetty muutamassa minuutiss, mikäli pohja on vankka.


      • kuule
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Minun ei ole tarvinnut viedä tarhaan, kouluun ja kummeille "listaa", jonka mukaan meidän lapsia pitää kasvattaa. Järkevät, aikuiset ihmiset osaavat sopia asioista muutenkin:).

        Olen hoitanut itse kotona 6 lastamme, ja en ole vielä tarvinnut "tarhaa", siis päiväkotia. Koulujen kanssa meillä on aina ollut erittäin hyvä keskusteluyhteys. Kokemusta on niin ala-asteesta, yläasteesta kuin lukiostakin. Luotamme lastemme opettajiin ja koulun henkilökuntaan. Pidän yhteyttä opettajiin, ja arvostan koulua erittäin paljon. Myös lastemme kummit kunnioittavat meidän kasvatusperiaatteitamme.

        Meillä onkin ongelmia vain ISOVANHEMPIEN kanssa. Isovanhemmat eivät kunnioita meidän periaatteitamme tipan vertaa. He kuvittelevat, että heillä on isovanhempana jokin nautintaoikeus, jonka nojalla he saavat hemmotella lapsemme pilalle. He toimivat omasta mielestään oikein, kun he kumoavat äidin ja isän toiveet lastenhoidosta.

        Minä en pyydä isovanhempia lastenhoitajiksi enkä myöskään vie lapsiamme mummolaan hoidettavaksi. Isovanhempien ei tarvitse tehdä meillä yhtään mitään. Sen kun käyvät kuorimassa vain kermat päältä lapsenlapsista. Me vanhemmat hoidamme arjen työn - sen mistä isovanhemmat eivät tiedä mitään.

        Joten meillä isovanhempien ei tarvitse hemmotella lapsia sen takia, että he pääsisivät äkkiä eroon alituisena, ilmaisena "lastenvahtina" olemisesta.

        Minä en laita lapsiani hoitoon sellaiseen mummulaan, missä mummu ja vaari hoitavat lapsiani miten sattuu ja aivopesevät heidät. Meidän lapsia ei hoideta tyylillä "Eikö äitisi ja isäsi anna Sinun tehdä niin kuin haluat? Ja eivätkö he osta Sinulle sitä ja tätä? No tottahan me annamme Sinulle periksi ihan mitä vaan".

        terveyskeskuksessa ja pyydä niitä tarkistamaan lääkityksesi ,kenties vainoharhaisuuteen pitäisi määrätä jotain lisää


      • Mammeliinaa
        purkaus kirjoitti:

        Siis isovanhemmat pystyvät kumoamaan koko kasvatuksen parin tunnin vierailulla, kuorivat kermat päältä ja hemmottelevat.
        Et vie hoitoon, tapaavat vain vierailulla ja kaikki kuusi lasta on alkupisteessä. Nyt mättää joku muu kuin isovanhemmat, saahan siitäkin riidan aikaan, jos on huono olo. Lasten kanssa asia on selvitetty muutamassa minuutiss, mikäli pohja on vankka.

        Näinköhän?

        Meillä ei mätä enää mitään. Kaiken kokemamme jälkeen päädyimme siihen, että isovanhempien luona ei päde samat säännöt kuin kotona. Siis eivät mitkään säännöt. Sen kun pistävät (lapset)ranttaliksi ja lypsävät vanhuksilta viimeisetkin rahat. Sellaiseksihan isovanhemmat suhteensa lastenlapsiin ovat tehneet. Sitä kylvää, mitä niittää ja sillä hyvä. Vankalta pohjalta.


      • itsenäisty
        purkaus kirjoitti:

        Siis isovanhemmat pystyvät kumoamaan koko kasvatuksen parin tunnin vierailulla, kuorivat kermat päältä ja hemmottelevat.
        Et vie hoitoon, tapaavat vain vierailulla ja kaikki kuusi lasta on alkupisteessä. Nyt mättää joku muu kuin isovanhemmat, saahan siitäkin riidan aikaan, jos on huono olo. Lasten kanssa asia on selvitetty muutamassa minuutiss, mikäli pohja on vankka.

        Jos pelkäät että oma kasvatuksesi kariutuu isovanhemmilla, ja lapsista tulee oitis hemmoiteltuja kakaroita, et taida suurtakaan painoa panna kasvatustaidoillesi.
        Voit syyttää kaikista epäonnistumisistasi appivanhempia.

        On kuitenkin niin, että loppujen lopuksi lapsista kasvaa kasvatuksesta riippumatta hyviä ja kunnollisia ihmisiä, kunhan heille annetaan tilaa kasvaa rauhallisessa ympäristössä ilman kovaa painostusta tai rajuja kieltoja ja rangaistuksia. Lasta kasvattaa koko maailma: liikenne, koulut, tuntemattomat ihmiset, kodista ja suvusta puhumattakaan. He imevät vaikutteita joka puolelta.
        Ketään ei voida kiittää eikä moittia lopputuloksesta, sillä lapselle kasvaa omanarvontunto ja hän kasvattaa itse itseään koulussa, lukemalla, katsomalla TV:tä, musiikilla jne.
        Kukaan ei voi kumota kasvatusta.


      • äippä
        itsenäisty kirjoitti:

        Jos pelkäät että oma kasvatuksesi kariutuu isovanhemmilla, ja lapsista tulee oitis hemmoiteltuja kakaroita, et taida suurtakaan painoa panna kasvatustaidoillesi.
        Voit syyttää kaikista epäonnistumisistasi appivanhempia.

        On kuitenkin niin, että loppujen lopuksi lapsista kasvaa kasvatuksesta riippumatta hyviä ja kunnollisia ihmisiä, kunhan heille annetaan tilaa kasvaa rauhallisessa ympäristössä ilman kovaa painostusta tai rajuja kieltoja ja rangaistuksia. Lasta kasvattaa koko maailma: liikenne, koulut, tuntemattomat ihmiset, kodista ja suvusta puhumattakaan. He imevät vaikutteita joka puolelta.
        Ketään ei voida kiittää eikä moittia lopputuloksesta, sillä lapselle kasvaa omanarvontunto ja hän kasvattaa itse itseään koulussa, lukemalla, katsomalla TV:tä, musiikilla jne.
        Kukaan ei voi kumota kasvatusta.

        Isovanhemmat saavat hemmotella lapsenlapsia, ei siitä ole kyse. Miten se voi olla niin vaikeaa isovanhemmille, noudattaa muutamaa vanhempien toivomusta (ihan perus sääntöjä)?

        En minä ainakaan mene vaatimaan, että kaikki tehdään pilkulleen, niin ku kotona on totuttu. Lapsi ei mene siinä pilalle, mutta helpompaa se olisi minulle ja lapselle. Siis miksipä ei?!

        Elän tässä ja nyt, en mieti kymmenen vuoden päähän asioita, kukaan ei voi suunnitella kasvatusta kovinkaan montaa vuotta eteenpäin.


      • vimppa lauseesi
        äippä kirjoitti:

        Isovanhemmat saavat hemmotella lapsenlapsia, ei siitä ole kyse. Miten se voi olla niin vaikeaa isovanhemmille, noudattaa muutamaa vanhempien toivomusta (ihan perus sääntöjä)?

        En minä ainakaan mene vaatimaan, että kaikki tehdään pilkulleen, niin ku kotona on totuttu. Lapsi ei mene siinä pilalle, mutta helpompaa se olisi minulle ja lapselle. Siis miksipä ei?!

        Elän tässä ja nyt, en mieti kymmenen vuoden päähän asioita, kukaan ei voi suunnitella kasvatusta kovinkaan montaa vuotta eteenpäin.

        Miten niin ei voi suunnitella kasvatusta kovinkaan monta vuotta eteenpäin?

        Kyllä meillä on ainakin selkeä tavoite, mihin kasvatuksella pyritään. Ja se tavoite on siellä monen monen vuoden päässä.
        Tavoitteemmehan vaikuttavat keinoihimme ja ratkaisuihimme, olipa sitten kyse kasvatuksesta tai jostain muusta.


      • Myötätuntoinen
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Minun ei ole tarvinnut viedä tarhaan, kouluun ja kummeille "listaa", jonka mukaan meidän lapsia pitää kasvattaa. Järkevät, aikuiset ihmiset osaavat sopia asioista muutenkin:).

        Olen hoitanut itse kotona 6 lastamme, ja en ole vielä tarvinnut "tarhaa", siis päiväkotia. Koulujen kanssa meillä on aina ollut erittäin hyvä keskusteluyhteys. Kokemusta on niin ala-asteesta, yläasteesta kuin lukiostakin. Luotamme lastemme opettajiin ja koulun henkilökuntaan. Pidän yhteyttä opettajiin, ja arvostan koulua erittäin paljon. Myös lastemme kummit kunnioittavat meidän kasvatusperiaatteitamme.

        Meillä onkin ongelmia vain ISOVANHEMPIEN kanssa. Isovanhemmat eivät kunnioita meidän periaatteitamme tipan vertaa. He kuvittelevat, että heillä on isovanhempana jokin nautintaoikeus, jonka nojalla he saavat hemmotella lapsemme pilalle. He toimivat omasta mielestään oikein, kun he kumoavat äidin ja isän toiveet lastenhoidosta.

        Minä en pyydä isovanhempia lastenhoitajiksi enkä myöskään vie lapsiamme mummolaan hoidettavaksi. Isovanhempien ei tarvitse tehdä meillä yhtään mitään. Sen kun käyvät kuorimassa vain kermat päältä lapsenlapsista. Me vanhemmat hoidamme arjen työn - sen mistä isovanhemmat eivät tiedä mitään.

        Joten meillä isovanhempien ei tarvitse hemmotella lapsia sen takia, että he pääsisivät äkkiä eroon alituisena, ilmaisena "lastenvahtina" olemisesta.

        Minä en laita lapsiani hoitoon sellaiseen mummulaan, missä mummu ja vaari hoitavat lapsiani miten sattuu ja aivopesevät heidät. Meidän lapsia ei hoideta tyylillä "Eikö äitisi ja isäsi anna Sinun tehdä niin kuin haluat? Ja eivätkö he osta Sinulle sitä ja tätä? No tottahan me annamme Sinulle periksi ihan mitä vaan".

        Olet varmaan aina oikeassa. Osoitat sen lapsillesi, ja mitään hemmottelua ei ole eikä tule.
        Mummulaan ei mennä pilattavaksi.
        Kun SINÄ sanot, kersat tottelevat tai itkevät ja tottelevat.
        Niinhän sen tulee olla, kun on kuusi lasta perheessä. Vanhempien sana on laki, ja silloin talous pelaa.

        Mutta miten isovanhemmat voisivat teidän arkeenne osallistua? Olisivat vain tiellä.
        Nyt kadehdit heitä ja ruikutat, että isovanhemmat vain "kuorivat kermat päältä".

        Lapsiasi tulee surku.


    • samalla tyylillä

      Kun heitätte oven kiinni jälkeenne, alkavat lapset ruinaamisen, kyllä me saadaan tämä tehdä, anna tuota, äiti aina antaa, minun pitää saada. iltaisin aina..ei syödä tuota, isä lupasi...
      Isovanhemman on täysin mahdoton tietää joka kieltoa, minkä lapsi on kotona kuullut.

      Makeisia ei voi antaa, jos niitä ei ole ostanut, allergiaruuista on luettelot, nukkumaanmenosta aikataulut, mutta on muita pieniä yllätyksiä, kuten mukaan otetut lelut. "Saa ne viedä ulos!" Äiti vihoissaan, kun lelu on kadonnut tai mudassa.

      Mummu muistelee varmasti, että vanhemmat ovat kieltäneet asian A, mutta kun lapsi pitää asiasta tiukasti kiinni ja vannoo, ettei kielto koske juuri tätä asiaa, niin mummun ei auta kuin joustaa. Sitten se kuitenkin oli kiellettyjen listalla.
      Mummu yrittää saada läpi määräyksen B, joka on ihan varmasti vanhempien sääntö. Hirmu tappelu. EI täällä noin tarvitse tehdä, isä lupasi.

      Miksi te miniät ja vävyt ette usko, että otteestanne livahtaneet lapset eivät käyttäydy samalla tavalla kuin kotona? Miksi vaaditte meiltä samaa auktoriteettiä kuin itsellänne on, sillä me emme ole jokapäiväisessä kontaktissa lapseenne. Kuvitteletteko, että olemme yhtä tottuneita kasvattajia kuin itse olette, vaikka tekin joskus menetätte malttinne, kun "ei sana kuulu"? Määrätessänne isovanhemmat noudattamaan omia säännöksiänne, katsotteko olevanne isovanhempien yläpuolella? Miksi haluatte kyykyttää itseänne 30 v. vanhempia ihmisiä, jotka kuitenkin rakastavat lastanne isovanhempien rakkaudella? Saatteko mielestänne kohdella aikuisia, ehkä iäkkäitä isovanhempia lasten hoidon nimissä niin kuin teitä huvittaa?
      Mistä saat sen käsityksen, että isovanhemmat paikkaavat kasvatusvirheitään. Mitä vikaa puolisossasi on sellaista, joka on vanhempien kasvatusvirheen tulosta? Miten voit edes viedä lapsesi paikkaan, jossa heihin tarttuu jokin kasvatusvirhe?

      Millä oikeudella sekaannut isovanhempien elämään ja viet lapsesi isovanhemmille hoitoon, jos he puolestaan eivät saa olla perillä teidän arjestanne?

      • Eila

        En ole mummo (omat pojat eivät vielä siinä iässä), mutta kommentoinpa minäkin:

        Meillä kyläilleille naapurin lapsille - jotka yrittivät huijata, että "kyllä me kotona saadaan..." - tepsi se, että ilmoitin: "Ihan sama, mitä kotonanne teette, meillä tehdään juuri niin kuin minä sanon!" Puheet "meillä saa" loppuivat lyhyeen.

        Periaatteeni: jos lapsen kotona ja meillä on jokin eri sääntö, meillä noudatetaan sitä _tiukempaa_ sääntöä, oli se kumman tahansa. Jos äiti on kieltänyt, minäkin kiellän, vaikka meillä olisi muutoin sallittua - mutta jos meillä on jokin asia kielletty, se on aivan sama, mitä lapset tekevät kotonaan.

        Mitä tulee lastemme isovanhempiin, he ovat kunnioittaneet meidän tapojamme. Joskus on ilmeestä näkynyt, että jokin asia ei ole miellyttänyt, mutta eivätpä nuo ole mitään sanoneet. Tosin isovanhemmat eivät ole hoitaneet lapsiamme korkean ikänsä (70 molemmin puolin lastemme syntyessä) ja pitkän välimatkan takia. Se oli selvää molemmille osapuolille (ja oma äitini antoi ihan kauniisti ja kohteliaasti ymmärtääkin, että hän ei enää uskaltaisi ottaa vastuuta meidän lapsistamme poissaollessamme, koska olisi jo liian vanha - ei hän noilla sanoilla sitä sanonut, mutta tarkoitus oli ilmiselvästi tuo).


      • Ihmettelevä äiti

        Meillä ei hoidateta lapsia mummulassa. Isovanhempien ei tarvitse olla meillä lastenvahteina, tai ottaa lapsiamme yökylään kotiinsa. Joten en ymmärrä, mistä puhut, kun Sinun on kuunneltava lastenlasten "ruinaamista".

        En laita lapsia mummolaan yökylään, koska isovanhemmat eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan sääntöjä. Esim. lapsi syö kotiruokaa, ei siis mennä aina hampurilaiselle tai pizzeriaan, mummu kun ei pidä ruoanlaitosta. Jälkiruokaa ja välipaloja ei tule, jos pääruoka ei maistu ollenkaan.

        Ehei - aivan liian vaikeaa anopille. Kerran yllätin hänet itse teosta, ruokakaapilta, kun hän tuputti 5-vuotiaallemme salaa välipaloja, ½ tuntia ruokailun jälkeen. Lapselle ei ruoka maistunut mummolassa. Sanoin mummun ja vaarin aikana hyvin selvästi, että jälkiruokaa ja välipaloja ei sitten tule. Kas kummaa, kun mummun muisti petti jo ½ tunnin päästä.

        Miten muka "mummun pitäisi joustaa, kun lapsi pitää asiasta tiukasti kiinni"? Jos vanhemmat ovat mummolassa paikalla, voivat mummu ja vaari kysyä asian laitaa äidiltä ja isältä. Jos vanhemmat ovat jättäneet lapsen hoitoon mummulaan (mitä ei tapahdu meillä), osaisivatko mummu ja vaari käyttää puhelinta ja soittaa lapsen vanhemmille?

        Meillä on yksinkertaiset säännöt. Lapsilla on ruoka-ajat, ja ruoasta ei valiteta. Lapset ulkoilevat päivittäin. Lasten kanssa käydään kaupassa, ilman että lapset mankuvat leluja ja makeisia. Me vanhemmat emme osta, ja lapset eivät niitä meiltä mangukaan.

        Toista on, kun lapsi käy kerran isovanhemman kanssa kaupassa. Hyvä vinkki, jos lapsenne eivät vielä osaa mankua kaupasta mitään. Laitahan lapsi isovanhemman mukaan ostoksille. Kuulet jo lelu- ja karkkiosastolla, ja viimeistään kassajonossa raivoisaa huutoa "Äiti osta tätä ja tuota, kyllä mummu ja vaarikin osti".

        Televisiosta lapset saavat katsoa vain lapsille sopivia ohjelmia, vanhempien luvalla. Tietokoneella ollaan myös vain vanhempien luvalla. Nukkumaanmenoajoista pidetään kiinni, ei siis valvota puolilleöin ja pikkutunneille. Vaan eivätpä nämä yksinkertaiset säännötkään tunnu menevän appivanhempien kaaliin.

        Kuten jo mainitsin, meillä isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsiamme ollenkaan. He (hyväkuntoiset 60-vuotiaat) ovat ns. kermankuorijoita. He käyvät lasten syntymäpäivillä ja tekevät myös yllätysvierailuja - juuri, kun niitä vähiten odottaisi. He jaksavat lasten seuraa muutaman tunnin. Onpa taas sukulaisille kehuskeltavaa, kuinka "aktiivisia isovanhempia" he ovat.

        Joten emme käytä isovanhempia hyväksi - ilmaisina lastenvahteina ja kotiapulaisina. En myöskään sekaannu isovanhempien elämään. He saavat elää ihan niin kuin lystäävät, ja muuttaa vaikka Timbuktuun. Mutta jos he hoitavat MEIDÄN lapsiamme, niin odotamme heidän noudattavan MEIDÄN toivomuksia lastenhoidosta. Minusta isovanhemmiltakin saa ja pitää odottaa fiksua käytöstä. Äidillä ja isällähän on täysi vastuu lapsistaan, enkä ole ikinä kuvitellutkaan siirtäväni vastuuta isovanhemmille.

        Tässä äidin näkemys sukupolvikuvioihin :).


      • mars riviin
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Meillä ei hoidateta lapsia mummulassa. Isovanhempien ei tarvitse olla meillä lastenvahteina, tai ottaa lapsiamme yökylään kotiinsa. Joten en ymmärrä, mistä puhut, kun Sinun on kuunneltava lastenlasten "ruinaamista".

        En laita lapsia mummolaan yökylään, koska isovanhemmat eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan sääntöjä. Esim. lapsi syö kotiruokaa, ei siis mennä aina hampurilaiselle tai pizzeriaan, mummu kun ei pidä ruoanlaitosta. Jälkiruokaa ja välipaloja ei tule, jos pääruoka ei maistu ollenkaan.

        Ehei - aivan liian vaikeaa anopille. Kerran yllätin hänet itse teosta, ruokakaapilta, kun hän tuputti 5-vuotiaallemme salaa välipaloja, ½ tuntia ruokailun jälkeen. Lapselle ei ruoka maistunut mummolassa. Sanoin mummun ja vaarin aikana hyvin selvästi, että jälkiruokaa ja välipaloja ei sitten tule. Kas kummaa, kun mummun muisti petti jo ½ tunnin päästä.

        Miten muka "mummun pitäisi joustaa, kun lapsi pitää asiasta tiukasti kiinni"? Jos vanhemmat ovat mummolassa paikalla, voivat mummu ja vaari kysyä asian laitaa äidiltä ja isältä. Jos vanhemmat ovat jättäneet lapsen hoitoon mummulaan (mitä ei tapahdu meillä), osaisivatko mummu ja vaari käyttää puhelinta ja soittaa lapsen vanhemmille?

        Meillä on yksinkertaiset säännöt. Lapsilla on ruoka-ajat, ja ruoasta ei valiteta. Lapset ulkoilevat päivittäin. Lasten kanssa käydään kaupassa, ilman että lapset mankuvat leluja ja makeisia. Me vanhemmat emme osta, ja lapset eivät niitä meiltä mangukaan.

        Toista on, kun lapsi käy kerran isovanhemman kanssa kaupassa. Hyvä vinkki, jos lapsenne eivät vielä osaa mankua kaupasta mitään. Laitahan lapsi isovanhemman mukaan ostoksille. Kuulet jo lelu- ja karkkiosastolla, ja viimeistään kassajonossa raivoisaa huutoa "Äiti osta tätä ja tuota, kyllä mummu ja vaarikin osti".

        Televisiosta lapset saavat katsoa vain lapsille sopivia ohjelmia, vanhempien luvalla. Tietokoneella ollaan myös vain vanhempien luvalla. Nukkumaanmenoajoista pidetään kiinni, ei siis valvota puolilleöin ja pikkutunneille. Vaan eivätpä nämä yksinkertaiset säännötkään tunnu menevän appivanhempien kaaliin.

        Kuten jo mainitsin, meillä isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsiamme ollenkaan. He (hyväkuntoiset 60-vuotiaat) ovat ns. kermankuorijoita. He käyvät lasten syntymäpäivillä ja tekevät myös yllätysvierailuja - juuri, kun niitä vähiten odottaisi. He jaksavat lasten seuraa muutaman tunnin. Onpa taas sukulaisille kehuskeltavaa, kuinka "aktiivisia isovanhempia" he ovat.

        Joten emme käytä isovanhempia hyväksi - ilmaisina lastenvahteina ja kotiapulaisina. En myöskään sekaannu isovanhempien elämään. He saavat elää ihan niin kuin lystäävät, ja muuttaa vaikka Timbuktuun. Mutta jos he hoitavat MEIDÄN lapsiamme, niin odotamme heidän noudattavan MEIDÄN toivomuksia lastenhoidosta. Minusta isovanhemmiltakin saa ja pitää odottaa fiksua käytöstä. Äidillä ja isällähän on täysi vastuu lapsistaan, enkä ole ikinä kuvitellutkaan siirtäväni vastuuta isovanhemmille.

        Tässä äidin näkemys sukupolvikuvioihin :).

        Aika joustamaton ihminen olet.
        Ja lisäksi vihainen.


      • Robotin äiti
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Meillä ei hoidateta lapsia mummulassa. Isovanhempien ei tarvitse olla meillä lastenvahteina, tai ottaa lapsiamme yökylään kotiinsa. Joten en ymmärrä, mistä puhut, kun Sinun on kuunneltava lastenlasten "ruinaamista".

        En laita lapsia mummolaan yökylään, koska isovanhemmat eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan sääntöjä. Esim. lapsi syö kotiruokaa, ei siis mennä aina hampurilaiselle tai pizzeriaan, mummu kun ei pidä ruoanlaitosta. Jälkiruokaa ja välipaloja ei tule, jos pääruoka ei maistu ollenkaan.

        Ehei - aivan liian vaikeaa anopille. Kerran yllätin hänet itse teosta, ruokakaapilta, kun hän tuputti 5-vuotiaallemme salaa välipaloja, ½ tuntia ruokailun jälkeen. Lapselle ei ruoka maistunut mummolassa. Sanoin mummun ja vaarin aikana hyvin selvästi, että jälkiruokaa ja välipaloja ei sitten tule. Kas kummaa, kun mummun muisti petti jo ½ tunnin päästä.

        Miten muka "mummun pitäisi joustaa, kun lapsi pitää asiasta tiukasti kiinni"? Jos vanhemmat ovat mummolassa paikalla, voivat mummu ja vaari kysyä asian laitaa äidiltä ja isältä. Jos vanhemmat ovat jättäneet lapsen hoitoon mummulaan (mitä ei tapahdu meillä), osaisivatko mummu ja vaari käyttää puhelinta ja soittaa lapsen vanhemmille?

        Meillä on yksinkertaiset säännöt. Lapsilla on ruoka-ajat, ja ruoasta ei valiteta. Lapset ulkoilevat päivittäin. Lasten kanssa käydään kaupassa, ilman että lapset mankuvat leluja ja makeisia. Me vanhemmat emme osta, ja lapset eivät niitä meiltä mangukaan.

        Toista on, kun lapsi käy kerran isovanhemman kanssa kaupassa. Hyvä vinkki, jos lapsenne eivät vielä osaa mankua kaupasta mitään. Laitahan lapsi isovanhemman mukaan ostoksille. Kuulet jo lelu- ja karkkiosastolla, ja viimeistään kassajonossa raivoisaa huutoa "Äiti osta tätä ja tuota, kyllä mummu ja vaarikin osti".

        Televisiosta lapset saavat katsoa vain lapsille sopivia ohjelmia, vanhempien luvalla. Tietokoneella ollaan myös vain vanhempien luvalla. Nukkumaanmenoajoista pidetään kiinni, ei siis valvota puolilleöin ja pikkutunneille. Vaan eivätpä nämä yksinkertaiset säännötkään tunnu menevän appivanhempien kaaliin.

        Kuten jo mainitsin, meillä isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsiamme ollenkaan. He (hyväkuntoiset 60-vuotiaat) ovat ns. kermankuorijoita. He käyvät lasten syntymäpäivillä ja tekevät myös yllätysvierailuja - juuri, kun niitä vähiten odottaisi. He jaksavat lasten seuraa muutaman tunnin. Onpa taas sukulaisille kehuskeltavaa, kuinka "aktiivisia isovanhempia" he ovat.

        Joten emme käytä isovanhempia hyväksi - ilmaisina lastenvahteina ja kotiapulaisina. En myöskään sekaannu isovanhempien elämään. He saavat elää ihan niin kuin lystäävät, ja muuttaa vaikka Timbuktuun. Mutta jos he hoitavat MEIDÄN lapsiamme, niin odotamme heidän noudattavan MEIDÄN toivomuksia lastenhoidosta. Minusta isovanhemmiltakin saa ja pitää odottaa fiksua käytöstä. Äidillä ja isällähän on täysi vastuu lapsistaan, enkä ole ikinä kuvitellutkaan siirtäväni vastuuta isovanhemmille.

        Tässä äidin näkemys sukupolvikuvioihin :).

        Sinulla lienee aivan tahdottomat lapset, jotka noudattavat koiran lailla sormiesi viitteitä. Mitään itsenäistä et hyväksy heiltä.

        Jos sinun lapsesi jo osaavat toimia tietokoneella, miten he voivat vielä "mankua" pikkulasten lailla kaupassa karkkihyllyllä?

        Oletko tullut ajatelleeksi, että isovanhemmat väsyisivät aika lailla lapsien kanssa. Ei heitä edes huvittaisi pakottaa lapset valvomaan pikkutunneille. Hehän nukkuvat itsekin jo silloin.

        Sanoppa myös, millaiset oikeudet annat isovanhemmille lapsien rankaisemiseen, kun he eivät usko mummoa, jota on ehdottomasti kielletty joustamasta? Koska mummon on saatava tahtonsa läpi maksoi mitä maksoi, mitä olet ehdottamassa?

        Kuinka mielelläsi ottaisit vastaan puheluja, joissa mummo kysyisi mitkä saappaat pannaan jalkaan, kun lapsi haluaa punaiset ja äiti määräsi siniset. Tai saako lapselle antaa toisen suklaakeksin, kun se huutaa pää punaisena?

        Mikä on se vaatimus, josta mummo saa joustaa?


      • Ihmettelevä äiti
        Robotin äiti kirjoitti:

        Sinulla lienee aivan tahdottomat lapset, jotka noudattavat koiran lailla sormiesi viitteitä. Mitään itsenäistä et hyväksy heiltä.

        Jos sinun lapsesi jo osaavat toimia tietokoneella, miten he voivat vielä "mankua" pikkulasten lailla kaupassa karkkihyllyllä?

        Oletko tullut ajatelleeksi, että isovanhemmat väsyisivät aika lailla lapsien kanssa. Ei heitä edes huvittaisi pakottaa lapset valvomaan pikkutunneille. Hehän nukkuvat itsekin jo silloin.

        Sanoppa myös, millaiset oikeudet annat isovanhemmille lapsien rankaisemiseen, kun he eivät usko mummoa, jota on ehdottomasti kielletty joustamasta? Koska mummon on saatava tahtonsa läpi maksoi mitä maksoi, mitä olet ehdottamassa?

        Kuinka mielelläsi ottaisit vastaan puheluja, joissa mummo kysyisi mitkä saappaat pannaan jalkaan, kun lapsi haluaa punaiset ja äiti määräsi siniset. Tai saako lapselle antaa toisen suklaakeksin, kun se huutaa pää punaisena?

        Mikä on se vaatimus, josta mummo saa joustaa?

        Kiitos kysymyksistäsi!

        Minulla on 6 lasta, joista jokaisella on erittäin voimakas oma tahto. Eri-ikäiset lapset tahtovat erilaisia asioita. Isommat koululaiset osaavat käyttää niin tietokonetta, TV:tä,videota kuin muitakin laitteita. Alle kouluikäiset osaaavat mankua karkkihyllyiltä, leluhyllyiltä, ja sortuvatpa isommatkin lapset joskus "mankumiseen".

        Omat lapsemme - ja tuskin muidenkaan, eivät aina noudata äidin ja isän ohjeita. Lapseni osaavat toimia itsenäisesti. Minä en ymmärrä isovanhempien suhtautumista, että äidin ja isän ohjeeet kumotaan, ja lapsille annetaan kaikki periksi ja heti.

        Antaisitko itse 4-10-vuotiaan lapsesi katsella TV:stä K-15-ohjelmia? Entä hyväksytkö, että isovanhempi tuputtaa leikki-ikäiselle lapsellesi välipaloja ruoan jälkeen? Ruoka-ajathan unohdetaan mummulassa. Antaisitko 12-16-vuotiaan tyttäresi pukeutua "ihmisten ilmoille" - kouluun, kylään, kavereille - stringeihin, paljastaviin lantiohousuihin, narutoppiin ja puoli selkää paljaaksi jättävään ohueen takkiin - vieläpä pakkasella? Anopin mielestä em. pukeutuminen on ihan OK. Ehkäpä anoppi haluaisi itsekin pukeutua samoin?

        Vai että isovanhemmat nukkuvat jo pikkutunneilla? Anoppi ja appi ovat varsin hyväkuntoisia 60-vuotiaita. He katsovat TV:stä lähes kaikki myöhäisohjelmat, ja menevät nukkumaan vasta puolenyön aikoihin, myöhemminkin. Ja aamulla nukutaankin tuonne 9-10 asti. Lasten rytmi menee aivan sekaisin mummolavierailuilla.

        Kotona lasten nukkumaanmenoaika on klo 21-22 välillä. Jos lapset valvovat klo 24-01 yöllä, he nukkuvat seuraavana aamuna klo 10-12. Isovanhempien pitää kunnioittaa järkeviä nukkumaanmenoaikoja, eikä lapsia tarvitse valvottaa television ääressä puolilleöin. Lisäksi myöhäisohjelmat ovat monesti hyvinkin pelottavia. Lapsi ei saa untakaan, katsottuaan liian jännittävää ohjelmaa illalla.

        Jos tarkoitat "lapsen rankaisemisella" lapsen ruumiillista kuritusta - tukkapöllyä tai lyömistä - siihen ei isovanhemmilla ei ole ikinä oikeutta. Ei, vaikka mieheni on saanut kotona useita selkäsaunoja lapsena. En hyväksy lapsen ruumiillista kuritusta. Lapsen ruumiillinen kuritus on muuten kiellettykin Suomessa, parikymmentä vuotta sitten. Isovanhemmalla on oikeus toki kieltää lasta, sanoa EI. Isovanhemman ei tarvitse ostaa lapsen mankumia asioita, ei vaikka lapselle tulisikin paha mieli.

        Mummun ja vaarin ei tarvitse hoitaa lapsiamme, eikä huolehtia lastemme arjesta muutenkaan. Kysyt, "mikä on se vaatimus, josta mummo saa joustaa?" Isovanhempien ei tarvitse tulla lasten ja vanhempien väliin, ja kävellä vanhempien yli. Mummu ja vaari voivat luvata lapsille vain sellaisia asioita, mitkä myös vanhemmat hyväksyvät.

        Kumisaappaiden värin, suklaakeksien syömisen ym. päätämme omassa perheessä. Mummulassa lapset saavat syödä keksejä, jäätelöä ym. makeaa kahvipöydästä. Mutta en hyväksy makean antamista salaa lapselle ja ruoan korvaamista välipaloilla.

        Lapset oppivat aikuisten pompottamisen nopeasti. Kun äiti ja isä kieltävät, mummu ja vaari antavat lapselle periksi. Haluavatko isovanhemmat hyvittää omia kasvatusvirheitään - lastenlasten kautta? Ovatko he kasvattaneet omia lapsia aikanaan liian ankarasti? Pitääkö isovanhempien "näyttää" jotakin - isovanhempana ollessaan?


      • Robotin äiti
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Kiitos kysymyksistäsi!

        Minulla on 6 lasta, joista jokaisella on erittäin voimakas oma tahto. Eri-ikäiset lapset tahtovat erilaisia asioita. Isommat koululaiset osaavat käyttää niin tietokonetta, TV:tä,videota kuin muitakin laitteita. Alle kouluikäiset osaaavat mankua karkkihyllyiltä, leluhyllyiltä, ja sortuvatpa isommatkin lapset joskus "mankumiseen".

        Omat lapsemme - ja tuskin muidenkaan, eivät aina noudata äidin ja isän ohjeita. Lapseni osaavat toimia itsenäisesti. Minä en ymmärrä isovanhempien suhtautumista, että äidin ja isän ohjeeet kumotaan, ja lapsille annetaan kaikki periksi ja heti.

        Antaisitko itse 4-10-vuotiaan lapsesi katsella TV:stä K-15-ohjelmia? Entä hyväksytkö, että isovanhempi tuputtaa leikki-ikäiselle lapsellesi välipaloja ruoan jälkeen? Ruoka-ajathan unohdetaan mummulassa. Antaisitko 12-16-vuotiaan tyttäresi pukeutua "ihmisten ilmoille" - kouluun, kylään, kavereille - stringeihin, paljastaviin lantiohousuihin, narutoppiin ja puoli selkää paljaaksi jättävään ohueen takkiin - vieläpä pakkasella? Anopin mielestä em. pukeutuminen on ihan OK. Ehkäpä anoppi haluaisi itsekin pukeutua samoin?

        Vai että isovanhemmat nukkuvat jo pikkutunneilla? Anoppi ja appi ovat varsin hyväkuntoisia 60-vuotiaita. He katsovat TV:stä lähes kaikki myöhäisohjelmat, ja menevät nukkumaan vasta puolenyön aikoihin, myöhemminkin. Ja aamulla nukutaankin tuonne 9-10 asti. Lasten rytmi menee aivan sekaisin mummolavierailuilla.

        Kotona lasten nukkumaanmenoaika on klo 21-22 välillä. Jos lapset valvovat klo 24-01 yöllä, he nukkuvat seuraavana aamuna klo 10-12. Isovanhempien pitää kunnioittaa järkeviä nukkumaanmenoaikoja, eikä lapsia tarvitse valvottaa television ääressä puolilleöin. Lisäksi myöhäisohjelmat ovat monesti hyvinkin pelottavia. Lapsi ei saa untakaan, katsottuaan liian jännittävää ohjelmaa illalla.

        Jos tarkoitat "lapsen rankaisemisella" lapsen ruumiillista kuritusta - tukkapöllyä tai lyömistä - siihen ei isovanhemmilla ei ole ikinä oikeutta. Ei, vaikka mieheni on saanut kotona useita selkäsaunoja lapsena. En hyväksy lapsen ruumiillista kuritusta. Lapsen ruumiillinen kuritus on muuten kiellettykin Suomessa, parikymmentä vuotta sitten. Isovanhemmalla on oikeus toki kieltää lasta, sanoa EI. Isovanhemman ei tarvitse ostaa lapsen mankumia asioita, ei vaikka lapselle tulisikin paha mieli.

        Mummun ja vaarin ei tarvitse hoitaa lapsiamme, eikä huolehtia lastemme arjesta muutenkaan. Kysyt, "mikä on se vaatimus, josta mummo saa joustaa?" Isovanhempien ei tarvitse tulla lasten ja vanhempien väliin, ja kävellä vanhempien yli. Mummu ja vaari voivat luvata lapsille vain sellaisia asioita, mitkä myös vanhemmat hyväksyvät.

        Kumisaappaiden värin, suklaakeksien syömisen ym. päätämme omassa perheessä. Mummulassa lapset saavat syödä keksejä, jäätelöä ym. makeaa kahvipöydästä. Mutta en hyväksy makean antamista salaa lapselle ja ruoan korvaamista välipaloilla.

        Lapset oppivat aikuisten pompottamisen nopeasti. Kun äiti ja isä kieltävät, mummu ja vaari antavat lapselle periksi. Haluavatko isovanhemmat hyvittää omia kasvatusvirheitään - lastenlasten kautta? Ovatko he kasvattaneet omia lapsia aikanaan liian ankarasti? Pitääkö isovanhempien "näyttää" jotakin - isovanhempana ollessaan?

        Luulin, että tämä ketju voivottelee yleisesti isovanhempien lepsuutta, mutta nyt huomaamme, että kysymyksessä on henkilökohtaisesti sinun tapauksesi. Oletko ketjun aloittaja?

        Pieni kysymys: Mistä lapset saavat ne kamalat vaatteet, joista puhut? Onko isovanhemmilla intoa rahoittaaa moiset asusteet? Sinultahan ei ole niihin rahaa herunut?

        Isovanhempien ei sanojesi mukaan tarvitse hoitaa sinun lapsiasi. Niinpä nämä tapaukset, yökukkumiset, pitkään nukkumiset, ruokapolitiikka, ovat kaikki pelkkiä arvauksiasi.

        Hauska havainto, että oletit ilman muuta rankaisun olevan ruumiillinen kuritus! Isovanhemmathan ovat lepsuilijoita. Eivät he sellaisiin halua ruveta. Siksipä kysyinkin, mitä neuvoja annetaan isovanhemmille, että ankarat, vanhempien ehdottomat määräykset voidaan viedä läpi. Miten suhtaudutaan isovanhempiin, jotka vastoin omaa tahtoaan joutuvat vastakkain lastenlastensa kanssa, kun yrittävät noudattaa saamiaan ehdottomia ohjeita?

        Itsekkäät, nuorekkaat ja TV:tä tuijottavat isovanhemmat tuskin oitis haluavat kumota vanhempien kasvatusperiaatteet, sillä mukavuudenhaluisina he varmasti toivovat, että lapsista olisi vain vähän vaivaa. Hyvin koulutettuja lapsia on turha päästää villiintymään.

        Mutta entä jos he kotoa pois päästessään toteuttavat kaikki unelmansa? Panet isovanhemmat tosi paikan eteen.

        MUTTA me puhumme nyt eri asioista. Sinä omista, kahdesta isovanhemmuuteen sopimattomasta ihmisestä, minä taas haluaisin puhua kaikkien tallottujen isovanhempien puolesta, joiden hyvää tarkoittavia toimia lasten vanhemmat epäilevät ja ylenkatsovat. Outoa aina mielestäni on ollut, että siitä huolimatta vievät lapsensa heille poispilattaviksi.

        Mitä nuorempia lasten vanhemmat ovat, sitä varmemmin he uskovat olevansa parhaita kasvattajia, joiden ohjeet ovat ainoat oikeat. Joka perheessä lapset ovat erilaisia, minkä sinäkin olet omissa kuudessa lapsessasi varmasti huomannut. (Tarvittaisiin sinunkin tapauksessasi oikeastaan kuudet eri ohjeet.)

        Myös aikuistuttuaan tarkimmankin kasvatuksen saaneet ihmiset ovat erilaisia. Heillä on erilaiset tavat, he suhtautuvat eri lailla.

        On väärin sanoa, että vanhemmat ihmiset eivät kunnioittaisi lastenlasten vanhempia, vaikka he eivät voi olla yhtä motivoituneita lasten kasvatukseen. Sitä ei heiltä edes saa odottaa, sillä he ovat jo sen iän ohittaneet.


      • vaahtopää
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Kiitos kysymyksistäsi!

        Minulla on 6 lasta, joista jokaisella on erittäin voimakas oma tahto. Eri-ikäiset lapset tahtovat erilaisia asioita. Isommat koululaiset osaavat käyttää niin tietokonetta, TV:tä,videota kuin muitakin laitteita. Alle kouluikäiset osaaavat mankua karkkihyllyiltä, leluhyllyiltä, ja sortuvatpa isommatkin lapset joskus "mankumiseen".

        Omat lapsemme - ja tuskin muidenkaan, eivät aina noudata äidin ja isän ohjeita. Lapseni osaavat toimia itsenäisesti. Minä en ymmärrä isovanhempien suhtautumista, että äidin ja isän ohjeeet kumotaan, ja lapsille annetaan kaikki periksi ja heti.

        Antaisitko itse 4-10-vuotiaan lapsesi katsella TV:stä K-15-ohjelmia? Entä hyväksytkö, että isovanhempi tuputtaa leikki-ikäiselle lapsellesi välipaloja ruoan jälkeen? Ruoka-ajathan unohdetaan mummulassa. Antaisitko 12-16-vuotiaan tyttäresi pukeutua "ihmisten ilmoille" - kouluun, kylään, kavereille - stringeihin, paljastaviin lantiohousuihin, narutoppiin ja puoli selkää paljaaksi jättävään ohueen takkiin - vieläpä pakkasella? Anopin mielestä em. pukeutuminen on ihan OK. Ehkäpä anoppi haluaisi itsekin pukeutua samoin?

        Vai että isovanhemmat nukkuvat jo pikkutunneilla? Anoppi ja appi ovat varsin hyväkuntoisia 60-vuotiaita. He katsovat TV:stä lähes kaikki myöhäisohjelmat, ja menevät nukkumaan vasta puolenyön aikoihin, myöhemminkin. Ja aamulla nukutaankin tuonne 9-10 asti. Lasten rytmi menee aivan sekaisin mummolavierailuilla.

        Kotona lasten nukkumaanmenoaika on klo 21-22 välillä. Jos lapset valvovat klo 24-01 yöllä, he nukkuvat seuraavana aamuna klo 10-12. Isovanhempien pitää kunnioittaa järkeviä nukkumaanmenoaikoja, eikä lapsia tarvitse valvottaa television ääressä puolilleöin. Lisäksi myöhäisohjelmat ovat monesti hyvinkin pelottavia. Lapsi ei saa untakaan, katsottuaan liian jännittävää ohjelmaa illalla.

        Jos tarkoitat "lapsen rankaisemisella" lapsen ruumiillista kuritusta - tukkapöllyä tai lyömistä - siihen ei isovanhemmilla ei ole ikinä oikeutta. Ei, vaikka mieheni on saanut kotona useita selkäsaunoja lapsena. En hyväksy lapsen ruumiillista kuritusta. Lapsen ruumiillinen kuritus on muuten kiellettykin Suomessa, parikymmentä vuotta sitten. Isovanhemmalla on oikeus toki kieltää lasta, sanoa EI. Isovanhemman ei tarvitse ostaa lapsen mankumia asioita, ei vaikka lapselle tulisikin paha mieli.

        Mummun ja vaarin ei tarvitse hoitaa lapsiamme, eikä huolehtia lastemme arjesta muutenkaan. Kysyt, "mikä on se vaatimus, josta mummo saa joustaa?" Isovanhempien ei tarvitse tulla lasten ja vanhempien väliin, ja kävellä vanhempien yli. Mummu ja vaari voivat luvata lapsille vain sellaisia asioita, mitkä myös vanhemmat hyväksyvät.

        Kumisaappaiden värin, suklaakeksien syömisen ym. päätämme omassa perheessä. Mummulassa lapset saavat syödä keksejä, jäätelöä ym. makeaa kahvipöydästä. Mutta en hyväksy makean antamista salaa lapselle ja ruoan korvaamista välipaloilla.

        Lapset oppivat aikuisten pompottamisen nopeasti. Kun äiti ja isä kieltävät, mummu ja vaari antavat lapselle periksi. Haluavatko isovanhemmat hyvittää omia kasvatusvirheitään - lastenlasten kautta? Ovatko he kasvattaneet omia lapsia aikanaan liian ankarasti? Pitääkö isovanhempien "näyttää" jotakin - isovanhempana ollessaan?

        Minä en ikinä, en ikinä veisi KUUTTA voimakastahtoista lasta mummulaan yökylään ja vielä he reppanat vanhukset joutuvat kyöräämään päällepäsmäripentusi kauppareissuille.
        Ajattele vähän! Kehtaat nipottaa arvostelevasti heille kuusikymppisille. Olkoonkin vaikka hyväkuntoisia, silti väsyvät lapsiin.
        Kaadat kaiken vastuun mummun niskaan, vaikka penskasi ovat isoja. Vedä lapsesi tilille, älä mummua.
        Jospa lapsesi ei anna vanhusten nukkua, mummu haluisi nukkumaan, niin ei kun kersa pomppii sängyllä yömyöhään.
        Räksyttävä äiti ei ole näkemässä meininkiä. Kun kotona on joustamaton fiilis, niin lapset keksivät hyvän rakosen höykyyttää mummuaan.
        Mummunko se pitäisi vahtia, kun 16-ikäinen tyttäresi painelee kouluun liian ohkaisessa takissa.
        Kaikesta paistaa, että sinulla on jatkuva tappelu lastesi kanssa. Kun et osaa mennä itseesi osana noita tappeluita, syytät isovanhempia.
        Ja jos he ovat syyllisiä kasvatusongelmiisi, niin älä herran tähden laske mummolaan yökylään.
        Jos kotikasvatuksessa on kaikki kunnossa, niin pienet poikkeamat mummolavierailulla eivät aiheuta kaaosta.
        Selvästi näkee, että lapsesi eivät luota sinun auktoriteettiisi, koska se noin helposti murenee appelassa. Oletkohan tehnyt liian monta lasta?


      • Ihmettelevä äiti
        vaahtopää kirjoitti:

        Minä en ikinä, en ikinä veisi KUUTTA voimakastahtoista lasta mummulaan yökylään ja vielä he reppanat vanhukset joutuvat kyöräämään päällepäsmäripentusi kauppareissuille.
        Ajattele vähän! Kehtaat nipottaa arvostelevasti heille kuusikymppisille. Olkoonkin vaikka hyväkuntoisia, silti väsyvät lapsiin.
        Kaadat kaiken vastuun mummun niskaan, vaikka penskasi ovat isoja. Vedä lapsesi tilille, älä mummua.
        Jospa lapsesi ei anna vanhusten nukkua, mummu haluisi nukkumaan, niin ei kun kersa pomppii sängyllä yömyöhään.
        Räksyttävä äiti ei ole näkemässä meininkiä. Kun kotona on joustamaton fiilis, niin lapset keksivät hyvän rakosen höykyyttää mummuaan.
        Mummunko se pitäisi vahtia, kun 16-ikäinen tyttäresi painelee kouluun liian ohkaisessa takissa.
        Kaikesta paistaa, että sinulla on jatkuva tappelu lastesi kanssa. Kun et osaa mennä itseesi osana noita tappeluita, syytät isovanhempia.
        Ja jos he ovat syyllisiä kasvatusongelmiisi, niin älä herran tähden laske mummolaan yökylään.
        Jos kotikasvatuksessa on kaikki kunnossa, niin pienet poikkeamat mummolavierailulla eivät aiheuta kaaosta.
        Selvästi näkee, että lapsesi eivät luota sinun auktoriteettiisi, koska se noin helposti murenee appelassa. Oletkohan tehnyt liian monta lasta?

        Emme laita lapsiamme mummulaan yökylään ja isovanhemmat eivät toimi lastenvahteina meillä eikä heillä. Käymme mummulassa kylässä harvakseltaan, ja vahdimme lapsia sielläkin itse. Me vanhemmat ja lapset haluaisimme mennä kylässäkin nukkumaan ajoissa, mutta se on anoppilassa mahdotonta.

        Anoppilassa katsotaan TV:tä yömyöhään, televisioita on monessa huoneessa. Apen tietokoneet ovat auki aamusta yömyöhään. Lapset häiriintyvät pelottavista TV-ohjelmista, joita appivanhemmat antaisivat heidän katsoa. Käytkö itse sammuttamassa kyläillessänne kaikki isäntäväen televisiot ja tietokoneet?

        Isommat lapsemme ovat käyneet muutamalla kauppareissulla isovanhempien kanssa. Sekin on ollut liikaa. Anopin silmälasit taisivat jäädä kotiin, kun tyttären farkut olivat pari numeroa liian pienet. Lastenlapsia on lahjottava karkilla, makealla, heikkolaatuisilla leluilla ja muilla "tuliaisilla" joka kerta, kun appivanhemmat käyvät meillä. Olen sanonut, että isovanhemmat voivat tulla meille ilman "tuliaisia", tai tuoda lapsille kyniä, paperia, koulutarvikkeita yms. tarpeellisempaa.

        Meillä on kotona tavalliset lapsiperheen säännöt. Ovatko Sinusta säännölliset ruoka-ajat, lasten ulkoilut, television ja tietokoneen käytön valvominen ja järkevät nukkumaanmenoajat "joustamatonta fiilistä kotona"? Emme ole kohtuuttoman ankaria vanhempia, mutta emme myöskään lepsuilijoita. Minä en "räksytä" lapsilleni, vaan lapset uskovat kotona meitä vanhempia.

        Keskustelin anoppini kanssa nykyisestä nuorisomuodista. Ja hänestä on ihan OK, että murrosikäiset tytöt käyttävät paljastavia vaatteita. Onpa hän jopa itsekin ostanut "törkyvaatteita" lapsillemme. Hyväksyisitkö Sinä omilla lapsillasi asiattomat, seksistiset lasten- ja nuortenvaatteet? Huolehdimme lastemme vaatteista, ja mummun ei todellakaan tarvitse vahtia, millaisissa vaatteissa lapsemme lähtevät kouluun.

        Halusinkin tietää, millaisia ajatuksia isovanhemmilla on lastenlasten hoidosta ja kasvatuksesta? Ja millaisia isovanhempia Teillä muilla on? Käyttekö Te äidit ja isät "taisteluja" mummujen ja vaarien kanssa? Meillä ongelmia on vain appivanhempien kanssa. Sinusta "pienet poikkeamat mummolavierailulla eivät aiheuta kaaosta". Jos lapset valvovat pikkutunneille, lasten päivärytmi menee äkkiä sekaisin. Olen puhunut appivanhemmilleni asiallisesti ja monta kertaa - mutta heille puhuminen on aivan turhaa.


      • vaahtopää
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Emme laita lapsiamme mummulaan yökylään ja isovanhemmat eivät toimi lastenvahteina meillä eikä heillä. Käymme mummulassa kylässä harvakseltaan, ja vahdimme lapsia sielläkin itse. Me vanhemmat ja lapset haluaisimme mennä kylässäkin nukkumaan ajoissa, mutta se on anoppilassa mahdotonta.

        Anoppilassa katsotaan TV:tä yömyöhään, televisioita on monessa huoneessa. Apen tietokoneet ovat auki aamusta yömyöhään. Lapset häiriintyvät pelottavista TV-ohjelmista, joita appivanhemmat antaisivat heidän katsoa. Käytkö itse sammuttamassa kyläillessänne kaikki isäntäväen televisiot ja tietokoneet?

        Isommat lapsemme ovat käyneet muutamalla kauppareissulla isovanhempien kanssa. Sekin on ollut liikaa. Anopin silmälasit taisivat jäädä kotiin, kun tyttären farkut olivat pari numeroa liian pienet. Lastenlapsia on lahjottava karkilla, makealla, heikkolaatuisilla leluilla ja muilla "tuliaisilla" joka kerta, kun appivanhemmat käyvät meillä. Olen sanonut, että isovanhemmat voivat tulla meille ilman "tuliaisia", tai tuoda lapsille kyniä, paperia, koulutarvikkeita yms. tarpeellisempaa.

        Meillä on kotona tavalliset lapsiperheen säännöt. Ovatko Sinusta säännölliset ruoka-ajat, lasten ulkoilut, television ja tietokoneen käytön valvominen ja järkevät nukkumaanmenoajat "joustamatonta fiilistä kotona"? Emme ole kohtuuttoman ankaria vanhempia, mutta emme myöskään lepsuilijoita. Minä en "räksytä" lapsilleni, vaan lapset uskovat kotona meitä vanhempia.

        Keskustelin anoppini kanssa nykyisestä nuorisomuodista. Ja hänestä on ihan OK, että murrosikäiset tytöt käyttävät paljastavia vaatteita. Onpa hän jopa itsekin ostanut "törkyvaatteita" lapsillemme. Hyväksyisitkö Sinä omilla lapsillasi asiattomat, seksistiset lasten- ja nuortenvaatteet? Huolehdimme lastemme vaatteista, ja mummun ei todellakaan tarvitse vahtia, millaisissa vaatteissa lapsemme lähtevät kouluun.

        Halusinkin tietää, millaisia ajatuksia isovanhemmilla on lastenlasten hoidosta ja kasvatuksesta? Ja millaisia isovanhempia Teillä muilla on? Käyttekö Te äidit ja isät "taisteluja" mummujen ja vaarien kanssa? Meillä ongelmia on vain appivanhempien kanssa. Sinusta "pienet poikkeamat mummolavierailulla eivät aiheuta kaaosta". Jos lapset valvovat pikkutunneille, lasten päivärytmi menee äkkiä sekaisin. Olen puhunut appivanhemmilleni asiallisesti ja monta kertaa - mutta heille puhuminen on aivan turhaa.

        ... että toiset ovat erilaisempia kuin toiset.
        Jos anoppi tuo törkyvaatteita ja halpaleluja, niin eihän siinä muuta kuin roskiin, kun anoppi on lähtenyt.
        Thats´s it.
        Jos mahdollista, älkää menkö yökylään ollenkaan. Anoppi elää kotonaan ja saa katsoa Tv:tä vuorokaudet läpeensä. Se on hänen oikeutensa.
        Jos asutte kauempana ja yöpyminen on pakollista, niin kesäisin voi vuokrata asuntovaunun tai telttailla leirintäalueella tai viettää luksusta menemällä hotelliin yöksi.
        Jos anoppi tulee teille yökylään ja aikoo katsella myöhäisohjelmia, niin pistoke pois seinästä. Siis teidän kotinne on teidän reviiriänne.
        Toisaalta anopilla SAA olla omat mielipiteensä, eikä hänen tarvitse niitä muuttaa, jos ei halua, vaikka olisivatkin p......tä.
        Näin olen oman anoppini kohdalla toiminut. En odota häneltä samoja juttuja ja näkökulmia kuin itsellä.
        Jos minua ei miellytä hänen seuransa, poistun takavasemmalle. En ota haloota hänen hulluuksistaan. Eläköön omaa elämäänsä.
        En ole vetänyt pultteja ylimääräisistä makupaloista, koska poikkeus vain vahvistaa säännöt. Lapseni eivät ole lihavia.
        Lapseni tajuavat, että mummu on omanlaisensa ja mummon "säännöttömyys" on vain hauska poikkeus arkipäivässä.
        Siis revi hieman huumoria!


      • kissalat
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Emme laita lapsiamme mummulaan yökylään ja isovanhemmat eivät toimi lastenvahteina meillä eikä heillä. Käymme mummulassa kylässä harvakseltaan, ja vahdimme lapsia sielläkin itse. Me vanhemmat ja lapset haluaisimme mennä kylässäkin nukkumaan ajoissa, mutta se on anoppilassa mahdotonta.

        Anoppilassa katsotaan TV:tä yömyöhään, televisioita on monessa huoneessa. Apen tietokoneet ovat auki aamusta yömyöhään. Lapset häiriintyvät pelottavista TV-ohjelmista, joita appivanhemmat antaisivat heidän katsoa. Käytkö itse sammuttamassa kyläillessänne kaikki isäntäväen televisiot ja tietokoneet?

        Isommat lapsemme ovat käyneet muutamalla kauppareissulla isovanhempien kanssa. Sekin on ollut liikaa. Anopin silmälasit taisivat jäädä kotiin, kun tyttären farkut olivat pari numeroa liian pienet. Lastenlapsia on lahjottava karkilla, makealla, heikkolaatuisilla leluilla ja muilla "tuliaisilla" joka kerta, kun appivanhemmat käyvät meillä. Olen sanonut, että isovanhemmat voivat tulla meille ilman "tuliaisia", tai tuoda lapsille kyniä, paperia, koulutarvikkeita yms. tarpeellisempaa.

        Meillä on kotona tavalliset lapsiperheen säännöt. Ovatko Sinusta säännölliset ruoka-ajat, lasten ulkoilut, television ja tietokoneen käytön valvominen ja järkevät nukkumaanmenoajat "joustamatonta fiilistä kotona"? Emme ole kohtuuttoman ankaria vanhempia, mutta emme myöskään lepsuilijoita. Minä en "räksytä" lapsilleni, vaan lapset uskovat kotona meitä vanhempia.

        Keskustelin anoppini kanssa nykyisestä nuorisomuodista. Ja hänestä on ihan OK, että murrosikäiset tytöt käyttävät paljastavia vaatteita. Onpa hän jopa itsekin ostanut "törkyvaatteita" lapsillemme. Hyväksyisitkö Sinä omilla lapsillasi asiattomat, seksistiset lasten- ja nuortenvaatteet? Huolehdimme lastemme vaatteista, ja mummun ei todellakaan tarvitse vahtia, millaisissa vaatteissa lapsemme lähtevät kouluun.

        Halusinkin tietää, millaisia ajatuksia isovanhemmilla on lastenlasten hoidosta ja kasvatuksesta? Ja millaisia isovanhempia Teillä muilla on? Käyttekö Te äidit ja isät "taisteluja" mummujen ja vaarien kanssa? Meillä ongelmia on vain appivanhempien kanssa. Sinusta "pienet poikkeamat mummolavierailulla eivät aiheuta kaaosta". Jos lapset valvovat pikkutunneille, lasten päivärytmi menee äkkiä sekaisin. Olen puhunut appivanhemmilleni asiallisesti ja monta kertaa - mutta heille puhuminen on aivan turhaa.

        Ihmettelevän äidin kannattaisi ajatella vähän. Isovanhemamt tarvitsevat lapsenlapsiaan ja lapset isovanhempiaan. Onko niin hirveä asia jos ostettu vaate on iso? Lapsi kasvaa ja yleensä vaihto on mahdollista. Noin varmaan voi itsellesikin käyrä?
        Antaisit isovanhemmille ja lapsillesi kasvaa yhdessä ja nauti itse välillä omasta ajasta.
        Television katsomisesta pitäisi sopia ja kesksutella aiheesta. Yhteiset tavoitteet ja tavat tarpeen


      • Mummi minäkin

        Niin se on. Ei mummu voi joka asiassa ottaa yhteyttä äitiin ja kysyä neuvoa. Joustettava on.

        Minulla oli aikanani tapana pyytää, että vanhemmat muistuttaisivat lapsilleen, että mummulassa ei kodin antamat lupaukset ole voimassa. Oli hirveätä kinata ulos vietävistä leluista tai hampaiden pesusta, jälkiruuasta jne. arjen asioista, joista ei ollut tullut kysyneeksi etukäteen.
        Kun vanhemmat siirsivät määräysvallan minulle, loppuivat turhat tappelut.

        Lapsi haluaa olla vapaalla mummulassa ja kokeilla rajojaan. Suotakoon se hänelle. Pieni hemmottelu ei tapa. Kyllä vanhemmat silti ovat nro yksi lapsen elämässä. Koti-ikävä voi iskeä milloin tahansa, ja mummulla voi olla siitä koko ajan pieni huoli.
        Hätääntynyttä lasta on vaikea lohduttaa, jos alkaa tuntua, että isä ja äiti eivät ikinä enää tule.

        Miksi vanhemmilla on se luulo, että isovanhemmille lastenhoito on pelkkää iloa? Kyllä vastuu on suuri, ja pelko jostakin onnettomuudesta koko ajan mielessä. Omista lapsista ei niin huolestunut kaiken aikaa voinut edes olla.


      • teitä vaivaa???
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Meillä ei hoidateta lapsia mummulassa. Isovanhempien ei tarvitse olla meillä lastenvahteina, tai ottaa lapsiamme yökylään kotiinsa. Joten en ymmärrä, mistä puhut, kun Sinun on kuunneltava lastenlasten "ruinaamista".

        En laita lapsia mummolaan yökylään, koska isovanhemmat eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan sääntöjä. Esim. lapsi syö kotiruokaa, ei siis mennä aina hampurilaiselle tai pizzeriaan, mummu kun ei pidä ruoanlaitosta. Jälkiruokaa ja välipaloja ei tule, jos pääruoka ei maistu ollenkaan.

        Ehei - aivan liian vaikeaa anopille. Kerran yllätin hänet itse teosta, ruokakaapilta, kun hän tuputti 5-vuotiaallemme salaa välipaloja, ½ tuntia ruokailun jälkeen. Lapselle ei ruoka maistunut mummolassa. Sanoin mummun ja vaarin aikana hyvin selvästi, että jälkiruokaa ja välipaloja ei sitten tule. Kas kummaa, kun mummun muisti petti jo ½ tunnin päästä.

        Miten muka "mummun pitäisi joustaa, kun lapsi pitää asiasta tiukasti kiinni"? Jos vanhemmat ovat mummolassa paikalla, voivat mummu ja vaari kysyä asian laitaa äidiltä ja isältä. Jos vanhemmat ovat jättäneet lapsen hoitoon mummulaan (mitä ei tapahdu meillä), osaisivatko mummu ja vaari käyttää puhelinta ja soittaa lapsen vanhemmille?

        Meillä on yksinkertaiset säännöt. Lapsilla on ruoka-ajat, ja ruoasta ei valiteta. Lapset ulkoilevat päivittäin. Lasten kanssa käydään kaupassa, ilman että lapset mankuvat leluja ja makeisia. Me vanhemmat emme osta, ja lapset eivät niitä meiltä mangukaan.

        Toista on, kun lapsi käy kerran isovanhemman kanssa kaupassa. Hyvä vinkki, jos lapsenne eivät vielä osaa mankua kaupasta mitään. Laitahan lapsi isovanhemman mukaan ostoksille. Kuulet jo lelu- ja karkkiosastolla, ja viimeistään kassajonossa raivoisaa huutoa "Äiti osta tätä ja tuota, kyllä mummu ja vaarikin osti".

        Televisiosta lapset saavat katsoa vain lapsille sopivia ohjelmia, vanhempien luvalla. Tietokoneella ollaan myös vain vanhempien luvalla. Nukkumaanmenoajoista pidetään kiinni, ei siis valvota puolilleöin ja pikkutunneille. Vaan eivätpä nämä yksinkertaiset säännötkään tunnu menevän appivanhempien kaaliin.

        Kuten jo mainitsin, meillä isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsiamme ollenkaan. He (hyväkuntoiset 60-vuotiaat) ovat ns. kermankuorijoita. He käyvät lasten syntymäpäivillä ja tekevät myös yllätysvierailuja - juuri, kun niitä vähiten odottaisi. He jaksavat lasten seuraa muutaman tunnin. Onpa taas sukulaisille kehuskeltavaa, kuinka "aktiivisia isovanhempia" he ovat.

        Joten emme käytä isovanhempia hyväksi - ilmaisina lastenvahteina ja kotiapulaisina. En myöskään sekaannu isovanhempien elämään. He saavat elää ihan niin kuin lystäävät, ja muuttaa vaikka Timbuktuun. Mutta jos he hoitavat MEIDÄN lapsiamme, niin odotamme heidän noudattavan MEIDÄN toivomuksia lastenhoidosta. Minusta isovanhemmiltakin saa ja pitää odottaa fiksua käytöstä. Äidillä ja isällähän on täysi vastuu lapsistaan, enkä ole ikinä kuvitellutkaan siirtäväni vastuuta isovanhemmille.

        Tässä äidin näkemys sukupolvikuvioihin :).

        et päästä lapsiasi yökylään jonkun ruokailun takia???? ei oo kaikki kotona... tärkein asia lapselle on olla ONNELLINEN!!!!! ja mikä vika pizzassa on??? ihan normiruokaa, silloin tällöin. sinä otat ison palan lastesi elämästä pois kun et anna olla mummolassa!!! HALOO, sinuna olisin onnellinen noin pienistä ongelmista, oma äitini kun on täysipäiväinen alkoholisti, niin sinuna oilisin hiljaa jostain hemmottelusta!!!


      • ------------
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Kiitos kysymyksistäsi!

        Minulla on 6 lasta, joista jokaisella on erittäin voimakas oma tahto. Eri-ikäiset lapset tahtovat erilaisia asioita. Isommat koululaiset osaavat käyttää niin tietokonetta, TV:tä,videota kuin muitakin laitteita. Alle kouluikäiset osaaavat mankua karkkihyllyiltä, leluhyllyiltä, ja sortuvatpa isommatkin lapset joskus "mankumiseen".

        Omat lapsemme - ja tuskin muidenkaan, eivät aina noudata äidin ja isän ohjeita. Lapseni osaavat toimia itsenäisesti. Minä en ymmärrä isovanhempien suhtautumista, että äidin ja isän ohjeeet kumotaan, ja lapsille annetaan kaikki periksi ja heti.

        Antaisitko itse 4-10-vuotiaan lapsesi katsella TV:stä K-15-ohjelmia? Entä hyväksytkö, että isovanhempi tuputtaa leikki-ikäiselle lapsellesi välipaloja ruoan jälkeen? Ruoka-ajathan unohdetaan mummulassa. Antaisitko 12-16-vuotiaan tyttäresi pukeutua "ihmisten ilmoille" - kouluun, kylään, kavereille - stringeihin, paljastaviin lantiohousuihin, narutoppiin ja puoli selkää paljaaksi jättävään ohueen takkiin - vieläpä pakkasella? Anopin mielestä em. pukeutuminen on ihan OK. Ehkäpä anoppi haluaisi itsekin pukeutua samoin?

        Vai että isovanhemmat nukkuvat jo pikkutunneilla? Anoppi ja appi ovat varsin hyväkuntoisia 60-vuotiaita. He katsovat TV:stä lähes kaikki myöhäisohjelmat, ja menevät nukkumaan vasta puolenyön aikoihin, myöhemminkin. Ja aamulla nukutaankin tuonne 9-10 asti. Lasten rytmi menee aivan sekaisin mummolavierailuilla.

        Kotona lasten nukkumaanmenoaika on klo 21-22 välillä. Jos lapset valvovat klo 24-01 yöllä, he nukkuvat seuraavana aamuna klo 10-12. Isovanhempien pitää kunnioittaa järkeviä nukkumaanmenoaikoja, eikä lapsia tarvitse valvottaa television ääressä puolilleöin. Lisäksi myöhäisohjelmat ovat monesti hyvinkin pelottavia. Lapsi ei saa untakaan, katsottuaan liian jännittävää ohjelmaa illalla.

        Jos tarkoitat "lapsen rankaisemisella" lapsen ruumiillista kuritusta - tukkapöllyä tai lyömistä - siihen ei isovanhemmilla ei ole ikinä oikeutta. Ei, vaikka mieheni on saanut kotona useita selkäsaunoja lapsena. En hyväksy lapsen ruumiillista kuritusta. Lapsen ruumiillinen kuritus on muuten kiellettykin Suomessa, parikymmentä vuotta sitten. Isovanhemmalla on oikeus toki kieltää lasta, sanoa EI. Isovanhemman ei tarvitse ostaa lapsen mankumia asioita, ei vaikka lapselle tulisikin paha mieli.

        Mummun ja vaarin ei tarvitse hoitaa lapsiamme, eikä huolehtia lastemme arjesta muutenkaan. Kysyt, "mikä on se vaatimus, josta mummo saa joustaa?" Isovanhempien ei tarvitse tulla lasten ja vanhempien väliin, ja kävellä vanhempien yli. Mummu ja vaari voivat luvata lapsille vain sellaisia asioita, mitkä myös vanhemmat hyväksyvät.

        Kumisaappaiden värin, suklaakeksien syömisen ym. päätämme omassa perheessä. Mummulassa lapset saavat syödä keksejä, jäätelöä ym. makeaa kahvipöydästä. Mutta en hyväksy makean antamista salaa lapselle ja ruoan korvaamista välipaloilla.

        Lapset oppivat aikuisten pompottamisen nopeasti. Kun äiti ja isä kieltävät, mummu ja vaari antavat lapselle periksi. Haluavatko isovanhemmat hyvittää omia kasvatusvirheitään - lastenlasten kautta? Ovatko he kasvattaneet omia lapsia aikanaan liian ankarasti? Pitääkö isovanhempien "näyttää" jotakin - isovanhempana ollessaan?

        " Antaisitko itse 4-10-vuotiaan lapsesi katsella TV:stä K-15-ohjelmia? Entä hyväksytkö, että isovanhempi tuputtaa leikki-ikäiselle lapsellesi välipaloja ruoan jälkeen? Ruoka-ajathan unohdetaan mummulassa.

        Antaisitko 12-16-vuotiaan tyttäresi pukeutua "ihmisten ilmoille" - kouluun, kylään, kavereille - stringeihin, paljastaviin lantiohousuihin, narutoppiin ja puoli selkää paljaaksi jättävään ohueen takkiin - vieläpä pakkasella?

        Anopin mielestä em. pukeutuminen on ihan OK. Ehkäpä anoppi haluaisi itsekin pukeutua samoin?"

        Voi voi ja anoppi osti nuo vaatteet lapsellesi?


      • Iso Vanhemmat Pois !
        Robotin äiti kirjoitti:

        Luulin, että tämä ketju voivottelee yleisesti isovanhempien lepsuutta, mutta nyt huomaamme, että kysymyksessä on henkilökohtaisesti sinun tapauksesi. Oletko ketjun aloittaja?

        Pieni kysymys: Mistä lapset saavat ne kamalat vaatteet, joista puhut? Onko isovanhemmilla intoa rahoittaaa moiset asusteet? Sinultahan ei ole niihin rahaa herunut?

        Isovanhempien ei sanojesi mukaan tarvitse hoitaa sinun lapsiasi. Niinpä nämä tapaukset, yökukkumiset, pitkään nukkumiset, ruokapolitiikka, ovat kaikki pelkkiä arvauksiasi.

        Hauska havainto, että oletit ilman muuta rankaisun olevan ruumiillinen kuritus! Isovanhemmathan ovat lepsuilijoita. Eivät he sellaisiin halua ruveta. Siksipä kysyinkin, mitä neuvoja annetaan isovanhemmille, että ankarat, vanhempien ehdottomat määräykset voidaan viedä läpi. Miten suhtaudutaan isovanhempiin, jotka vastoin omaa tahtoaan joutuvat vastakkain lastenlastensa kanssa, kun yrittävät noudattaa saamiaan ehdottomia ohjeita?

        Itsekkäät, nuorekkaat ja TV:tä tuijottavat isovanhemmat tuskin oitis haluavat kumota vanhempien kasvatusperiaatteet, sillä mukavuudenhaluisina he varmasti toivovat, että lapsista olisi vain vähän vaivaa. Hyvin koulutettuja lapsia on turha päästää villiintymään.

        Mutta entä jos he kotoa pois päästessään toteuttavat kaikki unelmansa? Panet isovanhemmat tosi paikan eteen.

        MUTTA me puhumme nyt eri asioista. Sinä omista, kahdesta isovanhemmuuteen sopimattomasta ihmisestä, minä taas haluaisin puhua kaikkien tallottujen isovanhempien puolesta, joiden hyvää tarkoittavia toimia lasten vanhemmat epäilevät ja ylenkatsovat. Outoa aina mielestäni on ollut, että siitä huolimatta vievät lapsensa heille poispilattaviksi.

        Mitä nuorempia lasten vanhemmat ovat, sitä varmemmin he uskovat olevansa parhaita kasvattajia, joiden ohjeet ovat ainoat oikeat. Joka perheessä lapset ovat erilaisia, minkä sinäkin olet omissa kuudessa lapsessasi varmasti huomannut. (Tarvittaisiin sinunkin tapauksessasi oikeastaan kuudet eri ohjeet.)

        Myös aikuistuttuaan tarkimmankin kasvatuksen saaneet ihmiset ovat erilaisia. Heillä on erilaiset tavat, he suhtautuvat eri lailla.

        On väärin sanoa, että vanhemmat ihmiset eivät kunnioittaisi lastenlasten vanhempia, vaikka he eivät voi olla yhtä motivoituneita lasten kasvatukseen. Sitä ei heiltä edes saa odottaa, sillä he ovat jo sen iän ohittaneet.


    • Susanna

      Vauvani on vasta kolme kuukautta. Olen ilmoittanut suoraan, että ei hoitoon pitkään aikaan viedä. Ja silloinkin aluksi totutellaan lyhyellä ajalla.

      Kaikki asiat eivät kuulu isovanhemmille. ISOÄITI EI OLE ÄITI.

      Ei silti, etten kunnioittaisi isovanhempia. Oma mummini on ainakin minulle todella tärkeä, ja haluaisin, että omalla lapsellani on hyvä suhde isovanhempiin.

      Ymmärrän kyllä kirjoittajan vihastuksen; ei kukaan pidä siitä, että päälle astutaan. Kyllä minäkin älähdän jos rajoja ylitetään!

      Oma äitinikin puhuu: sitten kun äiti ei tiedä niin mummo vie sut hampurilaiselle tms...:D No, olen nyt vielä antanut mennä ohi korvien, katotaan myöhemmin miten reagoin. :) No, kai sitä hampurilaisella saa käydä...

      Jos ei hyväksy jonkun kasvatusmetodeja, ei pidä viedä lasta hänelle hoitoon. Neuvoja voi antaa, mutta kaikki eivät välttämättä tottele.

      Niin se vain on!

      Kasvatuksen päävastuu on vanhemmilla. Isovanhemmat ovat tervetullut lisä lapsen elämään, jos myös kunnioittavat vanhempia.

      • Miniä tääkin

        Itsekin olen joskus ihmettellyt isovanhempieni touhuja ja mielipiteitä, mutta olen kuitenkin aina pitänyt huolen siitä, että lapsillani on oikeus luoda läheiset välit isovanhempiinsa, minun näkemyksistäni huolimatta.
        Kuulostaa siltä, että jotkut äidit ovat todella mustasukkaisia lapsistaan ja siitä, kuka heidät voi sanoa kasvattaneensa.
        Ei kai siitä anopista ja apesta ole ole pakko itse pitää, mutta minusta lapselle täytyy suoda mahdollisuus kiintyä mummiinnsa ja pappaansa. Jos äiti ei tätä mahdollisuutta lapselleen anna, toimii hän mielestäni todella itsekkäästi.
        Itse en pidä anopistani, mutta olen iloinen siitä, että lapseni ovat saaneet kiintyä häneen vapaasti, ilman minun kitinöitäni.
        Eikä normaalien lasten nukkumisrytmit pienistä poikkeamista mene sekaisin. Älytöntä vouhottamista. Tuntuu melkein, että säännöt on tehty äidin, eikä lasten elämän turvaamiseksi.


    • immi mumi

      Meillä on siihen oikeus
      Vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa omien lapsien opastamisessa oikeaan elämään.
      Mumi ja vaari on paikka, jossa lapsikin saa toteuttaa itseään rikkomatta kotona olevia sääntöjä. Lapsi ymmärtää,että kotona ja mummolassa on eri säännöt, niinkuin kotona ja kodin ulkopuolella. Niinhän on elämässäkin Kotona on tiettyjä vapauksia, mutta kodin ulkopuolella on noudatettava tilanteeseen sopivaa käyttäytymistä. Olennaista on, että vanhemmat ja isovanhemmat sopivat pelisäännöt, missä sallitaan poikkeamia ja mitkä on ehottomasti kiellettyä jos asioita ei sovita, ristiriita on valmis.
      Immi mumi

    • tilanteeseen väsynyt

      kammottava tilanne isovanhempien suhteen. Mistä voimme saada apua? Meidän olisi pakko istua pöydänääreen isovanhempien kanssa, missä voisimme keskutella asiat selväksi. Siihen tarvitsemme ulkopuolisen apua. Asiat on mennyt niin pitkälle, että meitä on uhkailtu lastensuojeluviranomaisilla isovanhempien puolelta. Lapsemme on hyvin kiintynyt isovanhempiin, joten en haluaisi että tyttö menettää kontaktia heihin. Onko jossain joku paikka missä voisimme saada keskusteluapua?

      • Mummo JA Pappa

        Näin meilläkin Laosen lapset antaa havainnoida että olemme
        HEILLE TÄRKEITÄ!!!
        Vanhemmat ei näitä havaintioita HYVÄKSY!!!
        Mitäs nyt SITTEN ???


      • Mummo JA Pappa

        Näin meilläkin Laosen lapset antaa havainnoida että olemme
        HEILLE TÄRKEITÄ!!!
        Vanhemmat ei näitä havaintioita HYVÄKSY!!!
        Mitäs nyt SITTEN ???


      • Mummo JA Pappa

        Näin meilläkin Laosen lapset antaa havainnoida että olemme
        HEILLE TÄRKEITÄ!!!
        Vanhemmat ei näitä havaintioita HYVÄKSY!!!
        Mitäs nyt SITTEN ???


    • Kysyjä 5

      Kirjoituksen aloittajalta, onkohan elämänarvot aivan kohdallaan?
      Mikä on tärkeintä elämässä?

    • Nuori isä

      Hei,

      Hyvää keskustelua vanhemmuudesta ja isovanhemmuudesta. Alkuun todettava, että molemmissa leireissä on sekä hyviä että vähemmän hyviä yksilöitä, joten en halua yleistää, vaan kerron oman tapauksemme.

      Meillä on tilanne, jossa vaimon vanhemmat eivät ole sisäistäneet sellaista miehelle varsinkin helppoa kohtaa kuin "vastuunjakokysymykset" ja perheen päätöksenteon hierarkia. Tästähän tässä on pohjimmiltaan kysymys.

      1) Onko isovanhempi hierarkiassa ylempänä suhteessa lapsenlapsiinsa? Ei.
      2) Onko isovanhempi hierarkiassa ylempänä suhteessa omiin lapsiinsa? Kyllä, kunnes lapset ovat täysikäistyneet. Mutta ei, ei sen jälkeen.

      Edellisten kahden kohdan sisäistäminen olisi hyvä perustie ratkaisulle. Useille vanhemmille jää päälle kuvitelma korkeammasta hierarkisesta asemasta suhteessa omiin lapsiinsa myös näiden täytettyä 18 vuotta. Siinä ehkä ongelman ydin, koska mikäli he kokevat tämän aseman olevan voimassa, se loogisesti asettaa heille kuvitelman siitä, että he ovat päätöksentekoasemassa myös suhteessa hierarkian muille alatasoille (lapset).

      Kyllä, rakkaus ylittää hierarkiarajat, niin pitääkin olla. Mutta rakkautta on yhtä paljon yhdessä sovittujen rajojen kunnioittaminen. Rakkaus lapseen kulminoituu heidän turvallisuuden tunteeseensa, siihen, että on asioita joihin voi luottaa:
      1)   Ruoka tulee ajallaan ja sitä on riittävästi
      2)   Leikin aika on silloin kun on leikin aika, mielellään kaikki aika unen jaa ruoka-ajan ulkopuolella
      3)   Unen aika on silloin kun on unen aika, säännöllisyys on tässäkin paras malli
      4)   Yhteiset asiat koskevat kaikkia: vanhemmilla on vastuu lapsistaan, joten KAIKKIEN muiden on niitä kunnioitettava poikkeuksetta ja ilman selittelyjä. Piste.

      Otan edelliseen esimerkin: kyllä, meidän lapsenhoitopaikassa syötettiin about vuoden vanhalle lapselle raakaa raparperiä. Tarkistin asian ja todettiin, että tuon ikäiselle ei pitäisi syöttää tätä ollenkaan. Kyllä, soitin lapsenhoitajalle ja sovittiin, ettei näin jatkossa toimisi.Samanlaisia tilanteita tulee sadoittain eteen ilmankin että olet mikään ”pilkunviilaajaa tai kontrollifriikki” ja johtuen siitä, että usein meillä nuoremmilla "google-ajan" vanhemmilla (ja uskoisin etenkin niillä, jotka ovat hyvin kiinnostuneita tekemään asiat oikein) on tilanteita, joissa he joutuvat taisteleman lapsiaan hoitavien ”muiden” kanssa ihan perusfaktojen tasolla.

      Esimerkkinä tästä tuo raparperi. Samanlaisia esimerkkejä omakohtaisesti: jos lapsi itkee mennessään nukkumaan, pitää hänen tahtoaan kunnioittaa ja ottaa syliin joka kerta, kun vähänkään inahtaa. Vaimoni vanhempien nuoruudessa sana ”unikoulu” ei kuulunut lastenhoidon sanastoon. Syöminen omalla paikalla: isovanhempien mielestä aivan sama missä lapsi syö = sotkua ympäri taloa. Isovanhempien mielestä sokeri ja suola ovat niin tärkeitä, että niitä pitää ujuttaa lapsen aterioille, vaikka näiden riittävän saatavuuden tiedämme täysin hoitavamme ilman mitään ekstroja. Tieto lisää tuskaa ja tieto muuttuu paljon, nämä eivät olleet edes räikeimpiä esimerkkejä siitä epäsuhdasta, joka meidän vanhempien ja toisen puolen isovanhempien "tietotasossa" on sen suhteen mikä on lapselle parasta ja mikä ei.

      Miksi jauhan näistä? Uskon, että keskimäärin nykyisillä vanhemmilla on yksinkertaisesti paremmat tiedolliset edellytykset hoitaa omia lapsiaan kuin heidän omilla vanhemmillaan oli aikanaan. Esimerkkinä tästä, tupakan savuahan puhallettiin lasten korvatulehduksiin hoitona vielä omien vanhempieni ”tiedolla”.

      Siksi yhteenvedoksi: Vanhempi on suhteessa omaan lapseensa aina se auktoriteetti, jota kaikki muut lapsenhoidollisissa asioissa kunnioittavat. Jos tämä perussääntö ei mene perille kauniisti, niin suosittelen kovempia otteita. Toiseksi, lasten vanhemmilla on lähes poikkeuksetta kaikista parhaat edellytykset ja tieto siitä, miten kussakin tilanteessa toimitaan. Ja ei, se ei tarkoita ettei isovanhempien neuvoa kannata kuunnella, ei niin. Hyvä isovanhempi onkin kuin hyvä mentori / konsultti, jolta voi ja pitääkin kysyä neuvoa, mutta päätökset ja vastuun kantavat lapsista aina viime kädessä vanhemmat.
      Hyvää joulun aikaa!
      JM

    • piupali-paupali

      Olen täysinsamaamieltä kirjoittajan kanssa, että lasten kanssa menetellään kuten hänen omat vanhemmat ovat ohjeistaneet.

      Kas, kuitenkin voin havaita, että näin menetellen, pääsen arvosteltavien henkilöiden piiriin ja kommentoinnit eivät ole mitään herttaista kuultavaa. Teksti n on jotakuinkin törkeää ja loukkaavaa, melkein voisi sanoa että joku keltainen neste on noussut ylös. Arviot, joita kuulet, henkilötäsi ja menettelytavoistasi on jotain niin mielikuvituksellista, että on vaikea uskoa jos ei olisi itse kuullut.

      Olisiko nyt niitä fiksujen nuorten aikuisten lähestymistapoja tarjolla, jotta päästäisiin purkamaan kuona pois.

      Ei mummien, pappojen, vaarien ja mumman ole syytä sietää mitä tahansa, rajat ne ovat myös nuorilla vanhemmilla.

      • Elämää itselläkin vielä

        Kylään tulevat lapset pyytää isovanhempiaan ostamaan kallimpia tavaroita vanhempien käskystä. Monilla vanhemmilla on se luulo että isovanhemmat on sitä varten että rahoittavat heidän lapsensa vauvasta eteenpäin. Jääpähän vanhemmille sitten rahaa ulkomaanmatkoihin ym.
        Tyypillistä on että kylässä käydessään vanhemmat koko ajan puhuu mummolassa mitä kaikkea lapsi tarvitsisi ja mistä ko. tavarat voi hankkia. Muutaman kerran kun joutuu tuollaista kuuntelemaan vierailun ajan niin ei paljon huvita enää kylään kutsua moista porukkaa. Jotkut ketjussa mainitsi isovanhempien ostavan liikaa. Mulla on taas sellainen kokemus että mikään ei riitä joillekin perheille koska luullaan että tavan eläkeläiset rypee rahassa.


      • siinä
        Elämää itselläkin vielä kirjoitti:

        Kylään tulevat lapset pyytää isovanhempiaan ostamaan kallimpia tavaroita vanhempien käskystä. Monilla vanhemmilla on se luulo että isovanhemmat on sitä varten että rahoittavat heidän lapsensa vauvasta eteenpäin. Jääpähän vanhemmille sitten rahaa ulkomaanmatkoihin ym.
        Tyypillistä on että kylässä käydessään vanhemmat koko ajan puhuu mummolassa mitä kaikkea lapsi tarvitsisi ja mistä ko. tavarat voi hankkia. Muutaman kerran kun joutuu tuollaista kuuntelemaan vierailun ajan niin ei paljon huvita enää kylään kutsua moista porukkaa. Jotkut ketjussa mainitsi isovanhempien ostavan liikaa. Mulla on taas sellainen kokemus että mikään ei riitä joillekin perheille koska luullaan että tavan eläkeläiset rypee rahassa.

        onnellisessa asemassa, että isovanhemmat antavat meidän olla vanhempia. Olen isovanhemmille ilmoittanut, ettei meidän lapset tarvi mitään ylimääräisiä, kunhan muistavat synttäreinä, niin ok. Korttikin riittää. No, paketti sieltä aina tulee, sehän on lapsille niin kovin tärkeää, mutta ei mitään ylen määrin kallista, eikä hienoa. Pystymme itse ostamaan kaiken tarvittavan omille lapsillemme ja sitä, mitä emme pysty ostamaan, ei tarvitse saadakaan.

        Vanhempi voi olla niinkin, että antaa isovanhemman olla isovanhempi. Olen aina luottanut siihen, että kyllä mummu tietää: onneksi molemmilla mummuilla on järki tallella ja jalat maassa. Tuffat meni ekasta lapsen lapsesta sen verran sekaisin, että ostivat kaikkea "turhaakin", mutta se tasaantui, kun lapsia alkoi tulla enemmänkin. Ymmärtäähän sen, eka lapsenlapsi on merkki tapaus. Onhan eka lapsikin vanhemmille ihan eri asia kuin toinen, kolmas saati viides. Kaikkeen "tottuu" ja elämä kasvattaa, ei tarvi jokaista asiaa enää kantapään kautta kokea, kun on tietoa jo ensimmäisen lapsen jälkeen.

        Joillakin vanhemmilla on aika tiukat ja hiukan ihmeellisetkin rajat lapselleen, toisilla ei rajoja ollenkaan. Siinä pitää osata sumplia asioiden välillä, käyttää maalaisjärkeä ja miettiä, mikähän tapa tässä nyt on paras tapa toimia. Jos isovanhemmilla on omat elämän arvot kohdallaan, niin luulen että ne lapsenlapset saa siellä ihan kunnon kasvatuksen. Mummolahan on aina mummola: siellä pätee eri lait, siellä on "mummon lait", tietystikään vanhempien varpaille ei yritetä astua. Mutta mummo ja tuffa ovat lapsensa kasvattaneet ja he ovat maailmalla pärjänneet ja omia lapsiakin saaneet. Miksi mummo yhtäkkiä onkin se paha, joka ei osaa lasta kasvattaa? Onko isä/äiti niin huonosti kasvatettu, pilalle hemmoteltu, että on katkera siitä, eikä halua lastaan samoin kohdeltavan? (Tietysti poikkeuksia on puoleen, sun toiseen joka asiassa).
        Oman lapsen kasvatus on ihan eri, kuin lastenlasten, joita näkee paljon harvemmin: silloin heille haluaa antaa joskus jotain erikoistakin, eikä aina tiukkaan kieltää kaikkea, mitä kotonakin kielletään. Lapselle pitää selittää, että mummu on mummu, koti on koti, ne on kaksi eri asiaa. Mitä saa tehdä kotona, ei välttämättä saa tehdä mummulassa, kun mummu/tuffa ei tykkää. Tai päin vastoin. Kyllä lapsi ymmärtää, kun sen selittää.


      • rentoutusta
        siinä kirjoitti:

        onnellisessa asemassa, että isovanhemmat antavat meidän olla vanhempia. Olen isovanhemmille ilmoittanut, ettei meidän lapset tarvi mitään ylimääräisiä, kunhan muistavat synttäreinä, niin ok. Korttikin riittää. No, paketti sieltä aina tulee, sehän on lapsille niin kovin tärkeää, mutta ei mitään ylen määrin kallista, eikä hienoa. Pystymme itse ostamaan kaiken tarvittavan omille lapsillemme ja sitä, mitä emme pysty ostamaan, ei tarvitse saadakaan.

        Vanhempi voi olla niinkin, että antaa isovanhemman olla isovanhempi. Olen aina luottanut siihen, että kyllä mummu tietää: onneksi molemmilla mummuilla on järki tallella ja jalat maassa. Tuffat meni ekasta lapsen lapsesta sen verran sekaisin, että ostivat kaikkea "turhaakin", mutta se tasaantui, kun lapsia alkoi tulla enemmänkin. Ymmärtäähän sen, eka lapsenlapsi on merkki tapaus. Onhan eka lapsikin vanhemmille ihan eri asia kuin toinen, kolmas saati viides. Kaikkeen "tottuu" ja elämä kasvattaa, ei tarvi jokaista asiaa enää kantapään kautta kokea, kun on tietoa jo ensimmäisen lapsen jälkeen.

        Joillakin vanhemmilla on aika tiukat ja hiukan ihmeellisetkin rajat lapselleen, toisilla ei rajoja ollenkaan. Siinä pitää osata sumplia asioiden välillä, käyttää maalaisjärkeä ja miettiä, mikähän tapa tässä nyt on paras tapa toimia. Jos isovanhemmilla on omat elämän arvot kohdallaan, niin luulen että ne lapsenlapset saa siellä ihan kunnon kasvatuksen. Mummolahan on aina mummola: siellä pätee eri lait, siellä on "mummon lait", tietystikään vanhempien varpaille ei yritetä astua. Mutta mummo ja tuffa ovat lapsensa kasvattaneet ja he ovat maailmalla pärjänneet ja omia lapsiakin saaneet. Miksi mummo yhtäkkiä onkin se paha, joka ei osaa lasta kasvattaa? Onko isä/äiti niin huonosti kasvatettu, pilalle hemmoteltu, että on katkera siitä, eikä halua lastaan samoin kohdeltavan? (Tietysti poikkeuksia on puoleen, sun toiseen joka asiassa).
        Oman lapsen kasvatus on ihan eri, kuin lastenlasten, joita näkee paljon harvemmin: silloin heille haluaa antaa joskus jotain erikoistakin, eikä aina tiukkaan kieltää kaikkea, mitä kotonakin kielletään. Lapselle pitää selittää, että mummu on mummu, koti on koti, ne on kaksi eri asiaa. Mitä saa tehdä kotona, ei välttämättä saa tehdä mummulassa, kun mummu/tuffa ei tykkää. Tai päin vastoin. Kyllä lapsi ymmärtää, kun sen selittää.

        hei, oikeastaan kaikkiin "miksi"-kysymyksiin on hirveä määrä vastauksia kullakin isovanhemmalle, mutta mä näkisin, että pääpointti tässä olisi se, että sinä haluat kasvattaa nyt lastasi parhaimmalla katsomillasi ja pohtimillasi tavoilla ja isovanhemmat on vähän jo vaan niinnkuin siinä sivussa vesittämässä hyviä menetelmiä...
        mmm, sama juttu aikoinaan ja minä päätin vaan olla välittämättä - ajattelin, että emmehän asu isovanhempien luona - emme edes vieraile luonaan niin usein, että ajattelin, että antaapa olla, pääasia, että näen hymyilevät kasvot mummulla ja papalla kun tapaavat, lapsenlapsethan ovat heille kaikki kaikessa...

        ja nyt manan majoille mentyään ja noiden lasten kasvaessa aikuisiksi omia perheitään hoitaen, totean, että nuo asiat ovat pienenpieniä juttuja koko isossa elämässä ja parasta mitä voi tehdä, on yrittää saada pitää suhteet iloa tuottavina ja hyväksyä meidän huonotkin puolemme. Eli jos osaat ja voit sanoa suoraan - ota vaikka käsivarresta kiinni ja pyydä, että sä haluat noin ja noin, tai että et halua... silleen ystävällisesti, hymyä mukaan ja lämpöä, niin luulis että kyllä se siitä sitten etenis ajallaan...


    • Kyläilyt

      Vanhempien pitäisi miettiä, miten he itse toimivat kylässä, esim. vanhempien luona.
      Lasten tulisi olla ja elää prikulleen kuten kotona. Ihannetapaus. Elättekö itse?

      Miten olette kylässä? Syöttekö vain samaa kuin kotonakin aina arkena? Juotteko kahvin kotonakin juuri samalla hetkellä kuin se kylässä tarjotaan? Otatteko viinerin, vaikka kotona ei ole sellaisia yleensä tarjolla? Jääkö iltalenkki väliin, kun istutaan anopin sohvalla rupattelemassa?

      Otatteko suklaamakeisenjos appi tarjoaa? Entä pikku lasin viintä, jos se pihvin lisukkeeksi kaadetaan, vai sanotteko, että ei tuollaista meille, ollaan dieetillä ja umpiraittiita.
      Pitääkö katsoa "Kauniit ja rohkeat", vaikka anoppilassa sitä ei katsota? Katsottehan sen kotonakin.

      Vahditteko lapsia, että syövät juuri samaa kuin kotona, ei enempää ei vähempää, ei mitään mummun erikoisia, vaan sitä samaa, johon on kotona totuttu. Katsokoon vain haikeina suklaakeksejä kahvipöydässä. EI meidän lapsille.
      Kotiin lähtö ajoissa, ettei nukkumaanmeno viivästy. Olkoon vaan, että muut vieraat eivät olleet vielä tulleet, tai sauna on vasta haaleana, tai mustikkapiirakka paistumassa uunissa.
      Lasten PITÄÄ mennä nukkumaan samaan aikaan kuin aina muulloinkin.

      Niinkö menettelette? Kuinka usein kutsuja satelee?

      • pointtisi,

        : )

        Ymmärtäähän sen alkuperäisen kirjoituksen sikäli, että siellä tosiaan saattaa olla noin suuri juopa vanhempien/isovanhempien välillä. Mutta kuten näistä kirjoituksista on käynyt ilmi, niin asioissa pakkaa olla kasi puolta: on sinun puolesi ja on minun puoleni. On sinun mielipiteesi versus minun mielipiteeni. On sinun kotisi ja on minun kotini. Eihän missään kyläpaikassakaan tosiaan eletä kotielämää; siellä ollaan käymässä, ei eletä normaalissa perheen arjessa. Tosiaan samat säännöt pitää olla: ollaan nätisti, ei riehuta, syödään kauniisti, ei kiroilla yms.

        Lapset oppivat esimerkistä. Voitte lukea heille lakia vaikka kuinka kauan ja he tekevät niin kuin ovat NÄHNEET muidenkin tekevän.
        Meillä ainakin lapset ilmoittivat ykskantaan, kun "luin heille lakia" jostakin asiasta, mitä mummulassa oli tehty: "mummulassa kuuluukin tehdä niin!"
        Tosiaan, on mummun lait ja on äidin/isän lait. Kukaan teistä ihmisistä ei elä kyläpaikassa aivan samoin kuin kotonaan. Joka niin väittää, niin hän valehtelee.

        Alkuperäisen perimmäiseen ongelmaan: keksustele isovanhempien kanssa näistä kasvatusasioista. Et saa ongelmaasi ratkaisua täältä, vaan keskustelemalla siellä paikan päällä. Jos annat asioiden vain mennä omalla painollaan, niin myöhemmin ne vain kasaantuvat ja sinä katkeroidut ja mahdollisesti lasten kuullen arvostelet isovanhempien kasvatusmetodeja. Ei hyvä. "Pienillä padoilla on suuret korvat". Vaikka luulet, ettei lapset ole lähimaillakaan kuuntelemassa he kuulevat juuri silloin, kun ei saisi. Ota asia esille seuraavan kerran, kun tapaatte ja katso, mihin se johtaa. Hyvää ja toivottavasti riidatonta kesää!


    • kohtuullista vähän

      Yksinkertainen vastaus: isovanhemmat eivät ole lastesi kasvattajia, myöskään lapset eivät miellä heitä siksi. Minä omasta puolestani pidän hyvänä sitä,että lapseni voivat olla vapaasti mummoloissa ja noudattavat siellä niitä sääntöjä jotka siellä vallitsevat. Tuolla logiikallahan omat kasvatusmetodinsa voisi ulottaa kaikkiin kyläpaikkoihin missä lapsi käy yksinään. Ei hyvä..
      Olet väärässä jossain määrin, et voi vaatia isovanhemmilta mahdottomia. Anna lapsille vapaus olla siellä vapaasti ilman, että sääntösi yltävät sinnekin. Tarkoitan tietenkin sitä, että sellaiset normaalit perussäännöt ovat voimassa, yleensä niin on lähes joka kodissa.
      Anna ihmeessä lastesi nauttia toisistakin ihmisitä, et todellakaan ole ainoa heille. Ja se mitä lapset sanovat, sitä kannattaa miettiä, mitä se oikeastaan kertookaan. Tuli vain mieleen tuosta lapsesi lausahduksesta, minä löytäisin sieltä sanoman, joka olisi syytä miettiä.

      Säännöt ovat hyviä, mutta liika aiheuttaa sen, että niitä on mahdoton noudattaa, ne orjuuttavat toisiakin ihmisiä,mikä on vain pahasta. Toisaalta niitä ei voi edes kontrolloida. Kodissa on omat säännöt ja muualla eletään talon tavoin, jos ne tavat ovat normaalit.

      Ja mikä tärkeintä, jos on jollekulle sanottavaa, lienee parasta sanoa se suoraan, ystävällisesti ja keskustellen avoimesti asioita. Jos siihen ei kykene, sitten lienee tarkistamista itsessäkin.

    • Mummi lapsenlikkana

      Lapsenlapselle ei löytynyt kesäpaikkaa, joten hän oli yli viikon meillä maalla mummulassa.

      Keskustelin myöhemmin miniäni kanssa ja puheen lomassa tuli esiin myös lapsenlapsen asiat. Miniäni sanoi, kuinka rakas lapsi hänelle on, vaikka heillä tahtoo aina mennä sukset ristiin ja hän tulee huutaneeksi ja käskeneeksi ihan liikaakin välillä. Kun joka asiasta pitää tapella.

      Menin ihan sanattomaksi, sillä meillä ei ollut pienintäkään erimielisyyttä sen viikon aikana, jonka yhdessä vietimme.
      Ei tullut riitaa ruuasta, ei nukkumaanmenosta, ei hampaista, ei mistään. Minä en edes tiennyt, että esim. hampaidenpesu on riidan aihe kotona.
      Noudatin miniän antamia ohjeita, koska helpointahan se on, että lapsi toimii mummulassakin samoilla säännöillä kuin kotona. Olin oikein tyytyväinen, kun kodin sääntöjen avulla elämä meni tasaisella tavalla.

      Niin että lapsillakin on eri asenteet kotona ja muualla. Lapsellekin voi olla helpotus olla kotoa poissa ja lomalla perheestä. Koti-ikävä varmaan kuitenkin vaivaa, vaikka sitä ei osoitetakaan. Iloisesti lapsi ainakin kotiin lähti ja paljon oli ollut kertomista.

      En ollenkaan tunne olleeni sekaantuja tai omien vanhempien yläpuolella. En usko, että "kasvatin" lasta millään tavalla sen viikon aikana. Minun ei edes tarvinnut kiellellä tai komennella, lapsihan osoitti minulle, että hänet on kotona kasvatettu hyvin ja opetettu noudattamaan sääntöjä.

      Sanoin miniälleni, että hänen kasvatuksensa on langennut hyvään maahan. Kauniimmin käyttäytyvää lasta olisin jo pitänyt mielistelijänä ja tekopyhänä. Sanoin, että hän taitaa huutaa turhanpäiten. Vähempikin varmaan piisaisi.
      Nauroimme molemmat. Hän lupasi harkita.

      • kun kerroit

        hänelle lapsen hyvästä kasvatuksesta :) Tuli varmasti hyvä mieli miniälle.
        Niin se pakkaa olemaan, että kotona taistellaan niitä tahtojen taisteluja, mutta kyläpaikassa ollaan kuin herran enkeleitä. Sehän on lasten kasvamista se, kun rajoja vähän kokeillaan. Liian kiltti lapsi ei tule pärjäämään aikuisena. Jos ei ksokaan ole tahtojen taisteluja käyty, niin aikuisena tuollainen lapsi jyrätään säälimättä.

        Mutta oikein hieno kirjoitus isovanhemmalta.


      • Hurja anoppi

        Tuo sinun tapasi on mielestäni se tyyli miten noita suhteita hoidetaan. Positiivinen palaute puolin ja toisin osoittaa, että molemmat osapuolet ovat toimineet hyvin ja näitä "sääntöjä" voi jatkossakin noudattaa.

        Meillä mummu on välillä aivan hurja ja kurja. Kahden lapsen äitinä toivoisi, että molempia lapsia isovanhemmat kohtelisivat samalla tavalla. Mummu osoittaa, että hänelle ei kelpaa poikapuoliset lapsenlapset vain tytöt ovat jotain. Esim. Tullessaan matkoilta hän tuo tuliaisia vain tyttärellemme, mutta ei pojallemme. Pojan syntymäpäivillä hän tuo suuren paketin tytölle ja poika saa kaksi pientä autoa.

        Olen sitä mieltä, ettei tarttis sitten tuoda kenellekkään mitään, jos ei voi tasapuolisesti kohdella molempia lapsia sukupuolesta huolimatta. Sanoin mummulle, että haluaisin hänen kohtelevan molempia lapsia tasapuolisesti. Hän hurjistui ja huusi minulle haukkumasanoja. Empä ole hetkeen ollut yhdteydessä häneen.


    • Miten nyt

      Joku on nostanut 3,5 v. vanhan jutun esiin.
      Kiinnostaa tietää, onko aloittaja yhä samaa mieltä, vai onko elämä kouluttanut toisiin aatoksiin?

      Samoin kiinnostaisi tietää, miten on vastaajien kanssa. Yhäkö ollaan järkähtämättä jomman kumman puolella. Onko omat lapset samanlaiset kuin v. 2005? Onko kasvatus tuottanut hedelmää?

      • Todellista rakkautta

        Viestejä lukiessa ajattelin, että sivistys ei ainakaan näy vuosien saatossa vaikuttavan anoppi - miniäsuhteeseen maassamme parantavasti. Tuntuisi päinvastoin, että korkeakoulutuksen lisääntyessä samassa suhteessa on lisääntynyt itsekäs lakihenkisyys. Kun tämä alkaa esiintyä perheessä sisällä, juuri tuo vaikein sukulaisuussuhde on tulilinjalla kovin panoksin ja siinä ovat kaikki häviäjiä. Lapsiin tämä jättää rakkaudettomuuden opetuksen.
        Itse voisin nuoren vallanhaluisen anopin saaneena (yli 40 v sitten) kirjoittaa elämäntarinaani hänestä paksun kirjan verran. Tultuani ikäluokan verran vanhempana anopiksi tulee psygologia kaiken ymmärtämisessä avuksi.
        Kaikkien osapuolten olisi aina hyvä tiedostaa milloin on kyseessä itsekkyys, vallanhalu, rakkaudettomuus. Näitä ei tarvitse sietää. Rakkaudellisuudessa sen sijaan on suurin rikkaus kaikilla.


    • Äiti myös

      Toivottavasti nämä isovanhemmat joutuvat todella pohtimaan toimiaan. Nuo kysymykset ovat juuri niistä aiheista joissa monella isovanhemmalla on peiliin katsottavaa ja opeteltavaa asioiden korjaamisessa.

      Isovanhemmuus ei oikeuta koskaan puuttumaan lastensa perheiden toimiin, kasvatukseen tai valintoihin. Puuttuvat sitten niihin asioihin joihin on jokaisella kansalaisella velvollisuus jos siihen on aihetta.

      Jos ennen asiat olivat toisin niin nyt eletään 2000-luvulla ja monet asiat tehdään tämän päivän tieto-taidolla!

      Sitä on turha spekuloida oliko joku asia paremmin sitten ennen kuin nyt koska tiedetään myöskin se että monet asiat vaan ovat nykyään paremmin. Mennyt on mennyttä.

    • Liina Anniina

      Hah, tämänkin äitylin lapsoset ovat jo neljä vuotta vanhemmat kun protesti isovanhempia vastaan julkistettiin.
      Mistä näitä vanhoja kirjoituksia oikein ilmestyy?

    • Rakkainpani

      Entä jos tämä asia onkin toisinpäin? Lapsenlapsilla kotonaan ei mitään rajoja. Opetettu jo pienenä manipulolijiksi ja valehtelijoiksi. Kaikkitietäviä vanhempia ei kukaan voi neuvoa. Eivät ikäväkyllä itse tajua hakea apua. Lapsenlapset kärsivät. Voi vain kuvitella mitä heistä tulee aikuisena. Isovanhemmat yrittävät asettaa rajoja. Lasten omat vanhemmat kieltävät.
      Suuri suru lapsenlapsistaan

      • Kummi-pummi

        Ei-isovanhempana, mutta kummina ja suklulaistätinä olen seurannut kahden pienen lapsen elämän vinoon kasvamisen kehdosta viisikymppiseksi.
        Mikään järkisyihin vetoaminen ei auttanut näille vanhemmille. Muistan kuinka kauheaa oli seurata lasten katkeroitumista ja vihaisuutta pienestä pitäen.
        Turhaan yritin puhua.
        Vanhemmat kun tiesivät mikä on lapselle paras, tosin itse olivat täysin eri mieltä keskenään.
        Kun äitii kieti, isä huusi HULLU, anna sen nyt olla. Ja päin vastoin, kun isä kielsi, oli äiti sitä mieltä, että kielto on kohtuuton.
        Pahaa teki, kun kävin paikalla ja lapset kiipesivät syliini, sanoivat vanhemmat naureskellen, että olen kuin apinaemo, sillä eihän nyt tuon ikäisiä lapsia enää sylissä pidellä. Murrosiässä he hakivat sylit mistä tahansa ja vanhemmat raivosivat - ihan turhaan.

        Yritin pitää lasten puolta, sovitella ja muistuttaa, että lapsi ei ole vielä kypsä ihminen, vaan tarvitsee tukea ja apua. Jolloin minä olin se hullu, koska heidän lapsensa on opettajankin mielestä tosi fiksu ja itsenäinen persoona. Oli kuin olisin puhunut seinälle, kun sanoin, että se on ihan eri asia. En minä sanonut ollenkaan, että lapsessa olisi jotain vikaa, vaan hän on vielä LAPSI.

        Vuosien mittaan perheen kaikki ongelmat kärjistyivät ja syytä etsittiin kaikista muista, lopuksi kiittämättömistä lapsista, joiden eteen oli KAIKKI tehty, ja nyt seuraus oli näin huono.

        Tänä päivänä perhe on eronnut ja jakautunut kahteen. Ristiriidat olivat ankarat, niin että välit on kokonaan katkenneet toisen lapsen kanssa. Hän on liittynyt erikoiseen kommuuniin ja katkaissut välinsä muun maailman kanssa kokonaan. Hän on perheetön ja elää sossun tuilla.
        Toinen on ollut useaan kertaan avioliitossa ja lapseton. Hän opiskelee ja suorittaa tutkintoja, mutta hänen toimeentulonsa on pätkätöiden varassa. Välit isään kokonaan poikki, mutta äidistä huolehtii päivittäisillä käynneillä. Äiti on täysin heittäytynyt tämän lapsen hoivattavaksi.

        Kyllä joskus olisi ihan paikallaan kuunnella ulkopuolisten neuvoja tai hakea apua ongelmiin, eikä ajatella, että vanhemmilla on järkkymätön oikeus kohdella lapsiaan "parhaan kykynsä" mukaan, meni sitten syteen tai saveen.


    • mielipiteeni tämä

      Ottaen huomioon miten huonosti kasvatettuja nykyajan nulikat ovat,olen pikemminkin sitä mieltä että olisi hyvä isovanhempien puuttua enemmänkin kasvatukseen.

    • Äiti nyt ja aina

      Meillä alkuun kerroin anopille miten meillä asiat hoidetaan mutta eihän anoppi niitä kuunnellut.....anoppilassa annettiin lapsille makeaa mahan täydeltä. ( äitinä minä sain nuhtelut siitä kun lapsille ei siellä ruoka maistunut).
      Anoppi sanojensa mukaan osaa hoitaa lastani paremmin kuin minä koska hänellä on kokemusta.....
      Olimme napit vastakkain usein mutta loppupelissä en jaksanut enää tapella vaan annoin anopin touhuta mitä halusi....ja mikä oli seuraus....
      Nykyään lapset tietää miten anoppilassa pitää toimia.....jos jotain asiaa ei saa niin nostetaan mekkala.....ja anoppi heltyy heti ja antaa lisä "lahjoja",.....
      Kotona lapset tietää miten täällä toimitaan ja tuntevat tavat :)
      Anoppi saakoon repiä omat hiuksensa nykyään toimintansa vuoksi :) kun on niin olevinaan parempi kasvattaja....

    • lapseton

      Yritän vastata kirjoitti: Minä vain rakastan ja tarjoan syliä. Onko se sitten niin väärin.

      Kyllä se on väärin, jos et kunnioita niitä sääntöjä, mitä lapsesi on omalle lapselleen asettanut. Et voi kumota oman rakastamisesi nojalla toisen perheen sääntöjä. Rakastamasta ei kukaan kiellä, kunhan noudatat lapsesi perheen kasvatusmetodeja.

      • Kummi-pummi

        Kummi-pummin kokemus on, että hirveää on seurata, kun lasta ei ymmärretä, vaan pidetään jonkinlaisen lemmikkieläimen tasoisena, käskytetään ja hemmotellaan vuoronperään, ja omin korvin kuulin, kuinka isä kielsi lapsia auttamasta äitiä taloudessa, koska kodinhoito on äidin työ.
        Äiti ei saanut neuvoa ja kasvattaa lapsia, koska hän oli kotoisin porvarillisesta ja ylenkatsottavasta perheestä, jossa esim. toivotettiin hyvää joulua. Kristinusko kun on tehnyt niin paljon pahaa maailmassa, että sitä ei tämän kynnyksen yli tuoda.

        Isä oli perheessä sitä mieltä, että kaikki ylimääräinen on pahasta, ruoka oli ravintoa, ei muuta, se syödään mistä tahansa astiasta, itse asiassa voisi syödä vain joka toinen päivä, silläkin elää.
        Nämä olivat niitä isän periaatteita, äidillä taas oli omansa. Lapset siinä välissä, alituisen manipuloinnin kohtena.
        Minusta heidät olisi pitänyt ottaa huostaan.
        Siihen aikaan se vain ei tullut mieleenikään. Surin vain lapsia, kun näin kuinka ahdistuneita he olivat.

        On tosi järkyttävää, että kirjoittajien mielestä isovanhempien ja muiden on otettava huomioon kaiken aikaa vanhempien periaatteet lapsien kasvatuksessa ja kohtelussa. Jospa nämäkin lapset olisivat edes joskus päässeet rakastavien isovanhempien luo lepäämään, olisi heidän elämänsä varmasti ollut rauhallisempi ja mahdollisesti jopa onnistunut. Mutta isovanhempia ei ollut.


    • 3 pojan äiti

      Sen verran omaa mielipidettäni ilmaisen että vanhempien asioihin ei tietenkään ole puuttuminen ja toki voi yhteisiä pelisääntöjä jopa mielelläänkin olla mutta mielestäni isovanhemmat voivat jopa olla lepsumpia kuin vanhemmat.... Ja tässäkin vähän pätee kodissa kodin säännöillä... Joten puollan kyllä nyt isovanhempia. Meillä mennää kotona kodin säännöillä ja isovanhemmilla heidän kodin säännöillä.

    • VÄÄRIN KASVATETTU!

      MINIÄ !

    • Älä loukkaannu

      Näen tässä kirjoitettelujen olevan enemmän valtataistelua kun mitään lapsen etuuden ajattelua.
      Monet buoret vanhemmat eivät siedä minkäänlaista neuvoa tai opastusta muilta ihmisiltä ja eritoten vanehmmiltaan, en ymmärrä miten olemme noin sanoisinko "aran" ja itsetunnoltaan heikon ihmisen kasvattanee. Nyt asia näytttää kääntyvän pääalelleen, nämä lapsemme rankaisevat omia lapsiaan julmalla tavalla, on liikaa määräyksiä ja ahdistusta.

      Ymmärrän toki kunnioittaa lastenlasten kohdalla yhteisiä sovittuja asioita vanhempien kanssa, en anna heille karkkeja ja makeita juttuja paljoakaan, tiedän liian sokerin villiinnyttävän. Ruuan suhteen olen huolissani, sillä lapset eivät söisi muuta kuin spagettia ja jauhelihakastiketta ja muutakin tämäntapaista, heille ei keitot ja laatikot oikein tunntu tutuilta, joten kodeissa ei ilmeisesti tehdä enää kotiruokaa. Lapset syötetään Mac Donaltseilla, hampurilaisilla, kotona pizzaalla ja tagoilla ym pikaruualla. Ymmärtääkseni on kallista ja huonoa aina syötäväksi.

      Ajan käytössä olen huomannau, että lapset katsovat mielleään videoita, istuvat tietokoneella pelaamassa no 3-4 vuotiaat. Molemmissa ohjelmat ovat aikoja pahoja, lapsi ymmärtää paljon väärin asioita, ei hän eroita fiktion ja toden erilaisuutta, niinpä pieni poika voikin heittää vaikka jääpallalla toista, ei hän ymmärrä vaaraa, kun noissa filmeissäkin aina kaikki toipuvat, vaikka hyppäisivät kuinka korkealta.

      Itse olen yrittänyt olla mukan laikkimässä ulkona piilosta, hippasta, kymmenen tikkua laudalla ym. Talvella lumiriehaa, lumiukkojen tekoa, linnoituksen rakentamista, mäenlaskua turvallisesti.

      En pyri näillä toiminnoilla vanhempia millään tavoin aliarvioimaan, sillä tiedän työssäkäyvän ihmisen olevan ajan kanssa tiukoilla.
      Yritän tällä tavoin antaa lapsille erilaista tekemistä, jossa ei ole vaaraa eikä tule vääriä mielikuvia kuten noista filmeistä.

      Sitten ovat nämä eroperheet ja uusperheet, joissa tämän asian kanssa painitaankin jo ihan eri sarjassa.
      Tunteeton uusiomies tai nainen, kuten eräs ilmaisi asian, että kun ei ole tunteita voi lapsille tehdä ihan mitä vaan. Tärkeintä on kuulemma kun saa nuo lapset mahdollisimman pian pois kodista, ei uusioihminen välitä lapsen kouluttamisesta tai elämästä sen enempää.

      Joten hyvät lasten vanhemmat, pyydän että ajattelette ememmän lastenne puolelta asiaa kuin itsenne, jospa lapsillenne jäisi jotain hyvääkin sieltä isovanhempien luota, sitä mitä kaikessa omassa kireisessä elämässänne ette pysty itse lapsille antamaan.
      Isovanhemmat eivät varmasti halua teitä millään tavalla mollata tai aliarvoida,päinvastoin arvostavat teitä monia aivan liiankin paljon.
      Tämä sota lasten ja vanhempien välillä pitäisi lopettaa, sillä emme teidän vanhemmat ja lapsienne isovanhemmat todellakaan halua astua varpaillenne, haluamme teille onnellistä ja hyvää elämää, ja auttaisimme niin mielellämme.
      Toki löytyy ihmisiä joka kategoriaan, joillekin oma elämä on niin tärkeä, että kenellekään ei mitään soisi, ei välitä kenestäkään muusta, mutta uskon näitä olevan vähäisemmässä määrin kuitenkin.

      Toivon että Suomessa suvut pitäisivät omistaan huolta, niinkuin muissa maissa on vallalla, sillä olen tässä tutustunut eräänlaisen sukulaisuhteen kautta Ranskan kulttuuriin, jossa todella ei tämänlaisia kiistakysymyksiä ole lasten ja vanhempien välillä, he pitävät toisistaan huolta, eivätkä koe loukkauksina isovanhempien tekoja ja sanoja.

      • Kummi-pummi

        Hyvä, että lapsenkin puolesta esitetään puheenvuoroo, sillä kutenn itse olen tuolla kirjoittanut, on lapsi täysin vailla turvaa, jos vanhemmilla ei ole kykyä nähdä mikä on lapselle parasta.

        Yhteiskunta saattaa puuttua asioihin ja otta lapsen huostaan, mutta lapsi on yhä toisen luokan kansalainen, joka palautetaan kotiin vanhemmilleen huostaanottojen välissä, sallitaan väärä kohtelu ja "tuetaan vanhemmuutta". Lapset joutuvat maksamaan aikuisten keskinäisen kissanhännnvedon omalla elämällään.

        On todellakin hyttysen surinaa se, mitä eroa on vanhempien ja isovanhempien arjessa. Lapsi tarvitsee ymmärrystä ja aikuisuutta. On yks lysti, syökö hän hampurilaisen vai suklaan mummilla. Pääasia, että hän on tuntenut olonsa rakastetuksi ja turvatuksi niin kotona kuin mummulassakin, eikä lapsi kestä rikkoutumatta, kun vanhemmat rähjäävät keskenään ja isovanhempien kanssa lapsen asioista.
        Lapsi on tunteva ja oikea ihminen. Hän kokee voimakkaasti kaiken. Sitä ei saisi unohtaa.


      • Kummi-pummi

        Kun nuorilla ihmisillä menee sukset ristiin kumppanin kanssa, ei jakseta enää yrittää, vaan lähdetään ja lujaa! On usein nähty, kuinka kiivaita riitoja sitten käydään lapsista ja tapaamisoikeuksista.
        Perheeseen tulee uusi vanhempi, useinkin isä, koska Suomessa äideillä on lapsien kasvatusvastuu yhä.
        Lapsi menettää isän ja isänpuoleiset sukulaiset ja saa tilalle uudet, oudot, ehkä tympeät. Kuinka monilla avoanopeilla on kiinnostusta uusiin avolapsenlapsiin?
        Omat lapset ovat läheiset ja sitä uutta on pakko sietää.

        Entä kun sekin liitto kariutuu. Nykyisin on helppoo otta kassiin puhtaat vaatteet ja kännykkä ja lähteä. Monella miehellä voi olla jo se seuraavakin paikka valmiina.
        Tai päinvastoin, uusikko ei haluaisi lähteä, mutta avoliitossa ei voi pysyä kuin yhteisellä sopimuksella. Lapsi voi menettää ehkä hyvinkin läheiseksi tulleen uusvanhemman.

        Näilläkin palstoilla olen lukenut nuorten eronneiden kirjoituksia, joissa he korostavat, että lapset kyllä ymmärtävät ja ovat sopeutuneet oikein hyvin.
        Hyytävä tunne nousee lapsen puolesta. Lapsi yrittää olla parhaansa mukaan sopeutuvainen ja kiltti, ja kuitenkin ero tuli. Lapsi ilman muuta uskoo olleensa eron syy.

        Olemme muka niin tietäväisiä ja koulutettuja, että luulemme pystyvämme hoitamaan lapset tuosta vaan työn, harrastusten ja ihmissuhteiden seassa. Emme ymmärrä, että kysymyksessä ei ole nukkumaanmenoajat ja oikeat ruokatottumukset, vaan rakkaus ja välittäminen.
        Lapsi ei saa niitä ikinä liikaa osakseen, ja siksi on kohtuutonta ja törkeää aikuisten ihmisten kinastella lapsenhoidosta pikkuasioissa ja olla isovanhemmille mustasukkaisia lapsen kiintymyksestä. Sitähän nämä keskustelut usein osoittavat.


    • herää jo

      hoida itse lapsesi sillä tästä selviät, isovanhemmat ei ole sinun palvelijoitasi..

      • herää jo

        äläkä yleistä, jos sinä koet noin sinun pitää puhua omalle anopille tai apelle


      • Klaukkala

        Näin ehkä on !
        Mutta joskus ehkä tarvitsee
        SITÄ ISOVNAHEMPIEN APUA!!!

        Olevatko apuun tulevia ????


    • entinenkamalaminiä

      Vanha ketju, vuodelta 2005..mitenköhän säännöt tänäpäivänä? :) mutta eipä ne isovanhemmat varmaan miksikään muutu, tykkäävät ostella lapsenlapsilleen kaikkea ihan ilman pyytämistäkin. Minä ainakin tule sanomaan lapselleni kun vähän kasvaa, että mummi ostaa joo antaa ostaa mutta MINÄ en osta. Sitäpaitsi annan itsekin lapselleni joskus ruoka-aikojen ulkopuolella hedelmää tai herkkuja, en viitsi vaatia mummoilta, ettei ikinä saisi mitään antaa. Ei se kuitenkaan joka päiväistä ole. Ei kai ne siihen kuole jos joskus on päikkärit tai iltapala myöhässä, onhan ne joskus kotonakin ja varsinkin jos ollaan jossain matkoilla.

      • mitä sitten?

        "On todellakin hyttysen surinaa se, mitä eroa on vanhempien ja isovanhempien arjessa.
        Lapsi tarvitsee ymmärrystä ja aikuisuutta.
        On yks lysti, syökö hän hampurilaisen vai suklaan mummilla. Pääasia, että hän on tuntenut olonsa rakastetuksi ja turvatuksi niin kotona kuin mummulassakin,
        eikä lapsi kestä rikkoutumatta, kun vanhemmat rähjäävät keskenään
        ja isovanhempien kanssa lapsen asioista.
        Lapsi on tunteva ja oikea ihminen.
        Hän kokee voimakkaasti kaiken. Sitä ei saisi unohtaa."

        Hyvin viisaita sanoja.

        Entä kun on vietetty päivä kylässä ja kotiin mennessä, lapsen vasta riisuutuessa, molemmat vanhemmat tulevat parjaamaan lasta ja käskevät rangaistusnurkkaan. (ei tietokaan ensinäkemisestä sitten aamun.) rankaisu on jokin n. 7-8 tuntia sitten tapahtunut sanominen 5v?
        Entä kun lapsi leikkii ulkona, niin että leikki vaatii tilan, äiti kävelee tilaan törmää leluun, vaikka näkee leikin ja tarvittavan tilan. Huutaa ja haukkuu lapsen, niin että tilanteen nähnyt katsoja menee mykäksi.
        Tylyjä kylmä rumia sanoja, niihin sopivat ilmeen ja äänensävy..
        Entä kun lapsi pelkää ulostamista, koska kumpikaan vanhempi ei halunnut vaihtaa vaippoja, lasta pompoteltiin vaipan vaihtoon toiselta toiselle, äiti hoitovapaalla isoveli päiväkodissa.
        Jopa isoveli (5v.) pyysi vanhempia vaihtamaan vaippaa, lupasi jopa maksaa siitä omistaan rahoistaan 2 €.
        Entä kun isoveli karkasi pois äidiltään ulkona ollessa ja kauppareissuilla.
        entä kun lapsi ei syö mitään, maito hapankorppu leipä ja puuro käyvät,
        no muuta ei edes tarjota, kun ei se syö.
        entä kun lapsi piiloutuu vanhemman tullessa kotiin. tai istuu sykkyrällä hiljaa.
        entä kun lapsi vetäytyy hiljaa yksinäisyyteen..
        entä kun lapsi ei puhu, vasta: "Lopettakaa riitely me ei haluta kuunnella" riitojen loputtua alkoi puhe luistaa..
        Entä kun vanhempi valehtelee lapsen kuullen, tilanteen ja asioita jotka lapsikin tietää valheiksi.
        entä kun vanhempi kontrolloi kaiken ja kaikkea.
        ei halua kuulla toista tai kolmatta kertaa laulua, josta lapsi pitää ja haluaa kuulla uudestaan kuin Teletappi.
        Entä silloin, kun lapsi kertoo isän ja äidin riitelevän kokoajan.
        Tuskainen hiljainen toteamus, sitä ei jaksa kuunnelle ja lapsi 6v.
        ja niin edelleen, vain sydäntä särkevimmät tässä..


      • Kummi-pummi
        mitä sitten? kirjoitti:

        "On todellakin hyttysen surinaa se, mitä eroa on vanhempien ja isovanhempien arjessa.
        Lapsi tarvitsee ymmärrystä ja aikuisuutta.
        On yks lysti, syökö hän hampurilaisen vai suklaan mummilla. Pääasia, että hän on tuntenut olonsa rakastetuksi ja turvatuksi niin kotona kuin mummulassakin,
        eikä lapsi kestä rikkoutumatta, kun vanhemmat rähjäävät keskenään
        ja isovanhempien kanssa lapsen asioista.
        Lapsi on tunteva ja oikea ihminen.
        Hän kokee voimakkaasti kaiken. Sitä ei saisi unohtaa."

        Hyvin viisaita sanoja.

        Entä kun on vietetty päivä kylässä ja kotiin mennessä, lapsen vasta riisuutuessa, molemmat vanhemmat tulevat parjaamaan lasta ja käskevät rangaistusnurkkaan. (ei tietokaan ensinäkemisestä sitten aamun.) rankaisu on jokin n. 7-8 tuntia sitten tapahtunut sanominen 5v?
        Entä kun lapsi leikkii ulkona, niin että leikki vaatii tilan, äiti kävelee tilaan törmää leluun, vaikka näkee leikin ja tarvittavan tilan. Huutaa ja haukkuu lapsen, niin että tilanteen nähnyt katsoja menee mykäksi.
        Tylyjä kylmä rumia sanoja, niihin sopivat ilmeen ja äänensävy..
        Entä kun lapsi pelkää ulostamista, koska kumpikaan vanhempi ei halunnut vaihtaa vaippoja, lasta pompoteltiin vaipan vaihtoon toiselta toiselle, äiti hoitovapaalla isoveli päiväkodissa.
        Jopa isoveli (5v.) pyysi vanhempia vaihtamaan vaippaa, lupasi jopa maksaa siitä omistaan rahoistaan 2 €.
        Entä kun isoveli karkasi pois äidiltään ulkona ollessa ja kauppareissuilla.
        entä kun lapsi ei syö mitään, maito hapankorppu leipä ja puuro käyvät,
        no muuta ei edes tarjota, kun ei se syö.
        entä kun lapsi piiloutuu vanhemman tullessa kotiin. tai istuu sykkyrällä hiljaa.
        entä kun lapsi vetäytyy hiljaa yksinäisyyteen..
        entä kun lapsi ei puhu, vasta: "Lopettakaa riitely me ei haluta kuunnella" riitojen loputtua alkoi puhe luistaa..
        Entä kun vanhempi valehtelee lapsen kuullen, tilanteen ja asioita jotka lapsikin tietää valheiksi.
        entä kun vanhempi kontrolloi kaiken ja kaikkea.
        ei halua kuulla toista tai kolmatta kertaa laulua, josta lapsi pitää ja haluaa kuulla uudestaan kuin Teletappi.
        Entä silloin, kun lapsi kertoo isän ja äidin riitelevän kokoajan.
        Tuskainen hiljainen toteamus, sitä ei jaksa kuunnelle ja lapsi 6v.
        ja niin edelleen, vain sydäntä särkevimmät tässä..

        Kaikesta huolimatta lapsissa on voimavaroja, joiden turvin he kasvavat ihmisiksi. He ottavat oppinsa näistä epöoikeudenmukaisuuksista, päättävät, että näin eivät itse tule toimimaan koskaan, osaavat ottaa etäisyyttä vanhempiinsa kyllin nuorina, saavuttavat itsenäisyytensä ja oppivat etsimään tukipylväänsä muualta

        Jotkut lapset kuitenkin jäävät siihen ja kokevat, että ahdistava ilmapiiri ja tiukkapipoisuus ovat turvallinen ympäristö. Aina tietää, miten toimia. Aina osaa varoa sanojaan ja tekojaan, haistella mistä tuuli käy. Oppii luikertelemaan ja teeskentelemään. Osaavat jopa kiittää kotiaan, jossa ovat saaneet hyvät eväät elämälleen.

        Kuinka paljon onkaan näitä loukussa kasvatettuja. Kunpa he ymmärtäisivät lähteä ajoissa, ennen kuin vanhempoien ehdottomuus siirtyy heihinkin. Muuten kierre jatkuu.


    • Only way - Airway

      Hei.

      Raastaava inhoa yli kymmenen vuotta. Jeesustelua, neuvomista, tuppaamista, vähätteleyä, arvostelua, ja mieletöntä kohellusta, tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
      Köyhiä idiootteja jotka ovat tehneet oman puolisoni ollessa lapsi kaikki mahdolliset virheet, mutta niistä ei saa puhua -ei tietenkään.
      Ja kuvittelevat olleensa vuoden vanhempia tuolloin. - DAA.

      Nyt se vi**tun ylimielinen virne pyyhkiytyy naamalta lopullisesti kun muutamme toiselle puolelle maapalloa kolmen lapsemme kanssa.
      Näin alkuun ajattelin noin viiden vuoden täys hiljaisuutta.

      Ette arvaa mikä tunne -JES!

      Ja palstan tissiposket älkää vaivautuko saarnaamaan että riistän lapset isovanhemmilta. Ei niitä kukaan jää kaipaamaan

      Niin niin ja juu juu
      hyvästi

      • mummpamummo

        Taidat itsekin olla vaikea luonne, tekstistäsi päätellen.
        Miksi olet noin agressiivinen ja karkea kielenkäytöltäsi.
        Noinko käyttäydyt lastesi aikaan, et vaikuta ainakaan paremmalta kuin appivanhempasi.
        Säälin lapsiasi.


    • äiti hoitajana

      MIKSI ETTE HOIDA YKSIN OMIA LAPSIANNE?

      • Maailman napa

        No noi edelliset ainakin muuttavat maasta. Kai oppivat sitten hoitamaan lapsiaan. Jos ovat jossakin sivistyneessä valtiossa, niin oppivat ehkä jopa puhumaan normaalin säälliseen tapan lapsillensa.

        Kirjoittaja vielä kuvittelee, että heitä jää joku kaipaamaan ja ajattelee pitää mykkäkoulua 5 vuotta.
        Hauskaa aikaa kasvaville lapsille.


    • säännötön

      Alkuperäisestä aiheesta senverran että oma anoppini on kehittänyt lapsenlapsilleen ne säännöt mitkä pätee hänen luona. Onneksi siis ei ole yhteisiä lapsia mieheni kanssa, vaan toinen miniä saa näitä sääntöjä kuunnella näitten lastenlasten kanssa.. Pakko sanoa ettei käy kateeksi ;)
      Siellä on tiukat säännöt joista anoppi ei jousta.. ja kellään ei tiedättekö ole todellakaan yhtään mukavaa kun joka asiaan tarvitaan nämä "SÄÄNNÖT"..
      eli ei ainakaan mikään kovin kodikas mummola vaan tunnelma on tosiaan jäykkä ja ahdistava.
      Kaipa vanhemmat voivat mummolassa säännöistään joustaa, ei lapsi ole mikään pikkuinen tinasotilas jonka tulee tehdä aina oiken ja juuri niinkuin käsketään. Mummolassa tulisi saada olla "vapaalla kodin säännöistä".. Näin ainakin itse olen antanut lapseni saada olla. Enhän voi vaatia toisen muuttavan periaatteitaan omassa kodissaan jos minä yksin laadin ne "SÄÄNNÖT"..

      • Sääntölä

        Ei ole ollenkaan pahasta, jos perheessä on sääntönsä.
        Mummolassa voi olla eri säännöillä kuin kotona, ja kun sen tietää, voi varautua.
        Mummo ei esimerkiksi tee useampaa ruokaa, vaan kaikki syövät saman annoksen.
        Sen säännön jouduin itse luomaan takavuosina, kun sukulainen tuli 4 lapsen kanssa, joista yksi ei syönyt mitään, toinen ei syönyt perunamuusia ja kolmannelle piti tehdä määrätynlainen kastike, joka ei kelvannut muille. Yksi söi nätisti kaiken mitä tarjottiin.

        Sanoin, että jos tänne jäätte minun hoiviini, syötte kaikki samaa. Minulla ei ole taitoa, ei voimia, eikä rahaa valmistaa useampia ruokalajeja konstaileville lapsille.

        Sama asia esim. vaatteiden kanssa. Takit naulaan, saappaat eteiseen, jokainen tietää itse, missä on omat kamppeet. Omassa kodissaan lapsilla voi olla omat vapaudet näissäkin asioissa, mutta mummuloissa ei ole edes tilaa levittää tavaroita ympäristöön. Mummon kotiolot ovat erilaiset kuin lapsiperheissä.

        En voi ymmärtää, mitä vahinkoa säännöissä on.
        Tietysti, jos vaadittaisiin kävelemään marssin tahtiin ja seisomaan asennossa, kun puhutellaan, niin.... mutta ei kai tästä ollut kysymys.

        Joskus mummot ovat tiukkoja, mutta ei suinkaan aina.


    • Tasainen elämä

      Ovatko Arvon isovanhemmat jo vastanneet?
      Kauan on vastausta odotettu, kohta tulee 10 v. täyteen.

      Ehkä Arvo on jo sen verran iso poika, että ei enää ole kasvatuksen uhrina. Ihmetellä vain pitää, kun ajattelee, että isovanhemmat ovat tunkeutuneet Arvon kotiin ja sekaantuneet siellä ruokailuun, nukkumaanmenoaikoihin, makean antamiseen ja lahjojen ostamiseen, jopa perheen kyläilyyn.

      Miten Arvon omat vanhemmat ovat mahtaneet selviytyä tällaisten pyörremyrskyisovanhempien joukossa.

      Ehkä jo kaikki rauhoittuu vähitellen. Isovanhemmatkin kangistuvat.

    • Miniä___

      Tuota kuules hei, nyt sinä yleistit kokemuksesi koskemaan kaikkia appivanhempia ja isovanhempia. Meillä menee isovanhempien kanssa ihan hyvin, joten siinä mielessä voit kysyä noita kysymyksiä ihan suoraan heiltä kenelle ne on tarkoitettu, eli omille sukulaisillesi.

      Pidetään yhtä, sukupolvet! Olette tärkeitä.

      • Tasainen elämä

        Niin, sitähän minäkin.
        Meidän suvuissamme ei ole suunsoittajia ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä ei nuoria, ei vanhoja.
        Lapset on kasvatettu kunnioittamaan toisia, sillä heitäkin on aina kunnioitettu.

        Jos menee avioon ihmisen kanssa, jonka kasvatus on laiminlyöty ja perheen lähikontakti tapahtuu nyrkein ja huutomyrskynä, on itse tehnyt virheen.
        Jos tähän ei ole tottunut, ei siihen koskaan opi.


      • Miniä______
        Tasainen elämä kirjoitti:

        Niin, sitähän minäkin.
        Meidän suvuissamme ei ole suunsoittajia ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä ei nuoria, ei vanhoja.
        Lapset on kasvatettu kunnioittamaan toisia, sillä heitäkin on aina kunnioitettu.

        Jos menee avioon ihmisen kanssa, jonka kasvatus on laiminlyöty ja perheen lähikontakti tapahtuu nyrkein ja huutomyrskynä, on itse tehnyt virheen.
        Jos tähän ei ole tottunut, ei siihen koskaan opi.

        Minä ainakin toivon, että lapsi oppii minua vanhemmalta ikäpolvelta sellaista, mitä itse en voi opettaa. Anoppi ja oma äitini ovat kuitenkin eläneet eri ajassa ja kokeneet eri asioita. Minähän toivon, että lapsesta kasvaa toisia ymmärtävä aikuinen, joka tulee toimeen ihmisten kanssa, vaikka kaikki eivät jaakaan juuri samaa mielipidettä tai käytäntöä.

        On ihan totta, että säännöt ja tavat voivat olla erilaisia anoppilassa kuin kotona. Kunhan perimmäiset arvot ja tavoitteet (toisten kunnioittaminen, rehellisyys, hyvän tahtominen ja tekeminen) ovat samat, anoppilassa saavat tehdä asiat niin kuin parhaaksi näkevät.

        Olisihan se aika hävytöntä viedä lapsi hoitoon ja vaatia, että hoidatte minun sääntöjeni mukaan. Ei, kun anoppilassa ollaan anoppilan sääntöjen mukaan. Kyllähän anoppi järkevänä ja hyväntahtoisena ihmisenä antaa lapselle lapsen lääkkeet oikeaan aikaan jne. Jos anoppi kuitenkin kieltää juoksemasta sisällä (vaikka se on meillä sallittu), niin sitten se on niin.

        Minullakin oli ystäväni koira hoidossa, kun hän ei itse saanut hoidettua. Ilmeni, että koiralle ei koskaan sanottu ei (se oli kasvatusfilosofia). Kyseessä oli ongelmakoira ja minä kyllä kielsin koiraa ja kerroin omistajallekin, että minulla on vähän toisenlainen kasvatustapa ja etten tule suostumaan siihen, että koira rähjää ulko-oven edessä tunnin (sen sijaan, että se komennettaisiin omalle paikalleen). Jos omistaja ei halua, että hänen koiraansa käsitellään talon periaatteiden mukaan, niin sitten vie koiransa johonkin muualle.

        Jos ei luota isovanhemman kasvatukseen, niin eihän sitä lasta silloin pidä sinne viedä!


    • Caramba

      Vastaus 1.
      Pikkulapset..... Ne on niin suloisia, että säännöt unohtuu.
      Olen huomattavasti lepsumpi kuin aikanaan omien lasten suhteen. Joitenkin ajattelee elämää avarammin tyyliin "ettei se yksi myönnytys" koko pientä ihmisitä pilaa. Eli syy on yksinkeraisesti luontainen lellimisen halu.

      No, tyttäreni kyllä kovisteli minua tästä ja hämmennyin. En ollut edes huomannut miten toimintatapaani. Samalla kyllä muistin, miten tiettyjen rutiinien muuttaminen saattaa panna kaiken rytmityksen sekaisin päiviksi. Joten nyt lellin sääntöjä unohtamatta.

      Vastaus 2. Lellittelen, tähän ei sisälly vanhempien kieltojen kumoaminen. Minusta lapsella on oikein järkevät rajat.

      Vastaus 3. Ilmiselvästi olen ollut hyvä kasvattaja, koska lapseni puolisoineen ovat myös hyviä kasvattajia. Olen siis onnistunut aikanaan. Mutta että olisin parempi? -Ei ole käynyt mielessäkään. Oikeastaan huomaan usein ihmetteleväni, miten lapseni osaavat tuon kaiken. Ihailen heitä vanhempina ja olen sen myös kertonut.

      Vastaus 4. En tunnista tarvetta paikata mitään, olen tyytyväinen lapsistani.

      Vastaus 5. Onneksi äitini jo aikanaan näytti esimerkkiä ettei lasten parisuhdevalintoihin tai parisuhteisiin tule puuttua. Se on erittäin hyvä oppi ja samoin olen toimoinut omien lasteni kanssa ja samoin toivon heidän toimivan omien lastensa kanssa.
      On erittäin kiusallista, jos joku ottaa yleensäkin puheeksi toisen parisuhteen. Parisuhde on aina kahden kauppa eikä sen tilasta, toimivuudesta tai sopivuudesta voi kukaan tehdä arvioita ulkopuolelta.

      Vastaus 6. On. Töitä, harrastuksia, ystävien saunailtoja, miehen kanssa matkustelua jne.

      • Rasittavimmat

        Hyvää keskustelua. Ehkä tilanteet helpottavat lasten kasvaessa, mutta meillä ainakin isovanhemmat ovat olleet ihan kajahtaneita viimeiset neljä vuotta kun lapset ovat olleet pieniä.. Eivät kunnioita mitään meidän ohjeita, ovat aina tuputtamassa lapsille herkkuja, astuvat vanhempien varpaille.. Törkeää että eivät anna lastenlastensa vanhemmille tilaa ollenkaan jos ovat itse paikalla. Ei tee enää mieli nähdä heitä ollenkaan, tarkoitan molemman puolen isovanhempia... Parasta on olla omassa rauhassa!


    • kevät1

      En ole isovanhempi. En tiedä vastauksia aloittajan kysymyksiin. Sen tiedän että oma anoppini kieltäytyi antamasta vauvaa minulle imetystä varten, piti oikein väkisin sylissään etten saisi häntä syliini. Kun lapsi päänsä kolhaistuaan itki äitiä, sama juttu. Isoäiti loukkaantui kun vaihdoin lapselleni kakkavaipan, kun puhuttelin lapsen koiran lyömisestä, hän loukkaantui myös kun lapsen isä laittoi lapsen nukkumaan kymmeneltä illalla kun lapsi olisi halunnut olla isoäidin kanssa. Kun minä syötin lapselle makaronilaatikkoa, nosti isoäiti pullat ja kakut lapsen nenän eteen. Kun minä tein lapselle ruoaksi lihapullia, osti anoppi kaupasta nakkeja ja syötti lapselle niitä. Kerran minä kutitin ja nauratin lasta sängyllä, kun isoäiti oli tiskaamassa. Taakseni tuli isoäiti katsomaan mitä tapahtui. Selkäni takaa kuulin kun isoäiti heiluttaa lapselle nukkea ja sanoo että katso täällä nukke, laitetaanko sille rusetti niinkuin aiemmin päivällä. Kun minä sanon että lapsen on nälkä, sanoo isoäiti että lapsen on maha kipeä. Kun minä sanon, että lapsen on maha kipeä, sanoo isoäiti että lapsen on nälkä. Viis siitä tuleeko lapsi hoidettua, kunhan isoäidin kanta voittaa. Niinkuin minä lapsen äitinä en tunnistaisi oman lapseni nälkäitkua.

    • Nöyrämummo

      Saisinko lyhyet ohjeet isovanhemmuuteen? Sain oikeuden isovanhemmuuteen syksyllä ja olen siitä onnellinen. Toimin kuitenkin väärin, en tiedä oikeaa tapaa. Voisiko joku viisaampi isovanhempi antaa neuvoja.

    • aanoppi

      Nöyrämummolle: riippuu siitä, oletko poikasi vai tyttäresi lapsen isovanhempi.

      Jos kyseessä on tyttärenlapsesi, olet paljon paljon helpommassa asemassa. Jos nimittäin olet tyttäresi kanssa normiväleissä. Kaikkihan eivät ole, mutta useimmat sentään. Pystytte juttelemaan lapsesta ja lapsen hoitamisestakin ihan normaalisti.

      Jos kyseessä on poikasi lapsi, tilanne on huonompi. Miniä ei yleensä luota anoppiinsa, tai vaikka luottaisikin, niin ei tahdo sitä näyttää. Lapsen kautta on helppo kormuuttaa sitä vaikeasti siedettävää anoppia. Kaikki, mitä anoppi tekee, on suurennuslasin alla.

      Mieti tarkkaan miten menettelet. Neuvoa et saa missään asiassa. Ellei sitten ihan varta vasten kysytä. Kannattaa olla enemmän "pidättyväinen" lapsen suhteen, muuten miniä kuvittelee sinun omivan lastaan. Jos haluat antaa lapselle lahjan, anna se rahana miniälle. Jos vaatteen ostat, et sitä koskaan lapsen yllä näe.

      Älä tarjoudu innokkaasti lapsen hoitajaksi, sano vain neutraalisti, että toki hoidan, jos tarvetta on. Jos olet liian innokas, miniä ei anna sinun ikinä lasta hoitaa tai toisena vaihtoehtona saatat joutua hoitamaan lasta jatkuvasti ja siitä kierteestä ei sitten eroon pääsekään.

      Vaikeatahan se on. Sivusta olen nähnyt, miten hankalaa voi olla. Äitini on saanut hoitaa minun ja siskoni lapsia ihan miten on tahtonut, meille on riittänyt kun olemme tienneet, että lapsi on hoidossa ja turvassa. Mutta veljeni lasten kanssa oli äidillä aina jotain ihmeellistä, veljen vaimo päsmäsi joka asiassa.

      Toivotan onnea isoäitiydellesi! Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hienosti. Isovanhempana oleminen on aivan ihanaa, se on jo minunkin osanani! Miten se lapsi voikin olla niin ihana! Kai se johtuu siitä, että omien lasten kanssa oli itsekin nuorempi ja oli kaikkea muuta hässäkkää elämässä niin paljon, ei sitä ehtinyt niin paljon keskittyä sitä lapsen ihanuutta seuraamaan. Tälle on voinut sitten enemmän aikaansa antaa, niin , tämähän on tyttären lapsi. Pojalla ei ole lapsia, saas sitten nähdä kuinka niiden kanssa menee, jos niitä koskaan tuleekaan.

    • hannakaisamanta

      vastaan apn kysymyksiin.

      Olen 9 lapsen mummu. Vanhin lapsenlapseni on 23 vuotias, nuorin 3 kk vanha, muut siltä väliltä.

      Olen hoitanut lastenlapsiani yhteensä satoja tunteja, olen ollut vanhempien lastenlasteni kanssa viikon pari useampaankin otteeseen mökillä yhteen putkeen ilman heidän vanhempiaan.
      Nuorimman kanssa en ole ymmärrettävästi vielä kauaa ehtinyt touhuamaan :-).

      Käyn vielä töissä, matkustelen (joskus lastenlastenikin kanssa), tienaan kohtuullisesti, en ole rikas mutta en köyhäkään, asun omakotitalossa, urheilen säännöllisesti, liikun paljon ulkona niin yksin kuin lastenlastenkin kanssa.

      1. minun kotonani eletään minun säännöilläni. Muiden koteihin en mene komentelemaan :-) eikä kukaan muu minun kotonani määrää kuin minä.
      Minun sääntöni poikkeavat miniöitteni säännöistä monissakin kohdin.
      Olen heidän kanssaan sopinut, että minä huolehdin lapsenlapsien tarpeista ja komentamisesta omassa kodissani, omalla tavallani, he huolehtivat lapsistaan omissa kodeissaan omalla tavallaan.

      Minä en ala hyppäämään 3 miniän pillin mukaan eivätkä he ala hyppimään minun pillini mukaan. Hyvin on toiminut tämä perusperiaate.
      Lapsenlapset tietävät tasan tarkkaan mikä on sallittua minun luonani, kotonaan tehkööt niin kuin vanhemmat sanovat, en puutu enkä tartu. Tosin karkkia en lapsenlapsille tyrkytä enkä osta koskaan kun en syö sitä itsekään, mutta esim. pullaa tai pikkuleipiä leivotaan yhdessä hyvin usein ja syödään myös,
      Minun mielestäni joku pulla tai karkkipussi mummolassa kerran pari kuukaudessa on kuitenkin mitätön juttu. Arki eletään ja hyvät tavat opitaan kotona.

      Minun luonani pelataan tietsikkapelejä, silloin kun siltä tuntuu, mutta max. 1h/pvä, tosin meillä on muutakin tekemistä riittänyt, kuten jalkapallon pelaaminen, fillarointi, luistelemassa käyminen jne. joten tietoone jää kyllä hyvin vähälle huomiolle.

      Minun luonani syödään silloin kun on nälkä, on minulla kyllä ruoka-ajatkin, mutta jos nälkä iskee vaikkapa tunti ennen ruokaa, voikkarin tai kaksi saa ottaa, en siitä seinille kiipeä. Jogurtteja tai makupaloja ei luonani ole, joten niitä ne ei voi syödäkään :-).
      Minä en tee koskaan pahaa ruokaa, teen vain niitä mistä lapset tykkäävät. Vanhemmat hoitakoot tappelun siitä syödäänkö jotain soppaa tai vihannesta vai ei, minun kanssani syödään terveellisesti mutta hyvin!.

      Minun luonani ei ole niin nokon nuukaa jos yöksi joku lelu jää lattialle tai matot ovat vähän rullalla tai on sormenjälkiä jossain. Ne lähtevät pois siivoamalla.

      Minun luonani lapsenlapset ovat vapaalla, he saavat ns. vetää lonkkaa ja levätä. Heillä ei ole sekuntikellotettua aikataulua, he joutuvat aivan riittävästi nousemaan kouluun ja päiväkotiin aikaisin. Minun luonani ei tarvitse hyppiä kellon mukaan.
      Nukkumaan mennään silloin kun väsyttää. Ulkoillaan paljon ja syödään hyvää ruokaa joten pienimmät uuvahtavat automaattisesti ennen klo 21:tä, isommat ovat unilla viimeistään 22-23. Aamulla saa nukkua just niin pitkään kuin nukuttaa.
      Normaalisti pienimmät heräävät viimeistään klo 8, isommat klo 10.

      2. Minä ostan lapsille sitä mihin minulla on varaa. Lupaa kysyn vain siinä tapauksessa, mistä tiedän että se aiheuttaisi keskustelua kotona kuten uusi puhelin/tietokone/tabletti tms. ns. iso hankinta. Mutta esim. vaatteet, jos minulla on rahaa, huomaan että lapsenlapsi on kasvanut ulos verkkareistaan ja hän haluaa määrätyt verkkarit, ihan sama onko perusteluna se että kun muillakin on, hän myös saa haluamansa pöksyt. Eipä ole tullut vanhemmilta huutoa tästä.

      Kiroilemista en siedä. Luonani kiroillaan vain silloin kun lyödään vasaralla sormeen tai pudotaan puusta tai silloin kun sattuu niin maan ... :-). Silloin kiroileminen on sallittua.

      3. En kuvittele olevani parempi kasvattaja enkä vertaile kasvatustapoja miniöitteni kanssa. He eivät tule opettamaan minua lasten hoidossa omassa kodissani, enkä minä opeta heitä, eletään sovussa omina itsenämme. Jos on jotain sanottavaa, se sanotaan kasvokkain, ei puhuta toistemme selkien takana.

      4. en paikkaa lastenlasten kanssa omia virheitäni. Kukaan meistä ei ole virheetön, aina olisi pientä parantamisen varaa, mutta enpä nyt keksi tähän hätään mitä :-).

      5. En puutu lasteni elämään heidän kotonaan enkä heidän parisuhteisiinsa. Jos minulta kysytään neuvoa, neuvon, jos minun kotonani tulee nuoremmille joku konfliktitilanne sanon oman kommenttini. Heidän kotiinsa en mene opastamaan.

      6. Minulla on oma elämä,mutta siihen kuuluvat myös niin omat pojat, lastenlapset kuin miniätkin. Sovussa elellään ja tullaan toimeen.
      Huom! miniät soittelevat useammin minulle kuin poikani, joten ehkä se kertoo jotain meidän suhteestamme.

    • mummelssoni

      Tää koko ketju on ihan kamala. Onko tosiaan näin vaikeeta????

      Joku kirjoitti, että hänen vauva on 3 kk ikäinen ja on ilmoittanut, että hoitoon ei sitten vielä pitkään aikaan ja sittenkin lyhyiksi ajoiksi totutellen. Juupa juu niin.

      Minulla on kolme lapsenlasta, ja jokainen on ollut hoidossani jo kuukauden parin ikäisenä ja on ollut yötäkin heti kun ei ole enää tissiä tarvinnut. Minä OSAAN hoitaa pikkuvauvaa. Jokainen on ollut vuorollaan yökylässä jo hyvin pienestä, siis vauvasta asti. Ketä on tarkoitus "totutella?"

      Kun lapsi oppii jo heti vauvana tunnistamaan isovanhempansa ja olemaan näiden kanssa yhtä lailla kuin omien vanhempiensa, ei tule niitä "äiti, äiti, äiti!!!" -huutokohtauksia eikä "haluan omaan kotiin!" -vaatimuksia keskellä yötä, kuten olen kuullut parin isoäidin kertovan. Mummon ja papan luo tullaan luontevasti ja ollaan normaalisti. Meillä tämän on tietysti mahdollistanut sopiva välimatka. Lapsilla on ollut meiltä yhtä pitkä matka kouluun, kuin kotoakin. Ja ovat koko ajan olleet mummolassa kuin kotonaan.

      Noita sääntöjuttuja en käsitä. Mitä ihmeen sääntöjä ihmisellä pitää olla. Nukkumaan mennään normaalilla ajalla, vapaa-aikoina siitä voidaan tietenkin joustaa, niin kuin ihmiset yleensäkin joustavat. Jos ei ole allergioita, niin mitä ihmeen syömissääntöjä täytyy ylläpitää? Kun ruoka on pöydässä, silloin mennään syömään. Meneekö joku ihminen, lapsi sen paremmin kuin aikuinenkaan, pilalle jotenkin, jos se syö jonain päivänä kello neljä ja jonain päivänä kello viisi tai kuusi?

      Kai minulla on sitten ollut jotenkin ihmeellinen tuuri, kun sen paremmin oma lapseni aikanaan, kuin nämä hänen lapsensakaan, eivät ole ikinä mitään kaupassa mankujia olleet eikä kukaan ole koskaan kiukutellut, että kun äiti osti niin mummonkin pitää ostaa tai päinvastoin? Nämä on normaaleja lapsia, jotka on ymmärtäneet puhetta ihan hyvin. Mitään itkupotkuraivareita ei ole ollut ikinä, ei kaupassa eikä kotona.

      Meillä on edelleen tavattoman hyvät välit näiden lapsenlasten kanssa, vaikka kaksi heistä ovat jo täysi-ikäisiä. Ja muuten, nämä lapset on käyneet aivan samalla tavalla myös siinä toisessa mummolassaan ja olleet siellä myös hoidossa, mutta ei yhtä paljon kuin meillä, koska ne isovanhemmat ovat iäkkäämpiä, nyt jo oikeinkin vanhoja. Mutta samalla tavalla hyvät ja luontevat välit ovat sinnekin. Nyt voi sanoa, että me mummot ja papat otamme ne "rusinat pullasta" eli nyt saamme nauttia siitä, että lapsenlapset ovat meille jo avuksi asioissa. Ja edelleen tulevat kuin kotiinsa ja ehdottavat, että keitetääs mummo kahvit. Rakastan näitä poikia.

      Joku valitti tuolla, että mummolassa on joka huoneessa televisio päällä ja appiukon tietsikat on päällä aamuun asti. En ymmärrä, mitä varten joka huoneessa edes olisi televisio ja miksi appiukolla on useita tietokoneita, eihän niitä kukaan kerrallaan tarvitse kuin yhden. Ja mitä se sitten lapsiin vaikuttaa, jos appiukko on tietokoneellaan? Opettakaa lapsillenne, että sinne papan tietokoneelle ei sitten mennä ja sillä siisti. Taitaa olla aika kurittomia lapsia teillä täällä monellakin.

      Voiko olla niin, että näillä kaikilla säännöillä ja vaatimuksilla, mitä isovanhemmille esitetään lapsista, voi hyvässä (tai itse asiassa pahassa) lykyssä pilata lapsen ja isovanhemman välisen luontevan suhteen? En suoraan sanottuna oikein ymmärrä edes sitäkään, kun sanotaan, että mummolassa voidaan sallia sellaisia vapauksia, mitä kotona ei voi. Eikö lapsi sitten saa olla kotonaan vapaasti?

    • Narinarinari

      Ketju on aloitettu jo kymmenen vuotta sitten, muta eiköhän näitä samoja asioita tunnuta vatkaavan edelleen. Miten te nuoret vanhemmat oikein lastenne kanssa sitten menettelette? Sääntöjä, sääntöjä, lakeja ja asetuksia? Ruokailut, ulkoilut, nukkumaanmenot, kyläilyt, mitä siinä nyt olikaan.

      Eikö noissa kaikissa asioissa toimita joka perheessä tilanteen mukaan? Joustetaan sitä kotonakin, eikö isovanhemmat saisi joustaa? Onko ne jotain ammattikasvattajia, joille maksetaan lapsen kanssa olemisesta? Silloinhan voidaan asettaa vaatimuksia ja sääntöjä.

      Jos noin vaikealta tuntuu isovanhempien kanssa toimiminen, niin lopettakaa se herran tähden ja toimikaa ihan itseksenne! Mitä ihmettä sitä itseänne kiusaatte, kun ette voi tyytyväisiä olla kuitenkaan? Ei sitä lasta ole minkään valtakunnan pakko sinne isovanhemmille antaa hoitoon. Ja turha siinä mutista mistään lasten ja näiden isovanhempien välisistä suhteista, kun ei ne oikein mene kumminkaan. Ei niitä tarvi väkisin yrittää vääntää, jos kerran ei teille sovi isovanhempien tavat olla lastenne kanssa.

      Että sitä osataan tehdä asioista vaikeita! Itse määräätte lastenne asioista, joten narinat pois ja hoitakaa itse lapsenne, silloin tiedätte miten niitä on hoidettu.

    • Periaatekysymys

      Yksi kirjoittajista muutti ulkomaille ja uhkasi pitää mykkäkoulua 5 vuotta. Aika ei ole vielä kulunut umpeen, mutta ihan näin väliaikatietona olisi hauska kuulla, eikö mitään yhteyttä mummulaan ole ollut näinä vuosina?
      Mietin esim. sitä, että jos on tarve tulla kotimaassa käymään,, niin mummulaan ei voi mennä yöpymään, vaan on keksittävä kortteeri muualta ja vielä sitten huolehdittava, ettei mummu saa tietää kotimaan kävijöistä.
      Vaikeaksi on elämä laadittu, mutta tsemppiä vaan.

    • Noinkohan

      Kunnioitatteko te lastenne kanssa anopin ja apen kodin sääntöjä käydessänne? Annatteko lastenne mielin määrin mekastaa ja tehdä mitä he tahtovat toisten kodissa? Majoitutteko heidän kotiinsa kuin omaan kotiinne levitellen kaikki tavaranne ja olemisenne heidän kodissaan? Lapsuuden koti ei automaattisesti tarkoita sitä että olette vieläkin alaikäisiä lapsia vanhempienne kodissa. Käytättekö talon tarvikkeita ja tavaroita mielenne mukaan kysymättä lupaa? Korvaatteko aiheuttamanne vahingot? Myös vanhemmat tarvitsee kodissaan omaa tilaa ja koskemattomuutta teidän vierailunne aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe