Kaupunkiajo

taajama-ajaja

Autonvalmistajien kulutuslukemia tarkastellessa tulee helposti mieleen kysymys siitä, miten määritellään kaupunkiajo? Itse asun Kehä III:n sisäpuolella ja suurin osa ajosta tapahtuu pk-seudulla, harvoin kuitenkaan keskustassa. Itsellä viimeisten 3 vuoden ja 50 tkm aikana keskikulutus on ollut 8,2 litraa autolla, jossa on 2-litrainen moottori ja joka painaa n. 1400 kg.

Tarkoitetaanko kaupunkiajolla vain ajoa ksekustassa, jolloin liikennevalojen tms. esteen vuoksi joutuu pysähtymään parhaimmillaan korttelin välein? Silloin ymmärtää jotenkin autonvalmistajien ilmoittamat kulutuslukemat.

7

1131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rane

      Toki kaupunkiajoa on myös ajaminen vaikkapa
      Lieksan kaupungin maanteitä pitkin.

    • lohet

      Joo en minäkään tiedä miten ne kulutuslukemat määritellään. Minulla menee itse asiassa kaupunkiajossa vähemmän kuin maantiellä.

      Kaupunkinopeuksissa on mahdollista ajaa pienemmillä kierroksilla ja ilmanvastus on paljon pienempi. Lisäksi ripeissä kiihdytyksissä hyötysuhde on parempi kuin tasanopeudessa ja kun hoitaa jarrutukset mahdollisuuksien mukaan moottorilla niin päästään välillä eteenpäin jopa nollakulutuksella.

      Joskus tietysti joutuu jarruttamaan ja siksi kaupunkikulutus on vain hieman maantiekulutusta pienempi.

      • on olemassa joku ajo-ohjelma, jonka mukaan kulutus määritellään. Varmaan kuukkelilla löytyisi tietoa jos kiinnostaa riittävästi.


      • rgrgrgg

        Maantie kulutus on pienempi kuin kaupunkikulutus... nuo kiihdytykset on justiinsa ne pahimmat, mitkä nostaa kulutusta.


      • sdnflsnlfsdfsdfsdf
        rgrgrgg kirjoitti:

        Maantie kulutus on pienempi kuin kaupunkikulutus... nuo kiihdytykset on justiinsa ne pahimmat, mitkä nostaa kulutusta.

        Niin se asiaa tuntematta saattaa tuntua, mutta tosielämässä nuo kiihdytykset ovat taloudellisin tapa edetä.

        Uskomatonta eikö olekin? Itse ajelen 17% alle ilmoitetun keskikulutuksen, ja tuo on siis ympärivuotinen kulutus. Ajo pääasiassa kehä kolmosen sisäpuolella.

        Jos asia jäi vaivaamaan niin pulse and glide hakusanoiksi googleen ja sitten lukemaan aiheesta.


      • NEDC
        sdnflsnlfsdfsdfsdf kirjoitti:

        Niin se asiaa tuntematta saattaa tuntua, mutta tosielämässä nuo kiihdytykset ovat taloudellisin tapa edetä.

        Uskomatonta eikö olekin? Itse ajelen 17% alle ilmoitetun keskikulutuksen, ja tuo on siis ympärivuotinen kulutus. Ajo pääasiassa kehä kolmosen sisäpuolella.

        Jos asia jäi vaivaamaan niin pulse and glide hakusanoiksi googleen ja sitten lukemaan aiheesta.

        Googleen NEDC (new European driving cycle). Vie ainakin Wikipediaan, jossa se on selostettu. On myös kuva nopeudesta millä tavalla kiihdytetään ja jarrutellaan ja pysähdellään. Siinä on sekä kaupunkiajo-osuus että tieajo-osuus.

        On sitten eri asia miten hyvin se kuvaa Lontoon tai Lieksan keskustaa, mutta sillä tavoitellaan sitä että jokainen automerkki- ja malli on mitattu samalla kuvitellulla reitillä yhtä voimakkailla kiihdytyksillä. Tämän jälkeen eri autojen kulutuseroja pitäisi voida verrata keskenään vaikka litrat eivät osuisikaan samaan kuin omalla ajotavalla ja reitillä.

        Amerikkalaisilla on oma ohjelmansa minkä vuoksi niitä tuloksia ei voi suoraan verrata Euroopan tuloksiin litroina.


      • lghlskfsdfsfsd
        NEDC kirjoitti:

        Googleen NEDC (new European driving cycle). Vie ainakin Wikipediaan, jossa se on selostettu. On myös kuva nopeudesta millä tavalla kiihdytetään ja jarrutellaan ja pysähdellään. Siinä on sekä kaupunkiajo-osuus että tieajo-osuus.

        On sitten eri asia miten hyvin se kuvaa Lontoon tai Lieksan keskustaa, mutta sillä tavoitellaan sitä että jokainen automerkki- ja malli on mitattu samalla kuvitellulla reitillä yhtä voimakkailla kiihdytyksillä. Tämän jälkeen eri autojen kulutuseroja pitäisi voida verrata keskenään vaikka litrat eivät osuisikaan samaan kuin omalla ajotavalla ja reitillä.

        Amerikkalaisilla on oma ohjelmansa minkä vuoksi niitä tuloksia ei voi suoraan verrata Euroopan tuloksiin litroina.

        Niin.... puhuin siitä, miten paljon oikealla ajotavalla voi päästä noiden "normikulutusten" ja sinä kerrot miten normikulutus kuvaa todellista ajotapaa.

        Lukemisenymmärtäminen ja sen olemattomuus.

        No, tuo normikulutuksen mittaaminen on vain tapa millä autot saadaan samalle viivalle ja että saataisiin vertailukelpoisia tuloksia. Mutta, se on mahdollista alittaa, ns. "oikealla ajotavalla", eli kiihdyttämällä tehokkaasti ja rullaamalla kun se on mahdollista. Tuota tekniikkaa ei käytetä tuossa normikulutuksen mittaamisessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe