Kylppärin loisteputket lakkas palamasta. Niitä on siis kaksi vierekkäin kaapin päällä. Ostin uuden putken ja uudet sytyttimet. Sytyttimet on samat kuin siinä oli aiemminkin. Nyt lamppu ikään kuin yrittää hieman syttyä, muttei kuitenkaan. Olen pyöritellyt sitä paikallaan ja tietyssä asennossa se hieman saa valoa sisäänsä, mutta tosi heikosti. Toinen lampuista ei syty lainkaan. Missähän on vika? Mikä on kuristin, josta joku puhui aiemmin? Voisiko vika olla siinä ja jos, niin mitä sille pitäisi tehdä. Kiitti avusta.
Loisteputki ei syty
24
38852
Vastaukset
- mkfff
Joo jos ei uudet putket ja sytyttimet auta niin on kuristin rikki tai johdot poikki.
entinen irti ja sähköliikkeeseen sen kanssa ja ostat uuden. - Sähkäri
korjaamaan se valaisin. Vai onko sulla luvat taskussa? Meinaan sähköverkkoon liitettävien laitteiden korjaus vaatii vähintään 3-luvat. (ostamasi putket tai sytyttimet voivat olla myös viallisia vaikka ovatkin uusia)
- julliXYZ
Loisteputkenvaihto on sallittua samaten sytyttimien. Että ei mitään homokalliita sähkäreitä paikalle missään nimessä.
- molemmat
Putket ja sytyttimet? Molemmat kunnolla paikoillaan?
- s-käri
Onko sytyttimet samaa tyyppiä kuin entiset? Vaatii sarja sytyttimet kun/jos 2 putkea samalla kuristimella.Myös sytyttimien teholukemat pitää olla samat kuin putketkin.18W putki vaatii yleensä sytyttimen jolle max teho 20W.Isompi max.teho ei aina paras vaihtoehto. "Ostin uuden putken ja uudet sytyttimet". SIIS onko toinen putki vielä vanha?sekin voi olla viallinen.Putki lykätään koloonsa ja käännetään 90astetta niin on paikallaan."Mikä on kuristin"? se on valkoiseksi maalattu suorakaisen muotoinen esine mihin menee 2 johtoa.Sisältäen rautasydämen ja kuparikäämin eristemassaan valettuna.Toimii virran rajoittimena loistelampuille.Kuristin tuhoutuu aika harvoin mutta jos palaa haisee kyllä palaneelle ja kuori usein mustuu päältä.Vaihto sähkötyötä ei suositella kaikille.
- teppe
kiitti kaikille vastanneille. Sytyttimet on samaa tyyppiä ku entisetkin (Osram st 151). Putket on 15W ja ainoastaan toinen toimi ennenkin. Hyvin näki yhdelläkin, joten en ruvennut toista vaihtamaan ennenkuin toinen pimeni. Vaihdon jälkeen uusittu paloi päivän, jonka jälkeen ei enää. Olen kokeillut putkia molempiin paikkoihin, vaihdellut ym. Toinen välähtää hieman sitä pyöritellessä, muttei syty. Kuristin ei muuten vaikuta palaneelta eikä haise.
- Ip68
Ompa selkeää ja asiantuntevaa tekstiä.
- Sami_
Et kuitenkaan vaihtanut sytyttimiä?
Jos putki vain kiluu päästä, mutta ei syty tai edes räpsy, niin silloin on sytytin rikki. Kokeileppa räpsyttää oikein nopesti valokatkaisijaa, vilkkuuko tai syttyykö?- teppe
vaihdoin molemmat sytyttimet, mutta vain toisen lampun. Lamppu ei itse asiassa valaistu päästä, vaan heikko valon kajo näkyy välähdyksen omaisesti koko putken läpi. Ja tämä siis ainoastaan kun pyörittelen lamppua kolossaan.
- Valopää
teppe kirjoitti:
vaihdoin molemmat sytyttimet, mutta vain toisen lampun. Lamppu ei itse asiassa valaistu päästä, vaan heikko valon kajo näkyy välähdyksen omaisesti koko putken läpi. Ja tämä siis ainoastaan kun pyörittelen lamppua kolossaan.
Vaihda se toinenkin lamppu, sillä jos se on rikki, ei ehjäkään syty (sarjaankytkennässä). Kuten joku jo mainitsi, on mahdollista, joskin erittäin epätodennäköistä, että uusikin sytytin on rikki, eli kokeile myös vanhoja sytyttimiä ja katso, onko toiminnassa eroa.
- Sami_
teppe kirjoitti:
Putki välkkyy hankaussäkölläkin, jos otat sen irti ja hinkaat sitä vaikka paidan hihalla.
Varmista että putket ja sytyttimet on kunnolla kiinni.
Jos ei syty, niin sähkäri mittarin kanssa etsimään vikaa tai/ja vaihtamaan valaisin. - Sähkärikin joskus enen muinoin
Sami_ kirjoitti:
Putki välkkyy hankaussäkölläkin, jos otat sen irti ja hinkaat sitä vaikka paidan hihalla.
Varmista että putket ja sytyttimet on kunnolla kiinni.
Jos ei syty, niin sähkäri mittarin kanssa etsimään vikaa tai/ja vaihtamaan valaisin.Monesti noi kaksiputkiset loistevalaisimet ovat sellaisia, että putket ovat sarjassa ja molempien putkien tulee olla paikallaan ja ehyenä.
Tepen siis kannattaisi ostaa se toinenkin putki ja kokeilla kahdella uudella putkella ennen kuin tilaa sähkärin. Ei muuten, mutta tulee halvemmaksi kuin sikakalliiden ryöstäjäriistäjäkapitalisti sähkärin paikalle kutsuminen. Eihän se muuta kun vittuilis vaan koko rahalla :) - Sami_
Sähkärikin joskus enen muinoin kirjoitti:
Monesti noi kaksiputkiset loistevalaisimet ovat sellaisia, että putket ovat sarjassa ja molempien putkien tulee olla paikallaan ja ehyenä.
Tepen siis kannattaisi ostaa se toinenkin putki ja kokeilla kahdella uudella putkella ennen kuin tilaa sähkärin. Ei muuten, mutta tulee halvemmaksi kuin sikakalliiden ryöstäjäriistäjäkapitalisti sähkärin paikalle kutsuminen. Eihän se muuta kun vittuilis vaan koko rahalla :)Jos putket on sarjassa, niin tarvitaanko kaksi sytytintä?
- Valopää
Sami_ kirjoitti:
Jos putket on sarjassa, niin tarvitaanko kaksi sytytintä?
Jokaiselle putkelle on oma sytytin kytkentätavasta riippumatta. Jos toinen sytytin puuttuu tai on rikki, kumpikaan putki ei syty sarjaankytkennässä.
- Valaisimet
Valopää kirjoitti:
Jokaiselle putkelle on oma sytytin kytkentätavasta riippumatta. Jos toinen sytytin puuttuu tai on rikki, kumpikaan putki ei syty sarjaankytkennässä.
Alkaa olla ikääntyessään jo niin "kypsiä", etteivät putket pyöri kunnolla liittimissään ja kontaktikin voi olla niin ja näin. Joskus helpointa on vaihtaa vanha paskavalaisin uuteen ja toimivaan. Ei ne perusvalaimet niin kalliita ole. Kalliimmaksi tulee "askarointi" sen valaisimen kimpussa!
- tuubiputki
Valaisimet kirjoitti:
Alkaa olla ikääntyessään jo niin "kypsiä", etteivät putket pyöri kunnolla liittimissään ja kontaktikin voi olla niin ja näin. Joskus helpointa on vaihtaa vanha paskavalaisin uuteen ja toimivaan. Ei ne perusvalaimet niin kalliita ole. Kalliimmaksi tulee "askarointi" sen valaisimen kimpussa!
vittu mitä juttuja, jos on ehjä putki ehjä kuristin (verkkoonliitäntä laite) mutta risa sytytin niin putki syttyy kun sytkärin kiertää auki.
- IP 68
kuristimia kahta mallia , sarjaan kytketyt ja ei sarjaan kytketyt , luulen että sulla pitää olla ne sarjaan kytkeyt lamput ja niille kuristin.
Etellä ollut kerran sama juttu vääränmallinen kuristin ei toimi. - Kotisähkäri
Sama juttu 2 loisteputken sarjakytkentä-valaisin. Ohikytkin hyppylangoilla toisen loisteputken. Ts. 2-päisellä loisteputkella molempiin kantoihin hyppylanka, tai 1-päisellä: vain toiseen päähän. Niksi toimii vain sarjaankytketyillä loisteputkilla.
Pers**stä koko sarjaankytkentä. Kukahan senkin keksi. Nyt nimittäin toimii ja paremmin kuin koskaan. Syttyykin heti, välkkymättä. Jäljelle jäänyt 1 putki palaa hieman liian kirkkaasti mielestäni. Toimii nuo viallisetkin putket ja sytyttimet kaikki. Toiminut ainakin vuoden, kolmattakin ! - Kgugug
Samanlainen ongelma eli polarion uudehko kylpyhuonevalo sivuilla 18w osram loisteputket made in germany siis alkuperäiset ja st 151 saksassa tehdyt sytyttimet.
Nyt kun pimeni toinen lamppu ja kaupoissa on kiinalaisia osramin 18w putkia joilla ei enää syty.
Ilmeisesti kiinalaiset osramin 18w putket ei vastaa w lukua tai jotain.
En ole ensimmäistä kertaa putkia vaihtamassa.. - kaikki_hyvin_vieläkin
Jos minä laittaisin kaapin päälle kaksi loisteputkea jemmaan, ja ne alkais siellä palamaan, kyllä minä suuresti ihmettelisin.
- Anonyymi
Kylpyhuoneen loisteputken vain toinen pää hehkuu eikä se tietenkään syty. Miten tuo on mahdollista?
- Anonyymi
Suosittelenvaihta maan kaikki loisteputki v alaisimet ledputki b alaiismiksi
Motonetissa ainakin hienoja led valaiisamia pitkiä kaidevalaiismia. Sytt y b ä t ainakinilman apuasentajien rassailuu.
Adisonni- Anonyymi
Suosittelen lopettamaan päihteiden väärinkäytön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelen lopettamaan päihteiden väärinkäytön.
Tuo kirjoittajahan on kehitysvammainen, ei känni noita kirjoitusvirheitä selitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006