eli tarkoitus kunnostaa lasikuituveneen pohja
poistamalla vanha myrkky väri ja hioa pinta gelgoutille
ja tiedän että paikoin myös kuitu aavistuksen näkyvissä eli mitä kokemuksia teillä on näistä epoksiprimereistä
hempelsin
High Protect vai Light Primer
international
gelshield 200 vai gelshield
teknos
inerta 5
vai joku ihan muu
mikä primeri parasta
17
7600
Vastaukset
- löytyy
Teknos,Tikkurila,NOR-maali kolme kovaa kotimaista ja jokaisella useita vaihtoehtoja ,useimmat vain min.10 litraa.
- kokemus
INERTA on hyvä ja halpa=märkä /märkä eli inerta ja sitten myrky ....
- pohja kuntoon
kerro ihmeessä maalin merkki tikkurilan sivuilta olen koittanut tietoa hakea mut ei ole oikein selvinnyt
- Matkapurjehtija
kokemus kirjoitti:
INERTA on hyvä ja halpa=märkä /märkä eli inerta ja sitten myrky ....
oli hyvä kokemus? Onko kestänyt monta vuotta, oliko helppo käsitellä, halpa hinta vai oliko maalausolosuhteille pienemmät vaatimukset?
Mistä saa maalia ja käyttöohjeet? Kerrotko tarkemmin?
- tiijän
Olen joutunut putsaamaan kahden vennen pohjat. Eka oli v - 90 ja ja toinen ehkä 2000. Se 90 - 91 vene on ookoo. Pohja ehjä, ei ongelmaa. Siksi käytin tähän jälkimmäiseenkin samaa primeriä. Aluksi kaksi voimakkaasti blandattua kerrosta, sitten jatkoin suht normaali blandauksilla. Mutta aina yritän maalata lirumpaa kuin mitä ohjeessa sanotaan. Ja jos ohjeessa on 5 kerrosta, niin maalaan 8-7 kerrosta, mutta lirua. Viimeiset 3 kerrosta on ollut blandaamattomia. Hemppeliä käytin. Ostin ne Lauttasaaren vaatekaupasta.
- pohja kuntoon
kerroppa mikäs juttu tossa laimennuksessa on etuna
- tiijän
pohja kuntoon kirjoitti:
kerroppa mikäs juttu tossa laimennuksessa on etuna
Hyvä kysymys. Jäin itsekin miettimään, että miksi. Lakkaa olen tottunut blandaamaan ja ehkä se lähtee sieltä.
Mutta muistelen tämän jälkimmäisen paatin kohdalla, että saatuani hiottua pohjan puhtaaksi oli siellä täällä geelissä neulan pään kokoisia huokosia. Muistaakseni liru täytti kolot. Blandaamattomana maali peitti pinnan, mutta sitten pinta puhkesi kolojen kohdalla. Muistaakseni.
Mä blandaan aina maalin niin, että pensseli "juoksee" pintaa pitkin. Niin että maalaaminen tuntuu maalaamiselta eikä tahnan levittämiseltä pensselillä. Ehkä tämän vuoksi mä blandaan. - löytyy
tiijän kirjoitti:
Hyvä kysymys. Jäin itsekin miettimään, että miksi. Lakkaa olen tottunut blandaamaan ja ehkä se lähtee sieltä.
Mutta muistelen tämän jälkimmäisen paatin kohdalla, että saatuani hiottua pohjan puhtaaksi oli siellä täällä geelissä neulan pään kokoisia huokosia. Muistaakseni liru täytti kolot. Blandaamattomana maali peitti pinnan, mutta sitten pinta puhkesi kolojen kohdalla. Muistaakseni.
Mä blandaan aina maalin niin, että pensseli "juoksee" pintaa pitkin. Niin että maalaaminen tuntuu maalaamiselta eikä tahnan levittämiseltä pensselillä. Ehkä tämän vuoksi mä blandaan.Kotimaisten valmistajien sivuilta löytyy tuoteselosteet ja maalaus olosuhteet maaleille.
- en tiedä
Itse tein vastaavan projektin 10 vuotta sitten.
Pohjiksi vedin 2 kerrosta high protektia, joka muodostaa lasimaisen täysin vedenpitävän kerroksen. Sitten 2 kerrosta light primeria ja lopuksi pari myrkkyä. Noudata ylimaalausaikoja mahdollisimman tarkkaan.
Syksyllä pesen pohjan paineella ja harjaamalla ja keväällä vedän paljon ohennetun kerroksen ilman mitään hiontoja. Pysyy pohja kunnossa.- Matkapurjehtija
kuin Hempelin ohje neuvoo, mutta hyvä kun on toiminut.
Ohjeen mukaan ensin laimennettu primeri, sitten High protect (useampia kerroksia levitystavasta riippuen) tartuntaprimeri myrkyt (kova ja pehmeä).
Toinen vaihtoehto tehdä pohjakäsittely: lantattu primeri, sitten lanttaamattomalla useampi kerros ja päälle myrkyt. Huomioitava, että primerissä on liuotin mukana, joten kuivakalvo noin puolet märkäkalvon vahvuudesta. Protectissa taas ei ole liuotinta joten maalauskerralla saadaan paksumpi kalvo primeriin verrattuna. Protectin käytössä työskentelylämpötila on korkeampi (yli 15) kuin primerissä. - tapauksesta
Matkapurjehtija kirjoitti:
kuin Hempelin ohje neuvoo, mutta hyvä kun on toiminut.
Ohjeen mukaan ensin laimennettu primeri, sitten High protect (useampia kerroksia levitystavasta riippuen) tartuntaprimeri myrkyt (kova ja pehmeä).
Toinen vaihtoehto tehdä pohjakäsittely: lantattu primeri, sitten lanttaamattomalla useampi kerros ja päälle myrkyt. Huomioitava, että primerissä on liuotin mukana, joten kuivakalvo noin puolet märkäkalvon vahvuudesta. Protectissa taas ei ole liuotinta joten maalauskerralla saadaan paksumpi kalvo primeriin verrattuna. Protectin käytössä työskentelylämpötila on korkeampi (yli 15) kuin primerissä.hempelin sivuilla osmoosin korjauskohdassa sanotaan ensin laimennetulla light primerilla sitten useampi kerros high protect
ja ennalta ehkäisy kohdassa 2kerrosta high protect ja kerros light primer
eli ei välttämättä väärin päin
- löytyy
Jostain syystä en saa maalinvalmistajien sivuja toimimaan, mutta esim. NOR-MAALIn Jotamastic 87 tai notkeampi Epocoat 21HB
- pohja kuntoon
joo löysin tuote selosteet muttä niissä ei mainittu mitään lasikuidusta
eli ilmeisesti myöskin metallille tarkoitetut epoksit on hyviä kuitu veneen pohjaan
- pohja kuntoon
kun on noita liuotottomia epokseja ja liuotepohjaisia epokseja niin saako liuottomalla paremman ja kestävämmän pinnan
ja muistaakseni jossain keskusteluissa oli mainittu että jos puhdas lasikuitu näkyvissä pitäisi laittaa ensin liuotteeton epoksi alle
itselläni on muutama noin kämmenen kokoista aluetta on kuidulla onko vaikutusta- löytyy
Käy lasikuidulle,vähän liuotinta tiiviimpi kalvo mutta yleensä hankalampi levittää.
- Hempeliä
olen aina käyttänyt. Ja olen tyytyväinen. Ei voi haukkua edulliseksi, mutta edullinen ei ole venekään.
- kaipasi
vain liuskottuva myrkky. Primer priimakunnossa, pikkunaarmuissa epoksitäyte. Ajattelin lisätä 3-4 primerkerroksen kaksikomponenttista Hempeliä ja sitten myrkky. Ajatukseni on saanut kannatusta muilta veneilijöiltä satamassamme ja maalikauppiaalta. Onko gelgoatille raapiminen ainoa tie autuuteen kun osmoosia ei veneessä ole?
T. vielä ehtii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4618258Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1165687Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1164701Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2124589Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli354509Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s554023Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603890Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan793772Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava443710SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha873538