matkakulut+lasku

alviiiiiiiiiii

Oletus: Verovelvollinen yritys laskuttaa asiakasta erittelemällä työhön menneet työtunnit, materiaalit ja matkakulut.Merkitäänkö laskuun matkakulut verottomina (siis esim matkalipun 8% alv vähennetty). Tähän lisätään sitten 22 % vero?

Entä sitten materiaalit, merkitäänkö ne kuitenkin verollisina ja siihen tulee sitten arvon lisäyksenä 22 % vero päälle? Yrityshän on saanut vähentää hankkimansa materiaaliin sisältyvän veron.

Voiko mennä tällein sekaisin, että materiaalikulut verollisina ja matkakulut verottomina, ja niitten päälle 22 % vero?

19

17932

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsfjsjgslgj

Siis lasket ensin KAIKKI verottomana ja sitten lisäät loppusummaan arvonlisäveron 22 %. Koskee siis myös materiaaleja joita laskutat.

• Turhaa Työtä

Ihan sama se on lasketaanko verottomana vai verollisena, se mikä merkitsee on että laskussa noudatetaan yhteneväistä käytäntöä kaikkien hintojen osalta ja että loppusummassa on sisällytetty alv että erittely asianmukaisella tavalla.

Pienyrittäjän tai ammatinharjoittajan kohdalla tilanne on kuitenkin useimmiten se että kaikki ostolaskut ovat alvillisia joten on aivan hukkaan heitettyä työtä alkaa näistä erikseen verottomia hintoja laskea. Nollatyötä pahimmillaan.

Myyntihinta-ostohinta=arvonlisä, josta sitten maksetaan arvonlisävero.

• sAAmari

- Oletetaan, että laskutat asiakkaalta materiaalista pyöreän summan 100 e, jolloin ALV siitä on 100x18,03% = 18,03 e.
      - Työstä laskutat 85 e/t ja teet töitä yhden päivän.
      - Junalippu maksaa vaikkapa 23,76

Laskuerittely asiakkaalle:

Materiaali 81,97 e (TÄMÄ ON SIIS ALVITON HINTA)
      Työt 8 t à 85 e = 680 e (TÄMÄKIN ILMAN ALVIA)
      Matka 22 e (JA TÄMÄ ILMAN ALVIA)
      (Välisumma 783,97 e)
      ALV 8 % 1,76 e (=JUNALIPUN ALV)
      ALV 22 % 167,63 e (= MATERIAALIN JA TYÖN ALVIT YHTEENSÄ)

YHTEENSÄ 953,36

Eli merkitset ensin kaikki kulut alvittomina. Sitten lisäät alvit: matkoissa alv on 8 %, materiaalien ja työn alv on 22 %, joten yhteenlaskettuna niistä tulee 167,63 e.

Jos on laskuvirheitä niin johtuu siitä, että aivoni ovat ihan väsyneet tähän aikaan vuorokaudesta.

• mutta menköön

Kuka laskuttaa asiakkaalta pelkän junalipun tai bensalitran hinnan? Meneehän siinä aikaakin hukkaan, aikaa joka oltaisiin muuten voitu käyttää tuottavaan työhön muualla. Ei ammattimiehellä ole joutoaikaa. Sopiva korvaus matka-ajalle on esim. 1/3 työajan hinnasta. Filunkimiehet on sitten erikseen, jotka pistää työaikalaskutuskellon käyntiin siinä vaiheessa kun aamulla kaadetaan sumpit kurkkuun.

Junalipun laskuttaminen alkaa mennä vittuilun puolelle. Jätä laskuttamatta matkat kokonaan tai laskuta sitten kunnolla. Edellisestä voi saada itselleen kilpailuvaltin. Vain paikan päällä tehdystä työstä maksetaan.

• Piste.

Vaan niin, että välisummaan 783,97 lisätään alv 22%. Ei siis 8%, vaikka VR:llä oikeus laskuttaa niin.

• sfskfk

Nyt meni sAAmari metsään - 8 %:n arvonlisäveron voi laskuttaa vain se, joka on verovelvollinen henkilökuljetuksista, kuten esimerkiksi VR tai Finnair, tai tietysti taksikuski. Mutta EI MUUT ! Eli palveluntuottajan laskussa on aina 22 %:n alvi.

• sAAmari
        Piste. kirjoitti:

Vaan niin, että välisummaan 783,97 lisätään alv 22%. Ei siis 8%, vaikka VR:llä oikeus laskuttaa niin.

jouduin yhdelle asiakkaalle erittelemään laskuun matkakulut ja kirjanpitäjältäni sain neuvon merkitä junamatkan juuri sellaisena kuin olin sen maksanutkin, eli:

Alviton hinta (61,55) 8 % alv (4,93) = summa, jonka olin junalipusta maksanut (66,50).

Jos palvelun tilaaja on luvannut korvata matka- kulut todellisten kulujen mukaisesti niin mihin perustuisi tuo alvin korottaminen 22 prosenttiin? Silloinhan hänen kannattaisi ostaa ja maksaa liput itse ja minä vain lunastaisin ne VR:n automaatista.

(En ota nyt kantaa junamatkoihin käytettyyn aikaan. Yleensä lasken tarjoukseen sellaisen summan että se korvaa myös matkoihin käytetyn ajan.)

• neuvoi väärin
        sAAmari kirjoitti:

jouduin yhdelle asiakkaalle erittelemään laskuun matkakulut ja kirjanpitäjältäni sain neuvon merkitä junamatkan juuri sellaisena kuin olin sen maksanutkin, eli:

Alviton hinta (61,55) 8 % alv (4,93) = summa, jonka olin junalipusta maksanut (66,50).

Jos palvelun tilaaja on luvannut korvata matka- kulut todellisten kulujen mukaisesti niin mihin perustuisi tuo alvin korottaminen 22 prosenttiin? Silloinhan hänen kannattaisi ostaa ja maksaa liput itse ja minä vain lunastaisin ne VR:n automaatista.

(En ota nyt kantaa junamatkoihin käytettyyn aikaan. Yleensä lasken tarjoukseen sellaisen summan että se korvaa myös matkoihin käytetyn ajan.)

Sinulla ei ole oikeutta laskuttaa alv 8 %.
        Katso alla "Ei ei" ja yllä Piste.

• "edelleen laskuttaa"
        sfskfk kirjoitti:

Nyt meni sAAmari metsään - 8 %:n arvonlisäveron voi laskuttaa vain se, joka on verovelvollinen henkilökuljetuksista, kuten esimerkiksi VR tai Finnair, tai tietysti taksikuski. Mutta EI MUUT ! Eli palveluntuottajan laskussa on aina 22 %:n alvi.

Tämä nyt ei suoranaisesti liity tähän, mutta tuli tästä mieleen.

Jos on vaikka joku viranomaismaksu alv 0% ja sen "edelleen laskuttaa" asiakkaalta. Miten se silloin alv:it menee ? Jos siitä ei oteta välistä mitään. Missä tapauksissa tämä on mahdollista ?

• yrittäjän tapainen
        sfskfk kirjoitti:

Nostetaanpa tällainen vanha topikki ylös.

Onko asia varmasti noin, että jos yrittäjänä läpilaskutan asiakkaalta matkakuluja tai vaikkapa kirjoja (omakustannushintaan), joista itse olen maksanut ALVia 8% mukaan, joudun kuitenkin itse laskuttamaan ne 22%:n ALVilla? Verohallituksen ALV-ohjeistuksesta en löytänyt mitään siihen viittaavaa.

• lklkjlkj
        yrittäjän tapainen kirjoitti:

Nostetaanpa tällainen vanha topikki ylös.

Onko asia varmasti noin, että jos yrittäjänä läpilaskutan asiakkaalta matkakuluja tai vaikkapa kirjoja (omakustannushintaan), joista itse olen maksanut ALVia 8% mukaan, joudun kuitenkin itse laskuttamaan ne 22%:n ALVilla? Verohallituksen ALV-ohjeistuksesta en löytänyt mitään siihen viittaavaa.

"Onko asia varmasti noin, että jos yrittäjänä läpilaskutan asiakkaalta matkakuluja tai vaikkapa kirjoja (omakustannushintaan), joista itse olen maksanut ALVia 8% mukaan, joudun kuitenkin itse laskuttamaan ne 22%:n ALVilla? Verohallituksen ALV-ohjeistuksesta en löytänyt mitään siihen viittaavaa. "

Kyllä on. Aina lisätään 22% vero, jos tuote ei ole muuten myyntiartikkelisi.

• Alv-ongelmaa pohtinu
        lklkjlkj kirjoitti:

"Onko asia varmasti noin, että jos yrittäjänä läpilaskutan asiakkaalta matkakuluja tai vaikkapa kirjoja (omakustannushintaan), joista itse olen maksanut ALVia 8% mukaan, joudun kuitenkin itse laskuttamaan ne 22%:n ALVilla? Verohallituksen ALV-ohjeistuksesta en löytänyt mitään siihen viittaavaa. "

Kyllä on. Aina lisätään 22% vero, jos tuote ei ole muuten myyntiartikkelisi.

Kysyin asiaa äskettäin verottajalta. Verottajan kanta selvä. Jos yritystoiminta on 23 % alv-kannan mukaista, kaikista palveluista (junaliput, km-korvaukset, päivärahat, kirjat, hotellilaskut ym.) laskutetaan oman yritystoiminnan alv-%:n mukaan eli yleensä 23 %:n mukaan. Ainoa poikkeus on esim. usean yrityksen yhteinen matka tms., johon kaikki osallistuvat, mutta yksi maksaa laskun ja laskuttaa muiden osuuden itselleen. Tällöin voi laskuttaa alvin alkupäisen verokannan mukaan, koska toimita ei liity palvelun tuottamiseen (=läpilaskutusta).

• Oma raha

Huomaako kukaan että kuinka vaikeaksi äänestämänne ihmiset elämästänne tekeväät? Ihan kun ihmisillä ei riittää että heitä verotetaan vaan lisäksi pistetään maksajat miettimään, tutkimaan sekä tekemään työtä maksamiseen eteen!!!

• melatonine

Nyt nayttaa menneen holmolan touhuiksi tuo laskuttaminen. Jos olet tehnyt yrityksella toita ja aiot laskuttaa myos matkalipusta, ei kylla kay noin. Se joka on junan kyytilla istunut matkalla, on loppukuluttaja, ei todellakaan tyon tilannut yritys. Vai olivatko hekin siella junan kyytilla korottelemassa??

• melatonine
        melatonine kirjoitti:

Nyt nayttaa menneen holmolan touhuiksi tuo laskuttaminen. Jos olet tehnyt yrityksella toita ja aiot laskuttaa myos matkalipusta, ei kylla kay noin. Se joka on junan kyytilla istunut matkalla, on loppukuluttaja, ei todellakaan tyon tilannut yritys. Vai olivatko hekin siella junan kyytilla korottelemassa??

Siis voihan tietysti kuluista laskuttaa mutta ei niihin enaan alvia laiteta jos tuon teettanyt firma ei ollut tavaran tai tuotteen loppukuluttaja. Tyomateriaaliin voi siis lisata alvin mutta ei esim tehtyyn junamatkaan jos ei tyon tilaava firma sita itse tehnyt.

• Pilkkumies
        melatonine kirjoitti:

Siis voihan tietysti kuluista laskuttaa mutta ei niihin enaan alvia laiteta jos tuon teettanyt firma ei ollut tavaran tai tuotteen loppukuluttaja. Tyomateriaaliin voi siis lisata alvin mutta ei esim tehtyyn junamatkaan jos ei tyon tilaava firma sita itse tehnyt.

Voiko Suomalainen oy edelleenlaskuttaa Ruotsalaista oy:tä Ruotsista ostetusta polttoaineesta alv 0 %? Suomalainen maksaa polttoainelaskun ja hakee Ruotsin alvin ulkomaanpalautuksena ja laskuttaa kulun Ruotsalaiselta.

• verottajalta kysytty
        melatonine kirjoitti:

Kaikkeen lisätään ALV 23%, mitä asiakkaalta laskutetaan, hotelli, matkakustannukset yms ja prosentti on tuo riippumatta siitä, onko yritykseltä peritty 8, tai 13%.

• 43pierabn
        Pilkkumies kirjoitti:

Voiko Suomalainen oy edelleenlaskuttaa Ruotsalaista oy:tä Ruotsista ostetusta polttoaineesta alv 0 %? Suomalainen maksaa polttoainelaskun ja hakee Ruotsin alvin ulkomaanpalautuksena ja laskuttaa kulun Ruotsalaiselta.

Sumalainen laskuttaa ruottalaista aina alv 0% kunhan ruottalainen toimittaa sen VAT-numeron

• 23

Itse laskutan euro 1,10 alv 23% kilometreilta niin saa matka-ajallekin korvauksen työaikaahan se on. Olen lisännyt tuntipalakan keskinopeuden 80 km/h mukaisesti.

Luonnollisesti normaalit kilometrikorvaukset 0,45 päivärahat sitten palkan lisänä kolahtaa tilille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1374
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      55
      758
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      731
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60