Liian vahvaa tekstiä?

Tänä aamuna kirjoittelin "Auton maahantuonti"-palstalle ehkä liian vahvan jutun, koska se heti sieltä poistettiin. Yritin taas saada automiehiä vähän heräämään, jotta nämä eivät tekisi itseään naurunalaisiksi kansainvälisillä kentillä. Joku ilmeisesti veti herneen nenään ja pyysi ylläpitoa poistamaan tekstin.

Nämä tuontiautointoilijathan ovat tunnetusti tiukkapipoista joukkoa, jotka eivät siedä yhtään kriittistä kirjoitusta. Laitankin saman jutun tänne iäkkäämpien palstalle ihan kokeeksi, jotta saatte arvioida sensuroitua tekstiäni. Onko tässä aamulla poistetussa jutussani jotain sellaista, joka loukkaa tavallisen suomalaisen tunteita.

Ja näin se poistettu juttuni "Villalankaa Virosta!!!" kuului:

Villalankaa Virosta!!!

Sanomalehdissä oli juttu siitä, miten kaksi 60-vuotiasta tavallista villalankaa muovikasseissa kantanutta suomalaista naista hakattiin Virossa henkihieveriin aivan lauttaterminaalin lähellä!!! Virolaoset ryöstäjät olivat kuvitelleet, että naiset kantoivat kasseissaan merkkivaatteita, ja siitä syystä he olivat katsoneet oikeaksi ottaa poroilta jo kertaalleen maksetut vaatteet parempaan talteen???

Viron yhteiskunnan nykytilasta ( täydellinen kaaos) kertoo paljon sekin, että nämä naiset joutuivat makaamaan verissään vilkasliikenteisellä kadulla yli 40 minuuttia ennen kuin ambulanssi saapui. Suomessa ambulanmssi olisi tullut vastaavassa tilanteessa 2 – 3 minuutin kuluessa.

Nyt kannattaa kaikkien Virosta itselleen autoa haikailevien miesten vakavasti miettiä sitä, millainen maa tämä Viro oikein on. Jos virolaiset ihmiset ovat vielä nykyisinkin valmiita pahoinpitelemään kaksi vanhempaa naista saadakseen itselleen merkkivaatteita, niin mitä se kertoo kansan sivistystasosta ja moraalista?

Jos niin yksinkertaista tuotetta kuin villalankaa ei maasta voi ostaa turvallisesti, niin mieten ihmeessä sieltä voi ostaa ongelmattomasti monimutkaisemman ja kalliimman teknisen tuotteen kuten esimerkiksi auton? Herätkää pahvit!

Suomalaisetkaan eivät ole vielä mikään sivistyskansa, joten mekin olemme käytökseltämme melkein virolaisten tasolla. Lähes kaikki suomalaiset nuoret naiset kuolaavat epämääräisten ulkolaisten käytettyjen miesten perään, ja suomalaisilla miehillä näyttää olevan aivan vastustamaton halu ostaa vaikka mistä vinku-intiasta kuinka epämääräiseltä kauppiaalta hyvänsä käytetty auto, koska se on varmasti parempi kuin Suomessa huolellisella omistajalla rauhallisessa ajossa ollut ajopeli.

Paljon meidän pitää vielä kasvaa ja kehittyä, jotta saavuttaisimme sellaisen oikean kansallisylpeyden ja terveen itsetunnon, mikä kaikkien vanhojen sivistysvaltioiden kansalaisilla luonnostaan ( kotikasvatuksen tuloksena tietenkin) on. Näitä vanhoja autonraatoja ulkomailta raahatessamme hidastamme kasvamistamme sivistyneiksi kansalaisiksi, ja siinä ohella kasvatamme vielä lapsemmekin samanlaisiksi luihuiksi roskisdyykkareiksi, mitä itse tällä hetkellä vielä olemme.

24

1495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töppösten kutoja

Eläköön!! Itseensä kohdistunut rehellisyys ja avoin katse naapuriin. Ilmeisesti "poro" nimitys ei kelvannut palstalle, se ei ole niin mediaseksikäs eläin. Jospa vaihtaisit eläinmerkiksi vaikka leijonan joka roikkuu joissakin vaakunoissamme ja onhan se meidän "kansalliseläimemme"

• p3ll3 p3loton

Lähes kaikki suomalaiset naiset eivät kuolaa epämääräisten käytettyjen ulkolaisten miestenperään. Saksasta ja muualtakin euroopasta saa autoja halvemmalla kuin suomesta. Eikä ole suolatuilla teillä ajettuja. Jos sivistystaso ja kansalaisylpeys on kiinni autonostosta ja muitten ihmisten vilkuilusta niin huonosti menee. Enkä suostu yleistykseen luihusta roskisdyykkarista. En itseni enkä lasteni puolesta. Kirjoittaja osoittaa melkoista yleistämistä ja kanssaihmisten aliarvostamista.
      Samaten Viro tai muut euroopan maat eivät ole vinku-intioita. Tuontiautojen tuojat ovat käsittääkseni samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin täällä asuvat eivätkä poikkea kai mitenkään epänormaalisti muista suomalaisista. Eivätkä kaikki virolaiset ole valmiita hakkaamaan turisteja.

Kaikkein tiukkapipoisin, rasistisin ja köyhimmällä mahdollisella yleisellä "ympäristöystävällisyydellä" sekä tietämättömyydellä varustettu henkilö taitaa olla herra yleismies itse. En yhtään ihmettele että päätään muuhunkin kuin huminan kuunteluun käyttävät valittavat moisesta kirjoituksesta.

• Yllättävän voimakkaasti Sinäkin reagoit kirjoitukseeni, joten aivan ymmärrettävää on, että kiihkeimmät tuontiautouskovaiset vaativat heti sen poistettavaksi. Tiukkapipoisuus on näköjään täälläkin suuressa kunniassa.

Esson baarissa on kai paljon "kansainvälisempää" ja ymmärtäväisempää porukkaa, koska siellä esittämäni puheenvuoro kerättänyt ollenkaan pahennusta. Juttua samasta aiheesta jatkui niin pitkään, että piti oikein toinenkin keskari ostaa ja juoda.

• p3lle p3loton
        Yleismies kirjoitti:

Yllättävän voimakkaasti Sinäkin reagoit kirjoitukseeni, joten aivan ymmärrettävää on, että kiihkeimmät tuontiautouskovaiset vaativat heti sen poistettavaksi. Tiukkapipoisuus on näköjään täälläkin suuressa kunniassa.

Esson baarissa on kai paljon "kansainvälisempää" ja ymmärtäväisempää porukkaa, koska siellä esittämäni puheenvuoro kerättänyt ollenkaan pahennusta. Juttua samasta aiheesta jatkui niin pitkään, että piti oikein toinenkin keskari ostaa ja juoda.

Miten niin minun kirjoitukseni perusteella on mikään ymmärrettävää? Tuntuu ettet ymmärrä missä mennään. Minun kirjoitukseni on vain ja ainoastaan minun kirjoitukseni. Ihan oma mielipiteeni, josta ei todellakaan tarvitse tehdä mitään suosimiasi yleistyksiä. Ja mikä hitto on "tuontiautouskovainen"? Missähän tämä - vielä tällä hetkellä minulle ainakin virtuaalinen- Esson baari sijaitsee? Tämä onnela, jossa olet ollut samanmielisten kanssa ottamassa kaljaa ja parantamassa "mualimoo".
        Uskaltaisinpa vielä veikata, ettei nykymeno näytä kuvaamaltasi mistään muualta katsottuna kuin tuon Esson baarin ikkunasta-sisäänpäin katsottuna kun te istutte siellä. Eikö ole ketään muita "rikkaiden optioihmisten" ja "köyhien" välissä ja noinko ne ovat sijoittuneet nuo rikkaat ja köyhät? Rikkaat pääkaupunkiseudulla ja köyhät siellä Esson baarin nurkilla.
        Mikä sitten on kenestäkin asiallista....kokonaisen kansan leimaaminen ei minusta ainakaan sitä ole. Muuten minulle on ihan yks paskan hailee mitä kirjoittelet.

• p3lle p3loton kirjoitti:

Miten niin minun kirjoitukseni perusteella on mikään ymmärrettävää? Tuntuu ettet ymmärrä missä mennään. Minun kirjoitukseni on vain ja ainoastaan minun kirjoitukseni. Ihan oma mielipiteeni, josta ei todellakaan tarvitse tehdä mitään suosimiasi yleistyksiä. Ja mikä hitto on "tuontiautouskovainen"? Missähän tämä - vielä tällä hetkellä minulle ainakin virtuaalinen- Esson baari sijaitsee? Tämä onnela, jossa olet ollut samanmielisten kanssa ottamassa kaljaa ja parantamassa "mualimoo".
        Uskaltaisinpa vielä veikata, ettei nykymeno näytä kuvaamaltasi mistään muualta katsottuna kuin tuon Esson baarin ikkunasta-sisäänpäin katsottuna kun te istutte siellä. Eikö ole ketään muita "rikkaiden optioihmisten" ja "köyhien" välissä ja noinko ne ovat sijoittuneet nuo rikkaat ja köyhät? Rikkaat pääkaupunkiseudulla ja köyhät siellä Esson baarin nurkilla.
        Mikä sitten on kenestäkin asiallista....kokonaisen kansan leimaaminen ei minusta ainakaan sitä ole. Muuten minulle on ihan yks paskan hailee mitä kirjoittelet.

Jo aiemmin tuossa sanoin, että tämä villalankajuttuni ei aiheuttanut Esson baarinssa ollenkaan ärtymysta, vaan Viron huliganismia ( entinen Neuvostokäsite) käsiteltiin kahvipöydässä hyvinkin asiallisesti ja rauhallisesti. Vanhat ja kokeneet raatilaisemme eivät vedä hernettä nenään, vaikka joku kertookin totuuden ihan selkokielellä.

Et siis tiedä, mitä minä tarkoitan käsittellä "tuontiautouskovainen", joten pitää tätä Essolla syntynyttä käsitettä hieman selventää. Tuontiautouskovainen on sellainen köyhä ja pienituloinen ihminen, joka haluaisi näyttää ulospäin rikkaammalta, mihin värkissä on varaa. Tällaisilla henkilöillä on suunnaton kiinnostus käytettyihin Saksasta ( vaikka sitten velaksi) haettuihin merkkiautoihin ( Mersu, BMW, Audi yms.), koska he uskovat silloin parantavansa statustaan. Tämä usko on niin vahva, että kaikki muut vähäiselle tulotasolle sopivat vaihtoehdot työnnetään syrjään ja hoetaan vain tätä yhtä tuontiautomantraa. Nämä köyhät tuontiautouskovaiset henkilöt eivät ymmärrä sitä, että hienoista tuontiautoista hyötyvät eniten vain varakkaat ihmiset, jotka ovat jo ennenkin ajaneet hienoilla autoilla, mutta köyhälle nämä ajopelit eivät ole tie parempiin piireihin.

Kumma juttu, että et tiedä sitäkään, missä se oikea Esson baari sijaitsee. Kyllä minä olen vuosien varrella niin hyviä vihjeitä antanut rivien välissä, että normaaleilla hoksottimilla asian olisi pitänyt selvitä. Suomessa olisi varmasti puolisen tusinaa sopivaa kokoontumiuspaikkaa ( raatimme suoritti tutkimuksen kerran kahvipöydässä), mutta yksi paikka on selvästi muita parempi. Valitsimme tietysti sen.

En minä seuraa nykymenoa ainoastaan Esson baarista. Minulle tulee kaksi sanomalehteä, jotka luen päivittäin hyvinkin tarkkaan, ja sitten seuraan vielä uutislähetyksiä TV:stä ja tarkistan tietoja internetistä. Kyllä uusin tieto Esson baariin kulkee hyvin pitkälti minun kauttani, koska minulla on eniten aikaa seurata maailmantapahtumia.

Viikko sitten netin verokoneesta katselin näiden Suomen suurituloisimpien ihmisten verotietoja ja asuinpaikkoja, ja kyllä sen tilaston perusteella näyttää siltä, että kaikki rikkaat optiomiljonäärit ja muut suurituloiset ihmiset asuvat pääkaupunkiseudulla ja pienituloiset tarpeettomat rospuuttoihmiset maaseudulla. Jos et tätä asiaa ole vielä tiennyt, niin tule joskus Essolle kuuntelemaan pieni luento aiheesta!

En minä koko Viron kansaa ole leimannut luusereiksi, koska ymmärrän vaikeuksien taustalla olevat syyt. 50 vuotta miehitysjoukkojen ja kommunistivallan alla saa jokaisen kansakunnan moraalin romahtamaan, ja niitä jälkilaskuja siellä nyt maksetaan.

Viron johtomiehiä arvostan erittäin suuresti, sillä heillä oli kansallista ylpeyttä niin paljon, että he pystyivät saamaan maalleen itsenäisyyden Neuvostoliiton romahtaessa. Samassa tilanteessa meidän sosialistipresidenttimme Koivisto aloitti vain sen kuuluisan fundeeraamisensa, ja Karjala jäi silloin palauttamatta, vaikka siihen olisi ollut kaikki mahdollisuudet. Jeltsinkin myönsi aiemmin tapahtuneet vääryydet, mutta meidän johtomiehillä ei sitä oikeaa kanssallista ylpeyttä ollut sitä vertaa, että olisi jatkettu keskustelua aiheesta.

• tukihenkilö

Oho! Sun kirjoituksessa ainakaan suomalaisten osalta ei ollu päätä eikä häntää. Toisaalta haukuit, toisaalta kehuit meitä. Lienet aika takamaanmiehiä - ihan vaan siksi että kuulunet niihin jotka olivat Viro ystävällisiä niin kauan kuin voitiin mennä sinne ja tuntea "ylemmyyttä" heitä kohtaan materialistisella tasolla. Nyt kun tuo upea kansa on noussut todella nopeasti myös taloudellisesti täysin eurooppalaiselle tasolle kateuksissanne yritätte heitä mollata. Kandeis tulla peräkammarista tänne maalikyliin ja huomata se tosiasia et roskasakkia löytyy suomestakin. Mitä siihen ambulanssin tuloon tulee, niin toki se on hävyttömän kauan kestänyt - mut toisaalta täällä saattaa joku ikäihminen olla vainajana kodissaan kuukaustolkulla ennenkuin haju alkaa naapureita haittaan ja siihen reagoidaan. Entäs pahoinpitelyt, keskellä katua joku pahoinpidellään ja ihmiset vaan päänsä muualle kääntää ...kele.
      Mitäs sitten jos suomalainen nainen toismaalaiseen rakastuu? Ainakin se on aidompaa kun se että meistä äijistä niin moni menee jonnekkin köyhään maahan ja ostaa "rakkautta" käyttäen toisen hätää hyväkseen.

So what jos tämäkin poistetaan - sainpahan synnyttämäsi arednaalit purettua.

• Mikä kumma Sinua hermostutti tuossa jutussani? Pyrin kirjoittamaan juuri sellaisen jutun, miltä nykymeno näyttää maaseudun Esson baarista katsottuna. Köyhä kansa näkee kaikki asiat vähän eri tavalla kuin pääkaupunkiseudun rikkaat optioihmiset.

Olen aiemminkin huomannut sen, että suomalaiset eivät pysty suuttumatta lukemaan asiallistakaan tekstiä, jossa omaa ajattelematonta toimintaa vähänkään kritisoidaan. Yleenä kritiikin esittänyt henkilö leimataan heti tyhmäksi ja pysähtyneekisi tai katkeraksi ja kateelliseksi. Totuudenpuhuja ei näköjään nykyisinkään saa yösijaa.

• Topi
        Yleismies kirjoitti:

Mikä kumma Sinua hermostutti tuossa jutussani? Pyrin kirjoittamaan juuri sellaisen jutun, miltä nykymeno näyttää maaseudun Esson baarista katsottuna. Köyhä kansa näkee kaikki asiat vähän eri tavalla kuin pääkaupunkiseudun rikkaat optioihmiset.

Olen aiemminkin huomannut sen, että suomalaiset eivät pysty suuttumatta lukemaan asiallistakaan tekstiä, jossa omaa ajattelematonta toimintaa vähänkään kritisoidaan. Yleenä kritiikin esittänyt henkilö leimataan heti tyhmäksi ja pysähtyneekisi tai katkeraksi ja kateelliseksi. Totuudenpuhuja ei näköjään nykyisinkään saa yösijaa.

Onneksi en asu Suomessa!

• tukihenkilö
        Yleismies kirjoitti:

Mikä kumma Sinua hermostutti tuossa jutussani? Pyrin kirjoittamaan juuri sellaisen jutun, miltä nykymeno näyttää maaseudun Esson baarista katsottuna. Köyhä kansa näkee kaikki asiat vähän eri tavalla kuin pääkaupunkiseudun rikkaat optioihmiset.

juttusi. Ilmeisesti mulla on sivistyksessä pahoja aukkoja kun en sitä "asiallista tekstiä" löytänyt.
        Mukavaa syksyä - ollaan sitä mitä ollaan ja ylpeitä siitä, eik`s jee

• ymmärsin
        Yleismies kirjoitti:

Kerroit, että kirjoitit juuri sellaisen jutun, miltä nykymeno näyttää maaseudun Esson baarista katsottuna. Ajattelepa, että vajaa 5 miljoonaa suomalaista katselee maailmanmenoa ihan muualta kuin sieltä teidän Esson lasien sisäpuolelta. Hyvin suurella osalla tästä kansasta on huomattavasti realistisempi kuva nykymenosta kuin mitä teillä siellä Essolla. Tulee vähän mieleen 80-luvun tv-sarja Tankki Täyteen, sehän kertoi pysähtyneen maaseutupaikkakunnan huoltoaseman ympärillä olevasta elämästä. Sarja oli loistava ja hauska, ei siinä mitään , mutta samoja mielikuvia se tuo mieleen kun sinun juttujasi lukee. Kerro nyt edes mikä Esson paari se on missä käyt - onko se Kauhajoen, Kerimäen tai Siilinjärven Esso, vai mikä !? Sekin tieto saattais helpottaa ainakin joidenkin henkilöiden ymmärtämistä kertomuksiasi kohtaan.

• pysynyt asiassa

etkä lisäillyt loppuun käteenvetäjän kaunojasi.

• vanhempi sivistysvaltio. Esimerkiksi Pärnua kutsuttiin Pohjois-Euroopan Rivieraksi. Kulttuuri on elänytVirossa vahvasti jopa miehityksen aikana. Siellä on yleisesti ottaen luultavasti enemmän kohteliaampia ja paremmin hyville tavoille kasvatettuja nuoria kuin Suomessa nykyisin. Ne tavalliset ihmiset vaan eivät näy ja kuulu Tallinnan kaduilla. Mielestäni on turhaa parjata koko kansaa. Sitäpaitsi suuri osa rikollisista siellä taitaa olla ihan jotain muuta kuin virolaista alkuperää.

Viipurissa taidettiin saada rikollisuutta kuriin, kun turistit eivät enää matkustaneet sinne. Pitäisiköhän meidän suomalaisten päättää jättää ainakin osa Tallinnan matkoista väliin, elleivät viranomaiset saa asioita parempaan järjestykseen siellä.

Kyllä Suomessakin välillä joutuu odottamaan ambulanssia, poliisista puhumattakaan. Rikoksia tehdään valitettavasti myös Suomessa. Muistan esimerkiksi nuorten suomalaisten tyttöjen jengin terrorisoineen Esplanadin puistossa muutamia vuosia sitten. Kyllä suomalaisetkin osaavat - valitettavasti.

Rikollisuus ja ihmisten pahuus valtaa enemmän ja enemmän alaa. Kurjaa, että maailma muuttuu vaarallisemmaksi ja pahemmaksi. Tuskin se kuitenkaan parjaamalla paranee.

• "Suuri osa rikollisista taitaa olla ihan jotain muuta kuin virolaista alkuperää".

Näin se on nähtävä. Jos sinne menee, on oltava turvallista matkaseuraa.

Eri asia on sulautua paikalliseksi pukeutumista myöten.
        Vältettävä epäillyttäviä paikkoja.

• sagu aagim

olen huomioinut: sitä maata ei saa mitenkään arvostella. Kova älämölä ja nimenomaan suomalaiset haukkuvat omaa maataan ja kehuvat maasta taivaisiin virolaiset. Siellä, näiden joidenkin mielestä, kaikki on aivan ihanaa. Niin ihanaa.

• en minä ainakaan koe koskaan varsinaisesti haukkuneeni Suomea. Olen iloinen ja joskus maailmalla liikkuessani hieman ylpeäkin suomalaisuudestani.

Olen kyllä monestikin ärsyyntynyt, kun jotkut suomalaiset öykkärituristit pilaavat suomalaisten mainetta maailmalla. Erityisesti Virossa ja muissa alhaisemman tulotason maissa, näkee aina välillä tyyppejä, joista yhtäkkiä tulee maailmanomistajia, kun on paikallisiin verrattuna runsas setelitukko taskussa. Ikäänkuin raha tekisi heidät jollain tavoin paikallisia ihmisiä paremmiksi ja he voisivat käyttäytyä ihan miten tahansa.

Heikko tulotaso, puute, rapistuneet rakennukset ja vähäisempi varallisuus eivät tee ihmisistä yhtä helposti sivistymättömiä kuin pienikin tukko ylimääräistä rahaa ja humala joskus tekevät.

• multiNikkix
        optimisti-orvokki kirjoitti:

en minä ainakaan koe koskaan varsinaisesti haukkuneeni Suomea. Olen iloinen ja joskus maailmalla liikkuessani hieman ylpeäkin suomalaisuudestani.

Olen kyllä monestikin ärsyyntynyt, kun jotkut suomalaiset öykkärituristit pilaavat suomalaisten mainetta maailmalla. Erityisesti Virossa ja muissa alhaisemman tulotason maissa, näkee aina välillä tyyppejä, joista yhtäkkiä tulee maailmanomistajia, kun on paikallisiin verrattuna runsas setelitukko taskussa. Ikäänkuin raha tekisi heidät jollain tavoin paikallisia ihmisiä paremmiksi ja he voisivat käyttäytyä ihan miten tahansa.

Heikko tulotaso, puute, rapistuneet rakennukset ja vähäisempi varallisuus eivät tee ihmisistä yhtä helposti sivistymättömiä kuin pienikin tukko ylimääräistä rahaa ja humala joskus tekevät.

olen kuten sinäkin.

• tyhmää

oli kirjoituksesi. Siinähän näytit oikein todella, miten pitkä matka on sinullakin sivistyneiden joukkon tallustella, hehheh

• Olen elämäni aikana havainnut, että hankalista asioista suoran mielipiteen esittänyttä ihmistä vastaan puolustaudutaan lähes aina saman kaavan mukaan. Ymmärretävällä kielellä asiansa esittänyt henkilö leimataan yleensä tyhmäksi, oppimattomaksi, kateelliseksi tai katkeraksi. Tällä konstilla pystytään helposti lopettamaan avoin keskustelu, koska eihän tyhmien ja hullujen kanssa sovi väitellä hienoista asioista.

Jo työelämässä kuomasin sen, että suorapuheisella ja viisaalla henkilöllä ei aina ole helppoa. Suurin osa ihmisistä haluaa elää valheessa ( erityisesti perhe-elämässä), koska totuuden kuuleminen on kiusallista ja vaatii usein tiettyjä korjaustoimenpiteitä. Nämä ikävät tehtävät on helppo sysätä syrjään, jos suorapuheiset ja ymmärtävät ihmiset leimataan tyhmiksi ja ymmärtämättömiksi. Tämän saman konseptin mukaan isojakin firmoja ja koko Valtiota johdetaan.

• Ajomies
        Yleismies kirjoitti:

Olen elämäni aikana havainnut, että hankalista asioista suoran mielipiteen esittänyttä ihmistä vastaan puolustaudutaan lähes aina saman kaavan mukaan. Ymmärretävällä kielellä asiansa esittänyt henkilö leimataan yleensä tyhmäksi, oppimattomaksi, kateelliseksi tai katkeraksi. Tällä konstilla pystytään helposti lopettamaan avoin keskustelu, koska eihän tyhmien ja hullujen kanssa sovi väitellä hienoista asioista.

Jo työelämässä kuomasin sen, että suorapuheisella ja viisaalla henkilöllä ei aina ole helppoa. Suurin osa ihmisistä haluaa elää valheessa ( erityisesti perhe-elämässä), koska totuuden kuuleminen on kiusallista ja vaatii usein tiettyjä korjaustoimenpiteitä. Nämä ikävät tehtävät on helppo sysätä syrjään, jos suorapuheiset ja ymmärtävät ihmiset leimataan tyhmiksi ja ymmärtämättömiksi. Tämän saman konseptin mukaan isojakin firmoja ja koko Valtiota johdetaan.

Todella omituista jorinaa tässä tältä "Yleismieheltä", jota pitkään seurailtuani
        "käsialaa" tutkiseltuani päätin vastata.
        Asenteellisuutesi "etoo" ainakin itseäni kun tunnen suomalaisia mummoja minäkin paappojen
        kera jo entisiltä Ruotsinlaiva-rasvamatkoilta, NL:n sukkahousu-kordomikaupittelureissuilta lähtien.
        Viimeistään Tallinnan satamassa alamme liikkua kuin "maailmanomistajat" Mummot osoittavat sen laittamalla perintökalleutensa kaulaan jne.
        Ukot uhoavat:
        - Pitäkää musta kiinni n´otten mä revi rahojani !

Miksiköhän suomalaiset muitten perässä kilvan ryntäävät Viroon kiitellen oloja - ruotsalaiset toki jo kauan
        siellä paljon suositumpia.

• osaat
        Yleismies kirjoitti:

Olen elämäni aikana havainnut, että hankalista asioista suoran mielipiteen esittänyttä ihmistä vastaan puolustaudutaan lähes aina saman kaavan mukaan. Ymmärretävällä kielellä asiansa esittänyt henkilö leimataan yleensä tyhmäksi, oppimattomaksi, kateelliseksi tai katkeraksi. Tällä konstilla pystytään helposti lopettamaan avoin keskustelu, koska eihän tyhmien ja hullujen kanssa sovi väitellä hienoista asioista.

Etkö myös itse osaa ymmärtää sinun mielipiteesi vastakkaisia mielipiteitä?
        Peräänkuulutat koko ajan suorapuheisuutta, miksi muut eivät saa sitä tehdä kuin sinä? Kun et hyväksy vastinetta kirjoituksellesi, niin alat vielä kaikenkukkuraksi selitellä toisten kirjoitusta muille lukijoille. Mikä oikolukija luulet olevasi? Kyllä muut lukijat osaavat tehdä omat mielipiteensä ihan ilman selittelyjäsikin. Sitten pyytelet koko ajan tarkennuksia, selittelyjä ja tietenkin tätä perinteistä puolustustasi harrastat yrittäen sanoa aina muka oikean viimeisen sanasi.

Lisäksi, ei suorapuheisuudella ja viisaudella ole välttämättä mitään yhteistä, ei perheessä eikä työelämässä. Ne oikeasti yhdistettynä onkin osaavan ihmisen taitolaji.
        Etkö voisi hetkeksi mennä peilin eteen ja katsella rauhallisesti mitä siellä näkyy??
        Muuten olen just lähdössä Tallinnaan, enkä vastaile sinulle enää.

• Ajomies kirjoitti:

Todella omituista jorinaa tässä tältä "Yleismieheltä", jota pitkään seurailtuani
        "käsialaa" tutkiseltuani päätin vastata.
        Asenteellisuutesi "etoo" ainakin itseäni kun tunnen suomalaisia mummoja minäkin paappojen
        kera jo entisiltä Ruotsinlaiva-rasvamatkoilta, NL:n sukkahousu-kordomikaupittelureissuilta lähtien.
        Viimeistään Tallinnan satamassa alamme liikkua kuin "maailmanomistajat" Mummot osoittavat sen laittamalla perintökalleutensa kaulaan jne.
        Ukot uhoavat:
        - Pitäkää musta kiinni n´otten mä revi rahojani !

Miksiköhän suomalaiset muitten perässä kilvan ryntäävät Viroon kiitellen oloja - ruotsalaiset toki jo kauan
        siellä paljon suositumpia.

Mitähän Sinä oikein mahdat tarkoittaa, kun alat moittia minua räyhäämisestä ja huonosta käyttäytymisestä Tallinnassa. Olenko koskaan kertonut käyneeni Tallinnassa ryyppäämässä ja rälläämässä tai ostamassa sieltä halpaa voita tai piraattiäänilevyjä? Miten Sinä alat minua tekemättömistä synneistä syyttää?

Totta puhuakseni olen kerran elämässäni käynyt Tallinnassa yhdellä työpaikkani kokousmatkalla melko pian Viron itsenäistymisen jälkeen, enkä minä mitään kipinää silloin saanut. Kaikesta näki sen, että yhteiskunta ei ole vielä vakaa, ja siksi lomareissuilla lennänkin Tallinnan yli kaukaisempiin ja turvallisempiin suurkaupunkeihin. Minä en siten ole ollut pilaamassa suomalaisten mainetta Tallinnassa.

• Ajomies
        Yleismies kirjoitti:

Mitähän Sinä oikein mahdat tarkoittaa, kun alat moittia minua räyhäämisestä ja huonosta käyttäytymisestä Tallinnassa. Olenko koskaan kertonut käyneeni Tallinnassa ryyppäämässä ja rälläämässä tai ostamassa sieltä halpaa voita tai piraattiäänilevyjä? Miten Sinä alat minua tekemättömistä synneistä syyttää?

Totta puhuakseni olen kerran elämässäni käynyt Tallinnassa yhdellä työpaikkani kokousmatkalla melko pian Viron itsenäistymisen jälkeen, enkä minä mitään kipinää silloin saanut. Kaikesta näki sen, että yhteiskunta ei ole vielä vakaa, ja siksi lomareissuilla lennänkin Tallinnan yli kaukaisempiin ja turvallisempiin suurkaupunkeihin. Minä en siten ole ollut pilaamassa suomalaisten mainetta Tallinnassa.

Asiantuntijaa esitit yhdessä "essolsaistesi" suulla.
        En nimennyt ketään erityisesti, sinua varsinkaan,
        räyhääjäksi - vain niitä, joita olen siellä omin silmin nähnyt sekä luotettavina pitämiltäni kuullut. Kun he menevät sinne yrittäjiksi ja työ menestyy niin se näyttää enemmän kuin baarikärpäsen pureman saaneiden jutut.

• tukkusutija
        Yleismies kirjoitti:

juttus kuin tuttus esson barillassa on täs kassis ny kui härskintyny seljanka.

vaan hyvin näkyy myös känninen turska pärjäävän.

nykyaan sialihassa on vähemmän rasvaa kuin kortongissa, jos ymmärrät mitä tarkoitan. ja jos et, niis vahinko on kohtuullinen.

vaan ei se mitään; suoraan vaan kurveissa ja lujaa.

ja onneksi kansakunnalle tiedotit julkisesti suurfirmojen ja valtionhallinnon johtamisen ongelmat. ja annoit loistavan ratkaisun niihin: "lisää lantaa lapioihin."

• osaat kirjoitti:

Etkö myös itse osaa ymmärtää sinun mielipiteesi vastakkaisia mielipiteitä?
        Peräänkuulutat koko ajan suorapuheisuutta, miksi muut eivät saa sitä tehdä kuin sinä? Kun et hyväksy vastinetta kirjoituksellesi, niin alat vielä kaikenkukkuraksi selitellä toisten kirjoitusta muille lukijoille. Mikä oikolukija luulet olevasi? Kyllä muut lukijat osaavat tehdä omat mielipiteensä ihan ilman selittelyjäsikin. Sitten pyytelet koko ajan tarkennuksia, selittelyjä ja tietenkin tätä perinteistä puolustustasi harrastat yrittäen sanoa aina muka oikean viimeisen sanasi.

Lisäksi, ei suorapuheisuudella ja viisaudella ole välttämättä mitään yhteistä, ei perheessä eikä työelämässä. Ne oikeasti yhdistettynä onkin osaavan ihmisen taitolaji.
        Etkö voisi hetkeksi mennä peilin eteen ja katsella rauhallisesti mitä siellä näkyy??
        Muuten olen just lähdössä Tallinnaan, enkä vastaile sinulle enää.

Yllättävän voimakkaasti Sinä reagoit ihan asialliseen juttuuni. Olet kai kokenut esiintymiseni jotenkin ärsyttäväksi, koska olet noin pahalla tuulella?? Joskus pienetkin asiat ärsyttävät ihmisiä, jos työssä tai henkilösuhteissa on ollut paljon vastoinkäymisiä.

Minä ymmärrän erittäin hyvin myös vastakkaisia mielipiteitä, sillä nehän vasta takaavat keskustelun jatkumisen. Jos kaikki vain nyökyttelevät hissukseen, niin keskustelu tyrehtyy alkuunsa. Essolla näin ei yleensä käy, koska siellä uskalletaan lausua reilusti kärkevätkin mielipiteet.

Kyllähän minä joskus selittelen joidenkin muidenkin ihmisten kirjoituksia toisille kirjoittajille, jos huomaan sen, että kaikki eivät ole ymmärtäneet alkuperäistä sanomaa oikein. Katson tämä myös tarkoituksenmukaiseksi, sillä silloin jokainen saa keskustelusta enemmän irti, jos kaikki tietävät, mistä todellisuudessa on kysymys.

Ei minulla ole koskaan ollut tarvetta sanoa oikeaa ja viimeistä sanaa keskusteluissa. Yleensä esitän harkittuja puheenvuoroja, joita ei tarvitse jälkeenpäin suuresti paikkailla. Paremminkin voidaan siis sanoa, että esitän keskusteluissa usein oikean ensimmäisen sanan jo avauspuheenvuorossani.

Olen samaa mieltä siitä, että viisaus ja suorapuheisuus eivät ole sama asia. Jos minäkin olisin ollut tarpeeksi viisas, niin en olisi esittänut asioita niin suorapuheisesti, koska se sai Sinut kiihtyneeseen mielentilaan. Ei minulla ole mitään syytä Sinua tahallisesti ärsyttää, koska emme tunne toisiamme, eikä minulla ole Sinun suhteesi mitään tarkoitusperiä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      155
      5377
    2. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3283
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      253
      3174
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      44
      2678
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1834
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      27
      1625
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1576
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1457
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23