Aivokalvontulehdus

Minjuli : )

Hei kaikille !
Olen 10 -vuotias , ja haluan tietää
onko aivokalvontulehdukseen rokotetta.
Olen kiinnostunut lääketieteestä tosi tosi paljon .

Eikös se ole vaarallinen tauti ? Olen kuullut hib- rokotteesta , ja onko se aivokalvontulehdusrokote?
Sitten haluaisin tietää myös , miksi tulirokkoon ei rokoteta.
Vastauksia . t: Minjuli

22

39935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallinen_tuntija

      Aivokalvontulehdusta voivat aiheuttaa useat bakteerit ja viruksetkin, mutta pelätyin niistä on Neisseria meningitidis eli meningokokki. Sitä vastaan on olemassa hyvä rokote, joka annetaan armeijassa kaikille. Muille sitä annetaan, jos lähipiirissä joku sairastuu. Rokotteessa on yksi kurja puoli: se sisältää useita eri meningokokkikantoja, mutta juuri kanta B:tä joka erityisesti Suomessa tautitapauksia armeijassa aiheuttaa, se ei sisällä koska kyseiseen kantaan ei ole pystytty rokotetta kehittämään, siinä on omat knoppinsa verrattuna noihin muihin kantoihin.

      Virusmeningiitti eli virusaivokalvontulehdus on yleensä suht lievä, kotona hoidettavakin. Bakteeriversio on usein vakavampi, erityisesti meningokokin aiheuttama, ja jos meningokokki pääsee aivokalvontulehduksen lisäksi aiheuttamaan sepsiksen eli yleisinfektion, nousee kuolleisuus jo todella korkeaksi ja henkiin jääneetkin voivat vammautua loppuiäkseen. Potilaat joutuvat usein tehohoitoon. Meningokokkimeningiittiä esiintyy Suomessa muutama sata tapausta vuodessa, yleensä tapaukset ilmaantuvat aika yllättäin perusterveille, nuorille ihmisille ja ovat yksittäisiä eli harvoin kukaan läheinen sairastuu.

      Hib-rokote on suunnattu bakteeria nimeltä Hemofilus influenzae vastaan, tarekmmin ottaen sen B-kantaa. Ennen kuin rokote tuli käyttöön oli kyseinen bakteeri yleinen aivokalvontulehduksen aiheuttaja, ja onneksi rokote on hib-meningiitit vähentänyt noin nollaan Suomesssa. Kehitysmaissa niitä valitettavasti esiintyy paljon. Eli juu, tavallaan Hib-rokote on aivokalvontulehdusrokote. Hib aiheuttaa tosin paljon muutakin tautia.

      Tulirokon aiheuttaa bakteeri nimeltään Streptococcus pyogenes. Se on yleisimpiä pahan nielutulehduksen aiheuttajia, ja about ainoa nielutulehduksen aiheuttaja johon tavallisesti määrätään antibioottikuuri. Tulirokko syntyy, jos ihmisen saama pyogeneskanta erittää ns. erytrogeenistä toksiinia. Tällöin syntyy ihottuma.

      Tulirokko on suht harvinainen Suomessa eikä se ole niin tappava kuin esim. tuhkarokko, siksi ei rokoteta.

      Mukavaa, kun olet kiinnostunut. Lisää rokote- ja epidemia-asioista voit lukea http://www.ktl.fi josta löydät mm. Suomen tämän hetken rokotusohjelman.

      • kimma

        Olisi kiva tietää että onko jollekkin muulle käynyt yhtä paskamaisesti ku mulle..
        Kaikki alko vuonna 2002, sillon sairastuin ENSIMMÄISTÄ KERTAA virusmeningiittiin. Olin 2vkoo TYKSIS eristyksessä. Sairauden takia mulla vaurioitus aivojen muistiosa joka muistuttaa mua melkein joka päivä tapahtuneesta. olin ite sillon viel aika nuori, ja aika paljon lääkärin höpinöistä meni ohi korvien mutta yks herätti mun huomion ja pahasti kun lääkäri sanos että varaudu siihen että tämä uusiutuu 5vuoden sisällä. Asia unohtus vuosien sisällä paitsi aina heräsi pelko kun iski hirveä migreeni. Noh, viime keväänä 2007 alkoi ilmeentymään taas samoja oireita kun vuonna 2002. Taas tuli tyksi reissu ja todettiin että mul oli taas aivokalvon tulehdus. Eli lääkäri oli oikeassa. Sen jälkeen aloin lukemaan kaikkia epikriisejä mitä must oli kirjotettu ja huomasin että mulle oli tullut elimistöön herpes virus sillon 2002,joka ei tietenkään lähe elimistöstä, vaan on siellä koko loppu elämän. Ihmettelet varmaan että minkä takia en ollut huomannut herpes virusta mutta se on ollut mun elimistössä piilevänä lähes koko ajan.
        Saan nyt jännäityksellä odottaa vuotta 2012 et joko se taas iskee.
        Tahtoisin vaan tietää että kuinka yleistä tämä on että muillakin ihmisillä on jokin virus mikä aiheuttaa meningiitin melkein säännöllisin väliajoin..??!!!


      • ei kai mul oo sitä

        mistä tiedän että onko mulla aivokalvontulehdus? kuumetta on 38.3 ja päätä särkee,niskat on kipeät,pahoin vointia ja hirvee yskä ja nuha. vanhemmat luulevat vain flunssaksi mutta mä en tiedä


    • Minjuli : )

      Tarttuuko aivokalvontulehdus ?
      Ja miten ? Tarttuuko helposti ? Vastaa vaikka sinä , jos satut tietämään . Ja saavat toki muutkin ASIALLISET vastaajat vastata !
      Hei hei ja TOSI KIVA kun vastasit !
      T: Minjuli

      • asiallinen_tuntija

        Kyllä se tarttuu. Joillain ihmisillä sitä voi jopa esiintyä nenän normaalissa mikrobistossa mutta se on suht harvinaista. Tapauksia on noin 50 tapausta vuodessa Suomessa.

        Yleensä tapaukset ilmaantuvat ykskaks eikä kukaan tiedä mistä (ns. sporadisia tapauksia), ja yleensä vain yksi sairastuu. Lähipiirille kyllä voidaan aloittaa estolääkitys (antibiootti) tai sitten rokote, jos sairastuneen saama bakteerikanta kuuluu rokotteen sisältämiin antigeenikantoihin.

        Tartuntareittinä ovat nuhaeritteet ja yskösmateriaali, esim. suudellessa tai sairastuneen yskiessä tauti voi tarttua. Sairastuneen huoneessa olo ei riitä tarttumiseen, eikä meningokokki tartu puoliksikaan niin helposti kuin esim. tavallinen flunssa.

        Eli ei sitä juuri tarvitse pelätä, aika harvinainen tauti se on.


      • sairastanut

        ei tartu, olen itse sairastanut aivokalvontulehduksen viime syksynä ja minulle lääkäri sanoi että ei tartu.


    • sen sairastanut

      Olin suunnilleen (n.10-v.) kun jostain sain tartunnan ja sairastuin aivokalvontulehdukseen.
      Oli tavallinen koulupäivä. Kesken päivän päätäni alkoi särkeä omituisen kovin. Ikinä en muista sellaista särkyä olleen. Terveydenhoitaja passitti heti kotiin. Sen jälkeen en paljoa itse muista. Seuraavan kerran olin sairaalassa tehohoidossa. Vähitellen selvisi että, minulla oli bakteerin aiheuttama aivokalvontulehdus.
      Olin pitkään tajuttomana. Ja kun heräsin jouduin opettelemaan kaiken uudestaan. Puhumisen , kävelemisen ja yms. Oli vähällä etten jäännyt pyörätuoliin. Ihmeen kaupalla selvisin siitä niin että, muistoksi jäi migreenin ja epilepsian kaltainen pahaolo joka yllättää kun liikaa rasittuu.
      Aivokalvontulehdus voi tarttua. Hyvällä hoidolla ja onnella siitä voi myös selvitä.

      • minä

        Mulla oli kans aivokalvontulehdus 13-vuotiaana.
        Yht´äkkiä nousi kova kuume, seuraavana päivänä lähettiin ambulanssilla Tyksiin teholle. Olin sairaallassa yhteensä 3 viikkoa. Ja myös kävelyt ynnä muut joutui opettelemaan uudestaan.
        Muitoksi siitä jäi keskivaikea kuulovammma.


      • sen sairastanut
        minä kirjoitti:

        Mulla oli kans aivokalvontulehdus 13-vuotiaana.
        Yht´äkkiä nousi kova kuume, seuraavana päivänä lähettiin ambulanssilla Tyksiin teholle. Olin sairaallassa yhteensä 3 viikkoa. Ja myös kävelyt ynnä muut joutui opettelemaan uudestaan.
        Muitoksi siitä jäi keskivaikea kuulovammma.

        minä: Milloin sairastit?
        Itse sairastin sen 1983-84 joulunaikaan. Ja Tyksissä myös teholla!


      • minä
        sen sairastanut kirjoitti:

        minä: Milloin sairastit?
        Itse sairastin sen 1983-84 joulunaikaan. Ja Tyksissä myös teholla!

        Vuonna 1999. Nyt olen 20.
        Aika samanlaiset tarinat kyllä meillä! :)

        Aikamoinen kokemus oli, ei kyllä toivoisi kellekään.
        N. puoli vuotta parantumista kokonaan kesti.
        Olin tosi lähellä kuolla silloin, lääkärit sanoivat vanhemmilleni, että jos ambulanssi olisi tullut 10:nenkin minuuttia myöhemmin, ei olisi ollut enää mitään tehtävissä. Pistää kyllä ajattelemaan aina välillä.

        Huono kuulo siitä sitten jäi, on ja pysyy.

        Kirjoitin tuonne Terveys/Kuulo -pastalle kokonaisen aineen kokemuksetani, jos haluat lukea.
        Siellä on sellainen otsikko kuin : "Kuuloni huononee", nimimerkillä "mitä teen". Eräs kysyi miten tulee toimeen, kirjoitin oman tarinani.

        Ei tämä aina helppoa ole, mutta positiivisesti muutoksen otin, ja se toikin paljon erilaisia hienoja asioita elämääni.


      • minä
        minä kirjoitti:

        Vuonna 1999. Nyt olen 20.
        Aika samanlaiset tarinat kyllä meillä! :)

        Aikamoinen kokemus oli, ei kyllä toivoisi kellekään.
        N. puoli vuotta parantumista kokonaan kesti.
        Olin tosi lähellä kuolla silloin, lääkärit sanoivat vanhemmilleni, että jos ambulanssi olisi tullut 10:nenkin minuuttia myöhemmin, ei olisi ollut enää mitään tehtävissä. Pistää kyllä ajattelemaan aina välillä.

        Huono kuulo siitä sitten jäi, on ja pysyy.

        Kirjoitin tuonne Terveys/Kuulo -pastalle kokonaisen aineen kokemuksetani, jos haluat lukea.
        Siellä on sellainen otsikko kuin : "Kuuloni huononee", nimimerkillä "mitä teen". Eräs kysyi miten tulee toimeen, kirjoitin oman tarinani.

        Ei tämä aina helppoa ole, mutta positiivisesti muutoksen otin, ja se toikin paljon erilaisia hienoja asioita elämääni.

        Niin tuo mitä tuonne kirjotin, oli lähinnä kuulosta ja siitä miten sen kanssa pärjää.
        Mutta siis just sitä, että vaikka välillä sattuukin kaikennäköistä, asiat voi nähdä toisinkin :)


      • sen sairastanut
        minä kirjoitti:

        Niin tuo mitä tuonne kirjotin, oli lähinnä kuulosta ja siitä miten sen kanssa pärjää.
        Mutta siis just sitä, että vaikka välillä sattuukin kaikennäköistä, asiat voi nähdä toisinkin :)

        minä: Olisi kiva vaihtaa ajatuksia sähköpostilla kanssasi.
        Oma sähköposini on [email protected]


      • sen sairastanut
        minä kirjoitti:

        Vuonna 1999. Nyt olen 20.
        Aika samanlaiset tarinat kyllä meillä! :)

        Aikamoinen kokemus oli, ei kyllä toivoisi kellekään.
        N. puoli vuotta parantumista kokonaan kesti.
        Olin tosi lähellä kuolla silloin, lääkärit sanoivat vanhemmilleni, että jos ambulanssi olisi tullut 10:nenkin minuuttia myöhemmin, ei olisi ollut enää mitään tehtävissä. Pistää kyllä ajattelemaan aina välillä.

        Huono kuulo siitä sitten jäi, on ja pysyy.

        Kirjoitin tuonne Terveys/Kuulo -pastalle kokonaisen aineen kokemuksetani, jos haluat lukea.
        Siellä on sellainen otsikko kuin : "Kuuloni huononee", nimimerkillä "mitä teen". Eräs kysyi miten tulee toimeen, kirjoitin oman tarinani.

        Ei tämä aina helppoa ole, mutta positiivisesti muutoksen otin, ja se toikin paljon erilaisia hienoja asioita elämääni.

        Itse olen 31-v.
        Itsellänikin oli tuolloin lähtö lähellä.
        Ei tosin tainnut olla yhtä lähellä kuin sulla.
        Äitiäni valmistettin kuulema siihen etten tule kotiin enään. Muttä tässä sitä porskutellaan yhä!


      • asiallinen_tuntija
        minä kirjoitti:

        Mulla oli kans aivokalvontulehdus 13-vuotiaana.
        Yht´äkkiä nousi kova kuume, seuraavana päivänä lähettiin ambulanssilla Tyksiin teholle. Olin sairaallassa yhteensä 3 viikkoa. Ja myös kävelyt ynnä muut joutui opettelemaan uudestaan.
        Muitoksi siitä jäi keskivaikea kuulovammma.

        Kiva kuulla että olette noin rajusta taudista selvinneet :-) vaikkakin jälkiseuraamuksin. Liekö kyseessä ollut siis ihan täysimittainen meningokokkisepsis johon liittyi aivok.tul., vai tosi sähäkkä aivokalvontulehdus?


      • sen sairastanut
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Kiva kuulla että olette noin rajusta taudista selvinneet :-) vaikkakin jälkiseuraamuksin. Liekö kyseessä ollut siis ihan täysimittainen meningokokkisepsis johon liittyi aivok.tul., vai tosi sähäkkä aivokalvontulehdus?

        Jossain paperissa olen nähnyt maininnan meningitis purulenta...


      • minä
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Kiva kuulla että olette noin rajusta taudista selvinneet :-) vaikkakin jälkiseuraamuksin. Liekö kyseessä ollut siis ihan täysimittainen meningokokkisepsis johon liittyi aivok.tul., vai tosi sähäkkä aivokalvontulehdus?

        Joo todella akuutti oli mulla. Tajutonta kun vieläkin asiaa miettii.
        Eka lääkärit aatteli että olisi ollut ihan joku kehkokuume, olikin vähän pahempi.
        En muista niistä hetkistä mitään, enhän tietenkään, mutta tosi rajua oli ollut. Oli aika kamalaa herätä sitten teholta tietämättä yhtään mitään mistään. Ja olin melkein kuuro tuolloin, onneksi kuulo parantui siitä tosi paljon.

        Nii jossain papreissa mulla meningokokki-bakteeri tai jotain sinnepäin.


      • Repe

        Kerronpa siis oman tarinani. Hyvin on mielessä, kun vasta pari viikkoa sitten pääsin sairaalasta.

        Luulin ensin saaneeni ihan helvetillisen flunssan. Kurkku oli kipeä ja päätä särki. Kuumettakin taisi tulla. Tämä siis ensimmäisenä päivänä. Jossain vaiheessa alkoi särkeä joka raajaa ja kaikki nivelet oli ihan tulessa. Seuraavana päivänä tuli pilkkuja käsiin ja jalkoihin, eli sinne minne särki. Nukkua ei voinut kun ei pystynyt makaamaan. Hassua tässä on se etten vieläkään luullut että olisi jotain muuta kuin paha flunssa. Jopa se ensimmäinen puoskari jolle näyttäydyin sanoi että on varmaan kyseessä vain pahempi flunssa, mutta sanoi toki että sairaalaan vois mennä jos ei asetu parasetamoolilla ja spritella.

        Olo meni laidasta laitaan ja välillä tuntui jopa siltä että tauti on talttumassa. Illalla kuitenkin meni taas kaikki läskiksi ja tuskin pystyin kävelemään autoon, jolla ajelimme sairaalaan. Lisäeksotiikka iltaan toi se että olen Irlannissa, jossa tämä sairaala olikin aika tupaten täynnä ihmisiä vaivoineen. Kun saavuin illalla klo 20, olin tiputuksessa vihdoin klo puoli 2 yöllä. Verta ottivat useaan otteeseen ja keuhkot kuvattiin ja kaikki. Nyt alkoivat pilkutkin muuttua jos sen verran rumiksi että aloin tosissani huolestua. Kuvittele rakkuloita jotka on täynnä verta. Sellaisia fritsun näköisiä plänttejä tuli kanssa.

        Kuumetta tuli ja meni. Miljoona spesialistia kävi kävi tökkimässä sormella ja ihmettelemässä. Verinäytteitä otettiin sen verran että hyvä jos jotain suoneenkin jäi. Onneksi sitten joku keksi että entäs jos se onkin tämä meningitis. Pannanpa varmuuden vuoksi antibiootteja tippumaan. No eipä se mitään haitannut, sillä juuri siitä siinä oli kyse. Kun oireet alkoivat sunnuntai-iltana niin lauantaina viikon päästä siitä sain siis lopullisen diagnoosin. Bakteerin aiheuttama. Aika kauan siis kesti ennenkuin sain varsinaisesti lääkettä. Taisi olla torstai tai perjantai. Harvinaista tämä on kuulemma täälläkin ja ehkä siksi siinä kävi viikon aikana varmaan sata opiskelijaa katsomassa kummajaista. Olisi pitänyt maksu ottaa apinana olemisesta. Hitsi kun en tajunnut.

        Näin jälkeenpäin olen varsin onnellinen, kun vihdoin tajuan tilanteen vakavuuden. Lääkärit oli ihmeissään miten tautini voi bakteerin aiheuttamana olla niin mieto, mutta minä olen vain kiitollinen että olen elossa. Mitään varsinaisia vammoja ei edes jäänyt. Mitä nyt polvi turposi hillittömäksi yhdessä vaiheessa eikä vieläkään oikein toimi kuten pitäisi. Pikkujuttu, ajattelen nyt, kun olen lukenut tarinoita hiukan epäonnisemmista kohtaloista.


      • mummo-60
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Kiva kuulla että olette noin rajusta taudista selvinneet :-) vaikkakin jälkiseuraamuksin. Liekö kyseessä ollut siis ihan täysimittainen meningokokkisepsis johon liittyi aivok.tul., vai tosi sähäkkä aivokalvontulehdus?

        8-kuukautinen tyttärenpoikani on tällä hetkellä lastenklinikan teholla toipumassa meningokokin aiheuttamasta aivokalvontulehduksesta ja sepsiksestä. Kaikki alkoi viime lauantaina 9.2 iltapäivällä kuumeella ja 12 tunnin kuluttua siitä hengityskoneessa teholla nukutettuna. Erittäin ärhäkkä ja raisu tauti, pikkumies toipunee. Tänään on otettu hengityslaitteesta pois ja lisähapella pärjäilee. Todella järkyttävää ollut ja on ihme että hän on selviämässä. Vaurioista ym ei vielä ole varmuutta eikä lapsi ole vielä herännyt vaikka jo reagoi kipuun hiljalleen.


      • myötätuntoinen
        mummo-60 kirjoitti:

        8-kuukautinen tyttärenpoikani on tällä hetkellä lastenklinikan teholla toipumassa meningokokin aiheuttamasta aivokalvontulehduksesta ja sepsiksestä. Kaikki alkoi viime lauantaina 9.2 iltapäivällä kuumeella ja 12 tunnin kuluttua siitä hengityskoneessa teholla nukutettuna. Erittäin ärhäkkä ja raisu tauti, pikkumies toipunee. Tänään on otettu hengityslaitteesta pois ja lisähapella pärjäilee. Todella järkyttävää ollut ja on ihme että hän on selviämässä. Vaurioista ym ei vielä ole varmuutta eikä lapsi ole vielä herännyt vaikka jo reagoi kipuun hiljalleen.

        Onko pieni lapsenlapsesi jo toipunut?
        Minulla sairastui vauva sreptokki b -bakteerin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen olessaan vain kahden viikon ikäinen. Ihmettelin kun vauva lakkasi imemästä ja ensin oli itkuinen, mutta sitten vain vaikersi hiljaa. Tehohoidossa vauva oli 4 vrk ja sen jälkeen kaksi viikkoa osastolla. Kontrolleja jatkettiin 2-vuotiaaksi, jolloin todettiin tyttö täysin terveeksi.
        Kokemus oli todella rankka ja olen äärettömän kiitollinen terveestä lapsestani. Hän on nyt jo 14-vuotias, pitkänhuiskea, kaunis nuori neitokainen.


      • sairastanut

        en bakteeri peräsest tiä mut oon ite viime syksyn sairastanu virusperäsen aivokalvontulehduksen ja mul lääkäri sanoi et se ei tartu..


      • .
        sairastanut kirjoitti:

        en bakteeri peräsest tiä mut oon ite viime syksyn sairastanu virusperäsen aivokalvontulehduksen ja mul lääkäri sanoi et se ei tartu..

        meningiitti tarttuu!

        Kukaan ei voi ketään netissä diagnosoida, käy lääkärissä


    • vastatkaa?

      ei kai mulla oo aivokalvontulehdusta? Kuumetta on 39-astetta, kurkku kamalan kipeä ja pari päivää sitten oli päänsärkyä, mutta ei enään... Niska kipeä, mutta ei jäykkä.... Nuhaa ja lievää yskääkin on...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe