Mac-osoite

Pekka P

Saako VB:lla tehtyä ohjelmaa joka ilmoittaa koneen mac-osoitteen?

6

664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys.

>Saako VB:lla tehtyä ohjelmaa...

Kaikilla kielillä voi tehdä sen mitä kyseisen koneen prosessori osaa konekielellä. Toisilla tietyt asiat vaan on helpommin toteutettavissa kuin toisilla mutta kaikilla mahdollista.

Mielenkiintoista on se mihin tarvitset ohjelmaa joka "ilmoittaa mac-osoitteen" vai aiotko rakentaa oman verkkoprotokollan kun tuo TCP/IP on jotenkin "köykäinen" ?

• Pekka P

Minkähänlaisella koodilla tuo sitten tapahtuu, jos kerran on mahdollista.

Tarkoituksena on vain tunnistaa kone jossa ohjelmaa käytetään. Mac-osoitteenhan tosin saa muutettua, joten se ei ole täysin varma keino. Mitä muita tapoja tunnistamiseen on olemassa.

• kysymys.
        Pekka P kirjoitti:

Minkähänlaisella koodilla tuo sitten tapahtuu, jos kerran on mahdollista.

Tarkoituksena on vain tunnistaa kone jossa ohjelmaa käytetään. Mac-osoitteenhan tosin saa muutettua, joten se ei ole täysin varma keino. Mitä muita tapoja tunnistamiseen on olemassa.

VB osaamiseni on kovin ohutta mutta helpoin tapa lienee ajaa käyttöjärjestelmän komento:

arp -a>macit.txt

niin se listaa viimeaikaisten yhteyksien macit ja niitä vastaavat IP:t tiedostoon macit.txt.

Kaikkea voi tietysti tehdä harrastuksen vuoksi mutta nykyaikaisissa palomuureissa tuo on vakio-ominaisuus että liikenne voidaan rajoittaa tiettyihin mac-osoitteisiin. Hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa Linuxin iptables.

• Pekka P
        kysymys. kirjoitti:

VB osaamiseni on kovin ohutta mutta helpoin tapa lienee ajaa käyttöjärjestelmän komento:

arp -a>macit.txt

niin se listaa viimeaikaisten yhteyksien macit ja niitä vastaavat IP:t tiedostoon macit.txt.

Kaikkea voi tietysti tehdä harrastuksen vuoksi mutta nykyaikaisissa palomuureissa tuo on vakio-ominaisuus että liikenne voidaan rajoittaa tiettyihin mac-osoitteisiin. Hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa Linuxin iptables.

Taitaa olla minulla vielä ohuempaa, mutta ei vielä auennut tuo homma. Oisko tällaselle puupäälle ihan koodintynkää tarjolla.

• kysymys.
        Pekka P kirjoitti:

Taitaa olla minulla vielä ohuempaa, mutta ei vielä auennut tuo homma. Oisko tällaselle puupäälle ihan koodintynkää tarjolla.

>...koodintynkää tarjolla.

Eipä tunnu olevan vb-osaajia liikkeellä ja itse en viitsi sillä ruveta koodia vääntämään kun ei kyvyt riitä eikä toisaalta ole windowsia millä kokeilisi.

Tuolta löytyy yksinkertainen esimerkki GetIpNetTable()-funktion käytöstä. Se on näköjään arp-komentoa matkiva WinAPI-funktio.

http://www.mentalis.org/apilist/GetIpNetTable.shtml

• jokukolmas
        Pekka P kirjoitti:

Varmaan on tähän fiksumpikin konsti, löysinkin sellaisen netistä. Hyödynsi iphlpapi.dll:a.
        Mutta voi sen tehdä näinkin.

Tee kovalevylle tiedosto, vaikkapa nimelle ipcfg.bat.
        Kirjoita siihen yksi rivi:
        C:\Windows\System32\ipconfig.exe /all > c:\ipcfg.txt

tai mistä hakemistosta tuo ohjelma ipconfig.exe nyt löytyykään.

Ja noin komennettuna, se kirjoittaa tuloksen tiedostoon ipcfg.txt, jota voi sitten VB:ssa lukea. Ja VB:ssa tuo ipcfg.bat ensin suoritetaan Shell-funktiolla.

Tässä VB-koodi:
        'suoritetaan .bat komentotiedosto
        Shell ("C:\ipcfg.bat")

'odotetaan, jotta tiedosto on valmis luettavaksi
        Dim PauseTime, Start
        PauseTime = 1 'paussin pituus sekuntia
        Start = Timer
        Do While Timer < Start PauseTime
        DoEvents
        Loop

Dim a As Integer
        Dim rivi As String
        Dim mac_osoite As String

'luetaan tiedosto:
        Open "C:\ipcfg.txt" For Input As #1
        Do While Not EOF(1)
        Line Input #1, rivi
        If InStr(1, rivi, "Physical Address", 1) Then
        a = InStr(1, rivi, ":", 1) 2
        mac_osoite = Mid(rivi, a, Len(rivi) - a 1)
        End If
        Loop
        Close #1

Print mac_osoite

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2083
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1906
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      66
      1555
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1193
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1152
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe