miten kaavinta tapahtuu?

pelokas.

olen saanut lapsen 15viikkoa sitten ja olen uudelleen raskaana.lääkärin kanssa puhuttiin ettei kroppani kestä heti uutta raskautta ja riskit ovat suuret.nyt tahtoisin tietää miten tämä asia tapahtuu.nukutetaanko,kauanko kestää ja onko kipuja tai jälki oireita?en tahtoisi mennä aivan tietämättömänä kyseiseen paikkaan.kiitos vastauksista.

11

26003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • operaatio itsessään

      kestää muutaman minuutin ja tehdään alateitse. Kohdunsuun kautta ohjataan kaavintaväline sisään ja kohtu kaavitaan puhtaaksi. Sama operaatio tehdään, jos on esim. hankaluuksia kuukautisvuodon kanssa ja kohtulimaa kertynyt liikaa.
      Heräämössä ollaan muutama tunti, syödään vähän ja katsotaan, että kykenee käymään vessassa. Tämän jälkeen pääsee saattajan kanssa kotiin. Normaalisti ei tule mitään jälkioireita. Minulla ei ollut edes nipistyksiä.
      N. 2vk hyvä pidättäytyä seksistä ja olla erityisen huolellinen alapesussa.

    • sanna

      Löysin tämän tekstin sivulta
      http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/

      Jos haluaa keskeyttää alkaneen raskauden, olisi mahdollisimman pian otettava yhteyttä lääkäriin. Raskauden keskeytys tulisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja se tarkistetaan aina sairaalassa ultraäänitutkimuksen avulla. Raskauden keskeytys tehdään sairaalassa, jonne saa lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Sairaalassa keskustellaan vielä yhdessä hoitajan ja lääkärin kanssa, jolloin yhdessä päätetään raskaudenkeskeytystavasta. Tapaan vaikuttaa mm. raskauden kesto. Raskaus voidaan keskeyttää joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla yhdeksään raskausviikkoon asti. Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla. Erityisellä luvalla erityisen painavasta syystä voidaan keskeytys tehdä tämänkin jälkeen aina 20. raskausviikkoon asti. Tällöin lupa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO). Luvan hakuun tarvittavat paperit täytetään lääkärin luona.

      Raskauden lääkkeellinen keskeytys
      Lääkkeellinen raskauden keskeytys tarkoittaa sitä, että ensin otetaan suun kautta lääke, joka aloittaa raskauden keskeytymisen. Lääkkeen oton jälkeen saa lähteä kotiin. Lääke voi aiheuttaa pahoinvointia, alavatsakipuja ja veristä vuotoa. 1-2 päivän kuluttua tullaan takaisin sairaalaan, jolloin emättimeen laitetaan tabletteja. Tämä lääke aloittaa varsinaisen raskauden keskeytymisen. Tällöin kohtu alkaa supistella ja tyhjentyä: alkaa verinen vuoto. Supistukset tuntuvat kuukautiskivuilta. Lääkkeellinen keskeytys ei vaadi sairaalassa yöpymistä, vaan muutaman tunnin kuluttua lääkkeen saamisesta pääsee kotiin. Verinen vuoto kestää 1-2 viikkoa, joskus pidempäänkin.

      Noin kolme viikkoa raskauden keskeytyksen jälkeen on erittäin tärkeää käydä jälkitarkastuksessa. Terveysasemalla käydään terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolla, ja otetaan vielä verinäyte (raskaustesti verestä). Silloin varmistetaan, että kohtu on varmasti tyhjentynyt, ja ettei raskaus ole jatkunut. Jollei kohtu ole tyhjentynyt, se tyhjennetään kaavinnalla. Kaavinta tehdään nukutuksessa leikkaussalissa. Kaavinnassa kohdunsuuta laajennetaan ja kohtu tyhjennetään imulaitteella. Kaavintakin tehdään yleensä päiväkirurgisena toimenpiteenä, eli sekään ei vaadi sairaalassa yöpymistä.

      Lääkkeellinen raskauden keskeytys maksaa pienimmillään kahden poliklinikkamaksun verran, eli 44 euroa.

      Raskauden keskeytys kaavinnalla
      Kaavinta tehdään nukutuksessa leikkaussalissa. Kaavinnassa kohdunsuuta laajennetaan ja imulaitteella kohtu tyhjennetään. Kaavinta tehdään yleensä päiväkirurgisena toimenpiteenä, eli se ei vaadi sairaalassa yöpymistä.

      Raskauden keskeytyksessä on aina pieni riski, että jonkin syyn vuoksi (esim. runsas verenvuoto) joutuu jäämään sairaalaseurantaan yön yli. Myös tulehdukset ovat mahdollisia.

      Kaavinnalla tehty raskauden keskeytys maksaa yhden poliklinikkakäynnin (22e) ja yhden päiväkirurgisen maksun (72 e) verran. Jälkitarkastuksessa terveyskeskuksessa on tärkeää käydä raskauden keskeytymisen varmistamiseksi!

      Myöhäinen raskaudenkeskeytys
      Jollei raskauden keskeytystä ole tehty 12. raskausviikkoon mennessä, se voidaan tehdä vain Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen luvalla 20. raskausviikkoon asti. Tällöin syyt keskeytykseen ovat erittäin painavat. Anomuskaavakkeet voi tehdä hoitajan avustuksella sairaalassa. Myöhäinen raskaudenkeskeytys aloitetaan lääkkeillä, jotka käynnistävät raskauden keskeytymisen. Lääkityksen lisäksi voidaan joutua tekemään myös kaavinta. Myöhäisessä raskauden keskeytyksessä sairaalassa joutuu usein myös yöpymään. Hinta määräytyy poliklinikkakäyntien (a 22 e) ja hoitovuorokausien (a 22 e) mukaan.

      Mitä raskauden keskeytys maksaa?
      Raskauden keskeyttämisen hinta vaihtelee käyntien määrän ja keskeyttämistavan mukaan noin 44 -100 euroa. Rahattomuus ei ole este hoidon saamiselle! On tärkeää kertoa tämäkin asia hoitohenkilökunnalle. Sosiaalityöntekijä voi auttaa raha-asioissa.

      Tuki
      Päätöstä tehdessä on hyvä olla keskusteluyhteydessä terveydenhuollon ammattilaisiin, luotettaviin aikuisiin ja ystäviin. Kaikilla terveydenhuollon ammattilaisilla on vaitiolovelvollisuus, eivätkä he saa kertoa potilasasioista ulkopuolisille, ei edes vanhemmille, ilman lupaa. Olisi kuitenkin hyvä, että voisi itse kertoa vanhemmilleen raskaudestaan mahdollisimman pian. He eivät varmaankaan ilostu, mutta haluavat kuitenkin tietää, mitä omille lapsille kuuluu ja olla heidän tukenaan. Raskaudesta kertominen tuntuu ensin tietenkin vaikealta, mutta helpottaa kyllä!




      © Väestöliitto, PL 849, 00101 Helsinki - Palvelun tekninen toteutus Optinet Oy

      • sitä pitää

        murhana jos haluat, minä en pidä ja Suomen laki on samaa mieltä kanssani. Muistuttaisin nyt myös, että aloittajallahan oli terveydelliset syyt abortille. Mutta ehkä sinä haluaisit mieluummin sekä aloittajan että sikiön kuolevan mieluummin kuin että toinen pelastuisi?


      • Elämä on tärkein

        Jos synnyttää lapsen niin se ei välttämättä tarkoita sitä että lapsi pitää itse kasvattaa. Jos on raskaana ja ei halua lopettaa alkanutta elämää niin lapsen voi antaa adoptioon.

        Mutta asiaan: tunnen lapsia joilla on vuosi ikäeroa. Ja hienosti menee. Nyt voi käydä niin että lapsesi ei saa koskaa sisarusta tai sitten lapsesi voi saada sisrauksen joka on häntä vuoden nuorempi. Kumpi on parempi vaihtoehto?

        Kannattaa miettiä mikä on loppujen lopuksi sinulle paras ratkaisu.
        Lapsen kannalta sitä ei kannata edes miettiä, vaan se on elämä!


      • vihastuttaa
        sitä pitää kirjoitti:

        murhana jos haluat, minä en pidä ja Suomen laki on samaa mieltä kanssani. Muistuttaisin nyt myös, että aloittajallahan oli terveydelliset syyt abortille. Mutta ehkä sinä haluaisit mieluummin sekä aloittajan että sikiön kuolevan mieluummin kuin että toinen pelastuisi?

        No kannattaisiko sitä miettiä ennen seksielämän aloittamista että onko valmis ottamaan vastaan myös seuraukset. Tai ainakin niin, että on tarpeeksi VASTUULLINEN hoitamaan ehkäisyn kuntoon.


      • voisi
        vihastuttaa kirjoitti:

        No kannattaisiko sitä miettiä ennen seksielämän aloittamista että onko valmis ottamaan vastaan myös seuraukset. Tai ainakin niin, että on tarpeeksi VASTUULLINEN hoitamaan ehkäisyn kuntoon.

        ennen seksielämänsä aloittamista osata varautua sellaiseen tilanteeseen, mitä ap:llä on? Mistä sitä etukäteen voi tietää montako raskautta ja synnytystä oma kohtu kestää? Vai pitäisikö siis ap:nkin kantaa seuraukset nyt siten, että asettaa oman terveytensä ja jopa henkensä vaaraan siksi, että sinusta abortti on synti myös terveydellisistä syistä?


      • Mamma2006
        voisi kirjoitti:

        ennen seksielämänsä aloittamista osata varautua sellaiseen tilanteeseen, mitä ap:llä on? Mistä sitä etukäteen voi tietää montako raskautta ja synnytystä oma kohtu kestää? Vai pitäisikö siis ap:nkin kantaa seuraukset nyt siten, että asettaa oman terveytensä ja jopa henkensä vaaraan siksi, että sinusta abortti on synti myös terveydellisistä syistä?

        Olen samantyylisessä tilanteessa, mutta vauva on kuusi kuukautta ja huomasin eilen olevani raskaana. Nyt tänään olen menossa terkkariin ja katsotaan mihin pääsytään. Ennestään on yksi lapsi ja miehen entisestä avioliitosta kolme, joten hulinaa on. Keskeytys tyntuu tässä tilanteessa ainoalta oikealta. Nyt jännittää kuinka pitkällä jo ollaan. Yli kuuden viikon varmastikin..


      • Prse levällään
        Mamma2006 kirjoitti:

        Olen samantyylisessä tilanteessa, mutta vauva on kuusi kuukautta ja huomasin eilen olevani raskaana. Nyt tänään olen menossa terkkariin ja katsotaan mihin pääsytään. Ennestään on yksi lapsi ja miehen entisestä avioliitosta kolme, joten hulinaa on. Keskeytys tyntuu tässä tilanteessa ainoalta oikealta. Nyt jännittää kuinka pitkällä jo ollaan. Yli kuuden viikon varmastikin..

        Just joo, sinun lapset - minun lapset - ja yhteiset lapset. Sinähän kone olet, ei voi muuta sanoa.


      • Anonyymi
        Prse levällään kirjoitti:

        Just joo, sinun lapset - minun lapset - ja yhteiset lapset. Sinähän kone olet, ei voi muuta sanoa.

        Mitä sä itket siinä?


      • Anonyymi
        voisi kirjoitti:

        ennen seksielämänsä aloittamista osata varautua sellaiseen tilanteeseen, mitä ap:llä on? Mistä sitä etukäteen voi tietää montako raskautta ja synnytystä oma kohtu kestää? Vai pitäisikö siis ap:nkin kantaa seuraukset nyt siten, että asettaa oman terveytensä ja jopa henkensä vaaraan siksi, että sinusta abortti on synti myös terveydellisistä syistä?

        Ap on mies


    • Anonyymi

      Lääkärisetä ottaa lapparin, sellainen leikkipuistoissa oleva pieni muovinen ja tunkee sitä kaavittavaan pilluun, lapioiden sieltä ulos solumössöä.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe