Miten AA-ryhmään mennään, pitääkö ensin soittaa ja ilmottautua, entä saako läheinen (ei alkoholisti) tulla tueksi mukaan?
Onko Tampereella AA-ryhmän kaltaisia muita ryhmiä mitkä eivät olisi uskonnollisia?
Entä onko katkaisulaitoksia, missä uskonto ei olisi niin silmääpistävää?
AA tai joku muu
17
3857
Vastaukset
- JohnDoe
Tampereella ei taida olla AA-ryhmien avoimia kokouksia, joten läheisen mukaan ottaminen ei ikävä kyllä onnistu. Etukäteen ei tarvitse ilmoittautua, Tampereen ryhmien kokousajat löydät näppärimmin sivulta http://lasso.greenspot.fi/varpunen/Sites/ryhma2001/action.lasso?-database=ryhmat2_.fp3&-layout=perus&-response=search.htm&-show tai valtakunnallisesta vastauspalvelusta 040 84 84 000.
Tampereella toimii ainakin Kehä-ryhmä, joka on tarkoitettu niille holisteille joilla on myös ongelmia jumalan kanssa. Hengellinen vakaumus ei ole este Kehä-ryhmän toimintaan osallistumiselle, siitä pitää vain vaieta. AA:ssa tällaisia rajoituksia ei ole vaan puhua saa niin uskonnosta kuin ateismistakin rajoituksetta. Viimeksi vieraillessani (n. 5 vuotta sitten), Kehä-ryhmä kokoontui Pispalassa.
Uskonnollisella pohjalla toimivia katkaisulaitoksia ei tietääkseni Suomessa ole. Tampereella katko on ainakin A-klinikkasäätiön ylläpitämä, eli perin juurin maallinen. Vipusenkadun katkolla ei ainakaan viime vuosituhannella jumalia näkynyt.- mmmmm
Itse olin vipusella parivuotta sitten ja siellä oli aamuhartaudet ym. rukouksia ja muuta jumala soopaa niin, että korvat soi.
AA.n sivuillakin heti hyppäsi silmiin tyyneysrukous... mmmmm kirjoitti:
Itse olin vipusella parivuotta sitten ja siellä oli aamuhartaudet ym. rukouksia ja muuta jumala soopaa niin, että korvat soi.
AA.n sivuillakin heti hyppäsi silmiin tyyneysrukous...Että mielummin jatkat juomistasi kuin että saisit tyyneyttä hyväksyä asiat joita et voi muuttaa?
- mmmmm
raitis kirjoitti:
Että mielummin jatkat juomistasi kuin että saisit tyyneyttä hyväksyä asiat joita et voi muuttaa?
Tietenkin tahdon tyyneyttä hyväksyä asiat, mutta pitääkö sitä uskontoa jokapaikassa tyrkyttää?
Tiedän monia holisteja jotka eivät kestä katkoilla tms. koska siellä on ylenpalttista uskonnon tyrkytystä.
Miksi pitäisi ottaa toisen riippuvuuden tilalle toinen jopa ehkä tuhoisampi vaihtoehto henkisesti, kuin alkoholi...
Mielestäni katkoilla on muutenkin vähän hömppä asenne.
Olen varma, että katkot tehoaisivat paremmin, jos niissä olisi mielekästä tekemistä, puutöitä, käsitöitä, urheilua, mahdollisesti erilaisia kursseja ja töitä sekä katkon jälkeen "oikeaan" elämään valmentamista.
Ei siis lähetettäisi vain pelkkien rukouksien voimalla potilasta takaisin kotiinsa, vaan pidettäisiin tiivistä yhteyttä katkohoidon jälkeenkin, parhaassa tapauksessa oli joka päivä esim. joku paja minne saisi tulla tekemään mielekkäitä asioita tai vaan juttelemaan ihmisten kanssa, ettei pitkän päivän yksinäisyydessä tartu siihen pulloon.
En muutenkaan tajua, että katkoilla vaan makoillaan ja palkatut keittäjät keittävät heille ruuat ja siivoojat siivoaa.
Ovathan holistit aikuisia ihmisiä ja luulisi heidän yhteistyössä saavan ruuan itselleen tehtyä saatika mopattua lattiat, etteivät aivan laitostoidu. - Häh?
mmmmm kirjoitti:
Tietenkin tahdon tyyneyttä hyväksyä asiat, mutta pitääkö sitä uskontoa jokapaikassa tyrkyttää?
Tiedän monia holisteja jotka eivät kestä katkoilla tms. koska siellä on ylenpalttista uskonnon tyrkytystä.
Miksi pitäisi ottaa toisen riippuvuuden tilalle toinen jopa ehkä tuhoisampi vaihtoehto henkisesti, kuin alkoholi...
Mielestäni katkoilla on muutenkin vähän hömppä asenne.
Olen varma, että katkot tehoaisivat paremmin, jos niissä olisi mielekästä tekemistä, puutöitä, käsitöitä, urheilua, mahdollisesti erilaisia kursseja ja töitä sekä katkon jälkeen "oikeaan" elämään valmentamista.
Ei siis lähetettäisi vain pelkkien rukouksien voimalla potilasta takaisin kotiinsa, vaan pidettäisiin tiivistä yhteyttä katkohoidon jälkeenkin, parhaassa tapauksessa oli joka päivä esim. joku paja minne saisi tulla tekemään mielekkäitä asioita tai vaan juttelemaan ihmisten kanssa, ettei pitkän päivän yksinäisyydessä tartu siihen pulloon.
En muutenkaan tajua, että katkoilla vaan makoillaan ja palkatut keittäjät keittävät heille ruuat ja siivoojat siivoaa.
Ovathan holistit aikuisia ihmisiä ja luulisi heidän yhteistyössä saavan ruuan itselleen tehtyä saatika mopattua lattiat, etteivät aivan laitostoidu.Et ole näköjään katkolla ollutkaan, kun kirjoitat ihan levottomia. Katkolla ei takuuvarmasti tuputeta mitään uskontoa, eikä rukouksilla saatella. Ja kirjoitat, että siellä vain makoillaan, mikä sekään ei pidä paikkaansa. Saa makoilla, mutta saa siivoilla, avustaa emäntää, kattailla ja järjestellä iltapalaa yms. siis omasta halusta.
Mikä laitos on "katko" Sinun ajatusmaailmassasi, kun käsitys on noin poskellaan? mmmmm kirjoitti:
Tietenkin tahdon tyyneyttä hyväksyä asiat, mutta pitääkö sitä uskontoa jokapaikassa tyrkyttää?
Tiedän monia holisteja jotka eivät kestä katkoilla tms. koska siellä on ylenpalttista uskonnon tyrkytystä.
Miksi pitäisi ottaa toisen riippuvuuden tilalle toinen jopa ehkä tuhoisampi vaihtoehto henkisesti, kuin alkoholi...
Mielestäni katkoilla on muutenkin vähän hömppä asenne.
Olen varma, että katkot tehoaisivat paremmin, jos niissä olisi mielekästä tekemistä, puutöitä, käsitöitä, urheilua, mahdollisesti erilaisia kursseja ja töitä sekä katkon jälkeen "oikeaan" elämään valmentamista.
Ei siis lähetettäisi vain pelkkien rukouksien voimalla potilasta takaisin kotiinsa, vaan pidettäisiin tiivistä yhteyttä katkohoidon jälkeenkin, parhaassa tapauksessa oli joka päivä esim. joku paja minne saisi tulla tekemään mielekkäitä asioita tai vaan juttelemaan ihmisten kanssa, ettei pitkän päivän yksinäisyydessä tartu siihen pulloon.
En muutenkaan tajua, että katkoilla vaan makoillaan ja palkatut keittäjät keittävät heille ruuat ja siivoojat siivoaa.
Ovathan holistit aikuisia ihmisiä ja luulisi heidän yhteistyössä saavan ruuan itselleen tehtyä saatika mopattua lattiat, etteivät aivan laitostoidu.Vaan että AA ei ole uskonnollinen yhteisö, sinne saa tulla vaikka Jumalankieltäjät ja he saavat pitää vakaumuksensa vaikka hautaan saakka....
- mmmmm
Häh? kirjoitti:
Et ole näköjään katkolla ollutkaan, kun kirjoitat ihan levottomia. Katkolla ei takuuvarmasti tuputeta mitään uskontoa, eikä rukouksilla saatella. Ja kirjoitat, että siellä vain makoillaan, mikä sekään ei pidä paikkaansa. Saa makoilla, mutta saa siivoilla, avustaa emäntää, kattailla ja järjestellä iltapalaa yms. siis omasta halusta.
Mikä laitos on "katko" Sinun ajatusmaailmassasi, kun käsitys on noin poskellaan?...niin ja olen ollut kumpaisessakin.
Hyvä, jos sun kohdalla katkot ovat toimineet, mutta itse en henk.koht. tunne ketään jota olisi auttanut. - Häh?
raitis kirjoitti:
Vaan että AA ei ole uskonnollinen yhteisö, sinne saa tulla vaikka Jumalankieltäjät ja he saavat pitää vakaumuksensa vaikka hautaan saakka....
Laita Sinä nyt vähän käsitteitämme järjestykseen, kun tuon kamraatin kanssa menee meillä asiat ristiin. Meilläpäin kun puhutaan "katkosta", se on mm. A-killan, kunnan, sosiaalitoimen, ja A-klinikan kanssa toimiva, kai joka kaupungissa oleva katkaisuasema, jossa tavallisesti ollaan 5-7 vrk.
Sitten on hoitolaitoksia eri puolella maata, jotka toimivat nekin "katkoina", mutta siellä ollaan pitempään. Tällaisissa laitoksissa on näemmä ollut tuo kamraatti, jonka kanssa tuossa ylempänä viestiteltiin.
Mitkä mahtavat olla oikeat nimitykset noille eri laitoksille? - fa-fa
raitis kirjoitti:
Vaan että AA ei ole uskonnollinen yhteisö, sinne saa tulla vaikka Jumalankieltäjät ja he saavat pitää vakaumuksensa vaikka hautaan saakka....
Nimimerkki Raitis uskovaisena puhuu tietenkin läpiä päähänsä. AA:n ohjelman heti kolmas ns. askel kuuluu sanasta sanaan näin:
"3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme." fa-fa kirjoitti:
Nimimerkki Raitis uskovaisena puhuu tietenkin läpiä päähänsä. AA:n ohjelman heti kolmas ns. askel kuuluu sanasta sanaan näin:
"3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme."Kuin hänet käsitämme..Jumala/ Korkeampi voima voi olla mikä tahansa..esim. AA-ryhmä tai AA kokonaisuutena..koeta nyt Bullshit uskoa se asia..ei minustakaan ole mitään "kirkkouskovaista" tullut vaikka olen ollut AA-ssa mukana yli 9 vuotta ja vaikka olisi tullutkin niin mitä sitten? kyllä se varmasti juovan alkoholistin elämän voittaa.
Häh? kirjoitti:
Laita Sinä nyt vähän käsitteitämme järjestykseen, kun tuon kamraatin kanssa menee meillä asiat ristiin. Meilläpäin kun puhutaan "katkosta", se on mm. A-killan, kunnan, sosiaalitoimen, ja A-klinikan kanssa toimiva, kai joka kaupungissa oleva katkaisuasema, jossa tavallisesti ollaan 5-7 vrk.
Sitten on hoitolaitoksia eri puolella maata, jotka toimivat nekin "katkoina", mutta siellä ollaan pitempään. Tällaisissa laitoksissa on näemmä ollut tuo kamraatti, jonka kanssa tuossa ylempänä viestiteltiin.
Mitkä mahtavat olla oikeat nimitykset noille eri laitoksille?Ovat juuri sitä miten kirjoititkin, elikkä n.viikon mittainen hoito jossa potilas lääkitään B-vitamiinilla ja yleensä myös rauhoitavilla lääkkeillä. Pitempi aikaiset hoitolaitokset ja niiden hoitokeinot yleensä perustuvat enemmän tai vähemmän AA-n toipumisohjelmaan joissa perehdytään tuohon ko. ohjelmaan koko aika, ehkä paras näistä hoitolaitoksista on Myllyhoito? itse en ole koskaan ollut asiakkaana hoitolaitoksissa mutta olen tutustunut niihin, Minnesotahoito (Lapua) Ventuskartani ( Kokkola ) ja olen myös pitänyt infotilaisuuksia esim. Karvoshovissa. Puutöitä tai mattoja kutomalla ihminen ei raitistu ;)..mutta turhaan minä alan väittelemään tuon kirjoittajan kanssa koska hänellä on näköjään hyvin selvät ja periksiantamattomat mielipiteet. ( kuuluu sairauden luonteeseen )
- fa-fa
raitis kirjoitti:
Kuin hänet käsitämme..Jumala/ Korkeampi voima voi olla mikä tahansa..esim. AA-ryhmä tai AA kokonaisuutena..koeta nyt Bullshit uskoa se asia..ei minustakaan ole mitään "kirkkouskovaista" tullut vaikka olen ollut AA-ssa mukana yli 9 vuotta ja vaikka olisi tullutkin niin mitä sitten? kyllä se varmasti juovan alkoholistin elämän voittaa.
Logiikka hoi! Jos ei usko mihinkään esim. AA:n porukkaan tai muuhun korkeampaan voimaan, niin miten sen haltuun mitään -varsinkaan elämäänsä- voi jättää? Tässä AA:n logiikka ontuu, seisoo tyhjän päällä ja se sopii vain uskovaisille.
fa-fa kirjoitti:
Logiikka hoi! Jos ei usko mihinkään esim. AA:n porukkaan tai muuhun korkeampaan voimaan, niin miten sen haltuun mitään -varsinkaan elämäänsä- voi jättää? Tässä AA:n logiikka ontuu, seisoo tyhjän päällä ja se sopii vain uskovaisille.
Et ole AA-lainen? Tai voin jopä väittää että et ole. ihminen joka on tarpeeksi monesti ja tarpeeksi kaun saanut alkoholilta "turpiin" ja "pääsee" AA-han, oppii kyllä ajan myötä uskomaan että AA-laisten muodostama yhteisö on häntä voimakkaampi tai korkeampi voima taistelussa kuningas alkoholia vastaan ja tohdimpa vielä väittää että suurin osa tulokkaista ei ole kovinkaan uskovaista porukkaa. Olet ilmeisesti lukenut AA-n 12 askeleen otsikot jostain ja vetänyt sen johtopäätöksen että AA on uskonnollinen liike? asia ei ole kuitenkaan näin, ja omalta kohdaltani voin sanoa että kun minä menin ensimmäisiä kertoja AA-han en uskonut yhtään mihinkään, en AA-han en Jumalaan enkä itseenikään. Mutta Fa-Fa-lla on mielipiteensä ja minulla omani.
- otsikot?
raitis kirjoitti:
Et ole AA-lainen? Tai voin jopä väittää että et ole. ihminen joka on tarpeeksi monesti ja tarpeeksi kaun saanut alkoholilta "turpiin" ja "pääsee" AA-han, oppii kyllä ajan myötä uskomaan että AA-laisten muodostama yhteisö on häntä voimakkaampi tai korkeampi voima taistelussa kuningas alkoholia vastaan ja tohdimpa vielä väittää että suurin osa tulokkaista ei ole kovinkaan uskovaista porukkaa. Olet ilmeisesti lukenut AA-n 12 askeleen otsikot jostain ja vetänyt sen johtopäätöksen että AA on uskonnollinen liike? asia ei ole kuitenkaan näin, ja omalta kohdaltani voin sanoa että kun minä menin ensimmäisiä kertoja AA-han en uskonut yhtään mihinkään, en AA-han en Jumalaan enkä itseenikään. Mutta Fa-Fa-lla on mielipiteensä ja minulla omani.
Mitäs ne ovat kun en vuosien varrella AA-ssa ole sellaisiin törmännyt?
12 askelta kun ovat jokainen yhden lauseen mittaisia, niin vaikea on kuvitella että ne olisi jotenkin onnistuttu vielä erikseen otsikoimaankin?
Jotain niiden amerikanmallia ihannoivien billinpalvojien, anonymien juttuja? Ne kun ovat olevinaan niin tehokkaita että pystyvät varmaan askeleetkin otsikoimaan...
- Käyty on.
Siellä voit keskustella eri vaihtoehdoista, menetkö lähetteellä katkolle, A-Klinikan lääkärille, vai oletko avohoidossa, jolloin arkisin päivittäin saat rauhoittavat ja nukahtamislääkkeet, perjantaina saat satsin viikonlopuksi. Hoitsuilla on vaitiolovelvollisuus. Eikä siellä käynnissä mitään dramatiikkaa tai häpeämistä ole. Siellä käyvät niin herrat kuin narrit. Voit ottaa palaveriin mukaan kenet kelpuutat. Voi samoin tein pyytää rauhoittavan huuleen. Ja uskonnosta ei höpistä missään vaiheessa.
- Käyty on.
Soita sinne ensin, ainakin meilläpäin A-klinikka ottaa vastaan vain klo 12.00 asti.
- sAAmari
http://www.a-kiltojenliitto.fi/
ja sieltä Tampereen A-kilta. Jospa siellä olisi kaipaamaasi puuhastelua.
t. saamari, AA-lainen vaan ei uskovainen
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664