Öljyjenn säilyvyys

varastoitaessa?

Muuttuvatko öljyjen ominaisuudet, jos niitä varastoidaan kauan?
Vai voiko vaikka kymmenen vuotta sitten ostettua öljyä käyttää?

5

932

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uumenissa ovat säilyneet muutamia miljoonia vuosia. Päättele siitä.

• API

Vaan entäpä ne lisäainepaketit mitkä on lisätty siihen öljyyn vasta äskettäin?

Toisekseen, raakaöljy ei muutenkaan ole lähelläkään sitä mitä koneöljyt ovat. Ennenkuin raakaöljystä saa koneöljyä se tislataan useampaan kertaan. Niitä puhdistetaan monessakin eri prosessissa. Ominaisuuksia parannellaan ja muutetaan tavoilla joita tavallinen kuolevainen ei kykene käsittämään.

Raakaöljy on ollut maansisässä miljoonia vuosia... Mutta onko se aina ollut samanlaista kuin nykyään? Ja säilyykö koneöljy yhtä hyvin kuin raakaöljy?

Ei sillä etteikö öljy säilyisi, mutta ihan loputtomiin ei voi öljyn laatuun luottaa, tai ainakaan minä en luottaisi. En testauttamatta, ja toisaalta jos vaikka öljy säilyisikin vuosikymmeniä, niin mihin kukaan tarvitsee niin vanhaa öljyä? Vaikka öljy ei olisi muuttunut yhtään mitenkään, ja olisi ominaisuuksiltaan ihan samaa kuin pullotuspäivänä, niin tekisikö sillä sittenkään mitään? Laatuluokitukset ovat kuitenkin huonompia kuin nykyisillä "halpaöljyillä".

Itse olen tullut siihen tulokseen, ettei vanhoja öljytippoja kannata enää koneisiin kaataa. Tosin minä olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla on sopivaa käyttöä melkein mille tahansa öljylle... Minä nimittäin käytän ne vanhan traktorin ilmanputsarissa. Se ei paljon välitä mitä sinne kaataa, kunhan lika tarttuu siihen, ja viskositeettivaatimuksetkin ovat sen verran suuripiirteiset, että riittää kunhan se on jotain koneöljyn tapaista.

• Puch

Riittääkö, jos hautaan kymppilitran kanisterin vaihteistoöljyä vaikka puolen metrin syvyyteen?
        Onko maaperän laadulla, johon hautaan kanisterin merkitystä?

• fireblade
        API kirjoitti:

Vaan entäpä ne lisäainepaketit mitkä on lisätty siihen öljyyn vasta äskettäin?

Toisekseen, raakaöljy ei muutenkaan ole lähelläkään sitä mitä koneöljyt ovat. Ennenkuin raakaöljystä saa koneöljyä se tislataan useampaan kertaan. Niitä puhdistetaan monessakin eri prosessissa. Ominaisuuksia parannellaan ja muutetaan tavoilla joita tavallinen kuolevainen ei kykene käsittämään.

Raakaöljy on ollut maansisässä miljoonia vuosia... Mutta onko se aina ollut samanlaista kuin nykyään? Ja säilyykö koneöljy yhtä hyvin kuin raakaöljy?

Ei sillä etteikö öljy säilyisi, mutta ihan loputtomiin ei voi öljyn laatuun luottaa, tai ainakaan minä en luottaisi. En testauttamatta, ja toisaalta jos vaikka öljy säilyisikin vuosikymmeniä, niin mihin kukaan tarvitsee niin vanhaa öljyä? Vaikka öljy ei olisi muuttunut yhtään mitenkään, ja olisi ominaisuuksiltaan ihan samaa kuin pullotuspäivänä, niin tekisikö sillä sittenkään mitään? Laatuluokitukset ovat kuitenkin huonompia kuin nykyisillä "halpaöljyillä".

Itse olen tullut siihen tulokseen, ettei vanhoja öljytippoja kannata enää koneisiin kaataa. Tosin minä olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla on sopivaa käyttöä melkein mille tahansa öljylle... Minä nimittäin käytän ne vanhan traktorin ilmanputsarissa. Se ei paljon välitä mitä sinne kaataa, kunhan lika tarttuu siihen, ja viskositeettivaatimuksetkin ovat sen verran suuripiirteiset, että riittää kunhan se on jotain koneöljyn tapaista.

Moi

Niinpä niin, kaikkihan riippuu siitä miten säilyttää. Onhan se konjakkikin vähän erilaista 10 vuotta ilman korkkia...

Asiaan:

Todellakin, raakaöljyjä nimenomaan on erilaisia. Piste.

Miksiköhän NESTE on investoinut noihin rikinpoistolaitoksiin jokseenkin paljon....
        .....saattaisko toi veli venäläisen tavara olla suht rikkistä....

Mielestäni fiksua, sillä se tavara ei todellakaan tule ihan maailmanmarkkinahintaan.....

Saa olla eri mieltä, saatan silti olla oikeassa.

No, meni vähän ohi, nythän on saunapäivä!

• päästöt
        Puch kirjoitti:

Riittääkö, jos hautaan kymppilitran kanisterin vaihteistoöljyä vaikka puolen metrin syvyyteen?
        Onko maaperän laadulla, johon hautaan kanisterin merkitystä?

näyttää olevan taas isollaan! Ei kannata välittää kyseisen herran houruista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      167
      2076
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1982
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      120
      1393
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1382
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      454
      1242
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      69
      976
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      871
    8. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      866
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      222
      767
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      354
      759
    Aihe