Olisiko missään kunnoon ohjeistusta alkoholin verestä palamisen nopeudesta?
On vain sellainen tilanne että olen joskus yö myöhällä vuorotöistä tultuani,esim klo 00.30 ottanut pari 1/2litran lonkkua ja lopettanut niiden nauttimisen noin klo 01.15.Alkoholiahan niissä on se 4.7% ja itsepainan n.83kg.Ja usein olen pähkäillyt ett palaako alkoholi verestä siihen mennessä jos aamulla lähten auton rattiin vaikka 11.30.Pitäisihän sen kevyesti riittää? eikös vain?
Alkoholin palaminen verestä...
13
37968
Vastaukset
- voit laskea näin
Jos maksasi on kunnossa se alkaa polttaa sitä alkoholia välittömästi.
A-olut pieni pullo tai pieni lonkero tai 4 cl kirkasta palavat samalla vauhdilla,jos lasket yhtä tällaista annosta kohti palamisajaksi 2 tuntia niin olet varmasti varman päällä,tämä miehillä,naisilla 1 tunti lisää.
Näin netissä hienon promillelaskurin mutta en muista missä,kuitenkin sillä laskukaavalla laskettuna tämä esimerkkini 2 tuntia/annos on todella varman päälle- Epätietoinen tissuttelija
Make_ kirjoitti:
Paljon kiitoksia :)
- ei oppi ojaan kaada
Hei!
Kaksi 0.5 L lonkeroa sisältää 37,13 g 100 % alkoholia (2 x 0.5L X 4,7 % x 10 x 0.79 (alkoholin tiheys)). Painat 83 kg eli poltat n. 8,3 g/h eli 37,13/8,3 = 4,47 eli 4,5 h.- lisäys
Ja tietenkin palaminen alkaa siitä hetkestä, kun aloitat annoksien nauttimisen. Eli 4,5 h aloitushetkestä olet lain puolesta vapaa ajamaan, mutta on syytä muistaa, että krapula ja erityisesti väsymys heikentävät ajokykyä.
- hölömöläinen
lisäys kirjoitti:
Ja tietenkin palaminen alkaa siitä hetkestä, kun aloitat annoksien nauttimisen. Eli 4,5 h aloitushetkestä olet lain puolesta vapaa ajamaan, mutta on syytä muistaa, että krapula ja erityisesti väsymys heikentävät ajokykyä.
Voisitko vähän selventää, mistä esim. tuo 10 tulee tohon laskuun?
- Erikaveri
hölömöläinen kirjoitti:
Voisitko vähän selventää, mistä esim. tuo 10 tulee tohon laskuun?
2 x 0,5 l = 1 l
1 l x 4,7% = 0,047 l = 4,7 cl = 10x4,7 ml = 47ml
47 ml = 0,79 mg/ml (alkoholin tiheys, esim veden iheys on 1,0 mg/ml).
Helposti muistettava kaava, jota itse käytän on:
alkoholijuoman prosentit (esim. 4,7%) kerrotaan juoman määrällä desilitroissa (esim. 10dl). Siitä saa suoraan puhtaan alkoholin määrän juomassa millilitroina. Sen jälkeen luvun voi halutessaan muuttaa milligrammoiksi kertomalla sen alkoholin tiheydellä, 0,79 mg/ml.
5dl x 4,7% = 23,5ml (esim siideri-/lonkkupullo)
0,4dl x 40% = 16ml (viinashotti) - Erikaveri
Erikaveri kirjoitti:
2 x 0,5 l = 1 l
1 l x 4,7% = 0,047 l = 4,7 cl = 10x4,7 ml = 47ml
47 ml = 0,79 mg/ml (alkoholin tiheys, esim veden iheys on 1,0 mg/ml).
Helposti muistettava kaava, jota itse käytän on:
alkoholijuoman prosentit (esim. 4,7%) kerrotaan juoman määrällä desilitroissa (esim. 10dl). Siitä saa suoraan puhtaan alkoholin määrän juomassa millilitroina. Sen jälkeen luvun voi halutessaan muuttaa milligrammoiksi kertomalla sen alkoholin tiheydellä, 0,79 mg/ml.
5dl x 4,7% = 23,5ml (esim siideri-/lonkkupullo)
0,4dl x 40% = 16ml (viinashotti)Hupsis kun livahti virhe :D
Eli
47 ml x 0,79 mg/ml = 37,13 mg
(0,79mg/ml on alkoholin tiheys, esim veden tiheys on 1,0 mg/ml)
- tarkastaja1
ettei olis nyt vaan pilkkuvirhe päässyt mukaan...
itse odottaisin kyllä pidempään, eli 9 h kun tuntuu että ottaja on ensikertalainen - juoppo kuski
Kannattaa muistaa, että autoa saa ajaa myös pienessä maistissa. Painan itse 90 kiloa, voin juoda 3 keskikaljaa ja lähtee ajamaan, ja niin usein teekin. Pidemmällä matkalla voi juoda "ajopulloja" tahtiin yksi keppana per tunti ja ei mene promillet yli.
Muistakaa, on ihan laillista autoilla, jos puhallat 0,49 promillea :)- töttöröööööööö
Oikea asenne!
- HÄHÄHÄHÄHÄHÄÄÄ
"Muistakaa, on ihan laillista autoilla, jos puhallat 0,49 promillea :) "
Valitettavasti matka kuitenkin katkeaa jos puhaltaa promilleja ja yleensä parkataan auto tien varteen ja puolen tunnin päästä uudelleen tai sitten tarkkuusalkometriin.
Eli muistakaa tuokin. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.901318Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949