Jos mies hakeutuu velkajärjestelyyn, otetaanko maksuvaraa laskettaessa huomioon myös asuntolaina joka on mun nimissä (talo myös)? Itse oon kotihoidontuella kotona lapsen kans, eli ei palkkatuloa.
Velkajärjestelystä
7
1461
Vastaukset
- kokemusta
Ainaski kaikki jaetaan tulojen mukaan eli jos sun miehelläs on parempi liksa ja sulla huonompi, se menee prosentuaalisesti eli lasketaan minkä verran jää käteen ja minkä verran palkkaan nähden pitää maksaa.
- yksivaan
Asuntolainasta otetaan huomioon korot, jotka lasketaan asumiskuluiksi. Pääoman lyhennystä ei huomioida asumiskuluna. Myös kaikki asunnon muut kulut huomioidaan (sähkö, vesi, nuohous, jätelasku) ja jaetaan puolisoille. Jos velat ovat syntyneet yhdessäoloaikananne niin myös sinä joudut velkajärjestelyn piiriin. Samoin jos olette avioliitossa.
- Pateva
Velkajärjestely on henkilökohtainen, eikä täten aja puolisoa velkajärjestelyyn automatic.
Ja osuusjaottelu menee karkeasti näin:
Järjestelyn hakija tienaa 2000 euroa nettona/kk
Puoliso tienaa 500 euroa - -> yhteensä tulot ovat 2500 euroa ja hakijan osuus siis 80%.
Ja tuon 80 %:n mukaan lasketaan sitten myös asumismenotkin.
Eli vuokra,vesi, lämpö, sauna yms.yms.
Pariskunnalla tavallaan suojaosuus eli välttämättömät elinkustannukset ( ruoka jne) on luokkaa 375 euroa/ nenä / kk.Jos on lapsia, niin
lapsen elinkustannus on about 185 euroa. - tietoa on mulla tästä
Niin, velkajärjestelyssä VOI pitää asuntonsa eli se tarkottaa sitä et jos on velkaa, maksaa vaan asuntolainasta lyhennykset EI KOROT. Muita ei sit pysty maksaankaan. Mut järjestelyaika on sit 10 vuotta. Ei joudu toinen järjestelyyn jos ei ole velkaa. se on varma tieto se.
- jokuvaan
tietoa on mulla tästä kirjoitti:
Niin, velkajärjestelyssä VOI pitää asuntonsa eli se tarkottaa sitä et jos on velkaa, maksaa vaan asuntolainasta lyhennykset EI KOROT. Muita ei sit pysty maksaankaan. Mut järjestelyaika on sit 10 vuotta. Ei joudu toinen järjestelyyn jos ei ole velkaa. se on varma tieto se.
Velkajärjestely kestää viisi vuotta, aikaa voidaan pidentää kahdella vuodella jos velkojien joukossa on yksityishenkilöitä, jotka näin vaativat.
Ja valitettavasti vaikka velkajärjestely onkin henkilökohtainen niin puolisokin joutuu velkajärjestelyn piiriin, ts. selvittämään tulonsa & menonsa & velkansa & luottotietonsa hakemuksessa. Jos näin ei tee, niin velkajärjestelyyn ei todennäköisesti pääse lainkaan.
Ja asuntolainan korot katsotaan asumismenoiksi, ei suinkaan lyhennyksiä, jotka kartuttavat (hakijan tai puolison) omaisuutta.
Velkajärjestelystä löytyy hyvin tietoa Takuusäätiön nettisivuilta. - velkajärjestelyssä
jokuvaan kirjoitti:
Velkajärjestely kestää viisi vuotta, aikaa voidaan pidentää kahdella vuodella jos velkojien joukossa on yksityishenkilöitä, jotka näin vaativat.
Ja valitettavasti vaikka velkajärjestely onkin henkilökohtainen niin puolisokin joutuu velkajärjestelyn piiriin, ts. selvittämään tulonsa & menonsa & velkansa & luottotietonsa hakemuksessa. Jos näin ei tee, niin velkajärjestelyyn ei todennäköisesti pääse lainkaan.
Ja asuntolainan korot katsotaan asumismenoiksi, ei suinkaan lyhennyksiä, jotka kartuttavat (hakijan tai puolison) omaisuutta.
Velkajärjestelystä löytyy hyvin tietoa Takuusäätiön nettisivuilta.on tarkoitus säilyttää vj:n hakijan omistusasunto, silloin maksuohjelma voi olla standardia viittä vuotta pidempi. Käytännössä niin, että tavallisten velkojen osalta maksuohjelma kestää viisi vuotta, vakuusvelan eli just sen asuntolainan osalta tyypillisesti kymmenen vuotta, joskus kauemminkin. Omistusasunnon säilyttäminen velkajärjestelyssä ei ole välttämättä ihan simppeli juttu, sillä maksuvaraa on velallisella oltava niin paljon että ns. vähimmäiskertymä (eli käytännössä vakuuden arvo) tulee suoritettua.
- Pateva
jokuvaan kirjoitti:
Velkajärjestelystä löytyy hyvin tietoa Takuusäätiön nettisivuilta.Ei se, että puoliso joutuu ilmoittamaan tulonsa
velkajärjestelyn maksuvaralaskelmaa varten tarkoita sitä, että puoliso on velkajärjestelyssä.
Ja kutenpa sanoin, velkajärjestely on henkilökohtainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835