Ridas 35 vai finngulf 33

sama hinta

Kaksi kovaa Virosta, hinta sama, kumpi parempi?

52

23341

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seilori-

      Laatu vai? Mihin käyttöön?

      • Virosta

        perheveeksi Itämerelle, niin ja mikäli on käsityksiä ko. veneiden laadusta niin sekin kiinnostaa.


      • Bavaria 39
        Virosta kirjoitti:

        perheveeksi Itämerelle, niin ja mikäli on käsityksiä ko. veneiden laadusta niin sekin kiinnostaa.

        Saat tilaa ja vesilinjaa. Kevyen tuulen kryssillä
        kuljet ehkä hieman hitaammin, muuten pärjäilet vauhdissa.
        Saksalaista laatutyötä kohtuuhintaan.


      • lukenut
        Bavaria 39 kirjoitti:

        Saat tilaa ja vesilinjaa. Kevyen tuulen kryssillä
        kuljet ehkä hieman hitaammin, muuten pärjäilet vauhdissa.
        Saksalaista laatutyötä kohtuuhintaan.

        Venemestari-lehden erikoisnumero esittelee kaikki purjeveneet pituusjärjestyksessä. Mielenkiintoista luettavaa. Voisi hinnan perusteella kuvitella, että Bavariat ovat puolivalmiita, mutta ei. Ne ovat yhtä hyvin tai paremmin varusteltuja kuin vertailukohteet pituusluokissaan. Ei nyt ole tuota Venemestaria juuri käsillä, mutta uskon tuon 33/35 jalkaiset skandit ja 39 jalkainen Bavaria olevan saman hintaisia.


      • maksimoida jalkoja
        Bavaria 39 kirjoitti:

        Saat tilaa ja vesilinjaa. Kevyen tuulen kryssillä
        kuljet ehkä hieman hitaammin, muuten pärjäilet vauhdissa.
        Saksalaista laatutyötä kohtuuhintaan.

        vaan ostaa vene.


    • sanoa

      Veikkaisin kuitenkin, että myytäessä esim. 5 vuoden päästä FG:stä saa 1,5-2 kertaa Ridaksen hinnan.

      • jungmanni

        Viidessä vuodessa jopa suomalaisten veneilijöiden järki lisääntyy niin paljon, että pelkästä nimestä ei makseta. Katso mitä markkinoilla tapahtuu: hinta/laatu-suhteeltaan ylivoimaiset Bavariat jyräävät FG:t mennen tullen. On tietysti täysi vapaus maksaa itsensä kipeäksi mielikuvista, mutta onneksi on järkeviäkin vaihtoehtoja.


      • Janita
        jungmanni kirjoitti:

        Viidessä vuodessa jopa suomalaisten veneilijöiden järki lisääntyy niin paljon, että pelkästä nimestä ei makseta. Katso mitä markkinoilla tapahtuu: hinta/laatu-suhteeltaan ylivoimaiset Bavariat jyräävät FG:t mennen tullen. On tietysti täysi vapaus maksaa itsensä kipeäksi mielikuvista, mutta onneksi on järkeviäkin vaihtoehtoja.

        järki lisääntyy nimenomaan siellä bavaristien päässä ja he haluavat ennen pitkää veneen joka myös purjehtii hyvin.
        fg ynm vastaavat pitävät arvonsa aina - bavarioitahan ei venevälittäjät ota lainkaan vastaan vaihdossa tällä hetkellä ja käytetyn myyminen on vaikeaa.

        mutta sellaiselle joka ei koskaan enää venettään aio vaihtaa asialla ei ole merkitystä mutta jos...

        lisäksi ihmetyttää tuo että ostetaan aina suurempi bavaria samaan hintaan kuin pienempi suomi/ruotsi -vene??
        onko tämä porukka joka näitä ostaa niin amatöörejä etteivät käsitä että 40 -jalkaisen käsittely mies reppana vaimo liuta kersoja miehistöllä ei oikein enää toimi - purjeet on suuria ja raskaita - kryssiä ei enää viitsitä kun skuuttaus vaatii VOIMAA, spinnu aivan liian suuri pienelle miehistölle, sen seurauksena ajetaan aina koneella kun koskaan ei ole sopivan hiljainen myötätuuli eikä sitten aikaakaan / hermoa "lillua" myötäiseen??

        eikö olisi mukavampaa, rentouttavampaa ja turvallisempaa ostaa sitten vaikka se pienempi bavaria ja jättää ylimääräiset rahat pankkiin, käydä rahalla vuokrapurrella kaukaisilla vesillä talvisin...

        tyhmyyden ökytiivistymiä n. 40-jalkaiset "perheveneet".... kyllä ihminen on tyhmä - ja suomalainen mies melkein kaikissa tapauksissa.


      • veit
        Janita kirjoitti:

        järki lisääntyy nimenomaan siellä bavaristien päässä ja he haluavat ennen pitkää veneen joka myös purjehtii hyvin.
        fg ynm vastaavat pitävät arvonsa aina - bavarioitahan ei venevälittäjät ota lainkaan vastaan vaihdossa tällä hetkellä ja käytetyn myyminen on vaikeaa.

        mutta sellaiselle joka ei koskaan enää venettään aio vaihtaa asialla ei ole merkitystä mutta jos...

        lisäksi ihmetyttää tuo että ostetaan aina suurempi bavaria samaan hintaan kuin pienempi suomi/ruotsi -vene??
        onko tämä porukka joka näitä ostaa niin amatöörejä etteivät käsitä että 40 -jalkaisen käsittely mies reppana vaimo liuta kersoja miehistöllä ei oikein enää toimi - purjeet on suuria ja raskaita - kryssiä ei enää viitsitä kun skuuttaus vaatii VOIMAA, spinnu aivan liian suuri pienelle miehistölle, sen seurauksena ajetaan aina koneella kun koskaan ei ole sopivan hiljainen myötätuuli eikä sitten aikaakaan / hermoa "lillua" myötäiseen??

        eikö olisi mukavampaa, rentouttavampaa ja turvallisempaa ostaa sitten vaikka se pienempi bavaria ja jättää ylimääräiset rahat pankkiin, käydä rahalla vuokrapurrella kaukaisilla vesillä talvisin...

        tyhmyyden ökytiivistymiä n. 40-jalkaiset "perheveneet".... kyllä ihminen on tyhmä - ja suomalainen mies melkein kaikissa tapauksissa.

        sanat suustani, vaikka mies olenkin!
        Paitsi, että kyllä suomalainen mies aina muut miehet voittaa ;-)


      • hoh
        Janita kirjoitti:

        järki lisääntyy nimenomaan siellä bavaristien päässä ja he haluavat ennen pitkää veneen joka myös purjehtii hyvin.
        fg ynm vastaavat pitävät arvonsa aina - bavarioitahan ei venevälittäjät ota lainkaan vastaan vaihdossa tällä hetkellä ja käytetyn myyminen on vaikeaa.

        mutta sellaiselle joka ei koskaan enää venettään aio vaihtaa asialla ei ole merkitystä mutta jos...

        lisäksi ihmetyttää tuo että ostetaan aina suurempi bavaria samaan hintaan kuin pienempi suomi/ruotsi -vene??
        onko tämä porukka joka näitä ostaa niin amatöörejä etteivät käsitä että 40 -jalkaisen käsittely mies reppana vaimo liuta kersoja miehistöllä ei oikein enää toimi - purjeet on suuria ja raskaita - kryssiä ei enää viitsitä kun skuuttaus vaatii VOIMAA, spinnu aivan liian suuri pienelle miehistölle, sen seurauksena ajetaan aina koneella kun koskaan ei ole sopivan hiljainen myötätuuli eikä sitten aikaakaan / hermoa "lillua" myötäiseen??

        eikö olisi mukavampaa, rentouttavampaa ja turvallisempaa ostaa sitten vaikka se pienempi bavaria ja jättää ylimääräiset rahat pankkiin, käydä rahalla vuokrapurrella kaukaisilla vesillä talvisin...

        tyhmyyden ökytiivistymiä n. 40-jalkaiset "perheveneet".... kyllä ihminen on tyhmä - ja suomalainen mies melkein kaikissa tapauksissa.

        "onko tämä porukka joka näitä ostaa niin amatöörejä etteivät käsitä että 40 -jalkaisen käsittely mies reppana vaimo liuta kersoja miehistöllä ei oikein enää toimi.."

        Jos ei toimi, niin silloin vasta puhuisin amatöörimäisyydestä. Mielestäni ei vielä ole mikään paattivirtuoosi, jos 40 jalkaisella (Bavariaa en ole tosin kokeillut) purjehtii (kryssii), reivaa, laskettelee genaakkerilla, rantautuu jne. yksin.... ja olen suomalainen.


      • kun on
        hoh kirjoitti:

        "onko tämä porukka joka näitä ostaa niin amatöörejä etteivät käsitä että 40 -jalkaisen käsittely mies reppana vaimo liuta kersoja miehistöllä ei oikein enää toimi.."

        Jos ei toimi, niin silloin vasta puhuisin amatöörimäisyydestä. Mielestäni ei vielä ole mikään paattivirtuoosi, jos 40 jalkaisella (Bavariaa en ole tosin kokeillut) purjehtii (kryssii), reivaa, laskettelee genaakkerilla, rantautuu jne. yksin.... ja olen suomalainen.

        alfa-uros heräs.

        Itse 30 vuotta veneilleenä 33 jalkaisella ja 4 tonnia painavalla veneellä, voin sanoa ettei se aina niin helppoa ole. Kun pistetään 55 kilonen reppana vaimoke pitelemään jo tota pientä venettä laiturilla kun blosaa yli 10 m/s suoraan kylkeen ja se ei tajua pistää köysiä heti kiinni niin lirissähän sitä ollaan. Ei silti vaikka tunnustan tässä ettei se aina niin helppoa meillä ole, mutta näkee sen olevan aika vaikeeta monella muullakin. Kyllä siellä merellä pärjää uros yksinkin, mutta hermo menee kun se "***tanan" vaimoke ei saa sitä pientä genoaa tarpeeksi nopeasti sisälle. Siitä huolimatta se haluu osallistuu ja ei sitä aina pentteriin viitti käskee... mut me tykätäänkin vielä toinen toisistamme!


      • skipper

        Ei tarvitse edes veikata. Riittää kun katsoo millä hinnoilla käytettyjä FG veneitä myydään tänään suhteessa muihin; yleensä saa omansa korkojen kanssa takaisin.


      • Näin meillä
        kun on kirjoitti:

        alfa-uros heräs.

        Itse 30 vuotta veneilleenä 33 jalkaisella ja 4 tonnia painavalla veneellä, voin sanoa ettei se aina niin helppoa ole. Kun pistetään 55 kilonen reppana vaimoke pitelemään jo tota pientä venettä laiturilla kun blosaa yli 10 m/s suoraan kylkeen ja se ei tajua pistää köysiä heti kiinni niin lirissähän sitä ollaan. Ei silti vaikka tunnustan tässä ettei se aina niin helppoa meillä ole, mutta näkee sen olevan aika vaikeeta monella muullakin. Kyllä siellä merellä pärjää uros yksinkin, mutta hermo menee kun se "***tanan" vaimoke ei saa sitä pientä genoaa tarpeeksi nopeasti sisälle. Siitä huolimatta se haluu osallistuu ja ei sitä aina pentteriin viitti käskee... mut me tykätäänkin vielä toinen toisistamme!

        kanssa samaa mieltä, että kumma kun ei vaimo pärjää köydenpäässä liukkaalla kalliolla. Eikä se enää jaksa hypätäkkään laiturille yli neljää metriä keulakaiteen yli. Meinaan kun mä sompailen ruorissa. Ja sit se on niin hidas, että kun se on ensin ottanut poijun tai laskenut ankkurin (käsin 35 kg), niin ei se meinaa millään ehtiä juosta keulaa sitomaan köysiä. Se ei muutenkaan meinaa millään ymmärtää, että mulla on täys työ hoitaa ruoria ja kaasuvipua yhdellä kädellä, toisessa kädessä mulla on tietysti rommilasi. Nyt ensi kesäksi me on harkittu Bavaria viiskymppistä. Kertokaas kokemuksia minkälaiset kengät mun pitää sille ostaa, et tossu ei sudi kannella kun se ravaa ympäriinsä meidän rantautuessa. Megafonin mä olen huomannut hyväksi, ei jää asiat sille epäselviksi.


      • niiin
        Näin meillä kirjoitti:

        kanssa samaa mieltä, että kumma kun ei vaimo pärjää köydenpäässä liukkaalla kalliolla. Eikä se enää jaksa hypätäkkään laiturille yli neljää metriä keulakaiteen yli. Meinaan kun mä sompailen ruorissa. Ja sit se on niin hidas, että kun se on ensin ottanut poijun tai laskenut ankkurin (käsin 35 kg), niin ei se meinaa millään ehtiä juosta keulaa sitomaan köysiä. Se ei muutenkaan meinaa millään ymmärtää, että mulla on täys työ hoitaa ruoria ja kaasuvipua yhdellä kädellä, toisessa kädessä mulla on tietysti rommilasi. Nyt ensi kesäksi me on harkittu Bavaria viiskymppistä. Kertokaas kokemuksia minkälaiset kengät mun pitää sille ostaa, et tossu ei sudi kannella kun se ravaa ympäriinsä meidän rantautuessa. Megafonin mä olen huomannut hyväksi, ei jää asiat sille epäselviksi.

        se menee.

        mä otan rommii ja vaimo juoksee sen kun kerkee, lyhyessä veneessä on se hyvä puoli ettei oo niin pitkää matkaa juosta


      • hoh
        kun on kirjoitti:

        alfa-uros heräs.

        Itse 30 vuotta veneilleenä 33 jalkaisella ja 4 tonnia painavalla veneellä, voin sanoa ettei se aina niin helppoa ole. Kun pistetään 55 kilonen reppana vaimoke pitelemään jo tota pientä venettä laiturilla kun blosaa yli 10 m/s suoraan kylkeen ja se ei tajua pistää köysiä heti kiinni niin lirissähän sitä ollaan. Ei silti vaikka tunnustan tässä ettei se aina niin helppoa meillä ole, mutta näkee sen olevan aika vaikeeta monella muullakin. Kyllä siellä merellä pärjää uros yksinkin, mutta hermo menee kun se "***tanan" vaimoke ei saa sitä pientä genoaa tarpeeksi nopeasti sisälle. Siitä huolimatta se haluu osallistuu ja ei sitä aina pentteriin viitti käskee... mut me tykätäänkin vielä toinen toisistamme!

        ....mielestäni ole "paattivirtuoosi", en komenna vaimoani tai lapsiani tekemään mitään "outoa" neuvomatta tarkkaan etukäteen. Koen nimittäin kipparina olevani vastuussa myös miehistön möhläyksistä. Jos joku ei jotain tajua tai osaa, ei siitä voi syyttää kuin kipparia. Mielestäni hyvä kippari ottaa miehistön kyvyt huomioon antaessaan heidän osallistua. Meillä joskus todella tiukassa paikassa perhe komennetaan sisään ja kokenein (minä ja autopilotti) hoitaa hommat yksin, myös rantauduttaessa ja lähdettäessä merelle. Nykyinen paatti on 11 metriä ja risat sekä painaa reilut 7 tonnia.


      • kun on
        hoh kirjoitti:

        ....mielestäni ole "paattivirtuoosi", en komenna vaimoani tai lapsiani tekemään mitään "outoa" neuvomatta tarkkaan etukäteen. Koen nimittäin kipparina olevani vastuussa myös miehistön möhläyksistä. Jos joku ei jotain tajua tai osaa, ei siitä voi syyttää kuin kipparia. Mielestäni hyvä kippari ottaa miehistön kyvyt huomioon antaessaan heidän osallistua. Meillä joskus todella tiukassa paikassa perhe komennetaan sisään ja kokenein (minä ja autopilotti) hoitaa hommat yksin, myös rantauduttaessa ja lähdettäessä merelle. Nykyinen paatti on 11 metriä ja risat sekä painaa reilut 7 tonnia.

        nyt tästä asiasta kinaamaan rupee, kyllä meilläkin yritetään jutella ja neuvoa mutta on se silti joskus vaikeeta ja/tai stressaavaa.

        Aika epeli olet, jos sen 11 m ja 7 tonnin rantauttaminen yksin ja autopilotilla onnistuu kovassa ja pahassa kelissä, ilman stressiä. Hatun noston arvoista toimintaa.

        Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että kevyemmän ja pienemmän veneen käsittely on helpompaa, toki se on vain minun mielipide.


      • tarvitsee
        skipper kirjoitti:

        Ei tarvitse edes veikata. Riittää kun katsoo millä hinnoilla käytettyjä FG veneitä myydään tänään suhteessa muihin; yleensä saa omansa korkojen kanssa takaisin.

        Jos arvioi käytetyn veneen arvoa tulevaisuudessa niin kyllä se arvauksen puolelle menee. Aika hyvä tietäjä (=arvaaja) pitää olla jos tietää mitä joku nyt uutena ostettu vene maksaa esim. 5 vuoden päästä. Toki historiasta voi jotain yrittää päätellä, mutta arvailua senkin perusteella tehdyt johtopäätökset ovat.


      • kiinasta
        tarvitsee kirjoitti:

        Jos arvioi käytetyn veneen arvoa tulevaisuudessa niin kyllä se arvauksen puolelle menee. Aika hyvä tietäjä (=arvaaja) pitää olla jos tietää mitä joku nyt uutena ostettu vene maksaa esim. 5 vuoden päästä. Toki historiasta voi jotain yrittää päätellä, mutta arvailua senkin perusteella tehdyt johtopäätökset ovat.

        hinnat romahtaa kun Kiinasta alkaa tulla halpoja veneitä


    • päättänyt

      Olin vielä tämän vuoden keväällä samassa tilanteessa kuin sinä. Tein päätöksen kun tutustuin Bavarian mallistoon. Arvaa mitkä kaksi unohtuivat?

      • saman tien

        Eikö?


      • arvattu
        saman tien kirjoitti:

        Eikö?

        !!!


      • moottoriveneilijälle
        arvattu kirjoitti:

        !!!

        !!!!


      • myös moottoriveneitä
        moottoriveneilijälle kirjoitti:

        !!!!

        Joo olet oikeassa Bavaria valmistaa myös moottoriveneitä. Nekin ovat edullisia. Itselläni kuitenkin on Bavarian purjevene.


    • täällä

      Pystyisiköhän täällä keskustelemaan edes skuutiköyden venymästä ilman, että se B-alkuinen vedetään mukaan. Veistämö kun kuitenkin ostaa niin paljon skuutia, että saa parempaa halvemmalla, mutta sitten se onkin ohuempaa, mutta ja mutta ja mutta... Eli jos joku kysyy vertailua FG:n ja Ridaksen välillä, saa vastaukseksi viisi kommenttia siitä B:stä ja kinaamista perään.

      • S.S.

        minunkin mielestä Finngulfit ovat selkeästi yliarvostettuja. Muistan kun muutama vuosi sitten venemessuilla tutustuin esim. FG 28:iin niin kyllä siellä esim jotkut verhoilut repsotti samalla tavalla kuin "halpisveneissäkin". Ja muuta vastaavaa.


      • vaikutti

        Perheveneen ostajalta, jolla on n.140 t. laittaa varusteltuun
        P E R H E V E N E E S E E N.
        En todellakaan keksi muutakaan parempaa vaihtoehtoa raha/laatu- suhteessa.
        Eihän näistä kannata kinata, kukin ostakoon mitä haluaa.


      • sama
        vaikutti kirjoitti:

        Perheveneen ostajalta, jolla on n.140 t. laittaa varusteltuun
        P E R H E V E N E E S E E N.
        En todellakaan keksi muutakaan parempaa vaihtoehtoa raha/laatu- suhteessa.
        Eihän näistä kannata kinata, kukin ostakoon mitä haluaa.

        Ei edes rivien välistä voinut mitään vaikutelmia hakea, kun kysymys mahtui yhdelle riville. Ja kun kysyttiin tasan kahdesta vaihtoehdosta, tottakai kolmatta piti tarjota, koska kysyjä vaikutti niin sivistymättömältä, ettei varmaankaan ollut siitä B-vaihtoehdosta ole kuullut.


      • eiei
        vaikutti kirjoitti:

        Perheveneen ostajalta, jolla on n.140 t. laittaa varusteltuun
        P E R H E V E N E E S E E N.
        En todellakaan keksi muutakaan parempaa vaihtoehtoa raha/laatu- suhteessa.
        Eihän näistä kannata kinata, kukin ostakoon mitä haluaa.

        Tiedätkös - on ihmisiä joille bavaria ei todellakaan ole vaihtoehto.

        Bavaria on valintapäätös kuten ladan osto aikoinaan - sekin oli hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen.

        Hinta/laadusta ei kannata puhua kuin vasta 30 vuoden kuluttua, mitä nämä nykyveneet olivat... uskotko oikeaasti että fg ja bavaria ovat silloin "samassa suhteessa" toisiinsa haluttavuudessaan jne... vai onko nimeltä mainitsematon tyyppi jo päätynyt rouhimoon - toinen mainituista purjehtii varmasti vielä silloinkin.

        Originaaliin kysymykseen pohtisin veneen käyttötarvetta - tarvitaanko tuplatakakajuutat vai ei, Ridas 35 on vanha Guy:n suunnittelema vene, kävisin itse koepurjehtimassa ennen päätöstä molempia sittenhän sen tietäisi mitä ne ovat.


      • hoh
        eiei kirjoitti:

        Tiedätkös - on ihmisiä joille bavaria ei todellakaan ole vaihtoehto.

        Bavaria on valintapäätös kuten ladan osto aikoinaan - sekin oli hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen.

        Hinta/laadusta ei kannata puhua kuin vasta 30 vuoden kuluttua, mitä nämä nykyveneet olivat... uskotko oikeaasti että fg ja bavaria ovat silloin "samassa suhteessa" toisiinsa haluttavuudessaan jne... vai onko nimeltä mainitsematon tyyppi jo päätynyt rouhimoon - toinen mainituista purjehtii varmasti vielä silloinkin.

        Originaaliin kysymykseen pohtisin veneen käyttötarvetta - tarvitaanko tuplatakakajuutat vai ei, Ridas 35 on vanha Guy:n suunnittelema vene, kävisin itse koepurjehtimassa ennen päätöstä molempia sittenhän sen tietäisi mitä ne ovat.

        ... ei Bavaria hankinta mielessä kiinnosta, mutta eipä kiinnosta mikään yli kymmenvuotias paattikaan...........


      • Testasitko
        eiei kirjoitti:

        Tiedätkös - on ihmisiä joille bavaria ei todellakaan ole vaihtoehto.

        Bavaria on valintapäätös kuten ladan osto aikoinaan - sekin oli hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen.

        Hinta/laadusta ei kannata puhua kuin vasta 30 vuoden kuluttua, mitä nämä nykyveneet olivat... uskotko oikeaasti että fg ja bavaria ovat silloin "samassa suhteessa" toisiinsa haluttavuudessaan jne... vai onko nimeltä mainitsematon tyyppi jo päätynyt rouhimoon - toinen mainituista purjehtii varmasti vielä silloinkin.

        Originaaliin kysymykseen pohtisin veneen käyttötarvetta - tarvitaanko tuplatakakajuutat vai ei, Ridas 35 on vanha Guy:n suunnittelema vene, kävisin itse koepurjehtimassa ennen päätöstä molempia sittenhän sen tietäisi mitä ne ovat.

        Oletkos itse koepurjehtinut Bavariaa? Entä uutta Finngulfia? Ilman ennakkoajatuksia: oliko suurikin ero? Venelehtihän ei huomannut suurta eroa Bavaria 36 ja Dehler 36 purjehdusominaisuuksissa, mutta vähän vastavassa testissä Suomen menestynein avomerivene Swan 37 Tarantella ei pärjännyt lainkaan uusille konstruktioille. Missähän oli vika?


      • Bavaria
        Testasitko kirjoitti:

        Oletkos itse koepurjehtinut Bavariaa? Entä uutta Finngulfia? Ilman ennakkoajatuksia: oliko suurikin ero? Venelehtihän ei huomannut suurta eroa Bavaria 36 ja Dehler 36 purjehdusominaisuuksissa, mutta vähän vastavassa testissä Suomen menestynein avomerivene Swan 37 Tarantella ei pärjännyt lainkaan uusille konstruktioille. Missähän oli vika?

        Jos ei huomaa Bavarian ja Dehlerin eroa niin vika on purjehtijassa!


      • POIKA
        eiei kirjoitti:

        Tiedätkös - on ihmisiä joille bavaria ei todellakaan ole vaihtoehto.

        Bavaria on valintapäätös kuten ladan osto aikoinaan - sekin oli hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen.

        Hinta/laadusta ei kannata puhua kuin vasta 30 vuoden kuluttua, mitä nämä nykyveneet olivat... uskotko oikeaasti että fg ja bavaria ovat silloin "samassa suhteessa" toisiinsa haluttavuudessaan jne... vai onko nimeltä mainitsematon tyyppi jo päätynyt rouhimoon - toinen mainituista purjehtii varmasti vielä silloinkin.

        Originaaliin kysymykseen pohtisin veneen käyttötarvetta - tarvitaanko tuplatakakajuutat vai ei, Ridas 35 on vanha Guy:n suunnittelema vene, kävisin itse koepurjehtimassa ennen päätöstä molempia sittenhän sen tietäisi mitä ne ovat.

        Mitä kirjoittelet !!!


      • Mukana
        Bavaria kirjoitti:

        Jos ei huomaa Bavarian ja Dehlerin eroa niin vika on purjehtijassa!

        Kun testi tehtiin. Bavaria jäi hieman nousukulmassa ja vauhdissa kryssillä. Ja "alkaen" hintalapussa yli 60000.


      • skipper
        S.S. kirjoitti:

        minunkin mielestä Finngulfit ovat selkeästi yliarvostettuja. Muistan kun muutama vuosi sitten venemessuilla tutustuin esim. FG 28:iin niin kyllä siellä esim jotkut verhoilut repsotti samalla tavalla kuin "halpisveneissäkin". Ja muuta vastaavaa.

        Kuinka noin? Olen aika monessa FGssä purjehtinut enkä ole vielä kertaakaan nähnyt hutiloitua jälkea, päinvastoin. Lisäksi rakenne on sen verran tukeva ettei köli putoa kesken kaiken ja kevyet pohjakosketukset selviävät pienin vaurioin


      • skipper
        Mukana kirjoitti:

        Kun testi tehtiin. Bavaria jäi hieman nousukulmassa ja vauhdissa kryssillä. Ja "alkaen" hintalapussa yli 60000.

        Kuten varmasti huomasit, silloin oli tuulta 10-14 m/s, veneiden erot tulivat esille lähinnä käsiteltävyydessä jossa ainakin minusta Dehler oli huomattavasti helpompi, Bavaria jopa broachasi kerran. Kevyessä tuulessa laskelmien mukaan Dehlerin suhteellinen etu kasvaa


      • Heh heh
        skipper kirjoitti:

        Kuinka noin? Olen aika monessa FGssä purjehtinut enkä ole vielä kertaakaan nähnyt hutiloitua jälkea, päinvastoin. Lisäksi rakenne on sen verran tukeva ettei köli putoa kesken kaiken ja kevyet pohjakosketukset selviävät pienin vaurioin

        nämä venemessuilla veneitä kiertävät eivät ole vielä huomanneet, että se ryppy mikä näkökentässä näkyy on oma otsa eikä veneen sisutuksen virhe.


      • Ruoripedestaalin kaatuminen
        skipper kirjoitti:

        Kuinka noin? Olen aika monessa FGssä purjehtinut enkä ole vielä kertaakaan nähnyt hutiloitua jälkea, päinvastoin. Lisäksi rakenne on sen verran tukeva ettei köli putoa kesken kaiken ja kevyet pohjakosketukset selviävät pienin vaurioin

        Ei ole kauan siitä kun palstalla kerrottiin virolaisesta FG:n työntekijästä joka varasti hartsia omaan tarpeeseen ja aiheutti vakavia ongelmia FG 33:een.
        En tosin usko tätä selitystä. Ennemmin uskon, että myös FG:lle on voinut sattua suunnitteluvirhe. Olisi mielenkiintoista nähdä miten ko paikka on ennen tapausta toteutettu ja miten sen jälkeen. Ettei vaan olisi nykyisin tyrkätty siihen pedestaalin ympärille lisää kuitukerroksia ja hartsia?


      • irronnut?
        Ruoripedestaalin kaatuminen kirjoitti:

        Ei ole kauan siitä kun palstalla kerrottiin virolaisesta FG:n työntekijästä joka varasti hartsia omaan tarpeeseen ja aiheutti vakavia ongelmia FG 33:een.
        En tosin usko tätä selitystä. Ennemmin uskon, että myös FG:lle on voinut sattua suunnitteluvirhe. Olisi mielenkiintoista nähdä miten ko paikka on ennen tapausta toteutettu ja miten sen jälkeen. Ettei vaan olisi nykyisin tyrkätty siihen pedestaalin ympärille lisää kuitukerroksia ja hartsia?

        Pedestaali irtosi istukasta, istukka ei lasikuidusta. FG on kuulemma vaihtanut ruoripylvästoimittajaa. Mutta sitä en tiennyt, että myös 33:sta on köli irronnut. Se on kyllä sitten paha suunnitteluvirhe. Missä tämä sattui? Luulin, että kyse oli 28:sta.


      • Kölikö myös?
        irronnut? kirjoitti:

        Pedestaali irtosi istukasta, istukka ei lasikuidusta. FG on kuulemma vaihtanut ruoripylvästoimittajaa. Mutta sitä en tiennyt, että myös 33:sta on köli irronnut. Se on kyllä sitten paha suunnitteluvirhe. Missä tämä sattui? Luulin, että kyse oli 28:sta.

        Joo minullekin tuo 33: kölijuttu on uutta. Mistä olet kuullut?


      • Hämmästynyt
        irronnut? kirjoitti:

        Pedestaali irtosi istukasta, istukka ei lasikuidusta. FG on kuulemma vaihtanut ruoripylvästoimittajaa. Mutta sitä en tiennyt, että myös 33:sta on köli irronnut. Se on kyllä sitten paha suunnitteluvirhe. Missä tämä sattui? Luulin, että kyse oli 28:sta.

        Olen vrmaan hieman ulkona jutuista kun en tiennyt edes 28:n köliongelmista. Kerro lisää.


      • ttt
        irronnut? kirjoitti:

        Pedestaali irtosi istukasta, istukka ei lasikuidusta. FG on kuulemma vaihtanut ruoripylvästoimittajaa. Mutta sitä en tiennyt, että myös 33:sta on köli irronnut. Se on kyllä sitten paha suunnitteluvirhe. Missä tämä sattui? Luulin, että kyse oli 28:sta.

        Heh heh, vai FG:stä kölejä irronnut... ja ruoripylvästoimittaja vaihtunut ja vielä pahoja suunnitteluvirheitä. Jotain rajaa tässä trollauksessa saisi olla, tällainen kusettaminen menee jo mauttomuuksiin, joku saattaa vielä ottaa väitteet todesta. Kannattaa venemessuilla käydä FG:n osastolla jututtamassa Stigoa asioiden todellisesta tilasta (jos on venettä hankkimassa).
        Kannattaa varmaan myös kysyä Bavarian maahantuojalta että kuinka monta köliä on pudonnut... tällä palstalla nämä asiat paisuvat aivan uskomattomiin ulottuvuuksiin.
        Ohjauspedestaalin toimittajaa on vaihtanut eräs toinen venevalmistaja ja silloinkin syynä oli toimittajan surkea kyky toimittaa varaosia.


      • Joakim
        ttt kirjoitti:

        Heh heh, vai FG:stä kölejä irronnut... ja ruoripylvästoimittaja vaihtunut ja vielä pahoja suunnitteluvirheitä. Jotain rajaa tässä trollauksessa saisi olla, tällainen kusettaminen menee jo mauttomuuksiin, joku saattaa vielä ottaa väitteet todesta. Kannattaa venemessuilla käydä FG:n osastolla jututtamassa Stigoa asioiden todellisesta tilasta (jos on venettä hankkimassa).
        Kannattaa varmaan myös kysyä Bavarian maahantuojalta että kuinka monta köliä on pudonnut... tällä palstalla nämä asiat paisuvat aivan uskomattomiin ulottuvuuksiin.
        Ohjauspedestaalin toimittajaa on vaihtanut eräs toinen venevalmistaja ja silloinkin syynä oli toimittajan surkea kyky toimittaa varaosia.

        Kyllä minä olen ainakin tuon köliongelman kuullut sen verran luotettavasta lähteestä, että uskon sen tapahtuneen, vaikka en yksityiskohtia tunnekaan. Kölihän ei irronnut, vaan vene onnistui nilkuttamaan rantaan.


      • vika
        Joakim kirjoitti:

        Kyllä minä olen ainakin tuon köliongelman kuullut sen verran luotettavasta lähteestä, että uskon sen tapahtuneen, vaikka en yksityiskohtia tunnekaan. Kölihän ei irronnut, vaan vene onnistui nilkuttamaan rantaan.

        niin kuin 33:ssakin?


      • bavaria
        skipper kirjoitti:

        Kuten varmasti huomasit, silloin oli tuulta 10-14 m/s, veneiden erot tulivat esille lähinnä käsiteltävyydessä jossa ainakin minusta Dehler oli huomattavasti helpompi, Bavaria jopa broachasi kerran. Kevyessä tuulessa laskelmien mukaan Dehlerin suhteellinen etu kasvaa

        Kuulin, että Dehlerin kippari kierteli Bavarian ympärillä ja kyseli mihin seuraavaksi mennään. Se keroo hyvin vauhtieron. Venelehden testaajat osaavat katsoa vain onko veneessä pilssi ja ovatko kölipultit oikeaopppisesti ja onko vessanpönttö oikeaan suuntaan. Purjehtimisesta ne tietää yhtä vähän kuin allekitjoittanutkin.


      • mun poika
        bavaria kirjoitti:

        Kuulin, että Dehlerin kippari kierteli Bavarian ympärillä ja kyseli mihin seuraavaksi mennään. Se keroo hyvin vauhtieron. Venelehden testaajat osaavat katsoa vain onko veneessä pilssi ja ovatko kölipultit oikeaopppisesti ja onko vessanpönttö oikeaan suuntaan. Purjehtimisesta ne tietää yhtä vähän kuin allekitjoittanutkin.

        Ai sä näit sen tapauksen. Se on mun poika, joka sillä Dehlerillä ajelee. Huomasitko, että me laitettiin siinä mamman kanssa juuri safkaa ja pojalla oli kova nälkä. Ne nuoret on niin malttamattomia.


      • Joakim
        vika kirjoitti:

        niin kuin 33:ssakin?

        Ko. ongelma ilmeni uudehkossa yksilössä muistaakseeni toissakesänä. Muista yksilöistä en ole kuullut, joten kyse lienee yhden yksilön laatuongelmasta.


    • hyökkäävät

      ...jatkuvasti muita vastaan? Mitään keskustelua ei saa aikaiseksi kun heti on joku vetämässä Bavariaansa mukaan. Onko siinä Bavariassa jotain, mikä panee käyttäytymään hyökkäävästi internetin keskustelupalstoilla? Ääh, unohtakaa kysymys. Puhutaan mielummin FG:sta ja Ridaksesta. Itse ottaisin FG:n ja tuon 33:n työn laatu on kyllä käsittääkseni erittäin korkea.

      • seilannut

        Heh heh...Purjeveneeksi B 39 perhehommiin.
        33 FG:ä on vaikea saada nykyään voittajaveneeksi.
        Ridas- joku sanoi hi...


      • tsiigaillut

        jos nyt sitten taas "laatu" tarkoittaa sisustustyön jälkeä?? niin Ridas ei häpeä siinä ollenkaan - Ridas -veistämöhän on tehnyt ruotsalaista Divaa... ja opetellut "laadun".

        en itse ainakaan löytänyt Ridaksesta huomautettavaa kun sitä puntaroin - FG33 ei ollut itselleni vaihtoehto kun tarvittiin kaksi takakajuuttaa päädyttiin sitten muuhun mutta ridas 35:sta jäi ihan ok fiilis veneenä.
        lähinnä sen "vanha" design epäilytti mutta perhepurjehtijalle sillä mitään merkitystä ole ainakaan jos vielä b-alkuisiakin alkaa miettiä..

        se oli muutamia vuosia sitten aika huomattavasti edullisempi kuin nyt suhteessa kilpailijoihin - tämä saattaa vaikuttaa jälleenmyyntimarkkinoilla joskus tulevaisuudessa.

        tukevasti tehty pursi joka muistaakseni nostetaan kölistä "yhden pisteen" nostona - erittäin kätevää venettä telakoitaessa - ei liinojen uittelua ja luiskahtamisvaaraa liinoista.


      • vesjmies
        tsiigaillut kirjoitti:

        jos nyt sitten taas "laatu" tarkoittaa sisustustyön jälkeä?? niin Ridas ei häpeä siinä ollenkaan - Ridas -veistämöhän on tehnyt ruotsalaista Divaa... ja opetellut "laadun".

        en itse ainakaan löytänyt Ridaksesta huomautettavaa kun sitä puntaroin - FG33 ei ollut itselleni vaihtoehto kun tarvittiin kaksi takakajuuttaa päädyttiin sitten muuhun mutta ridas 35:sta jäi ihan ok fiilis veneenä.
        lähinnä sen "vanha" design epäilytti mutta perhepurjehtijalle sillä mitään merkitystä ole ainakaan jos vielä b-alkuisiakin alkaa miettiä..

        se oli muutamia vuosia sitten aika huomattavasti edullisempi kuin nyt suhteessa kilpailijoihin - tämä saattaa vaikuttaa jälleenmyyntimarkkinoilla joskus tulevaisuudessa.

        tukevasti tehty pursi joka muistaakseni nostetaan kölistä "yhden pisteen" nostona - erittäin kätevää venettä telakoitaessa - ei liinojen uittelua ja luiskahtamisvaaraa liinoista.

        Eikö Ridaksessa ole posliiniköli? Ts. rauta on päällystetty jollakin posliinin tapaisella aineella ja senhän tietää, mitä tapahtuu, jos köli hiukankin pohjaan kolahtaa! Täytyy viedä keraamikon pakeille koko komeus.


    • jepjep

      veneitä vakavasti katselleena olisi ollu todella vaikea päättää. Itse olisin luutavasti päätynyt FG33 mutta syyt siihen olivat lähinnä sen maineessa ja henk.kohtaisissa asioissa.
      Henk.kohtaisella tarkoitan sitä, että purjehdin lähinnä kaksistaan vaimon kanssa ja silloin FG olisi ollut riittävän isa ja helpommin käsiteltävä.

      Jos meidän tilanteessa olisi ollut mukana esim. kaksi lasta niin olisin luultavasti päätynyt Ridakseen koska siinä on yksi hytti enemmän.

      Jos nämä ovat sinun vaihtoehdot, niin katsoppa vielä EF34. Ei ole FG33.sta oikeasti paljon kalliimpi, ja laatuvene sekin.

      • Purjehtija.

        Kannattaa sillä raha määrällä ostaa vaikkapa swan tai baltic,siis käytettynä ja siistinä. Swani tai Baltic on paljon paremmin laminoituja ja nopeampia kuin edellä mainitut veneet.Swan ja baltic ovat vene alalla purjeveneilijöiden suosikkeja,en tarkoita etteikö edellä mainitut veneet olisivat hyviä mutta swan on niihin verrattuna Balticin kanssa lyömättömiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2607
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1912
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1488
    Aihe