Iisak vai Ismael?

Ana-mzk

Surffasinpa muslimisivustolle jossa käsitellään sitä kenet Aabraham uhrasi.

http://www.renaissance.com.pk/Sepq42y1.html

Suomennan pointit tuolta:

1. moos 22:1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".

2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".

3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.

4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.

5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."

6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.

7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"

8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.

9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.

10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.

11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".

12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".

13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.

14 Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi "Herra näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Herra ilmestyy".

15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta

16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,

17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.

18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."

Muslimit väittävät että juutalaiset ovat vaihtaneet Ismaelin nimen Iisakiksi, katkaistakseen muslimien yhteyden Aabrahamiin.

Tukena he käyttävät seuraavaa:

1. Moos 16:16 Ja Abram oli kahdeksankymmenen kuuden vuoden vanha, kun Haagar synnytti hänelle Ismaelin.

1. Moos 21:5 Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.

Tästä päätellään, että koska Raamattu sanoo:

12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".

Niin kyseessä oli oltava silloin Ismael, joka oli ensimmäinen Aabrahamin pojista, tuohon aikaan siis ainokainen.

Näyttää loogiselta, ja moni kristitty onkin varmaan kauhistunut, koska näyttää siltä että Raamattua on väärennetty.

Totuus on kuitenkin toinen.

Luetaanpa edellinen luku ennen 1. moos 22 lukua.

1. Moos 21:1 Ja Herra piti Saarasta huolen, niinkuin oli luvannut; ja Herra teki Saaralle, niinkuin oli puhunut.

2 Ja Saara tuli raskaaksi ja synnytti Aabrahamille pojan hänen vanhoilla päivillään, juuri sinä aikana, jonka Jumala oli hänelle sanonut.

3 Ja Aabraham nimitti poikansa, joka hänelle oli syntynyt, sen, jonka Saara oli hänelle synnyttänyt, Iisakiksi.

4 Ja Aabraham ympärileikkasi poikansa Iisakin, tämän ollessa kahdeksan päivän vanha, niinkuin Jumala oli hänen käskenyt tehdä.

5 Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.

6 Ja Saara sanoi: "Jumala on saattanut minut naurunalaiseksi; kuka ikinä saa tämän kuulla, se nauraa minulle".

7 Ja hän sanoi vielä: "Kuka olisi tiennyt sanoa Aabrahamille: Saara on imettävä lapsia? Ja nyt minä kuitenkin olen synnyttänyt hänelle pojan hänen vanhoilla päivillään."

8 Ja poika kasvoi, ja hänet vieroitettiin. Ja Aabraham laittoi suuret pidot siksi päiväksi, jona Iisak vieroitettiin.

9 Ja Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan, jonka tämä oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehtivän

10 ja sanoi Aabrahamille: "Aja pois tuo orjatar poikinensa, sillä ei tuon orjattaren poika saa periä minun poikani, Iisakin, kanssa".

11 Aabraham pahastui suuresti tästä puheesta poikansa tähden.

12 Mutta Jumala sanoi Aabrahamille: "Älä pahastu siitä poikasi ja orjattaresi tähden. Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset.

13 Mutta myöskin orjattaren pojasta minä teen suuren kansan, koska hän on sinun jälkeläisesi."

14 Varhain seuraavana aamuna Aabraham otti leipää ja vesileilin ja antoi ne Haagarille, pannen ne hänen olalleen, sekä pojan, ja lähetti hänet menemään. Hän lähti ja harhaili Beerseban erämaassa.

15 Mutta kun vesi loppui leilistä, heitti hän pojan pensaan alle,

16 meni ja istui syrjään jousenkantaman päähän, sillä hän ajatteli: "En voi nähdä pojan kuolevan". Ja istuessaan siinä syrjässä hän korotti äänensä ja itki.

17 Silloin Jumala kuuli pojan valituksen, ja Jumalan enkeli huusi taivaasta Haagarille sanoen: "Mikä sinun on, Haagar? Älä pelkää, sillä Jumala on kuullut pojan valituksen, siinä missä hän makaa.

18 Nouse, nosta poika maasta ja tartu hänen käteensä, sillä minä teen hänestä suuren kansan."

19 Ja Jumala avasi hänen silmänsä, niin että hän huomasi vesikaivon. Ja hän meni ja täytti leilin vedellä ja antoi pojan juoda.

20 Ja Jumala oli pojan kanssa, ja hän kasvoi ja asui erämaassa, ja hänestä tuli jousimies.

21 Ja hän asui Paaranin erämaassa; ja hänen äitinsä otti hänelle vaimon Egyptin maasta.

22 Siihen aikaan puhui Abimelek ja hänen sotapäällikkönsä Piikol Aabrahamille sanoen: "Jumala on sinun kanssasi kaikessa, mitä teet.

23 Vanno nyt tässä minulle Jumalan kautta, ettet ole oleva petollinen minulle etkä minun suvulleni etkä jälkeläisilleni, vaan tee sinäkin laupeus minulle ja sille maalle, jossa muukalaisena asut, niinkuin minä olen sinulle tehnyt."

24 Aabraham sanoi: "Minä vannon".

25 Aabraham nuhteli kuitenkin Abimelekia vesikaivon tähden, jonka Abimelekin palvelijat olivat vallanneet.

26 Mutta Abimelek vastasi: "En tiedä, kuka sen on tehnyt; et ole itse minulle mitään ilmoittanut, enkä ole siitä kuullut ennen kuin tänään".

27 Silloin Aabraham otti pikkukarjaa ja raavaskarjaa ja antoi Abimelekille; ja he tekivät molemmat keskenänsä liiton.

28 Ja Aabraham asetti laumasta seitsemän uuhikaritsaa erilleen muista.

29 Silloin Abimelek sanoi Aabrahamille: "Mitä tarkoittavat nuo seitsemän karitsaa, jotka olet asettanut tuonne erilleen?"

30 Hän vastasi: "Nämä seitsemän karitsaa on sinun otettava minun kädestäni, todistukseksi minulle siitä, että tämä kaivo on minun kaivamani".

31 Siitä kutsuttiin paikkaa Beersebaksi, koska he molemmat vannoivat siinä toisilleen valan.

32 Niin he tekivät liiton Beersebassa. Ja Abimelek nousi ja Piikol, hänen sotapäällikkönsä, ja he palasivat filistealaisten maahan.

33 Ja Aabraham istutti tamariskipuun Beersebaan ja huusi siinä avuksi Herran, iankaikkisen Jumalan, nimeä.

34 Ja Aabraham asui kauan muukalaisena filistealaisten maassa.

Lainasin sinänsä tämän asian kannalta merkityksettömät jakeet 22-34, jotta huomaat mistä on kyse.

Miten siis Raamattu jatkuu?

1. Moos 22:1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".

2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".

Pysyt varmasti kärryillä. Tuossa vaiheessa Ismael asui vaimonsa ja tod. näk. äitinsä kanssa Paaranin erämaassa, ja oli siis jo mies!

Mutta Iisak joka oli syntynyt Ismaelin ollessa 14-vuotias, oli vielä poikanen, mutta sen verran jo vahva että:

1. Moos 22:6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.

Iisak siis jaksoi jo kantaa polttopuita selässään.

En usko että tarvitsee enempää jatkaa aiheesta. Aabraham sai käskyn uhrata ainoan poikansa Iisakin. Ismael oli jo aikamies ja eli vaimonsa kanssa toisaalla.

Mutta lue toki vielä referenssiksi linkki:

http://www.renaissance.com.pk/Sepq42y1.html

Ihmisiä on helppo eksyttää kun otetaan totuus ja sekoitetaan siihen hiukan valhetta.

12

912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhä Henki eli Gabriel

Aabraham yritti uhrata Ismaelin Moorian vuorella
      eikä Iisakia.En tiedä miksi tuo virhe on laitettu
      Raamattuun.Monethan noista raamatun kirjoitksista
      kirjoitettiin muistitiedon perusteella myöhemmin
      ylös ja silloin sattui tuokin virhe.Tuosta virheestä löytyy muuten googlesta tietoa.

• onpi

vanhempi kirjoitus koraani vai raamattu.Muhammedhan syntyi kuutisensataavuotta myöhemmin kuin raamatun kirjoitukset.Tästä alkuperäisestä kirjoituksesta jossa Aabraham oli uhraamassa Iisakin johtuu palestiinalaisten viha juutalaisia kohyaan.koska juutalaiset periytyvät Iisakista ja palestiinalaiset Ismaelista.Palestiinalaiset ovat katkeria juutalaisille koska Jumala sanoi olevansa juutalaisten suojelija ja juutalaiset Hänen kansansa.Kuka muu vihaa juutalaisia yhtä paljon kuin palestiinalaiset(muslimit)?Vastaus on Saatana.Saatana siksi koska juutalaisista syntyi Jeesus joka lunasti ensisijaisesti juutalaiset, mutta myös koko ihmiskunnan.Siksi muslimit vihaa juutalaisia ja kristittyjä koska heidän ajatuksiinsa vaikuttaa kaikkien ihmisten vihollinen Saatana joka haluaa ihmisten joutuvan helvettiin.Lukekaa raamatusta niin ei tarvitse ihmetellä maailman menoa tänään.Siunausta kaikille Herrassa Jeesuksessa ja Hänen veressään joka vuoti Golgatan keskimmäisellä ristillä meidän kaikkien vuoksi, syntien anteeksi saamiseksi.

• Anonyymi

Höpö,höpö!

• Anonyymi
        onpi kirjoitti:

vanhempi kirjoitus koraani vai raamattu.Muhammedhan syntyi kuutisensataavuotta myöhemmin kuin raamatun kirjoitukset.Tästä alkuperäisestä kirjoituksesta jossa Aabraham oli uhraamassa Iisakin johtuu palestiinalaisten viha juutalaisia kohyaan.koska juutalaiset periytyvät Iisakista ja palestiinalaiset Ismaelista.Palestiinalaiset ovat katkeria juutalaisille koska Jumala sanoi olevansa juutalaisten suojelija ja juutalaiset Hänen kansansa.Kuka muu vihaa juutalaisia yhtä paljon kuin palestiinalaiset(muslimit)?Vastaus on Saatana.Saatana siksi koska juutalaisista syntyi Jeesus joka lunasti ensisijaisesti juutalaiset, mutta myös koko ihmiskunnan.Siksi muslimit vihaa juutalaisia ja kristittyjä koska heidän ajatuksiinsa vaikuttaa kaikkien ihmisten vihollinen Saatana joka haluaa ihmisten joutuvan helvettiin.Lukekaa raamatusta niin ei tarvitse ihmetellä maailman menoa tänään.Siunausta kaikille Herrassa Jeesuksessa ja Hänen veressään joka vuoti Golgatan keskimmäisellä ristillä meidän kaikkien vuoksi, syntien anteeksi saamiseksi.

Just niin, sama synti kuin Lusiferin synti nimittäin kateus!!!
        Näen saman kateuden joka ikinen kerta , kun matkustan Israelissa (12 ×)

• Anonyymi

Tosi hyvä pointti!

• Anonyymi

Raamattu kuvaa ihmisen sisäistä elämää ja vaellustamme iankaikkisuudessa
      -KUVAUKSET VAIN ON HENKILÖITYJÄ ELIKKÄ TUNTEET

ISLAMI KESKITYY VAIN TYHJYYTTÄÄN MALISUUDEN VOITTAMISEEN
      ELIKKÄ ON TÄYSIN HARHAUTUMISTA ELÄMÄSTÄ NÄITTEN VALTAUSMENETELMÄT JA SILMÄNKÄÄNTÖTEMPUT

• Anonyymi

Päivän sana
        10.12.2024

Raamatunteksti(t)
        Hoosea 2
        21Minä kihlaan sinut, otan omakseni ainiaaksi,
        minä liitän sinut itseeni
        vanhurskauden ja oikeuden sitein,
        rakkaudella ja hyvyydellä.

Hoosea 2:21

Mitäs tuohon lisäämään, mutta mutta elämä on yhtäkuin taivaan kannessa on tähtiä.

• Anonyymi

Päivän Sana
        10.12.24

Hän on suojaava varjo, hän on vartijasi, hän ei väisty viereltäsi. Päivällä ei aurinko vahingoita sinua eikä kuunvalo yöllä. Ps. 121:5–6

Uskon valo antaa elämälle näkemystä ja tekee elämästä luonnollisempaa.

• Anonyymi

Ja vielä uskohan on aivan luonollinen ilmiö millä kulemme tässä kuoleman seassa

Raamattu vain kuvaa elämääme muttei ollenkaan täydellisesti

Kukin meistä elää vaihettaan jotta laumausko ei aina sovi kuviohin kaikille.

• Anonyymi

Muhamettilaisuus perustuu valheelle.

• Anonyymi

Luomisen mysteerit ovat kokoaikaista :

- miten sokea kana JYVÄN LÖYTÄÄ
      - kunpi on ennen muna vaikko kana

Niin se kana vain elää nykypäiväänsä ja kotkottaa.

• Anonyymi

Euroopa rupeaa lykäämään näitä levitäytyjiä LÄHI-ITÄÄNSÄ PISTÄMÄÄN SILEÄKSI

NÄISSÄ ELÄÄ KYLTYMÄTÖN TUHOISUUS YHTEISKUNTIEN HÄVITYKSIN

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4600
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      91
      2366
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      567
      1800
    4. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      9
      1503
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1491
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1187
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1128
    8. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1000
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      967
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      958
    Aihe