Ärtynyt paksusuoli

wc-slave

Minulla todettiin ärsyyntynyt paksusuoli ja kuulema hoitoa ei ole!? Kertokaa mitä kannattaa välttää ja mikä taas auttaisi?! Ripulointi alkaa jo ottaa päähän ja mikään ei tunnu auttavan.

153

140742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Enkku

        Näyttää olevan hyvin yksilöllistä. Itse olen kärsinyt yli 10 vuotta. Haitallisia: olut, viini, pullat, leivät. Itse otan aamupirtelön, johon sekoitan banaania, auringonkukansiemeniä, pellavansiemenrouhetta, Valion maustamatonta A-jogurttia ja marjoja (aina puolukkaa, joskus lisäksi mustikkaa, mansikkaa yms.). Pirtelöllä menee hyvin puoli päivää. Kaurapuuro on hyväksi.
        Työ on hyvin stressinen, ja se ei ole hyväksi.
        Öisin (etenkin nukkumaan mennessä) saan kouristuskohtauksia, vallankin jos syön illalla ennen nukkumaan menoa.


      • vaivainentyttö
        Enkku kirjoitti:

        Näyttää olevan hyvin yksilöllistä. Itse olen kärsinyt yli 10 vuotta. Haitallisia: olut, viini, pullat, leivät. Itse otan aamupirtelön, johon sekoitan banaania, auringonkukansiemeniä, pellavansiemenrouhetta, Valion maustamatonta A-jogurttia ja marjoja (aina puolukkaa, joskus lisäksi mustikkaa, mansikkaa yms.). Pirtelöllä menee hyvin puoli päivää. Kaurapuuro on hyväksi.
        Työ on hyvin stressinen, ja se ei ole hyväksi.
        Öisin (etenkin nukkumaan mennessä) saan kouristuskohtauksia, vallankin jos syön illalla ennen nukkumaan menoa.

        Oho, joku muukin kärsii kouristuskohtauksista! Minulla on varmaankin sitten ärtynyt suoli. En tiedä mistä se sai alkunsa, mutta oireeni alkoivat muutama kk sitten ihan tyhjästä. Jos olin illalla syönyt paljon epäterveellistä/rasvaista/makeaa ruokaa, niin nukkumaan käydessäni sain kamalia kouristuskohtauksia. Koko kehoni alkoi täristä, eikä vapinaa saanut loppumaan. Yleensä tuli myös ripuli. Otin pari hiilitablettia ja hetken päästä kouristukset alkoivat lieventymään ja sain unta. Ihan kamala ja pelottava vaiva.

        En uskalla enää syödä estottomasti. Pakko koko ajan tarkkailla mitä suuhun laittaa samalla kun muut mässäilevät sipsejä ja karkkeja.


      • invaliidisoiva
        vaivainentyttö kirjoitti:

        Oho, joku muukin kärsii kouristuskohtauksista! Minulla on varmaankin sitten ärtynyt suoli. En tiedä mistä se sai alkunsa, mutta oireeni alkoivat muutama kk sitten ihan tyhjästä. Jos olin illalla syönyt paljon epäterveellistä/rasvaista/makeaa ruokaa, niin nukkumaan käydessäni sain kamalia kouristuskohtauksia. Koko kehoni alkoi täristä, eikä vapinaa saanut loppumaan. Yleensä tuli myös ripuli. Otin pari hiilitablettia ja hetken päästä kouristukset alkoivat lieventymään ja sain unta. Ihan kamala ja pelottava vaiva.

        En uskalla enää syödä estottomasti. Pakko koko ajan tarkkailla mitä suuhun laittaa samalla kun muut mässäilevät sipsejä ja karkkeja.

        mene kiinalaiseen hoitoon ja kerro siitä.älä missään nimessä anna leikata pois sitä.yritä saada aika mahdollisemman nopeasti.siellä kerrotaan kaikki mitä pitää syödä.itsellä leikattu pois ja sen jälkeen aina pitää olla wc lähellä.mikään normaali yö ei enään tule kyseseen vaan jatkuva yö herääminen.kaikki menee wc ehdolla .ei pysty liikkumaan jos ei tarpeeksi käy wc.katsokaa nina haavisto sivuja kiinalainen lääketiede.


      • updated1

      • updated1

      • upateetti
        updated1 kirjoitti:

        Linkki ylhäällä on rikki. Kokeile tätä linkkiä:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1242073/
        "Review of harmful gastrointestinal effects of carrageenan in animal experiments"

        No tuohan auttoikin :(, ei sanaakaan suomea! On itsekästä esitellä tuollaisia linkkejä, ollaan kuitenkin suomessa.


    • kohtalotoveri

      mulla myös sama vaiva..Vatsaa turvottaa ja ripulointia on usein..mm.ruoan jälkeen.
      Itsellä ainakin rasvaiset ja tuliset tai kovasti maustetut ruoat ärsyttää, leivoksia karkkia ja suklaata, ne pitäs melkei jättää pois tai joskus harvoin voi syödä, sitte kahvi on paha kanssa.
      Voin omien kokemusteni perusteella sanoa että ärtyvässä suolessa tulee aikoja milloin vatsa on paljon paremmassa kunnossa, ja sitten joskus taas huononmassa ja joskus tosi huonossa...parempia aikoja odotellessa koitetaan kestää.

    • irene

      Itse olen hyväksi havainnut ainakin seuraavat tuotteet:
      - pellavarouhe ja kuorimattomat seesaminsiemenet esim. viilin päällä
      - piimä
      - rooibos-, piparminttu- ja kamomillatee
      - hapankaali, ihan ehdoton jos vain maistuu

      Itselläni vatsaa rauhoittaa selvästi sekin, että EN noudata nykysuosituksia rasvan suhteen vaan käytän oikeaa voita, parisen ruokalusikkaa kylmäpuristettua neitsytrypsiöljyä ja E- EPA kalaöljykapselin päivittäin. Makeanhimo jää tyystin, kun saa hyviä rasvoja tarpeeksi, eli sokerikaan ei rassaa vatsaa. Itselläni myös homogenoitu maito aiheuttaa pahat vatsaoireet (www.maitotauti.net) mutta ei selitä kaikkia ärtyneen suolen oireita. Tuon rasva-asian olen kokenut aivan yllättävän tärkeäksi. Vaikuttaa ratkaisevasti suolen toimintaan. Unohda keinotekoiset makeutusaineet, itse vältän xylitoliakin. Tällaista.

      • Laama

        Itselläni vaivaa vaikea ärtynyt paksusuoli. Oikea itse pirullinen muoto. Olen viisi vuotta noudattanut dieettiä, joka toimii samalla vatsahaava, reflux-taudin sekä ärtyneen paksusuolen dieettinä. Muokkaan sitä aina tiukemmalle kun suolen tila pahenee ja löysään kun ollaan taas sen kansssa kavereita. Ravintoterapeutti ei osannut alussa minua neuvoa yhtään, joten tämä dieetti on kertynyt oman kokemuksien kautta sekä muiden vatsa vikaisten ohjeiden mukaan.

        Tässä tosi tiukka versio, jota voi muokata vapaasti:

        Mausteet joita saa käyttää: suola ja yrtit leivontamausteet


        vähälaktoosinen, vähärasvainen

        Ehdoton EI! punainen liha, viinimarjat, puolukka, karpalo, sitrushedelmät, kaalit, palkokasvit, maissi, sipulit, nauris, lanttu, sellerit, paprika, sienet, suklaa, alkoholi(varsinkin olut), kahvi, tee, hiilihappoiset juomat, leivät, purukumi, sipsit, muut namit,

        Siis oma tekemä ruoka on parasta kun siitä tietää mitä se sisältää :)

        Hyvää mahalle tehneet: kaurapuuro, mustikkasoppa, a-jogurtti


      • alberta
        Laama kirjoitti:

        Itselläni vaivaa vaikea ärtynyt paksusuoli. Oikea itse pirullinen muoto. Olen viisi vuotta noudattanut dieettiä, joka toimii samalla vatsahaava, reflux-taudin sekä ärtyneen paksusuolen dieettinä. Muokkaan sitä aina tiukemmalle kun suolen tila pahenee ja löysään kun ollaan taas sen kansssa kavereita. Ravintoterapeutti ei osannut alussa minua neuvoa yhtään, joten tämä dieetti on kertynyt oman kokemuksien kautta sekä muiden vatsa vikaisten ohjeiden mukaan.

        Tässä tosi tiukka versio, jota voi muokata vapaasti:

        Mausteet joita saa käyttää: suola ja yrtit leivontamausteet


        vähälaktoosinen, vähärasvainen

        Ehdoton EI! punainen liha, viinimarjat, puolukka, karpalo, sitrushedelmät, kaalit, palkokasvit, maissi, sipulit, nauris, lanttu, sellerit, paprika, sienet, suklaa, alkoholi(varsinkin olut), kahvi, tee, hiilihappoiset juomat, leivät, purukumi, sipsit, muut namit,

        Siis oma tekemä ruoka on parasta kun siitä tietää mitä se sisältää :)

        Hyvää mahalle tehneet: kaurapuuro, mustikkasoppa, a-jogurtti

        miksi puolukat ja karpalot ovat kiellettyjä? mistä päivittäinen ruokavaliosi koostuu? esim aamupala yms...


      • tilanteesta
        alberta kirjoitti:

        miksi puolukat ja karpalot ovat kiellettyjä? mistä päivittäinen ruokavaliosi koostuu? esim aamupala yms...

        Karpalo on ainakin vahva marja ja välttämättä eivät käy mitkään marjat, kuten mustikat joiden pitäisi olla hyviä mahalle. Riippuu tilanteesta.


      • teetät
        Laama kirjoitti:

        Itselläni vaivaa vaikea ärtynyt paksusuoli. Oikea itse pirullinen muoto. Olen viisi vuotta noudattanut dieettiä, joka toimii samalla vatsahaava, reflux-taudin sekä ärtyneen paksusuolen dieettinä. Muokkaan sitä aina tiukemmalle kun suolen tila pahenee ja löysään kun ollaan taas sen kansssa kavereita. Ravintoterapeutti ei osannut alussa minua neuvoa yhtään, joten tämä dieetti on kertynyt oman kokemuksien kautta sekä muiden vatsa vikaisten ohjeiden mukaan.

        Tässä tosi tiukka versio, jota voi muokata vapaasti:

        Mausteet joita saa käyttää: suola ja yrtit leivontamausteet


        vähälaktoosinen, vähärasvainen

        Ehdoton EI! punainen liha, viinimarjat, puolukka, karpalo, sitrushedelmät, kaalit, palkokasvit, maissi, sipulit, nauris, lanttu, sellerit, paprika, sienet, suklaa, alkoholi(varsinkin olut), kahvi, tee, hiilihappoiset juomat, leivät, purukumi, sipsit, muut namit,

        Siis oma tekemä ruoka on parasta kun siitä tietää mitä se sisältää :)

        Hyvää mahalle tehneet: kaurapuuro, mustikkasoppa, a-jogurtti

        Mistähän syystä "tee" on kiellettyjen joukossa? Tee on pohjimmiltaan vettä. Ei kannata tosin juoda vahvoja tee-lajeja.


      • ritva3
        teetät kirjoitti:

        Mistähän syystä "tee" on kiellettyjen joukossa? Tee on pohjimmiltaan vettä. Ei kannata tosin juoda vahvoja tee-lajeja.

        OLEN HUOLESTUNUT KÄYTÄN VIP-SIBLIÄ JA RELA TABSIA VÄLILLÄ ON HYVÄ OLO NYT TAAS ON ALKANUT POLTTAA ALA VATSAA MIKÄ JOHTAA MYÖS SELKÄÄN MULLAKIN TOIMII AINOASTAAN KUN KÄYTÄN NÄITÄ MAHA,ONKO TÄÄ SITÄ ET ON ÄRTYNYT PAKSU SUOLI JOS TRESSAAN NIIN PAHENEE HETI VÄLILLÄ TUNTUU KUIN OLIS MAHA TAUTI JA TEKEE PAHAA KERTOKAA ONKO TÄÄ SITÄ JA VÄLILLÄ NOUSEE PAHAN OLON TUNNE TOIVON PIKAISTA VASTAUSTA


    • kuituja

      Kun minulla todettiin ärtynyt paksusuoli, sain lääkäriltä ohjeet kuinka sitä voidaan hoitaa. Eli muutoksia ruokavalioon. En muista kaikkea aivan tarkkaan ja hyvinhän tuossa edelläkin on jo tärkeitä asioita mainittu. Kuitenkin kuitujen tärkeyden korostaminen on tainnut unohtua. Joten lisää kuituja ravintoosi. Jos tuntuu ettet saa niitä tarpeeksi ruuasta niin käy apteekissa, sieltä saa lisäkuitu valmistetta jota voi sit lisätä ruokaan tai juomaan.

      • -Mauritius-

        Häh? Apteekista kuituja :D

        Kaikista kaupoista löytyy nykyään lesepaketteja.

        Takuuvarma mahanrauhoitusaamupala:

        A-jugurtttia johon sekoitetaan runsaasti vehnälesettä ja hillosilmä makua antamaan. Tuloksen huomaat jo tunnin kuluttua.

        A-jugurtista se rasvaa sisältävä on jotenkin pehmeämpää ja tuntuu vatsaystävällisemmältä kuin rasvaton. Tämä A-jugurttihan sisältää maitohappobakteereita, jotka rauhoittaa mahaa, ei tarvi popsia apteekin tabletteja.


      • kuituja
        -Mauritius- kirjoitti:

        Häh? Apteekista kuituja :D

        Kaikista kaupoista löytyy nykyään lesepaketteja.

        Takuuvarma mahanrauhoitusaamupala:

        A-jugurtttia johon sekoitetaan runsaasti vehnälesettä ja hillosilmä makua antamaan. Tuloksen huomaat jo tunnin kuluttua.

        A-jugurtista se rasvaa sisältävä on jotenkin pehmeämpää ja tuntuu vatsaystävällisemmältä kuin rasvaton. Tämä A-jugurttihan sisältää maitohappobakteereita, jotka rauhoittaa mahaa, ei tarvi popsia apteekin tabletteja.

        Kuitulisät on sinällään käteviä että ne voi sekoittaa mihin tahansa ruokaa tai juomaan. Joten ei tartte miettii sen kummemmin ruokavaliotaan. Tai syödä puolväkisin kaupoista löytyviä leseitä (vai lienenkö tarkoitat muroja!?).


      • -Mauritius-
        kuituja kirjoitti:

        Kuitulisät on sinällään käteviä että ne voi sekoittaa mihin tahansa ruokaa tai juomaan. Joten ei tartte miettii sen kummemmin ruokavaliotaan. Tai syödä puolväkisin kaupoista löytyviä leseitä (vai lienenkö tarkoitat muroja!?).

        Ikävä kyllä hmisen elimistö on vuosituhansien aikana kehittynyt käyttämään tietyntyyppistä ravintoa, eikä kestä jatkuvasti käytettynä näitä herkkupikaruokia, joita meille agressiivisesti myydään. Luontaistuotebusiness on kasvanut räjähdysmäisesti, kun ihmiset hakevat pikalääkkeitä elintasosairauksiinsa.

        Eli, ensin syödään itsensä kipeäksi ja sitten maksetaan itsensä kipeäksi kaiken maailman kuitulisistä, joita saisi aivan normaalista ihmisravinnoksi tarkoitetusta ruuasta.


      • Anonyymi
        -Mauritius- kirjoitti:

        Häh? Apteekista kuituja :D

        Kaikista kaupoista löytyy nykyään lesepaketteja.

        Takuuvarma mahanrauhoitusaamupala:

        A-jugurtttia johon sekoitetaan runsaasti vehnälesettä ja hillosilmä makua antamaan. Tuloksen huomaat jo tunnin kuluttua.

        A-jugurtista se rasvaa sisältävä on jotenkin pehmeämpää ja tuntuu vatsaystävällisemmältä kuin rasvaton. Tämä A-jugurttihan sisältää maitohappobakteereita, jotka rauhoittaa mahaa, ei tarvi popsia apteekin tabletteja.

        Sinulla ei taida olla tätä sairautta.
        Lääkärit suosittelevat kaikille diagnoosin saanneille
        V-Sibliniä purkista. Ihan eri asia kun leseet ja kaupan kuidut.


      • Anonyymi
        -Mauritius- kirjoitti:

        Ikävä kyllä hmisen elimistö on vuosituhansien aikana kehittynyt käyttämään tietyntyyppistä ravintoa, eikä kestä jatkuvasti käytettynä näitä herkkupikaruokia, joita meille agressiivisesti myydään. Luontaistuotebusiness on kasvanut räjähdysmäisesti, kun ihmiset hakevat pikalääkkeitä elintasosairauksiinsa.

        Eli, ensin syödään itsensä kipeäksi ja sitten maksetaan itsensä kipeäksi kaiken maailman kuitulisistä, joita saisi aivan normaalista ihmisravinnoksi tarkoitetusta ruuasta.

        Lääkärit on mm. Todenneet ettei syytä syntyyn tunneta. Monesti myös mainitaan ettei se ole ruoka. Itse epäilen antibiootteja. Uusin tutkimustieto on että tupakoinnin loputuksen jälkeen puhkeaa 50v miehillä.


    • nimetön

      Haeppa apteekista Agiocur-rakeita. Auttoivat päivittäin syötynä ainakin meikäläistä.

    • minullakin

      Sain aikanaan lääkäriltä neuvon ostaa Visiblin jauhetta,sillä sain ihmeitä aikaan,on apteekkituote ja vähän kalliinpuoleinen mutta hyvät on kokemukset.

      Muistaakseni ei suositella tuotetta jos on haavainen paksusuoli.

      • ärtyneitä

        Siis ainakin ärtyneitä suolia. Itse tajusin että taas suoli ei ole kunnossa. Pari viikkoa sitten otin päivän aikana 2 x Visibliiniä, yöllä nukuin oikealla kyljellä kun ylhäällä olevassa vasemmassa kyljessä oli painava tunne, kuin pussi olisi painanut, oli varmaan suoli, käännyin vasen puoli alaspäin ja tuo tunne hävisi.
        Sen jälkeen en uskaltanut visibliniä ottaa, mutta lienee ollut normaali tuntemus, joten jatkanen käyttöä.
        Mulla ainakin peräsuoli on nyt ärtynyt, tuntuu aivan kuin olisi tulehtunut, sen osoittaa se kun aina olis niinku hätä, verta tuli viime yönä ulostuksen yhteydessä, ei tulee muulloin kuin ulostaessa.
        Olisiko mitään hyvää konstia saada rauhoittumaan suoli,


    • kaikille sopivia ohjeita

      Ruoka-ohjeet sun muut ohjeet ovat sen verran yksilöllisiä, etteivät kaikki toimi kaikkien kohdalla eli neuvot "käytä sitä ja käytä tätä" eivät välttämättä toimi sinun kohdallasi vaan voivat korkeintaan antaa jonkinmoista suuntaa siitä mitä kannattaisi kokeilla ja mitä ei. Pyri löytämään itse mahdolliset syy-seuraus suhteet ruoista ja niiden aiheuttamista ongelmista kirjaamalla ylös ruoat sekä ongelmat usean viikon ajalta, jolloin saat vähän osviittaa mitä ei kannata käyttää ja mitä voi käyttää.

    • n37_

      Kannattaa lukea seuraavaa sivustoa:
      http://www.helpforibs.com/diet/

      Itse sain aikanaan tuolta apua kun aloin testaamaan, mitä ruoka-aineita kestän ja mitä en. Ihan varauksetta en kaikkia ohjeita allekirjoittaisi, koska eivät ainakaan omalla kohdallani toimi, mutta lähtötiedoiksi tuo on ihan hyvä.

    • Sama juttu...

      Eipä minullekkaan mitään kerrottu mitään, pelkästään pellavarouhetta (liinus) määrättiin apteekista ja jotain pillereitä. Netistä on paljon löytynyt ohjeita mitä voi kokeilla. Vähän tämmöstä omatoimista hommaa :)
      Itselläni on auttanut noi liinus-rakeet tosi paljon, samoin olen popsinut probiootti maitohappobakteerikapseleita (saa luontaistuotekaupasta) ja gefilus-juomat (semmmoset pienet, juotavat jogurtin tapaiset) on kans auttanut tosi paljon :) 2 päivää on ollut maha niin hyvänä etten ees muista milloin ois ollu :)

      • vatsavaivainen

        Kokeilkaa ihmiset luontaistuotekaupoista saatavaa original silicea piihappogeeliä. Itsellä ainakin auttoi!


      • Nimetön

        olisiko tietoa mitä tuo pellavarouhe on?
        itselläni on ollu jo monta vuotta keliakia ja ärtynyt suoli... eli en voi käyttää vehnää, ohraa enkä ruista.. ja mitä ovat liinus-rakeet?


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        olisiko tietoa mitä tuo pellavarouhe on?
        itselläni on ollu jo monta vuotta keliakia ja ärtynyt suoli... eli en voi käyttää vehnää, ohraa enkä ruista.. ja mitä ovat liinus-rakeet?

        liinus-rakeet ja pellavarouhe tais olla sama juttu..


    • latino69

      Olen kärsinyt erityyppisistä ylä- ja alavatsan oireista säännöllisen epäsäännöllisesti jo yli 6 vuotta ja yleensä oireet laukaisee stressi. Välillä on lähes oireettomia kausia, pahimmillaan rintalastan alla polttelee niin että kyyneleet tulevat. Kohtaus voi pahimmillaan kestää yli 2h, jolloin olen täysin toimintakyvytön. Pepcidit ja muut vastaavat tuotteet eivät ole enää aikoihin auttaneet kiputilanteessa jollei ole happosalpaaja- lääkitys alla.
      Muita oireita on mm turvotus, röyhtäily, ilmavaivat (haju välillä kuvottava), painon tunne rinnassa ja palan tunne kurkussa, ummetus...
      Apua olen hakenut sekä lääkäriltä (tähystetty 2 kert.maha, ultrattu maha, tehty laktoosi-, keliakia- ja helicobakteeritestit yms), ravintoterapeutilta että vyöhyketerapeutilta. Lääkärin mielestä pitää välttää tiettyjä ruoka-aineita jotka ärsyttävät ja kuureina määrää Nexiumia (happosalpaaja, jota tällä erää mennyt jo 2kk putkeen). Ravintoterapeutti kehottaa olemaan käyttämättä monenlaisia ruoka- ja lisäaineita, mutta erityisesti huonoja ovat maito (luomumaitoa joka on homogenoimaton saan käyttää vähän), vehnä ja sokeri ja kaikki mikä sisältää näitä. Lisäksi olen käyttänyt luontaistuotekaupoista saatavia Biolatte maitohappobakteereita ja entsyymejä, sekä E-Epa omegaöljykapseleita. Vyöhyketerapeutti epäilee sapen olevan ongelma ja kehottaa välttämään tiettyjä ruoka-aineita sekä käyttämään koivun tuhkaa, joka emäksisöi elimistöä.
      Keväällä olin 2 vkoa kokeilun vuoksi dieetillä, joka oli täysin: maidoton, gluteeniton, sokeriton, ei punaista lihaa, ei sitrushedelmiä, ei perunaa yms....kuuri toimi, mutta näin tiukalla dieetillä en jaksa jatkuvasti olla, joten koitan löytää kultaisen keskitien jostain välistä.
      Yleisohjeeksi voisi antaa, että vältä lisäaineita, maitoa, vehnää, kahvia, alkoholia, makeaa tupakkaa, sipulia, huonosti sulavaa ruokaa, paistettua ja rasvaista ruokaa,limsoja,perunaa, sitrushedelmiä, kevyttuotteita...huomaat kyllä itse kokeilemalla mistä tulee oireita...suosi kuitupitoisia tuotteita, kauraa, ruista,gluteenittomia viljoja,puuroja, kanaa ja rasvatonta lihaa, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, Gefilus-mehuja, mustikkasoppaa, täysjyväriisiä......vaihda myös margariini voihin tai voimariiniin, käytä ruoan laitossa öljyä....

    • Eikkis

      Minulla todetiin parinvuoden etsimisen jälkeen ärtynyt paksusuoli. Olen käyttänyt lääkärin ohjeiden mukaisesti Vi-siblin kuitua ja Imocur ripulilääkettä.Olen välttänyt kaikkea käristettyä ja paprikaa ja kahvia en juo ollenkaan.Otan mieluusti vastaan uusia neuvoja.
      Siihen ei ole senkummempaa hoitoa lääkärini mukaan.Olen käynyt paksusuolen tähystyksessä josta ei löytynyt mitään.

      • cfy2w4vuuw35

        kokeilkaa immeiset
        Vatsavaivaisille:

        1)tutkituttakaa vatsat lääkärissä esim helikon, crohnin taudin, laktoosi-intoleranssin, keliakian tms. varalta

        2)säännölliset ruoka-ajat, kohtuulliset ja yksinkertaiset ruoka-annokset (ei hiilihydraattipitoisia ruokia, kuten perunaa tai pastaa proteiinin, kuten lihan kanssa. Esim vihannekset hiilarit/vihannekset liha. Kuormittaa ruoansulatussysteemiä vähemmän. Syökää hedelmät omana ateriana) ruoka-annokset SEKÄ RAUHASSA SYÖMINEN JA HUOLELLINEN PURESKELU. Kannattaa myöskin keskittyä syömiseen eikä tv:n katseluun, jotta ruoansulatus aktivoituisi

        3)sokeri, valkoiset vehnäjauhot ja muut puhdistetut hiilarit, teolliset valmisruoat ja muut valmismarinoidut ruoat heti ja ikuisiksi ajoiksi pois ruokavaliosta

        4)kuituvalmisteet ja maitohappobakteerit on must-tuotteita. Juo paljon vettä. Kokeile ruoansulatusentsyymeitä.

        5)jos allergiatesteissä ei löydy keliakiaa tai laktoosivammaa, se ei kuitenkaan sulje pois herkkyyttä niille. Kokeile olla kuukauden ajan täysin ilman maitotuotteita tai gluteiinia

        6)harvinaisia allergioita voi olla nikkeli,-fruktoosi,-histamiiniallergia, jotka saattavat aiheuttaa vatsavaivoja. Homevauriot asunnossa on ongelma myös.

        7)jos tuntuu, ettei mikää toimi, voi kokeilla rajumpia dieettejä ja pitää samalla ruokapäiväkirjaa (johon merkitsee ruokien lisäksi liikunnan, mielentilan ja muut mahdolliset oireet, kuten migreenit. Muista, että ruokaintoleranssien tapauksessa oireet tulevat ruoasta vasta noin 5-7 tunnin kuluttua syömisestä)

        a) scd-dieetti: poistetaan tärkkelys eli monimutkaiset hiilihydraattiketjut pois. Ei siis sokeria, perunaa, viljoja yms. Suosittelen kokeilua. Itse olen kokeillut kaikenlaisia dieettejä, jotka eivät ole auttaneet, mutta viljojen karsiminen on auttanut.

        b) ns. hiiva-dieetti: pois sokerit, hedelmät, marjat, fermentoidut tuotteet (pahassa tapauksessa vain), kuten juustot, miso, hapankaali, hiivaleivät...tästä dieetistä on monenlaisia muunnelmia, mutta luulen, ettei sen ohessa markkinoiduille lisäravinteille ole tarvetta.

        c) eliminaatio-dieetti, jossa poistetaan aluksi kaikki mahdolliset oireita auheuttavat ruoat ja usein nautitut ruoat ja syödään näin rajoitetusti, kunnes oireet lakkaavat ja hitaasti lisätään uusia ruokia. Englanniksi löytyy eliminaatiodieetistä paremmin tietoa kuin suomeksi (niinkuin vatsavaivoista ja niiden hoitamisesta yleensä. Suomi on aika jäljessä tässäkin).

        8) Ruoanvalmistuksella on suuri merkitys! Höyrytä, keitä, soseuta vihannekset ja hedelmät. Toinen tehokas menetelmä on fermentointi eli maitohapatus. Fermentointi pilkkoo esim viljojen ja papujen monimutkaiset hiilihydraatit, tärkkelyksen yksinkertaisempaan, helpommin sulatettavaan muotoon. Sen lisäksi se helpottaa tärkeiden ravintoaineiden imeytymistä. Viljanjyvät, täysjyväviljajauhot, pavut, maidon, vihannekset voi maitohapattaa. Liotus ja idätys parantaa viljojen sulavuutta. Tästäkin on suomeksi huonosti tietoa.
        Englanniksi hakuun: fermented foods/fermenting/soaking, sprouting grains, legumes

        9) Muutamia tuotteita, jotka saattavat auttaa:

        a) glutamiini, avuksi ns. "vuotavaan suoleen". http://www.wellnessresources.com/health/articles/the_top_10_health_breakthr oughs_of_2008/

        b) kefiiri eli kefir eli kefiirinsiemenet. Ikivanha vatsan parannustuote. Eläviä, maitohappobakteereita täynnä olevia siemeniä, jotka laitetaan maitoon likoomaan.

        10) Paula Heinonen ja antioksidanttiklinikka voivat olla myös avuksi. Funktionaalinen lääketiede yleensäkin.

        11) Liikunta, erityisesti jooga on suuri apu. Vatsan hierominenkin on helppo apu.

        Tässä näin laveasti. Ei siis kannata luopua toivosta. Vatsavaivat ovat länsimaissa yhä yleisempi ongelma ja usein pääroolissa on ruokavalio, ruokavalio ja vielä kerran ruokavalio.


      • Eikkis
        cfy2w4vuuw35 kirjoitti:

        kokeilkaa immeiset
        Vatsavaivaisille:

        1)tutkituttakaa vatsat lääkärissä esim helikon, crohnin taudin, laktoosi-intoleranssin, keliakian tms. varalta

        2)säännölliset ruoka-ajat, kohtuulliset ja yksinkertaiset ruoka-annokset (ei hiilihydraattipitoisia ruokia, kuten perunaa tai pastaa proteiinin, kuten lihan kanssa. Esim vihannekset hiilarit/vihannekset liha. Kuormittaa ruoansulatussysteemiä vähemmän. Syökää hedelmät omana ateriana) ruoka-annokset SEKÄ RAUHASSA SYÖMINEN JA HUOLELLINEN PURESKELU. Kannattaa myöskin keskittyä syömiseen eikä tv:n katseluun, jotta ruoansulatus aktivoituisi

        3)sokeri, valkoiset vehnäjauhot ja muut puhdistetut hiilarit, teolliset valmisruoat ja muut valmismarinoidut ruoat heti ja ikuisiksi ajoiksi pois ruokavaliosta

        4)kuituvalmisteet ja maitohappobakteerit on must-tuotteita. Juo paljon vettä. Kokeile ruoansulatusentsyymeitä.

        5)jos allergiatesteissä ei löydy keliakiaa tai laktoosivammaa, se ei kuitenkaan sulje pois herkkyyttä niille. Kokeile olla kuukauden ajan täysin ilman maitotuotteita tai gluteiinia

        6)harvinaisia allergioita voi olla nikkeli,-fruktoosi,-histamiiniallergia, jotka saattavat aiheuttaa vatsavaivoja. Homevauriot asunnossa on ongelma myös.

        7)jos tuntuu, ettei mikää toimi, voi kokeilla rajumpia dieettejä ja pitää samalla ruokapäiväkirjaa (johon merkitsee ruokien lisäksi liikunnan, mielentilan ja muut mahdolliset oireet, kuten migreenit. Muista, että ruokaintoleranssien tapauksessa oireet tulevat ruoasta vasta noin 5-7 tunnin kuluttua syömisestä)

        a) scd-dieetti: poistetaan tärkkelys eli monimutkaiset hiilihydraattiketjut pois. Ei siis sokeria, perunaa, viljoja yms. Suosittelen kokeilua. Itse olen kokeillut kaikenlaisia dieettejä, jotka eivät ole auttaneet, mutta viljojen karsiminen on auttanut.

        b) ns. hiiva-dieetti: pois sokerit, hedelmät, marjat, fermentoidut tuotteet (pahassa tapauksessa vain), kuten juustot, miso, hapankaali, hiivaleivät...tästä dieetistä on monenlaisia muunnelmia, mutta luulen, ettei sen ohessa markkinoiduille lisäravinteille ole tarvetta.

        c) eliminaatio-dieetti, jossa poistetaan aluksi kaikki mahdolliset oireita auheuttavat ruoat ja usein nautitut ruoat ja syödään näin rajoitetusti, kunnes oireet lakkaavat ja hitaasti lisätään uusia ruokia. Englanniksi löytyy eliminaatiodieetistä paremmin tietoa kuin suomeksi (niinkuin vatsavaivoista ja niiden hoitamisesta yleensä. Suomi on aika jäljessä tässäkin).

        8) Ruoanvalmistuksella on suuri merkitys! Höyrytä, keitä, soseuta vihannekset ja hedelmät. Toinen tehokas menetelmä on fermentointi eli maitohapatus. Fermentointi pilkkoo esim viljojen ja papujen monimutkaiset hiilihydraatit, tärkkelyksen yksinkertaisempaan, helpommin sulatettavaan muotoon. Sen lisäksi se helpottaa tärkeiden ravintoaineiden imeytymistä. Viljanjyvät, täysjyväviljajauhot, pavut, maidon, vihannekset voi maitohapattaa. Liotus ja idätys parantaa viljojen sulavuutta. Tästäkin on suomeksi huonosti tietoa.
        Englanniksi hakuun: fermented foods/fermenting/soaking, sprouting grains, legumes

        9) Muutamia tuotteita, jotka saattavat auttaa:

        a) glutamiini, avuksi ns. "vuotavaan suoleen". http://www.wellnessresources.com/health/articles/the_top_10_health_breakthr oughs_of_2008/

        b) kefiiri eli kefir eli kefiirinsiemenet. Ikivanha vatsan parannustuote. Eläviä, maitohappobakteereita täynnä olevia siemeniä, jotka laitetaan maitoon likoomaan.

        10) Paula Heinonen ja antioksidanttiklinikka voivat olla myös avuksi. Funktionaalinen lääketiede yleensäkin.

        11) Liikunta, erityisesti jooga on suuri apu. Vatsan hierominenkin on helppo apu.

        Tässä näin laveasti. Ei siis kannata luopua toivosta. Vatsavaivat ovat länsimaissa yhä yleisempi ongelma ja usein pääroolissa on ruokavalio, ruokavalio ja vielä kerran ruokavalio.

        Kiitos palautteesta. Siinä oli tärkeää ja mielenkiintoista tietoa.


      • kysympähän
        Eikkis kirjoitti:

        Kiitos palautteesta. Siinä oli tärkeää ja mielenkiintoista tietoa.

        Minkä ikäisenä teillä on alaknut oireet ilmaantua?Ja onko vanhetessa oireet alkaneet pahentua.Lapsena sitä pystyi syömään mitä tahansa mutta murrosiässä näin jälki käteen ajateltuna alkoi ilmaantua ja nyt kun olen 25 vuotias minulla todettiin oireileva paksusuoli kun muuta syytä ei löytynyt.
        ja kiitos suuresti kaikista vinkeitä.


      • 10 vuotta sitten
        kysympähän kirjoitti:

        Minkä ikäisenä teillä on alaknut oireet ilmaantua?Ja onko vanhetessa oireet alkaneet pahentua.Lapsena sitä pystyi syömään mitä tahansa mutta murrosiässä näin jälki käteen ajateltuna alkoi ilmaantua ja nyt kun olen 25 vuotias minulla todettiin oireileva paksusuoli kun muuta syytä ei löytynyt.
        ja kiitos suuresti kaikista vinkeitä.

        oltuani 45-vuotias mieshenkilö. Vaivat alkoivat oikeastaan kolestrolilääkkeistä. Ne olivat sellaisia rakeita, jotka sekoitettiin veden joukkoon. Mutta vessakäynnit muuttuivat hirveiksi, kun oli sama tunne kuin olisi piikkilankaa ulos tunkenut. Pitkään aikaan ei voinut edes ruisleipää syödä juustosta puhumattakaan. Nykyään sitten arominvahventeet on julistettu pannaan.


      • ---------
        kysympähän kirjoitti:

        Minkä ikäisenä teillä on alaknut oireet ilmaantua?Ja onko vanhetessa oireet alkaneet pahentua.Lapsena sitä pystyi syömään mitä tahansa mutta murrosiässä näin jälki käteen ajateltuna alkoi ilmaantua ja nyt kun olen 25 vuotias minulla todettiin oireileva paksusuoli kun muuta syytä ei löytynyt.
        ja kiitos suuresti kaikista vinkeitä.

        pitkäaikaisen stressin seurauksena, oireet helpottuivat levon ja ruokavalion muutoksen seurauksena, samalla havaitsin laktoosi-intoleranssin. Oireet ilmenevät aina vähintään vuoden mittaisen stressin jälkeen.


      • mulla joskus
        kysympähän kirjoitti:

        Minkä ikäisenä teillä on alaknut oireet ilmaantua?Ja onko vanhetessa oireet alkaneet pahentua.Lapsena sitä pystyi syömään mitä tahansa mutta murrosiässä näin jälki käteen ajateltuna alkoi ilmaantua ja nyt kun olen 25 vuotias minulla todettiin oireileva paksusuoli kun muuta syytä ei löytynyt.
        ja kiitos suuresti kaikista vinkeitä.

        juuri kun oli täyttänyt 18v.. Nykyään ei enää niin pahana kuin aikaisemmin.. Ennen oli maha aina ruikulilla ja ilmavaivoja kauheesti..Nyt 4 vuoden jälkeen olen jo oppinut hieman elämään tämän kanssa..itse syön lähes kaikkea mutta tietyt karkit ym. roskaruoat jätän syömättä jos seuraavana päivänä jotain menoa.. En tiedä miksi nykyään oireita tulee vähemmän mutta kai tämä on semmoinen vaihe kun ei paljon oireile.. Omalle lääkärille puhunut 2 kertaa asiasta, ekalla kerralla ei juurikaan kuunnellut ja sanoi vaan ''syö kuituja'', toisella kerralla kerroin että tulee välillä vertakin hieman ulosteiden mukana, tähän ei edes kommentoinut mitään! Todettiin vaan sitten ärtynyt suoli........


    • jaazaa

      ehdottanut sinulle Librax-nimisen lääkkeen käyttöä joka on tarkoitettu juuri ärtyneen paksusuolen (=stressivatsan) hoitoon, toisilla auttaa, toisilla ei.

      Mitkään ruokavaliojutut eivät ainakaan minulla auttaneet.

    • Paniikkipalvelu

      siirry kuitupitoiseen ruokavalioon, vältä puriineja sisältäviä ruokia ja syö muutama valkosipulinkynsi päivässä sekä greipinsiemenuutetabletteja. Näillä sain itse vatsani kuntoon lähes vuoden kipujen jälkeen muutamassa viikossa. Kivut olivat yhtä kovat ja samanlaiset kuin ruokamyrkytyksessä, kun kohtaus iski, olin hiestä läpimärkä, vesi valui silmistä, eikä tullut mieleenkään liikuskella. Tuon hoidon avulla oireet poistuivat täysin ja paskakin oli kuin kaupasta ostettua ripulisumun sijasta.

      • Mi

        Mulle taas sanottiin, että älä syö kuitua. Kummallista, että lääkäreillä on niin erilaiset hoitotavat. Syön aivan kaikkea ja muutamia vältän kun tiedän, että jos syö niin vatsa oireilee. Olen lopettanut kuidun syönnin melkein kokonaan. Joskus vähän näkkäriä ja hapankorppua ja ruisleipää, mutta harvoin. Teen itse leivät ja lisään niihin leseitä ja hiutaleita.
        Lääkäri sanoi minulle hyvin, että syö kaikkea. Dieetit auttaa vain hetken.
        Ja tällä hetkellä syön visibliniä ja juon actimeliä päivittäin. Kannattaa kokeilla!


      • sanon minä
        Mi kirjoitti:

        Mulle taas sanottiin, että älä syö kuitua. Kummallista, että lääkäreillä on niin erilaiset hoitotavat. Syön aivan kaikkea ja muutamia vältän kun tiedän, että jos syö niin vatsa oireilee. Olen lopettanut kuidun syönnin melkein kokonaan. Joskus vähän näkkäriä ja hapankorppua ja ruisleipää, mutta harvoin. Teen itse leivät ja lisään niihin leseitä ja hiutaleita.
        Lääkäri sanoi minulle hyvin, että syö kaikkea. Dieetit auttaa vain hetken.
        Ja tällä hetkellä syön visibliniä ja juon actimeliä päivittäin. Kannattaa kokeilla!

        Paniikkipalvelun kirjoituksia, hän vaan sekoittaa täällä asioita, esimerkiksi kofeiini vilkastuttaa suolen liikkeitä ja kuitupitoinen ruoka ei todellakaan sovellu kaikille.


      • sen
        sanon minä kirjoitti:

        Paniikkipalvelun kirjoituksia, hän vaan sekoittaa täällä asioita, esimerkiksi kofeiini vilkastuttaa suolen liikkeitä ja kuitupitoinen ruoka ei todellakaan sovellu kaikille.

        kirjottaa ja kirjota omia juttuja, älä mollaa
        toisten tekstejä.


      • koska ei ole tietoa
        Mi kirjoitti:

        Mulle taas sanottiin, että älä syö kuitua. Kummallista, että lääkäreillä on niin erilaiset hoitotavat. Syön aivan kaikkea ja muutamia vältän kun tiedän, että jos syö niin vatsa oireilee. Olen lopettanut kuidun syönnin melkein kokonaan. Joskus vähän näkkäriä ja hapankorppua ja ruisleipää, mutta harvoin. Teen itse leivät ja lisään niihin leseitä ja hiutaleita.
        Lääkäri sanoi minulle hyvin, että syö kaikkea. Dieetit auttaa vain hetken.
        Ja tällä hetkellä syön visibliniä ja juon actimeliä päivittäin. Kannattaa kokeilla!

        "Mulle taas sanottiin, että älä syö kuitua. Kummallista, että lääkäreillä on niin erilaiset hoitotavat. Syön aivan kaikkea ja muutamia vältän kun tiedän, että jos syö niin vatsa oireilee. Olen lopettanut kuidun syönnin melkein kokonaan. Joskus vähän näkkäriä ja hapankorppua ja ruisleipää, mutta harvoin."


        Kuitu on yleensä hyvä asia jo sen takia, että maha toimisi paremmin ja säännöllisemmin. Tosin kuidussa on tietysti se riski että se on jollakin tapaa vääränlaista tai se voi aiheuttaa muita ongelmia... Tosin itse kuitu ei sinänsä ole "paha asia".

        Ruisleipä/hapankorppu/näkkäri eivät liene parhaita kuituvaihtoehtoja. Visiblin/Lepicol ovat jauheita joista saa paljon kuitua (lepicol voi olla näistä se parempi vaihtoehto).

        Lääkärit harvoin jakavat ohjeita esim. Ärtyneeseen paksusuoleen koska heillä ei ole siitä mitään ns. virallista tutkimustietoa (valtaosa lääkäreistä sanookin ettei asialle voi tehdä mitään vaikka ns. kotikonsteillakin voi saada ongelmia merkittävästi helpottamaan). Toisaalta nuo ohjeet voivat olla esim. lääkärin omia ajatuksia ja sempä takia hän voi ajatella että kuitu voi olla huono asia (joidenkin tiettyjen yksittäisten seikkojen vuoksi).

        Kuitenkaan ei pidä täysin uskoa tuota väitettä.

        Ongelmat ovat yksilöllisiä ja sinun pitäisi löytää omat rajat niihin (ja ruokavaliot). Kuitu voi aiheuttaa ongelmia, mutta toisaalta yhtä hyvin parantaa olotilaa... (eli ei ole täysin tuulesta temmattu tuokaan väite että siitä voisi olla haittaa mutta siitä voi monissa tapauksissa olla myös hyötyä).


      • aliarvioida....
        sanon minä kirjoitti:

        Paniikkipalvelun kirjoituksia, hän vaan sekoittaa täällä asioita, esimerkiksi kofeiini vilkastuttaa suolen liikkeitä ja kuitupitoinen ruoka ei todellakaan sovellu kaikille.

        "Paniikkipalvelun kirjoituksia, hän vaan sekoittaa täällä asioita, esimerkiksi kofeiini vilkastuttaa suolen liikkeitä ja kuitupitoinen ruoka ei todellakaan sovellu kaikille."


        Pitää huomioida että jos joku "ohje" on toiminut yksittäisellä henkilöllä, se voi sopia myös muille. Se ei välttämättä sovi kaikille, mutta koskaan ei pidä aliarvioida käyttäjien omakohtaisia kokemuksia. Varsinkin "Ärtyneen paksusuolen" tapauksessa jokainen käyttäjän kirjoittama kommentti (jolla on saanut ongelmia vähennettyä) on 99% luotettavampi tieto kuin lääkärin antamat ohjeet (koska heillä ei ole mitään virallista ohjeita asiasta). Usein keskustelupalstoilta saa paremmin tietoa siitä miten vähentää ongelmia kuin lääkäriltä, jotka tarjoavat vaihtoehtoa: "Asialle ei voi tehdä yhtikäs mitään".


      • mi
        Mi kirjoitti:

        Mulle taas sanottiin, että älä syö kuitua. Kummallista, että lääkäreillä on niin erilaiset hoitotavat. Syön aivan kaikkea ja muutamia vältän kun tiedän, että jos syö niin vatsa oireilee. Olen lopettanut kuidun syönnin melkein kokonaan. Joskus vähän näkkäriä ja hapankorppua ja ruisleipää, mutta harvoin. Teen itse leivät ja lisään niihin leseitä ja hiutaleita.
        Lääkäri sanoi minulle hyvin, että syö kaikkea. Dieetit auttaa vain hetken.
        Ja tällä hetkellä syön visibliniä ja juon actimeliä päivittäin. Kannattaa kokeilla!

        En enää ikinä lue näitä palstoja. Enkä kirjoita näihin. Huomasin, että omat kokemukseni eivät kelvanneet muille avuiksi. Kiitos ja hei!!!


    • lautturiini

      Itselläni vatsavaivat (mahakipu) alkoivat 1999-2000 jolloin olin 18-vuotias. Myös vessassa käynti alkoi tuntua hankalalta. Laktoosi-intoleranssi ja keliakia suljettiin pois, myös helikobakteeri. Eräs tuttu lääkäri ehdotti vuonna 2001 että koettaisin auttaisivatko entsyymilääkkeet (tuolloin myytiin Combizyniä, nykyään vastaava on Creon) ja nehän auttoivat. Tosin nyt kaksi eri gastrolääkäriä on sanonut minulle, että niistä ei periaatteessa voi olla hyötyä, koska minulla ei ole haiman vajaatoimintaa. Ensimmäinen gastrolääkäri neuvoi kokeilemaan taukoa entsyymilääkkeille ja Vi-siblin kuitulääkitystä. Tulos tästä oli todella ikävä peräpukama, joka saatiin sitten hoidettua voiteilla. Tämän jälkeen jatkoin Vi-siblinin syöntiä, mitä teen nykyäänkin aamuin illoin sekä jatkoin entsyymilääkitystä.

      Varsinainen murros minulle oli muuttaa ruokavalioni vähähiilihydraattiseksi. Olen jättänyt pois vehnäjauhot, pastan, perunan, valkoisen leivän, riisin ja tietenkin sokerin. Tämän muutoksen jälkeen olen päässyt irti entsyymilääkkeistä (kukkarokin huokaa ilosta)! Tosin nyt muutama viikko sitten ulosteen mukana alkoi näkyä verta. Pari viikkoa sitten aloin syömään myös homeopaattisia lääkkeitä. En tiedä onko näillä yhteyttä, mutta lopetin niiden aineiden syönnin jokatapauksessa ja nyt odottelen onko sillä vaikutusta...

      Aika huonosti kyllä tuntuvat lääkärit näissä asioissa osaavan auttaa. Itse piti tuokin ruokavaliomuutos keksiä, mutta onneksi keksin! En tiedä sitten olisivatko ravintoterapeutit parempia tällaisissa ongelmissa?
      Suosittelen mahavaivaisille vähähiilihydraattiseen ruokavalioon tutustumista. Sen voi aloittaa vaikka täältä: http://karppaus.info/

      • savolainen sohvaperuna

        Minä olen keski-ikäinen savolainen sohvaperuna, jolla on ollut noin viisi vuotta vatsaoireita, todella kivuliaita ja ilmavaivoja vaikka muille jakaa, ulosteen koostumus kurasta ja kiveen... teen 3-vuorotyötä, liikunta on jäänyt vuosien varrella minimaaliseksi ja ylipainoa kertynyt.

        Aloitin noin 4 viikkoa sitten voimistelun ja pyöräilyn. Jo nyt huomaa että vatsakivut ovat hävinneet lähes kokonaan...outoa tai tyyntä myrskyn edellä?? Myös vetistä ulostetta ei ole enää tullut, ummellakaan en ole ollut, tosin ilmavaivaa tuntuu vielä olevan vaikka muille jakaa.

        Ruokailuun on tullut muutos siten, että syön entisten kolmen todella isojen aterioiden sijaan päivässä 5-6 pientä ateriaa. Ihan tavallista perusruokaa töissä ja kotona olen syönyt, tosin kastikkeet ja paneroidut ruuat olen jättänyt pois, ei tosin tee enää mielikään. Kahvin juontia olen vähentänyt, koska se oli yksi pahimmista vatsakivun aiheuttajista. Kokonaan en ole siitä pystynyt luopumaan. Mitään lisäravinteita tai luontaistuotteita en ole ostanut, vois kai niitäkin ostaa, jos ois löysää rahaa..
        Painoa on pudonnut noin 3 kiloa ja tuntuu selkeästi olo paremmalta, työterveyshoitajan mukaan vielä vois laihduttaa noin 10 kiloa, jotta ois "ihannepaino" (BMI on tällähetkellä 29.7)

        Vielä kun pystyisin hallitsemaan tämän perus-stressaajan elämänasenteen... mutta liikunta on jo auttanut todella paljon, alussa oli vaikeaa uskoa että se auttaa mutta mulle se on tepsinyt, toivottavasti joku saa jotain apua tästä.


      • voi olla joskus hankalaa

        "Aika huonosti kyllä tuntuvat lääkärit näissä asioissa osaavan auttaa. Itse piti tuokin ruokavaliomuutos keksiä, mutta onneksi keksin! En tiedä sitten olisivatko ravintoterapeutit parempia tällaisissa ongelmissa?"


        Ravintoterapeuteilla ei ole mitään tietoa (yleensä) noista ruokavaliomuutoksista.

        Ongelma on tietysti siinä, että ne ovat lähes aina yksilöllisiä ja sempä takia yleispäteviä ohjeita on vaikeaa antaa.. Kannattaa tietysti kertoa omista kokemuksista ja lukea muiden kokemuksia. Siltikin jos joku ruokavalio sopii yhdelle se ei välttämättä toimi toisella.

        Lääkärit eivät yleensä ota kantaa asiaan mitenkään koska ei ole ns. virallista tutkimustietoa siitä, että ruokavalion muutos auttaisi (vaikka kaikista pienimmistäkin pillereistä joiden vaikutus on nollaluokkaa on sitä tutkimustietoa).

        Vatsaongelmat ovat tosin usein niin moniselitteisiä ja niiden tarkkaa syytä ei tunneta, joten ei voida antaa ns. yleispäteviä ohjeita. Ainoastaan kokeilemalla (ja sattumalta löytämällä esim. netistä tietoa kuten tältä palstalta) ihmiset vähitellen saattavat tajuta, että ruokavaliollakin saattaa olla iso vaikutus ongelmien syyssä.

        Ravintoterapeutit taas tietävät yleensä vain sen että miten pitäisi syödä mitäkin ainetta/vitamiinia tms. ja saako ihminen tarpeeksi kyseisiä aineita. Heillä ei ole yleensä tietoa vatsaongelmien hoidosta.


      • neuvoja...
        savolainen sohvaperuna kirjoitti:

        Minä olen keski-ikäinen savolainen sohvaperuna, jolla on ollut noin viisi vuotta vatsaoireita, todella kivuliaita ja ilmavaivoja vaikka muille jakaa, ulosteen koostumus kurasta ja kiveen... teen 3-vuorotyötä, liikunta on jäänyt vuosien varrella minimaaliseksi ja ylipainoa kertynyt.

        Aloitin noin 4 viikkoa sitten voimistelun ja pyöräilyn. Jo nyt huomaa että vatsakivut ovat hävinneet lähes kokonaan...outoa tai tyyntä myrskyn edellä?? Myös vetistä ulostetta ei ole enää tullut, ummellakaan en ole ollut, tosin ilmavaivaa tuntuu vielä olevan vaikka muille jakaa.

        Ruokailuun on tullut muutos siten, että syön entisten kolmen todella isojen aterioiden sijaan päivässä 5-6 pientä ateriaa. Ihan tavallista perusruokaa töissä ja kotona olen syönyt, tosin kastikkeet ja paneroidut ruuat olen jättänyt pois, ei tosin tee enää mielikään. Kahvin juontia olen vähentänyt, koska se oli yksi pahimmista vatsakivun aiheuttajista. Kokonaan en ole siitä pystynyt luopumaan. Mitään lisäravinteita tai luontaistuotteita en ole ostanut, vois kai niitäkin ostaa, jos ois löysää rahaa..
        Painoa on pudonnut noin 3 kiloa ja tuntuu selkeästi olo paremmalta, työterveyshoitajan mukaan vielä vois laihduttaa noin 10 kiloa, jotta ois "ihannepaino" (BMI on tällähetkellä 29.7)

        Vielä kun pystyisin hallitsemaan tämän perus-stressaajan elämänasenteen... mutta liikunta on jo auttanut todella paljon, alussa oli vaikeaa uskoa että se auttaa mutta mulle se on tepsinyt, toivottavasti joku saa jotain apua tästä.

        Liikunta voi toki auttaa ja usein se vähentää ns. muitakin ongelmia.

        Ruokavalio lienee se ratkaisevin asia. Kahvi/ruisleipä tms. (ja esim. viljat, hiilihydraatit tms.) voivat olla monilla ongelmia tuottavia... Tosin mitään yleispäteviä syitä tuohon ei löydy eli jokaisen pitäisi löytää ne "itselle sopivat tuotteet"... ns. "perusruoka" sisältää usein kaikenlaisia kastikkeita, mausteita ym. lisäjuttuja eli sen takia on vaikeaa joskus sanoa mikä on se "haittaavin aine".

        Lisäjutut esim. maitohappobakteerit (apteekin/luontaistuotekaupan) voivat toimia joillakin erittäin hyvin ja vähentää ongelmia merkittävästi. tai esim. Gefilus mehut (veteen voi laimentaa niin hintakin tulee "halvemmaksi").

        Kuitujauheet esim. Lepicol, Vi-siblin voivat myös vähentää ongelmia (joillakin tosin lisätä).

        Tässä ketjussa tulikin esille myös entsyymivalmisteet jotka voivat joillakin auttaa. esim. luontaistuotekaupoista saa Enzymer-valmistetta.

        Pellavarouheen vaikutus lienee hieman samanlainen kuin kuitujauheilla (tosin luulisin että huonompi). Voi joillakin auttaa....

        Stressillä on myös usein vaikutusta ongelmiin...


      • :)
        savolainen sohvaperuna kirjoitti:

        Minä olen keski-ikäinen savolainen sohvaperuna, jolla on ollut noin viisi vuotta vatsaoireita, todella kivuliaita ja ilmavaivoja vaikka muille jakaa, ulosteen koostumus kurasta ja kiveen... teen 3-vuorotyötä, liikunta on jäänyt vuosien varrella minimaaliseksi ja ylipainoa kertynyt.

        Aloitin noin 4 viikkoa sitten voimistelun ja pyöräilyn. Jo nyt huomaa että vatsakivut ovat hävinneet lähes kokonaan...outoa tai tyyntä myrskyn edellä?? Myös vetistä ulostetta ei ole enää tullut, ummellakaan en ole ollut, tosin ilmavaivaa tuntuu vielä olevan vaikka muille jakaa.

        Ruokailuun on tullut muutos siten, että syön entisten kolmen todella isojen aterioiden sijaan päivässä 5-6 pientä ateriaa. Ihan tavallista perusruokaa töissä ja kotona olen syönyt, tosin kastikkeet ja paneroidut ruuat olen jättänyt pois, ei tosin tee enää mielikään. Kahvin juontia olen vähentänyt, koska se oli yksi pahimmista vatsakivun aiheuttajista. Kokonaan en ole siitä pystynyt luopumaan. Mitään lisäravinteita tai luontaistuotteita en ole ostanut, vois kai niitäkin ostaa, jos ois löysää rahaa..
        Painoa on pudonnut noin 3 kiloa ja tuntuu selkeästi olo paremmalta, työterveyshoitajan mukaan vielä vois laihduttaa noin 10 kiloa, jotta ois "ihannepaino" (BMI on tällähetkellä 29.7)

        Vielä kun pystyisin hallitsemaan tämän perus-stressaajan elämänasenteen... mutta liikunta on jo auttanut todella paljon, alussa oli vaikeaa uskoa että se auttaa mutta mulle se on tepsinyt, toivottavasti joku saa jotain apua tästä.

        liikunta rentouttaa ja auttaa viemään ajatukset pois oman kehontoimintojen kyttäämisestä. Hienoa kun otat vastuun oman terveyden hoidosta. Minulla auttoi tervehtymisessä myös ympärillä olevien ihmisten kannustus ja tuki. Tosin kaikki ei ymmärrä tätä tautia ja varsinkaan laihduttajaa joten kannattaa valikoida sopivat tukihenkilöt.

        Vaikeinta on varmasti sitkeiden elämäntapojen muuttaminen mutta olet jo voittaja kun olet ryhtynyt tuumailusta toimeen. Tsemppiä!


    • puhutaan että auttaa

      mutta mulla ainakin kuidut vaan lisää oireilua ja vatsan löysyyttä (kyllä, olen aloittanut pienillä määrillä ja lisännyt pikkuhiljaa). Kyllä ne varmaan auttaa ummetuspainotteiseen ärtyneeseen suoleen.

      Mulla ei kaheesti ruokavaliomuutokset auttaneet, kahvin ja teen juonti vauhdittaa suolen toimintaa, mutta niitä pakko juoda aamuisin koska en voi lähetä mihinkään ennen kuin olen käynyt asioilla.. muuten iskee hätä heti kun pääsen jonnekin missä ei ole vessaa.. :S jotkut tietyt makeiset aiheuttavat ilmavaivoja..ripulia ei nykyään kauheasti ole mutta vatsa kipeä ja löysällä jos edellisenä päivänä olen syönyt jotai roskaruokaa tai esim. sokerimuroja..

      Aiemmin oli aina ripulia ja vessassa piti juosta ainakin 20 kertaa päivässä, käytin silloin imodiumia aina kun tuntui siltä että tänään on taas vatsa löysällä..

      • -Methusalem-

        Samoin. Itseni vei ruisleipä ja muut kuitupitoiset ruoat kahdesti ensiapuun, ei tosiaankaan sovellu varsinkin jos kuuluu niihin jotka kärsii ummetuspainotteisesta ärtyneesta paksusuolesta.

        Sen verran kovat oireet itselleni tuli että en yllättyisi jos joku on päässyt hengestään noilla "kuitua lisää"-vinkeillä. Täällä kirjoittelevien pitäisi muistaa etteivät mitään lääkäreitä ole.


      • merja1955
        -Methusalem- kirjoitti:

        Samoin. Itseni vei ruisleipä ja muut kuitupitoiset ruoat kahdesti ensiapuun, ei tosiaankaan sovellu varsinkin jos kuuluu niihin jotka kärsii ummetuspainotteisesta ärtyneesta paksusuolesta.

        Sen verran kovat oireet itselleni tuli että en yllättyisi jos joku on päässyt hengestään noilla "kuitua lisää"-vinkeillä. Täällä kirjoittelevien pitäisi muistaa etteivät mitään lääkäreitä ole.

        Moi!

        Kärsin puoli vuotta ja nyt löysin avun. Jätin pois leivän ja perunan. Yritän syödä mahdollisimman vähän hiilihydraatteja sisältäviä ruokia. Niitä on paljon. Ei tarvitse olla nälässä. Ennen jouduin istumaan ennen töihin lähtöä kuusikin eri kertaa vessassa ja joka kerta, kun töissä söi, täytyi varautua, että vessa on vapaa.

        Vatsa oli aina kipeä ja näytin kuin viimeissillään raskaana olevalta (olen 54). Tukala ja ähky olo kokoajan.
        En olisi voinut uskoa, kuinka helppoa on saada hyvä olo pelkästään ruokavaliota muuttamalla. Laitan oheen linkin vähähiilihydraattisten ruokien sivulle:

        http://www.angelfire.com/vamp/atkinsin_dieetti/atkins_06taulukko.html

        En olisi minäkään uskonut tähän, ennenkuin nyt, kun on hyvä olla.....
        Kannattaa lukea paljon aiheeseen (vähäiseen hiilihydraattiin liittyvää). Tämä oli vain alku.....

        t. merja


      • Elille
        merja1955 kirjoitti:

        Moi!

        Kärsin puoli vuotta ja nyt löysin avun. Jätin pois leivän ja perunan. Yritän syödä mahdollisimman vähän hiilihydraatteja sisältäviä ruokia. Niitä on paljon. Ei tarvitse olla nälässä. Ennen jouduin istumaan ennen töihin lähtöä kuusikin eri kertaa vessassa ja joka kerta, kun töissä söi, täytyi varautua, että vessa on vapaa.

        Vatsa oli aina kipeä ja näytin kuin viimeissillään raskaana olevalta (olen 54). Tukala ja ähky olo kokoajan.
        En olisi voinut uskoa, kuinka helppoa on saada hyvä olo pelkästään ruokavaliota muuttamalla. Laitan oheen linkin vähähiilihydraattisten ruokien sivulle:

        http://www.angelfire.com/vamp/atkinsin_dieetti/atkins_06taulukko.html

        En olisi minäkään uskonut tähän, ennenkuin nyt, kun on hyvä olla.....
        Kannattaa lukea paljon aiheeseen (vähäiseen hiilihydraattiin liittyvää). Tämä oli vain alku.....

        t. merja

        Käyttäkää silicea vatsa-suolistogeeliä!!
        Itse olin jo itsemurhan partaalla oman ärtyneenpaksusuoleni kanssa kunnes löysin tämän tuotteen! Älkää luovuttako, toivoa on :)


      • kandee koittaa

    • ent. sipulin ystävä

      Olen kärsinyt ripuloinnista, turvotuksesta ja röyhtäilystä vuosia kaikki tuo vain sipulin takia. En alkuun edes ymmärtänyt hakea apua, oireet kuitenkin pahenivat sietämättömiksi.
      Tähystyksissä ei mitään onneksi löytynyt, tähystävä lääkäri kuitenkin mainitsi sipulin olevan yleisin vaivan aiheuttaja.
      Jätin sipulin pois rukalistalta ja nyt voin elää kuin normaalit ihmiset ei tarvi enää kaupassa ensimäiseksi katsoa missä on lähin vessa.
      Jos syön sipulia vahingossa alkavat oireet n.15 tunnin kuluttua ja kestävät 2-3pv.
      Oireet on aiheuttanut tavallinen keltasipuli myös purjosipulia vältän. Valkosipulia siedän ainakin vähän, en tiedä onko suuremmasta määrästä haittaa en ole kokeillut.

    • juhuuuu

      maidon ja lihan pois jättö helpottaa monilla, jos sulla ei helpota niin jätä viljat kokonaan pois sekä sokerit, toki voit vaihtaa ruokavalion vähä hiilihydraattiseksi joka auttaa todella monia suolisto sairaita. voit testailla itse kuuntelemalla vatsaasi. Se on paras vaihtoehto.

      • Imotiumi X 4

        Kyllä mulla meinas tulla toissapäivänä katastroffi, olin tulossa autolla ja alkoi mahaa vääntään todella pahasti, onneksi pääsin ojan penkalle (eikä ollut yleisöä) enkä ollut kaupungissa, tyhjennys oli totaalinen rykäisy, nyt tuntuu että on lopun ikää pysyttävä vessan vieressä.... onneksi on oma vessa.


    • neuvoton..

      Liittyykö tähän vaivaan myös polttelun tunne peräsuolessa? Mulla on jo vuosikausia vaivannut enemmän tai vähemmän tuo ja on tosi inhottava vaiva tuo polttelun tunne.

    • lissulassu

      Kuulkaa kohtalotoverit.. miten teidän normaalielämä sujuu? tarkoitan tällä lähinnä että miten esimerkiksi teidän puolisot suhtautuu tähän vaivaan..? miten pääsette liikkumaan esimerkiksi kaupungille tai ostoksille tai kylään? miten töissäkäyminen ? Itsellä taas meneillään ns huonompivaihe ja tuntuu jo että pelkästään lähipuistoon lasten kanssa meneminen vaatii pitkän valmistautumisen. Kaupassa haluaisi käydä mutta ei tule lähdettyä kun tuntuu että heti alkaa vatsassa möyryämään. Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä.

      • vattavaivainen

        Kylläpä se vähän heikkoa on tällasen vaivan kanssa, meillä vaimo käy marketeissa, ite käyn vain lähikaupassa, sekin tuottaa joskus vaikeuksia, tuntuu että ei kauppaan pääse kun vääntää jo sisuksia. Suoraan sanottuna perseestä tämmönen vaiva, tätä on jatkunut jo vuosia ja tuntuu että jatkuu maaliman tappiin saakka, lääkäri vain sanoo että pitää syödä kuituja, syöty on, ei mitään apua.
        Onneksi ei vielä tarvinnut kulkea yleisillä kulkuneuvoilla, ja luulen että koskaan ei tarviikkaan kulkea, siitä ei yksinkertaisesti tule mitään.


    • Rohkaisua kaipaava

      Kohtalotovereille olisi minullakin asiaa:
      Olen nuori ihminen, enempää en kerro. Kaipaisin teiltä, ärtyneestä paksusuolesta vuosia kärsineiltä, omakohtaisia kertomuksia siitä, miten selvisitte, vai selvisittekö ollenkaan esim. seuraavista tilanteista/asioista:

      - valmistujaisjuhlat (erityisesti toisen asteen lakitustilaisuus, kestää aika kauan)
      - opiskeluaika (erityisesti korkeakoulussa: esim. sosiaali-, terveys- ja pelastusala) harjoittelujaksoineen yms. Päädyittekö valitsemaan ammattinnekin sellaiseksi, että pääsette vessaan ja on säännölliset työajat tai oletteko joutuneet vaihtamaan alaa?
      - kumppanin löytäminen, oletteko olleet rehellisiä tyttö-/poikaystävälle asiasta?
      - perhe-elämä, vaikuttaako mitenkään?
      - siitä sellaisesta häpeän ja vastenmielisyyden tunteesta, mikä tulee koppivessassa kököttäesä ja ripuloidessa, kun siellä on muitakin, jotka sitten mulkoilevat ja supattavat, kun tulee ulos (jos edes kehtaa tulla)

      Anteeksi, paljon asioita, joihin toivoisin vastauksia. Pitkät tarinat eivät haittaa, minulla on aikaa lukea. Olen toisinaan melkein niin raivoissani, että tekisi mieli lopettaa koko vaiva itse, keinolla millä hyvänsä...

      • vattavaivainen

        Vaiva on ikävä niin kuin tuossa edellä kerroin. Minulla ei enää ole työhuolia eikä sen puoleen ongelmia, sen verran on jo ikää, mutta ei minusta olisikaan yhtenäkään aamuna töihin lähtiäksi nykyään, on se sen verta kiva sairaus.
        Vaivat alkoivat lopetettuani työt muun sairauden vuoksi, ja nykyisin ei ole ollut yhtäkään "tervettä" päivää vuosiin, ei ensimmäistäkään, ymmärrän hyvin tuskasi miltä tuntuu, olemme neuvottomia tämän suhteen, mutta minkäs mahdamme, jos ei lääkäreiltäkään saa apua. Itse syön joka päivä pari Imodiumia, tuntuu joskus että ei niistäkään taida olla apua muuhun kuin henkiselle puolelle, mutta hyvä jos edes sinne, tähän vaivaan söisi vaikka muttereita jos niistä olisi apua.
        Mainitsit tenteistä ja sellaisista, jos sinulla vaiva johtuu jännityksestä niin siihenhän voisi olla apua jostain rauhoittavista lääkkeista, itse söin aikoinaan jännitykseen lääkkeitä jotka sitten jouduin kerrasta lopettamaan kun lääke vedettiin markkinoilta pois, sen jälkeen minulla nämä vaikeudet alkoivat ja tuntuu että pahenevat päivä päivältä. Minua on kyllä tutkittu ja tähystetty molemmista päistä, eikä mitään ole löytynyt, mutta sen sanon että tämä ei ole mitään luulosairautta, mutta mentävä on päivä kerrallaan vaikka vaikeata on.

        Koeta sinäkin vain jaksaa päivä kerrallaan, jos vaikka päivänä jonain apua löytyisi.


    • Rohkaisua kaipaava

      Kiitos, vattavaivainen. Toivon tosissani, että sitä apua joskus löytyisi.

      Mitenkäs te muut, viestien (tässä ketjusaa ja koko tässä Vatsa- ja ruoansulastusvaivat -osiossa) määrästä päätellen teitä on jonkinmoinen joukko, onko lisää kertomuksia?

    • 6 kertaa/vrk

      Mistähän löytyis semmonen lääke että ei tarvis käydä kuin kerran kaksi viikossa paskalla, sille olisi nyt tilaus, Kiitos!

    • ***

      hmm.. kirjottelin jo johki muuhun ketjuun mut avaudumpa viel tähänkin. Joku kyseli siitä miten ko. vaiva on vaikuttanut muuhun elämään. Itsellänik,in ongelma alkoi lukio ikäisenä. Muistan silloin kokeneeni vääryyttä nimenomaan siinä, että nuoren naisen tulisi olla kaunis, villi, vapaa ja seksikäs.. mut ei siltä tuntunu kun istuit paskalla jatkuvasti ja myöhästyit bileistä. En kehdannut mennä esim. poikien luokse kylään mikä vaikutti tietysti ihmissuhteiden kehittymiseen, olin 3 vuotta yksin. Itse hoidin valmistujaiset ajatellen "ihan sama mitä muut ajattelee, mä pääsen vessaan heti kun haluan" enkä joutunut vessaan menemään. Tää ajatus muutenkin on auttanut mua vaikeissa paikoissa- yritän uskotella itselleni että pääsen vessaan (vaikka puskaan jos tarvii) En voi väittää ettenkö edelleen kokisi vaivaa kiusalliseksi. Olen puhunut ongelmasta läheisten kanssa. Eniten mua harmittaa jos muut joutuvat kärsimään vaivastani esim. myöhästyvät/ tai menot peruuntuvat. Muistan joskus baarissa vessasta tultuani vastassa olleen nuoren, kauniin naisen huutavan "hyi tääl haisee paska" en voinu tehdä mitään muuta kuin todeta "mä käyn yleensä vessassa paskalla, missä sä käyt?" tilanne päättyi siihen että ko. nainen nolostui en minä- muut nauroivat hänelle. Totuushan on se että jopa ne kuvan kauniit playboy mallit käyvät paskalla. Tyhmä on se joka tekee asiasta numeron-yrittää nöyryyttää toista. ..... jatkan seuraavaan viestiin kun tulee tekstiä :D

      • Terve ,tuo oli kyllä tosi hyvin sanotu tuolle hieno helma naiselle,joka kuvitelee itsestään liikoja,paska on paska ja se haisee tuli se kenen persiistä tahansa,vaikka tuon hienohelmanaisen "pylystä"


    • ***

      sitten niihin ihmissuhteisiin; olen tuntenut nykyisen poikaystäväni 12 vuotiaasta asti. Olen aina puhunut ongelmastani avoimesti, mutta vitsillä... muistan kun nyk. poikaystäväni pyyteli mua kylään ja keksin aina kaikenmaailman tekosyitä... lopulta asiat etenivät ja kerroin-kerrankin vakavasti ongelmasta-hän suhtautui siihen hyvinkin kypsästi. Toivoi vaan että oisin jo aikoinani kertonut sen oikean syyn miksi en tule kylään.. hän oli tietty luullut ettei kiinnosta vaikka kyse ei ollut missäännimessä siitä! Suhtautuminen on ollut aivan loistavaa (mikä on itseasiassa auttanut ongelmaa) hän kertoo aina ajoissa, siis päiviä aiemmin menoista, joihin voin siis varautua, hän kuitenkin muistaa aina, että silti menot voivat peruuntua hetkellä millä hyvänsä. Hän ei ole ikinä ollut suuttunut/pettynyt/vihainen vaikka mikä peruuntuisi. Edelleenkin on tilanteita jolloin joudumme poistumaan kesken illan vieton, mutta hän ymmärtää ja haluaa lähteä aina mukaani- ei jättää minua yksin. Hän tietää etten mielellä mene esim. leffateatteriin tms. ja hän pysähtyy aina vessaan kun haluan. Varaamme aina aikaa liikkumiseen jotta pysähdyksen ovat mahdollisia. Jostain syystä, vatsani ei ole kipeä jos kiihotun( ilmeisesti rentoudun) joten sen kanssa ei ole ollut ongelmia. Hän rakastaa minua sellaisena kuin olen ja pyrkii tukemaan minua ja kuten sanoin tämä on ollut suurin apu! Toisinaan jos vatsani on huonona, en haluaisi liikkua mihinkään, mutta onneksi hänellä on taito rauhoittaa minua ja kannustaa liikkumaan! Sisälle jääminen ja luovuttaminen ei auta. Matkailemme ja pyrimme nauttimaan elämästä, Emme jää kotiin kuin pakkotilanteissa- jossain on aina vessa tai puska :D

    • ***

      hassua mielestäni onkin, se miksi me tavallaan alennutaan häpeämään ongelmaa, jolle emme mitään voi? (itsellänikin on usein hyvin heikkoja hetkiä) mutta siis kun eiväthän allergiset ihmisetkään selittele ja häpeile ongelmaansa. Hehän kertovat heti esim. koulun ruokalaan ongelmistaan (jotka usein aiheuttavat samoja oireita kun meidän ongelmat) eivätkä häpeile asiaa. Itse opiskelen työnohessa ja kerroin reippaasti opettajalle ongelmastani- ja painotin että jos sanon haluavani vessaan, tarkoitan sitä ja opettaja suhtautui asiaan ymmärtäväisesti. Nykyään voin tunneilta poistua vessaan aina kun haluan, eikä minun tarvitse asiaa selitellä enää sen enempää. Sanoisin että avoimmuutta vain! Ihmiset ymmärtävät loppupeleissä aika paljon.. onhan varmaan kaikilla ollut joskus vaikka vatsatauti. Ehdottomasti kannattaa olla uusissa ihmissuhteissa avoin,..,. mitä mäkin olisin menettänyt jos en olis suunut sanaa suustani.. mies parka luulis edelleen etten ole kiinnostunut :D Tiedän että se on hankalaa mutta kyllä se siitä kun menee vaan rohkeasti! TSEMPPIÄ KAIKILLE

    • Ja varmana on hoito:

      Nuo 3-tärkeintä bakteeria käyttöön!

      ................jatkuu.
      Veri-ripuli (löysä uloste), johon liittyy ripulia edeltänyt antibiootti-kuuri:
      Kyseessä saattaa olla Clostridium difficile-bakteerin tuottaman toksiinin (=myrkky) aiheuttama ripuli. Clostridium difficile bakteeriin eivät tehoa mikään antibiootti(!!!)t, vaan antibiootti ainoastaan pahentaa suoliston limakalvojen tilaa tappamalla hyviä/tarpeellisia maitohappobakteereita. Clostridium difficile-tappajabakteerin kiinnittyminen/kasvu/lisääntyminen vaurioituneilla (=haavautuneilla) limakalvoilla voidaan estää ainoastaan ohessa luetelluilla kolmella tärkeimmällä maitohappobakteerilla! Luonnollisilla/elävillä maitohappobakteereilla ei ole yliannostuksen vaaraa, joten tilanteen vakavuudesta riippuen potilaalle voidaan antaa kymmeniä---satoja miljardeja mhb.ta/vrk! Kun limakalvot ovat kunnossa, niin Closridium difficile-bakteeri ei aiheuta mitään erityisiä toimenpiteitä. Ainoastaan toksiinia tuottava kanta vioituneilla (=haavautuneilla) limakalvoilla aiheuttaa välittömiä toimenpiteitä. Sen vuoksi kannattaa teettää sairaalassa-

      Uloste-tutkimus:
      Jossa ulosteesta määritetään bakteerit ja toksiinit. Mikäli ulosteesta löytyy Clostridium difficile-bakteereita ja niiden tuottamaa toksiinia, niin paksusuolen pelastamiseksi ja Clostridium difficile-bakteerin nopean häätämisen vuoksi kannattaa teettää sairaalassa-

      Maitohappobakteeri-liuoksella korvattu ulosteen-siirto:
      Jossa paksusuoli tyhjennetään ja paksusuoleen ruiskutetaan maitohappobakteeri-liuosta (1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif). Jatkuu....

      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Antibioottiripuli&Tappajabakteeri.html

    • parantunut vatsa

      Itse parantuneena voin sanoa ettei vaivaan auta (ainakaan lopullisesti) mitkään luontaistuotteet, maitohappobakteerit yms, sillä tämä ärtynyt paksusuoli on päänsisäinen vaiva. Ei joidenkin ihmisten suolistossa yhtäkkiä vain ole vikaa ja ala oireilla kaikin tavoin. Oireilu johtuu siitä, että elämässä ei ole kaikki asiat muuten kunnossa. Itse en tajunnut enkä uskonut tätä ennen kuin aloin parantumaan. Taustalla on monesti jännitystä, ahdistuneisuuta tai stressiä jota ei itse tunnista. Itse kärsin vaivasta pari vuotta ja rajoitti paljon elämää. Lääkärit sanoivat, että se on ominaisuus ja opettele elämään sen kanssa. Päätin heti, että minähän en tälläsen vaivan kanssa ala elämään. Menin akupunktioon ja sain sieltä avun. Pikkuhiljaa minulle alkoi hahmottumaan mistä vaivani johtui ja vuoteen se ei ole minua enää vaivannut ollenkaan. Vatsa toimii aivan normaalisti eikä ole enää kipeä, sekaisin tai ummeta. Olen kuullut myös, että vyöhyketerapia on auttanut monia.
      Ei vaivan kanssa kannata elää, koska sen voi hoitaa pois ja parantaa elämänlaatuaan.

      • sgdjdkslgjio

        Olen sinun kanssasi osittain samaa mieltä! Poistamalla kaikki stressi, ahdistus, jännitys ja pelko omasta elämästä oireetkin hellittävät. Olen itse pyrkinyt saavuttamaan tämän tilan viimeaikoina ja itselläkin hyviä kokemuksia akupunktiosta, energiahoidosta sekä erilaisista homeopaattisista hoidoista. Tämä vaiva kun tuntuu olevan aikapitkälti ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asia. Pelkkä suoliston parannusyritys ei välttämättä tehoa, jos mieli on levoton ja stressaantunut.


    • miten teillä menee makarooni tai hapankorppu?ja miilaset on teidän pahimmat kivut?

      • mikimi

        hei Tintzilii itselläni on ärtynyt suoli ja pystyn syömään hapankorppuja ja esim. makaronilaatikkoa, mutta kaikille ärtynestä suolesta kärsiville esim. vehnä ei käy tai ruis. Ei ole oikein yhtä ja samaa ruokavaliota kaikille:(


    • heissan mikimi.hassuinta täs on kyl sinäänsä se ku eka olivat sopivia ja nyt yhtäkkiä tuntuu ettei sovikkaan...huoh...tosin toi ärtynyt on oma ja anoppi erikois (sisätauti) sairaanhoitajan epävirallinen diagnoosi...

      tosin noina pvinä ku "oireilu enemmän/oudommin" niin oon syöny tosi paljon noit molempia...tosin myös colaa ja hyla jäätelöä (max 4) ja kerran murukahvia

      viralliset diagnoosit refluksi ja sappikivet

    • mitä esim sinä mikimi pystyt syömään?ja syötkö usein pieniä annoksia?

    • mikimi

      hei sama minulla!!! en esim aina uskalla syödä jäätelöä mutta välillä pystyn syömään ilman että maha tulee kipeeksi. Jostain luin että kuukautisten aikaan naisilla ärtynyt suoli vaivaa enemmän, voi olla mutta en ole oikein ajoittanut tai tarkemmin tutkinut. Mutta välillä jos on lomaa syön paljon herkkuja ja ei mitään, mutta sitten jos pitää esim töihin mennä niin aina en uskalla syödä esim. jäätelöä vaikka sillonkin voi olla että ei mitään:P
      cola juomia yms hiilihappojuomia välttelin vuosikausia niinkun tautia, (hiilihappojuomat, purukumi yms lisää ilmaa vatsaan, ei hyvä:D)mutta nyt joskus olen ostanut kokis pullon ja juonnut juuri lomilla vaikka kuinka, aina ei mitään ja joskus tulee kipeeksi vähän, mutta lomilla en ehkä stressaa siitä edes niin että voi johtua siitäkin et pääse helpommalla.
      Itselläni on että jos esim stressaa tai pelottaa joku asia niin helpommin tulee maha kipeäksi olin syönyt mitä tahansa tai vaikka vaan mehua juonnut.
      Itseltäni on otettu laktoositesti, keliakia ja kalproarvot ja niiden mukaan olen diagnoosini saanut, niin ja verikokeet oli ok. Vaiva ollut jo n.10 v. Jos olen jonnekin menossa esim juhliin saatan ottaa imodiumin varalta nyt olen alkanut syömään vi-sibliniä reseptillä saa halvalla.
      Ja joo pieniä annoksia pitäisi kai syödä mutta töissä syön vähän ja kun pääsen kotio syön paljon ensin yritän syödä vähän jotain pientä ennen ruokaa koska jos syö kerralla yhtäkkiä tyhjään mahaan paljon maha tulee kipeäksi, samoin jos lähden lenkille aterian jälkeen niin maha menee sekaisin:(
      Kahvia en juo mutta ihan perusruokia syön. En välttele lomilla mitään mutta ns. raaát maitotuotteet on nyt sellasia mitä en söis esim jois maitoo, mutta ruuassa esim. makaronilaatikossa maito menee ja jugurttia sen vi-siblinin kanssa vähän uskallan syödä kaurahiutaleita samaan niin menee hyvin alas. No kylläpä tuli selostettua:D toiv. sait jotain vinkkiä apua tms sori virheistä, kiireessä kirjotin

    • heips mikimi.mäkin syön jäätelöä melkein joka pvä ... ku kerran oli pahoinvointia ja se tais helpottuu sillä...outoo ellen sanoisi.itekkin yritän yleensä herkutella sillon kun ei seuraavana pvänä ole töitä...vaikka olenkin vain 4 tuntia mutta en silti kehtais siel käydä wc ym....tänään tuli äsken syötyä 4 hyla tikkuu magnum vaik huomen on töitä ja nyt jo vähän pelottaa...huoh.mäkin olin huomaavinaani et sillon on ihme tuntemuksia enemmän alavatsan seudulla :O yleensä mul on vaan jalat kipeet.

      ite yleensä juonu 4 pientä pulloo päiväs...liikaahan se on mut nykyisin se vähän tökkii,varsinkin tyhjään vatsaan...purukumia en oo onneks syöny viimeks ku kakarana

      ite taas syön 1 liian pienen satsin ruokaa ja sit liika leipää :( nykyisin isompi satsi ruokaa ja yritän pitää leivät minimis...itekkin jätin kahvin 1 pvä kun veikkaan et siit tuli ilkeet suoli kivut...tosin oli murukahvii ja ties kuinka kauan ollu purkissaan korkattuna...tosin olin illal syöny vähän kanaa_makaroonii...olin aijemmin pvälkin syöny sitä tilkan...et en sit tiiä kummast johtu ku lopetin molemmat

      itel menee (ainakin toistaseksi) kevyt juusto ja se juotava gefilus...tosin noi molemmathan on laktoosittomia

    • sitä piti vielä kysyä että millaisia vaivoja sul yleensä on?ja millanen olo pahimman kivun aikana?anteeksi uteluni :)

      • Maa-artisokka auttaa

        Jo 1600-luvulta lähtien niin maa-artisokka on käytetty vatsa- ja suolivaivojen helpottamiseen. Maa-artisokan inuliini edesauttaa terveen suolistobakteerikannan muodostamista ja normalisoi suoliston toimintaa luonnollisella tavalla.

        Itse käytän TOPINULIN AKTIV niminen luontaistuotteen jonka ainesosat maa-artisokka, jodia sisältävä rakkolevä ja kromi) muodostavat suojaavan limakerroksen suolistossa. Tämä luontaistuote syödään 25 päivän hoitojaksona ja uusi hoitojakso aina tarpeen mukaan.

        Vatsa ja suoli toimii paremmin kuin koskaan aikasemmin!!!


      • mikimi

        juu utele vaan :D siis mulla maha ennen meni yleensä vaan syömisen jälkeen sekasin, siis eka kouristelee paljon. Ennen se kesti vaan aina sen yhden kerran ja harvoin oli montaa kertaa peräkkäin kipeenä, mutta nyt on alkanu välillä oleen useemman päivän ja usemman kerran (ehkä noin neljä korkeintaan kuitenkin)päivänä huonona. Aina ei kouristele paljoa mutta välillä niin että ihan oksettaa, mutta siis ummetusta on välillä mut se ei haittaa yhtään sais olla aina jos itte päättäsin:D:D on tää hassua selitellä mahavaivojaan täällä, mut sellasta se on..niin yleistä tää ärtynyt suoli ongelma on ettei arvaiskaan. Niin ja siis stressi ja ahdistus saattaa kanssa saada mahani kousiteleen ja kipeeks.
        Kuinka ittelläs?


    • kiitän :) mulkin noi pahimmat kouristukset pahimmat pahoinvoinnit tulee todella harvoin...viimeks tosiaan sillon eka pvä.jalaitan ärtyneen piikkiin sen kun ei varsinaisesti oikeal (sappi) ollu mitään kipupistettä ym kait.ja yleensä viel seuraavana pvänä maha on vähän herkkänä

      et itel lähinnä päivittäistä maha on "olemassa",turvotuksen tunnetta,ilmaa,pient kouristelua/nipistyksiä,esim kaupan lihapullien jälkeen meni max 20min ku piti juosta ripulille,samoin kermakastikkeen ja sit rahkan jälkeen...ei oikein muiden takia oo tarvinnu...viel :( ja itel enemmän aina ummetuksel/papanal...nyt menny pari pvää ku kiltisti tullu isompi asia...et sillon kun ripuli niin se on tosi harvoin öisin...herään oikein siihen ja pitää kumarassa mennä wc...ja kerran isompi kipu kovempaa vääntäessä,ihme asonnossa joutu oleen kyl :D ku otti alaselästä ku kyyristy ja alavatsasta ku suoristu pöntöl

    • ai niin ja sit alaselkä myös vähän kipee päivittäin....sillon ku olin viel normi painois niin ei näin paljoa ongelmia ollu...75->n. 48 alle vuodes,melkein puoles :( ku alko just stressaan ja kuvitteleen et kaikki aiheuttaa ymym ja pienes annos kokoo paljon ja tosiaan söi vaan kerran lämpimän mini annoksen

      • mikimi

        oho kyllä on paino tippunu! ärtyneessä suolessa paino ei laske mut just jos siitä stressaa niin kyllä tippuu!!! eikä ruoka maita kun pelottaa mikä tää nyt on. Sama ttellänikin et öisin välilä tosin onneksi harvoin herättää ja sillonkin välillä just kouristelee paljon. Ja joo alaselässä tuntuu kun oikein kouristaa, muutenkin usein selkä ja hartiat jumissa. Mehän ollaan aika samiksia:D:D


    • joo :( no ne annos koot tosiaan pienenty.ja hetken karppasin,tosin en niin kauaa et paino ois pahemmin tippunu...enkä ees yrittäny vaan kokeilin auttaako ku kaikki puhuu et vatsa ois parempi,mut mun mielestä en huomannu eroo.

      mistäköhän se johtuu et niin paljon ottaa selästä?itel muös alakyljistä.joo,pelottavan samiksia :DD

      millainen sun ruokavalio on tällä hetkellä?ja onko ikinä ollu pahoja kipukohtauksia?

      • Mikimi

        veikkaan et kun oikein suolia kouristaa niin onhan selkä siinä suolien lähellä niin tuntuu siks..mutta itselläni siis ainoastaan sillon kun pahoja kouristuksia. En nyt tiedä mitkä on pahoja kipukohtauksia, mut siis ne on sellasia et ilmakouristaa suolissa niin et olen ihan kalpee ja oksettaa kun kouristaa mahasta niin, vessassa käynti auttaa. Entä sulla? Selkäni ei muuten alhaalta siis ole yleensä kipee, paitsi välillä kuukautisten aikaan:D mutta sitä ei kai lasketa.
        Onko sulla koskaan katottu ultraäänellä sisäelimiä, siis sappee yms, mulla katottiin joskus melkein 10v sitten oli ok, meinaan eiks sappi vaivaa toisessa kyljessä. Onnettomia mahavaivoja sitä sit on kyllä juu.
        Niin ja sit ne kohdat missä suolen mutkat on esim vasemmalla alavatsalla ja vasemmalla ylhäällä tuntuu kipua helposti sellasta pientä jos on ilmaa.
        kylläpä kirjotan huonosti:D


    • niin miikin ajattelin.mul ottaa joo tosiaan joka pvä ainakin vähän.mul oli tosi outo kipukohtaus eka pvä,sit kerran se ku otti mahast ja seläst ja sit yks ku keski vatsas vannemainen kipu....eka pvä ja se vanne meni aika hyvin ku pieras :D

      ja tosiaan noil kerroil oksetti,möyri,närästi vähän ja ihme puristus kipuu suolistos...pelästyin kybäl...

      on katottu sappi ja siel kiviä mut oon vain seurannassa...en jonos tai missään ku ei oo kai tullu viel ees sitä ekaa kohtausta.oikeal joo,mut niin oon ymmärtäny et ärtynytkin...tosin kuulemma viiltävää toi sappikipu.

      mulkin just alhaalt...välil makoillu ja sit noussu niin oikealkin alhaal oli tunnetta...ja enemmän just alavattal tuntuu eniten ne turvotus kiristykset

    • Mikimi
    • hitto ku siit ei meinaa löytyy tarkempia tietoja...kylhän se kai vähän mut miten se edes todetaan ym?

      • Mikimi

        niin en tiedä, siihen kai ne lääkkeet auttaa jos on saapivaivoja varmaan lääkäri voi määrätä niitä niin sit näkee auttaako ja jos auttaa niin sit on se:D en mä tiedä:P


    • oukeih ^^ mut mitä ymmärsin niin noil on usein ripulia...ei mul ny niin kovin usein oo...et enemmän kovempaa...

      • Mikimi

        mä oon kateellinen:D (kaikesta sitä voi toista kahdehtia:))


    • :D se on vaan välil inhottavaa vääntää...kerran meni melkein tunti :DD ja menee välil useampi pvä ennen kun tulee wc hätää...tosin s tais olla sitä aikaa kun ei syöny pahemmin...ja välil vaan vähän papanaa...

      • Mikimi

        no mut siihen auttaa kyykkyyn ylös hypyt ja veden juonti ja luumut:D


    • kyl mii vettä yritän aina juoda,mut meitin hana vesi maistuu vaan välil oudolt...rautapitosuus päin peetä...luumuja en oo uskaltanu pitkään aikaan syödä jakyykkyjäkään en yleensä uskalla...kuvitellu et kerää ilmaa suoleen jne...mut kävelyä ja "pinnistyksiä" samal kokeilen :D

      • Mikimi

        joo tiedän mitä tarkotat, mäkään en uskalla kumarrella kamalasti kun pelkään et kun joskus sen jälkeen maha tullu kipeeks et se vaikuttaa.


    • mul ihan sama.ja välil jos tarvii kumarrel niin mielummin niiaan jalat levällään nopeesti :D ja joskus en uskalla oikein ukon kaa makkarin puolellakaan tehä mitään ku pelkää et yöllä herää wc ym...

    • Mikimi

      :D niin mäkin niiailen kun pitäis jotain nostaa ja varmaan vaikutan laiskalta kun en aina viittis nostaa mitään mitä tippuu:D:D kun täytyy kyykkiä sit vaikka hyvää se tekis

    • miten muuten herkuttelet?ja ootko huomannu et maha kestää paremmin hyla jäätelöä kuin normi jäätelöä.entä onko sulla aamusin varsinkin maha sekasin/kipee vähän kun heräät?kun mä herään niin en kauaa pysty ainakaan kylki asennos oleen ku alkaa ottan mahasta,samoin aamu röökin jälkeen ottaa...muut röökit menee ihan ok.tai että jäätelöt tai leivät (hapankorrpu) turvottaa?

    • pakurikuri

      Minä suosittelen että alat käyttämään pakuria. Pakuri on lehtipuissa esiintyvä lahottajasieni, josta voi vaikka keittää teetä. Googleta lisää sanalla "Pakuri" niin löydät lisätietoa. Itsellä auttaa kaikenlaisiin vaivoihin, ja on puhdas luonnontuote. Sitä löytää itsekin jos pääsee metsään, mutta sitä myös myydään. Itse ostin kilon (45€) ja siitä riittää teetä loppuvuodeksi.

    • Juhani A.

      Tuli mieleen kun joku toisessa ketjussa mainitsi...

      Täällä on vinkkejä vaikka kuinka, mutta tutkimusten perusteella vain yhdestä bakteerista on ollut todellista apua ärtyneeseen suoleen. Bifidobacterium infantis, jonka lähde on äidinmaito. Tavallisesti ihminen ei elämänsä aikana tarvitse sitä lisää, mutta jos sen antibiooteilla hävittää niin sitä ei saa korvattua kuin juomalla tuoretta äidinmaitoa tai etsimällä valmisteen joka tuota bakteeria sisältää. Muita mitä voi kokeilla on mm. Bifidobacterium longum ja B. bifidum, mutta niistä ei ole yhtä paljon tutkimustietoa.

      Kannattaa myös muistaa että maitohappobakteereja on lukuisia. Osa niistä probioottisia, osa turhia ja osa ihmiselle haitallisia. Jos on antibiooteilla tuhonnut jonkun bakteerikannan, niin juuri sitä puuttuvaa bakteeria on saatava lisää.

      Se paljoa ei auta jos syö jotain summissa. Lisäksi monissa tuotteissa on vain niitä halvimpia ja yleisimpiä bakteereja joita saa riittävästi normaalista ruokavaliostakin.

      Muunmuassa Lactobacillus acidophilus on useimmille täysin hyödytön: sitä saa normaalista ruokavalista riittävästi, valmisteisiin sitä lisätään vain sen vuoksi että saadaan yksi (turha) maitohappobakteeri listalle lisää ja siten tuote houkuttelevammaksi...

      Bulgarian jogurttiakin on täällä kehuttu, mutta se sisältää Lactobacillus bulgarium:a joka ei ole ihmisen luonnollinen bakteeri eikä sitä löydy terveidenkään elimistöstä. Väliaikaista apua siitä voi olla, mutta ei mitään pitempiaikaista. Paljon tärkeämpää on saada luonnollinen suolistoflora tasapainoon.

    • pooioi

      Aivan ehdoton tuo maitohappobakteerien saanti!
      Itse olen syönyt jo vuosikausia Gefilus-kapseleja aamuin illoin.
      Niitä sää yleensä isommista (ja joistakin pienemmistäkin) ruokakaupoista ja apteekista. Yhden kapselin otto aamuisin on "minimi", mutta minä syön usein 2x2 päivän aikana.
      Kapseli pitää ottaa ruoan kanssa, mutta ei minkään kuuman. Hyvä tapa on ottaa kapselit aamupalan loppuvaiheessa kun vatsassa on jo jotakin ja kapseli helpommin kulkeutuu suolistoon jossa se vasta sulaa.
      Iltaisin jos tuntuu kivuliaalta vatsa tai on ilmavaivoja tai ripulia otan päivän maitohappobakteeria ensin 2 kapselia. Jos parin tunnin sisään ei ole helpottanut saatan ottaa vielä yhden kapselin.

      Käsittääkseni maitohappobakteeria ei voi ottaa liikaa.
      Alussa se saattaa nipistellä vatsaa, muutaman päivän, mutta kaiken kaikkiaan se auttaa erityisesti epämukavaan ja kipuilevaan vatsaan.

      Ripuliin olen löytänyt ehdottoman lääkkeen itselleni - D-vitamiini!
      Aloin käyttää sitä ensin kaamosajan lisänä, mutta huomasin jo parissa päivässä että vatsan toiminta rauhoittui ja ripuli poistui kokonaan!

      Tietysti minulla on takana mooooonta vuotta ärtyneen suoliston kanssa taistelua, joten ruokavalion olen jo trimmannut aika simppeliksi.
      Ruokien täytyy olla kotitekoisia, ilman keinotekoisia aineita! Ei marinoituja lihoja, ei karkkeja, ei sokeripitoisia juomia (paitsi joskus), ei pullaa tms.
      Leivän olen kuitenkin kokenut elintärkeäksi, sillä vatsa tarvitsee jotakin "pumpuliksi". Syön kuitenkin vain vähintään 6% leipää, En ruisleipää, sitä vatsani ei kestä lainkaan!.
      Kahvi pois, samoin siiderit ja limpsat. Olutta vatsani kestää joten jotain iloa on vielä saunan jälkeen jäljellä :)
      Suklaata vatsani kestää myös...

      Ruokavalion täytyy olla yksinkertainen. Suurinta osaa lounasravintoloista en voi käyttää, vatsani ei kestä kovia rasvoja tai monia mausteita. Kotiruoka on parasta.

      Ja esimerkin vuoksi perusruokavalioni:
      Aamulla lasi vettä.
      Kaksi palaa vähintään 6% mutta alle 9 prosenttia kuitupitoista paahtoleipää.
      Leivän päälle oivariinia tms, kinkkuviipaleet, juustoa (joskus rasvaistakin) ja tomaattia tai omenaa (toimii, uskokaa pois!) yleensä rusautan tomaatin ja omenan päälle hieman mustaapippuria maun vuoksi.. :)
      Kupillinen teetä, voi olla mustaa tai rooibosta, maun ja fiiliksen mukaan. Hunajalla ja maidolla (laktoositonta).
      - vatsa ei tykkää tulla ahdetuksi täyteen, joten annoskoon täytyy olla pieni!

      Päivällä vaikka näkkileipää pari palaa (päällä oivariinia, kinkkua ja/tai juustoa) ja jotain kaveriksi, tällä hetkellä olen kaloripainotteisella ruokavaliolla joten usein syön esim. punajuurisalaattia näkkärin kaverina. Se ei kuitenkaan sovi vatsalle aina tai pitkään käytettynä. Muut majoneesipohjaiset lisukkeet olen jättänyt pois - ne eivät todellakaan käy!
      Lisäksi välipalan muodossa vaikka banaani, (joka ei sovi kaikille) tai kuitupitoisia välipalapatukoita - suosittelen kotimaisia, ei niitä tyhjiä myslipatukoita joissa on kauheasti sokeria!

      Päivällisenä usein kanaa tai kalaa, punaisen lihan jätin pois, se ei tuntunut sulavan kunnolla vatsassa.
      Kermaa käytän usein aterian loihtimisessa - lohta lohkoina pannulla, purkki kermaa ja vaikka pakastettua pinaattia joukkoon. Kanan kanssa käytän usein lähes samaa kaavaa, paitsi että lisään pannulle paistetun kanan joukkoon banaania ja mangoa kuutioina ja viipaleina, kerman kanssakin tosi hyvää!
      Alkuperäisessä mangokana-ohjeessa oli kookoskerma/kookosmaito, mutta sitä vatsani ei kestänyt.
      Lisäksi erilaisia kasvispainotteisia pataruokia, munakkaita, uunilohkoperunoita (itse tehtyjä!) ja kalaa eri muodoissa - yleensä uunissa, sillä pannulla paistaminen tekee rasvaisesta kalasta vielä rasvaisemman tuntuisen.

      Illalla on melkein päivän tärkeimmän ruoan vuoro ja se on kuitupitoinen annos muroja ja maitoa. Tämä auttoi saavuttamaan vatsan säännöllisen toiminnan. Vatsa toimii lähes kellon tarkkuudella, ilman ripulia.
      Suosittelen muroina kellogsin täysjyvämuroja (tai mitä nuo nyt on) kuitenkin, niissä ei ole juurikaan sokeria eikä mitään lisähömpötyksiä. Sitä vajaa kulhollinen maidon kanssa illalla pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

      Jos on syönyt liian myöhään niin ruoka jää vatsaan nukkuessa sellaiseksi möykyksi. Sehän johtuu vain siitä että se ruoka makaa siellä vatsalaukussa tai suolenmutkassa.. vältin ennen iltasyömistä kokonaan, mutta tuo murojen syönti on auttanut ihan hirveästi.

      Tässä tällainen selvitys minun keinoistani hankalan vatsan kanssa pärjäämiseksi. Enää ei ole puoli viikkoa ripulia ja toinen puoli viikkoa ummetusta. Siitä saan kiittää:
      1. Maitohappobakteereja (purkista, ei valmiiksi lisätyistä ruoista)
      2. D-vitamiini (lisäravinteena, ei riitä ravinnosta saatu näissä oloissa)
      3. Kuitu, kuitu ja kuitu. (Samat kuidunlähteet samaan aikaan, joka päivä, ja johan alkaa vatsakin hymyilemään!)

    • pkpkpkp

      Omena ei todellakaan sovi kaikille, eikä myöskään banaani niinkuin taisit mainitakin.
      Monelle voi kuidutkin aiheuttaa epämukavaa tunnetta, ilmavaivoja ymym.
      Muuten hyvä ja tarkka selostus :)

      • Ei prkl...

        No ei varmasti lopu. Noilla ohjeilla todennäköisemmin saa itsensä huonompaan kuntoon tai jopa hengiltä. Vanhentuneita ja vääriä nimiä, sekä yksiselitteisesti väärää tietoa.

        Samaa luokkaa kuin jos joku väittäisi että kaikista sienistä saa hyvää ruokaa. Niistä myrkyllisistäkin.


      • Lisäys:

        Sivulta:
        "Lactobacillus asidophilus ja Bifidobacterium, jotka saat “kaupan-tekijäisiksi” tyydyttyneen rasvan lisäksi!"

        Mistä Bifidobacterium-suvun lajista on kyse? Vai väittääkö kirjoittaja tosissaan että niistä kaikista on yhtälailla hyötyä, että esimerkiksi Bifodobacterium dentium on yhtä hyvää vatsalle kuin Bifodobacterium longum? Ainakin pääsee halvemmalla jos jätevettä juo, mutta minä en suosittelisi...

        Lisäksi Bifidobacterium-suku ei edes lukeudu maitohappobakteereihin, ne kun eivät tuota maitohappoa.

        Täyttä huuhaata koko sivusto, tekijällä asiantuntemus täysin hukassa.


    • mahavikainen

      Hei kohtalotoverit!
      Oletteko kuulleet FODMAP-rajoitusdieetistä, jota käytetään ärtyneen paksusuolen hoitoon (jenkeissä kai lähinnä, Suomessa tuosta tuskin tietää juuri kukaan asiantuntija...)? Hyvin lyhykäisesti sanottuna tietyt hiilihydraatit (ns. FODMAP-hiilihydraatit, Fermentable Oligo-, Di-, and Mono-saccharides And Polyols) eivät joillain ihmisillä imeydy elimistöön vaan aiheuttavat mm. ilmavaivoja ja ripulia.
      Itse törmäsin kyseiseen dieettiin viisi päivää sitten ja aattelin, että tässä saattaa jopa olla jotain järkeä. Oon nyt siitä asti yrittänyt noudattaa dieettiä ja syödä vain sen sallimia ruoka-aineita (niistä on hieman eri näkemyksiä eri nettisivuilla) ja kuin ihmeen kaupalla vatsakivut ovat loppuneet! Närästyksestä en ole vielä päässyt eroon enkä aamuripulista, joskin se on ollut hallittavampaa kuin aiemmin.

      Innostuin tästä niin, että tilasin englanninkielisen kirjan "IBS - Free at Last!", jossa opastetaan rajoitusdieetin etenemisen kanssa: aluksi karsitaan ruokavaliosta kaikki muut paitsi turvalliset ruoka-aineet. Kun vaivat sitten toivottavasti ovat kadonneet (viikkojen päästä), aletaan ruokavalioon lisätä haastavampia ruoka-aineita ja samalla seurataan oman olotilan etenemistä. Eli sopiiko joku ruoka-aine vai ei.

      Näistä linkeistä löytyy lisää tietoa, jos kiinnostaa.
      http://www.pronutritionist.net/ibsn-ruokavaliohoito-fodmap-hiilihydraatit-osa-2/
      http://www.ibsfree.net/ibsfree_at_last/fodmaps/
      http://www.todaysdietitian.com/newarchives/072710p30.shtml

    • millaset teidän oireet on?millaiset pahimmillaan?

    • Moi, on vähän hekisesti helpompaa kun huomaa että niin monilla muillakin on sama vaiva,ja puhuvat tästä sen oikeilla nimillä,hajuineen ja pieruineen,ja niin se pitääkin olla,mitä tätä häpeämään kun tälle ei yksinkertaisesti mitään voi,korkeintaan voi lievittää oireita,kiitolisena, kotalotoveri,

    • jkdgjfdklgdg

      Täälläkin erittäin vaikeana ollut ärtyneen suolen oireryhmä n. 10 vuotta. Välillä helpompia aikoja on ollut, toisinaan taas on ollu viikkoja kun ei ole töitäkään pystynyt tekemään. Kaikki lääkärien suosittelemeat kuituvalmisteet ja nippelit ja nappelit kokeiltu mahan tasapainottamiseksi, mutta eivät ole auttaneet.

      Puoli vuotta sitten päätin kokeilla homeopatiaa ystäväni suosituksesta vaivojeni hoitoon. Olin erittäin skeptinen hoitomuodosta enkä oikeastaan itse hoidoista tai lääkkeistä mitään tiennyt. Nyt puoli vuotta tosiaan ensimmäisestä käynnistä ja vannon nykyään ainoastaan homeopatian nimeen tämän vaivani kanssa. Akupunktio ja tarkkaan mietitty ruokavalio, probiootit ja homeopaattiset lääkkeet ovat todella auttaneet. Olo on höyhenen kevyt, veskikerrat ovat vähentyneet pariin kertaan päivässä ja mielikin lepää.

      Ruuastahan tämä on loppupeleissä kiinni paljonkin. Itse syön pääasiassa luomuriisiä, maustamatonta kanaa ja kalaa, maissi ja riisikakkuja, kaurapuuroa ja joskus 100prossasta kauraleipää. Juon homeopaatilta ostamaani puhdasta vihreää teetä ja makean nälkään syön soijajogurtteja tai riisi tai tofujäätelöä. Lettuja paistan maissi ja riisijauhoista, jos tekee mieli enemmän mässäillä. Maitotuotteita en juurikaan käytä, juustoa vähäsen ja sekin luomuna. Suolaisen nälkään takolastuja ja poppareita.

      Mitä puhtaampaa ruoka on, ja mitä kevyempää, sitä paremmin suolisto voi. Minulla ärtyneeseen suoleen vaikuttaa myös paljon stressi, johon akupunktio ja jooga on ollut erittäin tehokkaita. Myös omien elämäntapojen muutos on ollut tarpeen. Tällä hetkellä pyrin tulevaisuudessa saamaan itselleni työpaikan, jossa minulla olisi mahdollisimman väähn stressiä, matkustelua tai vastuuta. Maha lepää kun ei stressaa vapaa-aikana työasioista ja taloudesta ja kaikesta muusta mahdollisesta.

      Voimia! Jokaiselle varmasti löytyy jonkinlainen ratkaisu vaivoihin, kun vaa jaksaa etsiä. Pohjalla on hyvä käydä välillä, että saa uutta tarmoa etsiä itselleen terveellisempää elämää. Ratkaisu voi olla joskus hyvinkin yksinkertainen. :)

    • kiitos viestistäsi :) niin sopii tofu ja soija tuotteet?mie luulin et soija on pahasta...tai ainakin kai sen alkiot tai jotkut...en muista enään :D

      • ghkuhj

        Tämäkin on hyvin yksilöllistä. Joillekin sopii, joillekin ei. Itselle ainakin soijajogurtit istuvat paremmin kuin ihan maitotuotteet. Ovat ihan hyvänmakuisiakin kun niihin tottuu. :)

        Minulle kyllä sanottiin että ihan pavut ja pähkinät jne. eivät sovi vatsalle, ja sen olen huomannut kyllä itsekin. Soijavalmisteet eivät sinänsä minulle mitään oireita aiheuta. Kannattaa suosia maustamattomia ruokia ja maustaa ne itse sopivilla mausteilla. Liiallinen sokeri ja vaaleat jauhot ärsyttävät monella vatsaa. Kannattaa myös katsella ettei ruoka sisällä hurjia määriä lisäaineita. Luomua kannattaa suosia. :)


    • dkfjgrjiogr

      Heippa!

      Kirjoitan blogia koskien ibs:iä, jonne kerään kaikkea mahdollista tietoa hoitokeinoista, lääkkeistä ja valmisteista. Olisi tarkoitus saada koottua yhdelle sivulle paljon tietoa oireita lievittävistä keinoista. Mukana on myös omia kokemuksia oman ärtyneen suoleni kanssa.

      Lisään lähiakoina ruokavalio-ohjeita ja juttuja vaihtoehtoisista hoitomuodoista. Myös kaikki lääkärien suosittelemat keinot esittelen aina kun niitä eteeni sattuu. os sivuilla huomaatte jotain virheellistä tietoa, niin ilmoittakaa siitä vaikka kommentein, niin korjaan tiedot oikeiksi. :)

      Toki pitää nyt korostaa että sivuilla olevat jutut pohjautuvat omaan kokemukseeni oireista ja niiden hoidosta. Ärtynyt suoli on jokaiselle vähän omanlaisensa, mutta toivon että blogista olisi jotain pientäkin hyötyä muille.

      www.ibselama.blogspot.fi

    • oih.mahtava idea.kiitos sinulle :)

    • Kolmekymppinen mies

      Itselläni ollut 10 vuotta ärytneen suolen ongelmaa.
      Todella ikävä vaiva, mutta sen kanssa oppii elämään kun pääsee "niskan päälle".

      Stressi (myös vatsasta johtuva) vaikuttaa enemmän kuin haluaisi uskoa.

      Minulla oli pitkä aika, jolloin vatsa toimi hyvin ja sitten päätin ruveta yhtäkkiä koittamaan kasvissyöntiä ja jätin lihat täysin pois yhdestä päivästä lähtien. Se sekoitti vatsasi taas täydellisesti puoleksi vuodeksi (aloin 2 kk päästä taas syömään lihaakin) ja lääkäri haukkui minut koska varsinkaan ärtyvän suolen vaivaisen ei missään nimessä pidä ryhtyä muuttamaan ruokavaliota dramaattisen äkkiä vaan vähitellen.

      Valion luomumustikkakeittoa aamulla pieni kupillinen tyhjään mahaan (ennen kahvia) niin se tuntuu tekevän hyvää.

      Voimia kaikille vatsavaivaisille, kun tuntee että pääsee tosiaan niskan päälle eikä suostu WC käyntien määräämään elämää, niin kyllä se siitä!

    • miten pääsit "niskan päälle"?ite yritän kovasti mut aina kun enemmän/pahempia kipuja niin sit jälleen mahavaivat ym ottaa vallan :( kaikki tutut sanoo et annan liikaa hallita elmämääni....vaikiaa :(

    • Meska

      Löytyyhän niitä kohtalotovereita! Itse olen ollut tänään kaksi viikkoa fodmap-dieetillä, ja kyllä olo on helpottanut. Vatsavaivoista ole kärsinyt seitsemän vuotta, ummetusta, turvotusta, kaasua...Nyt ei ole turvottanut, kipua kylläkin.
      Pääsin ravitsemusterapeutille työterveyden kautta, suosittelen kaikille vatsavaivaisille. Fodmap perustuu siihen, että vatsan ärtymystila rauhoitetaan 6-8 viikon dieetillä, jotta suoliston floora saa uusiutua. Sen jälkeen testataan sitten ärsyttäviä ruoka-aineita.
      Menkää ihmeessä ravitsemusterapeutille!

    • ite ollu ja mun ärtynyttä suolta ei oo todettu,on vaan oma arvio.mut refluksi ja sappikivet ainakin löytyy.anto perus ihmisen ruokaohjeet et saisin painoani nostettua...49kg ja 165cm...paino putos ku mitään en uskaltanu syödä oikein puolen vuoden aikana n 20kg

      • hyvä olo

        kaikille niille tiedoksi joilla on reflux`i vaivoja(joita on todella paljon)Yksi ja ainoa auttava "lääke"=homeopaattinen valmiste nimeltään - NATRIUM CARBONICUM D30.Ainoastaan luontaistuote kaupasta saatavana.Maksaa n.13euroa.Ja voin sanoa takuuvarmasti että AUTTAA AINA,ei tarvitse senjälkeen enää koskaan syödä"myrkkyjä"tai Rennietä ym.vastaavaa.Niitä kun ottaa 5-6 pientä pilleriä,et huomaakkaan kun ne on jo auttanut.Ja päänkorotus n.15cm,auttaa myös.No ja onhan olemassa kaikilla tavallista SUOLAA sitä kun ripauksen nuolaisee kämmeneltään,sekin auttaa.Ja tämä tauti on ollut itselläni jo monia monia vuosia,eli tiedän kyllä mistä puhun.Lisäksi nuo pillerit auttoivat minua silloinkin kun ruokatorvea kärvensi ja siihen nousi polttavaa happoa.Ja pillereitä ei tarvitse ottaa kuin tarvittaessa,ei säännöllisesti.Haluan vain tuoda helpotusta vaivasta kärsiville.Kokeilkaa jollette usko.


    • Tervetuloa vinkit?

      Mahtava juttu että ei ole omien oireiden ja kipujen kanssa yksin. näistä kokemuksista joita olen lukenut täällä eri palstoilla on ollut paljon apua itsellenikin.

      Mutta asiaan itselläni ei ole ainakaan toistaseksi todettu Ärtynyttä suolta, josta olen saattanut kärsiä suurimman osan elämästäni. sillä olen 17 vuotias nuorimies ja oireet ovat olleet lähes samat kokoajan mutta oireiden esiintyminen on epätasaista.

      oireita vähän:
      - kouristelevat vatsakivut (KOVAT) (AALTOILEVA KIPU)
      - lämpöilyä (kova pintahiki yhtäkkiä)
      - löysä tai kova vatsa (vaihtelee ajoittain)
      -elämänlaadun huononeminen (kun joutuu miettimään vatsan kuntoa jatkuvasti)

      ym.... pää oireet siinä ja yleisemmin esiintyvät. ja kyse ei ole mistään normaaleista satunnaisista normaaleista vatsakivuista, lääkäreissä käynnyt monia monia kertoja, ei mitään rakenteellista vikaa löydy ja lääkärit vaan hokee diagnoosi on ummetusta, jota minä pidän oireena jostain. itse epäilen Ärtynyttä suolta.

    • -kokemuksia
    • - Niisku

      http://matkanihyvaanoloon.blogspot.fi/

      Laitoin linkin tästä blogista, ja jostain syystä palvelu on väliaikaisesti sulkenut sen epäillen roskapostiksi (jota se ei ole), pahoittelivat tilannetta ja blogi avautuu uudelleen parin päivän sisään :)

    • ***

      hei,
      Pohdin tässä pitkästä aikaa taas näitä luettuani, onko kukaan oikeasti törmännyt ärtyvän suolen "uhreille" suunnattuun tukiryhmään? Itse koen suunnattoman avun jo tästä, että näen täällä lueskellessani etten ole ainoa. Hyviä vikkejä tulee myös jaettua puolin ja toisin. Olen sen luontoinen ihminen että tykkäisin puhua kun jokin vaivaa ja hienointahan puhuminen olisi henkilöiden kanssa jotka ovat kokeneet samaa. Olen yrittänyt netistä ettiä mutta empä ole löytänyt. Jos sellaista ei jo ole, perustetaanko? :D

      • ibsibs

        Olen luonut ibs-potilaille oman foorumin osoitteeseen: http://ibs-foorumi.forumotion.com/ !!

        Olen pitänyt myös blogia aiheesta jo miltein vuoden osoitteessa: www.ibselama.blogspot.fi.

        Tarkoitus oli luoda foorumin avulla meille jokin turvallinen tukiverkostosysteemi, missä voitaisiin jakaa kokemuksia ja ideoita ja saada myös sitä henkistä tukea. Tervetuloa mukaan! :)


    • ***

      ja vielä noihin lääke ja ruokavalio asioihin. Itselläni kokeiltiin n. puolivuotta sitten ajaa koko ruokavalio "nollalle" ja kokeilla sitten pikkuhiljaa palauttaa ruoka-aineita. Noh aluksi oltiin gluteenittomalla plus kaikki vatsaa ärsyttävät kasvikset ja mausteet pois. Ei auttanut. Lopulta siirryimme totaaliselle nolla linjalle eli sain syödä ainoastaan riisiä ja lihatuotteita ainoana mausteena suola. Eipä auttanut sekään joten ravintoterapeutti totesi ettei pysty minua auttamaan. Tulimme siihen tulokseen että ruokavalio ei minun kohdallani ole se oleellisen tekijä (voi toki muilla olla). Stressi peräistä tämä ei myöskään ole sillä voin selvitä hyvinkin stressaavista tilanteista ilman vatsa oireita ja taas täysin rauhallisena päivänä olla aivan rikki. Työni on myös hyvin vaativaa enkä usein työpäivän aikana kärsi oireista kun olen saanut aamulla vatsani hallintaan. Lääkärit ovatkin ihmetelleet vaivassani sitä, että se on pääsääntöisesti aamu painotteista. Eli aamupäivä menee vessassa juostessa mutta loppu päivä voi olla täysin rauhallista. Päivittäin syön triptyliä 20mg (masennus lääke, mutta näin pienenä annoksena nostaa kipu kynnystä) imodiumia 2-8 kpl/pv, agiocur kuitulisää 5ml/ aamu 15ml ilta ja tarvittaessa librax 2x pv ja buscoban. Että semmosta. Näillä yleensä saan vatsan jossain kohtaa päivää rauhoittumaan.. toki huonompiakin kausia on.

    • omaa kokemusta ompi

      tätä vaivaa IBS:ää on podettu täälläkin noin12-vuotta jos ylikin. Ensin en tehnyt kivuille juuri mitään koska en tiennyt mikä mua vaivaa, no sitten tossa 2-vuotta sitten tehtiin kaikenmaailman tutkimukset ja Diagnoosiksi tuli IBS.

      Mikään mua ei ole mua auttanu kun ruokavalion muutos.
      Ensin aloitin sillä että en enää paistanu kasviksia, vaan ostin höyrykeittimen(elämäni parhaita hankintoja) ja aloin höyryttämään kaikki kasvikset. Sitten lihat maustamattomina kaupasta, leipä pois! söin riisiä viljoista vain ja ainoastaan,laktoosittomia maitotuotteita,No helpotti kyllä oloa mutta välillä tuli oireita silti ja mietin mikä niitä tekee. Huomasin sitten yhteyden hiilihydraatteihin. Sillon kun tuli syötyä reilummin Hiilihydraatteja saatoin olla tosi kipeenä mahani kanssa. Välillä ruoka tuntui niin raskaalta että tein mehulingolla mehua ja söin gojimarjoja, siinä oli joskus päivän ravinnot.
      Joskus suolihuuhtelut toi ihan hirveän helpotuksen.

      Sitten jotenkin vaan eksyin karppaussivuille! No päätin kokeilla. Eipä tarvinnu kauaa kokeilla kun huomasin suurta helpotusta. Eka puoli vuotta meni tosi ihanasti kunnes yhtäkkiä aloin lihomaan karppaamisella. Lihoin noin 10kg!
      Ehdin loppujen lopuksi karppaamaan noin 3-vuotta mutta nyt se loppui. En enää kestäny sitä että painoa tuli vaan lisää eikä siitä päässyt eroon, väsytti,oli kauheet sokerin himot,masensi. No nyt en enää jaksanu jatkaa ja siirtymällä takaisin johonkin nimettömään muuhun olo on paljon energisempi mutta viljat,hedelmät ja sokerituotteet ym.makeutukset saa jäädä kauppaan.

      Suosittelen teille ihan kaikille viljattomuutta!!

    • - Niisku
      • Vilpuri

        Hei!
        Olen koko ikäni (52 vuotta) kärsinyt vatsavaivoista.
        Palleatyräleikkauksen refluksiakorjausleikkauksen jälkeen tosi paljon.
        Ilmavaivoja ja syönnin jälkeen ripulia.
        Eli lähes työkyvytön.... Mutta sitten kokeilin, että poistan maidon kIHAN okonaan ruokavaliostani( eli laktoositon tai gluteeniton ei auttanut)ja ylläri: kaikki vaivat poistuivat!


    • Totuuden Torvi

      Vähennä Kahvia ja hapokkaita juomia

    • Totuuden Torvi

      Vähennä Kahvia Ja Hapokkaita Juomia

    • jaska-mokunen

      oletko kokeillut FODMAP ruokavaliota? se on suunniteltu ärtyvän suolen hoitoon.

    • sarah-90

      Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visinblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.

      Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • pierumaisteri

      En tiedä tuleeko tämä vähän myöhässä. Mulla oli samat vaivat vuosikausia. Jouduin syömään tässä jokin aika sitten antibioottikuurin. Siitäkös vaiva paheni. En pystynyt missään käymään. Kotiväki ei ymmärrä tätä vaivaa, kun aina pierettää. Loputa soitin lääkärille. Nuori, tosi viisas naislääkäri määräsi minulle PRECOSA -kapseleita. Pari päivää syötyäni ei pierun pierua. Suolisto rauhoittui. En tiedä, miten kyseinen kapseli vaikuttaa muilla, mutta minä sain avun. Kannattaa kokeilla. Ehkäpä sullakin on suolistossa väärät bakteerit. Ei muuta kun apteekkiin. Kerro auttoiko!

    • Simo1970
    • helpottunut

      Maitotautiin liittyvät ohjeistukset pelastivat. Verentulo ja kivulias perä parani, ilmavaivat loppuivat, samalla hävisivät omituiset kolotukset jäsenistä ja hengenahdistus.

    • Asakol

      Tähystys kyllä kertoo missä vika ?Minulla ollut lääkitys haavaiseenpaksunsuolen tulehdukseen yli 10v ,lääkärin mukaan syön niitä lopun ikääni ikä tällä hetkellä 68v.mikään erikoinen ruoka ei vaikuta tautiini mutta flunssat ja erilaiset särky-kipulääkkeet kylläkin.

    • Artsi6787

      Jos ruokavalio ja liikunta ei auta, Librax auttaa. Jatkuvasti lääkettä ei kannata kuitenkaan ottaa.

    • Lenalei

      Tämä on kauhea vaiva. Nyt löysin tuotteen joka auttoi heti: Fermix maitohappobakteerijuoma. Halusin vain kertoa muille tästä vaivasta kärsiville toimivasta tuotteesta. Auttoi myös kollegaa töissä, joten 2 kokemuksin suositellaan

    • Rakeista

      Käytättekö Agiocur tai Vi-Siblin -rakeita ja onko niistä apua?

    • Artsi7689

      Boris tai fermix pitaisi auttaa. Kannattaa kokeilla pari pakkausta paraneeko vatsa.

    • Arska2

      Silica geeli vähensi oireita huomattavasti

    • Artsi4768

      Hyviä vinkkejä. Muistakaa liikkua ja koettakaa olla stressaamatta liikaa. Sokeri, vehnä, liika kahvi ja alkoholi ovat pahoja vatsalle. Monelta suunnalta vaikuttakaa vaivaan, niin johan helpottaa.

    • Paastoan_kerran_vuodessa

      Älkää syökö mitään! n. 5 -6 päivään paitsi mitä nyt paaston ohjeissa neuvotaan juoda. Suolisto saa rauhoittua ja paljon kuona-ainetta poistuu suolistosta, sellaista, joka on siellä muhinut ehkä kymmeniä vuosia.

      Kunnollinen paasto sisältää myös peräsuolen kautta tehtävän suolihuuhtelun, eli perperiin päästetään vettä aika moinen määrä ja sitten se pruittaillaan sieltä pois, paasto-ohjeen mukaan.

      Pääsette näistä ihme vaivoistanne eroon.

      Paastopaketteja saa kai jo marketeistakin, no apteekeista nyt ainakin

      • uskomushoitojaei

        Ei kannata paastota ja paastoamista ei voi suositella kenellekkään. Paasto on ainoastaan uskomushoito, ei mitään muuta. Sillä ei ole todettu olevan terveydellisiä hyötyjä ja ne hyödyt ovat usein minimaaliset verrattuna mahdollisiin haittoihin.

        Yleensä paastosta on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska se pahimmillaan sekoittaa koko normaalin ruoansulatusjärjestelmän. Paastopaketit ja muut voivat itsessäänkin sekoittaa olon viikkokausiksi. Saati sitten syömättömyys.

        Normaalissa tilanteessa keho tarvitsee koko ajan tiettyjä hivenaineita ja vitamiineja. Usein onkin parempi kokeilla erilaisia ruokavalioita ja pyrkiä saamaan kaikki mahdolliset päivittäiset hivenaine-vitamiinit mm. pillereistä kuin alkaa lopettamaan syömistä.

        Pahimmissa ongelmissa monet jättävät helposti syömättä tai haluavat paastota, mutta tämä vain pidemmän päälle pitkittää ja pahentaa ongelmia. Suoliston bakteeritasapainoon tai muuhunkaan oikeasti vaikuttaviin tekijöihin sillä ei ole vaikutusta. Maitohappobakteereista on oikeaa apua, jos vain merkki, lajike ja määrä on oikea.

        Samanlaisiin uskomushoitoihin joita ei voi suositella kenellekkään kuuluvat hiiva ja homeopaattihoidot. Ne ovat täyttä kansan kusetusta ja rahan tuhlausta. Samaan kategoriaan lasken paastoamisen, mutta paastoaminen voi ainakin periaatteessa olla henkisesti joillekin tärkeä riitti, vaikka siitä ei muuta hyötyä olisikaan.


    • Anonyymi

      Vi-siblin ei mulle sopinut. Menin vaan huonoon kuntoon. Multa leikattiin sappi 2018 vuonna pois. Ja sitä sain kestää 8 vuotta..Ja sen jälkeen oli normaali elämä. Sit alkoi tulee kamalia vatsakipuja. Ja itkin aina sillo ihan hirveesti. Nyt sain semmosta lääkettä kuin Litalgin. Sitä kuulema kannattaa ottaa aina ku tulee niit kovia kipuja. Ja rasvaisia, tulisia ruokia ei kannata syödä. Koska ne vaan pahentaa elämää. Itse syön gluteenittomia ja joitakin laktoosittomia ruokia. Ainakin nää oon jättänyt pois. Koska ei sovi. Jos on ärtyvän suolen oireyhtymä. "Omena,päärynä,laktoosi,maito,vehnä,vesimeloni.

    • Anonyymi

      Minulle on auttanut luomu tattaripuuro, johon laitan paahdettua, pellavarouhetta, marjoja tai itse tehtyä mustikkakeittoa sekaan. Vatsa on ollut rauhallinen, eikä turpoa! Syön tätä jokapäivä!

    • Anonyymi

      Ei hän siihen ole hoitoa. Mutta joitakin lääkkeitä toki on. Mitä voi käyttää. Muttei aina. Vaan silloin kun tulee kipuja. Lääke Litalgin. Ja rasvaisia, tulisia ruokia kannattaa välteillä.

      • Anonyymi

        Kokemuksesta voin sanoa ettei Litalgin auta pienellä määrällä ainakaan minulla.Libraxia koitin joskus, mutta ei minulle sopinut tuli huimausta.Tämä on yksi pirullinen tauti! Minulla ainakin huonona aikana ihan sama syönkö/juonko mitä tahansa niin vatsa polttaa, samoin jos en laita mitään suuhuni niin vatsa polttaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesta voin sanoa ettei Litalgin auta pienellä määrällä ainakaan minulla.Libraxia koitin joskus, mutta ei minulle sopinut tuli huimausta.Tämä on yksi pirullinen tauti! Minulla ainakin huonona aikana ihan sama syönkö/juonko mitä tahansa niin vatsa polttaa, samoin jos en laita mitään suuhuni niin vatsa polttaa!

        Kiitos. Halusin tietää miten se litalgin muilla toimii.
        Minä kävin taas lääkärissä muutama kk sitten. Ja ajattelin että minulla saattaisi olla sappikiviä taas sappitiehyeissä. Mutta ei ollut. Vika löytyi suolesta. Ja se on tosi herkkänä. Vaikka moni on sanonut että ravitsemus terapeutti auttaa? Niin en usko että minun kohdallani ollenkaan. Olen syönyt lähinnä muitakin laktoosittomia ja gluteenittomia ruokia. Ja kuten laktoositonta maitoa olen juonut tai ottanut ruuan kanssa. Mutta se ei vain sovi minulle. Tulee ihan järkyttäviä vatsa kipuja ja sitten sitä istutaan vessassa puoli tuntia. Eikä uskalleta mitään enää laittaa suuhun. Siksi olen enimmäkseen vähentänyt vehnän omenan päärynän vesimelonin maidon ja laktoosia käytön kokonaan. Haluaisin niin normaalin elämän. Vaikka tällainen vaiva minulla on. Jos alan syömään väärin.


    • Anonyymi

      Mä sain mikroskooppisen koliitin joitain vuosia sitten loishäätöön tarkoitetun antibioottikuurin seurauksena. Mun oireet on aikalailla sekalaisia ja on vaihdellut vähän vuodenaikojen, menkkojen, tähtien asennon tai minkä ikinä mukaan. Koskaan ei oo voinu tietää millä tuulella se on ja kuinka kauan. Mut nyt on kokeilussa Black Stuff -niminen ravinne jota kaverit suositteli vaivoihin. Toka pussi menossa ja tuntuu paljon paremmalta! Kattokaa blackstuff piste fi!

    • Anonyymi

      Vehnäleipä ja vehnälese tukkii pahiten suolistoa.
      Kauralese ja kaurapuuro jeesaa.
      Lesettä ei saa syödä liikaa, se kuivattaa mahaa kun imee nestettä itseensä,
      suolisto tukkiintuu. Pitää juoda nestettä paljon päälle, kun leseitä syö.

    • Anonyymi

      Itseltäni on sappirakko poistettu jo 2000-luvun alussa. Nykyään olen keliaakikko ja sen vuoksi sitten leivän korvikkeeksi syön riisikakkuja. Mutta olen huomannut, että maksan sappitiehyet pitävät ihan omanlaistaan elämää noitten riisikakkujen vuoksi. Myöskään ihan tavallinen keitetty riisi ei tunnu sopivan.
      Kaiketi minulla on myös tuo ärtyneen suolen oireyhtymä, koska saan äärettömän pahoja ilmavaivoja monista ruoista. Mutta kun jotain pitää elääkseen syödä. Ei ole varaa ostaa mitään ihmeellisyyksiä.

    • Anonyymi

      Kannattaa pitää kirjaa, mistä tuotteista tulee ripulointia, eikä oikeesti syödä niitä, googlesta löytyy ärtyneen suolen ruokia, mitkä sopii, tsemppiä jatkoon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe