Jäteöljyä kattilaan?

säästis

Minkälaisella seossuhteella öljypolttimeen voi tarjota jäteöljyn/polttoöljyn sekoitusta? Kun näkyy tuota jäteöljyä(moottori) olevan saatavilla ilmatteeks vaikka kuinka paljon.

85

32089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • provoilla?

      Toivottavasti et ole tosissasi. Jos menet jäteöljyä polttamaan, niin saat niskaasi sellaset myrkyt että oksat pois. Puhumattakaan viranomaisista ja naapureista. Kaikenlaista sitä kysytäänkin!

      • naapurisi jos

        tietäisit asiasta - en minä ainakaan,se nyt jo sairaalloista olisi...


      • menisinkin!
        naapurisi jos kirjoitti:

        tietäisit asiasta - en minä ainakaan,se nyt jo sairaalloista olisi...

        Menisin, ja saman tein! Minun niskaanihan ne myrkyt tulee sieltä idioottinaapurin piipusta. Luuletko että antaisin lasten hengittää mitä lie törkyä? Ihme tyyppejä.


      • toughguy
        menisinkin! kirjoitti:

        Menisin, ja saman tein! Minun niskaanihan ne myrkyt tulee sieltä idioottinaapurin piipusta. Luuletko että antaisin lasten hengittää mitä lie törkyä? Ihme tyyppejä.

        Kuka sitä viitsisi vapaaehtoisesti naapurin myrkkykaasuja hengittää. Ilmoittaisin naapurille, että jos ei homma lopu niin sakot napsahtaa ja korvausvaatimus emännän kasvimaasta samoin tein.


      • heti raha mielessä
        toughguy kirjoitti:

        Kuka sitä viitsisi vapaaehtoisesti naapurin myrkkykaasuja hengittää. Ilmoittaisin naapurille, että jos ei homma lopu niin sakot napsahtaa ja korvausvaatimus emännän kasvimaasta samoin tein.

        itselläkin


      • asumaan
        menisinkin! kirjoitti:

        Menisin, ja saman tein! Minun niskaanihan ne myrkyt tulee sieltä idioottinaapurin piipusta. Luuletko että antaisin lasten hengittää mitä lie törkyä? Ihme tyyppejä.

        - sen oikeastaan kuuluisi muuttaa pois,joka on jälkeenpäin tullut asumaan sille paikalle.


      • toughguy
        heti raha mielessä kirjoitti:

        itselläkin

        Teen sen vain lakeja noudattaen. Siksi mulla on varaa kunnon polttoöljyynkin.


      • ihan tosi
        asumaan kirjoitti:

        - sen oikeastaan kuuluisi muuttaa pois,joka on jälkeenpäin tullut asumaan sille paikalle.

        Elätkö jossain kivikaudella ;)


      • soopaa---
        asumaan kirjoitti:

        - sen oikeastaan kuuluisi muuttaa pois,joka on jälkeenpäin tullut asumaan sille paikalle.

        .


      • 5/17

        Polttaahan jotkut kuormalavojakin ja lastulevyjä takoissaan. Säästöä se on pienikin säästö.


      • poltin

        Syöt jo itsekin näitä laskeutumia monessa kasvihuoneissa käytetään jäteöljyä lämmityksessä.
        Tieto lisää tuskaa joten jätä ne kasvikset nyt syömättä.


      • keitin
        poltin kirjoitti:

        Syöt jo itsekin näitä laskeutumia monessa kasvihuoneissa käytetään jäteöljyä lämmityksessä.
        Tieto lisää tuskaa joten jätä ne kasvikset nyt syömättä.

        Jos herra poltin tietäisi mistä puhuu, niin ymmärtäisi että siinä on pikkasen eroa poltetaanko ne siinä kasvihuoneen kattilassa vaiko pertti perusreiskan omakotikattilassa. En kerro miksi, saat opiskella ihan itse.
        Tieto lisää tuskaa, mutta sinulla ei sitä tietoa näyttänyt olevan


      • Anonyymi
        toughguy kirjoitti:

        Kuka sitä viitsisi vapaaehtoisesti naapurin myrkkykaasuja hengittää. Ilmoittaisin naapurille, että jos ei homma lopu niin sakot napsahtaa ja korvausvaatimus emännän kasvimaasta samoin tein.

        Nateelliset taas kommentoimassa! Itse olen jo kauan polttanut jäteöljyt pannussani ja hyvin pelittää!


      • Anonyymi
        5/17 kirjoitti:

        Polttaahan jotkut kuormalavojakin ja lastulevyjä takoissaan. Säästöä se on pienikin säästö.

        Mikäpä kuormalavoissa vikana, kunhan ei oo kyllästettyjä. Hehkuvia naulojahan niissä tietty on pesässä, jotkut pelkäävät siksi arinan puolesta.


    • juttua

      Ensiksikin jo järjen pitäisi kertoa, että jäteöljy kuuluu kierrätykseen eikä poltettavaksi epäpuhtaasti öljykattilassa. Ei tuossa muutenkaan ole mitään järkeä. Ei pala puhtaasti, tukkii suuttimet ym, karstaa ja nokeaa kattilan ja hormin. Väärä paikka säästä imho.

    • Peloton

      Jäteöljy suodatetaan poltetun tiilen läpi, jolloin saadaan kirkasta öljyä. Tuon voi sekoittaa vaikka dieselpolttoaineen joukkoon. Litralla saa 15...20 ilmaista ja hyvin suuttimet voitelevaa kilometriä. Autoissa palaa muutenkin samaista öljyä koko ajan. Ei siinä iso ympäristörikos ole menossa. Jos tuon kirkkaan öljyn sekoittaa polttoöljyyn, on tulos vastaavan tyyppinen. Siellähän palaa ja öljypumppu kehrää tyytyväisenä. Mutta mustana sitä ei pidä sekoittaa mihinkään. Suodatustiilestä tulee sitten outo ongelmajäte.

      • kokemusta on

        Riittävän iso suutin polttimeen ja menoksi.
        Sekoitussuhde löytyy kokeilemalla. Sekota ensin pienessä astiassa niin löydän sopivan suhteen.


      • sdfgsfgss
        kokemusta on kirjoitti:

        Riittävän iso suutin polttimeen ja menoksi.
        Sekoitussuhde löytyy kokeilemalla. Sekota ensin pienessä astiassa niin löydän sopivan suhteen.

        Jäteöljyn poltto kattilassa on ankarasti kielletty! Älkää jumalauta antako noin pöljiä neuvoja. Helevetin köyhät...


      • polex
        sdfgsfgss kirjoitti:

        Jäteöljyn poltto kattilassa on ankarasti kielletty! Älkää jumalauta antako noin pöljiä neuvoja. Helevetin köyhät...

        Ihme pummeja täällä pyöriikin. Jos ei ole varaa puhdasta öljyä polttaa niin kämppä myyntiin ja telttaan asumaan vaan.


      • helpottiko nyt
        sdfgsfgss kirjoitti:

        Jäteöljyn poltto kattilassa on ankarasti kielletty! Älkää jumalauta antako noin pöljiä neuvoja. Helevetin köyhät...

        Sinun pitäisi päästä tarkkailemaan naapuriesi tekemisiä oikein virallisesti ,kun olet niin hanakka tekemään tuollaista ohjeistusta


      • Rane

        Mitä tuo suodatus tiili pitää oikein sisällään ?


      • Inssi vain

        Suurin osa epäpuhtauksista on liuenneessa muodossa. Ainoastaan pienhiukkasia, noki jne. jää suodatukseen. Muut myrkyt, sisältäen mm. syöpävaarallisia aineita jäävät öljyyn.


      • viitsikö
        sdfgsfgss kirjoitti:

        Jäteöljyn poltto kattilassa on ankarasti kielletty! Älkää jumalauta antako noin pöljiä neuvoja. Helevetin köyhät...

        olla niin pikkumaisia. Miksi öljyä kuin öljyä
        ei voisi polttaa? Ja piippu on niin korkealla, että päästöt leviävät niin laajalle alueelle, että niillä ei ole mitään merkitystä.


      • pelkkäää jäteoljyä
        Inssi vain kirjoitti:

        Suurin osa epäpuhtauksista on liuenneessa muodossa. Ainoastaan pienhiukkasia, noki jne. jää suodatukseen. Muut myrkyt, sisältäen mm. syöpävaarallisia aineita jäävät öljyyn.

        jo 7 vuotta kattilassani, ilmaista lämpöö!!!
        T:autokorjaamonpitäjä


      • kepuli
        pelkkäää jäteoljyä kirjoitti:

        jo 7 vuotta kattilassani, ilmaista lämpöö!!!
        T:autokorjaamonpitäjä

        Kiitos kun vaivaiduit jakamaan tämän ympäristörikoksen muidenkin kanssa.
        Yritä saada nyrkkipajasi tuottamaan paremmin niin ehkä jonain päivänä voit ostaa kunnon öljyä.


      • täällä..
        pelkkäää jäteoljyä kirjoitti:

        jo 7 vuotta kattilassani, ilmaista lämpöö!!!
        T:autokorjaamonpitäjä

        Kerään vuoden mittaan korjaamoni jäteöljyä.
        Poltan niitä sitten valurautapadassa portin pielessä pimeinä talvi-iltoina.
        Joulun ja uudenvuoden aikana on hyvä poltella.


      • Minä
        viitsikö kirjoitti:

        olla niin pikkumaisia. Miksi öljyä kuin öljyä
        ei voisi polttaa? Ja piippu on niin korkealla, että päästöt leviävät niin laajalle alueelle, että niillä ei ole mitään merkitystä.

        Uskomatonta,mitä kaikkea suomessa tehdään lämmityksien suhteen ja mitä poltetaan,jos ei polteta kaksoispesäkattilalla roskia niin aletaan polttaa jäteöljyja. Kyllä asuminen maksaa ja puhtaaseen hengitysilmaan kannattaa satsata.
        Olen samaa mieltä että jos ei ole varaa ostaa öljyä niin ei ole ansainnut taloakaa.Usein on niin että raahaa on kyllä alkoholiin ja perjantai pulloon,mutta taloa yritetään lämmittää vaikka minkalaisilla vippakonsteilla.


      • Peloton
        Rane kirjoitti:

        Mitä tuo suodatus tiili pitää oikein sisällään ?

        Poltettu tiili on huokoista tavaraa ja imee öljyä kuin sieni. Siitä vaan painetaan paineella läpi öljy. Pintaa puhdistetaan kaapimalla. Juttu on vähemmän tunnettu, mutta minun tarkoituksiin aivan sopiva. Kyllä 2-T-öljyäkin moottoreissa poltetaan. Jos poltan litran tuhannella dieselin joukossa, niin olen vasta Opel-bensahenkilöauton normaalissa kulutuksessa.


      • voi tokkiisa
        Minä kirjoitti:

        Uskomatonta,mitä kaikkea suomessa tehdään lämmityksien suhteen ja mitä poltetaan,jos ei polteta kaksoispesäkattilalla roskia niin aletaan polttaa jäteöljyja. Kyllä asuminen maksaa ja puhtaaseen hengitysilmaan kannattaa satsata.
        Olen samaa mieltä että jos ei ole varaa ostaa öljyä niin ei ole ansainnut taloakaa.Usein on niin että raahaa on kyllä alkoholiin ja perjantai pulloon,mutta taloa yritetään lämmittää vaikka minkalaisilla vippakonsteilla.

        Meillä täällä maalla on poltettu iät ja ajat kaikki puimurin ja traktorin öljyt viljankuivurissa ja lämmityskattilassa. Ei ole kukaan kuollut ja vanhat kumisaappaat poltetaan joko saunanpesässä tai takassa.
        On joskus naapurin kanssa kisat kummalla nousee tummempi utu piipusta talvella.Älkää olko pikkusieluja te kaupunkilaiset koska teidän autonne tuo moninkertaiset saasteet ilmaan .


      • fgjhfjfgk
        voi tokkiisa kirjoitti:

        Meillä täällä maalla on poltettu iät ja ajat kaikki puimurin ja traktorin öljyt viljankuivurissa ja lämmityskattilassa. Ei ole kukaan kuollut ja vanhat kumisaappaat poltetaan joko saunanpesässä tai takassa.
        On joskus naapurin kanssa kisat kummalla nousee tummempi utu piipusta talvella.Älkää olko pikkusieluja te kaupunkilaiset koska teidän autonne tuo moninkertaiset saasteet ilmaan .

        Eipä teiltä tyhmiltä junteilta voi enempää odottaakaan. Luulis noilla tukiaisilla olevan varaa kunnon löpöökin, mutta ei kai sitten.


      • osasto sieltä
        fgjhfjfgk kirjoitti:

        Eipä teiltä tyhmiltä junteilta voi enempää odottaakaan. Luulis noilla tukiaisilla olevan varaa kunnon löpöökin, mutta ei kai sitten.

        pyllistämään


      • roskaöljyn polttaja
        Minä kirjoitti:

        Uskomatonta,mitä kaikkea suomessa tehdään lämmityksien suhteen ja mitä poltetaan,jos ei polteta kaksoispesäkattilalla roskia niin aletaan polttaa jäteöljyja. Kyllä asuminen maksaa ja puhtaaseen hengitysilmaan kannattaa satsata.
        Olen samaa mieltä että jos ei ole varaa ostaa öljyä niin ei ole ansainnut taloakaa.Usein on niin että raahaa on kyllä alkoholiin ja perjantai pulloon,mutta taloa yritetään lämmittää vaikka minkalaisilla vippakonsteilla.

        Saatta olla niin, että ei ole varaa kun rahat menee kreikkaan ja inkerin maahanmuuttajille. Voi olla että ei ooo sullakaan kohta rahaa ja menetät kotisi.
        Poltan roskaöljyä kun ei oo rahaa. Niin kaun kun on koti


      • Jätis
        kokemusta on kirjoitti:

        Riittävän iso suutin polttimeen ja menoksi.
        Sekoitussuhde löytyy kokeilemalla. Sekota ensin pienessä astiassa niin löydän sopivan suhteen.

        2 numeroo isompi suutin ja 50/50 aineet ni johan jyllää. Säästöä tulee ihan sikana. Jos laitat vielä lämmittimen jäteöljyputkeen niin 30/70 suhteella pelittää hyvin. Ite ostin moniöljy polttimen ja poltan melkein koko pitäjän öljyt naapurin kasvimaitten vieressä.


      • poltin
        kokemusta on kirjoitti:

        Riittävän iso suutin polttimeen ja menoksi.
        Sekoitussuhde löytyy kokeilemalla. Sekota ensin pienessä astiassa niin löydän sopivan suhteen.

        On huomioitava kattilan vastapaine, suuttimen isontaminen myös kasvattaa tuottamaa tehoa kattila voi käydä pieneksi.


      • poltin
        sdfgsfgss kirjoitti:

        Jäteöljyn poltto kattilassa on ankarasti kielletty! Älkää jumalauta antako noin pöljiä neuvoja. Helevetin köyhät...

        Eihän kukaan polta jäteöljyä vaan kierätysöljyä mitä saa polttaa, jäteöljy muuttuu kierrätysöljyksi jo pekän suodatuksen takia eli jäteöljyä on käsitelty.


      • Anonyymi
        sdfgsfgss kirjoitti:

        Jäteöljyn poltto kattilassa on ankarasti kielletty! Älkää jumalauta antako noin pöljiä neuvoja. Helevetin köyhät...

        Jäteöljyn polttaminen alle 5kw.n polttimissa on laitonta, yli siitä kun mennään niin oikeanlaisella laitteistolla niin voit polttaa melkein mitä vaan öljyä, ja poltin voi olla löpöllä 3kw mutta kun sillä siirrytään polttamaan vaikka muuntajaöljyä niin teho voi oikein säädettyä tuottaa sen yli 5kw koska kyseinen öljy sisältää enemmän energiaa ja suurin kokoa joutuu suurentamaan niin tavaraakin palaa enemmän. Olin talonmiehenä vanhassa koulussa jossa 3,6kw.n polttoöljy sytytteinen muuntajaöljyä käyttävä poltin ja sen kun sääti kohdalleen niin piipun päästä ei tullut mitään eikä kukaan huomannut mitään hajua haittoja tai hengitys oireita vaikka yksi asukas oli astmaatikko joka piti pientä puutarhaa noin 20m.n päässä, eli suodattakaa öljy ja säätäkää laitteet kohdilleen ja ruvetkaa säästämään, ilman kikkailua näillä energian hinnoilla joutuu jo miettii et vedänkö nakkisopat kylmänä naamaan kun jopa mikron käyttäminen ahdistaa...


    • oilman

      Käytetystä moottoriöljystä laskeutuu sakkaa astian pohjalle, kun antaa sille tarpeeks aikaa seistä, riippumatta öljymerkistä.

      • oilwoman

        Se ei suinkaan tarkoita että siitä tulisi polttokelpoista. Kuten sanottu öljyssä pahimmat epäpuhtaudet ovat liuenneessa muodossa eivätkä ne jää normaaleihin suodattimiin tai laskeudu sakkana pohjalle. Jäteöljyn polttaminen alle 5MW voimalassa on rikos ja sinällään rangaistava teko.


      • poltin
        oilwoman kirjoitti:

        Se ei suinkaan tarkoita että siitä tulisi polttokelpoista. Kuten sanottu öljyssä pahimmat epäpuhtaudet ovat liuenneessa muodossa eivätkä ne jää normaaleihin suodattimiin tai laskeudu sakkana pohjalle. Jäteöljyn polttaminen alle 5MW voimalassa on rikos ja sinällään rangaistava teko.

        Rikos ja Rikos, isot toimiat saa polttaa mutta koittaapa joku yksityinen tehdä samaa niin johan on isoveli kimpussa, mielestäni jos ei haittaa naapureille ( poltin säädetty) niin antaa mennä koska mitattavat co / ppm / nox arvot ei kerro mitä säiliössä on.


      • keitin
        poltin kirjoitti:

        Rikos ja Rikos, isot toimiat saa polttaa mutta koittaapa joku yksityinen tehdä samaa niin johan on isoveli kimpussa, mielestäni jos ei haittaa naapureille ( poltin säädetty) niin antaa mennä koska mitattavat co / ppm / nox arvot ei kerro mitä säiliössä on.

        "isot toimiat saa polttaa mutta koittaapa joku yksityinen tehdä samaa"

        Edelleen, reppana et ymmärrä mitä eroa on polttoprosessilla isossa kattilassa ja omakotitalon räpsäpolttimessa. Perehtyisit asiaan ensin.


    • Saetkae

      Nyt en hätäpäissäni löytänyt linkkiä suomeksi, mutta kai sinä ruotsinkielisistä kuvista jotain selvää saat ;) http://www.alloljekaminen.se/

      Näitä kattiloita ja polttimia myydään kyllä suomessakin. Niitä jopa tehdään täällä, mutta nimeä en nyt muista. Ovat aika paljon käytössä isoilla konepajoilla, isoimmilla huoltofirmoilla ja muilla joille tulee paljon jäteöljyä. Myös kasvihuoneet käyttävät näitä.
      Alan lehdistä löytyy myös näitten valmistajien mainoksia (Europörssi, Koneviesti ym.)

      Mihin te muut oikein kuvittelitte että jäteöljyt viedään keräyspisteistä?? Takaisin maan sisään vai...?? ;)

      Kyllä ne menee L&T:n ja muiden firmojen kautta juuri lämmityskäyttöön.

      • Inssi vain

        Näistähän on ollut paljon puhetta aina televisiota myöten. Aikaisemminhan jäteöljyn polttaminen oli laillista ja joissain muissa maissa se lienee sitä edelleen. Mm. kasvihuoneet tosiaan käyttivät kyseenalaisesti jäteöljyä lämmitykseen. Eipä siinä paljoa elintarvikkeiden puhtautta ajateltu mm. syöpävaarallisten yhdisteiden osalta.

        Ekokem ja L&T polttavat öljynsä korkeissa lämpötiloissa päästö ym. kontrolloiduissa voimaloissa. Tämän päivän Suomessa jäteöljyn poltto pienkattiloissa on kielletty ja sen mukaan on elettävä. Noita jäteöljyn polttamiseen "soveltuvia" kattiloitakaan ei siis saa käyttää jäteöljyn polttamiseen.


      • Säästö Salonen
        Inssi vain kirjoitti:

        Näistähän on ollut paljon puhetta aina televisiota myöten. Aikaisemminhan jäteöljyn polttaminen oli laillista ja joissain muissa maissa se lienee sitä edelleen. Mm. kasvihuoneet tosiaan käyttivät kyseenalaisesti jäteöljyä lämmitykseen. Eipä siinä paljoa elintarvikkeiden puhtautta ajateltu mm. syöpävaarallisten yhdisteiden osalta.

        Ekokem ja L&T polttavat öljynsä korkeissa lämpötiloissa päästö ym. kontrolloiduissa voimaloissa. Tämän päivän Suomessa jäteöljyn poltto pienkattiloissa on kielletty ja sen mukaan on elettävä. Noita jäteöljyn polttamiseen "soveltuvia" kattiloitakaan ei siis saa käyttää jäteöljyn polttamiseen.

        Esimerkiksi Suhosen maanrakennus on vuosia polttanut jäteöljyä polttimessaan raumalla. Muttei eihän tuo ketään kiinnosta.


      • puhun.
        Inssi vain kirjoitti:

        Näistähän on ollut paljon puhetta aina televisiota myöten. Aikaisemminhan jäteöljyn polttaminen oli laillista ja joissain muissa maissa se lienee sitä edelleen. Mm. kasvihuoneet tosiaan käyttivät kyseenalaisesti jäteöljyä lämmitykseen. Eipä siinä paljoa elintarvikkeiden puhtautta ajateltu mm. syöpävaarallisten yhdisteiden osalta.

        Ekokem ja L&T polttavat öljynsä korkeissa lämpötiloissa päästö ym. kontrolloiduissa voimaloissa. Tämän päivän Suomessa jäteöljyn poltto pienkattiloissa on kielletty ja sen mukaan on elettävä. Noita jäteöljyn polttamiseen "soveltuvia" kattiloitakaan ei siis saa käyttää jäteöljyn polttamiseen.

        Ei saa ajaa ylinopeutta. Ei saa ajaa punaisia päin. Ei saa tehdä pimeitä töitä...

        Listaa voi jatkaa niin kauan kuin itse haluaa. Jos se on kiellettyä, niin eihän sitä kukaan silloin tee... Eihän??


      • Inssi vain
        puhun. kirjoitti:

        Ei saa ajaa ylinopeutta. Ei saa ajaa punaisia päin. Ei saa tehdä pimeitä töitä...

        Listaa voi jatkaa niin kauan kuin itse haluaa. Jos se on kiellettyä, niin eihän sitä kukaan silloin tee... Eihän??

        Tottakai viranomaismääräysksien noudattamisesta vastaa henkilö itse. Omasta puolestani voin todeta, että en ainakaan tietoisesti pyri rikkomaan määräyksiä. Lähden siitä, että normit ovat yhteisen edun nimissä säädetyt.

        Olen ehkä sitten onnellisessa asemassa siinä mielessä, että minulla ei ole taloudellista tarvetta polttaa jäteöljyä. Eikä tehdä sitä ympäristön kustannuksella. Jos muutama sananen täällä saa vielä harkitsemaan jotain moiseen ryhtyvää niin aina parempi.


      • kokenut
        Inssi vain kirjoitti:

        Tottakai viranomaismääräysksien noudattamisesta vastaa henkilö itse. Omasta puolestani voin todeta, että en ainakaan tietoisesti pyri rikkomaan määräyksiä. Lähden siitä, että normit ovat yhteisen edun nimissä säädetyt.

        Olen ehkä sitten onnellisessa asemassa siinä mielessä, että minulla ei ole taloudellista tarvetta polttaa jäteöljyä. Eikä tehdä sitä ympäristön kustannuksella. Jos muutama sananen täällä saa vielä harkitsemaan jotain moiseen ryhtyvää niin aina parempi.

        VOI VOI!!


    • säästis

      Näyttää hyvin menevän läpi 15prosenttia moottoriöljyä polttoöljyssä. Sekoitin ensin jäteöljyn polttoöljyyn erillisessä astiassa. Polttoöljy sopii erittäin hyvin myös osien pesuun remonteissa, ja myös kaikkeen muuhunkin missä tarvitaan hyvää liuotuskykyä.

    • kokenut

      Lyhyesti! Minulla on alapalokattila ja olen rakentanut rautaputkesta kierukan täyttöluukusta riippumaan palotilaan jossa "hyöty"-öljy kiertää ja menee polttimelle.Iso suutin ja vähän uutta elektoniikkaa ja toimii,kuuma öljy palaa nätisti. En selosta enempää.

    • EKOA

      Palaisikohan joku muu vähemmän saastuttava öljy, kun jäteöljy?
      Esim. rypsi,pellava, puu ym. vähemmän saastuttavat öljyt?
      Kamiina on suunniteltu mineraaliöljyjen polttamiseen. Se on kuitenkin hyvin monipuolinen ja soveltuu miltei kaikkien öljyjen polttamiseen:

      http://www.alloljekaminen.se/

      Monikäyttöinen    Toimintavarma    Taloudellinen

      ALLOLJEKAMINEN on uusi ratkaisu työ- ja varastotilojen lämmitykseen.
      Se on hyvin taloudellinen ja luotettava.
      Kamiina on suunniteltu mineraaliöljyjen polttamiseen. Se on kuitenkin hyvin monipuolinen ja soveltuu miltei kaikkien öljyjen polttamiseen.
      Kamiinan rakenne on yksinkertainen. Etupuolella on auki taittuva polttoainesäiliö. Säiliöstä polttoaine siirretään pumpun avulla palotilaan pisaroina.
      Kun kamiinan lämpötila saavuttaa lämmitystason, käynnistyy puhallin, joka tehokkaasti kierrättää lämmintä ilmaa käyttötilaan. Tämän yksinkertaisen mutta tehokkaan menetelmän ansiosta laitteessa on hyvin vähän osia jotka voisivat rikkoutua. Siksi kamiina on hyvin luotettava.
      Polttoainetankin tilavuus on 25 litraa, mikä riittää normaalisti yhden vuorokauden lämmitykseen.
      Alloljekaminen on edullinen ostaa ja omistaa. Siinä yhdistyvät edullinen hankintahinta ja alhaiset käyttökustannukset.
      Mittaustulosten mukaan palaminen on tehokasta ja päästöjen määrät alhaisia.
      Kamiina on myös helppo asentaa pienestä koosta johtuen.
      Tekniset tiedot
      Teho, min/max            8,0-17 kW
      Polttoaineenkulutus            0,8-1,6 litraa/tunti
      Korkeus               1250 mm
      Leveys               600 mm
      Syvyys               750 mm
      Savunpoistoputken halkaisija (ei kuulu toimitukseen)   130 mm
      Savunpoistoputken suositeltu seinämän paksuus   4 mm
      Paino               60 kg
      Jännite               220 V
      Käyttökohteet
      Tilat, joiden pinta-ala on alle 200 neliömetriä ja korkeus 4-5m.
      Polttoaineet
      Kamiina on tarkoitettu kevyen polttoöljyn/mineraaliöljyn käyttöön, mutta tehokkaan palamistavan ansiosta voidaan käyttää myös muita öljyjä.
      Toiminta
      Sähkömoottori pyörittää öljypumppua, joka siirtää öljyn putkiston ja suuttimen kautta palotilaan.
      Kamiinan yläosassa on puhallin, joka varmistaa lämpimän ilman kiertämisen.
      Savukaasut johdetaan ulos. Järjestä riittävä veto, hormi vähintään 4-5m korkea.
      Käyttö
      Kaada 200 ml sytytysnestettä tai polttoöljyä palotilan pohjalle. Tee sytyke paperista tai kangaspalasta ja kasta se polttoaineeseen. Sytytä se ja pudota palotilan pohjalle.
      Kun liekki on syttynyt kunnolla, paina START- nappia ja käännä säätönappula keski-asentoon. Sulje kansi.
      Kamiinaa ei saa jättää palamaan, kun poistut lämmitettävästä tilasta esim. yön ajaksi.
      Puhdistus
      Poista tuhka 1-2 kertaa viikossa.
      Öljysäiliö puhdistetaan 2-3 kertaa käyttökauden aikana.
      Sähkö
      Sähköliitäntä 220V, maadoitettu.
      Jännite oltava kytkettynä koko ajan.

      • Mika121

        Olen rakentamassa samaa systeemiä arimax 35 kattilaan säiliö vintille johon Jäteöljyt voi pumpata ja putki alas ...
        Eniten kiinnostaa mimmonen putki palotilaan ja miten estää takatuli..??
        miten säätää ettei valu öljyt palamattomaan kattilaan??


      • Kokenut
        Mika121 kirjoitti:

        Olen rakentamassa samaa systeemiä arimax 35 kattilaan säiliö vintille johon Jäteöljyt voi pumpata ja putki alas ...
        Eniten kiinnostaa mimmonen putki palotilaan ja miten estää takatuli..??
        miten säätää ettei valu öljyt palamattomaan kattilaan??

        Sähköllä toimiva Magneettiventtiili.Putkimiehillä on hitsattavia mutkia,niistä mikillä pistää sulattaen.Itselläni on 4 kierrosta,halk.3 varttista.Palotilassa kierukka on valkean yläpuolella ei valkeassa,silloin normaali musta rautakin kestää. Vähä vaarallista selitellä tällai!!!


      • Mika121
        Kokenut kirjoitti:

        Sähköllä toimiva Magneettiventtiili.Putkimiehillä on hitsattavia mutkia,niistä mikillä pistää sulattaen.Itselläni on 4 kierrosta,halk.3 varttista.Palotilassa kierukka on valkean yläpuolella ei valkeassa,silloin normaali musta rautakin kestää. Vähä vaarallista selitellä tällai!!!

        Mutkat ulko vai sisäpuolella ja kuinka monta kieppiä??


      • Kokeillut
        Mika121 kirjoitti:

        Mutkat ulko vai sisäpuolella ja kuinka monta kieppiä??

        Alapalokattila kierukka kattilan sisällä varastopesässä öljypolttimesta tulevan valkean yläpuolella. Itselläni 4 kierrosta.


    • niin sano

      MIhinkähän ne jätökset menee siellä öljynporauksen yhteydessä kun usein näkee ikiliekin pitkien piippujen päissä ?

      Tuleeko yhtään kenenkään niskaan mitään missään mitenon ?

    • öljyheikki

      Se on kaasutuli, öljyä poratessa tulee aina vähän kaasua, se on viisaampaa polttaa kuin laskea sellaisenaan ilmakehään.

      Öljynjalostuksen yhteydessä syntyy myös pieniä määriä kaasuja jotka poltetaan samalla tavalla öljynjalostamoilla. Liekit näkyvät öisin kauas, esim jos ajat yöllä porvoon moottoritietä niin etelässä näkyy komeat isot "kynttilät"

    • kekkonen4

      Koivu klapeista tulee paljon isommat päästöt kuin nykyaikaisilla moniöljypolttimilla poltetusta jäteöljystä !

    • Ahtisaari1

      Jäteöljystä tulee paljon isommat päästöt kun nykyaikaisilla keskuslämmityskattiloilla poltetusta koivu klapista.

      • öljylämmittäjä

        Mutta nehän menee piipusta ulos, meilläkin kattila autotallirakennuksessa joten ei päästöt pääse asuin tiloihin.


    • Ihanaalämpöätulee

      Jäteöljyn polttaminen on vaan viherkommarien ja energiayhtiöiden provosointia sen vaarallisuudesta. Monioljypolttimella putkesta ei tule kuin vesihöyryä talvella, ei minkään väristä savua. Olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani. Hyvä kun muut provosoivat sen karmeudesta, niin silloin sitä saa ilmaiseksi. Jos yhtäkkiä sallittaisi niin hinta nousisi varmasti pö tasolle.

      • Ydinlaskeuma

        Raskasmetallit laskeutuu onneksi pääosin omaan pihaan.


    • okraMälekäM

      Minä poltan jäteöljyt fiksusti tynnyrissä roskapussien kanssa, ei tule jätettä sitten ollenkaan, Ei jää muovia, ei jää öljyä, eikä mitään muutakaan,
      . Ottakaa oppia luonto ystävällisyydestäni...

    • ituhiukkanen

      "Minkälaisella seossuhteella öljypolttimeen voi tarjota jäteöljyn/polttoöljyn sekoitusta?"
      Vastaus,ei minkäänlaisella. Koska jäteöljyt on happamia,ja pikkuhiljaa tuhoaa pumput ja suuttimet normi polttimesta. Jäteöljy kannattaa polttaa sitä varten suunnitelluilla polttimilla. Ja näille taivastelijoille tiedoksi,että jäteöljyn poltto suunnitelluilla polttimilla alittaa reippaasti kaikki eu päästönormit. Se että jäteöljyä kuljetellaan sinne sun tänne,aiheuttaa enemmän päästöjä,kun se että se poltettaisiin paikallisesti kunnon polttimella.

      • poltin

        Kolmasosa jäteöljyä säiliöön ja menoksi, on kuitenkin huomioitava että säiliö on lämpimässätilassa ettei jäteöljy jähmety, paluuputki kannattaa laittaa säiliön alalaitaan joka pitää huolen ettei jäteöljy painu pohjalle pitkälläaikaa.


    • punanenlapioparasko

      Entäs ne tuhannet lentokoneet jotka pörrää koko ajan taivaalla!

      Sen rinnalla jonkun omakotilitran öljynpoltot on hyttysen pieraisu keskellä helsinkiä.
      mutt akun sitä ollaan niin kaupunkilaisia siellä kanakopeissa ylikuumissa kämpissä höyrytään paitasillaan kun sitä lämpöä jostain vaan tulee niin puhtaasti hah voi teitä pikkusieluisia ikilapsia.

    • ig7t7g7h

      Teräketjuöljy on puhdistettua jäteöljyä

    • ripatzux

      Kaupungin kakarat vaan saanu vanhemmilta kaiken ilmaseksi,sen takia ne ei ymmärrä mitään muuta kuin luontoaktivistit,menisivät kattoo Venäjälle niin ei puhuis täällä saasteista enää mitään!

    • Porno-Jalmari

      Itsehän "kierrätän" kaikki jätteeni polttamalla, vanhoista autoista lähtien.

      Kyllä siinä on naapurit hymyssä suin kun pihallani palaa nuotiossa sulassa sovussa vanhat autonrenkaat ja pari Ladaa.

    • rupert3

      Kyllä maalla on iät ja ajat poltettu jäteöljyt kaatamalle ne stokerissa turpeen tai hakkeen sekaan ja puhtaasti palaa.

      • keitin

        "Kyllä maalla on iät ja ajat poltettu jäteöljyt kaatamalle ne stokerissa turpeen"
        Siksikö siellä maalla on niitä "vähän hitaita" maatalojen aikamiespoikia? Eikös siellä puhtaan luonnon keskellä pitäisi jäädä erilaiset toksiineista johtuvat kehityshäiriöt pois? Puhdas luonto, paitsi 100m säteellä lämpökattilan savupiipusta?

        Se että joku asia on maan tapa, ei vaikuta siihen että se on ihan h*lvetin typerää.

        Tai oliko niin että "ei ole myrkyllistä jos savu ei ole vihreää" riittää osaamistasoksi?


    • Porno-Jalmari

      Minä tein säteilylämmittimen joka toimii uraanilla, hyvin säteilee.

      • Anonyymi

        mistä saa halpaa uraania


    • mobil

      Kuka väittää että kuormalavoja ei saa polttaa?
      Samaa puuta se on kuin metässäkin,lastulevy sensijaan ei sovellu poltettavaksi,siihenkin on konstinsa,teet siitä haketta ja TAAS saa polttaa,semmosta se on suomen laki,aina voi kiertää ja kuka käskee naapurille kertomaan mitä polttaa ja mitä tekee??

    • trukkilavoistasyöpää

      minä polttanut koko 2000 luvun jäteöljyjä ja mitään haittaa ei ole ikinä ollut että se on ihan pelkkää lässytytä semmonen että olisi vaarallista paljon vaarallisempia poltettavia on esimerkiksi minä TIEDÄN että naapuri polttaa trukkilavoja takassa ja se on aiheuttanut meidän toisen lapsen syövän ja vaimolla astmaoireita ja särkyjä ollut jo pitkään vaikka kusipää naapuri ei suostu myntämään mitään ne trukkilavat on MYRKKYÄ

      • Aivosolujen_tuho

        Eipä tuohon ylläolevaan taida olla lisättävää, kertonee jäteöljyn polttamisen riskeistä kaiken tarpeellisen...


    • Ihanomanatietonapidät

      Joo voihan sitä toki polttaa öljylämmitys lämpökattilassa, mutta älä sitten mainostele asiasta kellekkään, et edes lähiomaisille! ihan vaan omana tietona pidät, jos niin aijot tehdä. Suodata se jäteöljy kankaiden yms.... materiaalien läpi moneen kertaan. jotta kaikki paska irtoo siitä öljystä ja ei muutaku kokeilemaan seos-suhteita polttoöljyn seassa varovaisesti, varmuuden vuoksi vaihda isompi suutin öljypolttimeen.

    • Anonyymi

      oon ajellu vanhemmilla dieselautoilla jäteöljy diesel 50/50 seoksella vuosia. kesällä jäteöljyä ollut välillä ennemmänki. sukkahousun läpi vaan öljyt isoon astiaan dieselin kanssa ja kunnon sekoitus. ei edes savuta tai haise enempää. uudemmille sähköpumpuille ja commonraileille en tosiaankaan suosittele. mutta jos sulla on vanhempi vehe mekaanisella pumpulla niin eiku vaan.

    • Anonyymi

      Vähän puhdistaa menee työkoneessa hyvin

    • Anonyymi

      Kyllähän lämmitysöljynä menee ihan hyvin

    • Anonyymi

      Osana vihreiden siirtymää

    • Anonyymi

      Jäteöljyä ei saa polttaa, mutta sen saa laskea teräketjujen kautta suoraan luontoon. Mottorisahoissa ja motoissa.
      Öljy, kun öljy. Teräketjuöljyt on satavarmasti tehty jäteöljystä!!
      Miettikääpäs litramääriä esim. vuodessa. Haloo!!

    • Anonyymi

      Jäteöljy palaa kehnosti, ja tuhoaa sahan pumpun.

    • Anonyymi

      Teille kaikille "tietäjille" ette te tiedä mitä öljyä naapurinne polttaa eikä se jäteöljy/raskas öljy ainakaan meidän lakanoissa näy ! Ootte tässä asiassa niin kuutamolla ! Eikä muuten näy edes vanhat auton renkaatkaan kun kattila vaan toimii

    • Anonyymi

      Mitä ihmeen hiiltymistä täällä on??!

      Savuthan haihtuvat taivaalle.

    • Anonyymi

      Jottei jöisi epäselväksi niin:

      "Jäteöljyn polttaminen ilman ympäristölupaa, kaataminen maahan tai vesistöön, päästäminen viemäriin tai jättäminen ympäristöön on laitonta”, neuvotteleva virkamies Else Peuranen ympäristöministeriöstä sanoo.11.5.2020

      Pienpolttimet ovat yleistyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Vaikka käytetyn voiteluöljyn polttaminen alle viiden megawatin laitoksissa on laitonta, sitä tehdään, jotta säästetään kevyen polttoöljyn hankinnassa, palvelupäällikkö Henri Liukkunen Lassila & Tikanojalta toteaa"

      Eli selvästi kiellettyä.

    • Anonyymi

      Hyvin palaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe