Kamala kohtaus (tukehtumisen tunne, yskä)

Maria~

Tänään säikähdin pahanpäiväisesti, kun sain seuraavan laisen kohtauksen: minulla on nyt ollut kamala yskä, mutta sitten kurkkuani alkoi tosissaan "kutista" ja luulin tukehtuvani. Minulla rupesi ihan kouristamaan ylävartaloani ja pelkäsin tukehtuvani. Kurkussani tuntui kuin oksentaisin kohta, vaikka siis mitenkään oksettava olo ei ollut. Pystyin hengittämään vain tiheään ja pinnallisesti, mutta heti kun vedin normaalisti henkeä, tuntui taas kamala kutina ja tukehtumisen pelko.
Yritin juoda vettä ja syödä kurkkupastillia, mutta niellessä tuntui tuo sama kutina ja tukehtuminen.

Pelottaa hirveästi, jos saan taas sellaisen.

Ja muutenkin olen nyt ollut seuraavasti sairaana:

Nyt: yskä
noin kuukausi sitten: nuha, yskä, kurkkukipu
taas kuukausi tai muutama viikko ennen tätä: nuha, yskä, kurkkukipu
3 viikkoa ennen edellistä: nuha

6

8925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joensuunlikka

Mene ihmeessä lääkäriin, kyseessähän voi olla vaikka keuhkoputkentulehdus tai jopa keuhkokuume,,kipin kapin nyt lääkäriin!

• kokemuksella

kerron, että jos et ole vielä hakeutunut lääkäriin tee se heti. Meillä oli juuri tällä viikolla lähipiirissä vastaavanlainen tapaus ja tämä sairastunut on nyt sairaalassa keuhkokuumeen vuoksi. Pidä hyvä huoli itsestäsi ja pikaista paranemista!

• liikkeellä

Yskää ollut mulla kuukauden, nyt kamalan kipeä hartiat, selkä, rinta, tuntuu kuin olisi kipeeks tulos, keuhkot kipeät,
      olisin mennyt yksityislääkärille jos olis varaa, terkkariin en vielä mene haukuttavaksi,

jos todella on tuollaisia vaivoja, lääkäriin vaan heti.

• olla

kyse myös allergisesta sisäelimien turpoamisesta tms., joka pahimmillaan on hengenvaarallista (jos hengitys menee tukkoon ja tukehtuu). Ja astmaakaan ei varmaan voi poissulkea. Pitäisi mennä ilmeisesti saman tien päivystykseen, jos tuollaista tulee. Mutta varmaan oletkin jo käynyt lääkärissä, koska kirjoitit pari viikkoa sitten.

Tuollaisten oireiden kanssa ei ole pelleilemistä
      - toki kannattaa tosin muistaa, ettei panikointikaan auta asiaa. Eli kandee olla niin RAUHALLINEN kuin pystyy ja mennä silti HETI hankkimaan apua.

• kamaluus

Mulla sama tilanne taas päällä. Oli kerran myös, mutta se meni muutamassa viikossa ohi. Yskä ei tällä hetkellä ole kovinkaan paha, mut kun toi kohtaus tulee, niin sitten tulee, ja se on ihan hirveää. Yhtäkkiä kuin vain istun, tuntuu, että kutittaapa kamalasti kurkkuun ja en saa happea, yskiminen ei auta ja alan sätkimään hapen puutteesta. On ihan välttämättömyys saada se vesi ja kurkkupastilli.

• Eräsvaan

Itselläni alkoi saman kaltaiset ongelmat noin 40v. sitten kroonisena nuhana. Flunssasta paraneminen alkoi kestää pidempään. Ja määrätynlainen köhä alkoi kiusata vuosien saatossa.
      Isälläni oli samankaltaisia oireita, ja hän puhui keuhkokatarrista. Mitään selvää hengen ahdistusta ei ole ollut mutta muutama vuosi sitten selvisi kuvauksella, että nenän toinen sierain on vino ja leikkaus auttaisi siihen. Totesin lääkärille olevani niin iäkäs, etten moista riskiä halua enään ottaa. Leikkaus olisi pitänyt tehdä nuorena, mutta ei se silloin selvinnyt! Noin kymmenen vuotta sitten alkoi tulla pahoja astmaattisen tapaisia yskänkohtauksia muutaman viikoin välein. Henkitorvi on kolme kertaa tähystetty, ja koepalat otettu. Mitään akuuttia ongelmaa ei sieltä ole löytynyt. Toisella kerralla puudutusaineen vaikutuksen loputtua, sain tällaisen erittäin pahan tukehduttavan yskänkohtauksen pukutilassa. Olin lähellä pyörtyä, kun kukaan ei ollut auttamassa.
      Kaikenlaiset sumutteet, inhalaattorit ja yskänlääkkeet olen kokeillut. Mikään ei ole tätä vaivaa poistanut, ja näitä kohtauksia tulee melko säännöllisesti muutaman viikon välein. Kamalinta se on jonkun tilaisuuden aikana, kun pitää päästä juoksujalkaa vessaan tai ulos yskimään. Kohtaus kestää noin 10 minuuttia, ja limaa pitää yskiä koko ajan pois. Saatan jonain päivänä tukehtua lopullisesti moiseen kohtaukseen , mutta eihän täältä kukaan ole hengissä selvinnut. Muutama vuosi tämä vaiva aiheutti erikoisen uniongelman, ja sairastuin sen vuoksi vakaviin komplikaatioihin, myös laihduin yht'äkkiä 10 kiloa. Lääkärit selittivät sen johtuvan vain hyperventilaatioista, jonka itse tunsin olevan väärä diaknoosi. Myöhemmin sitten selvisi, mistä oli kyse ja määrätyillä lääkkeillä sain terveyteni takaisin suunnilleen samalle tasolle. Mutta yskänkohtaukset jatkuu muiden vaivojen ohessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe