Septitankin kustannukset

Jakke

Kun nuo viranomaiset on niin tosissaan (toki aivan oikein), täytyneet veneeseen moinen säiliö hankkia. Käsipumpulla riittää.

Mikä mahtaa olla kustannustaso a) jos itse hankkii säiliön, letkut ja muut tilpehöörit b) jos vielä asennuttaa valmiiksi?

Tarjouksia voin tietysti pyytää, mutta kertokaa osviittaa ettei maksa turhasta.

9

2531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkapurjehtija

Tarvikkeet n.500€:a. Työn osuutta vaikea arvioida, kun ei tunne tapausta lähemmin, mutta jotakin haitaria. Helppo asennuspaikka 250 €:a ja hankala (joutuu purku- ja kasaustöihin) 1000€:a.
      Oikeastaan antamasi tiedot niin puutteelliset, että ei pitäisi edes arviota antaa, mutta yllä nyt jotakin.

• Septi sepi

Noin 60l tankin teettäminen happosesta maksoi noin 200€, (mulla 188€ viimevuonna). Kannattaa teetättää talvella, sillä keväällä hinta voi olla tuplaten. 38mm letkut n.15-20€/m ja 19mm letkut n.10€/m. Itse sain paljon halvemmalla, kun kaveri hommasi tukusta elintarviketeollisuuteen tarkoitettuja letkuja, (pitävät kuulemma hajut vähintään yhtä hyvin, mutta letkut ovat tosi jäykkiä). Pumppu maksaa n.100€. Imupuolen kansihela n.50-100€ ja huohotinventtiileitä löytyy kaiken hintaisia eli muutamasta kympistä eteenpäin. Kolmitiehana n.80€.
      Asennuksen tein itse, mutta tiedän joidenkin maksaneen maltaita asennuksesta, kun on ollut vaikea asennuspaikka. Tankin teettämisessä kannattaa huomioida se, että tankin olisi syytä olla sellainen, että siihen leikataan symmetriset päädyt ja sitten pelti pyöräytetään päätyjen ympäri. Tällöin tulee vain yksi pitkä hitsaussauma päädyt. Tankin hinta tulee siis lähes täysin hitsattavien saumojen pituudesta. Esimerkkinä ensimmäinen suunnitelmani tankista, joka oli toisesta päästään kapeneva ja madaltuva olisi maksanut about 400-500€. Tuo tasakorkea ja tasaleveä, mutta alaosastaan kapeneva tankki maksoi siis tuon n.200€.
      Sillä ei siis ole väliä, minkä muotoinen päätykappale on, kunhan ne ovat symmetriset.
      Itselläni tankki toimii siten, että kaikki tavara menee tankkiin ja sitten kolmitiehanalla valitaan joko tyhjennys käsipumpulla mereen tai imulla tyhjennyspaikan lokasäiliöön.

• Pro Mare

Itselläni tankki toimii siten, että kaikki tavara menee tankkiin ja sitten kolmitiehanalla valitaan joko tyhjennys käsipumpulla mereen tai imulla tyhjennyspaikan lokasäiliöön.
        ----------

Oliko väärinkirjoitus?

Eikö viisaampaa ole täyttää septi ja jos sitä ei pääse tyhjentämään, niin sitten syntyvät tarpeet mereen..?

• Joakim
        Pro Mare kirjoitti:

----------

Oliko väärinkirjoitus?

Eikö viisaampaa ole täyttää septi ja jos sitä ei pääse tyhjentämään, niin sitten syntyvät tarpeet mereen..?

Noinhan se voisikin olla, jos septitankin tyhjennysverkosto olisi kunnossa. Nyt kuitenkin käy aika helposti niin, että septiä ei pääse tyhjentämään päiväkausiin.

Lienee kaikkien kannalta parempi, että septi tyhjennetään avoimelle selälle, jos vaihtoehtona on se, että tavara menee suoraan mereen satamassa tai jonkun mökin edestä menevällä väylällä hädän yllättäessä.

Septitankin ideahan ehti olla 20 vuotta se, että viedään jätteet ulapalle eikä lasketa satamiin.

Nyt sitten ei saa laskea ulapallekaan, mutta yli 100 veneen satamissakin on vain 1 tyhjennyspaikka, joka sekin on puoli kesää epäkunnossa. Lain noudattaminen on siis käytännössä mahdotonta.

• Joakim kirjoitti:

Noinhan se voisikin olla, jos septitankin tyhjennysverkosto olisi kunnossa. Nyt kuitenkin käy aika helposti niin, että septiä ei pääse tyhjentämään päiväkausiin.

Lienee kaikkien kannalta parempi, että septi tyhjennetään avoimelle selälle, jos vaihtoehtona on se, että tavara menee suoraan mereen satamassa tai jonkun mökin edestä menevällä väylällä hädän yllättäessä.

Septitankin ideahan ehti olla 20 vuotta se, että viedään jätteet ulapalle eikä lasketa satamiin.

Nyt sitten ei saa laskea ulapallekaan, mutta yli 100 veneen satamissakin on vain 1 tyhjennyspaikka, joka sekin on puoli kesää epäkunnossa. Lain noudattaminen on siis käytännössä mahdotonta.

kuukauden kesismatkan Espoo-Ahvenanmaa-Espoo ja lähes joka viikonloppuisen veneilyn pissit ja kakit on hoidettu imutyhjennyksellä. Septini on luokkaa 70 litraa, joten saa sitä kohtuullisen usein tyhjentää kun varsinkin lapset käyttävät sitä 'turhaankin'. Vaaditaan septipalveluja yrittäjiltä ja ollaan aktiivisia jos pelit eivät toimi! Muutama kesä sitten soitin Pidä saaristo siistinä konttuuriin Turkuun kun Saaristomeren sisäjärvi-Björkön septi oli epäkunnossa. Kaverit tulivat seuraavana päivänä korjaamaan sen.

• tankki

Terve
        Annatko vinkin mistä kysellä säiliön tekemistä.
        Itsellä olisi sama projekti talven aikana...

• Septi Sepi
        tankki kirjoitti:

Terve
        Annatko vinkin mistä kysellä säiliön tekemistä.
        Itsellä olisi sama projekti talven aikana...

Tein omat piirustukset ja tilasin tankin RST-Soikkelilta, (Tattarisuolla). Työn jälki erinomaista ja mielestäni hinta oli varsin kohtuullinen. Kannattaa miettiä hyvin etukäteen, miten tankin kiinnittää, sillä samalla hitsauksella saa helposti korvakkeita. itselleni tuli 6kpl-korvakkeita, joista läpipulttasin tankin pituussuuntaiseen laipioon.

• edullisempi

Viime keväänä valkoinen 38 mm letku maksoi muistaakseni n. 10/mm, huohotinputki selvästi halvempaa (Turun Lukko). Se talvella teettäminen varmasti kannattaa, itse tein loppukesästä pahvista mallin, joka sopi hyvin keulaboksiin. Mallin vein tutulle tekijälle toimitusaikana maaliskuu. Koko oli vain n. 45 litraa ja hinta 100 euroa ja mäyräkoira. Hanoille ja pumpuille tulee tietysti hintaa mutta uskoisin homman hoituvan runsaasti alle tonnin, ehkä 3-500 euroa, jos asennuksen suorittaa itse.

• vähän
        edullisempi kirjoitti:

Viime keväänä valkoinen 38 mm letku maksoi muistaakseni n. 10/mm, huohotinputki selvästi halvempaa (Turun Lukko). Se talvella teettäminen varmasti kannattaa, itse tein loppukesästä pahvista mallin, joka sopi hyvin keulaboksiin. Mallin vein tutulle tekijälle toimitusaikana maaliskuu. Koko oli vain n. 45 litraa ja hinta 100 euroa ja mäyräkoira. Hanoille ja pumpuille tulee tietysti hintaa mutta uskoisin homman hoituvan runsaasti alle tonnin, ehkä 3-500 euroa, jos asennuksen suorittaa itse.

Ei se letku ihan noin kallista ollut, hinta on tietysti metrille. Sama hinta oli muuten Raision Venehuollossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe