Voiko hautajaisiin tulemisen kieltää?

Musta lammas

Isoäitini on kuollut. Muu sukuni on hyvin riitaisaa. Minulle on ilmoitettu, etten ole tervetullut hautajaisiin. Olin kuitenkin isoäitini kanssa hyvissä väleissä ja haluan osallistua siunaustilaisuuteen kappelissa. Minua uhattiin mm. poliisilla, jos ilmestyn paikalle. Miten on, rikonko lakia (mitä lakia), jos menen hautajaisiin?

83

41390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräsvaan...

      sulle ei oo haettu lähestymiskieltoa, niin et kyllä mielestäni riko lakia mennessäsi isoäitisi hautajaisiin... En usko, että poliisit ketään hautajaisista tulee hakemaan jos et siellä ala riehumaan. Kannattaa varmaan tarkistaa asiaa poliisilta?

      • mielipide76

        Niin itse siunaus ja hautaustilaisuudet ovat sellaisia että kukaan ei voi sitä kieltää, eikä kenelläkään ole siihen oikeutta puuttua.

        Omaisten järjestämä kahvitilaisuus, tai muu vastaava on sitten sellainen että mielestäni sinne ei saa mennä mikäli hautajaisten maksaja on joku muu lähi sukulainen kuin juuri kuollut omainen.

        Mikäli maksajana on isoäiti testamentissaan niin kenelläkään ei ole oikeus kieltää edes sitä kahvihetkeä.

        Mutta siunaus ja hautaaminen, niihin on jokaisella oikeus mennä.


      • koska ne ovat AINA julkinen...

        kuka tahansa voi mennä koska tahansa mihin hautajaisiin haluaa - ne ovat aina yleinen tilaisuus eikä ketään voida kieltää tulemasta.
        että mene sinä vain ja lausu jäähyväiset isoäidillesi - hän olisi iloinen, jos voisi tietää ja jollakin tasolla uskonkin että hän tietää.
        uskomattomia nuo muut sukulaisesi, mutta jätä
        heitä omaan arvoonsa.


    • PAKANA

      Harvemmin tavattua suoranaiset kiellot, mutta joskus esim: eri vakaumus tai vainajan toivomukset viim.matkalle saattamisesta hänen vakaumuksensa mukaan aiheuttaa kiista tilanteita.

    • lakia

      Jos tuossa oli kaikki, että vain sanaharkkaa eikä mitään lähestymiskieltoja, niin tietysti voit mennä. Ei poliisi ketään hae, jos asiallisesti käyttäytyy, huumehörhön tai juovukkeessa olevan voi käydä poistamassa. Itse menisin kappelin takaosaan ja kukkalaitteen tai vaikka kynttilän toimittaisin haudalle myöhemmin.

      • Coriolanus

        //Jos tuossa oli kaikki, että vain sanaharkkaa eikä mitään lähestymiskieltoja, niin tietysti voit mennä.//

        Ei lähestymiskielto estä hautajaisiin osallistumista.

        Laki lähestymiskiellosta

        "Lähestymiskielto ei koske yhteydenottoja, joihin on asiallinen peruste ja jotka ovat ilmeisen tarpeellisia."


      • ....
        Coriolanus kirjoitti:

        //Jos tuossa oli kaikki, että vain sanaharkkaa eikä mitään lähestymiskieltoja, niin tietysti voit mennä.//

        Ei lähestymiskielto estä hautajaisiin osallistumista.

        Laki lähestymiskiellosta

        "Lähestymiskielto ei koske yhteydenottoja, joihin on asiallinen peruste ja jotka ovat ilmeisen tarpeellisia."

        "Lähestymiskielto ei koske yhteydenottoja, joihin on asiallinen peruste ja jotka ovat ilmeisen tarpeellisia."

        Niinhän se laki sanoo....


      • ahistaa!!
        .... kirjoitti:

        "Lähestymiskielto ei koske yhteydenottoja, joihin on asiallinen peruste ja jotka ovat ilmeisen tarpeellisia."

        Niinhän se laki sanoo....

        LÄhestymiskiellon saanut exäni tulkitsee ton "ilmeisen tarpeellisen" miten haluaa. Hänell on tarve purkaa mieltään ja voivotella yhteisistä lapsistamme... voivottelisi psykiatrille ja ottaisi minuun yhteyttä vain jos on oikeaa asiaa. Hän ei ymmärrä mitä sana "asia" tarkoittaa. Eikä sitä ole osannut hänelle poliisikaan selventää, eikä toisaalta ole reagoinut ilmoituksiini, koska asia on tulkinnanvarainen. Mitä hyötyä tuosta lähestymiskiellosta edes on!!


    • suvussa

      kiellettiin ex-miniän osallistuminen hautajaisiin, vaikka anoppi ja ex-miniä pitivät yhteyttä vielä "pojan" avioeron jälkeen.

      Koska äidiltä kiellettiin osallistuminen mummoni hautajaisiin, niin minäkin pysyin poissa hautajaisista... valitettavasti moraalisesti selkärangaton sisareni osallistui hautajaisiin.

      Törkeätä, että kukaan omainen kehtaa kieltää toisia sukulaisia osallistumasta siunaustilaisuuteen. Osallistuminen hautajaisten jälkeiseen kahvitukseen tai ruokailuun voitaneen kieltää, mutta ei osallistumista siunaustilaisuuteen. Mikäli siunaus toimitetaan kirkossa, niin kukaan ei voi estää hautajaistilaisuuden aikana edes tuntemattoman ihmisen pääsyä kirkkoon.

      Tietenkin on ihan eri asia kun vainaja esittää toivomuksia omien hautajaistensa suhteen.

      • Tulkintaa

        Itse asiassa sinaustilaisuus on yksityistilaisuus eli "kuka vaan" ei voi marssia kirkkoon tilaisuuden aikana.

        Nyt kuitenkin on kyseessä sukulainen, jolla on terveen järjen mukaan oikeus tilaisuuteen osallistua. Poliisia tuskin kiinnostaa selvitellä suvun sisäisiä kaunoja ellei mitään rikosta hautajaisissa tapahdu.

        Itse ainakin antaisin asian olla enkä menisi hämmentämään koko tilaisuuteen. Kukkia voi viedä haudalle ja käydä muistamassa vainajaa haudalla ihan omin nokkinensa.


      • Ennenkuin vastaat
        Tulkintaa kirjoitti:

        Itse asiassa sinaustilaisuus on yksityistilaisuus eli "kuka vaan" ei voi marssia kirkkoon tilaisuuden aikana.

        Nyt kuitenkin on kyseessä sukulainen, jolla on terveen järjen mukaan oikeus tilaisuuteen osallistua. Poliisia tuskin kiinnostaa selvitellä suvun sisäisiä kaunoja ellei mitään rikosta hautajaisissa tapahdu.

        Itse ainakin antaisin asian olla enkä menisi hämmentämään koko tilaisuuteen. Kukkia voi viedä haudalle ja käydä muistamassa vainajaa haudalla ihan omin nokkinensa.

        Kirkkohan on kaikille avoin paikka -myös siunaustilaisuuden aikana. Ketään ei voida kieltää tulemasta kirkkoon (koska nk. yksityistilaisuuksia ei voi kirkossa järjestää), mutta kahvitustilaisuus tms. joka tapahtuu kirkon ulkopuolella ei kuulu tähän määritelmään.

        Tästä syystä myöskään kirkoissa järjestettävistä konserteista ei voida rahastaa lippujen muodossa. Yleiseksi käytännöksi on siis muodostunut vapaaehtoisen ohjelman ostaminen.

        Eli tarkkuutta, ennenkuin tarjoat väärää tietoa ihmisille!

        Nimim. "asian käytännössä selvittänyt"


      • yx tavallinen
        Ennenkuin vastaat kirjoitti:

        Kirkkohan on kaikille avoin paikka -myös siunaustilaisuuden aikana. Ketään ei voida kieltää tulemasta kirkkoon (koska nk. yksityistilaisuuksia ei voi kirkossa järjestää), mutta kahvitustilaisuus tms. joka tapahtuu kirkon ulkopuolella ei kuulu tähän määritelmään.

        Tästä syystä myöskään kirkoissa järjestettävistä konserteista ei voida rahastaa lippujen muodossa. Yleiseksi käytännöksi on siis muodostunut vapaaehtoisen ohjelman ostaminen.

        Eli tarkkuutta, ennenkuin tarjoat väärää tietoa ihmisille!

        Nimim. "asian käytännössä selvittänyt"

        //Tästä syystä myöskään kirkoissa järjestettävistä konserteista ei voida rahastaa lippujen muodossa.//

        Kyllä voidaan rahastaa. Olen ollut lukuisissa konserteissa, joissa on rahastettu pääsymaksu.


      • käsiohjelma kyllä
        yx tavallinen kirjoitti:

        //Tästä syystä myöskään kirkoissa järjestettävistä konserteista ei voida rahastaa lippujen muodossa.//

        Kyllä voidaan rahastaa. Olen ollut lukuisissa konserteissa, joissa on rahastettu pääsymaksu.

        Konserteissa maksetaan käsiohjelmasta ja se on vapaaehtoista. Suomessa ev.lut. kirkkoihin saa mennä aina kirkon ovien ollessa auki ilmaiseksi, oli sisällä mikä tahansa tilaisuus.


      • Anonyymi
        Ennenkuin vastaat kirjoitti:

        Kirkkohan on kaikille avoin paikka -myös siunaustilaisuuden aikana. Ketään ei voida kieltää tulemasta kirkkoon (koska nk. yksityistilaisuuksia ei voi kirkossa järjestää), mutta kahvitustilaisuus tms. joka tapahtuu kirkon ulkopuolella ei kuulu tähän määritelmään.

        Tästä syystä myöskään kirkoissa järjestettävistä konserteista ei voida rahastaa lippujen muodossa. Yleiseksi käytännöksi on siis muodostunut vapaaehtoisen ohjelman ostaminen.

        Eli tarkkuutta, ennenkuin tarjoat väärää tietoa ihmisille!

        Nimim. "asian käytännössä selvittänyt"

        Onko kirkko avoin paikka kaikille silloinkin ,kun joillakin on häät ja tiedät milloin vihkiminen suoritetaan ja haluat uteliaisuuttasi mennä katsomaan? Miten hautajaiset eroaa siitä, jos kuokkavieraat haluavat mennä kutsumattomana tilaisuuteen.


      • Anonyymi
        käsiohjelma kyllä kirjoitti:

        Konserteissa maksetaan käsiohjelmasta ja se on vapaaehtoista. Suomessa ev.lut. kirkkoihin saa mennä aina kirkon ovien ollessa auki ilmaiseksi, oli sisällä mikä tahansa tilaisuus.

        Temppeliaukion kirkkoon on ihan yleisesti PÄÄSYMAKSU(ilman mitään tilaisuuksia) Se on kotikirkkomme, mutta silti joutuisimme maksamaan käynnistä. Emme siis mene.


    • hfgd

      Et riko lakia, mutta mikäli pääsysi estetään, niin sinua kohtaan rikotaan lakia. Kyse siis nähtävästi syrjinnästä. Luultavammin sinua tullaan syyttämään jostakin agressiivisuudesta, joten mikäli epäilyksesi on todellinen, niin sinuna käväisisin jo etukäteen poliisilla kertoamassa tilanteen, niin "väärinkäsityksiä" ei kovastikkaan pääse syntymään.

      • Outoa

        Tarkoitatteko vastaajat, että ko. henkilölle olisi määrätty lähestymiskielto, joka koskee vainajaa? Kuinka kauan lähestymiskielto on voimassa kuoleman jälkeen?

        Jos menee siunaustilaisuuteen viime hetkellä ja jää kappelin ovensuuhun, ja käy laskemansa kukat jälkikäteen, niin voiko todella joku estää?


      • h4grfe

        Hohhoijaa. Kyllä lain määrittelemä syrjintä tarkoittaa jotain ihan muuta.

        Poliisi taas ei todellakaan kirjaa mitään "varmuuden vuoksi" -käyntejä, jossa käydään selittelemässä, että aion mennä hautajaisiin vastoin muun väen tahtoa, ja saattaapi syntyä kahinaa. Tässä vaiheessa poliisi ystävällisesti kehoittaa olemaan menemättä, jotta moista kahinaa ei synny. Saahan sinne tietysti silti mennä, mutta ei se poliisilla käynti mihinkään vaikuta.


      • Anonyymi

        Ja ottaisin kaverin videoimaan oman käytökseni "muistoksi", että voi todistaa kuka käyttäytyi loukkaavasti.


      • Anonyymi
        Outoa kirjoitti:

        Tarkoitatteko vastaajat, että ko. henkilölle olisi määrätty lähestymiskielto, joka koskee vainajaa? Kuinka kauan lähestymiskielto on voimassa kuoleman jälkeen?

        Jos menee siunaustilaisuuteen viime hetkellä ja jää kappelin ovensuuhun, ja käy laskemansa kukat jälkikäteen, niin voiko todella joku estää?

        Edesmenneen avopuolisoni siskojen miehet tarttuivat minua kuin ennalta sovitusti molemmista käsivarsista ja raahasivat ulos siunasuskapoelista. Olin koko aikana sanonut vain "Huimenta" "Otan osaa suruunne", mutta kun menin laskemaan seppelettä sitä ei sallittu. Avomieheni kuoli viereeni sänkyyn ulkomailla lomamatkamme aikana ja kuolema oli johtunut sydämmestä eikä lääkkeitä tai alkoholia ollut veressä. Poliisi ei tutkinut edes pahoinpitelynä, vaikka käsiini jäivät mustelmat. Koska tapaus videoitiin, toisin moneen kertaan " laskekaa irti, en halua lähteä ulos", ei rikosta!


    • Elina

      No sinuna miettisin mistä syystä sukulaiset eivät teikäläistä sinne hautajaisiin halua. Mikäli olet tehnyt jotain ilmeisen väärää, olkoon se rangaistuksesi että et sinne hautajaisiin voi osallistua. Mikäli taas voit 'käsi raamatulla' ja puhtaalla omalla tunnolla sanoa etta sukusi viha teikäläistä kohtaan on jokseenkin liioiteltua ja epäoikeudenmukaista, mene viemään kukat haudalle kun siunaus on ohi.

      Serkkuni ahdisteli pikkusiskoaan seksuaalisesti vuosikaudet. Saimme tietää tästä tänä kesänä. Poliisi ei syytä koska tapahtumista on niin pitkä aika ja sisarusten välinen ikäero ei ollut 'tarpeeksi' suuri (7v).

      Sukulaisten kanssa olemme tehneet yhteisen päätöksen, että k.o. henkilö voi toki tulla isoäidin hautajaisiin, mutta siinä vaiheessa me nostamme kissan pöydälle ja pistämme hänet seinää vasten tapahtuneista asioista.

      Täten suosittelenkin että k.o. serkkupoika jättää mummon hautajaiset väliin. Itse en enää välitä vaikka hän nostaisikin minua vastaan kunnianloukkaussyytteen.

      Pikkusiskon raiskaus on mielestäni sellainen asia, että voin vaikka heti pistää sivuun pari tuhatta euroa kunnianloukkaussakkoja varten mutta aion todellakin puhua tästä asiasta suuni puhtaaksi kunhan mummosta aika jättää.

      (A jos luit viestini: minkä taakseen jättää, sen eestään löytää).

      • Raiskarin veli

        Hautaustilaisuus on varmasti väärä paikka alkaa selvittelemään vielä elossa olevien välejä. Jos siis teissä on vähääkään munaa, hoidatte sen jossain muussa paikassa ja muulla ajalla, ja jätätte häpäisemättä vainajan muistoa aiheuttamalla skandaalin hautajaisissa.
        Ja kyllä jokaisella omaisella on varmasti oikeus tulla hautajaisiin, olipa hän raiskaaja tai murhaaja tai mikä vain. Selkärangan omaavat jättävät riita asiat muulle ajalle.


      • Coriolanus

        Olen Elinan suhtautumisesta täysin samaa mieltä kuin "Raiskarin veli". Isoäidin hautajaiset Elina ja hänen tavallaan ajattelevat sukulaiset varmastikin onnistuvat pilaamaan isoäitiä vilpittömästi surevilta omaisilta. Jos moinen serkkupojan "seinää vasten pistäminen" todella on Elinan mielenrauhan takia tarpeen, niin eiköhän siihen joku muu sopivampi tilaisuus löytyisi kuin isoäidin hautajaiset.

        Ei hautajaisten todellakaan ole tarkoitus olla mikään suvun välien selvittelytilaisuus, vaan hyvästijättö vainajalle. Ehkä isoäidillä ja hänen lapsenlapsellaan oli läheinenkin suhde. Olisikohan Elinan syytä katsoa peiliin ja harkita toisenkin kerran, ennen kuin lähtee ketään hautajaisissa "rankaisemaan"!


      • Elina
        Coriolanus kirjoitti:

        Olen Elinan suhtautumisesta täysin samaa mieltä kuin "Raiskarin veli". Isoäidin hautajaiset Elina ja hänen tavallaan ajattelevat sukulaiset varmastikin onnistuvat pilaamaan isoäitiä vilpittömästi surevilta omaisilta. Jos moinen serkkupojan "seinää vasten pistäminen" todella on Elinan mielenrauhan takia tarpeen, niin eiköhän siihen joku muu sopivampi tilaisuus löytyisi kuin isoäidin hautajaiset.

        Ei hautajaisten todellakaan ole tarkoitus olla mikään suvun välien selvittelytilaisuus, vaan hyvästijättö vainajalle. Ehkä isoäidillä ja hänen lapsenlapsellaan oli läheinenkin suhde. Olisikohan Elinan syytä katsoa peiliin ja harkita toisenkin kerran, ennen kuin lähtee ketään hautajaisissa "rankaisemaan"!

        Kiitos mielipiteistä. Olen kyllä samaa mieltä, hautajaiset eivät ole se ainoa tai oikein paikka välien selvittelylle (välejä ei kyllä tässä tapauksessa tarvitse mitenkään selvittää, haluaisin vaan nahdä onko pedofiilillä otsaa tulla kohtaamaan meidät).

        Toisaalta taas asiassa on se vaikea puoli että puoli sukua, pedofiili mukaanlukien asuu ulkomailla. Muita tilaisuuksia ei tule. Pedofiili on itse hiljattain mennyt naimisiin ulkomaalaisen naisen kanssa joka ei tiedä asiasta mitään, varmaan ihmettelee että onpas pojalla pieni ja epäsosiaalinen suku. Pelkäämme että hän raiskaa myös omat lapsensa tulevaisuudessa.

        Pikkusisko yritti itsemurhaa kaksi kertaa ennen kun sai asian sanottua ulos. Vanhemmat väittävät että tyttö valehtelee, vaikka lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v. Loput suvusta uskoo lääkäreihin ja 5 eri psykiatrin lausuntoon, jotka kirjoitettiin kun likka oli mielisairaalassa 16-vuotiaana.

        Poliisi ei tutki asiaa, sillä vain 7 vuotta nuoremman pikkusiskon jatkuva raiskaaminen ei vuoden 1997 rikoslain mukaan (ja siis viimeisen tapahtumakerran aikana) ollut törkeä hyväksikäyttö joten asia on vanhentunut viidessä vuodessa -- vaikka ruumiinvammatkin (alapäässä) on todistettavissa usean eri lääkärilausunnon kanssa.

        Jotenkin on sellainen olo että vääryyttä on tehty serkkutytölle jo aivan liikaa että asian voisi vaan painaa villasella jos tullaan vastakkain pedofiilin kanssa vaikkakin mummon hautajaisissa.
        Asia on pahin mitä itselleni on elämässäni tapahtunut -- saan vaan kiittää luojaa että totuus tuli ulos ennen kun serkkutytöltä loppui voimat täydellisesti. Ei ole helppo tilanne.


      • Musta lammas

        Nyt on mennyt kirjoittelu sellaisille urille, että on pakko selventää asioita!
        EN ole raiskaaja (olen nainen), murhaaja, enkä mikään muukaan rikollinen!
        Isäni (jonka äiti on nyt kuollut) harjoitti koko nuoruuteni henkistä väkivaltaa minuun ja äitiini. Nykyisin en ole hänen kanssaan missään tekemisissä. Hän kuulemma kertoilee vanhassa kotikaupungissani minun olevan kuollut! Isälläni on jonkinsorttisia mielenterveysongelmia.
        Mummooni siis minulla oli hyvät välit ja suren aidosti hänen kuolemaansa, siinä syy osallistua hautajaisiin.
        Isäni on onnistunut käännyttämään osan suvusta minua ja äitiäni vastaan, siksi en siis ole tervetullut. Lähestymiskieltoa ei todellakaan ole. En ole ikinä aiheuttanut mitään ongelmia kenellekään sukulaistani, enkä aio ikinä rettelöidäkään.


      • hfgd

        Olen sotinut tasan kerran hautajaisissa ja kysymys tuolloin oli siitä, että vanhempani oli sotkenut työ, koulutus ja toimeentuloasiani täydellisesti mukaan lukien järjestänyt omaa piukkapipoisuuttaan minulle viikkoja kestäneen laittoman vapaudenriiston. Tämän lisäksi minun olisi ennen kuolemantapausta juosta mammoissa viikonloppuna parhaimpaan viikonloppuriehan aiheuttaman krapulan aikana ja olihan tämä kuolemaa tekevä maininnut vanhemmilleni käytöksestä ja minun kohtelusta jo useampia kertoja. Toisaalta veljeni ei ole koskaan ollut velvollinen pokkuroimaan mammoja saati juoksemaan viikonloppuriehan jälkeisenä palautumispäivänä yhtään missään.

        Satuin vain olemaan hautajaisten aikana työssä ja kun työasioistakin oli jotakin radikaalimpaa mussutusta aijemmin kuulunut, niin oli hyvinkin helppoa vain loistaa poissaololla ja jäädä töihin. Eihän tämäkään kenellekkään sopinut, mutta vittuakos minä siitä välitin, koska minun asiat ei ole ottaneet juuri koskaan sopiakseen ASIALLISELLA tavalla.


      • Elina
        Musta lammas kirjoitti:

        Nyt on mennyt kirjoittelu sellaisille urille, että on pakko selventää asioita!
        EN ole raiskaaja (olen nainen), murhaaja, enkä mikään muukaan rikollinen!
        Isäni (jonka äiti on nyt kuollut) harjoitti koko nuoruuteni henkistä väkivaltaa minuun ja äitiini. Nykyisin en ole hänen kanssaan missään tekemisissä. Hän kuulemma kertoilee vanhassa kotikaupungissani minun olevan kuollut! Isälläni on jonkinsorttisia mielenterveysongelmia.
        Mummooni siis minulla oli hyvät välit ja suren aidosti hänen kuolemaansa, siinä syy osallistua hautajaisiin.
        Isäni on onnistunut käännyttämään osan suvusta minua ja äitiäni vastaan, siksi en siis ole tervetullut. Lähestymiskieltoa ei todellakaan ole. En ole ikinä aiheuttanut mitään ongelmia kenellekään sukulaistani, enkä aio ikinä rettelöidäkään.

        Hyvä.
        Sinuna menisin hautajaisiin ja puhuisin papille asiasta etukäteen.
        Vääryys se sinunkin kohdalla täytyy saada loppumaan.
        Ymmärrät varmaan että kerroin oman tapaukseni juuri sen takia että voisit verrata missä mennään omalla kohdallasi.
        Kerta kaikkiaan olen sitä mieltä että jos ihminen ei ole toista koskaan vahingoittanut (esim. raiskannut) on väärin kiristää hautajaisiin osallistumisella. Jos taas on kyseessä sairaaloinen fyysinen vahingoittaminen ja psykopaattityylinen asian kieltäminen (kuten meidän perheessä) voidaan pelata kovemmilla panoksilla.


      • esaonäijä
        Elina kirjoitti:

        Kiitos mielipiteistä. Olen kyllä samaa mieltä, hautajaiset eivät ole se ainoa tai oikein paikka välien selvittelylle (välejä ei kyllä tässä tapauksessa tarvitse mitenkään selvittää, haluaisin vaan nahdä onko pedofiilillä otsaa tulla kohtaamaan meidät).

        Toisaalta taas asiassa on se vaikea puoli että puoli sukua, pedofiili mukaanlukien asuu ulkomailla. Muita tilaisuuksia ei tule. Pedofiili on itse hiljattain mennyt naimisiin ulkomaalaisen naisen kanssa joka ei tiedä asiasta mitään, varmaan ihmettelee että onpas pojalla pieni ja epäsosiaalinen suku. Pelkäämme että hän raiskaa myös omat lapsensa tulevaisuudessa.

        Pikkusisko yritti itsemurhaa kaksi kertaa ennen kun sai asian sanottua ulos. Vanhemmat väittävät että tyttö valehtelee, vaikka lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v. Loput suvusta uskoo lääkäreihin ja 5 eri psykiatrin lausuntoon, jotka kirjoitettiin kun likka oli mielisairaalassa 16-vuotiaana.

        Poliisi ei tutki asiaa, sillä vain 7 vuotta nuoremman pikkusiskon jatkuva raiskaaminen ei vuoden 1997 rikoslain mukaan (ja siis viimeisen tapahtumakerran aikana) ollut törkeä hyväksikäyttö joten asia on vanhentunut viidessä vuodessa -- vaikka ruumiinvammatkin (alapäässä) on todistettavissa usean eri lääkärilausunnon kanssa.

        Jotenkin on sellainen olo että vääryyttä on tehty serkkutytölle jo aivan liikaa että asian voisi vaan painaa villasella jos tullaan vastakkain pedofiilin kanssa vaikkakin mummon hautajaisissa.
        Asia on pahin mitä itselleni on elämässäni tapahtunut -- saan vaan kiittää luojaa että totuus tuli ulos ennen kun serkkutytöltä loppui voimat täydellisesti. Ei ole helppo tilanne.

        eli lapsen vanhempien mielestä mitään ei tapahtunut ja poliisi ei tutki. ja lääkärit vain epäilevät.

        ja tarkoitukseni ei ollut vittuilla sinulle tai muuten ärsyttää.


      • dran
        Elina kirjoitti:

        Kiitos mielipiteistä. Olen kyllä samaa mieltä, hautajaiset eivät ole se ainoa tai oikein paikka välien selvittelylle (välejä ei kyllä tässä tapauksessa tarvitse mitenkään selvittää, haluaisin vaan nahdä onko pedofiilillä otsaa tulla kohtaamaan meidät).

        Toisaalta taas asiassa on se vaikea puoli että puoli sukua, pedofiili mukaanlukien asuu ulkomailla. Muita tilaisuuksia ei tule. Pedofiili on itse hiljattain mennyt naimisiin ulkomaalaisen naisen kanssa joka ei tiedä asiasta mitään, varmaan ihmettelee että onpas pojalla pieni ja epäsosiaalinen suku. Pelkäämme että hän raiskaa myös omat lapsensa tulevaisuudessa.

        Pikkusisko yritti itsemurhaa kaksi kertaa ennen kun sai asian sanottua ulos. Vanhemmat väittävät että tyttö valehtelee, vaikka lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v. Loput suvusta uskoo lääkäreihin ja 5 eri psykiatrin lausuntoon, jotka kirjoitettiin kun likka oli mielisairaalassa 16-vuotiaana.

        Poliisi ei tutki asiaa, sillä vain 7 vuotta nuoremman pikkusiskon jatkuva raiskaaminen ei vuoden 1997 rikoslain mukaan (ja siis viimeisen tapahtumakerran aikana) ollut törkeä hyväksikäyttö joten asia on vanhentunut viidessä vuodessa -- vaikka ruumiinvammatkin (alapäässä) on todistettavissa usean eri lääkärilausunnon kanssa.

        Jotenkin on sellainen olo että vääryyttä on tehty serkkutytölle jo aivan liikaa että asian voisi vaan painaa villasella jos tullaan vastakkain pedofiilin kanssa vaikkakin mummon hautajaisissa.
        Asia on pahin mitä itselleni on elämässäni tapahtunut -- saan vaan kiittää luojaa että totuus tuli ulos ennen kun serkkutytöltä loppui voimat täydellisesti. Ei ole helppo tilanne.

        totta kai asia on vakava ja tuomion olisi pitänyt saada, mutta suomen laki on suomen laki.

        Mutta asiaan, tapausta vähättelemättä, hautajaiset EIVÄT ole oikea paikka alkaa purkaa patoutunutta vihaansa. Hautajaisissa kunnioitetaan keskuudesta poistunutta ihmistä (yleensä läheistä) ja mielestäni on suuri luokkaus vainajaa kohtaan, jos Hänen viimeisessä tilaisuudessaan alkaa suku selvittelemään välejään.

        Jos haluat suusi puhua puhtaaksi ko. hnekilölle se on sinun asiasi, mutta sinulla ei ole oikeutta tehdä sitä paikassa/tilaisuudessa, joka jää vainajan viimeiseksi. Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta kuollutta ihmistä kohtaan? Kannattaa miettiä onko teko itsekäs vai epäitsekäs. Tuolla mitä selitit tuli heti mielikuva, että purkaudut ITSESI vuoksi, helpottaaksesi omaa oloasi, että olet saanut jotain tehtyä.

        jos todella haluat ilmaista mielipiteesi hyväksikäyttäjälle, matkusta ulkomaille, lähetä kirje, soita, kutsu kylään, puhu hautajaisten jälkeen tms. Silloin kun et voi tekemisilläsi vainajaa loukata tai silloin kun et voi tekemissilläsi herättää kipeitä muistoja hyväksikäytetyssä.

        Tämä on minun mielipiteeni ja näin itse teksin. En missään nimessä hautajaisissa purkaisi tuntojani, mutta purkaisin kuitenkin keinolla tai toisella.


      • Bluish
        dran kirjoitti:

        totta kai asia on vakava ja tuomion olisi pitänyt saada, mutta suomen laki on suomen laki.

        Mutta asiaan, tapausta vähättelemättä, hautajaiset EIVÄT ole oikea paikka alkaa purkaa patoutunutta vihaansa. Hautajaisissa kunnioitetaan keskuudesta poistunutta ihmistä (yleensä läheistä) ja mielestäni on suuri luokkaus vainajaa kohtaan, jos Hänen viimeisessä tilaisuudessaan alkaa suku selvittelemään välejään.

        Jos haluat suusi puhua puhtaaksi ko. hnekilölle se on sinun asiasi, mutta sinulla ei ole oikeutta tehdä sitä paikassa/tilaisuudessa, joka jää vainajan viimeiseksi. Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta kuollutta ihmistä kohtaan? Kannattaa miettiä onko teko itsekäs vai epäitsekäs. Tuolla mitä selitit tuli heti mielikuva, että purkaudut ITSESI vuoksi, helpottaaksesi omaa oloasi, että olet saanut jotain tehtyä.

        jos todella haluat ilmaista mielipiteesi hyväksikäyttäjälle, matkusta ulkomaille, lähetä kirje, soita, kutsu kylään, puhu hautajaisten jälkeen tms. Silloin kun et voi tekemisilläsi vainajaa loukata tai silloin kun et voi tekemissilläsi herättää kipeitä muistoja hyväksikäytetyssä.

        Tämä on minun mielipiteeni ja näin itse teksin. En missään nimessä hautajaisissa purkaisi tuntojani, mutta purkaisin kuitenkin keinolla tai toisella.

        "Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta kuollutta ihmistä kohtaan? "

        Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta elävää ihmistä kohtaan? Onko lapsen vuosikausia kestänyt hyväksikäyttö todella asia, joka voidaan ohittaa siksi, että ainoa tilaisuus tehdä ns. interventio, on hautajaiset? Uskomatonta, että lapsen kärsimystä ja tuskaa vähätellään tällä lailla. Eiköhän se isoäitikin olisi halunnut, että asia saadaan selvitettyä.

        Jos tämä pedofiili kehtaa paikalle ilmestyä, hän se siinä loukkaa isoäidin muistoa. Mielestäni olisi aivan oikea teko kertoa tapahtumista julkisesti siinä vaiheessa.


      • yx tavallinen
        Bluish kirjoitti:

        "Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta kuollutta ihmistä kohtaan? "

        Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta elävää ihmistä kohtaan? Onko lapsen vuosikausia kestänyt hyväksikäyttö todella asia, joka voidaan ohittaa siksi, että ainoa tilaisuus tehdä ns. interventio, on hautajaiset? Uskomatonta, että lapsen kärsimystä ja tuskaa vähätellään tällä lailla. Eiköhän se isoäitikin olisi halunnut, että asia saadaan selvitettyä.

        Jos tämä pedofiili kehtaa paikalle ilmestyä, hän se siinä loukkaa isoäidin muistoa. Mielestäni olisi aivan oikea teko kertoa tapahtumista julkisesti siinä vaiheessa.

        "Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta elävää ihmistä kohtaan?"

        Kuulehan Bluish, sinä, joka peräänkuulutat kunnioitusta elävää ihmistä kohtaan. Näinkö se mahdollinen uhri sen kunnioituksen sitten saisi, että suvun toverituomioistuin huutaisi tuomionsa epäillylle pikkusiskon hyväksikäyttäjälle isoäidin hautajaisissa?

        Entä Elinan ja sinun pedofiiliksi nimeämä isoveli? Eikö hänenkin kuuluisi saada jonkinlaista kunnioitusta siihen asti, kun syyllisyys on laillisesti todettu? Oikeusvaltion periaatteen mukaisestihan syylliseksi epäiltyä on kohdeltava syyttömänä, kunnes hänen syyllisyytensä on laillisella tavalla todettu ja vahvistettu. Nyt Elina ja sinä olette lynkkaamassa isoa veljeä omien käsitystenne perusteella. Elina ja (hänen mukaansa) suku mahdollisen uhrin vanhempia lukuun ottamatta pitävät isoa veljeä syypäänä pikkusiskon vaikeuksiin. Mutta mikä on totuus asiassa? Se ilmeisesti jää selvittämättä. Elinan mainitsema "vähäinen ikäero (7 v)" ei ainakaan ole ollut syy asian raukeamiseen, sillä 7 vuotta ei ole nyt eikä ole aikaisemminkaan ollut vähäinen. Jos vanhempi osapuoli olisi ollut 15-vuotias (= rikosoikeudellisen vastuun alaikäraja), nuorempi olisi ollut vasta 8-vuotias. Kyllä asia on varmasti rauennut muusta syystä kuin vähäisen ikäeron takia.

        Mistähän Elina ja koko suku muuten on saanut nähtäväkseen lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien paperit, joissa hänen mukaansa on insestiepäilyjä? Nehän ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

        Elina:
        "Vanhemmat väittävät että tyttö valehtelee, vaikka lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v. Loput suvusta uskoo lääkäreihin ja 5 eri psykiatrin lausuntoon, jotka kirjoitettiin kun likka oli mielisairaalassa 16-vuotiaana."

        Kaiken kaikkiaan Elinan ja "suvun" lynkkausmieliala isoa veljeä kohtaan vaikuttaa perustelemattomalta.


      • Hanski
        Elina kirjoitti:

        Kiitos mielipiteistä. Olen kyllä samaa mieltä, hautajaiset eivät ole se ainoa tai oikein paikka välien selvittelylle (välejä ei kyllä tässä tapauksessa tarvitse mitenkään selvittää, haluaisin vaan nahdä onko pedofiilillä otsaa tulla kohtaamaan meidät).

        Toisaalta taas asiassa on se vaikea puoli että puoli sukua, pedofiili mukaanlukien asuu ulkomailla. Muita tilaisuuksia ei tule. Pedofiili on itse hiljattain mennyt naimisiin ulkomaalaisen naisen kanssa joka ei tiedä asiasta mitään, varmaan ihmettelee että onpas pojalla pieni ja epäsosiaalinen suku. Pelkäämme että hän raiskaa myös omat lapsensa tulevaisuudessa.

        Pikkusisko yritti itsemurhaa kaksi kertaa ennen kun sai asian sanottua ulos. Vanhemmat väittävät että tyttö valehtelee, vaikka lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v. Loput suvusta uskoo lääkäreihin ja 5 eri psykiatrin lausuntoon, jotka kirjoitettiin kun likka oli mielisairaalassa 16-vuotiaana.

        Poliisi ei tutki asiaa, sillä vain 7 vuotta nuoremman pikkusiskon jatkuva raiskaaminen ei vuoden 1997 rikoslain mukaan (ja siis viimeisen tapahtumakerran aikana) ollut törkeä hyväksikäyttö joten asia on vanhentunut viidessä vuodessa -- vaikka ruumiinvammatkin (alapäässä) on todistettavissa usean eri lääkärilausunnon kanssa.

        Jotenkin on sellainen olo että vääryyttä on tehty serkkutytölle jo aivan liikaa että asian voisi vaan painaa villasella jos tullaan vastakkain pedofiilin kanssa vaikkakin mummon hautajaisissa.
        Asia on pahin mitä itselleni on elämässäni tapahtunut -- saan vaan kiittää luojaa että totuus tuli ulos ennen kun serkkutytöltä loppui voimat täydellisesti. Ei ole helppo tilanne.

        "kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v"

        Ei millään pahalla, mutta kun tyttö on ollut 4v, isoveli on siis ollut 11v. Tuntuu hiukkasen vaikealta uskoa, että sen ikäinen yleensäkään ymmärtäisi seksiasioista mitään, saati kykenisi ahdistelemaan pikkosiskoaan seksuaalisesti???


      • Elina
        yx tavallinen kirjoitti:

        "Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta elävää ihmistä kohtaan?"

        Kuulehan Bluish, sinä, joka peräänkuulutat kunnioitusta elävää ihmistä kohtaan. Näinkö se mahdollinen uhri sen kunnioituksen sitten saisi, että suvun toverituomioistuin huutaisi tuomionsa epäillylle pikkusiskon hyväksikäyttäjälle isoäidin hautajaisissa?

        Entä Elinan ja sinun pedofiiliksi nimeämä isoveli? Eikö hänenkin kuuluisi saada jonkinlaista kunnioitusta siihen asti, kun syyllisyys on laillisesti todettu? Oikeusvaltion periaatteen mukaisestihan syylliseksi epäiltyä on kohdeltava syyttömänä, kunnes hänen syyllisyytensä on laillisella tavalla todettu ja vahvistettu. Nyt Elina ja sinä olette lynkkaamassa isoa veljeä omien käsitystenne perusteella. Elina ja (hänen mukaansa) suku mahdollisen uhrin vanhempia lukuun ottamatta pitävät isoa veljeä syypäänä pikkusiskon vaikeuksiin. Mutta mikä on totuus asiassa? Se ilmeisesti jää selvittämättä. Elinan mainitsema "vähäinen ikäero (7 v)" ei ainakaan ole ollut syy asian raukeamiseen, sillä 7 vuotta ei ole nyt eikä ole aikaisemminkaan ollut vähäinen. Jos vanhempi osapuoli olisi ollut 15-vuotias (= rikosoikeudellisen vastuun alaikäraja), nuorempi olisi ollut vasta 8-vuotias. Kyllä asia on varmasti rauennut muusta syystä kuin vähäisen ikäeron takia.

        Mistähän Elina ja koko suku muuten on saanut nähtäväkseen lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien paperit, joissa hänen mukaansa on insestiepäilyjä? Nehän ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

        Elina:
        "Vanhemmat väittävät että tyttö valehtelee, vaikka lääkäreitten ja kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v. Loput suvusta uskoo lääkäreihin ja 5 eri psykiatrin lausuntoon, jotka kirjoitettiin kun likka oli mielisairaalassa 16-vuotiaana."

        Kaiken kaikkiaan Elinan ja "suvun" lynkkausmieliala isoa veljeä kohtaan vaikuttaa perustelemattomalta.

        Paperit eivat ole salaisia silla serkkutytto on ne minulle itse nayttanyt. 600 sivua kouluterveydenhoitajien insestiepailyja, 6v tytto alapaa revitty, pelkaa avata jalkoja kun vatsaa tutkitaan. jatkuvia alapaatulehduksia, virtsaamisongelmia, painajaisunia. paivakodista asti on sosiaali-ihmiset epailleet asiaa, yrittaneet jopa kotikayntia josta ei tullut mitaan.

        Kouluterveydenhoitaja, nelja eri yksityista laakariklinikkaa, valtion sairaala, mielisairaala, yksityissairaala, 3 nuorisopsykiatria. Kaikki tukevat samaa tarinaa: veli kaytti vuodet hyvakseen. Mustaa valkoisella.

        Juttu ei rauennut yksin sen takia etta ikaero ei ollut "tarpeeksi suuri". Se raukesi sen takia, etta ruumiinvammaa ei voitu osoittaa aiheutuneeksi juuri isoveljen raiskauksesta, taten ei olut todistetta torkeasta lapsen hyvaksikaytosta.

        Se vahemman torkea raukeaa vuoden 1997 lain mukaan viiden vuoden sisalla. Tytolla on emattimen ja virtsarakon valissa reika, joka on ollut olemassa 6-vuotiaasta lahtien. Mistakohan pieni lapsi voi sellaisen saada ellei seksuaalisen vakivallan seurauksena?!?

        Se, etta ihmista ei tuomita oikeuden edessa jostakin asiasta, ei aina tarkoita sita, ettei han olisi syyllinen tekemaansa tekoon. Laki ja oikeus eivat ole aina sama asia. Ei pida olla niin sinisilmainen.

        Suomen laissa on seksuaalirikosten kohdalla uskomattomia porsaanreikia: muistakaahan etta vasta kuukausi sitten on ehdotettu etta lapsena koetusta seksuaalisesta vakivallasta voisi valittaa viela 28-vuotiaana -- nyt jutut vanhenee 10 vuodessa, ja ennen vuotta 2000 (tai 2001), 'keveimmissa' tapauksissa viidessa vuodessa.

        Kaukaa on helppo ilkkua, mutta toivon, etta ketkaan teista ei joudu saman dilemman eteen.

        Mielestani serkkutytolla on oikeus osallistua mummon hautajaisiin ilman pakkoa kohdata oma raiskaajansa.

        Olen sen verran hullu etta olen kylla uhrin puolella ennemmin kuin raiskaajan.


      • Elina
        Hanski kirjoitti:

        "kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v"

        Ei millään pahalla, mutta kun tyttö on ollut 4v, isoveli on siis ollut 11v. Tuntuu hiukkasen vaikealta uskoa, että sen ikäinen yleensäkään ymmärtäisi seksiasioista mitään, saati kykenisi ahdistelemaan pikkosiskoaan seksuaalisesti???

        Kuule eikohan sama kysymys ole ollut munkin mielessa.

        Toisaalta puhuin asiasta lapsipsykiatrin kanssa ja han sanoi, etta monelle jo 8-vuotiaalle "silla lailla" oleminen ja kaikki alapaaasiat on suuri juttu.

        Voi olla etta jatka ei ole "himoissaan" ahdistellut pikkusiskoaan 11-vuotiaana vaan mielenkiinnosta, joka myohemmin kehittyi tarpeitten tyydyttamiseksi. Jokatapauksessa se on tapahtunut, siita on turha kiistella.

        Itse muistan kylla kun luokan pojat puhuivat "reiasta" jo 8-vuotiaana ja 10-vuotiaana "seisomisesta". En siis yhtaan epaile serkkutytolle tapahtunutta ja laakareitten lausuntoja. Juuri hiljattainhan Iltalehdetkin uutisoivat kuinka joku 12-vuotias oli raiskannut pikkulapsia jossakin etelasuomen pikkukaupungissa. Mites sen selitat?


      • Anonyymi
        Musta lammas kirjoitti:

        Nyt on mennyt kirjoittelu sellaisille urille, että on pakko selventää asioita!
        EN ole raiskaaja (olen nainen), murhaaja, enkä mikään muukaan rikollinen!
        Isäni (jonka äiti on nyt kuollut) harjoitti koko nuoruuteni henkistä väkivaltaa minuun ja äitiini. Nykyisin en ole hänen kanssaan missään tekemisissä. Hän kuulemma kertoilee vanhassa kotikaupungissani minun olevan kuollut! Isälläni on jonkinsorttisia mielenterveysongelmia.
        Mummooni siis minulla oli hyvät välit ja suren aidosti hänen kuolemaansa, siinä syy osallistua hautajaisiin.
        Isäni on onnistunut käännyttämään osan suvusta minua ja äitiäni vastaan, siksi en siis ole tervetullut. Lähestymiskieltoa ei todellakaan ole. En ole ikinä aiheuttanut mitään ongelmia kenellekään sukulaistani, enkä aio ikinä rettelöidäkään.

        Itse en halunnut aiheuttaa ongelmia ja jätin lähiomaisen hautajaiset väliin. Sain tiedon,että eräs tietty henkilö oli kutsuttu kenen ksnssa en millään katsonut olevani velvollinen olemaan samassa tilassa.
        Joskin tämän henkilön kutsuminen esti minua olemasta lähiomaiseni hautajaisissa,kutsuttu kys henkilö ei olllut edes sukua.
        Jälkikäteen koetin nätisti kysyä miksi sellainen järjestely. En ole selitystä saanut.
        Myöhemmin kun toinen lähiomaiseni kuoli,kas kummaa. Sainkin vapaasti jättää sisarelle hyvästit.


      • Anonyymi
        Hanski kirjoitti:

        "kouluterveydenhoitajien papereissa on insestiepäilyjä jo siitä lähtien kun tyttö oli 4v"

        Ei millään pahalla, mutta kun tyttö on ollut 4v, isoveli on siis ollut 11v. Tuntuu hiukkasen vaikealta uskoa, että sen ikäinen yleensäkään ymmärtäisi seksiasioista mitään, saati kykenisi ahdistelemaan pikkosiskoaan seksuaalisesti???

        Hirveitä asioita nuo ovat. Mitä sille isoveljelle on tehty, että käyttäytyi noin pikkusiskoaan kohtaan?
        Toivottavasti ovat saaneet apua.

        Miten tämä tausta liittyy siihen, että aloittajaa oli kielletty menemästä hautajaisiin. Eihän sitä voi kieltää keneltäkään. Jokaisella on oma suhde vainajaan ja oma surutyö..


    • ölksdflijoieht

      Minulle kävi vastikään juurikin näin, että minulle ei edes ilmoitettu mummoni hautajaisista. Isäni ei ole pitänyt minuun eikä veljeeni mitään yhteyttä kymmeneen vuoteen ja yhtä pitkä aika on siitä kun olen mummoani viimeksi nähnyt. Isäni puoleisessa suvussa vihataan tuttuja ja tuntemattomia, sukulaisia ja vähemmän sukulaisia ihan oikein olan takaa. Isä ja mummo kertoivat aina mielipiteensä äidistäni suureen ääneen kun siellä kävin vielä 17 vuotiaana. Vanhempieni ollessa naimisissa näin mummoani joka viikonloppu. Minulla on siis mummosta myös paljon hyviä muistoja, mutta ajat muuttuivat paljon sen jälkeen kun vanhempani erosivat. Laitoin mummolle äitienpäiväkortteja sekä joulutervehdyksiä, samoin isälleni isänpäiväkortteja ja joulutervehdyksiä, mutta koskaan en mitään sieltä päin saanut. En edes suullisia terveisiä kenenkään yhteisen tutun kautta. Ei muistoa lakkiaisten tai ammattiin valmistumisen johdosta, ei edes silloin tullut onnitteluja kun sain lapsen, eli isästäni tuli ukki ensimmäistä kertaa. Ei mummoni eikä isäni muistaneet meitä millään tavalla. Nyt sitten kuulin vajaa kuukausi sitten, että mummoni on joutunut sairaalaan ja on tosi huonossa kunnossa. Tein pitkään lähtöä häntä katsomaan ja kun viimein olin lähdössä, serkkuni soitti, että mummo oli kuollut sinä päivänä. En ennättänyt enää mummoa nähdä. Hautajaisten ajankohdasta minulle tai veljelleni ei ilmoittanut kukaan mitään. En ole heille muuta tehnyt kuin syntynyt heidän mielestään väärän naisen lapsena. Sama pätee veljeeni. Aina ei ole vika omissa tekemisissä. Pitää vaan yrittää ymmärtää maailmaan kylmyyttä ja julmuutta näissä asioissa. En tiedä olisinko uskaltanut mennä hautajaisiin ainoana ketä sukuun ei hyväksytä.

      • kalliola

        Ihmiset ovat hyvin puutteellisia,ovat usein lähes kyvyttömiä käsittelemään elämää sinällään ja erottamaan siitä oman vajavaisuuden vaikutus,näin vihakin koteloituu,ja seurauksena on inhimillinen kylmyys ja empatian puute,et ole yksin ainoana joka kokee tuollaisia asioita.Kaikesta huolimatta elämä ottaessaan myös antaa joten iloitkaamme siitä,hyvää jatkoa sinulle


      • Anonyymi

        Olen tuo joka tavallaan sivuutettiin,oman isänsä hautajaisista. Toki,epämääräisesti viitattiin milloin ovat. Olin menossa gautajaisiin,kunnes sain tietää että eräs,sukuun täysin kuulymaton jonka kyllä tunnen,liuankin hyvin vaan,en ymmörtänyt kerta kaikkiaan,mijsi oli ihan oikean kutsunkin saanut.
        Niinpä en sitten mennyt. Toki,kävin sitten.myöhwmmin haudalla. Mutta ei se ole sama asia,kuin se eträ olisi suvussaan ihminen.
        Käsitykseni mukaan minut haluttiinkin pelata pois hautajausasioista,olinhan jo aiemmin kuullut omalta sisareltani,kuinka hän halysi tavata tämän kys sukuun kokonaan kuulumattoman ihmisen,ja ei,ei ollut sisarenimikään tämä ihminen. Vaan minun kauan sitten erottu eksäni.


      • Anonyymi

        Hei,olen se joka joutui sukunsa toimesta järtämään toisen vanhempansa hautajaisiin menemättä. Ymmärrän hyvin mitä tunnet,ja toivotan voimia. Yksi keino on yrittää pitää välillä itse yhteyttä.
        Itsekin olen sitä keinoa käyttänyt,mutta vasrakaiku on musertavaa: enkä ole kellekkään koskaan tehnyt mitään millä olisin ansainnut kohtelun. Hankin itse elantoni,elän normaalia elämää.
        Perunkirjoituksissakin toisen vanhempani jälkeen olijotain merkillisiä paikallaolijoihin liittyviä väärinkäsityksiä.
        Perukirja sentään oli oikeelliseksi kirjoitettu,kun lakihenkilö hoiti sitä asiaa.
        Suku on näistäkin sitten vihainen. Vaikkei ole mitenkään minusta kiinni ollut,että toinen vanhempani olisi voinut tehdä testamentin halutessaan,vaan kun ei tehnyt.
        Ennakkoperintönäjään en ole saanut koskaan mitään ettei siitä ole suvun ongelmissa kyse,kyse on jostain mitä ei selvitetä vaikka olen niin pyytänyt tekemään.


    • kyllä

      Tietysti siunaustilaisuuten voi mennä jos on noin lähisukulainen.
      Muistotilaisuus on eri juttu sinne ainakin täällä maaseudulla kutsutaan erikseen.

      • Anonyymi

        Ei minulla ollut sitä mahdollisuutta mennä. Tämä ns sijastani kutsuttu oli muinoinen puolisoni,miksi olisin mennyt,kun en ole halunnut olla samoissa paikoissa? Onnistunut loukkaanaan ne kerrat kun on nähty.
        Hämmästyin aikoinaan jo sitä kun mummoni hautajaisissa oli.
        En mene enää yksiinkään oman sukuni hautajaisiin,niin kauan kunnes tämä henkilö ei varmuudella ole siellä.


    • Tuulia

      Kannattaa myös miettiä miksi menet hautajaisiin. Menetkö siksi, että lähisukulaisen hautajaisiin kuuluu mennä vai siksi että sillä saadaan uutta kipinää suvun välille. Mummisi kanssa saat varmasti asiat sovittua.

    • rauha

      siunaustilaisuuteen voi aina osallistua. Kaskustele kirkon työn tekijöiden kanssa, tilanteesta, sielä on yleensä aina päivystävä pappi tai muu vastaava. voimia sinulle.

    • tupu

      kaikki puhuvat lähestymiskiellosta...onko sulla sitten sellanen? Itse en ainakaan sellasta kuvaa tosta sun kertomuksesta saanu....soita paikalliselle poliisille ja kysy sieltä neuvoa asiaan...ja jos ne sukulaiset on noin idiootteja että edes sillon ku toista haudataan ei voi olla kunnolla niin meet vaan hautajaisiin ja kun ne on ohi haistatat pitkät koko sakille ja jätä ne omaan arvoonsa..... :)

    • ei silloin

      ettei jokin henkilö saa osallistua hänen hauta-
      jaisiinsa sitä tulee kunniottaa.
      Sukulaisilla eikä "kylänmiehillä" ei ole minkään-
      laista oikeutta rajoittaa sitä ketkä hautajaisiin
      osallistuu.

      • omaisia varten

        Äskettäin juuri luin jostain pohdintaa siitä, ettei ole sopivaa suunnitella omia hautajaisiaan liian pitkäkke, koska hautajaiset ja muistotilaisuus ovat omaisten surujuhla eivätkä vainajan viimeinen vallankäyttönäyte.

        Ajatus oli minusta ihan varteenotettava, siis jokaiselle kuolemaa suunnittelevalle. En kyllä itse haluaiai olla se omainen, joka hautajaisjärjestelyissä toimii vastoin vainajan omaa tahtoa!

        Siis mielestäni huomiotava tietysti vain poislukien kaikki täälläkin jo mainitut todelliset syyt, lastenhyväksikäytöstä lähtien. Siinähän vain varmistetaan että uhri ja muut läheiset saavat surra rauhassa. Joka on toista satuttanut on sopivampi jäämään paitsi julkisesta surutilanteesta kuin syyttömät uhrit.


      • Anonyymi

        Vastaisuuden varalle galuaisin kuitenkin vähän tietoa,millä syillä hautajaisiin pääsy yleensä lähiomaiselta saadaan estää jo ennakolta.
        Onko se kohtuutonta rapauksessa jossa ihminen ei ole rikollinen,päihteiden väärinkäyttäjä tai ole milloinkaan vainajaa kohtaan toiminut väärin?
        Vai onko niin,että suvusta napaatekevät calitsevat hautajaisiin osallistuvat.


    • Mauno Voutilainen

      Itse kyllä menisin. Hautajaiset ovat seurakunnan julkinen tilaisuus, vaikka et olisi lähisukuakaan saisit mennä.
      Kyllä lähisukulaisen hautajaisiin pitää mennä jos vaan kykenee terveydeltään menemään, ei haittaa sukulaisten riidat.
      Mauno Voutilainen
      Jyväskylä

    • toinen musta lammas

      Mene ihmeessä, mikäli isoäitisi olisi niin halunnut. Olen itsekin eräänlainen suvun musta lammas, uskovaiset ja homokammoiset sukulaiseni eivät minua silmiinsä kaipaa. :(

      Toisaalta et kerro miksi sukusi ei sinua paikalle halua, joten koko kuvan muodostaminen asiasta on hankalaa. Miksi riitelette?

    • Hautajaisiin

      Ehkä sinun kannattaisi ottaa selvää viranomaisilta miten asia on. Joku yksityinen ihminen ei sinua voi kieltää osallistumasta. En tiedä voidaanko hautajaiset julistaa virallisesti yksityistilaisuudeksi ja kuka voi määrätä ketkä sinne osallistuu.
      Tuo toinen viestisi antanee ymmärtää että kysymyksessä on vain suvun joidenkin jäsenten sekoilu omasta asemastaan. Ota asia kunnolla selväksi, ettei se jää painamaan mieltäsi.

    • Johtopäätöksiä

      yksityistilaisuus.

      • yx tavallinen

        Mauno Voutilainen tuossa vähän ylempänä kertoi asian oikean laidan: "Hautajaiset ovat seurakunnan julkinen tilaisuus".

        Muistotilaisuus toki on yksityistilaisuus.


      • kappelia ym
        yx tavallinen kirjoitti:

        Mauno Voutilainen tuossa vähän ylempänä kertoi asian oikean laidan: "Hautajaiset ovat seurakunnan julkinen tilaisuus".

        Muistotilaisuus toki on yksityistilaisuus.

        Luulisinpa, että julkista tilaisuutta on vain se, mitä vietetään seurakunnan yhteisessä kirkossa tai kappelissa.

        Yksityistiloisssa hjärjestetyt hautajaiset ja muistotilaisuudet saattavat olla yksityisiä.


      • Anonyymi
        kappelia ym kirjoitti:

        Luulisinpa, että julkista tilaisuutta on vain se, mitä vietetään seurakunnan yhteisessä kirkossa tai kappelissa.

        Yksityistiloisssa hjärjestetyt hautajaiset ja muistotilaisuudet saattavat olla yksityisiä.

        Mitäs, jos muistotilaisuus on seurakuntatalossa tai muussa vastaavassa paikassa niin onko se silloin yksityistilaisuus?


    • VL-saarnaaja, Ylivieska

      Vain uskovaisilla on lupa osallistua uskovaisten hautajaisiin. Tee sinäkin parannus.

      • maalikko

        näin on määrätty?


      • pohjanmaan.helmi

        Olen osallistunut aikoinani vanhoillislestadiolaisten lähisukulaisteni hautajaisiin,ilman parannusta.
        ,,,,Mielestäni kannanottosi oli liian rankka,mikä(lienee)em uskonnossa tapana.
        Koskaan ennen en ole kuitenkaan tälläista kuullut.

        Kirjoitteli toinen Ylivieskalainen,viestisi sisältöä KAUHISTELEVA,mahdollisesti ilman parannusta kuoleva lestadiolais suvunjäsen.


      • modis

        Viestisi on surkea provo.


      • koskapa näin on asia

        että kirkkoihin ja hautausmaille ei voi estää ketään menemästä.


    • 271

      totta kai saat mennä jos haluat. ei sitä voi kukaan estää. ei kellään ole oikeutta kieltää sua tulemasta sen hautajaisiin. tuohan on ihan selvä juttu.

    • HAUTAUSMAATA

      ja siihen liittyviä tiloja, kuten kirkkoa ja kappelia jms.?

      Voiko em. alueitten haltija järjestää suljetun tilaisuuden?

      Kuka omistaa vainajan?

    • mää

      kyllähän siunaustilaisuuteen saa mennä kuka vaan. kirkkoon tai kappeliin saa mennä vaikka ei tuntis ketää sieltä.

    • Laritsa M

      ... meilläkin. Ei tartte sitten tulla norkoileen hautajaisiin.

    • jorkki

      Kuka Sinua voi kieltää ? Mistä mahdollinen kieltäjä on saanut oikeuden kieltää. Kappeliin voit mennä. Muistotilaisuus on eri asia. Esim jos tilaisuus on jonkun kotona niin siinne ei ole ilman "isännän" lupaa menemistä.

    • dollarihymy

      sekaan vaan, kirkko on vapaa kaikilla ja myös jos olisit ventovieras sinulla olisi oikeus kunnoittaa vainajan muistoa menemällä paikalle. poliisilla ei ole valtuuksia poistaa sinua kirkosta, ellet aiheuta siellä häiriötä. sitten taas kahvitilaisuus joka on síunauksen jälkeen voidaan sinua estää tulla paikalle koska kyse on yksityístilaisuudesta. ikävä kyllä tälläistä porukkaa tuppa olemaan "paremmissakin "suvuissa, pelkääköhän siellä nyt joku menettävänsä perintörahoja jos ilmaannut paikalle. ei se mummu enää testamenttiaan muuta, ellei herää ikuisesta unestaan, mikä todella epätodennäköistä!!

    • avaa ovi

      He voivat kieltää vedoten moraalisiin syihin ja omaa piruuttaan, mutta mikään laki ei sinua estä menemstä hautajaisiin. Jos häiriköit kirkossa tai haudalla, niin se on eri juttu, silloin rikot tietty jotain järjestys/hautarauhalakia muistaakseni, kai ehkä. Mutta voit mennä, ja istua minne haluat, ja sinulla on oikeus istua ja seistä missä haluat, vaikka sitten näiden sukulaisten välissä.

    • Ulla.

      Isoäitisi on kuollut. Hän ei enää tiedä maailmasta mitään. Hän ei tiedä oletko paikalla siunaustilaisuudessa vai et. Tärkeää on vain se miten vietit aikaa hänen kanssaan hänen eläessään. Tärkeää on vain ne sanat jotka sanoit hänelle silloin kun hän vielä kuuli ne. Hautajaiset, komeat kukkalaitteet, puheet yms. ne ovat vain maailmaa varten. Vainaja ei tiedä niistä mitään. Joten jos suku on sitä mieltä ettet ole kelvollinen saapumaan paikalle, niin älä ihmeessä mene. Vaikka et rikokkaan mitään lakia saapumalla paikalle, niin sen verran itsekunnioitusta pitää olla, että jättää tuollaisen porukan omiin oloihinsa. Muistot sinulla on ja voit sytyttää kynttilän isoäidillesi.

    • KUOLLEENSA ..."

      Sanoi Jeesus.

      • mene vaan

        Siunaustilaisuus on yleinen kaikille, sinne voi mennä jopa koululuokat ja kellän ei ole mitään sanomista. Muistotilaisuus asia erikseen.
        Isäni kuoli muutama vuosi sitten ja näistä asioista kyllä otettiin selvää. Tarkista vaikka kirkosta.


    • Mielipiteeni

      Mukaan vaan jos siltä tuntuu! Muutkin on ehdottaneet, mainitse papille etukäteen, parhaassa tapauksessa pappi saattaisi sivuta aihetta puhuessaan.

      Elinan idea riidasta hautajaisissa on älytön. Asian voi selvittää muulloinkin saman Suomen vierailun aikaan, tuskin kukaan tulee hautajaisiin suoraan lentokentältä tai lähtee suoraan lentokentälle.

      • Elina

        En halua riidella, en vain halua etta serkkutytolta jaa mummonkin hautajaiset sen takia valiin mita veli on hanelle tehnyt. Kyse ei ole serkkupojan opettamisesta: kyse on siita, etta serkkutytto saa rauhassa osallistua mummonsa hautajaisiin ilman pakkoa kohdata raiskaajansa.

        Tytto on itse sanonut ettei kykene kayttaytymaan mikali joutuu viela kasvokkain raiskaajansa kanssa (kykenisitko sina?). Taten minusta olisi paras etta serkku tajuaisi olla pois hautajaisista ettei mitaan kohtauksia synny.

        Sitapaitsi: raiskaajalla ei ole mitaan aikomuksia tavata meita missaan muualla.

        Han ei halua asiaa selvittaa koska vaittaa etta pikkusisko on hullu ja sekaisin (psykiatrien mielesta taas tyttoa on kaytetty hyvakseen, sitten hanella oli anoreksia ja nyt han vasta alkaa olla tasapainossa).

        Han on uhkaillut minuakin erinaisilla asioilla vaikka pyysin hanta vain keskustelemaan serkkutyton syytoksista ja mielenterveydesta kanssani. En syyttanyt enka kysellyt, kehotin vain hanta selvittamaan asian -- vastassa oli tavallisesti kovin mukavalta ja rauhalliselta pojalta kasa sairaaloisia uhkauksia ja aggressiota, joka ainakin minulle osoitti etta laakarien ja psykiatrien paperilajissa puhutaan totta.

        k.o hlo on jo vuodesta 1996 tullut suomeen kaymaan vain parin paivan piipahduksilla ja asian paljastuttua han lahti suomesta taysin. jos han saapuu hautajaisiin, han ei takuulla suomessa vieta yhtakaan ylimaaraista minuuttia.

        summa summarum: ulkopuolisten on helppo tokkia p-askaa, tilanne ei todellakaan ole mikaan helppo minullekkaan.


    • Seppelenauha

      Itse sunaustilaisuus kirkossa ja kappelissa on julkinen toimitus ja sinne voi tulla kuka vain, samoin hautausmaa on julkinan paikka, muistotilaisuus on taas yksityistilaisuus ja sinne menevät vain kutsutut. Jos kutsu esitetään yleisesti haudalla tai lehdessä kuolin-ilmoituksen yhteydessä, voit mennä mukaan. Mutta miksi menisit, sitähän rakastamasi, pois mennyt omaisesihan ei ole näkemässä.... Jos haluat laskea muistokukat haudalle voit tehdä sen sitten kun muut ovat haudalta poistuneet, näin vältyt ehkä lisä surulta ja voit jättää jäähyväiset rauhassa......

    • Rovasti

      Siunaus on seurakunnan tiloissa jmalanpalvelustilanne, joka on avoin kaikille haluaville.

      • Rovasti

        Kun vastukseni tuli tähän viestiketjun päähän niin otsikon voi ymmärtää väärin. Vastasin kysyjälle, että hänen osallistumistaan hautausjumalanpalvelukseen ei voi kukaan kieltää.


      • hautausmaanhoitaja
        Rovasti kirjoitti:

        Kun vastukseni tuli tähän viestiketjun päähän niin otsikon voi ymmärtää väärin. Vastasin kysyjälle, että hänen osallistumistaan hautausjumalanpalvelukseen ei voi kukaan kieltää.

        näin on rovasti on oikeassa..voit mennä.

        joku tossa sanoikin että muistotilaisuus on sitten yksityinen sinne ei voi mennä kuka vaan kuokkimaan


    • eriävä mielipide

      Jos minä järjestän hautajaiset ja lähetän kutsut tietyille ihmisille, jotka ovat läheisiä, en missään tapauksessa haluaisi paikalle vieraita kuokkijoita. Kirkkoon mielestäni väärässä, jos paikalle voi tulla vaikka vieraita ihmisiä. Omaiset haluavat surra omassa lähipiirissään. Minusta tällainen julkinen tilaisuus on loukkaavaa. Eikö ole niin, että maksaja päättää eikä kirkko?

      • Ei voi kieltää

        Ei ole niin. Katso esim. vastaus täältä juuri samaan kysymykseen:
        http://www.oulunseurakunnat.fi/lisakysymykset

        "Ovatko hautajaiset yksityistilaisuus?

        Mitä voi tehdä, jos hautajaisiin tulee kutsumattomia vieraita? Voiko virkavaltaa kutsua paikalle? Haluamme pitää hautajaiset vain oman perheen kesken.

        Vastaus:
        Hautajaiset ovat luonteeltaan jumalanpalvelus, joka periaatteessa ei ole yksityistilaisuus. Sen sijaan muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Yleisten hautajaisten siunaamistilaisuuteen osallistuu joskus kaukaisempiakin tuttavia, jotka kuitenkaan eivät osallistu muistotilaisuuteen. Hiljaisuudessa pidettäviin hautajaisiin eivät yleensä osallistu muut kuin kutsutut. Seurakuntamestari ei voi kuitenkaan poistaa ketään kirkossa tai kappelissa järjestetystä siunaamistilaisuudesta eikä virkavaltaa voi kutsua paikalle, ellei kutsumaton vieras aiheuta häiriötä. Ainoa vaihtoehto lienee pitää hautajaisten ajankohta vain lähipiirin tiedossa."

        Eli jos joku tulee kirkkoon järjestämiesi hautajaisten aikana ja istuu aivan hiljaa ja rauhassa, et voi häntä millään keinolla häätää sieltä.


    • Anonyymi

      Surullista! Ei voi kieltää, jos sinulla ei kehenkään siellä olevaan ole lähestymiskieltoa. Sain sen käsityksen, että olet ihan fiksu ja rikkeetön kaveri, joten mene vain vaikka takapenkkiin rohkeasti. Laki on puolellasi, mutta vältä silti mahdollisuuksien mukaan tilanteen kärjistymistä. Tulee vähän sellainen olo, että jotkut suvustanne voivat tosi huonosti. Osanotot menetyksesi johdosta ja kaikkea hyvää!

    • Anonyymi

      Tavallisimmin kai lähiomaista kielletään hautajaisiin tulemasta, jos vainajan joku lähiomaisista kokee tämän jota kielletään, loukanneen jotenkin vainajaa kun tämä vielä eli. Tai vastaavasti lähimmillä on syytä pelätä että tämä kiellettävä aiheuttaa hankaluuksia/käyttäytyy sopimattomasti, hautajaisissa.
      Toisinkinpäin voi olla, tilanteita: joku ei välttämättä mene lähiomaisensa hautajaisiin, koska tietää että nimenomaisesti kutsuttu joku täysin sukuun kuulumaton, ei edes sukulaisen puoliso, jota sureva omainen ei missään nimessä halua vahingossakaan tavata. Tällaisessa kyllä hautajaiskutsut laittanut on toiminut väärin, ja omainen jää näin vaille mahdollisuutta hyvästellä vainajaa.

    • Anonyymi

      Ei se vainaja siitä enää mitään tiedä, kuka on hautajaisissa ja kuka ei. Itse en välttämättä edes haluaisi mennä hautajaisiin, jos haudattava olisi kovin rakas ihminen. Olisi henkisesti liian raskasta.

    • Anonyymi

      Mene ehdottomasti ja pidä vielä arkulla puhe. Kun avomieheni kuoli hän siskonsa järjestivät hautajaiset juuri minun työmatkani ajaksi. Yksi tuttu paljasti minulle ajan ja kun soitin seurakuntaan he olisivat peruneet tilaisuuden, jos avopuoliso ei pääse paikalle, mutta sisaruksilla oli oma pappi! Otin lennon ja ehdin ajoissa. Sisarukset olivat karjuneet jo vanhemmilleni ja karjuivat minulle, että en saa tulla hautajaisiin. Lisäksi he olivat varstaneet omakotitalon postilaatikosta adressit ja eivät lukeneet niitä, joiden lähettäjiä he eivät tunteneet. Siitä adressien lähettäjät suuttuivat minulle! Sitten sisarukset vaan murtautuivat taloon työpäiväni aikana. Soitin poliisit ja poliisit käskivät minut pois. Tein rikosilmoituksen, tutkinnan päätös ei rikosta, koska he myöhemmin antavat vaatteeni pois....
      4 vuotta tässä on odoteltu jopa omia alusvaatteita.

      • Anonyymi

        Onko tuo juttu totta? Jos on, niin mikä voi olla syynä tuollaiseen sisarusten sekopäisyyteen?

        Kaikkea sitä on olemassa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe