Eli taloni on 150 neliöinen kivitalo. Lämmitysmuotona vesikiertoinen puulämmitys. minulle on tarjottu ilmalämpöpumppua mutta mietin että kannattaako talooni moista asentaa kun puut tulevet omasta metsästä (tavallaan ilmaisia) ja käyttövettä joudun kuitenkin lämmittämään puulla. Osaisko joku astetta viisaampi neuvoa.
Ilmalämpöpumppu puulämmitteiseen
22
4410
Vastaukset
- Sami_
Jos sulla on niitä kuuluisia ilmaisia puita, niin ei sun kannata laittaa senttiäkään likoon halvemman lämmityksen puolesta. Mikä voi olla halvempaa kuin ilmainen?
- Pellet
Vai että kuuluisia ilmaisia puita. Höh, on se vaan joidenkin niin pirun vaikea sitä käsittää että jopa eteläsuomessa ihmisillä on metsää ja puu on ilmaista!!! Ei kaikki ole sellaisia kravattipojuja jotka vaan lihoo netin ääressä, tosimiehet pienii puita ja haisee paskalle.
- ei ole minulle
Pellet kirjoitti:
Vai että kuuluisia ilmaisia puita. Höh, on se vaan joidenkin niin pirun vaikea sitä käsittää että jopa eteläsuomessa ihmisillä on metsää ja puu on ilmaista!!! Ei kaikki ole sellaisia kravattipojuja jotka vaan lihoo netin ääressä, tosimiehet pienii puita ja haisee paskalle.
myynyt niitä ilmaisia puita vaikka olen luvannut parieuroa per motti maksaakin. Ihme porukkaa laittaisivat puut myyntiin ja rikastuisivat.
Noita ilmaisia puita ilmenee täällä usein kun sähkölämmitteisten talojen kulutuksia verrataan. Aina välillä näkee kommentteja "Ei mene kuin 900e vuodessa sähköön" siis tosi tiivis talo... paljonkohan niitä ilmaisia puita on tullut polteltua.
Aloittajan kannattaa miettiä montako puumottia voisi jäädä polttamatta jos asentaisi ilpin ja sitten miettiä kannattaako maksaa 1500e siitä, että ei tarvitse polttaa ihan niin montaa puuta. - metsänomistaja
Harmittaako kun e ole omaa metsää?
- elämä on
ei ole minulle kirjoitti:
myynyt niitä ilmaisia puita vaikka olen luvannut parieuroa per motti maksaakin. Ihme porukkaa laittaisivat puut myyntiin ja rikastuisivat.
Noita ilmaisia puita ilmenee täällä usein kun sähkölämmitteisten talojen kulutuksia verrataan. Aina välillä näkee kommentteja "Ei mene kuin 900e vuodessa sähköön" siis tosi tiivis talo... paljonkohan niitä ilmaisia puita on tullut polteltua.
Aloittajan kannattaa miettiä montako puumottia voisi jäädä polttamatta jos asentaisi ilpin ja sitten miettiä kannattaako maksaa 1500e siitä, että ei tarvitse polttaa ihan niin montaa puuta.Aika paljon tuo 900 euroa vuodessa sähköstä. Mulla kivitalo 220 neliötä ja sähkölasku tulee kahdenkuukauden välein (6kertaa vuodessa) ja on suuruusluokkaa 45 - 55 euroa. Taloa lämmitän niillä ilmaisilla puilla joita keräilen omasta metsästä ja nyt kun on syysmyrskyt kaadelleet puita niin voin niitä muutaman motin myydä sinullekin. Sopuhintaan tottakai;)
- Sami_
Pellet kirjoitti:
En kyllä ymmärrä mitä järkeä on ilpillä säästää lämmityskuluissa, jos lämpö on ilmaista.
- HUHjane
elämä on kirjoitti:
Aika paljon tuo 900 euroa vuodessa sähköstä. Mulla kivitalo 220 neliötä ja sähkölasku tulee kahdenkuukauden välein (6kertaa vuodessa) ja on suuruusluokkaa 45 - 55 euroa. Taloa lämmitän niillä ilmaisilla puilla joita keräilen omasta metsästä ja nyt kun on syysmyrskyt kaadelleet puita niin voin niitä muutaman motin myydä sinullekin. Sopuhintaan tottakai;)
Kuulostaa "Kallista":n ilmoittama sähkölaskun hinta utopialta. Oliskohan unohtunut siirto-ja kiinteät kuukausimaksut pois hinnasta? Sentään 220neliön talo lämmintä ja asuttavaa tilaa? Lämmitätkö myös sähköllä?
Jo pelkkän taloussähkön osalta vaikuttaisi ilmoittamasi hinta aika pieneltä. Tietenkin jos et omista kodinkoneita, etkä viihde-elektroniikkaa ja et polta valoja, voi tuo hinta olla lähellä oikeaa.
Toinen mahdollisuus on että sinun 220 nelöinen talossasi ei asuta kuin yhdessä huoneessa ja muut ovat kylmillään.
Kolmas mahdollisuus on, että lämmityksesi ja käyttövetesi lämpiää kaukolämmöllä tai keskuslämmityksellä (öljy, pelletti,puu tms.)
Ja katsot teeveetä aurinkokennolla ja lämmität ruokasi nestekaasulla. - edellinen
elämä on kirjoitti:
Aika paljon tuo 900 euroa vuodessa sähköstä. Mulla kivitalo 220 neliötä ja sähkölasku tulee kahdenkuukauden välein (6kertaa vuodessa) ja on suuruusluokkaa 45 - 55 euroa. Taloa lämmitän niillä ilmaisilla puilla joita keräilen omasta metsästä ja nyt kun on syysmyrskyt kaadelleet puita niin voin niitä muutaman motin myydä sinullekin. Sopuhintaan tottakai;)
Mistäpäin puut voi tulla hakemaan? Voin järjestää rekkakyydinkin jos olet kaukana Oulusta. Niin maksan reilusti sanotaan vaikka 3e/motti.
- jokunenJ
Ratkaisu riippuu itsestäsi. Tavallaan ILP on paikallaan talossasi. Sillä voit lämmittää, kun ei viitsi polttaa puita tai on vaikkapa matkoilla. Tosi kylmillä lämmittäisit sitten pääasiassa puilla, silloinhan ILP:n hyötysuhde on huono.
On selvää, että lämmityssähkö maksaa. ILP:ssä on se hyvä puoli, että se on melko yksinkertainen ja nopea asennettava. Vaikkapa sähköpattereiden asentaminen vaatii paljon johdotustyötä jne.- jokunenJ
Tietysti toinen vaihtoehto on sähkövastus kattilaan, jos se onnistuu.
- Sami_
Tasan samanlaisen sähköjohdon se ilppi tarvii, kuin mitä sähköpatterikin.
Ettei tule väärin ymmärräksiä, niin pidän ilppiä hyvänä ratkaisuna taloon jossa on sähkölämmitys. Jäähdytysominaisuuden vuoksi kannattaa laitta vaikka olisi niitä ilmaisia puita.
Ja mitä puihin tulee, nii voisin ostaa vaikka koivurankaa, jos joku haluaa niistä pikkukorvauksen sen sijaan, että polttelee niitä ilman korvausta omassa takassa.
- Raikku
minulla on vakaa, omiin laskelmiin perustuva mielipide, että taloudellisesti tarkasteltuna ILPpiä ei kannata laittaa juuri minkään muun kuin suoran sähkölämmityksen korvaajaksi. Jos talo lämpiää vaikka ostopuillakin, niin ILP ei koskaan maksa itseään takaisin. Tämä siis remonttitapauksessa - jos on uudisrakennus, niin tilanne on hieman toinen.
Meill on yösähköllä lämpiävä talo LTO-laitteistolla, eikä sinnekään kannata ILPpiä hankkia koska takasinmaksuaika on älyttömän pitkä.- miksipä
Eikö ruotsalaiset osaa laskea, kun siellä on satojatuhansia ilppejä.
- Lämmittäjä
Ilmalämpöpumppujen hinnat ovat tulleet rajusti alas viime vuosina. Niinpä nykyään saa laatupumpun asennettuna nettona jo hyvinkin 1300 eurolla.
Koska myös talven muuttuvat yhä leudoimmiksi, ILP:n hyötysuhde kasvaa koko ajan. Tyypillisesti -10 asteen pakkasella hyvä ilp on vielä COP-arvoltaan yli 2.
Lisäksi laite puhdistaa huomattavasti huoneilmaa ja toimii intiaanikesinä mainiona ilmastointilaitteena. Jokainen, joka on omistanut ilmastoidun auton ei enää voisi kuvitellakaan olevansa ilman. Sama pätee ilmalämpöpumppuun.
Eli kyllä, mielestäni ILP kannattaa hankkia. Takaisinmaksuaika on luokkaa 5-8 vuotta, sen jälkeen tulee puhdasta säästöä. Ja lisäksi asumismukavuus paranee ja elämänlaatu kohoaa siinä sivussa. - Raikku
miksipä kirjoitti:
Varmasti osaavat laskea ihan oikein sielläkin.
Minulla on käsitys, että Ruotsissakin lämpöpumput on asennettu lähinnä uudisrakennuksiin ja silloin, kun koko lämmitysjärjestelmä joudutaan uusimaan joka tapauksessa.
Tämä minun laskelma pyrki olemaan suuntaa-antava laskelma siitä, kannattaako toimivaa järjestelmää vaihtaa ILPpiin. Minusta ei. - Raikku
miksipä kirjoitti:
Tarkennus: minun ajatukseni koskevat nyt poistoilmalämpöpumppua (PILP), jolla lämpiää myös käyttövesi. Se on oleellisesti monimutkaisempi ja kalliimpi järjestelmä kuin pelkkä ILP.
Alkuperäinen kysyjä puhui ILPistä, ei PILPistä. Sori. - Epäilijä
Lämmittäjä kirjoitti:
Ilmalämpöpumppujen hinnat ovat tulleet rajusti alas viime vuosina. Niinpä nykyään saa laatupumpun asennettuna nettona jo hyvinkin 1300 eurolla.
Koska myös talven muuttuvat yhä leudoimmiksi, ILP:n hyötysuhde kasvaa koko ajan. Tyypillisesti -10 asteen pakkasella hyvä ilp on vielä COP-arvoltaan yli 2.
Lisäksi laite puhdistaa huomattavasti huoneilmaa ja toimii intiaanikesinä mainiona ilmastointilaitteena. Jokainen, joka on omistanut ilmastoidun auton ei enää voisi kuvitellakaan olevansa ilman. Sama pätee ilmalämpöpumppuun.
Eli kyllä, mielestäni ILP kannattaa hankkia. Takaisinmaksuaika on luokkaa 5-8 vuotta, sen jälkeen tulee puhdasta säästöä. Ja lisäksi asumismukavuus paranee ja elämänlaatu kohoaa siinä sivussa.Kerroppa nyt ihan silleen selväkielisesti että kuinka se ILP puhdistaa sitä ilmaa huomattavasti. Meillä on ollut 3 vuotta ILP jossa on ns. karkeasuodin ja sähkösuodin ja aktiivihiilisuodin eikä meidän ilma ole puhdistunut yhtään. Johtuen siitä että ko. suodinpinta-alaa on koko laitteesta niin merkityksettömän vähän ettei niillä ole käytännössä mitään merkitystä. Sitävastoin laitteen aiheuttama ilmavirtaus nostaa liikkeelle kaiken mahdollisen pölyn varsinkin huoneessa jossa sisäyksikkö sijaitsee. Itse en ole 3 vuoden aikana huomannut mitään eroa sisäilman laadussa tai siivouksen ja pölyjen pyyhkimisen määrässä, mutta kerroppa sinä silleen selkokielellä että mitä se tarkoittaa että on huomattavasti parempi ilma. Luulen että se tarkoittaa sitä että olet siinä LUULOSSA että sisäilma on parempi ja sitämyöten olet onnellisempi ja se luo miellyttävän ilmapiirin. Mutta ILP laitteiden sisäilmaa puhdistava vaikutus on aivan harhaa, sen voi jokainen todeta kun vähänkään enemmän tutkii laitteen suodatusjärjestelmää.
- tutkinut
Epäilijä kirjoitti:
Kerroppa nyt ihan silleen selväkielisesti että kuinka se ILP puhdistaa sitä ilmaa huomattavasti. Meillä on ollut 3 vuotta ILP jossa on ns. karkeasuodin ja sähkösuodin ja aktiivihiilisuodin eikä meidän ilma ole puhdistunut yhtään. Johtuen siitä että ko. suodinpinta-alaa on koko laitteesta niin merkityksettömän vähän ettei niillä ole käytännössä mitään merkitystä. Sitävastoin laitteen aiheuttama ilmavirtaus nostaa liikkeelle kaiken mahdollisen pölyn varsinkin huoneessa jossa sisäyksikkö sijaitsee. Itse en ole 3 vuoden aikana huomannut mitään eroa sisäilman laadussa tai siivouksen ja pölyjen pyyhkimisen määrässä, mutta kerroppa sinä silleen selkokielellä että mitä se tarkoittaa että on huomattavasti parempi ilma. Luulen että se tarkoittaa sitä että olet siinä LUULOSSA että sisäilma on parempi ja sitämyöten olet onnellisempi ja se luo miellyttävän ilmapiirin. Mutta ILP laitteiden sisäilmaa puhdistava vaikutus on aivan harhaa, sen voi jokainen todeta kun vähänkään enemmän tutkii laitteen suodatusjärjestelmää.
Mikään kotikäyttöön tarkoitettu ilmanpuhdistin ei puhdista ilmaa, niin että sen varsinaisesti huomaisi. Mutta ilmansuodattimen varsinainen tarkoitushan onkin poistaa ilmasta mikropölyä, ei se mikään keskuspölynimuri ole.
Mulla on ollut elixair jo muutaman vuoden ja tuossa keväällä hankitussa ilpissa on myös karkeaa suodatinta, sähkösuodatinta, ionisaattoria, aktiivihiiltä sekä vielä joku muu 6 v välein vaihdettava (ei tuu mieleenmikä)
Elixair on auttanut ainakin keväisiin siitepölyallergiaoireisiin ja saman tuntuis tekevän myös ilpin suodattimet. Ja ilmeisesti sillä ionisaattorilakin on ilmaa puhdistava tarkoituksensa, mutta täytyypä hieman lueskella ennen kuin kirjoitan enempää.
Jos ilpissä ei olis mitään suodattimia, niin silloinhan se varsinainen pöllyyttelijä oliskin (vrt. iso tehokas pöytätuuletin)
Muutaman kerran olen putsannut karkeasuodattimet ja kerran sähkösuodattimen. Pölyä karkeasuodattimiin kertyy aika lailla ja kun tuon sähkösuodattimen pesin, niin ihan pikimusta vesi siitä lähti. Aivan samoin on tilanne elixairin kanssa, se on vaan tehokkaampi, onhan sen ainoa tarkoitus ilman puhdistaminen.
Aktiivihiilisuodattimen tarpeellisuudesta olen samaa mieltä, elixairiinkaan ei koskaan uutta hankittu.
Niin tuota elixairia tuli joskus testattua savulla. Jonnekin savuhiukkaset kyllä häviää, vai kuvittelinko vaan....? Sama toimintaperiaate löytyy ainakin meidän Toshibasta. - Sami_
miksipä kirjoitti:
Eikö suomalaiset osaa laskea, kun maksavat autoistaan enemmän kuin ruotsalaiset?
Ruotsissa ei saa tehdä suoraa sähkölämmitystä. - saa tukea
miksipä kirjoitti:
ilmalämpöpumpuilleen. Suomessa ei tueta valtion puolesta lmpöpumppu teollisuutta.
- Epäilijä
tutkinut kirjoitti:
Mikään kotikäyttöön tarkoitettu ilmanpuhdistin ei puhdista ilmaa, niin että sen varsinaisesti huomaisi. Mutta ilmansuodattimen varsinainen tarkoitushan onkin poistaa ilmasta mikropölyä, ei se mikään keskuspölynimuri ole.
Mulla on ollut elixair jo muutaman vuoden ja tuossa keväällä hankitussa ilpissa on myös karkeaa suodatinta, sähkösuodatinta, ionisaattoria, aktiivihiiltä sekä vielä joku muu 6 v välein vaihdettava (ei tuu mieleenmikä)
Elixair on auttanut ainakin keväisiin siitepölyallergiaoireisiin ja saman tuntuis tekevän myös ilpin suodattimet. Ja ilmeisesti sillä ionisaattorilakin on ilmaa puhdistava tarkoituksensa, mutta täytyypä hieman lueskella ennen kuin kirjoitan enempää.
Jos ilpissä ei olis mitään suodattimia, niin silloinhan se varsinainen pöllyyttelijä oliskin (vrt. iso tehokas pöytätuuletin)
Muutaman kerran olen putsannut karkeasuodattimet ja kerran sähkösuodattimen. Pölyä karkeasuodattimiin kertyy aika lailla ja kun tuon sähkösuodattimen pesin, niin ihan pikimusta vesi siitä lähti. Aivan samoin on tilanne elixairin kanssa, se on vaan tehokkaampi, onhan sen ainoa tarkoitus ilman puhdistaminen.
Aktiivihiilisuodattimen tarpeellisuudesta olen samaa mieltä, elixairiinkaan ei koskaan uutta hankittu.
Niin tuota elixairia tuli joskus testattua savulla. Jonnekin savuhiukkaset kyllä häviää, vai kuvittelinko vaan....? Sama toimintaperiaate löytyy ainakin meidän Toshibasta.Olen kanssasi samaa mieltä siinä että nämä varsinaiset ilman puhdistimet kyllä toimivat ja auttavat sisäilman laadussa, koska sieltä tulee ulos vain suodatettua ilmaa. Jokainen ILP suodattaa läpivirtaavasta ilmastaan karkean arvioni mukaan vain 15 % muulla suodattimella kuin karkeasuodattimella. Eli en usko että putsaa edes "omia sotkujaan", sitä pölyä mitä pistää liikkeelle ilmavirtauksellaan joka muutoin olisi laskeutuneena jollekin pinnalle josta se puhdistettaisiin pois määräajoin esim. kostealla rätillä. Eli edelleen olen sitämieltä että ILPiä on lähes rikollista mainostaa ilmaa puhdistavana laitteena. Kyllähän se kerää likaa minunkin sähkösuotimen pinnat ILPissä, en väitä etteikö ne sinällään toimi mutta kun se suodattimen pinta-ala on vain murto-osa koko puhallusalasta.
Erilliset ilmanpuhdistimet on asia erikseen, ja niihin mm. tupakan savu ja haju häviää melkoisen tehokkaasti mikäli aktiivihiilisuodin on vielä toimintakykyinen. Itsekin aikoinaan hämmästyin ja ostinkin laitteen appiukolle joka kärsi allergioista ja hajuista. Ne laitteet todella puhdistaa ilmaa, mutta ne myös maksavat melkein saman kuin koko ILP joten jo siitä voi arvella että mikä on ILP laitteiden puhdistuksen todellinen teho.
Kaiken tämän vaivan, että viitsin aiheesta kirjoittaa, teen vain siksi ettei ihmiset luulisi saavansa ilmanpuhdistinta kun ostavat ILPin. ILP on kyllä varauksin ihan jees lämmityslaite, ja varsinkin jäähdytyslaite.
- Raikku
Aiheesta on aikaisemmin keskusteltu (tosin PILPistä, ei ILPistä):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000009&posting=22000000010036159
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793