onnistuuko kotikonstein...neuvoja odotetaan.
Tuulilasin vaihto
6
764
Vastaukset
- .1
Mutta huomattavasti helpompa jos on apumies auttamassa ainakin osan ajasta. (Itse olen ollut apurina kyseisessä operaatiossa.) Irroittaminen on helppoa, takaisin laittaminen vähän hankalampaa.
Työkaluina tarvitaan pieni ruuvimeisseli tai vastaava, ja pari työkalua kannattaa tehdä itse:
Puusta veistetty lasta joka on hieman tuulilasitiivisteen listaa leveämpi (jäätelötikku saattaa ajaa saman asian jos on tarpeeksi tukeva). Toisen ammattilaisten käyttämän työkalun rakentaminen on vähän hankalampaa muttei mahdotonta. Tukevasta rautalangasta väännetään kolmion muotoinen lenkki pyöristetyin kulmin josta tiivisteen lista mahtuu läpi, mutta joka kuitenkin suostuttelemalla mahtuu listauraan. (Tällä avataan uraa listaa asennettaessa.) Rautalangan päät yhdistetään ja niiden ympärille värkätään jonkinlainen kahva.
Tiivisteen kulmapalat saa irti ruuvimeisselillä varovaisesti vääntämällä. Tiivisteessä olevan listan saa helposti vedettyä irti kunhan saa päästä otteen. Listaa ei kannata repiä kovin jyrkässä kulmassa koska pinta saattaa silloin halkeilla. (Vanha "muovikromi"-lista saattaa olla niin kovettunut että sitä ei kukaan irrota rikkomatta.) Pane myös merkille suurinpiirtein paljonko kulmapalojen alla on tyhjää, ettei uudelleenasennettaessa tarvitse vetää naftiksi jäänyttä listaa uudelleen irti. Olettaen ettei joku ole sotkenut sikaflexiä tai vastaavaa ikkunan ja tiivisteen väliin lähtee ikkuna helposti irti sisältä päin kämmenellä painamalla (kulmasta liikkeelle) jättäen tiivisteen autoon kiinni. (Ei liene suuri vahinko jos vanha lasi halkeaa.)
Kun ikkuna on poissa kannattaa lasin ura tiivisteessä putsata kunnolla vuosien saatossa tulleesta moskasta. Ellei ikkunassa ole todettu vuotoja ei tiivistettä kannata irroittaa autosta, mutta alakulmien alle voi hieman kurkata ettei siellä ole ruostetta. Vanha tiiviste on yleensä sen verran jäykistynyt että sitä ei enää saa asettumaan tiiviisti jos sen poistaa autosta (väittävät tietäjät). Voitele lasin ura tiivisteessä CRC:llä, silikonispraylla tai vastaavalla liukasteella äläkä turhia säästele.
Ikkunan takaisinlaitto onnistuu käänteisessä järjestyksessä puulastoilla avittaen. Kannattaa varautua siihen että viimeinen kulma aiheuttaa pientä hämminkiä, ja ennakoiden voi uran pohjalle laittaa narun tai nauhan jolla tiivisteen "huulen" saa vedettyä lasin oikealle puolelle.
Tiivistelistan paikalleen laitto aloitetaan jostain kulmasta. Rautalankatyökalu pujotetaan listan ympärille ja painetaan uran pohjaan puulastaa avuksi käyttäen. Rautalankahässäkkää vedetään uran pohjaa pitkin samalla kuin listaa painellaan sormilla pohjaan (tai lastalla kun sormet väsyvät). Jotkut ovat väsänneet rautalankahässäkän yhteyteen telan joka painaa listan alas jolloin lista asettuu paikalleen yhdellä vedolla, mutta tällaisen monitoimityökalun värkkääminen yhtä tuulilasia varten tuntuu liian monimutkaiselta. Kulmapalojen paikalleen laittaminen on helppoa pikkunäpertelyä.
Ensikertalaiselta menee hommaan tunti jos toinenkin, ammattilainen tekee sen reilussa kymmenessä minuutissa jos kahvitauko lähestyy. Sen verran työlästä että en menisi tuulilasia käytetyllä korvaamaan (ellei ole lähes uuden veroisessa kunnossa) ja tuulilasimyyjät yleensä asentavat samaan hintaan. Jos ottaa homman harrastuksen kannalta voi sen itsekin tehdä (tai jos irroituksen tekee vuotojen tai ruostevaurioiden takia). Jos uutta lasia on asentamassa kannattaa sen reunoista vuolla puukolla mahdolliset ylijäämät pois. Ja kun uudella tuulilasilla ajelee pari kertaa katukivetysten yli vääntyilee kori sen verran että tuulilasi asettuu tutulle paikalleen, liimaahan siinä ei käytetä.- saab c 900
ei kun vaihtamaan...ja uusi lasi on uuden veroinen naarmuton...
- KyöstiF
joo
- onSeNiinKallistaHuhuu
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos pitää kysyä asiaa Suolesta, niin et pysty.
- Laitapuolenkulkija
Eikö Saabissa ole jo liimalasi?
- Pultsari
Onhan siinä ... liimalasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005348597Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17846Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68726- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657