Autonvalmistajien kulutuslukemia tarkastellessa tulee helposti mieleen kysymys siitä, miten määritellään kaupunkiajo? Itse asun Kehä III:n sisäpuolella ja suurin osa ajosta tapahtuu pk-seudulla, harvoin kuitenkaan keskustassa. Itsellä viimeisten 3 vuoden ja 50 tkm aikana keskikulutus on ollut 8,2 litraa autolla, jossa on 2-litrainen moottori ja joka painaa n. 1400 kg.
Tarkoitetaanko kaupunkiajolla vain ajoa ksekustassa, jolloin liikennevalojen tms. esteen vuoksi joutuu pysähtymään parhaimmillaan korttelin välein? Silloin ymmärtää jotenkin autonvalmistajien ilmoittamat kulutuslukemat.
Kaupunkiajo
7
1370
Vastaukset
- rane
Toki kaupunkiajoa on myös ajaminen vaikkapa
Lieksan kaupungin maanteitä pitkin. - lohet
Joo en minäkään tiedä miten ne kulutuslukemat määritellään. Minulla menee itse asiassa kaupunkiajossa vähemmän kuin maantiellä.
Kaupunkinopeuksissa on mahdollista ajaa pienemmillä kierroksilla ja ilmanvastus on paljon pienempi. Lisäksi ripeissä kiihdytyksissä hyötysuhde on parempi kuin tasanopeudessa ja kun hoitaa jarrutukset mahdollisuuksien mukaan moottorilla niin päästään välillä eteenpäin jopa nollakulutuksella.
Joskus tietysti joutuu jarruttamaan ja siksi kaupunkikulutus on vain hieman maantiekulutusta pienempi.on olemassa joku ajo-ohjelma, jonka mukaan kulutus määritellään. Varmaan kuukkelilla löytyisi tietoa jos kiinnostaa riittävästi.
- rgrgrgg
Maantie kulutus on pienempi kuin kaupunkikulutus... nuo kiihdytykset on justiinsa ne pahimmat, mitkä nostaa kulutusta.
- sdnflsnlfsdfsdfsdf
rgrgrgg kirjoitti:
Maantie kulutus on pienempi kuin kaupunkikulutus... nuo kiihdytykset on justiinsa ne pahimmat, mitkä nostaa kulutusta.
Niin se asiaa tuntematta saattaa tuntua, mutta tosielämässä nuo kiihdytykset ovat taloudellisin tapa edetä.
Uskomatonta eikö olekin? Itse ajelen 17% alle ilmoitetun keskikulutuksen, ja tuo on siis ympärivuotinen kulutus. Ajo pääasiassa kehä kolmosen sisäpuolella.
Jos asia jäi vaivaamaan niin pulse and glide hakusanoiksi googleen ja sitten lukemaan aiheesta. - NEDC
sdnflsnlfsdfsdfsdf kirjoitti:
Niin se asiaa tuntematta saattaa tuntua, mutta tosielämässä nuo kiihdytykset ovat taloudellisin tapa edetä.
Uskomatonta eikö olekin? Itse ajelen 17% alle ilmoitetun keskikulutuksen, ja tuo on siis ympärivuotinen kulutus. Ajo pääasiassa kehä kolmosen sisäpuolella.
Jos asia jäi vaivaamaan niin pulse and glide hakusanoiksi googleen ja sitten lukemaan aiheesta.Googleen NEDC (new European driving cycle). Vie ainakin Wikipediaan, jossa se on selostettu. On myös kuva nopeudesta millä tavalla kiihdytetään ja jarrutellaan ja pysähdellään. Siinä on sekä kaupunkiajo-osuus että tieajo-osuus.
On sitten eri asia miten hyvin se kuvaa Lontoon tai Lieksan keskustaa, mutta sillä tavoitellaan sitä että jokainen automerkki- ja malli on mitattu samalla kuvitellulla reitillä yhtä voimakkailla kiihdytyksillä. Tämän jälkeen eri autojen kulutuseroja pitäisi voida verrata keskenään vaikka litrat eivät osuisikaan samaan kuin omalla ajotavalla ja reitillä.
Amerikkalaisilla on oma ohjelmansa minkä vuoksi niitä tuloksia ei voi suoraan verrata Euroopan tuloksiin litroina. - lghlskfsdfsfsd
NEDC kirjoitti:
Googleen NEDC (new European driving cycle). Vie ainakin Wikipediaan, jossa se on selostettu. On myös kuva nopeudesta millä tavalla kiihdytetään ja jarrutellaan ja pysähdellään. Siinä on sekä kaupunkiajo-osuus että tieajo-osuus.
On sitten eri asia miten hyvin se kuvaa Lontoon tai Lieksan keskustaa, mutta sillä tavoitellaan sitä että jokainen automerkki- ja malli on mitattu samalla kuvitellulla reitillä yhtä voimakkailla kiihdytyksillä. Tämän jälkeen eri autojen kulutuseroja pitäisi voida verrata keskenään vaikka litrat eivät osuisikaan samaan kuin omalla ajotavalla ja reitillä.
Amerikkalaisilla on oma ohjelmansa minkä vuoksi niitä tuloksia ei voi suoraan verrata Euroopan tuloksiin litroina.Niin.... puhuin siitä, miten paljon oikealla ajotavalla voi päästä noiden "normikulutusten" ja sinä kerrot miten normikulutus kuvaa todellista ajotapaa.
Lukemisenymmärtäminen ja sen olemattomuus.
No, tuo normikulutuksen mittaaminen on vain tapa millä autot saadaan samalle viivalle ja että saataisiin vertailukelpoisia tuloksia. Mutta, se on mahdollista alittaa, ns. "oikealla ajotavalla", eli kiihdyttämällä tehokkaasti ja rullaamalla kun se on mahdollista. Tuota tekniikkaa ei käytetä tuossa normikulutuksen mittaamisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k744026- 1013555
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823378Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia382789- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191164Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141121Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120