NEUVOKAA

LIIAN ISO?

Onko .308win esim. 12g täysvaippaluoti liian iso vaikkapa metsolle tai teerelle? Suositellaan 6-8g metsäkanalinnuille, mutta läpi menee joka tapauksessa, elikkä rikkooko 12g.nen kuitenkin liikaa?

3

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vaihtoehto monien joukossa 8g Lapua 123 FMJ,
      Ruutina Vihtavuoren N130 lataus 2,26-2,78g antaa lähtönopeudeksi 782-923 m/s.Mitä alhaisempi lähtönopeus sen vähemmän repii. 12g luotia ei kannata käyttää koska raskas luoti hitailla nopeuksilla antaa erittäin kaarevan lentoradan jolloi matka on osattava arvioida erittäin tarkasti osuman saamiseksi ja ruutia palaa enemmän rasittaen kukkaroa ja asetta ja raskaammat luodi ovat yleensä myös kalliimpia.
      Luotien lentorataa voit tutkia vaikkapa osoiteessa www.norma.cc Lapua 123 FMJ luodin ballistinen kerroin on 0,280.
      Aikoinaan käytin linnustuksessa paremman puuttuessa 8,2x53R:ää ja 8,2g kokovaippaista Sakon luotia. Sopivan hitaalla latauksella teki siistin reiän repimättä.

      • !!!

        Kiitos kovasti tiedoista...ollaan vähän vihreitä vielä. Sulla on muutenkin ollut erittäin hienoja vastauksia monen "tiedottoman" kysymyksiin. HIENOA!


      • RT-mies
        !!! kirjoitti:

        Kiitos kovasti tiedoista...ollaan vähän vihreitä vielä. Sulla on muutenkin ollut erittäin hienoja vastauksia monen "tiedottoman" kysymyksiin. HIENOA!

        Näillä nettipalstoilla on monta kertaa todistettu, että 308 on paras yleiskaliberi.
        OK. olkoon niin, mutta kun viet sen Hirvimetsälle
        kiikarin olisi hyvä olla esim.1,5-6, hämärässä
        peuraa metsästettäessä ehkä 8x56, ja lintumetsällä voisi olla 6,5-20 mil.dot varsin
        hyvä. Kun vielä optimaalinen patruuna on kaikissa
        metsästysmuodoissa erilainen, on väite ,että aseessa on aina väärä kiikari siirryttäessä metsästysmuodosta toiseen kauden aikana, oikea.
        Ja kohdistamista riittää....
        Ai niin lintupatruunastahan tässä oli kysymys.
        Tuo kysyjän 12g d46 on painoltaan niin lähellä
        hirvipatruunaa, että käynnit ovat samat,tai ainakin sovitettavissa. d46 pystyttäneen lataamaan 308.ssa n. 780 lähtöön, jolloin nyrkkisääntö 100m 5sm yli = 200m paikalla, pitänee paikkansa. Yritän sanoa, että selvitään samalla kohdistuksella. Mikäli metsästystilanteessa
        ampumamatka on yli 250m alkaa eteisyysmittari
        olla "täytyy" varuste. Tarvitaan 8 grammaita vakaanpi luoti. Paljon ballistista tietoa.
        Taito lukea tuulta. Aseenkaan hajonta ei saisi
        olla suuri.
        Vaikeutta lisää vielä, kun metsällä saa harvoin
        koelaukauksia!
        Onnistunut Riistalaukaus kauas, on pitkään säilyvä metsästysmuisto!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe