Aika yleistähän tuo on ollut jo kauan noilla kapeilla kaksikaistaisilla maanteillä, että vasemmalle kääntyvä ryhmittyy vastaantulijoiden kaistalle päästääkseen takaa tulevat ohitseen. Näkyvyyttä pitää tietysti olla, eikä vastaantulijoita.
Onkos tuo muuten muuttunut jossain vaiheessa ihan lailliseksi, tai muuten vaan ihan yleisesti hyväksytyksi? Onhan se toki kohtelias tapa, mutta enpä olisi uskonut, että polisitkin sen hyväksyvät. Sen täytyy siis olla sallittua.
Nimittäin, tänään (just kuluneena keskiviikkona) ajelin tuolla Kajaanin suunnalla ja ohittelin siinä muutaman auton letkaa ja jäin hetkeksi etummaisena ajaneen Ladan taakse. Ohitettiin siinä sitten tien vierellä ollut poliisiauto, joka lähti siitä lyhyen jonomme hännille. Ryhdyin siinä katselemaan ohituspaikkaa Ladasta, kun ladakuski laittoikin vilkun vasempaan, vaikka liittymä oli vielä aika kaukana. Sitten Lada siirtyi yllättäen vastaantulijoiden kaistalle ja jatkoi siinä, kunnes kääntyi vasemmalle. Siinä vaiheessa olin ohittanut sen jo oikealta ja taisi siitä ehtiä oikealta ohi seuraavakin.
Ajattelin, että ladakuski ei ehkä huomannut peräämme lähtenyttä poliisiautoa, vaikka se ainakin omista peileistäni näkyi selvästi, lähellä kun oli. Poliisit näkivät takuulla Ladakuskin ryhmityksen, mutta eivät kääntyneet perään, mitä vähän ihmettelin, liikenteen valvonnassa kun olivat. Sitä en muista oliko ennen liittymää vielä sulkuviivakin. No, ehkä eivät viitsineen moisesta pikkujutusta välittää, kun Ladalla ei ollut ylinopeuttakaan, sillä ylinopeuksiahan poliisit olivat ilmeisesti tutkailemassa ja syömäänkin ehkä oli jo kiire, päivähän oli jo puolessa.
(Jätätin jonoa kauemmas taakseni lievällä ylinopeudella ja tavoitin edelläni ajaneen toisen poliisipartion. Kääntyivät viitostielle kohti Kajaania ja heti seuraavasta Kontiomäen Shellille, missä näytti ainakin yksi partioauto jo olevan ja sinne kai se taakseni jättämä tais myös "kiiruhtaa").
Siis tapahtuiko tuossa mitään väärää, tai moitittavaa? Paitsi tietenkin minun suorittama oikealta ohittaminen ja ylinopeus (kirjoitin tuon viedäkseni nälvijöiltä sen ilon :)).
Väärältä kaistalta kääntyminen?
4
504
Vastaukset
- Jaska
Juuri tuollaisella toiminnalla poliisit viestittävät tiellä liikkujille, että säännöillä ei ole niin väliä. Vain ylinopeus on tuomittavaa.
- Lapsi
Kunhan tuossakin kertomassa tapauksessa se kääntyjä vaan laittaa sen vilkkunsa ajoissa päälle! Kun joku voi lähteä myös ohittamaan..
Mutta entäpä tilanne jossa takaa tuleville ei tilaa jää ajaa ohitse kun joudutaan pysähtymään? Silti ryhmitytään ainakin kaistojen välisen viivan päälle ellei jopa vastaan tulevien puolelle ja vielä käännetään pyörätkin valmiiksi aiottuun suuntaan. Takaa ei mahdu ohitse mutta häiritään turhaan vastaan tulevia olemalla lähes keskellä tietä. Tuossa on myös se riski että joku arvioi väärin sen jääneen tilan ja ajaakin perään. Talvella on myös se riski että vaikka sinne jääkin tilaa juuri ja juuri riittävästi mutta edellyttää kanttikiven päälle ajoa mutta jää/lumi plokkaakin auton takaisin tielle..
Ei siis turhaan jätetä tilaa ja eikä kannata fillareita käännellä kun jos joku pukkaa perääsi niin voi olla että joudot nokkakolariin jonkun vastaan tulevan kanssa. (talvi tulee tänäkin vuonna)
Vielä ryhmittymisestä:
Kehä I, kehä II, siellä 70-80km/h rajoituksia eli ei ole ihan järkevää olla vasemmalle kääntyvien kaistalla ryhmittyneenä aivan sen vierestä huristavien 70-100km/h ajoneuvojen kanssa. Kuten joku jossakin kirjoitti että rekka seilaa kaistallaan miten sattuu.. Ei jää paljoa tilaa seilailuille jos on ryhmittynyt väärään reunaan. Ryhmitytään siis siihen lähemmäksi liikenteen jakajaa kuin sitä suurempaa pahaa eli vaikka takaa viereistä kaistaa ajavaa rekkaa. Mutta sehän on yleinen tapa että on "turvallisempaa" aina ajaa mahdolliman lähellä muita.. Tämäkin lukee kyllä tieliikennelaissa kuinka ajoradalla pitää ryhmittäytyä. - ja käytäntö
Periaatteessa ryhmittyminen lisää liikenteen sujuvuutta. On muistettava kuitenkin, että ihmisille sattuu virhearviointeja (lähes 100 % liikenneonnettomuuksista).
Entäs jos vastaantulijalla onkin lievää (luetaan reipasta) ylinopeutta? Loppuu matka ja pitäisi palata omalle kaistalle.
Myönnän harrastavani itsekin laitonta väistämistä, mutta vain, jos näkyvyyttä on riittävästi.
Toisaalta, minähän en tee virheitä, enkä joudu siis onnettomuuteen... - Jarski
Olen huomannut, että poliisin hyväksymisellä tai hyväksymättömyydellä on nykyään aika vähän tekemistä lain kanssa. Kaksi esimerkkiä:
Toissapäivänä odotin pääsyä liikenneympyrään. Ympyrästä poistuttaessahan pitää vilkuttaa, mutta moni jättää sen tekemättä. Tuolloin ympyrään ajoi myös poliisiauto, joten keskimääräistä useampi noudatti lakia ja vilkutti. Poliisi puolestaan ei vilkuttanut.
Tänään kaupungilla ajaessani eräs auto oli pysäköity suojatien eteen, eli käytännössä sakkopaikalle. Tuollaista autoahan ei saa ohittaa pysähtymättä, jos väliin ei jää tyhjää kaistaa. Lakihan ei ota kantaa siihen, on pysähdyksissä oleva auto laittomasti tai laillisesti pysähtynyt tai pysäköitä. Meitä oli muutaman auton jono. Minun edelläni ajoi poliisiauto, joka sujuvasti ohitti ko. tilanteen pysähtymättä. Eikä pysähtynyt sen edelläkään mennyt auto.
Johtopäätös: Poliisien käyttäytymisestä ei voi mitenkään päätellä, mikä on laitonta ja mikä laillista. Lieköhän poliiseilla itselläänkään tietoa laista nykyään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271964
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001700Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561326Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731275Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311018Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108840
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830