Yliopisto-opiskelu raskasta??

Budros

Olenko oikeassa kun ajattelen että yliopisto-opiskelu on (aineesta riippumatta) suhteellisen raskasta puurtamista????
Vai väittääkö joku sitä helpoksi??

Olen tullut pohtineeksi sellaistakin asiaa että millaiset ihmiset yleensäkin pääsevä yliopistoon ja suoriutuvat siellä opinnoistaan hyvin. Millaista luonnetta se vaatii?? Täytyykö olla teoreettinen luonteenlaatu??? Täytyykö olla ahkera??? vai lahjakas?? tai ehkä molempia???
Ainakin aikamoista lukuintoa opiskelu varmaan vaatii??

Itse tiedän muutamia sellaisia ihmisiä jotka ovat lukion loppusuoralla ja tähtäävät seuraavaksi yliopistoon. pari näistä ihmisistä ovat aika "lahjakkaita" ihmisiä. Tarkoitan tällä sitä että he ovat aina menestyneet koulussa ilman juuri minkäänlaista vaivannäköä. He ovat vain jotenkin vain omaksuneet vaivattomasti monet yleissivistävät asiat. Lukiokin on ollut sellainen ns. "läpi-huuto-juttu". Eli ei suurempaa ponnistelua mutta hyviä tuloksia kuitenkin. Nämä ihmiset eivät ole kuitenkaan mitenkään kovin ahkeria ihmisiä eikä heillä ole kovinkaan suurta lukuintoa.
Mahtaisivatko tällaiset ihmiset menestyä yliopistossa???

Toisaalta tunnen myös muutamia ihmisiä jotka ovat hyvinkin ahkeria ja tunnollisia koulussa mutta yltävät ehkä vain keskinkertaisiin tuloksiin. tällaisiin tuloksiin pääseminen vie heiltä aikaa ja voimavaroja. Heillä on kuitenkin kohtuullisesti lukuintoa.
Minkälaiset olisivat tällaisten ihmisten mahdollisuudet menestyä yliopisto-opinnoissa???

Oma näkemykseni asiasta on että nämä ahkerat ihmiset enemminkin menestyvät yliopistoissa kuin nämä "lahjakkaat". Lahjakkaat ihmiset kyllä omaksuvat ehkä hyvinkin helposti yleissivistävät asiat ja asiat joita käsitellään/opetetaan esim.
suullisesti tunneilla, jolloin pelkkä kuuntelu riittää. Mutta kun jonkin alan teoriaa täytyisi alkaa opiskelemaan kirjoista, niin tilanne on toinen. Eikö yliopisto-opiskelu ole aika teoreettista???

Mitä mieltä olette ajatuksistani? Kysyisin kaikkien yliopisto opiskelijoiden mielipidettä!

Kertokaapa myöskin se kuinka suurelta osin yliopisto opiskelu koostuu juuri tällaisesta itsenäisestä lukemisesta/opiskelusta?
Kuinka paljon on tuntiopetusta tai luentoja?
Kuinka pitkälle voi pärjätä pelkkänä "kuuntelu-opiskelijana" eli lukemalla mahdollisimman vähän???
Kuinka paljon täytyy suunnilleen lukea yhtä tenttiä/koetta varten??? Eli kuinka laajoja aineistot yleensä ovat???

Mainitkaa mielellään myöskin ala jota opiskelette!!

14

5906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäksi

Hei. Minä opiskelen sosiologiaa ja filosofiaa, ja olen jonkin verran lukenut kasvatustiedettä, sosiaalipolitiikkaa jne. ja psykologiat ja kaikki tuntuvat nykyisin kiinnostavan. Minä olen kyllä sitä mieltä, että kiinnostusta kun löytyy niin tuo homma onnistuu kaikilta vaikka hyvä muisti tietenkin on aina eduksi. Ilman kiinnostusta siitä tuskin kuitenkaan on hirveästi etua. Mikäli vaan tykkää istua ja kuunnella luennoilla, voi gradun kanssa joutua melkoisiin vaikeuksiin. Loppujen lopuksi paljon on kiinni tavoitteista. Kyllähän noita kursseja saa kitkuteltua aika helpostikin, mutta kun löytää oikean motivaation niin kaikki on loppujen lopuksi paljon helpompaa kun pitäisi oikeasti osata käyttää noita asioita, eli työelämässä. Itsellä varmaan jo alavalinnat kertoo siitä että pidän teoreettisesta työskentelystä, mutta kyllä käytännöntyökin kiinnostaa. Meikäläisellä vaan tuo luonne on se tekijä minkä takia enimmäkseen ajauduin näille aloille, mutta onneksi kiinnostus tuntuu koko ajan vaan kasvavan. Mikäli tietää mitä haluaa ja on valmis omistautumaan asioille, niin varmasti me kaikki voimme olla hyviä melkein missä vain. Kukaan ei tule taistelulajien mestariksi ilman työtä, niinkuin ei myöskään huippufilosofiksi,huippuasianajaksi tai huippusepäksikään. Kyllähän yliopistossakin töitä pitää tehdä, mutta onneksi nuo vuosittaiset opintoviikkovaatimukset eivät ole kovin korkeat jos ei halua edetä nopeasti. Omalla kohdalla tuntuu olevan enemmänkin halua edetä kun on järkevää noita opintoviikkoja vuosittain suorittaa. Oppimistekniikat kun oppii niin maailma on auki kenelle vain minne vain. Ensin kannattaa miettiä mitä haluaa, ja sitten miettiä mitä sinne pääseeminen vaatii ja lopulta lähteä ihan kympillä tavoittelemaan unelmiaan, yrittänyttähän ei loppujen lopuksi laiteta:)!

• Jussi

On tiedekuntia joista isot joukot äänestävät jaloillaan. a) ovat kaikki tyhmiä, b) pedakogiikassa on jotaa vikaa.

• tohtorix

opiskella luonnontieteellisiä aineita niin ei kyllä onnistu kuunteluoppilaana. Paljon tärkeämpää kuin luennolla olo oma vääntö kotona. Luennot voi aina kopsata, jos ei huvita mennä luennoille. Laskuharjotuksissa on sitten hyvä käydä.

• raskasta

TKT

• ja kirjoittaa

niin nopeasti muodostuu se rutiini esseitä varten. Tietysti sisältöä töihin saa vain ottamalla aiheista selvää aktiivisesti itsekin.

Minusta opiskelu on ainakin kevyttä ja helppoa. Enemmän rassaa se, että tarvitsisi jotain kirjaa eikä sitä ole saatavilla. Kirjoihin kun voi jäädä koukkuun ja varsinkin siihen suorittamiseen - pitää ylittää aina itsensä ja omat aikataulunsa... Näin mulla :)

• hyva duuni.
    • Humanisti

Minä puolestani luulen, että lahjakkaat tyypit pärjäävät yliopistossa paremmin kuin ahkerat ja vähemmän lahjakkaat tyypit. Jos ei lukiossakaan omaksu niitä perusasioita vaivattomasti niin ei se yliopistossa ainakaan helpotu. Lukiossa lahjakkaiden oppilaiden ei edes tarvi olla ahkeria kun pakertamattakin pärjää hyvin, voivat sitten tsempata yliopistossa jos tarvii. Mutta ei se yliopistossa opiskelukaan niin vaativaa ole etteikö siellä kuka tahansa joten kuten pärjäis.

• Tsori ku niinku skandit ei ...

"Jos ei lukiossakaan omaksu niitä perusasioita vaivattomasti niin ei se yliopistossa ainakaan helpotu."

Ja tassa onkin se ihmeellisyys - usein luokan parhaat priimukset eivat saa tutkintoa kasaan koska ei ole opettajaa kaskemassa.

Sen sijaan keskinkertainen oppilas joka on proaktiivinen, itsenainen ja tavoitehakuinen saa tutkinnon aikaan jopa normaalia nopeammin.

• Humanisti jo valmis

Yliopisto-opinnoissa menestyminen riippuu todella monesta eri asiasta, eikä helppoa vastausta ole. Sekin, onko opiskelu "raskasta" riippuu täysin siitä, mitä raskaalla tarkoitat:-)

Minä opiskelin vieraita kieliä, kulttuuriantropologiaa sekä sosiaalisisa aineita.
      Tein samalla koko opiskeluajan kokoaikatyötä.
      Onnekseni omaksun asiat nopeasti, minulla on hyvä muisti ja erittäin hyvä kokonaisuuksien hahmotuskyky: pystyn kohtuullisen nopeasti luomaan yhteyksiä aiemmin opitun ja uuden tiedon välille ilman kertaamista.
      Vieraiden kielten laitoksilla koin "raskaimmaksi" pakollisen läsnäolon, joskin ymmärsin toki, että kielioppia tai kielihistoriaa yms. ei opi samalla tavalla itsekseen lukemalla. Tämä tarkoitti omalla kohdallani sitä, että siirtelin joitakin kursseja parilla vuodella eteenpäin, koska olin iltapäivisin töissä.
      Itse opiskeleminen ei mielestäni ollut raskasta. Kun kuuntelee hyviä luennoitsijoita, omaksuu tiedon helposti ja on tämän jälkeen huomattavasti helpompaa omaksua lukemansa tieto tenttikirjoista.
      Minun aikanani ei vielä tehty ryhmätöitä, vaan opinnot suoritettiin yksilötöinä. Muistan tehneeni useita erilaisia kirjallisia töitä jokaiselle laitokselle usean eri kurssin yhteydessä. Eli ainakin minun aikanani kielten opiskeleminen sisälsi huomattavan määrän lukemista ja luetun tiedon soveltamista essee-muotoon tai erilaisten esitelmien muotoon. Tämä osoittautui hyväksi keinoksi oppia!

Olen perusluonteeltani (luku) laiska. Välttelen viimeiseen asti (tentti) kirjoja ja toimin parhaiten stressin alla. Siksi minulle sopi mainiosti tuollainen täysi työviikko ja lukujärjestys kaikenlaisine ylimääräisine kursseineen. Toki hyötyä oli siitäkin, että olen nopea oppimaan asioita.

Minulla oli monenlaisia opiskelukavereita. Oli sellaisia, jotka suorastaan asuivat kirjastossa: he viettivät kaiken vapaa-aikansa lukemalla ja opiskelemalla, tekivät jokaisen tehtävän tunnollisesti uhraten tuntikausia tarkistamiseen. Oli myös tällaisia huithapeleita, jotka tekivät vähemmän töitä ja pärjäsivät silti. Samanlaisia arvosanoja tunnuimme saavan riippumatta ajallisesta panostuksesta. Kukin tyylillään. On yhtä monenlaista oppijaa kuin on ihmistäkin.

Omien opintojen kannalta tärkeintä ei missään nimessä ole ulkoa oppiminen tai hirvittävä pänttääminen. Pitää oppia soveltamaan oppimaansa suurempiin kokonaisuuksiin ja uuteen tietoon, mitä myöhemmin saa. Siksi opintoihin sisältyy myös kaikenlaista poikkitieteellistä omaa alaa sivuavaa. Jotta opit ymmärtämään kaiken liittymisen kaikkeen:-)

Tsemppiä sinulle! Yliopisto ei ollut lainkaan hullumpi paikka opiskella!

• Ansku

Olen samaa mieltä. Riippuu täysin yksilöstä, miten menestyy ja kuinka raskaana/kevyenä kokee opiskelut.(Se voi olla myös osin järjestelykysymys, eli kiinni ajankäytöstä).

Omasta mielestäni se, joka on päässyt opiskelemaan toivealaansa ja omaa lisäksi selviä taipumuksia ja lahjoja alalle, pärjää ilman muuta. Vaikka ei mikään hirveän tunnontarkka puurtaja olisikaan, mutta tekee kuitenkin parhaansa ja mikä tärkeintä; osoittaa suurta innostusta ja kiinnostusta opiskelemaansa aihetta kohtaan... kyllä opettajat ja professoritkin sellaisen pistävät merkille.

Mutta vaikka olisi kuinka ahkera ja tekisi kaikki tehtävät, lukisi hyvin tentteihin ym. voi kyllä pärjätä hyvin, mutta menestys jää tyhjäksi jos ala ei ole itselle Se Oma Juttu. Eli täysillä mukana oleva, alasta kiinnostunut, ei ulkoa kirjasta pänttäävä tyyppi pärjää paljon paremmin kuin superahkera, mutta ei koko sydämellä mukana oleva lajikumppani.

• Reidari

Yliopisto poikkeaa, tai ainakin ennen, poikkesi taysin koulusta siina etta oma-aloitteisuutta tarvitaan paljon. Koulumenestys ei valttamatta korreloi juuri lainkaan menestykseen silloin kun pitaa itse paattaa mita lukee ja milloin.

• neljäs vuosi menossa

En nyt valitettavasti jaksanut lukea muiden kirjoituksia läpi, mutta kirjoitan kuitenkin lyhyesti oman mielipiteeni...

Se onko/tuntuuko yliopisto opiskelu riippuu hyvin monista asioista. Koska välillä tuntuu, että voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa ja hetken päästä ihmettelee, että miksi se asia nyt niin vaikealta tuntui. Oma elämäntilanne vaikuttaa esimerkiksi todella paljon. Itse kävin läpi avioeron opiskelun aikana ja sitä ennen ainakin yksi vuosi oli aika synkkä ja se tuntui myös opiskelun suhteen kaikista rankimmalta. Nyt kun alan pikkuhiljaa pääsemään erosta yli, tuntuu opiskelu paljon helpommalta kuin aikoihin, vaikka saan suoritettua puolet enemmän kursseja kuin aiemmin. Ehkä siis diagnosoitu masennuskin alkaa väistyä... Lisäksi motivaatio on kasvanut huimasti ja jaksan lukea. Tentteihin luku ei ole mitään pakkopullaa vaan on kiva syventyä kirjojen pariin. Kurssit tuntuvat välillä todella haastavilta, mutta juuri niistä kursseista on kaikista ihanin saada hyvä arvosana. Se tuntuu erittäin palkitsevalta. Sitten on taas niitä "helpot nopat" kursseja, mitkä tulee suoritettua vähän hutiloiden...

Olen opiskeluni aikana suorittanut kursseja viidellä eri laitoksella ja voin sanoa, että ainakin yksi niistä on ehdottomasti kaikista helpoin. Se sattuu olemaan pääaineeni, joka ei minua tällä hetkellä kiinnosta ja aion vaihtaa sen. Mutta eroja laitosten ja tiedekuntien välillä on todella paljon, joten kaikenkaikkiaan on todella vaikea sanoa onko yliopisto-opiskelu rankkaa vai ei. Riippuu laitoksesta, opiskelijasta ja elämäntilanteesta!

Ja tästä tulikin vielä mieleeni aihe, joka minua ärsyttää suuresti. Sillä eräs aikuisopiskelija sukulaiseni aina jaksaa verrata kuinka monta opintopistettä hän on saanut verrattuna minuun. Ei ole mitään järkeä vertailla keskenään muiden laitosten saatika yliopiston ja korkeakoulujen opintopisteitä. Joistakin laitoksilta niitä saa paljon helpommin ja kurssienkin välillä on vaihtelua suuresti. Sitä paitsi miksei jokainen saa opiskella omaan tahtiin? Täytyykö niitä pisteitä todella verrata sukulaisten kesken, että kumpi nyt on parempi... Nykyään en enää viitsi kertoa määrää, sanon vaan että ihan hyvin niitä on tullut... (meni vähän ohi aiheen...)

• Esko.

Vihjaat kirjoituksessasi että eri laitosten ja tiedekuntien välillä on selviä eroja opiskelun haastavuuden suhteen.

Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä alat mielestäsi ovat ns. "haastavia aloja" ja mitä taas pidät "helppoina aloina"???

• lilo

Yliopisto-opiskelu ei mielestäni ole kovin rankkaa. Mun mielestä jopa lukiossa oli hankalampaa, mutta tämä johtuukin siitä, että arvostan itsenäisyyttä opinnoissa ja kireät aikataulut eivät sovi minulle. Tähän asti ainut rankka juttu on gradu, mikä johtuu sen laajuudesta ja omasta itsekurista (enemmänkin kuin työn ylipääsemättömästä hankaluudesta, paitsi jos tavoittelee hyvää arvosanaa)

Itse olin lukiossa sellanen peruslahjakas enemmin kuin puurtaja. Mielestäni puurtaja pääsee yliopistoon helpommin sisälle, mutta peruslahjakas pärjää paremmin opinnoissa (riippuu siis miljoonasti alasta ja tässä puhun vain omasta puolestani, luen sosiologiaa). YO-opiskelussa pitää nauttia lukemisesta. Luentoja on vain muutamille kursseille. Toisaalta lukeminen on erilaista kuin lukiossa. "Pänttääminen" ei onnistu, sillä lukumäärät ovat niin suuria. Pitää olla kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja kykyä näkemään oleellinen kaikessa tekstimassassa. Kyllä mä olen mielestäni pärjännyt yliopistossa ihan hyvin samalla sluibaustekniikalla kuin lukiossakin. Mutta tämä vaatii kiinnostusta alaan. Jos ei mikään kiinnosta, tieto ei myöskään tartu mieleen yhtä hyvin. Eikä yliopisto ole itse päämäärä, niin kuin monesti lukiossa annetaan ymmärtää. Nykyään on jopa taloudellisesti ja käytännöllisesti kannattavampaa opiskella vaikkapa putkimieheksi kuin sosiologiksi. Jos siis kiinnostusta löytyy. Pitää kuunnella itseään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      176
      2626
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2397
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1082
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      859
    6. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      750
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      736
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      86
      730
    9. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      727
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      688
    Aihe