Uuteen Octaviaan saa lämmittimen

vesiletkuun

Calix myy ainakin nettisivujensa mukaan uuteen Octaviaan vesiletkuun liitettävää sähköllä toimivaa lämmitintä. Se voisi olla parempi kuin se öljypohjan lämmitin. Onko joku sen asennuttanut autoonsa? Jos on niin millaisia kokemuksia?

14

2506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilho

      Kokemukset letku lämmitttimistä ovat olleet pääsääntöisesti huonoja, johtui ilmeisesti siitä että asennus oli tuiki tarkkaa ja vaati seuraamaan että ei alkanut vuotaa ja jossain vaiheessa lämmitin elementtin kohta jäi tyhjiöön jossa jäähdytys vettä ei ollut ja se aiheutti vastuksen palamisen. Siksi letkulämmittimet poistui hiljalleen markkinoilta. Näistä uudemmista ei sen kummempaa tietoa, voivat olla ihan päteviäkin laitteita.

      • seatti

        Mulla oli Seatissa defan letkulämmitin ja sen kanssa ei ainakaan mitään ongelmia ollut, niin kauan kuin auto mulla oli ja tuskin sen jälkeenkään. Letku vain poikki ja lämmitin väliin. Ei ne liitokset koneen ja letkujenkaan välissä ala vuotaa niin miksi sitten letkun ja tuon lämmittimen? Mielestäni oli yhtä tehokas kuin muissa autoissani olleet lohkoon kiinnitettävät versiot.


      • siedettävä

        Mulla on Octavia I:ssä tuollainen letkulämmitin, sellainen asennettiin ainakin 1.6L 55kW koneeseen.
        Asennus ylävesiletkun yhteeseen niin, että pitkä vastusosa menee moottoriin sisälle vesitilaan. Se on kyllä tehokas, mutta lämmittää myös veden lämpöanturin kohdalta niin, että lämpömittari voi nousta jo puoliväliin normaalista, jos lämmitys venähtää pariin ... kolmeen tuntiin. Tämä ilmiö on joillakin aiheuttanut pakkasilla käynnistysongelmia, kun ECU säätää seoksen kesähelteiden mukaan!

        Vastusosa hajosi viime talvena 90 tkm huollon jälkeen. Silloin viisivuotiaaseen autoon vaihdetaan normaalisti jäähdytysneste ja pinta oli jätetty minimin alapuolelle (tai sitten oli jäänyt ilmaa kiertoon). Epäilen, että vastus oli osittain kuivilla.

        Jos uuteen autoon pitäisi valita tuon öljypohjalämmittimen ja letkulämmittimen välillä, ottaisin edelleen epäröimättä letkumallin. On se niin mukava, kun lämppäri alkaa heti liikkeelle lähtiessä puhaltaa haaleaa ilmaa!


    • niin ei onnistu

      ihan heittämällä. Lämmitin saattaa sekoittaa Climatronicin säätöjä.

      • Seatti

        Siis mikä sekoittaa climatronicin? Letkulämmitin vai?


    • lämmitin

      Calixin maahantuojan mukaan letkulämmitintä on testattu Audissa ja Volkwagen Golfissa 2.0 TDI:n kanssa, eli sen pitäisi toimia myös Skodassa. Skodan huolto ainakin yksittäisen mielipiteen perusteella on kuitenkin sitä mieltä että moottorin kannalta öljyt lämmittävä säteilylämmitin on parempi. Tuntuu oudolta että lämmitin joka ei nopeuta käytännössä ollenkaan moottorin lämpenemistä voisi päästöjen ja moottorin kulumisenkaan kannalta olla hyvä. Jos jollain on kokemuksia letkulämmittimestä dieselin yhteydessä olisi mukava kuulla kokemuksia.

      • lämmittäjä

        Kokeilin Volvo 850:een säteilylämmitintä moottorin kylkeen omaan paikkaansa asennettuna, ja se on erittäin huono ja tehoton. Merkki on Defa, muuta ei taida ollakaan kyseiseen malliin. Jo muutaman asteen pakkasella olen pitänyt esim. neljää tuntia johdossa,ja moottori on edelleen käsin koittaen viileä. Ei läheskään vesilämmittimen veroinen laite. Jos tulee kylmempää niin käytännössä turha laite.


    • ollenkaan

      Tämä alumiinilohkoisten moottorien lämmitinongelma on sysätty aivan turhaan autonostajan harteille. Koko vastuu pitäisi olla maahantuojalla mikä asennuttaa tai tilaa autot tehtaalta lämmitin asennettuna heti uuteen autoon, oli sitten kyseessä minkätyyppinen lämmityselementti tahansa. Mitä sen on väliä, jos uuden auton hintaa nostetaan elementin verran, kun se kuitenkin laitetaan jälkeenpäin "lähes" jokaiseen autoon!
      Suomessa on talvi ja moottorinlämmitin(siis toimiva sellainen!) on lähes yhtä tärkeä varuste kuin talvirenkaat? Joten miksi sitä ei siis voida laittaa vakiovarusteeksi?

      Itse en edes ota tätä säteilylämmitintä autooni. Mitä sellaisella tekee, jos se ei ehdi kahdessa tunnissa(yleinen ajastinkellon aika) tuottamaan riittävästi lämpöä moottorille? Silläkin sähkön säästöllä ostan bensaa mieluummin, kuin tuen paikallista sähköyhtiötä ja harakoita :) Eli luotan, että auto lähtee käyntiin ilman sitäkin ja sillä siisti...

      • *******

        "Suomessa on talvi ja moottorinlämmitin(siis toimiva sellainen!) on lähes yhtä tärkeä varuste kuin talvirenkaat? Joten miksi sitä ei siis voida laittaa vakiovarusteeksi? "

        En tiedä, mutta olisiko kyse siitä, että vakiovarusteena se olisi kalliimpi. Ts. maksaisit lämmittimestäsi myös autoveron.

        Tämän takia esimerkikisi toimituskulut on erotettu auton hinnasta, jotta halvemmalla pääsisit. Onpa jotain tiettyjä lisävarusteita suositeltu autokauppaa tehdessäni otettavan jälkiasennuksena Suomessa (mm. vakkari Passattiin), jotta välttyy maksamaan varusteen hinnassa autoveroa.

        Paljonko lämmitin muuten kuluttaa sähköä tuon lämmityksen aikana? Epäilen kuitenkin, että kulu on huomattavasti pienempi, kuin kylmällä koneella bensankulutus. Kuluttaahan tuo kylmäkäynnistely moottoriakin aika lailla.


      • riitä...
        ******* kirjoitti:

        "Suomessa on talvi ja moottorinlämmitin(siis toimiva sellainen!) on lähes yhtä tärkeä varuste kuin talvirenkaat? Joten miksi sitä ei siis voida laittaa vakiovarusteeksi? "

        En tiedä, mutta olisiko kyse siitä, että vakiovarusteena se olisi kalliimpi. Ts. maksaisit lämmittimestäsi myös autoveron.

        Tämän takia esimerkikisi toimituskulut on erotettu auton hinnasta, jotta halvemmalla pääsisit. Onpa jotain tiettyjä lisävarusteita suositeltu autokauppaa tehdessäni otettavan jälkiasennuksena Suomessa (mm. vakkari Passattiin), jotta välttyy maksamaan varusteen hinnassa autoveroa.

        Paljonko lämmitin muuten kuluttaa sähköä tuon lämmityksen aikana? Epäilen kuitenkin, että kulu on huomattavasti pienempi, kuin kylmällä koneella bensankulutus. Kuluttaahan tuo kylmäkäynnistely moottoriakin aika lailla.

        Olet oikeassa autovero asiassa. Mutta mikä olisikaan totuus hinnassa, jos lämmitin olisi tehdasasenteinen? Tuskin se auton hintaa nostaisi kuin ehkä 150€? Sen maksaa jokainen... Nyt jälkiasennuksena se maksaa 180-300€ riippuen asennuspaikasta. Huomioda kannattaa, että autotehdas saisi lämmityselementit aivan erihintaan, kuin mitä me maksetaan. Joten ei se lopullinen hinta niin korkeaksi nousisi?

        Juuri tuota säteilylämmittimen tehottomuutta pidän syynä, että sitä en autooni ota eikä kannata. Kaksi tuntia (n.550W elementti) on reilu kilowatti. Kun sen kerrot talvella n.100 päivällä saa sähkölaitos hyvät tulot? Jos moottori ei lämpene tuolla säteilylämmittimellä, ei se myöskään siis säästä bensaakaan, vai mitä?


      • paikkakunnasta riippuen
        riitä... kirjoitti:

        Olet oikeassa autovero asiassa. Mutta mikä olisikaan totuus hinnassa, jos lämmitin olisi tehdasasenteinen? Tuskin se auton hintaa nostaisi kuin ehkä 150€? Sen maksaa jokainen... Nyt jälkiasennuksena se maksaa 180-300€ riippuen asennuspaikasta. Huomioda kannattaa, että autotehdas saisi lämmityselementit aivan erihintaan, kuin mitä me maksetaan. Joten ei se lopullinen hinta niin korkeaksi nousisi?

        Juuri tuota säteilylämmittimen tehottomuutta pidän syynä, että sitä en autooni ota eikä kannata. Kaksi tuntia (n.550W elementti) on reilu kilowatti. Kun sen kerrot talvella n.100 päivällä saa sähkölaitos hyvät tulot? Jos moottori ei lämpene tuolla säteilylämmittimellä, ei se myöskään siis säästä bensaakaan, vai mitä?

        lienee siinä 0,07-0,1 euroa, joten sata päivää kustantaa 7-10 euroa. Ja eiköhän siitä lämmittimestä sentään jotain tartu siihen moottorin kylkeenkin, ei se ihan kylmäksi voi jäädä?


      • edullista?
        paikkakunnasta riippuen kirjoitti:

        lienee siinä 0,07-0,1 euroa, joten sata päivää kustantaa 7-10 euroa. Ja eiköhän siitä lämmittimestä sentään jotain tartu siihen moottorin kylkeenkin, ei se ihan kylmäksi voi jäädä?

        Missä noin edullista sähkö on? Isoista kaupungeista esim. Tampereella kilowatti maksaa 4.42s ja Espoo 4.29s. Eli kyllä summa on hiukka toinen, kuin alle 10 euroa talvessa? Menee lähelle 50 euroa sisätilanlämmitin päälle...Tietysti jos on kaksitariffi käytössä ja käyttää yösähköä, niin hinta laskee, mutta silloinkin hinta on 2.5-3.5s/kw.

        No saivarteluahan tämä on, mutta itse olen huomannut, että mitä sitä suotta laittaa sellaista lämmitintä mikä ei oikeasti toimi kuten pitäisi(ennen kaikkea maksaa siitä asennuksineen parisataa, kun autoilu muutenkin on niin pirun kallista)? Mutta voihan sitä "luulla", että se auttaa kun laitaa piuhan kiinni...
        Hyvää talven jatkoa :)


      • sähkön hinnassa
        edullista? kirjoitti:

        Missä noin edullista sähkö on? Isoista kaupungeista esim. Tampereella kilowatti maksaa 4.42s ja Espoo 4.29s. Eli kyllä summa on hiukka toinen, kuin alle 10 euroa talvessa? Menee lähelle 50 euroa sisätilanlämmitin päälle...Tietysti jos on kaksitariffi käytössä ja käyttää yösähköä, niin hinta laskee, mutta silloinkin hinta on 2.5-3.5s/kw.

        No saivarteluahan tämä on, mutta itse olen huomannut, että mitä sitä suotta laittaa sellaista lämmitintä mikä ei oikeasti toimi kuten pitäisi(ennen kaikkea maksaa siitä asennuksineen parisataa, kun autoilu muutenkin on niin pirun kallista)? Mutta voihan sitä "luulla", että se auttaa kun laitaa piuhan kiinni...
        Hyvää talven jatkoa :)

        Unohtui sähkön hinnasta vielä muutamanpikkujuttu ;-)
        Esim. Espoossa perusmaksu 4.08 €/kk. Energiamaksu 4.29 c/kWh, siirtohinta 2.78 c/kWh ja vero 0.91 c/kWh, siis yhteensä vähintään 7.98 /kWh yleissähkön hintana ...


      • saivartelua...
        edullista? kirjoitti:

        Missä noin edullista sähkö on? Isoista kaupungeista esim. Tampereella kilowatti maksaa 4.42s ja Espoo 4.29s. Eli kyllä summa on hiukka toinen, kuin alle 10 euroa talvessa? Menee lähelle 50 euroa sisätilanlämmitin päälle...Tietysti jos on kaksitariffi käytössä ja käyttää yösähköä, niin hinta laskee, mutta silloinkin hinta on 2.5-3.5s/kw.

        No saivarteluahan tämä on, mutta itse olen huomannut, että mitä sitä suotta laittaa sellaista lämmitintä mikä ei oikeasti toimi kuten pitäisi(ennen kaikkea maksaa siitä asennuksineen parisataa, kun autoilu muutenkin on niin pirun kallista)? Mutta voihan sitä "luulla", että se auttaa kun laitaa piuhan kiinni...
        Hyvää talven jatkoa :)

        Edellinen kirjoittaja laittoi sähkön hinnaksi 0,07-0,1 €, eli 7-10 senttiä... Eli laskelmat sen puolesta oikein.

        Siihen en osaa sanoa onko ko. lämmittimestä sitten mitään hyötyä, kokemusta ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe