Ollaan aloittamassa talon rakennusta, mutta sitä ennen pitäisi rahoitus hoitaa kuntoon. Kaikki onkin muuten jo selvää, mutta osaisiko joku kertoa valtion takauksesta? Koska sitä mahdollisuuttaa on hyvä käyttää? Kaikenlaista vinkkiä ja kertomusta asiasta olisi hyvä saada tietää.
Eri pankeilta ollaan saatu vähän eri infoa.
Valtion takaus
25
22706
Vastaukset
- kalliola
Ei kannata velkaantua nyt kun hinnat on huipussaan,ne voivat tulla vain alas ja tulevatkin paljon kun siirrytään reaalitalouteen.
- Nimetön
Valtiontakaus silloin kun ei ole omaa omaisuutta mihin koko lainan voi kiinnittää, esim kesämökki, tontti, tms kiinteä omaisuus.
- äääääää
...sitä saa kun asunto on edes jommalle kummalle ensiasunto. Pankissa ne osaavat neuvoa.
- tietoa on
Ei tarvitse kummankaan olla ensiasunnon ostaja.
- pete2
Me otettiin -99 valtiontakaus asuntoon ,kun ostettavan asunnonarvo ei riittänyt vakuudeksi lainaan.Jäi puuttumaan 21500mk,no valtiontakauksella saatiin koko lainaraha.Maksoi joitain satojamarkoja ei paljon.Eipähän pitänyt pyytää ketään sukulaista takaamaan,ja jos joku menee pielee niin eipähän mene sukulaistenrahat.Eikä suhteet.Tosi kätevä mun mielestä.
- tietoa on
Asunnon arvo ei koskaan riitä takaamaan koko laina summaa, jos koko asunnon hinta tarvitaan lainaa.
Asunnon arvo kattaa 70% lainasta. - tupu
tietoa on kirjoitti:
Asunnon arvo ei koskaan riitä takaamaan koko laina summaa, jos koko asunnon hinta tarvitaan lainaa.
Asunnon arvo kattaa 70% lainasta.vakuutukset on olemassa sitä varten...
- paavo
tietoa on kirjoitti:
Asunnon arvo kattaa 70% lainasta.talon myyntihinta on aivaneriasia kun summa mikä tulee rakennus kustannuksista...että kuka hullu myy taloa halvemmalla...kuin mitä rakennus tulee maksamaan....että tämä yksi hermanni ei todellakaan ole perillä asioista.....elikkä nimimerkillä "tietoa on" ota ensin asioista selvää....esim: rakensin talon keski-suomeen kun olin asunut 3V möis sen ja sain siitä 120 000 enemmän kuin mitä siihen rakennettaesa meni..!!!
- tietoa on
tupu kirjoitti:
vakuutukset on olemassa sitä varten...
Vakuutukset??? Ehkä tarkoitit juuri vakuuksia, reaalivakuutena esim. asunto-osakkeet, pörssi-osakkeet, kiinteistön kiinnitykset tai sitten edellä mainittu valtion takaus.
- tietoa on
paavo kirjoitti:
talon myyntihinta on aivaneriasia kun summa mikä tulee rakennus kustannuksista...että kuka hullu myy taloa halvemmalla...kuin mitä rakennus tulee maksamaan....että tämä yksi hermanni ei todellakaan ole perillä asioista.....elikkä nimimerkillä "tietoa on" ota ensin asioista selvää....esim: rakensin talon keski-suomeen kun olin asunut 3V möis sen ja sain siitä 120 000 enemmän kuin mitä siihen rakennettaesa meni..!!!
En tiedä miten sait tähän asiaan sopimaan mahdollisen asunnon myyntihinnan?
Mitäs tekemistä tulevaisuudessa tapahtuvalla asunnon myynnillä on tämän päivän kanssa?
Ymmärrän kyllä että suurin osa oman talonsa rakentaneista ihmisistä tekee varmasti ihan kivan myyntivoiton myydessään kohteen. Tottahan toki omalle työpanokselle tulee palkka saadakkin.
Kannattaa kuitenkin haastatella vanhempaa ikäluokkaa, joista osa on saattanut kokea tilanteen, jossa asuttuaan esim. 6 vuotta omassa rakentamassa talossaan onkin asuntojen hinnat rymisseet alas ja myynnin jälkeenkin jää vielä velkaa kohteesta.
Joten mahdollinen vakuuksien tarve koskee tätä päivää, kun henkilö/henkilöt hakevat lainaa. - kalliola
tietoa on kirjoitti:
En tiedä miten sait tähän asiaan sopimaan mahdollisen asunnon myyntihinnan?
Mitäs tekemistä tulevaisuudessa tapahtuvalla asunnon myynnillä on tämän päivän kanssa?
Ymmärrän kyllä että suurin osa oman talonsa rakentaneista ihmisistä tekee varmasti ihan kivan myyntivoiton myydessään kohteen. Tottahan toki omalle työpanokselle tulee palkka saadakkin.
Kannattaa kuitenkin haastatella vanhempaa ikäluokkaa, joista osa on saattanut kokea tilanteen, jossa asuttuaan esim. 6 vuotta omassa rakentamassa talossaan onkin asuntojen hinnat rymisseet alas ja myynnin jälkeenkin jää vielä velkaa kohteesta.
Joten mahdollinen vakuuksien tarve koskee tätä päivää, kun henkilö/henkilöt hakevat lainaa.Suomessa on verotuksen avulla tehty asunnosta melkeimpä ainut sijoitus kohde johon tavallinen kansalainen sidotaan kuin pässi naruun,sitten kun ei enään kukaan usko tuohon hapatukseen niin tulee velkasaneerauksen aika,sillä erolla että toisin kun 90-luvun alussa velkoja todella puolitettiin,niin nyt tällä toisella kertaa ne jäävätkin maksettaviksi jopa lapsille ja lapsenlapsille asti,aivan samoin kuin aikoinaan Brasiliassa kun siellä talous ajautui selvitystilaan.
- TUPU
Ollaan kans aloittamassa tönön rakennusta...ja se on ensimmäinen oma asunto...valtion takausta saa vain ensiasunnon ostaja/rakentaja...koko lainasummasta tarvitsee 15%takaajat....lopun takaa VALTIO...näin ainakin osuuspankissa... on vaikeaa löytää takaajat vaikka esim:200 000 eurolle...joten se kannattaa hyödyntää.... LOPPUJEN LOPUKSI JOUSTAVA HOMMA... :)
- Xxx
Tuossa sun kirjoituksessa on niin monta virhettä, että en jaksa edes korjata. Siis lukijoille... ignoratkaa kaikki mitä oheisesssa kirjoituksessa on sanottu... tai kontratkaa sitä, eli käännätte kaiken päinvastoin, niin olette lähempänä oikeaa :-)
- Emmi
Xxx kirjoitti:
Tuossa sun kirjoituksessa on niin monta virhettä, että en jaksa edes korjata. Siis lukijoille... ignoratkaa kaikki mitä oheisesssa kirjoituksessa on sanottu... tai kontratkaa sitä, eli käännätte kaiken päinvastoin, niin olette lähempänä oikeaa :-)
Valtion takauksen saavat kaikki haluavat, mutta siitä maksat n. 2,5% leimaveron. Eli n.15% pitää olla omaa osuutta, loput voi ottaa laina rahoilla eli valtion takauksena.
- kalliola
Ymmärrätköhän lainkaan millainen raha on 200000 euroa,sillä rahalla saa mailmalla monen suvun yritykset ja asunnot haltuunsa eikä tarvitse enään itse lainkaan tehdä työtä senkun elää porvarina.
- Nyt velaton!
Asuntolainan. Säästöjä ei ollut penniäkään.
Pankki itse ehdotti valtion takaamaa lainaa "käsiraha" osuudelle. Tosin valtiolla on tuota rahaa summa x per budjetti (vuosi). Joten esim tähän aikaan vuodesta voi olla että rahat ovat loppuneet jo, kysymällä selviää!
Lisäksi pankin pitää suostua myöskin valtiontakaukseen koska: Jos asunto menee "velkasaneeraukseen" tai mikä lie sana on oikea. Niin ensiksi omansa saa pois valtio ja vasta sitten pankki.
Ainakin -96 me saimme koko 30% valtion takaamaa lainaa eikä tarvinnut takaajia ollenkaan.
Näin Säästöpankissa.
PS: Tehkää lainapaperit silleen että halutessanne saatte maksaa myös enemmin kuin sopimanne kk summa on! - Veronmaksaja
Aivan totaalisen hullu ajatus !
Paremminkin pitää kysyä miksi te ostatte ja rakennatte kalliilla ?
Suomalainen rakantaminen on huonolaatuista ja näillä hinnoilla pitäisi saada todella laatua.
Paremminkin tulee lisätä todella runsaasti vuokra-asuntojen rakentamista ja näin saadaan vuokra-asuminen todella kilpailukykyiseksi ja edullisemmaksi kuin omistusasuminen. Tämä romahduttaa omistusasumisen ja sitä kautta asuntojen hinnat tulevat alas. Paremminkin tulee tehdä asuntojen ostamisen lakko. Sekä valtion tulee poistaa asuntolainojen korkovähennysoikeus, koska se eriarvoistaa ihmisiä.- hans
Olet kunnon kommunisti Ilman aivoja!!
- kalliola
hans kirjoitti:
Olet kunnon kommunisti Ilman aivoja!!
Minusta koko sosialistinen Suomen kansa on aivotonta ,vaikka asuntojen hinnat on hilattu pilviin,niin silti kansa ostaa,ja se ostaa koska ei ymmärrä markkinataloudesta mitään,mutta tietenkin pääomatalous voi hyvin,rahaa tulee autokuormittain pankeille,jota on sitten kiva sijoittaa vaikkapa kiinaan,samaan aikaan kun Suomalaiset tekee itsestään varattomia orjia.
- werneri
Mene Googlen hakupalveluun ja kirjoita siihen valtiontakaus, niin johan löytyy tietoa eikä tarvitse lukea kaikkia musta tuntuu tietoja.
- bbbbbbbbbbbbbbb
- windyt
luin googlea ja ymmärrän kyllä valtion takauksen. Mutta siinä mainitaan että " kun ostat itsellesi tai perheellesi" ja minä aion ostaa sijoitusasunnon, itse asun vuokralla. Saanko valtion takauksen, tietää joku ? Pankissa olen jo neuvotellut ja kaikki ok mutta en ole kehdannut sanoa etten mene sinne ite asumaan vaan laitan vuokralle ja myyn parin vuoden päästä pois ja käärin rahat. Ajattelin etteivät sitten anna lainaa jos kerron totuuden. Tuleekohan jälkikäteen hankaluuksia valtion takaaman lainan suhteen jos ko. asunto ei tule omaan tai perheen käyttöön? Saako ne sen selville? Pikaisesti tietoa tietäviltä, kiitos!
- lumikki30
windyt kirjoitti:
luin googlea ja ymmärrän kyllä valtion takauksen. Mutta siinä mainitaan että " kun ostat itsellesi tai perheellesi" ja minä aion ostaa sijoitusasunnon, itse asun vuokralla. Saanko valtion takauksen, tietää joku ? Pankissa olen jo neuvotellut ja kaikki ok mutta en ole kehdannut sanoa etten mene sinne ite asumaan vaan laitan vuokralle ja myyn parin vuoden päästä pois ja käärin rahat. Ajattelin etteivät sitten anna lainaa jos kerron totuuden. Tuleekohan jälkikäteen hankaluuksia valtion takaaman lainan suhteen jos ko. asunto ei tule omaan tai perheen käyttöön? Saako ne sen selville? Pikaisesti tietoa tietäviltä, kiitos!
Tämä minuakin mietityttää eli valtiontakaus on lainaan otettu, kun asunto on itselle ostettu. Nyt parin vuoden asumisen jälkeen laitettaisiin asunto vuokralle ja lainaa on tietysti jäljellä. Miten mahtaa vaikuttaa valtiontakaukseen, kun asunto ei olekaan enää omassa käytössä? Tietäisikö joku? Kiitos jo etukäteen!!
- huijakkaa
windyt kirjoitti:
Onko rahankääriminen vielä mielessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829