Omalla vai julkisella?

Paljon on puhuttu julkisilla kulkuneuvoilla liikkumisen puolesta (linja-auto). No, liikkuuhan sitä ihminen niilläkin, jos on rohki aikaa ja rahaa, eikä tarvitse tavaroita roijata kassillista enempää.

Tuttava kulkee julkisilla lyhyttä työmatkaansa ja minä autoilen omallani pitkin-poikin Suomea. Kännykkä on siinä mielessä kätevä kapistus, että sillä saa havainnollistettua julkista kulkuvälinettä käyttävälle oman auton käytön järkevyyden, jos haluaa käyttää vähäistä vapaa-aikaansa muuhunkin kuin työmatkoihin.

Viime perjantaina se erotus kulkimien välillä taas hyvin "nähtiin". Kaveri pääsi töistä illalla klo. 19.00 ja soitin juuri silloin hänelle, olin silloin Kärsämäen keskustaa ohittamassa. Kaverilla oli puhelimen akku tyhjenemässä ja hän lupasi soittaa minulle heti kotiin päästyään.

Kaverin työmatka on n. 7-8 km, linja-auto illalla lähti klo. 19.30, johon hän kävelymatkan jälkeen ehtiikin, pysäkiltä on sitten toinen vajaan kilsan kävelymatka kotiinsa. Matkan hinta on 2,5 €.

Kaveri soitti minulle kotiin päästyään klo. 19.52 ja kertoi olleensa kotona n. kolmisen minuuttia. Minä olin sillä hetkellä ohittanut jo Temmeksen keskustan n.10 km. Olin sillä suoralla mistä alkaa näkymään Alatemmeksen ohi menevä katuvalaistus. En viitsi tarkistaa mistään, mutta arvioisin puheluiden välisellä matkalla siirtyneeni n. 90 km, kun kaveri samassa ajassa vain sen 7-8 km.

Sen viime perjantaina ajamani auton kulutus maantieajossa on 5,9 l/100 km, joten tuostapa onkin helppo jokaisen laskea ja vertailla matkojen kustannuksia. Linja-autoon ei tietenkään kenenkään matkustajan hankkia renkaita, vakuutuksia ym. mutta toisaalta linja-autolla olisi aika hankalaa lähteä kuljettelemaan muutamaa ostoskärryllistä tavaroita.

Esimerkissä linja-auton aikataulu sattui työaikaan nähden lähes ihanteelliseksi, läheskään aina noin ei ole, vaan jopa melkein pari tuntia pitää kuluttaa jossain.

8

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omalla autolla. Matka Pitsku - Laru. Omalla n. 10min. tai ruuhkassa vähän enemmin. Bussilla jollei viitsinyt lukea aikatauluja odotusaikoineen jopa 1h. Tämä kokemus syntyi, kun auto oli huollossa.

En osannut antaa julkisille arvoa.

Nyttemmin on paikoitus Hesan keskustassa tehty niin kalliiksi, että säästää rahaa, kun menee junalla tai raitsikalla jättämällä auton asemalle / päättärille.

• Auttaiskohan tuohon, jos pulttais auton rekisterikilvet siipimuttereilla ja irroittais ne aina työpäivän ajaksi?

En sitten ota vastuuta idean toimivuudesta. :)

• kallista

Joskus hyvin harvoin kun tulee käytyä Tennispalatsissa katsomassa leffoja, niin auton jätän yleensä Forumin parkkihalliin. On se vaan kivaa, kun parkkipaikka maksaa sellaisen 10€/kerta, mikä on sen leffan hinta. Yhteensä siis noin 20€ popcornit ja limu, eli 30€. On siinä lehfalla hintaa. Vaihtoehtoisesti voi odottaa muutaman kuukauden ja vuokrata sen, mikä maksaa sellaisen 3€.

• Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

Auttaiskohan tuohon, jos pulttais auton rekisterikilvet siipimuttereilla ja irroittais ne aina työpäivän ajaksi?

En sitten ota vastuuta idean toimivuudesta. :)

Joo, saattaisi olla, että saisi kysellä "hylättyä" autoaan joku kerta Tattarisuolta.

• Kallonkutistaja

"eikä tarvitse tavaroita roijata kassillista enempää."

Kyllä ne monet satamassa roijaavat useampia "kassillisia tallinnantavaraa", eikä kulku ole välttämättä edes ihan suoraa ja julkiseen näyttävät menevän. Eli jos haluaa välillä naukkailla vähän enemmänkin, niin julkiset on sopiva vaihtoehto. Ja kyllä se kaljakärry muuallakin ja selvänäkin helpottaa, jos tavaraa on enemmän kuin yksi kassillinen.

Kaverihan lenkkeili samalla vajaan parin kilometrin verran, joka ei välttämättä ole sinällään pois vapaa-ajasta. Olisikohan ehtinyt/voinut käydä myös kaupassa ennen linja-auton lähtöä? Linja-automatka vei koko ajasta ilmeisesti vain n. viisi minuuttia.

Mutta toisaalta kaverille ei välttämättä olisi ollut mitään hyötyä olla esim 82-83 kilometrin päässä kotoaan, johon omalla autollaan olisi ehtinyt. Siten molemmilta kului ihan samanverran sitä "vapaa-aikaa" kulkemiseen. Mutta jos pitäisi ehtiä kotiin katsomaan "salkkareita" tms, niin ehkä sitten oma auto voisi olla tarpeellinen...

Kuinka tyytyväinen kaverisi on omiin työmatkoihinsa kuluvaan aikaan? Nimittäin, jos ajot ovat vain 15km:n päivittäinen työmatka, niin vuodessa kilometrejä tulisi vain alle 4000km. Ei halpaa sekään. Polkupyöräkin voisi olla vaihtoehto kaverillasi, hinta ja nopeus löisi varmasti oman auton ja linja-auton.

• sinivilkku

>>Polkupyöräkin voisi olla vaihtoehto kaverillasi, hinta ja nopeus löisi varmasti oman auton ja linja-auton.

• mieltä
        sinivilkku kirjoitti:

>>Polkupyöräkin voisi olla vaihtoehto kaverillasi, hinta ja nopeus löisi varmasti oman auton ja linja-auton.

Itse teen myöskin 3-vuorotyötä, eikä julkisilla kulkeminen tule missään nimessä kuuloonkaan.

Esimerkkejä:

Aamuvuoro: jos menen bussilla joudun heräämään 45min aikaisemmin, ja työmatka kestää bussin vaihtoineen n. 25-30min, omalla autolla työmatka taittu 5-10min, lisäksi saan nukkua sen 45min pidempään.

Yövuoro: vuoro loppuu klo 05:00 ja ensimmäinen bussi lähtee klo 06:10 eli ei toimi...

• Kukkahattutäti2
        mieltä kirjoitti:

Itse teen myöskin 3-vuorotyötä, eikä julkisilla kulkeminen tule missään nimessä kuuloonkaan.

Esimerkkejä:

Aamuvuoro: jos menen bussilla joudun heräämään 45min aikaisemmin, ja työmatka kestää bussin vaihtoineen n. 25-30min, omalla autolla työmatka taittu 5-10min, lisäksi saan nukkua sen 45min pidempään.

Yövuoro: vuoro loppuu klo 05:00 ja ensimmäinen bussi lähtee klo 06:10 eli ei toimi...

Vaikka mulla on vuorotyö, niin kuljen mahdollisimman paljon julkisilla. Yleensä kyllä pyöräilen tai kävelen työmatkani, tuleepa lenkki tehtyä samalla laiska kun olen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe