1. Miten erotan normaali TDI ja pumppusuutin-TDI koneet toisistaan?
2. Tarkoittaako powerdiesel (PWD) samaa kuin pumppusuutin.
Eli löytyykö rekisteriotteesta/jostain moottorin mallikoodista merkintä.
Kyseinen auto on vm. -99 TDI(?) Passat 66 kW. Auto on rekisteröity vuonna -99, mutta auton malli on kuulemma 2000. Rekkariotteessa lukee 1.9 TDI. Ja huoltokirjasta löytyy moottoritunnus 66 kW AHU.
Mistä tunnistan pumppusuutinkoneen?
8
14994
Vastaukset
- juuso
koneet erottaa öljyn täyttö korkin paikasta
tavallisessa tdi:ssä korkki on lähellä jakohihnan koppaa ja pumppusuutinkoneessa korkki on venttiilikopan toisessa päässä
aika kaukana jakohihnasta - panpeter
66 ja 81 kW ovat jakajapumpulla
74, 85, 96 ja 110 kW (ei V6) pumppusuuttimilla.
TDI-merkinnän kirjainten värikin kertoo jotain:
kaikki kirkkaita -> 66 kW
punainen I -> 81 kW
D ja I punaiset -> 74, 85 tai 96 kW
kaikki punaisia -> 110 kW
Tuosta 74 kW:n merkinnästä taisi olla joskus jotain puhetta että punotuksen määrää vähennettäisiin, mutta en ole varma toteutuiko se, kun en ole asiaa niin tarkkaan seurannut. En ainakaan muista nähneeni uutta faceliftattua Passatia muuta kuin kahdella punaisella kirjaimella.
Kaikki Volkkarin pumppusuutindieselit ovat Powerdieseleitä, tuolla lisänimellä haluttiin korostaa niiden tuomaa lisätehoa jakajapumppuun verrattuna.
Näin siis 1,9-litrainen TDI, muunkokoiset ovatkin sitten oma lukunsa...- JJ
...autossani ei ole pumppusuutinkone. Kiitos tiedoista.
Piti selvittää, kun olen eka kertaa itse vaihtamassa koneeseen öljyjä. Ja ostamani öljy, Castrol TXT Softec 5W-30 ei kuulemma sovellu pumppusuutin koneille.
Mikähän lie jakajapumpun ja pumppusuuttimen ero? Noin niinkuin rautalangasta väännettynä. - Fabia2001
JJ kirjoitti:
Piti selvittää, kun olen eka kertaa itse vaihtamassa koneeseen öljyjä. Ja ostamani öljy, Castrol TXT Softec 5W-30 ei kuulemma sovellu pumppusuutin koneille.
Mikähän lie jakajapumpun ja pumppusuuttimen ero? Noin niinkuin rautalangasta väännettynä.Jakajapumpullisessa moottorissa polttoaineen jakelu sylintereihin tapahtuu suurinpiirtein seuraavasti : Jakajapumppu paineistaa polttoaineen ja se johdatetaan noin 1000 - 1300 bar paineella syöttöputkia pitkin suuttimille. Suuttimet antavat juuri ennen varsinaista ruiskutusta pienen esiruiskutuksen, jolla vähennetään mm. moottorin melua. Suuttimet ovat monireikäiset, jolla aikaansaadaan pienempi pisarakoko ja parempi hyötysuhde. Nykyiset jakajapumput ovat täysin elektronisesti ohjattuja (mm. sähköinen kaasupoljin), joten siirtyminen pumppusuuttimiin ei varsinaisesti ole vähentänyt TDI-moottorien kulutusta.
Pumppusuuttimilla varustetussa moottorissa sylinterinkanteen sijoitetut pumppusuuttimet (yhtä monta kuin sylintereitä) muodostavat itse tarvittavan paineen ja hoitavat koko ruiskutustapahtuman. Tällä tekniikalla ruiskuspaineet voivat olla jopa 2000 bar, koska painehäviöitä aiheuttavia syöttöputkia ei ole ollenkaan. Pumppusuuttimet saavat käyttövoimansa suoraan nokka-akselilta, joten niiden aiheuttama rasitus kohdistuu suoraan nokkahihnaan. Tästä syystä ensimmäisessä Vw:n pumpparimoottorissa (85 kw) jakohihnan vaihtoväli on vain 60 tkm. Uudempiin moottoreihin hihnamekanismin rakennetta on muutettu, joten näissä vaihtoväli on sama 90 tkm, kuin vanhemman polven jakajapumppumoottoreissa.
Noin rautalangasta väännettynä jokainen pumppusuutin hoitaa yksin samat tehtävät kuin jakajapumppu, syöttöputket ja suuttimet yhteensä. - Naku
Luin uusinta Etumatka-lehteä (Audi, Seat, VW asiakaslehti). Siinä oli viimeisellä sivulla VW:n mallisto.
Tosiaan, 74 kW:n TDI värimerkintä on menty muuttamaan samaksi kuin 81 kW:n jakajapumpullisen eli vain I on punainen, muut harmaita. - mulla on pumpparik.
JJ kirjoitti:
Mikähän lie jakajapumpun ja pumppusuuttimen ero? Noin niinkuin rautalangasta väännettynä.voi herran tähären.pumppari koneessa ei näy polttoaine putkia,kuten jakaja mallisa.
- jorkka
...kun kysyit. Nimittäin muutama kaveri on jopa myynti-ilmoituksessa ilmoittanut autonsa olevan powerdiesel, eli pumppusuutinkone, vaikka kone on jakajapumpullinen versio!!! Tällä hetkellä on siis 1.9TDI Powerdieseleitä tehty: 74kW/240 tai 250Nm, 85kW/285 tai 310Nm, 96kw/285 tai 310Nm ja 110kw/320Nm tehoilla ja väännöillä. Tämä 1.9TDI on V.A.G. konsernilla siinä mielessä vekkuli kone, että versioita on lukematon määrä. Mainittakoon vielä, että jakajapumpulliset turbodiesel-koneet VW:n keulalla tänäpäivänä ovat historiaa. Ne ovat kaikki pumpe-duse eli pumppusuutin koneita. TurboDiesel Direct-Injection InterCooler Pumpe-Duse...
- panpeter
Useampisylinterisissä ei ole pumppusuuttimia. 5 syl. 2,5 TDI on vielä jakajapumpulla ja niin taitaa olla V6:kin. Jälkimmäistä ei tosin VW:ssä ole kuin Passatissa ja niitäkin on Suomessa aika vähän. Uudemmissa isoissa TDI-moottoreissa myös VW on ruvennut käyttämään common rail -tekniikkaa, koska useammalle pumppusuuttimelle kertyy hintaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799