Hei! Jos ajelee noin 10 000 km vuodessa niin kannattaako öljynvaihto tehdä ennen talvea ja pistää talviöljyt vai keväällä ja pistää kesäöljyt.
Öljynvaihto syksyllä vai keväällä
17
6585
Vastaukset
- aika on
heinäkuussa.
Kaikkein mukavinta helteellä on pihassa
tehdä autohommia pelkät shortsit jalassa.
Kylmä kalja käden ulottuvilla.- Anonyymi
KYLMÄ KALJA KÄDEN ULOTTUVILLA . . . . . . . . kaikkea sitä saa lukea JA KAIKKEA SITÄ JOTKUT KIRJOITTELEVAT !!?? Alkoholistien pitäisi pysyä auton huollosta kokonaan pois. Kuten laki sanelee myös AUTON RATISTA !! Heille pars ajo peli on POTKULAUTA kesäisin ja talvella POTKURI !! Mieluummin ei noitakaan, vaan saksia eli kävellä. Torkkua väliin ja selvitellä päätään kesäisin vaikka tien ojapenkan takana HEINIKOSSA !! . . . . . . EIKÖÖÖÖöööööööö ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KYLMÄ KALJA KÄDEN ULOTTUVILLA . . . . . . . . kaikkea sitä saa lukea JA KAIKKEA SITÄ JOTKUT KIRJOITTELEVAT !!?? Alkoholistien pitäisi pysyä auton huollosta kokonaan pois. Kuten laki sanelee myös AUTON RATISTA !! Heille pars ajo peli on POTKULAUTA kesäisin ja talvella POTKURI !! Mieluummin ei noitakaan, vaan saksia eli kävellä. Torkkua väliin ja selvitellä päätään kesäisin vaikka tien ojapenkan takana HEINIKOSSA !! . . . . . . EIKÖÖÖÖöööööööö ??
Juuri noin !! kuten tuossa kirjoittelitkin. Alkoholi ei autoiluun eikä auton huoltoon sovi pienimmässäkään määrin.
- kellokassu
syksyllä ja keväällä
- jookoos...
Juu, ja sitten kun kunnon pakkaset yllättävät, niin kaadetaan heti öljyn jatkeeksi 10% petroolia...
Mutta jos nyt palataan takaisin sieltä 50-luvulta tähän päivään, niin sitten ei tarvitse vaihdella eri öljyjä eri vuodenajoiksi. Nykyaikaiset moniasteöljyt toimivat ihan yhtä hyvin kesähelteillä kuin talvipakkasillakin. Ja öljyt ovat muutenkin niin laadukkaita että harva ajaa vaihtovälin yli useammin kuin kerran vuodessa, jos silloinkaan.
Jos nyt vuodenajalla on ylipäätään mitään merkitystä, niin ehkäpä paras aika olisi syksy. Nimittäin kun etenkin mineraaliöljyt koostuvat itseasiassa useamman eri viskositeetin öljyistä, niiden sekoitus toki vastaa sitä mitä purkin kyljessä sanotaan, mutta keveimmät jakeet haihtuvat ensiksi, mikä saattaa hieman paksuntaa öljyä. Jos sen sijaan vaihtaa talveksi uudet, niin kesällä ei ole enää mitään merkitystä onko se öljy piirunverran paksumpaa kuin mitä pitäisi vai ei.
Enkä oikein usko että tälläkään olisi mitään merkitystä, ei etenkään jos käyttää nk. "synteettisiä öljyjä". - kukuuu
jookoos... kirjoitti:
Juu, ja sitten kun kunnon pakkaset yllättävät, niin kaadetaan heti öljyn jatkeeksi 10% petroolia...
Mutta jos nyt palataan takaisin sieltä 50-luvulta tähän päivään, niin sitten ei tarvitse vaihdella eri öljyjä eri vuodenajoiksi. Nykyaikaiset moniasteöljyt toimivat ihan yhtä hyvin kesähelteillä kuin talvipakkasillakin. Ja öljyt ovat muutenkin niin laadukkaita että harva ajaa vaihtovälin yli useammin kuin kerran vuodessa, jos silloinkaan.
Jos nyt vuodenajalla on ylipäätään mitään merkitystä, niin ehkäpä paras aika olisi syksy. Nimittäin kun etenkin mineraaliöljyt koostuvat itseasiassa useamman eri viskositeetin öljyistä, niiden sekoitus toki vastaa sitä mitä purkin kyljessä sanotaan, mutta keveimmät jakeet haihtuvat ensiksi, mikä saattaa hieman paksuntaa öljyä. Jos sen sijaan vaihtaa talveksi uudet, niin kesällä ei ole enää mitään merkitystä onko se öljy piirunverran paksumpaa kuin mitä pitäisi vai ei.
Enkä oikein usko että tälläkään olisi mitään merkitystä, ei etenkään jos käyttää nk. "synteettisiä öljyjä".keväällä talvella keryy kosteutta kylmäkäynnistyksissä polttoaine jäämiä ym. paskaa öljyyn vaihda ne pois keväällä. ja sitten moniaste ominaisuus häipyy öljystä vähitellen toisee jäykkenee toiset ohenee vanhemmiten.
- tulevaisuuteen
jookoos... kirjoitti:
Juu, ja sitten kun kunnon pakkaset yllättävät, niin kaadetaan heti öljyn jatkeeksi 10% petroolia...
Mutta jos nyt palataan takaisin sieltä 50-luvulta tähän päivään, niin sitten ei tarvitse vaihdella eri öljyjä eri vuodenajoiksi. Nykyaikaiset moniasteöljyt toimivat ihan yhtä hyvin kesähelteillä kuin talvipakkasillakin. Ja öljyt ovat muutenkin niin laadukkaita että harva ajaa vaihtovälin yli useammin kuin kerran vuodessa, jos silloinkaan.
Jos nyt vuodenajalla on ylipäätään mitään merkitystä, niin ehkäpä paras aika olisi syksy. Nimittäin kun etenkin mineraaliöljyt koostuvat itseasiassa useamman eri viskositeetin öljyistä, niiden sekoitus toki vastaa sitä mitä purkin kyljessä sanotaan, mutta keveimmät jakeet haihtuvat ensiksi, mikä saattaa hieman paksuntaa öljyä. Jos sen sijaan vaihtaa talveksi uudet, niin kesällä ei ole enää mitään merkitystä onko se öljy piirunverran paksumpaa kuin mitä pitäisi vai ei.
Enkä oikein usko että tälläkään olisi mitään merkitystä, ei etenkään jos käyttää nk. "synteettisiä öljyjä".Samaa paskaa ne öljyt on edelleen. Ja yhtälailla otto-moottori kuin diesel-työkiertoinenkin moottori tuottaa polttainetta polttaessaan vettä, josta osa päätyy öljyn sekaan kuten ennenkin huonontaen sen ominaisuuksia. Eli vaihdetaan oljyt syksyin ja keväin, vaikka kilometrit ei olisikaan täynnä. Jossain keski-euroopassa voi ajaa vaikka koko auton iän samoilla öljyillä, kun kondensiokosteutta ei kerry ja palamisvesi haihtuu pois...
- oilman
tulevaisuuteen kirjoitti:
Samaa paskaa ne öljyt on edelleen. Ja yhtälailla otto-moottori kuin diesel-työkiertoinenkin moottori tuottaa polttainetta polttaessaan vettä, josta osa päätyy öljyn sekaan kuten ennenkin huonontaen sen ominaisuuksia. Eli vaihdetaan oljyt syksyin ja keväin, vaikka kilometrit ei olisikaan täynnä. Jossain keski-euroopassa voi ajaa vaikka koko auton iän samoilla öljyillä, kun kondensiokosteutta ei kerry ja palamisvesi haihtuu pois...
Aika lailla turhaa, ei sinne öljyn sekaan kerry merkittäviä määriä vettä, koska se vesi haihtuu kuumasta koneesta äkkiä pois huohotuksen kautta. Jos sinne todella kertyisti koko ajan vettä, niin se öljyhän olisi kohta harmaata majoneesia, ne kun ei juuri liukene toisiinsa. Monta kertaa olet vaihtanut harmaat öljyt pois koneesta? Minä en koskaan. Eikä Suomessa montaa ehjää konetta keväällä olisi jos väitteesi olisi totta. Voihan ne öljyt keväällä toki vaihtaa, mutta sitten syksyllä se on turhaa.
- olio
oilman kirjoitti:
Aika lailla turhaa, ei sinne öljyn sekaan kerry merkittäviä määriä vettä, koska se vesi haihtuu kuumasta koneesta äkkiä pois huohotuksen kautta. Jos sinne todella kertyisti koko ajan vettä, niin se öljyhän olisi kohta harmaata majoneesia, ne kun ei juuri liukene toisiinsa. Monta kertaa olet vaihtanut harmaat öljyt pois koneesta? Minä en koskaan. Eikä Suomessa montaa ehjää konetta keväällä olisi jos väitteesi olisi totta. Voihan ne öljyt keväällä toki vaihtaa, mutta sitten syksyllä se on turhaa.
Ei se kondensiovesi harmaannuta öljyä, koska siinä on semmoset lisäaineet, että ne muodostaa veden kanssa uudeen yhdisteen, ja vesi haihtuu entistä paremmin pois. Tuo lisäaineistus kuitenkin vähenee ja sen teho huononee, jolloin vesi alkaa emulsoitua öljyn kanssa. Tilannehan on hieman samalainen kuin vesiohenteisilla öljymaaleilla, joissa ei myöskään liukenemista tapahdu, ja silti työvälinet voi pestä vedellä.
Eräissä teollisuusmoottoreissa jopa öljynvaihtoon ja puhdistukseen käytetään vettä, eikä sekään sekoa öljyyn. Itse asiassa se harmaa väri "vettyneessä" öljyssä johtuu glykolin huonosta paineenkestosta... - RealistiM
tulevaisuuteen kirjoitti:
Samaa paskaa ne öljyt on edelleen. Ja yhtälailla otto-moottori kuin diesel-työkiertoinenkin moottori tuottaa polttainetta polttaessaan vettä, josta osa päätyy öljyn sekaan kuten ennenkin huonontaen sen ominaisuuksia. Eli vaihdetaan oljyt syksyin ja keväin, vaikka kilometrit ei olisikaan täynnä. Jossain keski-euroopassa voi ajaa vaikka koko auton iän samoilla öljyillä, kun kondensiokosteutta ei kerry ja palamisvesi haihtuu pois...
Puhut otsikossasi tulevaisuudesta, vaikka tunnut elävän menneisyydessä.
Nykyautoihin vaihdetaan öljyt tyypillisesti 20.000 km:n tai jopa 30.000 km:n välein, ja siinä se sitten onkin. Vuodenajasta riippumatta.
Öljy aina samaa, korkean viskositeetti-indeksin omaavaa huipputavaraa. Ja koneet kestävät paljon pidempään kuin vaikkapa parikymmentä vuotta sitten. Ja silloin ennen sentään ne öljytkin vaihdettiin useammin. Hmmm... - MB 190 D
RealistiM kirjoitti:
Puhut otsikossasi tulevaisuudesta, vaikka tunnut elävän menneisyydessä.
Nykyautoihin vaihdetaan öljyt tyypillisesti 20.000 km:n tai jopa 30.000 km:n välein, ja siinä se sitten onkin. Vuodenajasta riippumatta.
Öljy aina samaa, korkean viskositeetti-indeksin omaavaa huipputavaraa. Ja koneet kestävät paljon pidempään kuin vaikkapa parikymmentä vuotta sitten. Ja silloin ennen sentään ne öljytkin vaihdettiin useammin. Hmmm...Terve!
Öljyt on parantuneet, moottorit on parantuneet ja niissä on korkeampi viritysaste. Olosuhteet Suomessa suht samat kuin 20 vuotta sitten ja ennenkaikkea ihan erilaiset kuin keski- ja eteläeuroopassa.
Tolla tenavatähdellä on veivattu vuodesta 1984 tähän päivään yli 700 tkm, avaamatta konetta. Aina on keväällä ja syksyllä vaihdettu, varsinkin talveksi on laitettu synteettistä 5W-öljyä. Viimeiset 10 vuotta toi vehje on madellut sellasta 20-25 tkm vuodessa ja öljyt on vaihdettu kolmesti vuodessa: Pikku pakkasilla synteettiset sisään ja 7-8 tkm välein 10W-30 perusdiisselikamaa.
Eihän se mikään raketti todellakaan ole. Mutta hyvin on kestänyt. - Anonyymi
RealistiM kirjoitti:
Puhut otsikossasi tulevaisuudesta, vaikka tunnut elävän menneisyydessä.
Nykyautoihin vaihdetaan öljyt tyypillisesti 20.000 km:n tai jopa 30.000 km:n välein, ja siinä se sitten onkin. Vuodenajasta riippumatta.
Öljy aina samaa, korkean viskositeetti-indeksin omaavaa huipputavaraa. Ja koneet kestävät paljon pidempään kuin vaikkapa parikymmentä vuotta sitten. Ja silloin ennen sentään ne öljytkin vaihdettiin useammin. Hmmm...Autoihin tulee vaihtaa moottoriöljy 10 000 km välein tai kerran vuodessaa.
Vaihteistoon tulee vaihtaa öljyt 60 000...100 000 km välein.
Jarruneste 5 vuoden völein.
Jäähdytysneste vaihdetaan aina jakohihnan vaihdon yhteydessä.
- manoil
päinvastoin
- koska
sitten kesän jälkeen öljy on kuin uutta,
talvella eteenkin kylmäkäynnistyksissä öljy likaantuu nopeammin koska polttoaine palaa epätäydelliseti eteenkin mitä vanhempi auto on, ja edellisissä kirjoituksissa mainittu kondenssivesi ei aina ehdi haihtua pois, jos ajetaan lyhyttä ajoa pakkasella. eikä mitään kesä/talviöljyjä vaan 5w40 tai 5w30 öljyä joka tays tai osasynteettistä.- voitelu..
koneelle tarvitaan juuri talvella, kun tulee niitä kylmäkäynnistyksiä ja se on silloin parempi, kun vaihdetaan ennen talvea, eikä ajeta talvea vasten vanhoilla öljyillä!
- paljonko ajaa
voitelu.. kirjoitti:
koneelle tarvitaan juuri talvella, kun tulee niitä kylmäkäynnistyksiä ja se on silloin parempi, kun vaihdetaan ennen talvea, eikä ajeta talvea vasten vanhoilla öljyillä!
esim jos ajaa 5000 km kesällä ja 4000 km talvella,
niin ne 5000 km kesän jälkeen öljy on kuin uutta,
mutta jos 4000 km talven jälkeen en niillä kyllä koko kesää ajaisi.
itsellä ei tätä ongelmaa sillä 60 tkm/vuosi
ed. auto öljynvaito oli n. 2kk (10 tkm) välein nyt 3 kk (15 tkm) välein.
nyt pitää vaihtaa öljyt ja vaihdan 0w30:set talveksi, muut 3 vaihtoa kevät kesä ja syksy sitten 5w40 öljyä - Anonyymi
paljonko ajaa kirjoitti:
esim jos ajaa 5000 km kesällä ja 4000 km talvella,
niin ne 5000 km kesän jälkeen öljy on kuin uutta,
mutta jos 4000 km talven jälkeen en niillä kyllä koko kesää ajaisi.
itsellä ei tätä ongelmaa sillä 60 tkm/vuosi
ed. auto öljynvaito oli n. 2kk (10 tkm) välein nyt 3 kk (15 tkm) välein.
nyt pitää vaihtaa öljyt ja vaihdan 0w30:set talveksi, muut 3 vaihtoa kevät kesä ja syksy sitten 5w40 öljyäHöpö höpö .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu747369Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2127214Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.
Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä675216K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1334970Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju734764Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1104598PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *394510Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko824216Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1023998- 1571630